صفحه 1:
به نام خدا
موضوع : روش های وصله میلگرد ها
حمزه شاهرخ شاهکوهی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت
اخت
صفحه 2:
با توجه به طول محدود میلگردهای
موجود در بازار» اغلب در هنگام اجرای
سازههای بتنی بایستی با روشهای
مختلفی مثل وصله میلگردها یا با کنار هم
قرار دادن آنها تحت ضوابط خاصى
ميلكرد با طول مورد نظر خود را ايجاد
كنيم. البته بايستى سعى شود كه در
طراحى و اجرا حتىالامكان از آرماتورها
بهصورت پیوسته و یکپارچه استفاده شود.
در صورتی که استفاده از وصله در
آرماتورها اجتتابناپذیر باشد بایستی از
اجرای این وصلهها در محل لنگر حداکثر
پرهیز نمود و تا حد امکان آنها را در
محلهایی با لنگر خمشی حداقل تعبیه
نمود.
و نا
8 1 االتللا
صفحه 3:
روش های وصله میلگردها
همواره به دلیل وجود بارهای کششی, خمشی و پیچشی زیادی به سازه ها نحوه
درست اتصال میلگردها در درون بتن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
انواع اتصال های رایج در میلگرد ها به روش های زیر تقسیم بندی می شود :
1- اتصال (Overlap)a® ss
2- اتصال مکانیکی(60016۳)
و فورجینگ با گاز اکسی استیلن(/6۳۷)
صفحه 4:
اتصال روی هم
اتصال روی هم تاکنون به عنوان روشی مهم و کاربردی برای میلگرد های قطر
پایین مورد استفاد قرار می گرفت ولی به دلیل دارا بودن معايبى همجون عدم
استحکام محل اتصالء پیچیده بودن آرایش میلگرد ها » ایجاد مقطع ثانویه بزرگتر
از حالت پایه و همچنین افزایش هزینه » استفاده از آن برای میلگرد های با قطر
بالا در برخی استانداردها ممنوع شده است.
| م ما
as
صفحه 5:
صفحه 6:
gel ol نامه ای تفمپونقنانی منلگ زد
:لازم است به ذکر چند بند آیین نامه ای توجه شود
طبق بند ۲-۱-۴-۱۸-۹ مبحث نهم, وصله پوششی تنها در مورد میلگردهای با قطر کمتر از ۳۶
.میلی متر مجاز میباشد
همچنین طبق بند ۱-۲-۴-۱۸-۹ مبحث نهم, حداقل طول پوشش در وصلههای پوششی
میلگردهای کششی, برابر است با:۱,۳*طول مهاری میلگرد مستقیم در کشش
با در نظر گرفتن فرضیات زیر حداقل طول پوشش در وصلههای پوششی میلگردهای
در
FY=400 MPa 5 fc=21 MPa. (الف
.بایتن معمولی است (نه سبک)
.پ)آرماتور بدون اندود اپوکسی است
حداقل فاصله مرکز به مرکز آرماتورها ۱۰ سانتیمتر و حداقل پوشش بتنی روی آرماتورها ۵
:سانتیمتر است
صفحه 7:
40
45
60
65
80
90
100
110
160
طول همپوشانی آرماتورها
ستونها و دیوارها تیرها و فونداسیونها
)610( آرماتور فوقانی (0120) | آرماتور تحتانی (cm)
45 40
60 45
10 60
85 65
105 80
120 90
130 100
145 110
200 160
d,(mm)
06
08
010
012
014
016
018
020
022
1 024 170 215 170 ١
صفحه 8:
اتصال کوپلر
با توجه به معايب زياد در روش اتصال روی هم به کاربردن روش اتصال
مکانیکی جایگزین مناسبی برای حذف روش اتصال روی هم گردید ولی بالا بودن
هزينه آن و نيز غير قابل اجرا بودن اين روش در بعضی از مقاطع و زمانبر بودن
آن از معايب آن مى باشد..
yy
RATA i ۳ ليا
صفحه 9:
اتصالات مکانیکی برای آرماتورهای از شماره ۱۴ تا شماره ۵۰ قابل
.اجرا می باشد 1
استفاده از اين روش علاوه بر صرفه جوپی در مصرف آرماتور .
سهولت اجرا و عدم محدودیت در طول آرماتور و نهایتا موجب
.افزایش استحکام سازه می گردد
صفحه 10:
:مراحل اجرای وصله مکانیکی
نمونه برداری از آرماتورهای مورد نظر و تعبین رده آرماتور پس از تست (۱
.كشش
alps! aS. og glad tl gas TSH: الات مورد نباز متزلي
.)095 کاری آرماتورها که در محل پروژه انجام می شود
مرحله رزوه کاری از جمله مهم ترين
مراحل این روش می باشد , که در نهایت
pada, آزجامووها پذییکدیگر با کویلر های
مکانیکی انجام شده و نیاز به ابزار آلات
.خاص ندارد
تصالات ذکر شده در نهایت با آچار محکم
این روش در تمامي مقاط
من گردند
صفحه 11:
صفحه 12:
:کوبلر
کویلر یا وصله با رابط مکانیکی درواقع یک مهره بلند است که به جای اورلب کردن آرماتور
استفاده شده و دو میلگرد را در راستای یکدیگر به هم متصل میکند بدون اینکه از مقاومت
.کششی آنها کاسته شود
:انواع كويلر
کویلر استاندارد:کوپلر استانداردیکی از متداولترین نوع کوپلر, کویلر استاندارد میباشد.این-۱
نوع کوپلرها برای آرماتورهایی با سایز یکسان و در حالتی که یکیاز آرماتورها امکان چرخش
داشته باشند, مورد استفاده قرار مىكيرند .رزوه هاى داخلى هر دوطرف اين نوع كويلر
راستگرد میباشد و میبایست هر یک از آرماتورها از هر طرف تا نیمه کویلر, به طور کامل
کمیلن تین ویلر تندیل این گروه از کوپلرهاقابلیت به هم پیوستن دو آرماتوز با سایزهای-
مختلف را دارند در حالتی که کویلر امکان چرخش داشته باشد. هر دو رزوه این نوع کویلر
راستگرد بوده و نجوه بستن آن همانند کوپلر استاندارد میباشد. در صورتنیاز
«مصرف كنندهاين نوع كويلر با هر سايز مورد نياز توليد مى شود _
كويلر جوشكويلر جوشرك ويلر جوش روشومناسعرإولتصا لآرماتور به سطع يك3
تا زور فرلهم مركند. يكطرفليننوع كوبار داراكرزوه هاعباريك از بكسو مى
از کویلرهایاستاندارد استلنتهاوديكر ليزكويلرها مستقيماً به سطح
کرو یه ی وا وبل سملوع خمازقع سرس شال و آرماتور-4
مساشد. در استفاده از لیزنوع کویلرها نیازعیه لیجاد رزوه درلنتهاعآرماتور نبوده و
همجنيزنياز به جرخاندنارمانور داخلكويلر نيز نمی اشد. لنتهائ]رماتور در داخلك ويلر
سط دوحائلدندلنه دار احاطه شده و پیجهاعت_عبیه شده بر روعک ویلر, رووارماتور
صفحه 13:
CALLA Rata oud
۸
7
صفحه 14:
اتصال فورجینگ ( جوش سر به سر)
روش قورجینگ سر به سر میلگرد باعت حذف اورلب در میلگردها میگردد. از مزایای اصلی اين روش
میتوان صرفه جویی قابل ملاحظه در میلگرد مصرفی ( تا 30 درصد) و حذف ضایعات میلگرد و
همچنین ايمن سازی ساختمان ها در مقابل زلزله بدلیل استحکام بالا در نقاط اتصال میلگرد ها نام برد.در
این روش دوسر میلگرد به کمک شعله حاصل از سوختن گاز اکسیژن و استیلن کاملا سرخ شده و به حالت
خمیری در آمده و با قشار درهم آميخته و فورج ميشوند.
نکته قابل توجه در اين روش ۰ افزایش مقاومت 25 درصدی در نقطه اتصال تسبت به سایر نقاط در
طول میلگرد میباشد به طوری که هیچگاه میلگرد از نقطه اتصال گسیخته نمی شود.
صفحه 15:
روش فورجینگ فشاری با گاز اکسی استیان علاوه بر نداشتن معایب روشهای فوق
, بسیار مستحکم تر و اقتصادی تر از روش اتصال روی هم و اتصال مکانیکی
مى باشد.
صفحه 16:
صفحه 17:
مزایای فورجینگ
روش فورجینگ با گاز اکسی استیلن نسبت به روش های اتصال روی هم و اتصال
متفگ ,سر A مزر یروا دق إخسجنين: استمكام ناحية
gy afc لل يقرو هه آزلتندسی باقد. از شزانای دیگز عي قزارق مسر
اجرایی رظان وی راطق قاری که این فلا سوم کن پروژفهای ند سای رساته
های بتنی , مترو , پل سازی و... بسیار حائز اهمیت می باشد.
صفحه 18:
صفحه 19:
اره
در جوشکاری با این دستگاه دو سر میلگری که قرار است در هم فورج شوند بايد
کاملا صاف و صیقلی , بدون خوردگی و خلل وفرج باشند تا دو لبه میلگرد در
هنكام فورج شدن كاملا بهم جسبيده شوند. اين اره صرفا جهت برش میلگرد هایی
كه با اين روش جوش مى شوند با سيستم خاص ساخته شده و با هيج اره ديكرى
نمى توان عمليات فورجينك درست و سالمى داشت.
صفحه 20:
گیره نگهدارنده میلگر د
این گیره از دو فک ثابت و متحرک تشکیل شده که دو سر میلگرد ها بر روی آن
بسته و به فک متحرک آن سیلندر فشار وصل میگردد.که از این طریق نیروی
فشاری لازم جهت فورجینگ به میلگردها وارد می شود.
صفحه 21:
صفحه 22:
مشعل
وظیفه این بخش از دستگاه اختلاط دو گاز اکسیژن و استیان و تنظیم مقدار گازها
به کمک شیرهای تنظیم روی آن میباشد. برروی مشعل دستگاه دو شير وجود
دارد. شیر آبی برای تنظیم دبی خروجی اکسیژن ۰ شیر قرمز برای تنظیم دبی
خروجی گاز استیلن میباشد. مشعل توسط در شیلنگ به کپسول های اکسیژن و
استیلن متصل میشود ,
عه
صفحه 23:
در اين بخش از دستگاه مخلوط گازهای اکسیژن و استیلن مشتعل میشوند. این
نازل به گونه طراحی شده است که شعله بطور یکنواخت تمام نقطه اتصال دو
میلگرد را احاطه میکندوبه دمای مورد نیاز(1200 درجه سانتیگراد)میرساند.
NOP ۷
طلم Ta, Ney
صفحه 24:
تئوری کار دستگاه فور جینگ میلگرد
این دستگاه با ایجاد فشار و حرارت بالا ( در حدود 1200 تا 1300 درجه
سانتيكراد) در دو سر میلگرد باعث ایجاد یک پیوند بین دو میلگرد شده بطوری که
ائم ها در دو لبه میلگرد در اثر حرارت و فشار بالا بدون ایجاد تغییر مولکولی با
هم آميخته میشوند و اتصال یکپارچه ای را فراهم می آورند .
صفحه 25:
صفحه 26:
هرگز بر روی جوش گرم آب و يا مواد خنک کننده دیگر نریزید این کار باعت
وارد آمدن تنش و شوک حرارتی و تغییر ساختار مولکولی فلز و جوش می گردد.
صفحه 27:
صفحه 28:
يعو تين ان رهاق ؛كنترل كيقزات جزشنء اسك تمل نواه که وله دستگاه
خمكن هيدروليكى انجام مى يذيرد بطورى كه ميلكرد از محل جوش تا 90 درجه
كم ميثود :دن اين صورات هيج كوت توكو ياك كنتكى دو نقطه موقن فده تا
مكل قرا
صفحه 29:
تست کشش فور جینگ
تست کشش یکی دیگر از آزمایشها می باشد که توسط دستگاه کشش صورت می
گیرد. نمونه جوش داده شده در داخل دستگاه کشش قرار گرفته و کشیده می گردد.
صفحه 30:
صفحه 31:
0 ين" اتصال ناا
كيفيت فني ورفتار در at oe 0 نوي we
زان تسب واجرا كم نید ۱ oes
تلعب بودن مل تال 4 0 بسياركم
os 0 AS Pye وي
Sesto ga يدانه ون لوول به انار يك كولينك تارق
املان iad از یزاب اکن نداد مارد i »
متايسه مزينه ها مزينه اورلب و برتها مزينهرزوه وكوبلينك ويرتها مزینهکزمسرفی]
مقفع تير در بعل لتصال vous ; rows he ae
فول اتمال ۰ ساتتيشر حدود ٠١ سالتيشر حداكثر Peer
ofa ca : ژد داد كمدارد a
عل سوم تال سيم فوادي كويلينك و رز گرد ک ins aa
امكان حاف ترلكم عيلكرد. Sal pe dol قوب لست على الست
Soa aah in pe ستتی یور میک رات میور یک 007 Seater
رین بسي زياد زد : 0
انتقال نبرو تزهيلكرد بنابه, ت سب we
“at on