صفحه 1:
روش تحقیق در مدیریت
تالیف: دکتر سید علی اکبر احمدی -علی صالعی -محمد رضا فریدی
تهیه کننده اسلاید: مهدی تقوانی
دانشكاه ييام نور م
صفحه 2:
تحقیق و دلایل انجام آنا
فصلعناصر تحقیقر
فصل۳: فرایند و مراحل مختلف تحقیقا
صفحه 3:
فصل اول
كليات
صفحه 4:
ols
مقدمه:
علت انجام تحقیق؟
متغیر مستقل؟ متغیر وابسته؟
زبان و رویکرد علمی و پژوهش
صفحه 5:
۳ a
کاوشکری انسان
انسان با درک چرایی رخداد و ارتباط بین پدیده ها توانست به پیش بینی
دقیق بيردازد.
هدف از کاوش: پاسخ به سوالهای چه و چرا
صفحه 6:
شناخت و منابع گوناگون ایجاد آن
خت: آشنایی» دریافت ادراک» فهم و معرفت
آرتباط انسان با محیط: حواس ه گانه؟
کمک حواس به یکدیگر
شتاحت دريافتى است كه حواس و ذهن و عقل مشترکا در آن سخالت
دارند
صفحه 7:
5 آن
شناخت و منابع كوناكون ابجا
= مرجع)
استنا مقام صلاحیت دار (کتابهای
تناد به مق م ىد
i 2
استناا استدلال
شيو شهودی:استناد به ست
ل لال(قياسىء استقرايى
۱ نطقی و استدلال(قی
تفکر منطقی:قوانین منطقی و
ead
قعیتی نامعین
مشخص کردن موقعیتی نامعین
منظم برای
ش علمی:فرایند جستجوی
روش
صفحه 8:
شناخت و منابع گوناکون ابحاد آن
استناد به مقام صلاحیت دار (کتابهای مرجع)
روش باور
صفحه 9:
شناخت و منابع گوناگون ابجاد آن
شیوه های شهودی:استناد به استدلال
تثبیت باور- روش پیشینی مقدم بر تجربه
کوهن و نگل: روش شهودی
حکم های پذیرفته شده ((پیش گرای)) بدیهی اند
استدلال را بپذیر نه لزوماً تجربه را
تمایل طبیعی بشر به سوی حقیقت
صفحه 10:
شناخت و منابع گوناگون ایجاد آن
شیوه تفکر منطقی:قوانین منطقی و استدلال(قیاسی. استقرایی و تمثیل)
تفکر: رفتار درونی که با نشنه هایی که ظاهر می کند میتوان آن را
شناخت
فکر کردن حرکتی است مستقیم از سوی مجهول به طرف معلوم
نتيجه فكر كردن
علم منطق: درست فكر كردن و نتيجه كيرى از انديشه صحيح
استدلال:فنوئى كه در منطق براى اثبات نظريات يا ييشكيرى از خطاهاى
فكر به كار مى رود- طلب دليل كردن
صفحه 11:
انواع استدلال
قیاس: از کل به جز رسیدن- عقل انسان به کمک تجربه قیاس میکند
شرط صحت قیاس درس بودن مقدمات
استقرا: از جز به کل رسیدن
قوانین کشف شده علوم طبیعی و فیزیک و ...
قوانین حاکم بر طبیعت
صفحه 12:
انواع استدلال
تمثیل:
مثال آوردن به منظور اثبات نظریات از استدلالهای مهم عاميانه
تمثیل بیشتر استدلال ضعیف و فاقد ارزش تحقيقم
صفحه 13:
شناخت و منابع گوناگون ایجاد آن
روش علمی:فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن موقعیتی نامعین
استقرا علمی:
آمار - نمونه و جامعه- تفکر علمی
مشاهده و تجربه
در شرایط مشابه تکرار پذیر باشد
قانون مند و تالیفی
به سليقه شخصی افراد ارتباطی ندارد-نتیجه گیری کمی و زبان ریاضی
صفحه 14:
تعریف علم و کارکردهای آن
علم:دانش یا آگاهی و معرفت
علم ضد جهل
ادراک مطلق یا حصول صور اشیا نزد عقل
دو دیدگاه در خصوص علم:
ایستا (علم فعالیتی است که اطلاعات نظام یافته ای را درباره جهان فراهم
می آورد-علم روشی برای تبیین پدیده های مشاهده شده
پویا: دانشمندان -دیدگاه اکتشافی(کشف یا آشکار سازی)
صفحه 15:
مفروضات علم
وقایع تحت نظم حادث میشوند
در دنیای طبیعی نظم مشخصی وجود دارد
صفحه 16:
هدفهای علم» تبیین علمی و نظر به
هدف اساسی علم- تدوین نظریه
سایر اهداف- تبیین - درک - پیش بینی و کنترل
نظریه:مجموعه ایی از سازه ها(مفاهیم)؛ تعاریف و گزاره هایی به هم
مرتبط که از طریق مشخص شدن روابط بین متغییرها با هدف تبیین و
پیش بینی پدیده ها دید نظام یافته ای از پدیده ها عرضه می دارد
۳ مشخصه:
۱- نظم ۲- روابط ۳- تبین پدیده
صفحه 17:
تعامل نظريه با تحقيق
تحقيق علمى تحقيقى است كه در محدوده قوانين و قواعد علمى انجام مى
كيرد
بر منطق, استدلال و بررسی نظامند شواهد و ومدارک استوار
صفحه 18:
ویژگی و فواعد تحقیق علمی
توسعه ای بودن
قابلیت بررسی
نظم بخشیدن
تخصص طلبی
قابلیت تعمیم
صفحه 19:
ویژگی و فواعد تحقیق علمی
قاعده تجاهل
صبر طلبی
جرات طلبی
نياز به مدیریت واحد
رعایت اصل بی طرفی
اجتهادی بودن تحقیق
صفحه 20:
پیش نیازهای تحقیق علمی
وجود فرهنگ تحقیق
محقق
بودچه
سازمان لازم
ابزار تحقیقاتی
فراغت محقق
ضوابط و مقررات مالی و اجرایی
صفحه 21:
دلایل انحام تحقیق
ابزار مهم مدیریتی
مدیریت عمومی-برنامه ریزی راهبردی-اعمال سیاستها-فهم تحقیق و
گزارشهای مشاوره ایی
صفحه 22:
فرایند برنامه ریزی و مدیریت
شرایط کار
ارزیابی محیط (نحلیل سوات)
ماموریت و اهداف
مشاوره (جمع ذینفعان-کارکنان-مشتریان-اعضا عادی ..)
بررسی راه های موجود
تعیین راهبرد
اجزا
نظارت و ارزیابی
بازخورد اطلاعات
صفحه 23:
ویژگیهای محقق
الف: اساتید دانشگاه
ب: دانشجویان
ج:سازمانهاى دولتى و غير دولتى(مركز امار ايران و ...)
د: مشاوران
ه: مدیران
صفحه 24:
رویکرد مدیریتی
۳ ویژگی تحقیق مدیریتی:
۱-رویکرد خود التقاطی (فراتر از محدودیتهای سنتی رشته ایی)
۲-عدم دسترسی محققان به مدیران
۳- نیاز به تفکر و اقدام
صفحه 25:
انواع محدودیتها و اشتباهات در انجام
اشتباهات رایچ:
جمع آوری اطلاعات بدون داشتن طرح و قصد
داشتن هدف تحقیق کلی و مبهم
به عهده گرفتن طرح پژوهشی بدون مطالعه ادبیات موضوع
عدم تشخیص محدودیتهای تحقیق و چگونگی تاثیر آنها بر نتایج
صفحه 26:
انواع محدودیتها و اشتباهات در انجام
تحقيق عا
تقسيم بندى ((ريوى)) از اشتباهات رايج
-١ كتاب زدكى يا آمار زدكى - قانون كمترين تلاش قاعده اصلى در كار
پژوهش است- بهترین نتیجه پیوسته. ساده ترین راه
۲-بن بست در فرضیه ها (بدون طرح تحقیق عمل نمودن
۳-بکار بردن کلمات دهان پرکن
صفحه 27:
فصل دوم
عناصر تحقیق علمی
صفحه 28:
معهوم
تعقل و تفكر با استفاده از زبان بيان ميشود
زبان شيوه ارتباطى و متشكل از نمادها و قوانين است
نمادها به خودى خود مفهوم نيستند و براى انتقال آنها از مفاهيم استفاده
=a
دریافت و انتقال پیامهای علمی از طریق مفاهیم امکانپذیر است
یکی از مهمترین نمادهای زبان که بویژه به پژوهش مربوط است مفهوم است
مفهوم انتزاع یا تجرید رویدادهای مشاهده پذیر است -
بیانگر یک چیز-ویژگی یا پدیده به خصوصی است
صفحه 29:
معهوم
مفاهیم بلوک ساختمان نظریه هستند
مفاهیم حسی و عینی ملموس و تجربی هستند:خانه. گربه» انسان و گفتگو
مفاهیم مجرد یا نظری: مستقل از شرایط زمانی و مکانی خاص-غیر قابل
مشاهده: وطن» عاطفه و ارتباط
صفحه 30:
مفهوم
توسعه و گسترش يا ادراک مفهومی نظری را توضیح می نامند
توسعه و گسترش يا ادراک مفهومی تجربی را تعریف می نامند
مفاهیم تجربی بیان کننده نمودهای مشهودند
مفاهیم نظری وسیله تفکرند
مفاهیم تجربی ابزار هستند
صفحه 31:
ملاکهای ارزشیابی مفاهیم
مفاهیم نظری:
آهمیت و اعتبار تجربی
دمندی و یا اثربخشی (منظور از اثربخش-تعداد ارتباطهای یک مفهوم
با مفاهیم دیگر)
ثبات درونی(عدم تناقض در معنا و در توضیح)
عملیات ریاضی(قابلیت تبدیل به کمیت را دارد؟ یا از نمادهای ریاضی
سود ببریم)
سادگی-بیان یا توضیح مفهوم در نزد افراد متفاوت-درجه توافق
صفحه 32:
ملاکهای ارزشیابی مفاهیم
مفاهیم تجربی:
پایایی مشاهده گرها-توافق در گزارش از پدیده ها
انتزاعی بودن:با در نظر گرفتن محدودیتها آغاز و پایانی داشته باشند
ادراکی:درک مفهوم
ارتباط با برخی مقاهیم نظری:اعتبار تجربی
Ste
صفحه 33:
سازه: 6015781
سازه و مفهوم معنای مشابه
تمايز مهم
تفاوتهاى بين انواع مفاهيم:
مين
انكيزش
سازه يك مفهوع با معانى اضافى مى باشد
هوش
صفحه 34:
سازه: 6015781
سازه و مفهوم معنای مشابه
تمايز مهم
تفاوتهاى بين انواع مفاهيم:
مين
انكيزش
سازه يك مفهوع با معانى اضافى مى باشد
هوش
صفحه 35:
سازه: 6015781
سازه به ۲ طریق استفاده میشود:
۱-از راههای مختلف با سازه های دیگر ارتباط برقرار کند
هوش و پیشرفت تحصیلی
۲-بتوان اندازه گیری و مشاهده کرد
آزمون هوش
صفحه 36:
سازه: 6015781
حرکت از سطح عملی و ملموس به سطح مفهومی یا انتزاعی
منجر به تعمیم پذیری نتایج مطالعه
سازه ها غالبا از نظریه ها مشتق میشوند
ص ۶۱
صفحه 37:
رابطه مفهوم با سازه
مقابله و مقایسه انديشه با واقعیت
وظایف محقق:
۱-قابلیت سنجش و مشاهده
۲-تحقیقات اکتشافی
یعنی از طریق مشاهده و اندازه گیری جزئیات (تبدیل امور عینی به
ذهنی) - ساختن فرضیه و نظریه
صفحه 38:
رابطه مفهوم با سازه
۲ حرکت متضاد
حرکت از انديشه به مشاهده را عملیاتی کردن می گویند
کته سح
ص۶۳
صفحه 39:
بر بت
برای مشخص کردن مفاهیم
راه مناسب و شایسته ارائه تعریف دقیق است
آمور معلوم نیازی به تعریف ندارد
هیچ امری هرچند دارای ابهام اندک نباید بی تعریف بماند
در تعریف یگ امر تباید از اصطلاحات استفاده کرد زیرا اصطلاحات خود
نیاز به تعریف دارند
صفحه 40:
بر بت
=
. 0 در تعرية
و 3 تت
ای تفت ی
= مفهوم بطور پایدار تث
-— یدار تثبیت شود (ش
— شرط پایداری)
صفحه 41:
انواع تعریف
تعریف مفهومی: هرگاه در تعریف مفهوم یا سازه از سایر مفاهیم و سازه ها
استفاده شود آن را تعریف وضعی گویند.
فرهنگ واژه ها
ویژگی:
معرف ویژگی منحصر به فرد , یگانه وو با کیفیت چیزی باشد (جامع و مانع)
نبايد تسلسل داشته باشد
بیان شود
روشن و بی ابهام
صفحه 42:
انواع تعریف
تعریف اسمی:درباره واقعیت بیان نمی کند
شخصیتی حقوقی که در برگیرنده امکانات سخت افزاری و نرم افزاری باشد-
سازمان
تعریف تحلیلی:
درباره امری واقعی
جلوكيرى از سو تفاهم يا عدم تفاهم
صفحه 43:
انواع تعریف
تعریف تجزیه ای:
روشی نسبتاً دقیق که واژه موردنظر را بطور کاملا صریح و مشخص محدود
میسازد
این تعریف در آغاز کارناپ مطرح کرد و در علوم اجتماعی بسیار معمول است
مبتی بر جریان (( محرک-پاسخ)) است
تقر با همه سوالات پرسشتنامه ی خصع صاً مقباس ها ی ستجش گرایشن
تعاریف تجزیه ای هستند
صفحه 44:
انواع تعریف
تعریف چند مرحله ای:
به علت موارد استفاده گوناگون, فضای مفهومی نسبتا وسیع (سازمان)
تحلیل مفهوم-بررسی تجربی
تعریف واقعی:
تعیین ماهیت
تربیت یعنی چه؟
صفحه 45:
انواع تعریف
تعریف عملیاتی(عملی): یک مفهوم یا متغیر را بصورت اعمال و اموری تعریف
می کند که در مطالعه معرف و معادل آن مشخص میشود و این امکان را
فراهم می آورد که اندازه گیری صورت كيرد
وجود تجربی مفهوم
سطح نظری را با سطح تجربی مفهوم پیوند می زند
صفحه 46:
انواع تعاريف عملياتى
تعریف عملیاتی اندازه پذیر:
متغیر موردنظر چگونه اندازه گیری خواهد شد
کیفیت , خصیصه و ویژگی های چیزها, افراد یا پدیده ها را توصیف می کند
برای توصیف متغیر وابسته استفاده میشود
مدير يرخاشكر
تعريف عملياتى تجربى:
جزييات دستكارى متغيرى را كه بايد يزوهشكر انجام دهد مشخص مى سازد
ناكامى- در مورد متغير مستقل بكار مى رود
صفحه 47:
—
معرف (شاخص)
شاخص ها نشانه های عینی شناسائی و اندازه گیری ابعاد مفهوم اند
ee
شاخص: مشخصات یا شناسنامه
شاخص به مولفه تجزیه میشود
OY ص
مقهوم-بعد- مولفه-شاخص
آزمون مقدماتی شاخص ها راهی برای حذف سوالات غیر ضروری
صفحه 48:
در پژوهش غالبا مفاهیم را به متغیر تبدیل می کنیم
OY wo
پژوهشگر با اندازه گیری متغیرها روابط میان آنها را تعیین می کند
متغیر در مقابل ثابت قرار می گیرد
ثابت به ویژگیهایی اطلاق میشود که ارزش مساوی و یکسانی دارند و میزان
آن در همه اقراد یا اشیا یا حوادث به یک اندازه است
کلاس پنجم (کلاس)
۲ سال (سن)
صفحه 49:
محرک یا درونداد (پیش فرض متغیر مستقل)
وابسته:
پاسخ یا برونداد- وجهی از رفتار ارگانیسمی تحریک شده
میانگر یا واسطه:
رابط بين مستقل و ابسته
افزايش نقدينكى و تورم كه ميتواند تحت تاثير قدرت خريد باشد
صفحه 50:
همان متغیر مستقل یا غیر وابسته- عامل بوجود آورنده پدیده
توصیفی:
مبین صفات و Shay پدیده یا شی
کمی یا کیفی
وضع د رآمد
صفحه 51:
انواع متغیر
براساس تعداد ارزش:
۲ آرزشی: ۲ بخشر
چند ارزشی:
سطح تحصیلی - هوش
صفحه 52:
انواع
سایر دسته بندیها: =
متغیرهای جانبی: موضوع اصلی تحقیق نیستند بلکه در صحنه تحقیق به
شکلهای مختلف حضور دارند:
تعدیل کننده: آیات تغییر آن در متغیرها مستقل و وابسته موثر است
کنترل: ثابت با خنقی (حتف)
مزاحم یا مداخله: قابل مشاهده - اندازه گیری و دستکاری نیستند
۲ متغیرهای کمی و کیفی:
۳- گسسته (جنس-تعداد بازیکنان) و پیوسته (وزن)
صفحه 53:
انواع متغیر
6-متغیرهای مستقل عملی یا فعال (راهنمایی و مشاوره) و هویتی یا تشخیصی
(هوش - وضعیت اجتماعی -اقتصادی)
صفحه 54:
مقیاس اندازه گیری
مقیاس اسمی: ضعیف ترین شکل - الف ب ج - سبك رهبری 51,52...
عقیاس ترتیبی ( وت ابى): بالا وسط eS =e Gn
مقیاس فاصله ای:همه خصوصیات مقیاس ترتیبی را داردو علاوه بر آن فاصله
بین هر ۲ عدد روی مقیاس میزان مشخصی داشته باشد (سانتیگراد-
فارنهایت)
مقیاس نسبی (نسبتی): علاوه بر همه خصوصیات مقیاس فاصله ایی دارای
نقطه صفر وافعی نیز هست (پوند و گرم)
فنون آماری
ص سود
صفحه 55:
نظریه
Theory
ملاحظه کردن و بررسی و تحقیق کردن
خلا و عرش اعلی
انديشيدن
مجموعه ای به هم پیوسته از سازه ها, مفاهیم, تعاریف و قضایا که به منظور
تبیین و پیش بینی پدیده ها از طریق تشخیص روابط بین متغیرها , نظری
نظامدار درباره پدیده عرضه می دارد
صفحه 56:
نظریه
اولین کار نظریه پرداز: تصمیم GOS درباره اینکه چه نوع تشابهی مبنای
توصيف قرار كيرد
موفقيت يك نظريه در درجه اول به توانايى آن در طبقه بندى داده هاى قابل
مشاهده بستگی دارد
نظریه ای که قدرت پیش بینی ندارد فاقد ارزش تبینی است
صفحه 57:
انواع نظریه
نظریه صوری: قدیمی ترین نوع نظریه پردازی- تبیین پدیده
تبیین ماهیت ارگانیسم بدن
تعاس استفادها ومد
مرکز تلفن برای تبیین کار مغز
یک مدل خوب جنبه های مهم پدیده را عینا نشان می دهد
نظریه پردازی از روش قیاسی مرحله آغازین و موقت در ساختن نظریه علمی
است
صفحه 58:
انواع نظريه
نظریه تقليلى:
شاهدات را بر اساس ماهیت فعالیتها يا فرایندهایی که آ انتر از مشاهده
حادثه اند تبیین می کند
روانشناسی
یکی از ویژگیهای نظریه تقلیلی این است که عمل تبیین بطور مکرر ادامه پیدا
می کند تا به پایین ترین سطح برسد
سلول-مولکول - اتم
صفحه 59:
انواع نظریه
نظریه تجریدی:
2 2ب يك كام كو SS
كرايش حركات اجسام به سوى اجسام ديكر
رياضى
جاذبه زمين
صفحه 60:
نقش نظریه در پژوهش
تدوین
برنامه ریزی
تغییر در نظریه ها
تجزیه و تحلیل اطلاعات و ...
5
سته: اکتشاف-توصیف و تبییر
وش ترکیبی فعالیتهای علمی به ۳ د
2 یب