صفحه 1:
صفحه 2:
بنام خداوند جان وخرد
روشهای موثر اداره*
جلسات
دکتر خدیوی
صفحه 3:
اهداف
۱- جلسه چیست و انواع آن کدامند؟
طرلحیجلسات 6
فولید جلسه-9
eS ey
صفحه 4:
۰ تعریف جلسه
eo ee لزأ
ند دراه ( شفاهى و يا كتبى) را وسيله اصلى نيل به
ین هتفر آرار دهد
ثمر بخشی جلسه شامل:
6- حصول هدفهای جلسه(کسب اطلاعات ؛ارائه اطلاعات و تصمیم گیری)
© استفاده از حداقل زمان
ارضاء نیازهای شرکت کنندگان
جلسه موثر جلسه ای است که در حداقل زمان ممکن به هدفهایش رسیده و
بتواند رضایت شرکت کنندگان را جلب کند.
@
صفحه 5:
۰ خصوصیات جلسات خیر کارآمد و منفی
خصوصیات جلسه
خارج شدن بحث از موضوع جلسه
آمادگی ضعیف
نامعلوم بودن اثر بخشی
تشنیدن مطالب
پرحرفی شرکت کنندگان
طول مدت جلسه
فقدان اشتراک مساعی
درصد نارضایی
eo
oP
Pe
9۰
ee
۰
od
صفحه 6:
طراحی جلسات
هدف گذاری جلسه(چرا و به چه علت)
ee اطلاع رسانی؛دستور جلسه؛امکانات و
انتخاب اعضاى جل
استفاده مود ار وفت
چگونگی تبیین موضوع جلسه
ضوابط و مقررات جلسه
ارزشیابی جلسه
نتیجه گیری
تعیین دستور و زمان جلسه آینده
پیگیری تصمیمات جلسه
بازخورد
صفحه 7:
فواید جلسه
وسیله ای برای تبادل اطلاعات ؛افکار و انديشه هاست.
وسیله ای برای ارزیابی افراد از خودشان و دیگران است.
وسیله ای برای استفاده بهینه از نیروها و انرژی های انسانی است
وسیله ای برای توسعه مهارت ها و بالا بردن کارائی افراد است
وسيله ای برای تصمیم گیری استراتژیک است
وسیله ای برای افزایش روحیه افراد و تامین نیاز های روحی و
روانی آنهاست
وسیله ای برای کاهش مقاومت در برابر تغییر است
صفحه 8:
۰ نمونه دستور جلسه:
0 افتتاح جلسه با بیان علت تشکیل جلسه ؛هدف و مدت آن
©- مسائلى كه بايد به بحث گذاشته شود
©- بيان راه حل هاى مختلف
<- اتخاذ تصمیم در مورد شقوق مختلف
© تهیه برنامه برای حل مسئله
0.- تعیین وظایف به منظور اجرای برنامه
م2 تعیین روشهای پیگیری
0 جمع بندی مطالب بحث شده و اختتام جلسه
هو
صفحه 9:
5 سس همم 7 000 لو
صفحه 10:
مدیریت جلسه
1 وظایف کلی مدیرجلسه.
©- وظايف مديرجلسه قبل اه از مشکلات
؛ياسخ به تعارض ها و شيوه هاى تصميم گیری) و خاتمه.
©- مكان جلسه
<4- زمان جلسه
© بايد ها و نبايد هاى جلسه
©-آماده سازى ديكران ؛ تشويق اعضاء به شركت فعال وظايف اعضاء جلسه
مسجمع بندى و نتيجه كيرى
سي
صفحه 11:
10
كر
تعداد شرکت کنندگان
درجلسه
چه کسانی شرکت کنند.
نحوه برقراری ارتباط
وضع تشستن در جلسه
موثرترین سبک اداره
جلسه
روى جه بايد باشد
انواع جلسات
جلسه اطلاعاتى
به هر تعداد
اقراد مطلع
يك طرفه از رئيس جلسه به
شرکت کنندگان با دادن
فرصت برای طرح سنوالات
روی شرکت کنندگان به طرف
فرستنده پیام به سبك كلاس
درس
مقتدرانه
موضوع جلسه
برنامه ریزی و آماده کردن
اطلاعاتی که بايد اراثه شود
يك طرفه
جلسه تصميم كيرى
ترجيحا" بيش از ١ نفر
كسائى كه مسئوليت ذارتذ و اقرادى
كه مى توائند تشريك مساعی کنتد
بحث دو جائبه شركت كنندكان
مشكل كشايى
شركت كنندكان روبروى يكديكر
مى نشيتند به سبك اتاق كنفرائس
مشاركت متقابل
بحث متقابل بين تمام
شرکت کنندگان در جلسه
ایجاد جو مناسب برای اظهار
صفحه 12:
۰ راه حل هاپی برای مشکلات عمومی جلسات
»- بیان اهداف جلسه
© تهیه ستور جلسه
3.- دقت در انتخاب اعضا جلسه
<- رعایت وقت جلسه
2 بعهده گرفتن مسئولیت
با خلاسدای ار مدادرات حلسه را Sasa
ae
صفحه 13:
: شكيل جا
از ضرورت تشكيل جلسه مطمئن باشيد.
صاحبان فرايند را دعوت نمائيد.
جلسه هيجكاه اتلاف وقت نيست اكر درست بركزار شود.
(تعيين اهداف »تهيه دستور جلسه ٠ تعيين نقش افراد »اعلام قواعد
بحث»هدايت مباحث» شروع و خاتمه بموقع و....)
مدير به همه وقت مساوی برای اظهار نظر بدهد .
در صورت وجود نظر اضافی »وقت مشخص برای افراد در
نظر گرفته شود .
وقت هر دستور. جلسه مشخص شود
صفحه 14:
صفحه 15:
وظایف کلی رئیس جلسه
۶ همواره جلسات را سر وقت آغاز کنید
* اهداف مشخصی برای جلسات ن کنید.
* در طول جلسات همواره نگرش مثبت داشته باشید.
* اقدامات جلسات قبلی را پی گیری کنید.
* فردی را که باید صورت جلسه را تهیّه کند. مشخص سازید.
* شرکت کنندگان کم حرف را به شرکت فقالانه تشویق کنید.
* از مطرح شدن موارد جنبی جلوگیری کنید.
* مباحث را به دستور کار جلسه محدود سازید.
* در مورد جدول زمانی دستور کار سخت گیر و قاطع باشید.
* تصمیمات و اقدامات اتخاذ شده را در خلال جلسه و هم چنین در پایان آن
جمع بندی کنید.
* اطمینان حاصل کنید که کلیه موضوعات دستور جلسه بررسی شده است.
* جلسه را به موقع خاتمه دهید.
as
صفحه 16:
6
وظایف رئیس جلسه پیش از آغاز آن
ایا تشکیل جلسه واقعا ضروری است؟
چه روش های دیگری به جای تشکیل جلسه وجود دارد؟
اهداف جلسه چیست؟
چه افرادی باید حضور داشته باشند تا از دستیابی به اهداف اطمینان حاصل
شود؟
نتایج دستیابی به اهداف چیست؟
هزینه تشکیل جلسه چقدر است؟
چه وسایل وتسهیلاتی برای تشکیل جلسه ضروری است؟
اگر وجود یک دستور کار در جلسه الزامی است. آیا تهیه شده ودر اختیار
همگان قرار گرفته است؟
آیا تمام شرکت کنندگان از زمان شروع و محل تشکیل جلسه آگاهی دارند؟
آیا همه شرکت کنندگان اطلاعات لازم را دریافت کرده اند؟
آیا لازم است همه شرکت کنندگان در تمام طول جلسه حضور داشته باشند؟
صفحه 17:
افرادی كه دير به جلسه مى آيند
بحث های بی هدف ؛وقفه ها وبحث و جدل
مدیریت اعضای پرصحبت ؛ برجسته ؛ناراضی ؛ مشاجره کننده وعدم
تمرکز
نشان دهید که خواستار مشارکت همه هستید و سوّالات درست و
در جستجوی فرصتهائی برای جذب هر چه بیشتر مشارکت افراد در
از هر فرصتی برای بسط موضوع مورد بحث استفاده کنید.
از تخصص و استعداد افراد برای افزایش مشارکت استفاده کنید.
هیچ فرد یا گروهی از موضوع مورد بحث خارج نشود و از نظرات و
موضوعات شخصی بپرهیزد.[جلوگیری از کشمکش)
a
صفحه 18:
opwne
lea Ls
در پي تفوق و تسلط بر مذاکرات نباشید.
شرکت کنندگان را کلافه نکنید.
صحبت دیگران را قطع نکنید.(مگر در موارد استثنائي ۲
از برخوردهاي شخصي بپرهیزید.
تنها برای لین که نظری ارلته شود اصراری بر مشاركت شركت
تاه ل
خود را گرفتار شوخي بيجا نسازيد.
صفحه 19:
7
۰ گوش دادن فعال دلیلی برای گوش دادن بعدی است
mR = ae
»
\ ey
پا
06
صفحه 20:
۰ عوامل مخل تمرکز را حذف کنید
٠» تمركز كنيد
۰ برگوینده توجه و تمركز كنيد
۰ با ذهن باز كوش كنيد (بدور از تعصب)
۰ مثبت بیاندیشید (چه مي توانم بياموزم)
۰ به کلمات هيجاني واکنش نشان ندهید
۰ سوال بپرسید
* بنشینید تا بتوانید هم ببینید و هم بشتوید
۰ از پيشداوري بپرهیزید
۰ یادداشت بردارید
۶ توضیح بخواهید
۰ حرف نزنید
۰ زود نیجه گيري نکنید
۰ هدفمند گوش کنید
۰ قبل از پاسخ دادن تعمل کنید
۰ برداشت خود را از سخنان گوینده به زبان خودتان
, از سرعت بالاتر درك نسبت به شنيدن براي تفكر
* به زبان اشارات هم توجه كنيد
صفحه 21:
از سخن گفتن در جلسه نترسید
اه .
ز چه چیزی بیش از همه می ترسید؟
eq
صفحه 22:
#در پژوهشي مستفل مشخص گردیده که ترس از سخن
گفتن در مجامع در بین مدیران رتبه اي بالاتر از ترس از
مرگ دارد.
صفحه 23:
موانع سر راه سخن گفتن موفق
* مشکلات و موانع سخن گفتن موفق کدام است؟
صفحه 24:
از مشکلات سخن گفتن موفق
* خجالتی بودن گوینده
ترس از مقبول نبودن
فشار افکار عمومی(گروهها)
* تفکر ساختار wl
* جبهه گرفتن دیگران
* اتوانیهای جسمی(مشکلات شنوایی, گویایی....)
* مواجهه با افراد پرخاشگر
صفحه 25:
* نکته اصلی خود را
* نكات مهم ديكر را مشخص کنید.
Rca ار رب
0 A Pic Cee er res
Oy tal Ber rearen Oak ره
صفحه 26:
به نظر دیگران احترام بگذاریم
خوب گوش کنیم
اول با موارد مثبت موافقت کنیم.
سوالات مشخص پپرسیم
سازنده باشیم
برعدم توافق, توافق کنیم
صفحه 27:
صفحه 28:
مشکل عبارت است از امر یا شرايطي كه براي شما به عنوان مدير جلسه
نمی اد ی فد وس ار ری هت سل ار من درد
حواس پرتي. تأخیره بي حالي. خستگي؛ هیجانات نامناسب و بیجاء هر یک
esse esi ean) exp ی ات ام ند و بر رای نا
را با مشکل روبه 9 مواردي از مشکلات معمول و برخي شیوه
هاي مناسب براي آنها را مرور مي کنیم.
پچ پچ گران: گروهي از افراد بي توجه به نظم جلسه. در ضمني که يكي از
حاضران مشغول سخنراني یا طرح نظر خویش است. در حال گپ و
صحبت پا گفتگوي درگوشي با یکدیگرند.
صفحه 29:
ا 000 5 an برا GI! متوقد شود تا "پچ پچ "lS
ا 3( کم بيامي به انها داده شود که سکوت آنها
و امتتان است یک نگاه معني دار نیز بعضي اوقات همان کار را خواهد کرد.
سان ۳ 3۶ که ور چند نظرات بسياري براي
آرلثه دارند. اما بدون آنکه در سخنان خویش و ترتیب و انسجامي را
رعايت كنند, براي عرضه نقطه تظرات خود ناگی ه تکار مکررات مي شوند.
ol) حل: د رجستجوي فرصت مناسبي باشيد تا محترمانه رشته كلام را قطع كنيد.
صفحه 30:
oS ee در سا ل قاد م ار ee ee
eee حرفي براي گفتن و جلسه دارند.
هیچ ريطي به مو 1 ۱ موجب من
ما ماك ربوط به جلسه aca
مر ae
۱ هدایت کنیدو گر کارساز نود محترمانه نها را ند
رات به
oe لات
رأ به كرسي ,
راه حل: از شخص مذكور بخواهيد كه رفتارش را متوقف سازد.
واگر نشد از وي بخواهید که جلسه را ترک کند وبه او پیشنهاد دهید که در همان
روز با شما جلسه داشته باشد.
صفحه 31:
اصرارورزان: برخي افراد.به صرف داشتن عقیده اي خاص و اصرار فراوان براي اثبات
ol بدون در نظرگرفتن ارتباط ن نظریه به موضوع مورد بحث. موجبات
لس آورند.
راه حل: بكذاريد حرفش را بزند ولي مؤدبانه به اوبي اعتنلئي كنيد اكر باز هم ادامه
داداز فرصت استفاده ود كران را دير د( كبر بحت ماق
از آن فره بکدندء تشكر نسائية وار د كران بخواهيد نظر حود را ارائه دهد
خودخواهان: لین گروه مي پندارند درباره هر موضوع صاحب نظرند و هیچگاه ساکت
نمي شوند.در هر زمینه اي خود را متخصص مي دانند.
راه حل: روبرو ساختن نظر و دیدگاه آنان با دیگر صاحبنظران است.
oa
صفحه 32:
بي نظم ها: كساني كه يا تأخير وارد جلسه شده و موجب حواس پرتي دیگران مي
ند و حرکت جلسه را حتي براي لحظاتي به عقب برمي گردانند.
با جنين افرادي سريعاً برخورد كنيد سيس توجه وي را به فهرست دستو 0
aes Clee se cla
رئيس ها: :لال اک و را که دي أي جلسه يه حوبي بن
رفته و درباره همه جيز مذاکرة شده است و حاضرين در حال جمع بندي و
0 نتايج هستتد كه رئيس أر راه مي رسد و نظر ديكرِي آرائه مي دهد و شمه
نظرات محو مي شود.
راه حل: با قاطعيت عمل كنيد ويه قضائت خود اتكا كنيدو از بافشاري مجدد بر
نقطه نظرات فراهم jem) مشارکت اعضای حلسه ریم نوررید, ور
کنندگان ca نظر خود را ابراز کنند تا اينکه نظرات رئیس را بي پاسخ
ae
صفحه 33:
افراد خاموش: وجود شرکت کنندگان خاموش و بدون عقیده و ایده در یک گردهم
آيي همانند زخمي بر دل رئیس جلسه زجرآور و وحشت زا
بن بست: این حللت موقعي پیش مي آید که گفت و گوها بي آنکه به نتیجه و
دستاوردهايي نزدیک شود. همه رأ در یک بن بست گرفتار مي کند. حرفهاي
تكراري رد وبدل مي شود بي آنکه سودي داشته باشد و کره اي بگشاید.
راه حل: در این موقع بهتر است با اقدام به مروري بر خلاصه اهم مطالب و محورهاي
مورد بحث به حل مشکل بپردازید. از هیچکس نخواهید به شرح موضوع بپردازد و
یا با شما مژافقت کند. بعد. نظر افراد را سوال کنید.اگر همه تلاشها با شکست
مواجهه شد بهتر است جلسه را خاتمه دهید و برای جلسه دیگری برنامه ریزی
صفحه 34:
نقطه کور: آن وقتی است که حوصله ها سرآمده و نهایت خستگی و
ان کال افراة قرا رسيدة سكت حاضران رای فاقد بورد ورف
هستبد: میج مجللی یرای دستلای بهدف و تیچ گیوی یلد
فراهم نیست.
راه حل: یک بازنگري سریع ذهني ضروري است. در چنین موقعيتي
نخستین قدم یک تنفس کوتاه اشت. وقتي جلسه بار دیگرآغاز شد. به
موضوع مورد بچث در جلسه بازگردید و زمینه اي را فراهم تا
هی ان را ما ی ما
حاضران از اهمیت جلسه و ربط آن به سازمان و موسسه تان و برنامه
اي که در پ است مطلع شوند و سپس نقش فردي خود را در اين
مسئله به روشنی بیابند
صفحه 35:
VS 5 au
صفحه 36:
هه
رهبری مشارکتی
درجه آزادی اعضا
ake
move
غود مشكلات
Wane
را بررسی و
AK تصمیم
رهبر مسله را
مطرح و مشكلات
ازا بان مى كند
سول و چولب
میکند و به
گروه اجازه
میدهد که
تصميم بكيرد,
رهر سله را
مطرح Bue
منوا می کنو
تصمم را خود
مى كيرد.
رهبری آمرانه
استفاده از قدرت برای رهبر
1
ارهير تصميم رهير تصميم رأ رهبر تصممرا . رهبر تصمیم
tate میگیرد و ابلاغ القامىكتد. رامیگیردو
اكه موكول يه میکند و جازم ابلاغ می كند.
Sal it مقوال میدهد.
ابلاغ می کند.
صفحه 37:
رقابت اشترا
دوری یا اجتناب
همکاری
پاسخ به تعارض
اک مساعی
صفحه 38:
آیا جلسه موفق بوده است؟
آيا افراد مناسب در جلسه شرکت کرده اند؟
آبا همه موارد موجود در دستور کار مورد بررسی قرار گرفته است؟
چگونه باید به کارهای ناتمام رسیدگی کرد؟
آیا صورت جلسه باید توزیع شود؟
در آینده چه تغییراتی را باید در روش خود منظور دارم؟
آبا بدون تشکیل جلسه نیز می توانستیم به نتایج مشابهی دست
پابیم؟
هه
صفحه 39:
90
هزینه تشکیل این جلسه ها چقدر بوده است؟
آیا هزینه شرکت در این جلسه ها بیش از مزایای آن ها بوده است ؟
LI جلسات از پیش و به طور صحیح برنامه ریزی شده بود؟
چه تعدادی از جلسه ها به دلیل تأخیر حضور شرکت كنندكان به تعويق
افتاد؟
آپا جلسه ها مکرراً بیش از حد انتظار به درازا کشیده است؟
آیا مشکلاتی در ارتباط با دستگاه ها وتجهیزات وجود داشته است؟
آیا مشارکت من در این جلسه ها ارزنده بوده است؟
آیا مشارکت سایرشرکت کنندگان نیزارزشمند بوده است؟
آیا جلسه ها از دستور کار خود منحرف شده است؟
آیا تصمیماتی که طی جلسه ها اتخاذ شده به اجرا در آمده است؟
صفحه 40:
@
زمان جلسه ©
cay mc دافی برای آماده سس اخصاص دمیت سر
2 برگزاري جلسه را در تاریخ و ساعتي پیش بيني کنید که
شرکت کنندگان در دسترس باشند.
3 از برنامه ريزي براي برگزاري جلسات در روزهاي تعطیل و
تعطیلات طولاني. یا در روزهاي اول و آخر هفته اجتناب کنید.
4 جلسات صبح به مراتب پربارتر از جلسات آخرین ساعات روز
است .
5 کار را با تفریح مخلوط نکنید.
صفحه 41:
حم دخ بن حر ْ
60
مكان جلسه
مكاني بيابيد كه راحت و نزديك باشد.
يك نقطه بى طرف انتخاب كنيد.
بست ب ke oe ek
هزینه ها را بررسي کنید.
تسهیلات لازم و مناسب را در نظر بگیرید.
صفحه 42:
تشویق اعضاء به شرکت فعال
1. به دورازهرگونه تعصب وارد جلسه شوید.
2 . جلسه را با لبخند و سلام آغاز کنید.
3 تفاوتهاي موجود افراد را محترم بشمارید و این تفاوتها را به كار
استعذاد و مهارت فردي اشخاص را شناسائی کنید.
از افراد ذیصلاح در موقع لزوم تقدیر کنید.
آماده پذیرش اعتراض دیگران باشید.
به اشاره ها توجه نشان دهید.
OND OIA
ee
صفحه 43:
Aw of 4 2,1 soe مس 4 toe,
به عنوان شرکت کننده وظایف ما پیش از تشکیل
جلسات چیست؟
آيا حقيقتاً فرکت من در جلسه ضروری است؟
آیا راه های دیگری به جز شرکت در جلسه وجود دارد؟
آیا از زمان و مکان تشکیل جلسه به خوبی آگاهی دارم؟
آیا برنامه ام را طوری تنظیم کرده ام که سر وقت در جلسه حاضر
شوم؟
چه کمکی به جلسه خواهم کرد؟
هدف من از شرکت در جلسات چیست؟
چه مدارکی را باید آماده سازم؟
آیا شرکت من در تمام طول جلسه ضروری است با آن که حضور
در بخشی از آن کافی است؟
صفحه 44:
چه اقداماتی باید توسط شرکت کنندگان در خلال
جلسه انجام گیرد؟
* مشارکت فعال و سازنده
* محدود کردن مباحث در قالب دستور کار
* تمرکز بر اهداف جلسه
* آگاهی از اقدامات پی گیری
* خود داری از بحث های خصوصی طی جلسه
ee
صفحه 45:
وظایف شرکت کنندگان پس از خاتمه
جلسه
آبا حضور من در جلسه به راستی ضروری بود؟
* آیا از اقدامات پی گیری آگاهی کامل دارم؟
* آیا مشارکت سازنده ای در جلسه داشته Gal
در جلسات بعدی چه تغییراتی را بلید در روش خود
منظور دارم؟
eo
صفحه 46:
جمع بندي و نتیجه گيري
جمع بندي یک جلسه فرايندي سه مرحله اي است:
% آماده سازي گروه جمع بندي
, رین تال و سای
قدردانی از کارهاي انجام شده
6م
صفحه 47:
رأي گيري وارزيابي جلسه
ارزيابي از هر چیز به عنوان بخش تکمیل کننده آن است.
هسته مركزي ارزيلبي مروري است که مي توانید به طور خلاصه
از روند برگزاري جلسه و سرانجام و نتایج آن ن ارایه دهید.
موثرترین را در ارزيابي جلسه. استفاده از فهرست و ردیف
کارهایی است که در برنامه ريزي شخصي جلسه پیش بيني
کرده بودید.در تعیین و بررسي أين نكته كه تا جه حد مي
توانید جلسه تان را متفاوت از ن چه برگزار شد برگزار كن
حتماً جامع نگر و دقیق باشید.
ee
صفحه 48:
mas تور نج
هدف از گزارش نهلئي: گزارش نهلئي هر جلسه خلاصه اي از روند برگزاري جلسه
است که شامل تصمیمات اتخاذ شده و اقدامات آتي مي شود که شامل چند
نکته است:
1 ثبت و ضبط كتبي مباحثات اجلاس
2 تسهیل پي گيري موارد مهم
صفحه 49:
دسئورالعمل های شنیدن موثر عبارنند از :
4 از صحبت دست بکشید.
©- سخنكو را در شرايط مناسب و راحت قرار دهيد
©- به سخنكو نشان دهيد كه علاقه به سخنان او داريد
dale بازدارنده محیطی را دور كنيد
©- با سخذكو همدلى كنيد
©- صبور باشيد
© خود را كنترل كنيد
©- در انتقاد و مباحثه آسان كير باشيد
©- سئوال كنيد
JD صحبت نكنيد
eo
صفحه 50: