سایرتحقیق و پژوهش

روش تحقيق در مديريت

صفحه 1:
روش تحقیق در مدیریت تالیف: دکتر سید علی اکبر احمدی -علی صالعی -محمد رضا فریدی تهیه کننده اسلاید: مهدی تقوانی دانشكاه ييام نور م

صفحه 2:
تحقیق و دلایل انجام آنا فصلعناصر تحقیقر فصل۳: فرایند و مراحل مختلف تحقیقا

صفحه 3:
فصل اول كليات

صفحه 4:
ols مقدمه: علت انجام تحقیق؟ متغیر مستقل؟ متغیر وابسته؟ زبان و رویکرد علمی و پژوهش

صفحه 5:
۳ a ‏کاوشکری انسان‎ ‏انسان با درک چرایی رخداد و ارتباط بین پدیده ها توانست به پیش بینی‎ ‏دقیق بيردازد.‎ هدف از کاوش: پاسخ به سوالهای چه و چرا

صفحه 6:
شناخت و منابع گوناگون ایجاد آن خت: آشنایی» دریافت ادراک» فهم و معرفت آرتباط انسان با محیط: حواس ه گانه؟ کمک حواس به یکدیگر شتاحت دريافتى است كه حواس و ذهن و عقل مشترکا در آن سخالت دارند

صفحه 7:
5 آن شناخت و منابع كوناكون ابجا = مرجع) استنا مقام صلاحیت دار (کتابهای تناد به مق م ىد ‎i‏ 2 استناا استدلال شيو شهودی:استناد به ست ل لال(قياسىء استقرايى ۱ نطقی و استدلال(قی تفکر منطقی:قوانین منطقی و ead قعیتی نامعین مشخص کردن موقعیتی نامعین منظم برای ش علمی:فرایند جستجوی روش

صفحه 8:
شناخت و منابع گوناکون ابحاد آن استناد به مقام صلاحیت دار (کتابهای مرجع) روش باور

صفحه 9:
شناخت و منابع گوناگون ابجاد آن شیوه های شهودی:استناد به استدلال تثبیت باور- روش پیشینی مقدم بر تجربه کوهن و نگل: روش شهودی حکم های پذیرفته شده ((پیش گرای)) بدیهی اند استدلال را بپذیر نه لزوماً تجربه را تمایل طبیعی بشر به سوی حقیقت

صفحه 10:
شناخت و منابع گوناگون ایجاد آن شیوه تفکر منطقی:قوانین منطقی و استدلال(قیاسی. استقرایی و تمثیل) تفکر: رفتار درونی که با نشنه هایی که ظاهر می کند میتوان آن را شناخت فکر کردن حرکتی است مستقیم از سوی مجهول به طرف معلوم نتيجه فكر كردن علم منطق: درست فكر كردن و نتيجه كيرى از انديشه صحيح استدلال:فنوئى كه در منطق براى اثبات نظريات يا ييشكيرى از خطاهاى فكر به كار مى رود- طلب دليل كردن

صفحه 11:
انواع استدلال قیاس: از کل به جز رسیدن- عقل انسان به کمک تجربه قیاس میکند شرط صحت قیاس درس بودن مقدمات استقرا: از جز به کل رسیدن قوانین کشف شده علوم طبیعی و فیزیک و ... قوانین حاکم بر طبیعت

صفحه 12:
انواع استدلال تمثیل: مثال آوردن به منظور اثبات نظریات از استدلالهای مهم عاميانه تمثیل بیشتر استدلال ضعیف و فاقد ارزش تحقيقم

صفحه 13:
شناخت و منابع گوناگون ایجاد آن روش علمی:فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن موقعیتی نامعین استقرا علمی: آمار - نمونه و جامعه- تفکر علمی مشاهده و تجربه در شرایط مشابه تکرار پذیر باشد قانون مند و تالیفی به سليقه شخصی افراد ارتباطی ندارد-نتیجه گیری کمی و زبان ریاضی

صفحه 14:
تعریف علم و کارکردهای آن علم‌:دانش یا آگاهی و معرفت علم ضد جهل ادراک مطلق یا حصول صور اشیا نزد عقل دو دیدگاه در خصوص علم: ایستا (علم فعالیتی است که اطلاعات نظام یافته ای را درباره جهان فراهم می آورد-علم روشی برای تبیین پدیده های مشاهده شده پویا: دانشمندان -دیدگاه اکتشافی(کشف یا آشکار سازی)

صفحه 15:
مفروضات علم وقایع تحت نظم حادث میشوند در دنیای طبیعی نظم مشخصی وجود دارد

صفحه 16:
هدفهای علم» تبیین علمی و نظر به هدف اساسی علم- تدوین نظریه سایر اهداف- تبیین - درک - پیش بینی و کنترل نظریه:مجموعه ایی از سازه ها(مفاهیم)؛ تعاریف و گزاره هایی به هم مرتبط که از طریق مشخص شدن روابط بین متغییرها با هدف تبیین و پیش بینی پدیده ها دید نظام یافته ای از پدیده ها عرضه می دارد ۳ مشخصه: ۱- نظم ۲- روابط ۳- تبین پدیده

صفحه 17:
تعامل نظريه با تحقيق تحقيق علمى تحقيقى است كه در محدوده قوانين و قواعد علمى انجام مى كيرد بر منطق, استدلال و بررسی نظامند شواهد و ومدارک استوار

صفحه 18:
ویژگی و فواعد تحقیق علمی توسعه ای بودن قابلیت بررسی نظم بخشیدن تخصص طلبی قابلیت تعمیم

صفحه 19:
ویژگی و فواعد تحقیق علمی قاعده تجاهل صبر طلبی جرات طلبی نياز به مدیریت واحد رعایت اصل بی طرفی اجتهادی بودن تحقیق

صفحه 20:
پیش نیازهای تحقیق علمی وجود فرهنگ تحقیق محقق بودچه سازمان لازم ابزار تحقیقاتی فراغت محقق ضوابط و مقررات مالی و اجرایی

صفحه 21:
دلایل انحام تحقیق ابزار مهم مدیریتی مدیریت عمومی-برنامه ریزی راهبردی-اعمال سیاستها-فهم تحقیق و گزارشهای مشاوره ایی

صفحه 22:
فرایند برنامه ریزی و مدیریت شرایط کار ارزیابی محیط (نحلیل سوات) ماموریت و اهداف مشاوره (جمع ذینفعان-کارکنان-مشتریان-اعضا عادی ..) بررسی راه های موجود تعیین راهبرد اجزا نظارت و ارزیابی بازخورد اطلاعات

صفحه 23:
ویژگیهای محقق الف: اساتید دانشگاه ب: دانشجویان ج:سازمانهاى دولتى و غير دولتى(مركز امار ايران و ...) د: مشاوران ه: مدیران

صفحه 24:
رویکرد مدیریتی ۳ ویژگی تحقیق مدیریتی: ۱-رویکرد خود التقاطی (فراتر از محدودیتهای سنتی رشته ایی) ۲-عدم دسترسی محققان به مدیران ۳- نیاز به تفکر و اقدام

صفحه 25:
انواع محدودیتها و اشتباهات در انجام اشتباهات رایچ: جمع آوری اطلاعات بدون داشتن طرح و قصد داشتن هدف تحقیق کلی و مبهم به عهده گرفتن طرح پژوهشی بدون مطالعه ادبیات موضوع عدم تشخیص محدودیتهای تحقیق و چگونگی تاثیر آنها بر نتایج

صفحه 26:
انواع محدودیتها و اشتباهات در انجام تحقيق عا تقسيم بندى ((ريوى)) از اشتباهات رايج ‎-١‏ كتاب زدكى يا آمار زدكى - قانون كمترين تلاش قاعده اصلى در كار پژوهش است- بهترین نتیجه پیوسته. ساده ترین راه ‏۲-بن بست در فرضیه ها (بدون طرح تحقیق عمل نمودن ‏۳-بکار بردن کلمات دهان پرکن ‎

صفحه 27:
فصل دوم عناصر تحقیق علمی

صفحه 28:
معهوم تعقل و تفكر با استفاده از زبان بيان ميشود زبان شيوه ارتباطى و متشكل از نمادها و قوانين است نمادها به خودى خود مفهوم نيستند و براى انتقال آنها از مفاهيم استفاده ‎=a‏ ‏دریافت و انتقال پیامهای علمی از طریق مفاهیم امکانپذیر است یکی از مهمترین نمادهای زبان که بویژه به پژوهش مربوط است مفهوم است مفهوم انتزاع یا تجرید رویدادهای مشاهده پذیر است - بیانگر یک چیز-ویژگی یا پدیده به خصوصی است

صفحه 29:
معهوم مفاهیم بلوک ساختمان نظریه هستند مفاهیم حسی و عینی ملموس و تجربی هستند:خانه. گربه» انسان و گفتگو مفاهیم مجرد یا نظری: مستقل از شرایط زمانی و مکانی خاص-غیر قابل مشاهده: وطن» عاطفه و ارتباط

صفحه 30:
مفهوم توسعه و گسترش يا ادراک مفهومی نظری را توضیح می نامند توسعه و گسترش يا ادراک مفهومی تجربی را تعریف می نامند مفاهیم تجربی بیان کننده نمودهای مشهودند مفاهیم نظری وسیله تفکرند مفاهیم تجربی ابزار هستند

صفحه 31:
ملاکهای ارزشیابی مفاهیم مفاهیم نظری: آهمیت و اعتبار تجربی دمندی و یا اثربخشی (منظور از اثربخش-تعداد ارتباطهای یک مفهوم با مفاهیم دیگر) ثبات درونی(عدم تناقض در معنا و در توضیح) عملیات ریاضی(قابلیت تبدیل به کمیت را دارد؟ یا از نمادهای ریاضی سود ببریم) سادگی-بیان یا توضیح مفهوم در نزد افراد متفاوت-درجه توافق

صفحه 32:
ملاکهای ارزشیابی مفاهیم مفاهیم تجربی: پایایی مشاهده گرها-توافق در گزارش از پدیده ها انتزاعی بودن:با در نظر گرفتن محدودیتها آغاز و پایانی داشته باشند ادراکی:درک مفهوم ارتباط با برخی مقاهیم نظری:اعتبار تجربی Ste

صفحه 33:
سازه: 6015781 سازه و مفهوم معنای مشابه تمايز مهم تفاوتهاى بين انواع مفاهيم: مين انكيزش سازه يك مفهوع با معانى اضافى مى باشد هوش

صفحه 34:
سازه: 6015781 سازه و مفهوم معنای مشابه تمايز مهم تفاوتهاى بين انواع مفاهيم: مين انكيزش سازه يك مفهوع با معانى اضافى مى باشد هوش

صفحه 35:
سازه: 6015781 سازه به ۲ طریق استفاده میشود: ۱-از راههای مختلف با سازه های دیگر ارتباط برقرار کند هوش و پیشرفت تحصیلی ۲-بتوان اندازه گیری و مشاهده کرد آزمون هوش

صفحه 36:
سازه: 6015781 حرکت از سطح عملی و ملموس به سطح مفهومی یا انتزاعی منجر به تعمیم پذیری نتایج مطالعه سازه ها غالبا از نظریه ها مشتق میشوند ص ۶۱

صفحه 37:
رابطه مفهوم با سازه مقابله و مقایسه انديشه با واقعیت وظایف محقق: ۱-قابلیت سنجش و مشاهده ۲-تحقیقات اکتشافی یعنی از طریق مشاهده و اندازه گیری جزئیات (تبدیل امور عینی به ذهنی) - ساختن فرضیه و نظریه

صفحه 38:
رابطه مفهوم با سازه ۲ حرکت متضاد حرکت از انديشه به مشاهده را عملیاتی کردن می گویند کته سح ص۶۳

صفحه 39:
بر بت برای مشخص کردن مفاهیم راه مناسب و شایسته ارائه تعریف دقیق است آمور معلوم نیازی به تعریف ندارد هیچ امری هرچند دارای ابهام اندک نباید بی تعریف بماند در تعریف یگ امر تباید از اصطلاحات استفاده کرد زیرا اصطلاحات خود نیاز به تعریف دارند

صفحه 40:
بر بت = . 0 در تعرية و 3 تت ای تفت ی = مفهوم بطور پایدار تث -— یدار تثبیت شود (ش — شرط پایداری)

صفحه 41:
انواع تعریف تعریف مفهومی: هرگاه در تعریف مفهوم یا سازه از سایر مفاهیم و سازه ها استفاده شود آن را تعریف وضعی گویند. فرهنگ واژه ها ویژگی: معرف ویژگی منحصر به فرد , یگانه وو با کیفیت چیزی باشد (جامع و مانع) نبايد تسلسل داشته باشد بیان شود روشن و بی ابهام

صفحه 42:
انواع تعریف تعریف اسمی:درباره واقعیت بیان نمی کند شخصیتی حقوقی که در برگیرنده امکانات سخت افزاری و نرم افزاری باشد- سازمان تعریف تحلیلی: درباره امری واقعی جلوكيرى از سو تفاهم يا عدم تفاهم

صفحه 43:
انواع تعریف تعریف تجزیه ای: روشی نسبتاً دقیق که واژه موردنظر را بطور کاملا صریح و مشخص محدود میسازد این تعریف در آغاز کارناپ مطرح کرد و در علوم اجتماعی بسیار معمول است مبتی بر جریان (( محرک-پاسخ)) است تقر با همه سوالات پرسشتنامه ی خصع صاً مقباس ها ی ستجش گرایشن تعاریف تجزیه ای هستند

صفحه 44:
انواع تعریف تعریف چند مرحله ای: به علت موارد استفاده گوناگون, فضای مفهومی نسبتا وسیع (سازمان) تحلیل مفهوم-بررسی تجربی تعریف واقعی: تعیین ماهیت تربیت یعنی چه؟

صفحه 45:
انواع تعریف تعریف عملیاتی(عملی): یک مفهوم یا متغیر را بصورت اعمال و اموری تعریف می کند که در مطالعه معرف و معادل آن مشخص میشود و این امکان را فراهم می آورد که اندازه گیری صورت كيرد وجود تجربی مفهوم سطح نظری را با سطح تجربی مفهوم پیوند می زند

صفحه 46:
انواع تعاريف عملياتى تعریف عملیاتی اندازه پذیر: متغیر موردنظر چگونه اندازه گیری خواهد شد کیفیت , خصیصه و ویژگی های چیزها, افراد یا پدیده ها را توصیف می کند برای توصیف متغیر وابسته استفاده میشود مدير يرخاشكر تعريف عملياتى تجربى: جزييات دستكارى متغيرى را كه بايد يزوهشكر انجام دهد مشخص مى سازد ناكامى- در مورد متغير مستقل بكار مى رود

صفحه 47:
— معرف (شاخص) شاخص ها نشانه های عینی شناسائی و اندازه گیری ابعاد مفهوم اند ee شاخص: مشخصات یا شناسنامه شاخص به مولفه تجزیه میشود OY ‏ص‎ مقهوم-بعد- مولفه-شاخص آزمون مقدماتی شاخص ها راهی برای حذف سوالات غیر ضروری

صفحه 48:
در پژوهش غالبا مفاهیم را به متغیر تبدیل می کنیم OY wo پژوهشگر با اندازه گیری متغیرها روابط میان آنها را تعیین می کند متغیر در مقابل ثابت قرار می گیرد ثابت به ویژگیهایی اطلاق میشود که ارزش مساوی و یکسانی دارند و میزان آن در همه اقراد یا اشیا یا حوادث به یک اندازه است کلاس پنجم (کلاس) ۲ سال (سن)

صفحه 49:
محرک یا درونداد (پیش فرض متغیر مستقل) وابسته: پاسخ یا برونداد- وجهی از رفتار ارگانیسمی تحریک شده میانگر یا واسطه: رابط بين مستقل و ابسته افزايش نقدينكى و تورم كه ميتواند تحت تاثير قدرت خريد باشد

صفحه 50:
همان متغیر مستقل یا غیر وابسته- عامل بوجود آورنده پدیده توصیفی: مبین صفات و ‎Shay‏ پدیده یا شی کمی یا کیفی وضع د رآمد

صفحه 51:
انواع متغیر براساس تعداد ارزش: ۲ آرزشی: ۲ بخشر چند ارزشی: سطح تحصیلی - هوش

صفحه 52:
انواع سایر دسته بندیها: = متغیرهای جانبی: موضوع اصلی تحقیق نیستند بلکه در صحنه تحقیق به شکلهای مختلف حضور دارند: تعدیل کننده: آیات تغییر آن در متغیرها مستقل و وابسته موثر است کنترل: ثابت با خنقی (حتف) مزاحم یا مداخله: قابل مشاهده - اندازه گیری و دستکاری نیستند ۲ متغیرهای کمی و کیفی: ۳- گسسته (جنس-تعداد بازیکنان) و پیوسته (وزن)

صفحه 53:
انواع متغیر 6-متغیرهای مستقل عملی یا فعال (راهنمایی و مشاوره) و هویتی یا تشخیصی (هوش - وضعیت اجتماعی -اقتصادی)

صفحه 54:
مقیاس اندازه گیری مقیاس اسمی: ضعیف ترین شکل - الف ب ج - سبك رهبری 51,52... عقیاس ترتیبی ( وت ابى): بالا وسط ‎eS =e Gn‏ مقیاس فاصله ای:همه خصوصیات مقیاس ترتیبی را داردو علاوه بر آن فاصله بین هر ۲ عدد روی مقیاس میزان مشخصی داشته باشد (سانتیگراد- فارنهایت) مقیاس نسبی (نسبتی): علاوه بر همه خصوصیات مقیاس فاصله ایی دارای نقطه صفر وافعی نیز هست (پوند و گرم) فنون آماری ص سود

صفحه 55:
نظریه ‎Theory‏ ‏ملاحظه کردن و بررسی و تحقیق کردن خلا و عرش اعلی انديشيدن مجموعه ای به هم پیوسته از سازه ها, مفاهیم, تعاریف و قضایا که به منظور تبیین و پیش بینی پدیده ها از طریق تشخیص روابط بین متغیرها , نظری نظامدار درباره پدیده عرضه می دارد

صفحه 56:
نظریه اولین کار نظریه پرداز: تصمیم ‎GOS‏ درباره اینکه چه نوع تشابهی مبنای توصيف قرار كيرد موفقيت يك نظريه در درجه اول به توانايى آن در طبقه بندى داده هاى قابل مشاهده بستگی دارد نظریه ای که قدرت پیش بینی ندارد فاقد ارزش تبینی است

صفحه 57:
انواع نظریه نظریه صوری: قدیمی ترین نوع نظریه پردازی- تبیین پدیده تبیین ماهیت ارگانیسم بدن تعاس استفادها ومد مرکز تلفن برای تبیین کار مغز یک مدل خوب جنبه های مهم پدیده را عینا نشان می دهد نظریه پردازی از روش قیاسی مرحله آغازین و موقت در ساختن نظریه علمی است

صفحه 58:
انواع نظريه نظریه تقليلى: شاهدات را بر اساس ماهیت فعالیتها يا فرایندهایی که آ انتر از مشاهده حادثه اند تبیین می کند روانشناسی یکی از ویژگیهای نظریه تقلیلی این است که عمل تبیین بطور مکرر ادامه پیدا می کند تا به پایین ترین سطح برسد سلول-مولکول - اتم

صفحه 59:
انواع نظریه نظریه تجریدی: 2 2ب يك كام كو ‎SS‏ ‏كرايش حركات اجسام به سوى اجسام ديكر رياضى جاذبه زمين

صفحه 60:
نقش نظریه در پژوهش تدوین برنامه ریزی تغییر در نظریه ها تجزیه و تحلیل اطلاعات و ... 5 سته: اکتشاف-توصیف و تبییر وش ترکیبی فعالیتهای علمی به ۳ د 2 یب

روش تحقيق در مديريت تالیف :دکتر سيد علي اكبر احمدي-علي صالحي-محمدرضا فريدي تهیه کننده اسالید :مهدی تقوائی دانشگاه پیام نور مشهد روش تحقيق در مديريت فصل :1تبيين تحقيق و داليل انجام آن فصل:2عناصر تحقيق فصل:3فرايند و مراحل مختلف تحقيق فصل:4انتخاب موضوع ،تعريف مسئله و ... فصل :5روشهاي تحقيق علمي فصل :6پيشينه موضوع تحقيق فصل:7تحقيقات كيفي و روشهاي گردآوري فصل :8تحقيقات تجربي (آزمايشي) فصل :9تحقيق پيمايشي فصل :10مفاهيم جامعه ،نمونه و انواع نمونه فصل :11تحليل آماري پژوهش فصل :12تنظيم گزارش تحقيق فصل اول كليات كليات مقدمه: علت انجام تحقيق؟ متغير مستقل؟ متغير وابسته؟ زبان و رويكرد علمي و پژوهش كاوشگري انسان انسان با درك چرايي رخداد و ارتباط بين پديده ها توانست به پيش بيني دقيق بپردازد. هدف از كاوش :پاسخ به سوالهاي چه و چرا شناخت و منابع گوناگون ايجاد آن شناخت :آشنايي ،دريافت ،ادراك ،فهم و معرفت ارتباط انسان با محيط :حواس 5گانه؟ كمك حواس به يكديگر شناخت دريافتي است كه حواس و ذهن و عقل مشتركًا در آن دخالت دارند شناخت و منابع گوناگون ايجاد آن استناد به مقام صالحيت دار (كتابهاي مرجع) شيوه هاي شهودي:استناد به استدالل شيوه تفكر منطقي:قوانين منطقي و استدالل(قياسي ،استقرايي و تمثيل) روش علمي:فرايند جستجوي منظم براي مشخص كردن موقعيتي نامعين شناخت و منابع گوناگون ايجاد آن استناد به مقام صالحيت دار (كتابهاي مرجع) روش باور شناخت و منابع گوناگون ايجاد آن شيوه هاي شهودي:استناد به استدالل تثبيت باور -روش پيشيني مقدم بر تجربه كوهن و نگل :روش شهودي حكم هاي پذيرفته شده ((پيش گراي)) بديهي اند استدالل را بپذير نه لزومًا تجربه را تمايل طبيعي بشر به سوي حقيقت شناخت و منابع گوناگون ايجاد آن شيوه تفكر منطقي:قوانين منطقي و استدالل(قياسي ،استقرايي و تمثيل) تفكر :رفتار دروني كه با نشنه هايي كه ظاهر مي كند ميتوان آن را شناخت فكر كردن حركتي است مستقيم از سوي مجهول به طرف معلوم نتيجه فكر كردن علم منطق :درست فكر كردن و نتيجه گيري از انديشه صحيح استدالل:فنوني كه در منطق براي اثبات نظريات يا پيشگيري از خطاهاي فكر به كار مي رود -طلب دليل كردن انواع استدالل قياس :از كل به جز رسيدن -عقل انسان به كمك تجربه قياس ميكند شرط صحت قياس درس بودن مقدمات استقرا :از جز به كل رسيدن قوانين كشف شده علوم طبيعي و فيزيك و ... قوانين حاكم بر طبيعت انواع استدالل تمثيل: مثال آوردن به منظور اثبات نظريات از استداللهاي مهم عاميانه تمثيل بيشتر استدالل ضعيف و فاقد ارزش تحقيقي شناخت و منابع گوناگون ايجاد آن روش علمي:فرايند جستجوي منظم براي مشخص كردن موقعيتي نامعين استقرا علمي: آمار – نمونه و جامعه -تفكر علمي مشاهده و تجربه در شرايط مشابه تكرار پذير باشد قانون مند و تاليفي به سليقه شخصي افراد ارتباطي ندارد-نتيجه گيري كمي و زبان رياضي تعريف علم و كاركردهاي آن علم:دانش يا آگاهي و معرفت علم ضد جهل ادراك مطلق يا حصول صور اشيا نزد عقل دو ديدگاه در خصوص علم: ايستا (علم فعاليتي است كه اطالعات نظام يافته اي را درباره جهان فراهم مي آورد-علم روشي براي تبيين پديده هاي مشاهده شده پويا :دانشمندان –ديدگاه اكتشافي(كشف يا آشكار سازي) مفروضات علم وقايع تحت نظم حادث ميشوند در دنياي طبيعي نظم مشخصي وجود دارد هدفهاي علم ،تبيين علمي و نظريه هدف اساسي علم= تدوين نظريه ساير اهداف= تبيين – درك – پيش بيني و كنترل نظريه:مجموعه ايي از سازه ها(مفاهيم) ،تعاريف و گزاره هايي به هم مرتبط كه از طريق مشخص شدن روابط بين متغييرها با هدف تبيين و پيش بيني پديده ها ديد نظام يافته اي از پديده ها عرضه مي دارد 3مشخصه: -1نظم -2روابط -3تبين پديده پيش بيني طبيعت :نظريه تعامل نظريه با تحقيق تحقيق؟ تحقيق علمي تحقيقي است كه در محدوده قوانين و قواعد علمي انجام مي گيرد بر منطق ،استدالل و بررسي نظامند شواهد و ومدارك استوار ويژگي و قواعد تحقيق علمي توسعه اي بودن قابليت بررسي نظم بخشيدن تخصص طلبي قابليت تعميم دقت واقعي بودن ويژگي و قواعد تحقيق علمي قاعده تجاهل صبر طلبي جرات طلبي نياز به مديريت واحد رعايت اصل بي طرفي اجتهادي بودن تحقيق پيش نيازهاي تحقيق علمي وجود فرهنگ تحقيق محقق بودجه سازمان الزم ابزار تحقيقاتي فراغت محقق ضوابط و مقررات مالي و اجرايي داليل انجام تحقيق ابزار مهم مديريتي مديريت عمومي-برنامه ريزي راهبردي-اعمال سياستها-فهم تحقيق و گزارشهاي مشاوره ايي فرايند برنامه ريزي و مديريت شرايط كار ارزيابي محيط (نحليل سوات) ماموريت و اهداف مشاوره (جمع ذينفعان=كاركنان-مشتريان-اعضا عادي )... بررسي راه هاي موجود تعيين راهبرد اجرا نظارت و ارزيابي بازخورد اطالعات ويژگيهاي محقق الف :اساتيد دانشگاه ب :دانشجويان ج:سازمانهاي دولتي و غير دولتي(مركز امار ايران و )... د :مشاوران ه :مديران رويكرد مديريتي 3ويژگي تحقيق مديريتي: -1رويكرد خود التقاطي (فراتر از محدوديتهاي سنتي رشته ايي) -2عدم دسترسي محققان به مديران -3نياز به تفكر و اقدام انواع محدوديتها و اشتباهات در انجام تحقيق علمي كنترل محدوديتها اشتباهات رايج: جمع اوري اطالعات بدون داشتن طرح و قصد داشتن هدف تحقيق كلي و مبهم به عهده گرفتن طرح پژوهشي بدون مطالعه ادبيات موضوع عدم تشخيص محدوديتهاي تحقيق و چگونگي تاثير آنها بر نتايج انواع محدوديتها و اشتباهات در انجام تحقيق علمي تقسيم بندي ((ريوي)) از اشتباهات رايج -1كتاب زدگي يا آمار زدگي – قانون كمترين تالش قاعده اصلي در كار پژوهش است -بهترين نتيجه پيوسته ،ساده ترين راه -2بن بست در فرضيه ها (بدون طرح تحقيق عمل نمودن -3بكار بردن كلمات دهان پركن فصل دوم عناصر تحقيق علمي مفهوم تعقل و تفكر با استفاده از زبان بيان ميشود زبان شيوه ارتباطي و متشكل از نمادها و قوانين است نمادها به خودي خود مفهوم نيستند و براي انتقال آنها از مفاهيم استفاده ميشود0 دريافت و انتقال پيامهاي علمي از طريق مفاهيم امكانپذير است يكي از مهمترين نمادهاي زبان كه بويژه به پژوهش مربوط است مفهوم است مفهوم انتزاع يا تجريد رويدادهاي مشاهده پذير است – بيانگر يك چيز-ويژگي يا پديده به خصوصي است مفهوم مفاهيم بلوك ساختمان نظريه هستند مفاهيم حسي و عيني ملموس و تجربي هستند:خانه ،گربه ،انسان و گفتگو مفاهيم مجرد يا نظري :مستقل از شرايط زماني و مكاني خاص-غير قابل مشاهده :وطن ،عاطفه و ارتباط مفهوم توسعه و گسترش يا ادراك مفهومي نظري را توضيح مي نامند توسعه و گسترش يا ادراك مفهومي تجربي را تعريف مي نامند مفاهيم تجربي بيان كننده نمودهاي مشهودند مفاهيم نظري وسيله تفكرند مفاهيم تجربي ابزار هستند مالكهاي ارزشيابي مفاهيم مفاهيم نظري: اهميت و اعتبار تجربي سودمندي و يا اثربخشي (منظور از اثربخش=تعداد ارتباطهاي يك مفهوم با مفاهيم ديگر) ثبات دروني(عدم تناقض در معنا و در توضيح) عمليات رياضي(قابليت تبديل به كميت را دارد؟ يا از نمادهاي رياضي سود ببريم) سادگي=بيان يا توضيح مفهوم در نزد افراد متفاوت-درجه توافق مالكهاي ارزشيابي مفاهيم مفاهيم تجربي: پايايي مشاهده گرها=توافق در گزارش از پديده ها انتزاعي بودن:با در نظر گرفتن محدوديتها آغاز و پاياني داشته باشند ادراكي:درك مفهوم ارتباط با برخي مفاهيم نظري:اعتبار تجربي سادگي سازهCONSTRUCT: سازه و مفهوم معناي مشابه تمايز مهم تفاوتهاي بين انواع مفاهيم: ميز انگيزش سازه يك مفهوم با معاني اضافي مي باشد هوش سازهCONSTRUCT: سازه و مفهوم معناي مشابه تمايز مهم تفاوتهاي بين انواع مفاهيم: ميز انگيزش سازه يك مفهوم با معاني اضافي مي باشد هوش سازهCONSTRUCT: سازه به 2طریق استفاده میشود: -1از راههای مختلف با سازه های دیگر ارتباط برقرار کند هوش و پیشرفت تحصیلی -2بتوان اندازه گیری و مشاهده کرد آزمون هوش سازهCONSTRUCT: حرکت از سطح عملی و ملموس به سطح مفهومی یا انتزاعی منجر به تعمیم پذیری نتایج مطالعه سازه ها غالبا از نظریه ها مشتق میشوند ص 41 رابطه مفهوم با سازه تحقیق :مقابله و مقایسه اندیشه با واقعیت وظایف محقق: -1قابلیت سنجش و مشاهده -2تحقیقات اکتشافی یعنی از طریق مشاهده و اندازه گیری جزئیات (تبدیل امور عینی به ذهنی) – ساختن فرضیه و نظریه رابطه مفهوم با سازه 2حرکت متضاد حرکت از اندیشه به مشاهده را عملیاتی کردن می گویند حرکت از مشاهده به اندیشه را مفهوم سازی میگویند ص 43 تعریف برای مشخص کردن مفاهیم راه مناسب و شایسته ارائه تعریف دقیق است امور معلوم نیازی به تعریف ندارد هیچ امری هرچند دارای ابهام اندک نباید بی تعریف بماند در تعریف یک امر نباید از اصطالحات استفاده کرد زیرا اصطالحات خود نیاز به تعریف دارند تعریف 2نکته مهم در تعریف: -1فشای مفهوم بطور پایدار تثبیت شود (شرط پایداری) -2به سادگی قابل بررسی باشد انواع تعریف تعریف مفهومی :هرگاه در تعریف مفهوم یا سازه از سایر مفاهیم و سازه ها استفاده شود آن را تعریف وضعی گویند. فرهنگ واژه ها ویژگی: معرف ویژگی منحصر به فرد ,یگانه وو با کیفیت چیزی باشد (جامع و مانع) نباید تسلسل داشته باشد مثبت بیان شود روشن و بی ابهام انواع تعریف تعریف اسمی:درباره واقعیت بیان نمی کند شخصیتی حقوقی که در برگیرنده امکانات سخت افزاری و نرم افزاری باشد= سازمان تعریف تحلیلی: درباره امری واقعی جلوگیری از سو تفاهم یا عدم تفاهم انواع تعریف تعریف تجزیه ای: روشی نسبتًا دقیق که واژه موردنظر را بطور کامال صریح و مشخص محدود میسازد این تعریف در آغاز کارناپ مطرح کرد و در علوم اجتماعی بسیار معمول است مبتی بر جریان (( محرک-پاسخ)) است تقریبًا همه سواالت پرسشنامه و خصوصًا مقیاس های سنجش گرایش تعاریف تجزیه ای هستند انواع تعریف تعریف چند مرحله ای: به علت موارد استفاده گوناگون ,فضای مفهومی نسبتا وسیع (سازمان) تحلیل مفهوم-بررسی تجربی تعریف واقعی: تعیین ماهیت تربیت یعنی چه؟ انواع تعریف تعریف عملیاتی(عملی) :یک مفهوم یا متغیر را بصورت اعمال و اموری تعریف می کند که در مطالعه معرف و معادل آن مشخص میشود و این امکان را فراهم می آورد که اندازه گیری صورت گیرد وجود تجربی مفهوم سطح نظری را با سطح تجربی مفهوم پیوند می زند انواع تعاریف عملیاتی تعریف عملیاتی اندازه پذیر: متغیر موردنظر چگونه اندازه گیری خواهد شد کیفیت ,خصیصه و ویژگی های چیزها ,افراد یا پدیده ها را توصیف می کند برای توصیف متغیر وابسته استفاده میشود مدیر پرخاشگر تعریف عملیاتی تجربی: جزییات دستکاری متغیری را که باید پژوهشگر انجام دهد مشخص می سازد ناکامی -در مورد متغیر مستقل بکار می رود معرف (شاخص) شاخص ها نشانه های عینی شناسائی و اندازه گیری ابعاد مفهوم اند نشانه پیری: شاخص :مشخصات یا شناسنامه شاخص به مولفه تجزیه میشود ص 52 مفهوم-بعد -مولفه-شاخص آزمون مقدماتی شاخص ها راهی برای حذف سواالت غیر ضروری متغیر در پژوهش غالبا مفاهیم را به متغیر تبدیل می کنیم ص 53 پژوهشگر با اندازه گیری متغیرها روابط میان آنها را تعیین می کند متغیر در مقابل ثابت قرار می گیرد ثابت به ویژگیهایی اطالق میشود که ارزش مساوی و یکسانی دارند و میزان آن در همه افراد یا اشیا یا حوادث به یک اندازه است کالس پنجم (کالس) 12سال (سن) انواع متغیر براساس رابطه: مستقل: محرک یا درونداد (پیش فرض متغیر مستقل) وابسته: پاسخ یا برونداد -وجهی از رفتار ارگانیسمی تحریک شده میانگر یا واسطه: رابط بین مستقل و ابسته افزایش نقدینگی و تورم که میتواند تحت تاثیر قدرت خرید باشد انواع متغیر براساس نقش: علی: همان متغیر مستقل یا غیر وابسته -عامل بوجود آورنده پدیده توصیفی: مبین صفات و ویژگی یک پدیده یا شی کمی یا کیفی وضع درآمد انواع متغیر براساس تعداد ارزش: 2ارزشی 2 :بخشی چند ارزشی: سطح تحصیلی -هوش انواع متغیر سایر دسته بندیها: متغیرهای جانبی :موضوع اصلی تحقیق نیستند بلکه در صحنه تحقیق به شکلهای مختلف حضور دارند: تعدیل کننده :آیات تغییر آن در متغیرها مستقل و وابسته موثر است کنترل :ثابت یا خنثی (حذف) مزاحم یا مداخله :قابل مشاهده – اندازه گیری و دستکاری نیستند -2متغیرهای کمی و کیفی: -3گسسته (جنس-تعداد بازیکنان) و پیوسته (وزن) انواع متغیر -4متغیرهای مستقل عملی یا فعال (راهنمایی و مشاوره) و هویتی یا تشخیصی (هوش – وضعیت اجتماعی-اقتصادی) مقیاس اندازه گیری مقیاس اسمی :ضعیف ترین شکل – الف ب ج – سبک رهبری …S1,S2 مقیاس ترتیبی (رتبه ایی) :باال -وسط -پایین = بزرتر -کوچکتر مقیاس فاصله ای:همه خصوصیات مقیاس ترتیبی را داردو عالوه بر آن فاصله بین هر 2عدد روی مقیاس میزان مشخصی داشته باشد (سانتیگراد- فارنهایت) مقیاس نسبی (نسبتی) :عالوه بر همه خصوصیات مقیاس فاصله ایی دارای نقطه صفر وافعی نیز هست (پوند و گرم) فنون آماری ص 61--60 نظریه ‏Theory مالحظه کردن و بررسی و تحقیق کردن خال و عرش اعلی اندیشیدن مجموعه ای به هم پیوسته از سازه ها ,مفاهیم ,تعاریف و قضایا که به منظور تبیین و پیش بینی پدیده ها از طریق تشخیص روابط بین متغیرها ,نظری نظامدار درباره پدیده عرضه می دارد نظریه اولین کار نظریه پرداز :تصمیم گیری درباره اینکه چه نوع تشابهی مبنای توصیف قرار گیرد موفقیت یک نظریه در درجه اول به توانایی آن در طبقه بندی داده های قابل مشاهده بستگی دارد نظریه ای که قدرت پیش بینی ندارد فاقد ارزش تبینی است انواع نظریه نظریه صوری :قدیمی ترین نوع نظریه پردازی -تبیین پدیده تبیین ماهیت ارگانیسم بدن نظریه قیاسی:استفاده از مدل مرکز تلفن برای تبیین کار مغز یک مدل خوب جنبه های مهم پدیده را عینا نشان می دهد نظریه پردازی از روش قیاسی مرحله آغازین و موقت در ساختن نظریه علمی است انواع نظریه نظریه تقلیلی: مشاهدات را بر اساس ماهیت فعالیتها یا فرایندهایی که آسانتر از مشاهده حادثه اند تبیین می کند روانشناسی یکی از ویژگیهای نظریه تقلیلی این است که عمل تبیین بطور مکرر ادامه پیدا می کند تا به پایین ترین سطح برسد سلول-مولکول -اتم انواع نظریه نظریه تجریدی: حوادث پیچیده بر اساس حوادث ساده بیان میشود گرایش حرکات اجسام به سوی اجسام دیگر ریاضی جاذبه زمین نقش نظریه در پژوهش تدوین برنامه ریزی تغییر در نظریه ها تجزیه و تحلیل اطالعات و ... روش ترکیبی فعالیتهای علمی به 3دسته :اکتشاف-توصیف و تبیین

62,000 تومان