صفحه 1:
Se حصر
بنام خداوند جان افرين ©
.روشهاى تدريس ©
استاد جناب | قاى دكترعامريون ©
كرداورنده عباس غلامحسينى ©
بهار90 ©
صفحه 2:
الگوي تدریس چیست؟
الگو, بو بر سوه که کي رید شمه باب هد اجه
اشياي بیشمار گفته مي شود که ويژگيهاي مهم و اصلي Ol
یدرگ با شيا ا اله | ي ندریس, , چهارچوب
ويزه اي است كه عناصر مهم تدريس در درون آن
مطالعه است. ست. تخاب یک الگویتدریس: بستی به نع أكاهي
معلم از فلسفه و نگرشهاي تعلیم و تربیت خواهد داشت.
تدريس ك قراقد است و فعاليتي است که در داحل یک الکو
صورت مي پذیرد, الگوهاي تدریس متعددي توسط صاحبنظران
معرفي شده اند که به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد
صفحه 3:
۴ تعریف روشهاي تدریس
۴از مراحل مهم طراحي اموزشي, انتخاب
روش تدریس است. معلم بعد از انتخاب
محتوي و قبل از تعیین وسیله, باید خط
مشي و روش مناسب تدریس خود را
انتخاب کند. به مجموعه تدابیر منظمي که
براي رسیدن به هدف, با توجه به شرایط
و امکانات sul مي شود "روش تدریس"
1
صفحه 4:
*انواع روشهاي تدریس
© روش نمايشي ( نمایش علمي ) / روش آزمايشي
(آزمايشگاهي)
©اين روش بر مشاهده و دیدن استوار است. افراد
مهارتهاي خاصي را از طريق ديدن فرا مي_ كيرند. بعنوان
مثال معلم در كلاس درس تصميم دارد كار كردن با يى
وسیله را به دانش اموزان ياد دهد كه از طريق اين روش
مي تواند عمل کند. مهمترین حسن این روش به
كارگيري اشياي حقيقي و واقعي در آموزش است و
a براي درسهايي که جنبه عملي و فني دارند کاربرد
دارد
صفحه 5:
# مراحل اجراي روش نمايشي
۴ 1- مرحله آمادگي:
٩ معلم باید هدف از تدریس را دقیقاً مشخص کند و امکانات لازم را از قبل فراهم نماید
و از سالم بودن آن ابزار اطمینان حاصل کند.
© 2- مرحله توضیح:
LL guise piel Jd alee © اهداف تعيين اذه راايراي شاكرذان به dle gate
کند, نحوه و علت انجام دادن عمل را توضیح دهد و سوالاتي را که انتظار دارد شاگردان
در پایان تدریس, پاسخ دهند را مطرح کند که باعث جلب توجه شاگردان شود.
۰
© 3- مرحله نمايشي:
© معلم بايد روش صحيح كار و مراخل آن را به نمایش بگذارد و بعنوان مثال فرآیند کار
یک موتور دیزل را به دانش آموزان توضيح دهد.
٩ 4 مرحله آزمایش و سنجش:
# بعد از احراي مراحل Yh معلم باید از دانش آموزان بازخورد دریافت کند تا متوجه شود
ula aS آموزان موضوع را فهمیده اند یا نه ( مهارت لازم را كسب كرده اند با نه؟) و
در صورت بروز مشکل, معلم نقایص را برطرف نماید که با پرسشهاي كتبي يا شفاهي
مي تواند به اين موضوع دست يابد.
صفحه 6:
#محاسن و محدوديتهاي روش نمايشي
*از محاسن این روش مي توان از به
كارگيري اشياي حقيقي و واقعي نام برد. اين
روش, در مدارس فني که اغلب با ماشین
الات سر و کار دارند, و وسايل كار بسيار
محدود است, روش مناسبي است. اما با
توجه به اين که شاگردان نمي توانند از راه
تجارب مستقیم و از راه عمل و تمرین و
تكرار. مهارت لازم را كسب كنند, يادكيري از
Cues حندات هی برخم دار خهاهد رود
صفحه 7:
#روش آزمايشي (آزمايشگاهي)
#اساس این روش بر اصول بادگیری اکتشافي استوار است. در
اين روش موقعیت و شرايطي فراهم مي شود تا شاگردان خود
از طریق آزمایش به پژوهش بپردازند و جواب مسأله را کلشف
کنند. اين روش, فعاليتي امنت که در جزیان آن::شاگردان عملاً با
به کاربردن وسایل و تجهیزات و مواد خاص درباره مفهومي
خاص تجربه کسب مي کنند. براي موضوعات علوم تجربي روش
بسیار مناسبي است ولي در روانشناسي و ساير علوم انساني
نيز از آن استفاده مي شود.
اين روش مي تواند کیفیت يادگيري را افزايش دهد. براي ارضاي
حس کنجكاوي و تقویت نيروي اکتشاف و اختراع و پرورش تفکر
انتقادي فراگیران بسیار مفید است و اعتماد به نفس و رضایت
خاطر را در دانش آموزآن ایجاد مي کند.
نقش معلم در این روش, هدایت شاگردان و نظارت بر کار
آنهاست
صفحه 8:
وسایلع یزار آیمایشقبلاز تسف راهم و سازمانده 9
شود.
2- قبلاز آزمایش برایالطمینانو گرفتنن تیجه مطلوب
آزمایشبه صورنق مرینیلنجام شود.
3- هنگام vibes وسایلموردنیاز رویجعبه آزمایشقرار
داده شود.
4ب راوجلوگیریاز تحرافت وچه شاگردلن مسایل اضافی در
داخلجعبه آزمایشگناشته شود.
جريانازماي شجلبشود. 0
6- آزمایشبه گونه ایلنجام شود که همه شاگردان
براحتيب_تولنند آنرا ببینند. ّ
7- در ضن|زمایش از سایر روشها, مثلاً روشسخنرلنين یز
أت شاسه يك هد
صفحه 9:
#الف) محاسن
1°- چون يادگيري از طریق تجارب مستقیم حاصل شده
است, پادگيري با بات تر و موثرتر خواهد بود.
2- - شاگردان علاوه بر دست یافتن به هدفهاي آموزشي,
روش آزمايش كردن را نيز ياد مي_ كيرند.
3- در شاگردان انگیزه مطالعه و تحقیق را تقویت مي كند.
4- مس كنه كاوي شاكردان را ارضا مي 5< و Uglies اعتماز
به نفس مي
5- نبروي امتشاف, اختراع؛ و تفكر علمي را در شاكردان
تقويت مي 0 i
6- اين روش» فعاليتهاي آزمايشي را براي فراگیران جالب و
شیرین مي کند. و در نتیجه آنان را کمتر خسته و بي حوصله
مي كند
صفحه 10:
؟ ب) محدودیتها
©1- احتياج به وسايل و امکانات فراوان دارد, لذا در
بای ار نا ای
گران تمام مي شود.
2- به معلمان آگاه و مجرب که خود با روش
آزمايشي آشنايي داشته باشند, نیاز دارد.
3- نسبت به سایر روشها ممکن است اطلاعات و
معلومات كمتري در اختیار شاگردان قرار دهد, و
دامنه لغات و مفاهیم آنان را تقویت نکند.
4- در صورت عدم کنترل, ممکن است به صورت
غلط اجرا gu و این روش غلط در رفتار شاگردان
صفحه 11:
*در روش آزمايشگاهي معلم
براي هرجه بهتر كردن اين
كند:
©- كروه بندي شاكردان بر اساس امكانات و تعداد
شاگردان
- تعیین وظایف اعضاي شاگردان هر گروه و مراحل
فعالیت
- انجام روش صحیح آزمایش براي شاگردان
(pe بندي ي وسايل موجود در آزمایشگاه برحسب
صفحه 12:
#روش بحث گروهي
روش بحث گروهي, گفتگويي است
سنجیده و منظم درباره موضوعي خاص
بحث است. اين روش براي كلاسهايي
قابل اجراست که جمعيتي بين 6 تا 20
نفر داشته باشند. روش بحث گروهي,
روشي است که به شاگردان فرصت مي
دهد تا نظرها, عقاید و تجربیات خود را با
دیگران در میان بعدارند و آنديشه های
صفحه 13:
چه دروس و موضوع هايي را مي توان با روش بحث گروهي تدریس کرد؟
6 موضهايي که بتوان درباره آن عظرات مختلف و متفاوت ارانه زداد.
2- فراگیران درباره موضوع. اطلاعات لازم را داشته باشند یا بتوانند سب کنند.
3+ موضوع موردعلاقه عشتریشرکت کنتدگان در بح باشد.
(ذر این روش: شاگردان بیش از استفاده از کتاب با معلم, خود تولف به بافتن
تبانم: اصول و راه جلها هستند و اين در صورتي است که شاگردان به حوضوع علاقه
مند باشند.)
موضوعاتي چون ریاضیات, علوم طبيعي, مهندسي و ... براي بحث گروهي کارآيي
ندارند و در عوض علومي چون علوم اجتماعي: تاریخ, اقتصاد. فلسفه, علوم
سياسي و روان شناسي و جامعه شناسي با اين روش قابلیت تدریس دارند.
درباره موضوعاتي که دانش آموزان کمتر به آن علاقه مند هستند معلم باید به نوعي
در دانش آموزان ايجاد علاقه كند .و در آنها حساسیت بوجود آورد مثلا با طزع سوال:
پخش یک فیلم و
be ساس ا نیز به فراگیران معرفي کند و به هر یک از آنها یک
منيع ارائه كند تا در بحث گروهي, ديدگاههاي مختلف مطرح شود و این موضوع به
توانايي علمي و مفني معلم برمي گردد. به عبارت دیگر, اجراي مطلوب روش بحث
گروهي تا اندازه زيادي بستگي به شخصیت معلم و درجه خونگرمي او دارد. معلمي
که از این روش انسفاده مي كند يايد قدرت تضمیم گیری ذاشته باشنة. و طوري
بحث را هدایت کند که موضوع به بیراهه کشیده نشود.
صفحه 14:
در جه موقعيتي و براي جه هدفي مي توان
از روش بحث گروهي استفاده كرد؟
* - ایجاد علاقه و آگاهي مشترک در زمینه خاص
2- ایجاد و پرورش تفکر انتقادي (يعني شاگرد بتواند
براساس استدلال و شواهد به تجربه و تحلیل بپردازد.)
3- ایجاد توانايي اظهارنظر در جمع (بیشتر دانش آموزان از
این که در کلاس اظهارنظر کنند, مي ترسند.)
4- تقویت توانايي انتقاد پذيري ( به شرطي که انتفادگري به
معناي عيبجويي و ایراد گرفتن نباشد.)
5- ایجاد و تقویت توانايي مدیریت و رهبري در گروه (در اين
روش یک نفر بعنوان مدیر گروه انتخاب مي شود که وظیفه
اش زمانبندي و هدایت بحث است.)
6 تقویت قدرت بیان و استدلال. (در اين روش اکثر دانش
آموران فعال هستند: ساكت تمي ر
7- تقويت قدرت تجزيه و تخليل و تصميم كيري
8- آشنايي با روش كسب اطلاعات و حل مسايل
صفحه 15:
ee
_—
oblem-solving) Jluo J> 39S
(model
در اين الگو, شاگردان با بهره گيري از تجارب و دانسته هاي پیشین خود. درباره رويدادهاي
محیط خود مي انديشند تا مشكلي را که با آن مواجه شده آند به نحو قابل قبولي حل کنند.
© ويژگي هاي الگوي حل مسأله:
Sees we 1 مسأله:
#؟ الف) طرح مسأله يا بازنمايي مشکل: مسأله را از راههاي مختلف مي توان در ذهن شاگردان
ایجاد کرد قبل از ظرح مساله باند به خصوصیات فراگیرآن نظیر من« میزان تحصیلات. رلو
ذهني و عاطفي, ويژگيهاي فرهنگي, شرایط اجتماعي و اقتصادي و ... توجه کرد.
ب) جمع آوري اطلاعات: منابع گردآوري اطلاعات باید از نظر علمي معتبر باشند و اطلاعات
جمع آوري شده باید با توجه به معيارهاي صحیح وعلمي طبقه بندي شوند.
ج) ساختن فرضیه, منظور از فرضیه سازي, بيش بيني راه حلهاي احتمالي و حدسي براي حل
مسأله است. شاگرد براي ساختن فرضیه ناگزیر است به تفکر بپردازد و براي حل مسأله
چندین رام را برمي گزیند.
د)آزمایش فرضیه: فرضیه, حدسي است که براساس اطلاعات پیشین و شواهد موجود, در
برخورد با دنياي خارج. در ذهن شاگرد شکل مي گیرد.
ماگ ی کار قر ابد حل تسا بای بانج ای تیان ری
مسأله حل نخواهد شد.
صفحه 16:
2 ال اش سملن تس به
شاگردان در الگوي حل مسأله:
© معلم نقش راهنما را در فرآیند تدریس بازي مي
أموزد. در اين الگو علاقه و رغبت و توانايي همواره
مورد توجه است و محتوي آموزشي از بيش تعيين
شده نیست. در آموزش از انگیزو هاي دروني
استفاده مي شود. شاگردان دائما با معلم در
ارتباطند.
* 3- روابط میان گروهي در الگوي حل مسأله:
#در اين الكو. همه شاكردان با معلم در ارتباطند.
ارتباط دو جانبه است: گاهی به ضورت فردي و
صفحه 17:
۴ 4- منابع و موقعیت در الگوي حل مسأله:
#عواملي چون معلم, کتاب درسي, کتابخانه, فیلم. موزه و ... مي
توانند منبع دریافت اطلاعات باشند. فعاليتهاي آموزشي منحصر
به کلاس درس نیست.
محاسن و محدوديتهاي الگوي حل
مساله:
در این الگو شاكرد فعال است, احساس فسئولیت بیشتری مي
کند, هنگام موفقیت یا شکست. خود را مسئول مي داند نه معلم
را, رشد شاگرد هدف اصلي است. روح پژوهش و انتقادگري را
پرورش مي دهد و شاگرد فردي خلاق و نوآور خواهد بود.
در مورد محدودیتها مي توان به: اين الگو به معلمان قوي و
باتجربه و پژوهشگر نیاز دارد. امکانات فراواني را مي طلبد.
صفحه 18:
preadvance-organizer) orin» ©الكوي بيش سازمان
(model
© "بيش سازمان دهنده" يى مطلب يا مفهوم كلي است که در
مقدمه تدريس مي آيد تا مبحثي را كه به شاگردان ارائه داده
مي شود با مباحث پیشین همان درس مربوط سازد و پایه
اي براي ارتباط مفاهیم جدید با پیشین شود. در اين الگو,
معمولاً مطالب از كلي به جزئي مورد بررسي قرار مي
كيرد.
© ساخت شناختي جيست؟
#مجموعه اطلاعات و مفاهيمي که در زمینه یک رشته درس
در ذهن فرد به وجود مي آید, "ساخت شناختي" او را از آن
مجموعه دانش تشکیل مي دهد. مثلاً مفاهیم درس فیزیک که
از قبل در ذهن دانش آموز به وجود آمده است, بر روي هم
صفحه 19:
؟ ويژگيهاي الگوي پیش سازمان دهنده:
1-مراحل اجراي الگوي پیش سازمان دهنده:
#در ابتدا پیش سازمان دهنده ارائه مي شود که باید از مطالب
درس جدید كلي تر باشد سپس معلم به ارائه مطالب و مفاهیم
درس جدید مي پردازد و در آخر کار براي تفهیم بیشتر مطالب
جدید باید مثالها و نمونه هايي ارائه مي دهد.
٩ 2 بگونگي کنش و واکتش معلم نسبت به شاگردان دز الگوي
پیش سازمان دهنده:
#در این الگو معلم تفش انتقال و ارائه کننده مفاهیم درس را دارد
و شاگردان, دریافت کننده و پذیرنده مطلب درسي هستند. براي
آثر بخشیدن به اين الگو, مهمترین نکته این است که معلم باید
براي ارائه مطالب درسي, مناسبترین پیش سازمان دهنده را
آنتحاب کند. جهت ارتباط هميشه ار طرف شاگردیا شاگردان
است.
صفحه 20:
6- ماهیت روابط میان گروهي:
#در اين الگو, معلم با فرد فرد دانش آموزان يا با كل آنها ارتباط بيدا مي
كند ولي ابن ارثياط يى طرافه است بعش شاگردان معمولا با او وا
یکدیگر ارتباط ندارند و در واقع معلم بر کلاس مسلط است. sly
افزايش روابط ميان كروهي در اين الكو. معلم مي تواند با طرح
پرسشهاي راهنمايي کننده, فراگیران را به شرکت در بحثهاي کلاس
علاقه مند کنند.
e
© 4- شرایط و منایع لازم در الگوي پیش سازمان دهنده:
#در اين الکو معلم و کناب و کلاس درس فقط منایع و شرایط آموزشی
هستند. در اين الگو معلم باید بتواند مطالب كلي را از جزئي تمیز دهد.
بايد سخنران خوبي باشد, به فراگیران فرصت دهد تا در فرآیند آموزشي
شرکت جویند. معلم در هر موقعیت آموزشي, يكي از منابع متعدد
اطلاعات است و تسایر ستانع از خمله ابرارهای آمورشي. به شاگردان
امکان مي دهند تا به مطالب درسي از زاویه هاي مختلف نگاه کنند.
صفحه 21:
یت 0
* محاسن و محدوديتهاي See gol پیش
*الگوي پیش سازمان دهنده, الگوي aoe
براي دروس نظري است و مناسب براي
نظامهاي آموز شي فقير مي باشد. در اين
الگو از یک زمان آموزشي محدود مي توان
حداکثر استفاده را کرد. از اتلاف وقت
جلوگيري مي شود. ۰ مفاهیم, بطور منظم در
ساخت شناختي شاگردان جاي مي گیرد.
از محدوديتهاي آن مي توان به: . در اين الگو
تمام تصميمات توسط معلم كرفته مي شود
به نیازها و علایق و تواناييهاي شاگردان کمتر
توعه مي شود, محتوا با زندگي واقعي
ie ce laa e ae: اد ام ۱۶
صفحه 22:
#براساس ابن نظريه, يادگيري و پیشرفت تحصيلي
فراگیران به طور وسيعي با زمان يادگيري بستگي
دارد.(کارول ,1963) به عقیده کارول شاخص اصلي
استعداد تحصيلي شاگردان , زمان است. در يادگيري
وقت كمتري نیاز خواهد بود و استعداد هر فرد در این
روش نقش بسزايي دارد. _
بلوم معتقد است مهارت يادگيري در حد تسلط روي
مفهوم خود, شاگردان اثر مي گذارد. شاگردان به
ارزش و کفایت خود پي مي برند و این روش + يكي
از قویترین منابع سلامت روحي است. در این روش
صفحه 23:
© 0 .
© اساس كار در اين نوع أموزش , توجه به زمينه هاء
علایق و توانايي هاي شخصي شاگردان است . در
اين روش , معلم باید به یک مجموعه عوامل تقویت
کننده مثبت مجهز باشد. هر شاگرد باید با خودش
مقایسه شود.
جلسات آموزش, پاید به اندازه كافي كوتاه مدت
باشد تا شاگرد از آموزش, خسته و بیزار یا متنفر
نشود. محیط آموزشي باید راحت, همراه با تفریج و
مناسب با من و وضعیت تحصيلي فرد سازماندهي
شود.
صفحه 24:
۳ آموزش برنامه اي :programmed INStructiON
* یک نظام آموزش انفرادي است که کوشش مي کند يادگيري را با نيازهاي
شاگردان, هماهنگ سازد. در این روش, مواد آموزشي به واحدهايي کوچک
كه جهار جوت يا كام تاميده فى شود این گام Solute le
انش قباس Tur, St شده است. هر گام دانش آموز را به هدف
نهايي نزدیک مي سازد. از نظر تنظیم مطالب: آهوزش برناهة أي به ذو
wy, خطي یا شاخه اي عرضه مي شود.
بر آموزش پرنامه اي خطي . شاگرد بايذ تمامي گام ها را مطالعه کند:و
ass به قدم پیش زود و برأي درک مطلب ؛ شاگرد باید تمامي گامهاي قبلي
را با دقت مورد مطالعه فزاز دهر: کامها باند کوناه باشتد, بازخورد بي درنگ
داده شود.
در بزنامه شاخة اي_دانتین آموز براساین Gilles حود این آٌوزش زا دنبال
مي کند يعني اگر بعد از هر گام به سوال پاسخ صحیح بدهد به صورت خطي
nel rs oy ee ای ات اب وان doe ole نو
cos نود. که قدف از گامهاي جبرايي, این است که شاگرد با دریافت
مطالت اضافي: اشتبام خود را تصحیح کند ودر آموزش پرنامه اي شاخه sgl
, همه دانش آموزان تمام قسمتهاي برنامه را نمي خوانند. در این نوع
آموزش نقش معلم, تهیه هدف هاي آموزش , آشنايي با مواد ی
آموزشي, رسيدگي به فرد فرد شاگردان و ارزش يابي برنامه آموزش
خواهد بود
صفحه 25:
سس
*روش سخنراني
#اين روش که سابقه اي طولاني در نظامهاي آموزشي دارد به ارائه
مفاهیم به طور شفاهي از طرف معلم و يادگيري آنها از طریق گوش
کردن و یادداشت برداشتن از طرف شاگرد مي پردازد. در اين روش
یک نوع يادگيري و رابطه ذهني بین معلم و شاگرد ایجاد مي شود.
۴ مراحل اجراي روش سخنراني
al> 40° اول: آمادگي براي سخنراني
- آمادكى از نطر بجهيرات ذآنا در سكتراني ار وسايل امورشن
استفاده خواهد شد؟)
- آمادكي عاطفي (آيا من با آسودكي سخنراني مي كنم؟)
- آمادكي از نظر زمان (ايا زمان كافي براي آماده شدن وجود دارد؟)
صفحه 26:
مرحله دوم: مقدمه سخنراني *
1- ایجاد رابطه بین معلم و شاگرد (معلم در ابتداي صحبت با
دانش آموزان گپي بزند. لطیفه اي تعریف کند و ...)
2- جلب توجه شاگردان: با فعاليتهايي همچون طرح سوال, بخث
و گفتگو, استفاده از وسایل بصري مي توان به این مهم دست
پیدا کرد. در جلب توجه شاگردان, روایت نکات زیر مي تواند
بسیار مفید باشد: الف: شناخت علایق و خواسته هاي شاگردان
(توجه به عواملي همچون سن, جنس, وضع اجتماعي, اقتصادي و
00
ب: ایجاد انگیزش (در فرآیند تدریس, بهتر است به شاگرد گفته
شود موضوع مشکل ولي قابل فهم و حل مي باشد.)
ج: بیان صریح هدفها و نکات مهم سخنراني
د: استفاده از پیش سازمان دهنده: ارائه پیش سازمان دهنده
باعث دسته بندي اطلاعات, حفظ کردن آنها مي شود. _
(o سس آز مون ه فعال کردن آگاهی و اطلاعات شاگ دان- آزورل
صفحه 27:
۲ مع بودن م
آموزشي را در بر دا ا كه رت
شان جامعیت بيشتري داشته باشد بهتر یاد مي گيرند.
2 - سازماندهي منطقي محتوي: اسکینر معتقد است وقتي
مواد آموزشي خوب سازماندهي شوند. ياذكيري اسائئر مي
شود زيرا سازماندهي قدرت درك مفاهيم را افزايش مي
دهد.
3- استقرار توجه شاگردان در طول ارائه محتوي
الف: تغیبردادن محرک: تنوع در به كارگيري محرکها سبب
بالا رفتن انگیزه يادگيري خواهد شد. بين تنوع در حركات و
حالات چهره معلم و پیشرفت تحصيلي شاگردان, رابطه
مستقیم وجود دارد. تغییرات تن صدا در هنگام صحبت
متناسب با موضوع در يادگيري تأثیر گذار است. تحقیقات
نشان داده است که رابطه تغییر محرک و پیشرفت تحصيلي
.در دبستان منفی و در دبیر ستان مثبت است
صفحه 28:
ن
تغییر مناسب در الگوي رفتاري به وجود مي آید. بزرگسالان نظام آموزش
بصري را بر سمعي ترجیح مي دهند. (استفاده از اسلاید, نمودار, عکس و
سایر رسانه هاي بصري)
ج: فعالیت چسمی؛ باذگيري باید به صورت فعللانه انجام شود. معلمان :مب
توانند روش تدریس خود را با امکان درگيري جسمي و فكري شاگردان دز
روند يادگيري, غني تر سازند. مثلاً با زنگ تفريحهاي کوتاه مدت در Uw
سخنراني, تکرار پاسخ شاگردان و استفاده از اسامي در مخاطب قراردادن
أنهاء bl cases توجه پیشتر در فرآیند ندشن شوند
د: استفاده از طنز: کاربرد طنز در تدریس. میزان توجه و يادگيري شاگردان
را افزایش مي دهد cleo atl) که مربوط به مطلب ندریس شود):
20 شور و حرارت سخنران: تحقیقات بیانگر اين نکته است که مطالبي که با
ذوق و شوق از جانب معلم ازائه شود بيشتر و بهتر باد گرفته مي شود. [آهنگ
gust dis حالات چهره. ارتباط خشمی)
و: پرسش و پاسخ در حین سخنراني: سوال کردن از شاگردان مي تواند
ثيرات مطلوب زیر را داشته باشد:
- تاکید - تمرین - خودآگاهی - توجم - استراحت کوتاه - تکراز
صفحه 29:
مرحله چهارم: جمع بندي و نتیجه گيري
بعد از اتمام سخنراني معلم مي تواند:
reall از شاگردان بخواهد که بعضي از نکات
مهم درس را به خاطر بیاورند یا نظر خود را
درباره آنها بگویند.
ب: به سوالهاي شاگردان پاسخ گوید.
Te مهم و اساسي درس را گوشزد و مرور
در پایان یک جلسه سختراني, معلم باید با
شاگردان وارد مسائل غيررسمي شود تا خشكي
و یکنواختي درس کاهش یابد و شاگردان در
صفحه 30:
#الف) محاسن
#روش سخنراني, مختص کلاسهاي پرجمعیت است. روش بسیار ازاني
یابد. ب
روش
است. این روش مي تواند تا حد زيادي با برنامه معلم د
توجه به موقعيتهاي زماني و مكاني و مجموعه تجهیزات. روش
سخنراني بسیار انعطاف پذیر است موقعیت سخنراني ممکن است
سبب تقویت اجتماعي, ذوق زيبايي, علاقه, اعتماد به نفس و کاهش
احساس تنهايي شود.
© ب) مجدودیت روش سخراتي
#در این روش, چون معلم متکلم وحده است شاگردان چندان فعال
نیستند. بیشتر از حس شنوايي استفاده مي شود. قدرت تکلم
شاگردان چندان تقویت نمي شود. تفاوتهاي فردي در آن منظور مي
دد. و محدودیت روش سخنراني بیشتر متعلق به عدم کاربرد صحیح
آنهاست. انن روش: مستلزم وجود برخي از خصوصیات شخصيتي
مانند صداء روش يي, رواني سخن, ارامش و نظم ي.. . است.
صفحه 31:
انتخاب مواد و منابع آموز شي
۰ تدازك فعالیت هاي تدریین - يانگيري مستلزم انتخاب جواد آموزشي
مناسب sly ایجاد انگیزه دردانش آموزان و توضیح و تشریح محتواي درسي
است . این منابع شامل انواع موادچاپي,رسانه هاي سمعي وبصري وسايرموادبراي
آموزش هاي انفرادي یا گروهي است . 2
* اصولاً برنامه ریزان درسي ومعلمان به اندازه ي كافي با کاربردموازاموزشي سنتي
مانند:کتاب هاي درسي,منابع و ماخذ , روزنامه ها , بروشورها و کتاب هاي کار و
تفزین آشنا هستند بااين عا ل أكاهي. معلمان در باره ي برخي متانع آموزشي بسیار
مخدود است.. این عنانم عبارنند از :
- اشيا و نمونه ها © مقا موخود در خامقه - نمایشگاه
ها - وسايل و ابزارهاي بازي
© - سخنرانان صاحب نظر - صفحه و نوار كاست - نمايش و ديدني
ها ارت ها Qs ibe
©- عكس ها و شكل ها - ورقة فاق
شقاف + is el ats cols gase دار و بي ضدا
- برنامه هاي تلويزيوني و نوارویدیو و کاست - مواد چند رسانه اي - عكس هاي
Call همراه با عکس هاي تخر
صفحه 32:
i ی تدریس 5]۲(بر اساس ساخت
كرايى)
© از نظر طبقه بندی, روش ساخت كرايى جزو روش هاى فعال
و اكتشافى است كه بر توليد. كنترل و تعميم دانش تاكيد مى
کند.
در فرآیند تدریس ساخت گرایی معلم و همه ی امکانات تسهیل
کننده هستند و جزو خدمات آموزشی به حساب می آیند.
بثابراين: در این روش, داتش آموز تقش اساسی راایقا من کند.
هدف: جستجوی فعالانه فراگیرندگان از طریق فعالیت های
گوناگون برای کشف راه حل هاء مفاهیم, اصول و قوانین, یکی از
اهداف مهم در اين روش است. داشتن روحیه ی کاوشگری برای
ایجاد سوال, ظراحی, اجرا, ابداع وبه دست آوردن جواب, یکی
از ویژگی های ساخت گرایی است._
اين الگوی تدریس از پویاترین و کارآمدترین, الگوهای تدریس
است که در بسیاری از کلاس های دنا با موققیت در حال اخرا
صفحه 33:
مراحل اجرای الگو الگوی تدریس حاضر در 5 9
مرحله برنامه ریزی و اجرا می شود؛ مراحل مورد
نظر عبارت اند از؛
۳۳9۵00 1- درگیر گردن
كاوش -2
0 توصيف -3
00 شرح و بسط (كسترش) -4
Evaluation ارزشیابی و
وليل نام گذاری الگوی تدريس ساخت كرابي به
:المت 15 اغار شدن كر مرحله با حرق لكوي 8
صفحه 34:
(روش تدريس (الكوى گانیه)
:جكيده
© براي رويارويي با انبوه جالشهاي قرن حاضر و براي رشيدن به
اركان تعليم و تربيت در قرن بیست و یکم, نیاز به معلمان اثربخش و
با انگیزه برای تربیت سل جوان کاملا ضروری است, و معلم
اتزیخش, فعلمی است که ضمن آشنایی با اتواع روشهای فعال
تدریس با بهرهگيري از الگوهاي مختلف تدریس موثر موجبات حفظ
پويايي و تکامل را در فراگیران ایجاد مي نماید.
لگوهاي فعال تدریس موجب, تقویت توانايي ذهني شاگردان,
افزايش انگیزه دروني فراگیران, ارتقاء خلاقیت آنان و افزایش
توانايي حل مساله و يادگيري بهتر مي گردد. در اين مقاله با عنوان
«بررسي بالكوي تدریس بر اساس نظریه گانیه»» سعي شده است.
مراحل و گام هاي مطرح شده در الگوي گانیه به شيوهي کتابخانهاي
مورد بررسي قرار گیرد.
صفحه 35:
#بررسي تحقيقات پیشین بيانكر آن كه تا به حال در رابطه با
روشهاي تدریس مطالعات انجام گرفته است لاكن با توجه به
بررسيهاي به عمل آمده در خصوص الگوي گانیه هیچگونه
مطالعهاي مشاهده نگردید. ويژگي اين الگو فعال سازي
فراگیران در يادگيري و پشتيباني از فرايندهاي دروني مي
باشد.
#الگوي گانیه شامل 9مرحله مي باشد که عبارتند از:
8جلب توجه, آگاه ساختن یادگیرنده از
هدف, تحريك ياداوري پیش نيازهاي
مربوطة: أرايه محرك فراحوان
عملكرد, ارزيابي عملكرد و افزايش
صفحه 36:
*گام اول- جلب توجه: براي جلب توجه یادگیرنده.
انواع مختلف رویدادها به کار گرفته ميشوند.؛ توجه
دانش آموزان, به تعبیر هوشيار بودن براي دريافت
محرك: ميتواند با أيجاد تغيير سريع در محزكَ حاصل
شوة. قراتر أر veil روش أساسي كه براي جل
توجه به فراواني مورد استفاده قرار ميگیرد توسل
به علایق یادگیرندگان ميباشد.
ب مهارت در جلب توجه به همراه دانش خردمندانه
از دانش آموزش درگیر در آموزش بخشي از هنر
معلمي است. كه ميتواند بخش ار آن با همدي أنها
غير كلامي هم باشد.
صفحه 37:
*گام دوم- آگاه ساختن یادگیرنده از هدف: بادگیرندهبید از بزده
بادگيري که از او انتظاز ميرود آگاه باشد. "به عبارت دیگز آگاهي دادن به
فراگیر در خصوض انتظاری کد فرار است در تقیجه پادگیری برآورده شود
پاذگی رتهب نوم بای بو عماکرري رای ب OULU Gly) Sola Glee
یافتن موفقیتآمیز يادگيري به کار ميرود بشناسد.
© وقتي که یادگیرندگان, هدف از آموزش را درك کنند. انتظاري را كسب
bles کرد کی تعفولاً سراسر عدي كه باوگیوی رخ ميدهر قداوم دار و
زماني كه بادكيري تكميل مي شود اين انتظار به وسيلدي بازخورد ارايه شده
تائید ميگردد. * به طوركلي, بهتر است فرض نکنیم دانش آموز هدف درس
را ميداند. ارتباط برقرار کردن در مورد هدف درس وقت. کمي ميگیرد و
جحسن آن این است که: از جارح از خط شدن» دانش آمور جلوگیری
ميکند. به نظر ميرسد ارتباط برقرار کردن در مورد هدف كاري است که
ا صراحت و صداقت يك معلم فمخوان شت علا بر ان .به مغلم كفك
مي كند تا بر << هدف. آماج»»باقي بماند.
٩ _ البته اگر هدفها به صورت کلمات ارایه گردند كارايي بيشتري igh زيرا
دانش آموز آنها را به راحتي درك ميکند
صفحه 38:
گام سوم- تحريك يادآوري پیش نيازهاي مربوطه: در ٩
_ اين مرحله از یادگیرنده خواسته ميشود چيزهايي را که قبلاً
آموخته است, به یاد آورد. 3 زیرا در لحظهي يادگيري قابلیت هاي
از قبل آموخته شده بخشي از رویداد یا يي هستند. به همین
دليل بايد خوب در دسترس قرار گيرند. با به یاد آوردن آنها
درست قبل از وقوع يادگيري جدید, از در دسترس بودن آنها
اطمینان حاصل ميشود. اگر مهارت ذهني جديدي آموخته
ميشود. مهارتهاي پیرو باید بازيابي شوند تا اينکه بتواند به عنوان
بخشهايي از مهارت جدید مجدداً رمزگرداني شوند. به عبارت
دیگر دانش سازمان يافتهاي که قبلاً آموخته شده است بازيابي
ميشود تا به صورت بخشي از زمينهي معنادار بزرگتري براي
.اطلاعات جدید واقع شود
صفحه 39:
*گام چهارم- ارایه محرك: اين گام با ارایه محرك اساسي به
فراگیران اتجام ميگیرد. مجركها ميتوانند مواد آموزشي مرتبط
با موضوع درس نظیر عکس يا تصویر, پارل. وسایل و ابزار و
حتي نوشته و نام اشیاء ویا خود اشیاء واقعي و ... باشد.1
* ارایه مطالب محرك باید کاملاً واضح
باشد چرا که ارایه محركهاي مناسب
به عنوان بخشي از رويدادهاي آموزشي
داراي اهميت مي باشد .به طور روشن»
محرك ارايه شدهبه عنوان رويداد
آموزشي به طور مشخص به آنچه که ,
قراراست آموخته شود وابسته است. 2
#ارليه محركها براق ا كيرف مفاهم و قوات نيار نه استفاده از
صفحه 40:
#گام ینجم-نداركدد تك« راهنمايي
فرآیند دروني شدن - رمز گرداني معنايي- را در فراگیران تسهیل
مينماید. و محركهاي ارایه شده را تا آنجا که ممکن است
معنيدار ميسازد . براي معناداري بیشتر راههاي متعدد وجود
دارو که يسته به بازده بادگیری مورد التظار با بكديكر فرق
دارند. به طوركلي, معناداري را ميتوان با استفاده از مثالهاي
عيني مربوط به مفاهیم و اصطلاحات انتزاعي, بسط دادن هر
انديشه با ریط آن به مواردي که هم اکنون در حافظهاند اتجام
دادة a را در کشف قواعد ياري نمائیم.
توجه داشته باشيد كه معلم << پاسخ را به
iced كويد 4 تلكه أن خط فكري را
ييشنهاد ميكند كه احتمالاً به تركيب مفاهيم و
قواعد وابسته به قاعدهي آموختني ختم
خواهد شد.4
صفحه 41:
*گام ششم- فراخوان عملکرد: در اين گام از فراگیران
انتظار ميرود که رويدادهاي تركيبي دروني يادگيري را عملاً به
وقوع رسانند. دانش آموزان در اين گام با داشتن راهنمايي
يادگيري كافي, به نقطهاي رسانده ميشوند که رویداد تركيبي
دروني يادگيري را عملاً به وقوع ميرسانند. و آثار لذت بردن از
يادگيري در چهرههایشان دیده ميشود. آنها درك کردهاند که
چگونه کار را انجام دهند. انتظار از آنان اين است که نه تنها ما را
متقاعد کنند, بلکه به همان اندازه خود را نیز متقاعد نمایند. 2
#به طور ساده از يادگيرندهي اطلاعات كلامي خواسته تا اطلاعات
یا حداقل بخشي از اطلاعات را ««بگوید»». از یادگیرنده مفهوم یا
قاعده جدید خواسته ميشود تا کاربرد ol را به مورد خاصي کهٍ
قبلاً در طي يادگيري با آن مواجه نبوده است, عملاً نشان دهد. 7 و
تمهيداتي براي تشویق یادگیرنده جهت به کار بستن هرچه بیشتر
يادگيري در موقعيتهاي تازه و متنوع صورت ميگيرد.
صفحه 42:
*گام هفتم- تدارك بازخورد: در اين گام به دنبال عملكردي
كه فراگیر در گام قبلي نشان ميدهد. دربارهي درجه درستي
عملکرد به فراگیر اطلاعات داده ميشود. (به عبارت دیگر
فراگیر در مورد درستي یا میزان درستي عملکرد خویش
بازخوردي را دریافت مينماید. اين رویداد ميتواند به راههاي
مختلف انجام شود. در مورد مهارت حركتي مانند يرتاب دارت به
هدف, بازخورد ممکن است آني و «« ذاتي عملکرد »» باشد. اما
براي بسياري از انواع عملکردها, بازخورد دربارهي درستي
عملكرد نياز به اين دارد كه به طور مجزا توسط معلم و یا
شخص ديگري ارایه گردد.
© هیچ روش استانداردي براي به جمله در آوردن یا رساندن
بازخورد وجود ندارد. در ««آموزشهاي برنامهاي» 2 تایید صحت
پاسخ معمولا در صفحه مقابل یا در صفحه بعد درج ميشود. حتي
برخي از كتابهاي درلنتي استاندارد به طور معمول باسخ را در
Siar er ار rahe
صفحه 43:
لس ی 0
گام هشتم- ارزيابي عملکرد: عملكردي که فراگیر از خود
بروز ميدهد تائيدي است بر اينکه يادگيري اتفاق افتاده است. به
منظور آطمینان از اینکه چنین توانائيهاي واقعاً صورت پذیرفته
لوزم است نمونههاي اضافی از عملکرد مطالبه شود. به عنوان
مثال اگر اطلاعات كلامي آموخته شده است, ممکن است عین
همان نثر بیانات, يا بسط آنها از یادگیرنده خواسته شود. اگر
قاعدهاي یادگرفته شده است, ميتوان کاربرد آن را به تعدادي
نمونه بدیع درخواست کرد. ارزيابي عملکرد به اين شیوه آن
چيزي است که معمولا از ««اجراي آزمون»» منظور است . کار
كردهايي که از چنین آزموني انتظار ميرود عبارتند از:
#الف- تائید اینکه توانايي تازه آموخته شده از ثبات معتدلي
برخوردار است .
٩ب فراهم ساختن تمرین اضافي که به تثبیت آنچه که آموخته
شده است کمك ميکند
صفحه 44:
*گام نهم- افزایش ياداري و انتقال: در اين كام براي اينكه
مفاهیم تعریف شده, قواعد, و قواعد سطح بالا به خوبي در
حافظه سيرده شوندء تداركاتي جهت مرور منظم مطالب در
زمانهايي فاصلهدار در خلال هفتهها و ماهها مهیا ميگردد. ۰ و
انتظار ميرود مهارتهاي آموخته شده را به شرایط جدید يادگيري
انتقال دهد1.
© با ترتیب دادن تکالیف متنوع جدید براي یادگیرنده اطمینان از
انتقال يادگيري به بهترین وجه صورت ميگیرد. تكاليفي که
مستلزم aaa آنچه یاد گرفته شده است در موقعيتهايي که
اصولا با آنهایی که براي خود باذگيري به کار ميرفتند متقاوت
است . 2 تكاليفي از اين نوع بيجيده تر از يك تمرين صرف هستند.
بنا بر اين در اين كام با افزودن بر مقادیر تمرین, تأثير بسزايي
در افزایش مقدار يادداري را فراهم مينمائيم. و تنوع تمرین در
انتقال مهارتهاي ذهني به موقعيتهاي تازه اثر مطلوب دارد. این
gai ose Peg se en a a AEE:
| cat
صفحه 45:
#نتيجهگيري:
© پیشرفت سریع علوم و تكنولوژي در قرن حاضر بشر را به
جايي رسانده است که نیازمند فراگيري مهارتهاي اندیشیدن,
تفکر و پردازشهاي يادگيري دروني ميباشد. و معلم وظیفه دارد
تا به فرآگیرن در تجزیه و تعلیل و بازسازی برداشت ای عویش
كمك نماید. و شرایط و فرصتهاي يادگيري را براي آنان فراهم
سازد.
© در جهت فعال سازي دانش آموزان در فرآیند ياددهي -
يادگيري مختلف الگوهاي بيشماري مطرح شده است که هريك
از اين الكوها بر اساس رويكردهاي مختلف صاحب نظران و
روان شناسان ترتيبي طراحي شده است.
© در يايان ميتوان الكّوي مطرح شده بر اساس نظريه كانيه را
که شامل 9 گام: جلب توجه, آگاه ساختن يادكيرنده از هدف,
تحريك باداوري بيش نبازهای مربوطه. ارايه محرقت, فراخوان
صفحه 46:
۰
چهار قاعده اساسي بارش مغزی Uw y L
٩ 1- انتقال ممنوع: این مهمترین قاعده است و لازم است تمام اعضا به
oS ars! ul وبررسي و ارریایی پیشنهاد را به آخر جلسه موکول کنتد:
صمن آینکه ملاحطه تعیض jel بيشتهادات نير مملوة ابنيت.
22°. اظهار نظر آزاد و بي واسطه: اين قاعده براي جرأت بخشیدن به
شرکت کندگان یرای اراب بيش هاداتي است كه به ذفن آنها خطور مي كنذء
به عبارت ديكر در يى جلسه بارش مغزي تمام اعضا بايد جسارت و شهامت
اظهار نظر را بيدا كرده باشند و بدون انكه ترسي از ارزيابي و بعضا انتقاد
مستقيم داشته باشند ؛ بتوانند بيشنهاد و نظر خود را بيان كنند. هر جه
ييشنهادات جسورانه تر باشد نشان دهنده ي اجراي موفق تر جلسه است
صفحه 47:
*3-. تأكيد بر كميت : هر چه تعداد نظرات
بیشتر باشد, احتمال وجود پيشنهادات مفید و
کارسازتر در بين آنها بیشتر مي شود.
موفقیت اجراي روش بارش مغزي با تعداد
پیشنهادات مطرح شده در جلسه رابطه
مستقیم دارد. در اين روش این گونه عنوان
مي شود که هر چه تعداد پیشنهاد بیشتر باشد
ee
4-. تلفیق و بهبود پيشنهادات : اعضا مي توانند علاوه بر
ارایه پيشنهاد. نسبت به بهبود پيشنهاد خود اقدام کنند. روش
بارش مغزي این امکان را به اعضا مي دهد که پس از شنیدن
پيشنهادات دیگران پیشنهاد اولیه بهبود داده شود. آنها همچنین
0 7 ها One و
صفحه 48:
#ترکیب اعضاي گروه بارش مغزي
#در هر جلسه بارش مغزي لازم است افراد ذیل حضور داشته
باشند : ریس, دبیر جلشه و اعضاي گروم: رییس جلسه قواعز
كاري و مسئله مورد بحث مشکل را مطرح مي کند و ناظر بر
حسن اجراي انهاست. دبیر, کار ثبت صورتجلسه را انجام مي
دهد. بهتر است دبیر نزدیک رییس جلسه بنشیند, به طوري که
بتواند نقش رابط غير مستقيم بين رییس جلسه و اعضا را ایفا
Soulja) aS پیشهادات به طور گزارشی, ند کلمه بد کلم
یادداشت شوند. اسبورن پيشنهاد مي کند که از افرادي که داراي
موقعيتهاي شفلي یکسان هستند براي هم فكري, دعوت به عمل
آید. ضمناً باید در نظر داشت چنانچه رییس و مرئوس با هم در
یک گروه باشند اصل اظهار نظر آزاد و بیواسطه خدشه خواهد
یافت مگر آنکه براي Ol قبلاً تدابيري اندیشیده شده باشد.
#پيشنهاد ایجاد شده در ذهن یک فرد عادي در گروه , 2 برابر
صفحه 49:
*رویه برگزاري جلسات بارش مخ زي
#یک گروه 6 تا 12 نفري از اعضا انتخاب مي شوند حتي الامکان از لحاظ
رتبه ي اداري همسان باشند. مشکل به روشني تعریف شده و براي شرکت
کنندگان توضیح کافي داده مي شود. حداقل یک هفته از طرح صورت
باشد يعني دستور کار هر جلسه قبلاً اعلام شده باشد.
پیش از جلسه اصلي بارش مغزي, براي اعضا, جلسه اي توجيهي
برگزار مي شود. با نوشتن صورت مسئله بر روي تخته سیاه به طوري که
براي همه قابل خواندن باشد, جلسه بارش مغزي شروع مي شود.
#رئيس جلشة 4 قاعده جلسة بارش مفری را متدکر مي شود هر بک از
اعصاکه مایل به ارابه عشنهاد پاش دست خود را بالا مي برد و در اهر
نوبت يك پیشنهاد را ارایه مي دهد ا
و كوتاه: هر يك از ييشتهادات زا رو: سياه مي نویسد و در همین حال
دير جلشه بيشنهاذ .رابا جرئيات بيشترق ثبت مي.كتد. ذر ضورت لزوم
Quay جلسه مي تواند براي برانگیختن آذهان در ارایه پيشنهادات جدید
صورت مسئله با پيشنهادات ارایه شده, را مجدداً طرح کند. مدت زمان
جلسه نباید از حد مجاز, که معمولاً 60 دقیقه است تجاوز کند.
صفحه 50:
۱7 rl
#باوجودي که روش بارش مغزي بسیار متداول است, لیکن
تاکنون به طور خاص, در جهت روشن نمودن بهترین شرایط
اجراي این روش, تحقیقات كافي صورت نگرفته است. مزاياي
اين روش عبارتنداز :
با توجه به اصل هم افزايي باعث مي شود خلاقیت گروهي
موثرتر از خلاقیت فردي عمل کند. _
©7.با اين روش, در مدت زمان نسبتاً كوتاهي, شمار زيادي
د حاصل مي شود.
#با نوشتن صورت مسئله بر روي تخته سیاه به طوریکه براي همه
قابل خواندن باشد, جلسه بارش Sito شروع مي شود.
صفحه 51:
*معایب و نقایص این روش عبارتند از ز
9 abl ممکن است ایجاد شرایط جهت اظهار نظر 7e@
دشوار باسد. Ea.
8 گروه معمولاً تحت فشار اکثریت قرار گرفته و موجب مي
شود فرد با نظر اكثريت موافقت كند. حتى اكر قوياً احساس
كتد كه نظر اكثريت اشتياه اسست.
8 اكثر اوقات تمايل روه بر حصول الى توافق است, زا
دستيابي به ييشنهادات متنوعي كه به خوبي مورد بررسي
قرار گرفته باشند, در واقع این حرکت در حال حاضر بخاطر
ساختار جلسات, به صورت عادت درامده است.
7e@ هنگام بارش مغزي. اغلب افراد مواردي بديهي يا ايده آل
را بيشنهاد مي كنند و اين از تلاش انها براي بحث بيشتر و در
نتيجه ارايه ييشنهادات خلاق مي كاهد
صفحه 52:
٩ماهیت تنوع گراي بارش مغزي. خود به خود مسبب افزايش
ييشنهادات مي شود ولي اصلاح و پالایش ساختاري پيشنهادات را
در بر ندارند.
6 اگر گروه از یک رییس جلسه خود برخوردار نباشد ممکن
است برخي از افراد جلسه را, به طور کامل تحت الشعاع خود
قرار دهند.
6. اجراي موفقیت آمیز این روش مستلزم شناخت قبلي افراد از
مسأله است.
8 در این روش, بهبود مرحله به مرحله " تدريجي " پيشنهادات
کمتر مشاهد مي شود. ِ
6. گاهي اوقات اين روش, به مسایل نسبتاً ساده و پیش پا افتاده
محدود گشته و باعث مي شود که روش ارایه شده براي حل
مسابل كلي بيجيذه و كارابي كافي را نداشته باشد.
برای بعصی اقراد. پیزوی از قواعد این زوش, با ارایه
صفحه 53:
* منابع و مآحد i 1 1
© 1-احديان. محمد و محرم آفازاده. ««راهنماي روشهاي نوين تدریس آموزش و کارورزي», تهران: آییژ , 1382.
© 2-بیان, حسام الدین و محمد شکیبا مقدم.« مدیریت شيوههاي نو در آموزش»»: تهران: مرکز آموزش مدیربت
دولتي 1372
* 3-پورنژاد. گلنوش, ««زمامداري ساسانیان» رشد معلم. شماره 3. سال agi آذرماه, 1369
* 4-جویس,پروس ,مارشا ویل وبورلی شاورز<<الگو های تدریس>>مترجم:محمد رضا بهرنگی تهران:انتشارات
مترجم,1372.
۶ 4-حمصي, فردوس و شهین دخت عالی.<< تکنولوژی آموزشی», اصفهان: انتشارات امیرکبیر, 1371
5-سازمان آموزش و پرورش استان مرکزي: تجزيههاي سبز. اراك: کتیبه. نوبت اول. 1382
* 6-سلطانزاده, حسین, «« تاریخ مدارس ایران» تهران: انتشارات نوبهار, 1364
Spel ۰ ماري ژان, فلوهرتزکلیدشمن, ««سرزمین جاوید» ترجمه: ذبیع|... منصوري, تهران: زرین, جلد اول,
٩ 8-شبلي, احمد, << تاریخ آموزش پرورش در اسلام» ترجمه: محمدحسین ساکت, تهران: انتشارات دفتر نشر
فرهنگ اسلامي, 1361.
.1367 9-شريعتمداري, علي, «جامعه وتعلیم وتربیت» تهران: انتشارات امیر کبیر, ٩
& 10-صدیق, عيسي, «تاریخ فرهنگ ایران »» تهران: انتشارات دانشگاه تهران, 1354
© 11-كومزء آرتور رایت, «آموزش تخصصي معلمان», ترجمه: جواهر فروش زاده, تهران: رشد, 1370
* 12-گانیه, آر. ام. لسليجي, والتردبلیو. ویگر, «اصول طراحي آموزشی», تیجمه: خدیجه علي آبادي, تهران:
تشر دانا, 1374
© 13-كانيه. رابرت میلز, «« شرایط يادگيري و نظریه آموزشي» ترجمه: جعفر نجفي زند. تهران: رشد, 1373
14-هاشمي prio سید شمسالدین, «« جزوه درسي مکاتب فلسفس و سیدآراء تربيتي»» دانشگاه آزاد اسلامي
واحد اراك, 1376
صفحه 54: