سایرتحقیق و پژوهش

روش تحقيق پيشرفته 2

صفحه 1:
ed. دانشکده مدیرریت روش تحقیق پیشرفته دوره كارشناسي ارشد مدیریت :مد(للل دوره امير خانلرى

صفحه 2:
تعریف علم لأ عامه: آگاهي در متابل ناآگاهی یا دانستن در متابل نداستن.علم به مفهوم دانش ‎Knowledge‏ ‎O‏ خاص: یافته‌های مبتتی بر آزمایش و مشاهده. علم به معني علم تجربي ‎Science ‎

صفحه 3:
تعریف علم ‎ale‏ مجموعه فعالیت‌های منظم و منسجمی است که به كمك آن واقعیت‌های جهان در كثار هم نهاده مي‌شود. ‏علم عبارت است از دانستني‌های قابل اثبات ‎

صفحه 4:
ويژگي های علم سا اساسا علم یک کار عقلاني و استدلالی است و تبیین‌های علمی باید بامعنا باشد. عقاید ممکن است بر الهامم عادات» رسوم سم‌نوشت و تفدیس متکی باشد. اما علم باید بر دلایل منطقی استوار باشد. ‎gle O‏ نتیجه عوامل مادی و معنوی از پیش اتفاق افتاده است: بنای علم بس اين فرض استوار است که هس پدید‌ای در جهان علتی قبلبی دارد و تقش علم تشخیص و تعیین علت‌های قبلی پدیده‌ها و فهم منطقی آن‌هاست. ‎

صفحه 5:
تقسیم بندی علم ‎Q‏ علوم تجربی: موضوع مورد مطالعه ماده است که موضوع پیچیده‌ای وجود ندارد و نتایج قطعی است- ‎Q‏ علوم انسانی: موضوع مورد مطالعه انسان است و از آنجا که انسان تنها جنبه مادی ندارد و جنبه‌های روحی و روانی... در رفتار او دخالت دارد بسیار پیچیده است. در علوم انسانی نتایج قطعی و ۱۰ ‎ ‏لا علوم نظري: مثل ریاضیات که ويژگي هاي متفاوتي نسبت به دو دسته قبلي دارد ‎

صفحه 6:
ویژگی هاي علوم انسانی انساني قي هستند. دانشمند علوم انسانی خود باید در درک اشکال ‎See =‏ وان باشد. ‎> ‎ ‏علوم انسانی جبرى هستند. وقوع هس رویدادی دلایلی دارد و صس‌فاً تصادفی ‎Zz‏ علوع انسانی کلی هستند. یک نظریه اجتماعی هس چه تعمیم پذيررتم باشد ‏سودمندت است. ‏2 علو انسانی از اصل امساک‌گر پیرروی می‌کنند. دانشمند علوم انسانی باید از حداقل متغیم‌ها حدا کش قدرت تبیین را به دست آورد. ‎

صفحه 7:
ویژگی هاي علوم انسانی > علو انسانی تخصصی هستند.دانشمند علوم انسانى بايد روش اندازهكيرى خاص خود > علوم انسانی را می‌توان به صورت آزمایشی مورد برررسی قیرار داد. دانشمند علوم انسانی باید بتواند درستی یا نادرستی فرضیه تدوین‌شده را از راء آزمایش نشان دهد. پووهش‌های علوم اننساني تكراريذيرند. هس دانشمند ديكري صل نظ از زمينه پرو يهاي علوم ‎So 6 ae |S‏ ازز ی خویش باید بتواند این پژوهش را تکرار و نتایج مشابهى كسب كد كك علو انساني تغييس و تحولیذیرند. تقریبا هیچ یک از نظریه‌های مربوط به انسان ابدی و جاويدان نيستند. يا دلايل و مدا رکی آمن را بی‌اعتبار می‌سازند و یا نظریه جديدى جانشین آن می‌شود.

صفحه 8:
انتقادات وارده بر علوم انسانی *** ممكن است ادعا شود که بیان این گونه قواعد امری جزئی و كماهميت است و همگان از آن باخب‌ند. & منتقدین ممکن است انگشت روی موارد ضد و تقیض بگذارند و بگویند چنین مشاهداتی در کل درست نیست. ** امكان دارد استدلال کنتد که اضراد دست اند ر کار مشاهده و ثبت این ‎rel sd‏ در صورتی که بخواهند می‌توانند یافته‌ها را وارونه جلوه دهند.

صفحه 9:
لا شیوة استناد به مقام صلاحیت دار ‎(Authorization)‏ ‎Oo‏ شیوة شهود (سیر و سلوك) ‎(Mystical Mode)‏ ‎Oo‏ شيوة خرد گرایانه (تجربه شخصی) (مناونلعده‌ناهظ) ‏لا روش علمي ‎«Scientific Method)‏ ‎

صفحه 10:
تعریف تحقیق تحقيق فرايندي برنامه ريزي شده, نظام مند ‎Systematic)‏ ( و قلبل اعتماد براي يافتن حقايق (حل مساله) یا فهم عمیق مسایل (رفع ابهام) است.

صفحه 11:
اهداف تحقیق علمی توصیف: مشاهده و بررسی اشیاء پا رویدادهایی که در جهان اتناق مىافتد مثل توصي و اندازه گیری سرعت متوسط یک شیء یا طول موج منتشر‌شده از یک ستاره کشف نظم: شناسایی نظم و ترتیب و همچنین بی‌نظمی‌هایی که گاهی در پدیده مورد بررسی وجود دارد مثلا وابستگی فشار هوا به ارتفاع = صورت‌بندي نظریه‌ها و قوانین: صورت بندی نظم کشن‌شده, تعمیم دهی, و سرانجام تبدیل به فانون و نظریه مثل قانون جاذبه نیوتون» نظريه نسبيت اينشتين ‎lan‏ و قوانین علمی عباراتی کلی و منطقی هستند که همبستگی بین ویژ‌گی‌ها و ‏رویدادهای مختلف رآ مشخص می‌کنند. ‎

صفحه 12:
علم : مراحل روش علمي لأ تدوين فرضيه لآ مشاهده و آزمون فرضيه لآ بذيرش. رد ويا تعديل فرضيه

صفحه 13:
عناصر اصلی فرایند پژوهش علمي اقتباس از 1971 ,211266

صفحه 14:
مراحل تفضيلي اجراي طرم تحقیق علمي > بیان گزاره های مسئله (هدف / فرضیه / سوال ها) ۵- مشخص کردن متغیرها و مقیاس سنجش آنها 7- تعبین ابزار اندازه گیری ۷- مشخص کردن جامعة مورد بررسی, نمونه و حجم نمونه ۸- انتخاب روش تحقیق ‎-٩‏ گردآوری داده ها ‏۰- تنظیم و تلخیص داده ها ‏۱- تحلیل داده ها و نتیجه گیری ‎ai Be lily GS pg ‏سا‎

صفحه 15:
منابع موجود براي انتخاب موضوع تحقیق لا استفاده از تجارب شخصي و فردي محقق: لآ استنتاج از نظریه ها و فرضیات موجود و مطرح؛ ‎Oo‏ استفاده از متون مربوط به موضوع تحقیق؛ ‎

صفحه 16:
مسأله تحقيق عبارتست از يك جمله استفهامى كه رابطه موجود بين دو يا جند متغير را مورد بررسي قرار مي دهد و ياسخ اين برسش جيزي است كه در تحقيق مورد جستجو است. * اكر يك مسئله ‎ole‏ باشد. همواره شامل دو يا جند متغير خواهد بود.

صفحه 17:
تبدیل مسأله به موضوع تحقیق- روش استخوان ماهي EE

صفحه 18:
نمونه ای از یک نمودار استخوان ماهی ‎le 9s‏ آمادگی(دانش, نگرش) فا عدم تطابق سيستم هاو ساختار تکنولوژی ‎ ‏الكترونيك ‏آمادگی فرهنگی -عوامل محیطر تبون سای و عدم تطابق ‎sl ase‏ استرتوی اراد ‎

صفحه 19:
ميژگي هاي مسأّله تحقیق بیان کننده يك رابطه بین دو پا چند متغیر؛ روشني و نبود ابهام ؛ قابل آزمون بودن» با متغيرهايي قابل اندازه گيري؛ موضع اخلاقي یا آرماني نداشتن؛ هم ذخ بن حر ا محدود بودن و قابليت سنجش دامنه و اثر؛

صفحه 20:
-1 نا لا لا نا تا( شرایط انتخاب مجضوع علاقة پژوهشگر بدیع بودن پژوهش پذیر بودن اهمیت و الویت توانايي پژوهشگر منابع مادي منابع اطلاعاتي به صرفه بودن

صفحه 21:
مثال در مورد انتخاب موضوع ‎ete | cet | eek pt] cans ole‏ | بوانابي | اولويت ‎at‏ ‎a ‎ot ‏ی ‏مج ‎5 2 a 5 3 5 | 5 engl pease ‏بندي عوامل‎ ile ce ‏الکترویک در‎ rene ‏ابران‎ ‏بررسي تاثير اعتماد | 3 | 2 3 3 |10 4 2 الکترونک در ‎‘pi cone‏ ابران ‏بررسي تير بايش و | 5 | 2۳ 3 3 | ‎a‏ 4 | 2 ‎Sal‏ ‏الکترویک در ‎caster‏ سر ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ee ‎6 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 22:
شرایط تدوین موضوع تحقیق عم دخ دن حر موضوع به صورت يك جمله مثبت خبري؛ عدم استفاده از كلمات زائد بدون نقش در تحقیق؛ أزمون يذير بودن موضوع؛ محدود بودن موضوع تحقيق( ماهيتي ازماني امكاني/ جامعه آماري)

صفحه 23:
محتواي بيان مسأله معدمه ويزكي هاي مسأله ابعاد يا كستردكى مسأله محیط مسأله عوامل احتمالي بروز مسأله نتایج حل مسأله اهمیت و ضرورت حل مسأله پيامدهاي ناشی از عدم حل مسأله چگونگي حل مسأله عادخ دمن حر من بن دأ مه ف

صفحه 24:
هدف از بررسي پیشینه تحقیق پي بردن به پژوهشهاي انجام شده و تعریف و تحدید مسأله آشنايي با روشهاي انجام پژوهشهاي مشابه و انتخاب روش تحقیق 3 بدست آور ن چارچوب نظري تحقیق و قرار دادن یافته‌ها در چارچوب تحقیقات گذشته 4. جلوگيري از دوباره كاري

صفحه 25:
چگونگي انجام بررسی پیشینه تحقیق کشف و شناسايي کلید واژگان مرتبط دستيابي به اسناد و مدارك مربوط به کلید واژگان انتخاب اسناد و مدارك مرتبط «از نظر موضوع و زمان) مطالعه و فیش برداري (نقل قول مستقیم یا مفهومي) نقد مقاله ها و گزارش Auk WN ‏دب‎ تدوین چارچوب نظري تحقیق

صفحه 26:
دسته بندي مقالات مرجم JCR Web of Science) ovis ISI (Web of Knowledge) evi. dnternational) ‏مقالات علمي-پژوهشي بین المللي‎ مقالات علمي:پژوهشي داخلي مقالات علمي-ترويجي مقالات علمي- تخصصي مقالات كنفرانس ها = بین المللي ایندکس شده ‎EEE Jeo)‏ (شفاهي ابوستري اكتايجه) بین المللي (شفاهي اپوستري اکتابچه) = ملي (شفاهي ايوستري اكتابجه) Nowe wre

صفحه 27:
or EAL_Wow Fovates Took He ‏سمي تشمت متش كه تيرب 4 | ل‎ el 5 6 ho he

صفحه 28:
ویژگیهای چارچوب نظري متغيرهاي مرتبط با موضوع پژوهش باید به روشني شناسايي و مشخص شوند. چگونگي ارتباط, روابط مهمي که بین متغیرها بر پاية نظریه ها تصویر شده اند. بايد در تحقيق بیان شوند. - اگر در پژوهشهاي پیشین روابط بررسي شده باشند باید به مثبت یا منفي بودن این روابط در چارچوب نظري اشاره شود. روابط منتظره را بايد حداقل به كمك پژوهشهاي پیشین تبیین کرد. © باید چهارچوب نظري را طي يك نمودار نمایش داد.

صفحه 29:
نکات مهم در بررسي پیشینه تحقیق 1 نشاندهنده تسلط و اشراف محقق بر موضوع 2 بیان کننده اهیمت موضوع 3 از عمومي ترین موارد شروع و به اختصاصي ترین موضوعات ختم مي شود 4 تنها بیان بعضي مطالب به صورت پشت سر هم نیست. باید حالت نقادي داشته باشد. 3 معمولاً شامل دو جزء عمده است: الف) ادبیات موضوع ب) پیشینه موضوع > پیشینه تحقیقات داخلي > پیشینه تحقیقات خارجي

صفحه 30:
فصل دوم- پیشینه تمقیق _تاریخچه موضوع © نقد يزوهش هاي قبلي الف)معرفي يزوهش (جه كسي به جه هدفيء با جه داده هايي جه نتايجي تست او ده انست؟) ب) نقد پژوهش: از نظر گزاره ها و روش تحقیق, نتیجه گيري چگونه بوده است؟ آيا در این پژوهش مي توان از آن بهره گرفت؟ © چارچوب نظري تحقیق

صفحه 31:
بیان گزاره هاي مسأله اهداف تحقیق: بیان ننایج مورد انتظار از تحقیق انواع اهداف تحقیق: *هدف کلی *اهداف فرعي

صفحه 32:
مبانی تعیین اهداف فرعي = متغيرهاي تحقیق (ابعاد مساله تحقیق) شرابط اندازه گیری

صفحه 33:
انواع اهداف تحقیق

صفحه 34:
مشخصات اهداف تحقیق ° مشخصات هدف هاي تحقیق: ‎=i‏ روشن باشد ‏2 منطقى باشد ‏3 قابل اندازه گيري باشد ‏4 با افعال حرکتی‌بیان شده باشد (۷6۲۲5 ‎~Action‏ ‏تعیین کردن» بررسي کردن» مشخص کردن, تبیین نمودن.. افعال غير حركتي درک کردن باور کردن. ترجیح دادن... ‎

صفحه 35:
بيان كزاره هاي مسأله اهداف هاي تحقيق بايد: ‎Good goals are SMART goals‏ ‎Specific‏ * ‎Measurable‏ * ‎Attainable‏ * ‎Relevant‏ * ‎(Timeable) Trackable‏ *

صفحه 36:
مثال اهداف تحقیق ° هدف ‎iS‏ تعیین رابطه بین رضایت شغلي و عملکرد کارکنان دانشکده مدیریت * اهداف فرعی = ‎a 1‏ رضایت شغلی کار کنان دانشکده مدیریت ‎ea aa aS‏ ‏3 تعیین رابطه بین رضایت شغلي و توانایی كاري کارکنان دانشکده مدبریت 4 شغلي و تمايل كاري كاركنان دانشكده مدیریت ‎ ‎ ‏تعيين رابطه بين رضايت ‎

صفحه 37:
بيان كزاره هاي مسأله فرضيه ها: فرضيه حدس عالمانه اي است درباره حل يك مساله فرضيه رأ مي توان به منزله رابطه اي منطقي بين دو يا جند متغير تعریف نمود که به صورت جمله اي آزمون پذیر بیان مي‌شود.

صفحه 38:
بيان كزاره هاي مسأله ملاک هاي تدوین فرضیه هاي پژوهشي: فرضیه باید آزمون پذیر ‎"al‏ فرضیه باید رابطه بین دو پا چند متغیر بیان کند. فرضیه باید با نظریه اي مرتبط باشد. فرضیه باید فارغ از مفاهیم ارزشي و اخلاقي باشد. فرضيه بايد دقيق و اختصاصي باشد. ۲ مز دح دن لحز دن هج

صفحه 39:
مثال فرضيه هاي تحقیق بين رضايت شغليو عملكرد كاركنان دانشكده مديريت رابطه وجود دارد: 1 _بین رضایت شغلی و توانایی كاري کارکنان دانشکده مدیریت رابطه وجود دارد. شغلي و تمايل كاري كاركنان دانشكده مديريت رابطه وجود دارد. کارکنان دانشکده مدیریت رضایت شغلي بالايي دارند. کارکنان دانشکده مدیریت داراي عملکرد بالایی هستند. 2 بين رضايت

صفحه 40:
بیان گزاره هاي مسأله انواع سوالات تحقیق: سوالات توصيفي: چه عواملي بر موفقیت پروژه هاي تجارت الکترونیک موْترند؟ سوالات رابطه اي: چه رابطه اي بین اعتماد کاربران و موفقیت تجارت الکترونیک وجود دارد؟ ابرتی: آبا پروژه های تجارت الکترونیک در صنعت ‎TT‏ ‏موفق تر از دیگر صنایع است؟

صفحه 41:
بیان گزاره هاي مسأله فرق سوال با فرضیه: * سوال هاي تحقیق به صورت جهت دار بیان نمي شود ولي فرضيه تحقیق ترجیجاً جهت دار است. * آزمون فرضيه با آزمون آماري يى طرفه است ولي آزمون سوال به صورت دو طرفه است.

صفحه 42:
مشخص کردن متغیرها و تعریف عملياتي متغیر کميتي است که مي تولند از يك فرد به فرد دیگر یا از يك مشاهده به مشاهده دیگر مقادیر مختلفي اختیار ‎meee‏ ‏چس از بیان فرضیه ها یا سوالات پژوهشي و مشخص کردن متغير. باید متفيرهاي تحقیق را تعریف عملياتي بکنیم» يعني تاو را از متغيرها يا مفاهیم مشخص (تعریت) کنيم-

صفحه 43:
مشخص کردن متغیرها و تعریف عملياتي(ادامه) تقسیم بندي متغیرها بر اساس نقش آنها در تحقیق: 1 22 "۳ = متغیر وابسته 3 متغیر تعدیل کننده 4 متغیر کنترل: الف) کنترل هاي تحقيقي ‏ ب) كنترل هاي آماري 5. متغير مداخله كر(مزاحم)

صفحه 44:
رابطة متغیر مستقل و متغیر وابسته

صفحه 45:
رابطة متغي تقل و وابسته همراه با متغیر تعدیل کننده EE متغیر واسته

صفحه 46:
رابطة متفيرهاي مستقل.ميانجي. تعدیل کننده و وابسته ts ty 8 ‏زمان‎ تنوع نيروي کار ۳ هم افزابي خلاق ۳ اثربخشي سازماني متفیس وابسته

صفحه 47:
مشخص کردن متغیرها و تعریف عملياتي متغیرها 1. تعریف مفهومي تعريف يك مفهوم با استفاده از مفاهيم ديكراست. (مانند فرهنك لغت) عبارت از مشخص كردن فعاليت هاي محقق براي اندازه كيري يا دستكاري يك متغيراست» متغير عملياتي راهنما و دستورالعمل يزوهشكر است. 1- تعريف عملياتي |

صفحه 48:
انواع مقیاس ها اسمي(گروه بندي): مثل جنسیت. تأهل رتبه اي(طبقات و ترتیب): سلسله مراتب سازماني فاصله اي( تعیین فاصله ها): 164. آزمون مهارت نسبتي( صفر مطلق): سن

صفحه 49:
تسس نوع مقیاس

دانشکده مديريت روش تحقيق پيشرفته دوره کارشناسي ارشد مديريت :مدرس دوره امير خانلری تعريف علم عامه :آگاهي در مقابل ناآگاهي يا دانستن در مقابل ندانس تن .علم ب ه مفه وم دانش ‏Knowledge ‏ خاص :يافته‌هاي مبتني بر آزمايش و مشاهده .علم به معني علم تجربي ‌ ‏Science تعريف علم علم مجموعه فعاليت‌هاي منظم و منسجمي است كه به كمك آن واقعيت‌هاي جهان در كنار هم نهاده مي‌شود. دانستنيهاي قابل اثبات ‌ علم عبارت است از ويژگي های علم اساسًا علم يك ك ار عقالني و اس تداللي اس ت و تبيين‌هاي علمي باي د بامعن ا باشد .عقاي د ممكن اس ت ب ر الهام ،عادات ،رس وم ،سرنوش ت و تق دير متكي باشد .اما علم بايد بر داليل منطقي استوار باشد. علم نتيجه عوامل مادي و معنوي از پيش اتفاق افتاده است :بن اي علم ب ر اين فرض استوار اس ت ك ه هر پدي ده‌اي در جهان عل تي قبلي دارد و نقش علم تشخيص و تعيين علت‌هاي قبلي پديده‌ها و فهم منطقي آن‌هاست. تقسيم بندی علم علوم تجربي :موضوع مورد مطالعه ماده است که موضوع پيچيده‌اي وجود ندارد و نتايج قطعی است. علوم انساني :موضوع مورد مطالعه انسان اس ت و از آنجا ك ه انسان تنها جنب ه مادي ن دارد و جنبه‌هاي مختل ف روحي و رواني ...در رفتار او دخالت دارد بسيار پيچيده است .در علوم انساني نتايج قطعي و %100نيست. علوم نظري :مثل رياضيات که ويژگي هاي متفاوتي نسبت به دو دسته قبلي دارد. ويژگي هاي علوم انسانی علوم انساني منطقي هستند .دانشمند علوم انساني خود باي د در درك اش كال گوناگون رفتار ،منطقي باشد. عل وم انساني ج بري هس تند .وق وع هر روي دادي داليلي دارد و صرفًا تصادفي نيست. تعميمپ ذيرتر باش د ‌ علوم انساني كلي هستند .يك نظريه اجتماعي هر چ ه سودمندتر است. علوم انساني از اصل امساك‌گر پيروي مي‌كنند .دانشمند علوم انس اني باي د از حداقل متغيرها حداكثر قدرت تبيين را به دست آورد. ويژگي هاي علوم انسانی علوم انساني تخصصي هستند .دانشمند علوم انساني بايد روش ان دازه‌گيري خ اص خ ود را مشخص كند. علوم انساني را مي‌ت وان ب ه ص ورت آزمايش ي م ورد بررس ي قرار داد .دانش مند عل وم انساني بايد بتواند درستي يا نادرستي فرضيه تدوين‌شده را از راه آزمايش نشان دهد. پژوهش‌هاي عل وم انساني تكرارپذيرن د .هر دانش مند ديگري صرف‌نظر از زمين ه فكري خويش بايد بتواند اين پژوهش را تكرار و نتايج مشابهي كسب كند. علوم انساني تغيير و تحول‌پذيرند .تقريبًا هيچ يك از نظريه‌هاي مربوط به انسان اب دي و جاويدان نيس تند .يا دالي ل و م داركي آن را بي‌اعتبار مي‌سازند و يا نظري ‌ه جدي دي جانشين آن مي‌شود. انتقادات وارده بر علوم انسانی كماهميت ممكن است ادعا شود كه بيان اين گونه قواع د امري ج زئي و ‌ است و همگان از آن باخبرند. منتقدين ممكن است انگش ت روي م وارد ض د و نقيض بگذارن د و بگوين د چنين مشاهداتي در كل درست نيست. امكان دارد اس تدالل كنن د ك ه افراد دس ت ان دركار مش اهده و ثبت اين قواع د ،در ص ورتي ك ه بخواهن د ،مي‌توانن د يافته‌ها را وارون ه جل وه دهند. علم :منابع شناخت شيوة استناد به مقام صالحيت دار شيوة شهود (سير و سلوك) شيوة خرد گرايانه روش علمي ()Authorization ()Mystical Mode (تجربه شخصي) ()Rationalistic ()Scientific Method تعريف تحقيق تحقي ق فراين دي برنام ه ري زي ش ده ,نظ ام من د ( ) systematicو قابل اعتماد براي يافتن حقايق (حل مساله) يا فهم عميق مسايل (رفع ابهام) است. اهداف تحقيق علمی توصيف :مشاهده و بررسي اشياء يا رويدادهايي كه در جهان اتفاق مي‌افتد مث ل توص يف و اندازه‌گيري سرعت متوسط يك شيء يا طول موج منتشرشده از يك ستاره كشف نظم :شناسايی نظم و ترتيب و همچنين بي‌نظمي‌هايي ك ه گ اهي در پدي ده م ورد بررسي وجود دارد مثًال وابستگی فشار هوا به ارتفاع ‏ صورتبندي نظريه‌ها و قوانين :صورت بندی نظم كشف‌شده ,تعميم دهی ,و سرانجام ‌ تبديل به قانون و نظريه مثل قانون جاذبه نيوتون ،نظريه نسبيت اينشتين نظريه‌ها و ق وانين علمي عباراتي كلي و منطقي هس تند ك ه همبس تگي بين ويژگي‌ها و رويدادهاي مختلف را مشخص مي‌كنند. علم :مراحل روش علمي پي بردن به مسئله جستجوي پيشينه تدوين فرضيه مشاهده و آزمون فرضيه پذيرش ،رد و يا تعديل فرضيه عناصر اصلي فرايند پژوهش علمي نظريه ها استدالل قياسي فرضيه ها تفسير فرضيه ها ...تدوين ابزار و مفهوم پردازي و پردازش گزاره استدالل استقرايي تصميم گيري براي قبول يا رد فرضيه ها تعميم تجربي يافته ها آزمون فرضيه ها اندازه گيري و برآورد پارامترها مشاهده اقتباس از wallace, 1971 مراحل تفضيلي اجراي طرح تحقيق علمي -1انتخاب موضوع تحقيق -2بيان مسئله -3پيشينة تحقيق -4بيان گزاره هاي مسئله (هدف /فرضيه /سوال ها) -5مشخص كردن متغيرها و مقياس سنجش آنها -6تعيين ابزار اندازه گيري -7مشخص كردن جامعة مورد بررسي ،نمونه و حجم نمونه -8انتخاب روش تحقيق - 9گردآوري داده ها -10تنظيم و تلخيص داده ها -11تحليل داده ها و نتيجه گيري -12تدوين گزارش و اشاعة يافته ها منابع موجود براي انتخاب موضوع تحقيق استفاده از تجارب شخصي و فردي محقق؛ استنتاج از نظريه ها و فرضيات موجود و مطرح؛ استفاده از متون مربوط به موضوع تحقيق؛ مسأله تحقيق • عبارتست از يك جمله استفهامي كه رابطه موجود بين دو يا چند متغير را مورد بررسي قرار مي دهد و پاسخ اين پرسش چيزي است كه در تحقيق مورد جستجو است. • اگر يك مسئله علمي باشد ،همواره شامل دو يا چند متغير خواهد بود. تبديل مسأله به موضوع تحقيق -روش استخوان ماهي موضوع مسأله نمونه ای از يک نمودار استخوان ماهی زير ساخت تکنولوژي آمادگي(دانش ،نگرش) افراد عدم تطابق سيستم ها و ساختار شکست پروژه هاي تجارت الکترونيک آمادگي فرهنگي عوامل محيطي( قانوني ،سياسي و )..عدم تطابق استراتژي عدم اعتماد افراد ويژگي هاي مسأله تحقيق .1بيان كننده يك رابطه بين دو يا چند متغير؛ .2روشني و نبود ابهام ؛ .3قابل آزمون بودن ،با متغيرهايي قابل اندازه گيري؛ .4 موضع اخالقي يا آرماني نداشتن؛ .5محدود بودن و قابليت سنجش دامنه و اثر؛ -1شرايط انتخاب موضوع ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ عالقة پژوهشگر بديع بودن پژوهش پذير بودن اهميت و الويت توانايي پژوهشگر منابع مادي منابع اطالعاتي به صرفه بودن مثال در مورد انتخاب موضوع عنوان پژوهش عالقه حل م ش ک ل منابع اطل اعا تي اهميت توانايي منابع اولويت عملي ب و د ن م ا ل ي به صرفه بو دن امتياز بررسي و اولويت بندي عوامل حياتي موفقيت تجارت الکترونيک در صنعت نشر ايران 5 5 3 5 1 4 5 3 3 34 بررسي تاثير اعتماد بر موفقيت تجارت الکترونيک در صنعت نشر ايران 3 2 3 3 1 4 2 3 2 23 بررسي تاثير دانش و نگرش افراد بر موفقيت تجارت الکترونيک در صنعت نشر ايران 3 2 3 3 1 4 2 3 3 24 شرايط تدوين موضوع تحقيق .1 .2 .3 .4 موضوع به صورت يك جمله مثبت خبري؛ عدم استفاده از كلمات زائد بدون نقش در تحقيق؛ آزمون پذير بودن موضوع؛ محدود بودن موضوع تحقيق( ماهيتي/زماني/مكاني /جامعه آماري) محتواي بيان مسأله .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 مقدمه ويژگي هاي مسأله ابعاد يا گستردگي مسأله محيط مسأله عوامل احتمالي بروز مسأله نتايج حل مسأله اهميت و ضرورت حل مسأله پيامدهاي ناشي از عدم حل مسأله چگونگي حل مسأله هدف از بررسي پيشينه تحقيق .1پي بردن به پژوهشهاي انجام شده و تعريف و تحديد مسأله .2آشنايي با روشهاي انجام پژوهشهاي مشابه و انتخاب روش تحقيق .3بدست آوردن چارچوب نظري تحقيق و ق رار دادن يافته‌ه ا در چ ارچوب تحقيقات گذشته .4جلوگيري از دوباره كاري چگونگي انجام بررسي پيشينه تحقيق .1 .2 .3 .4 .5 .6 كشف و شناسايي كليد واژگان مرتبط دستيابي به اسناد و مدارك مربوط به كليد واژگان انتخاب اسناد و مدارك مرتبط (از نظر موضوع و زمان) مطالعه و فيش برداري (نقل قول مستقيم يا مفهومي) نقد مقاله ها و گزارش تدوين چارچوب نظري تحقيق دسته بندي مقاالت مرجع .1 مقاالت )JCR (Web of Science .2 مقاالت )ISI (Web of Knowledge .3 مقاالت علمي-پژوهشي بين المللي ()International .4 مقاالت علمي-پژوهشي داخلي .5 مقاالت علمي-ترويجي .6 مقاالت علمي -تخصصي .7 مقاالت کنفرانس ها - بين المللي ايندکس شده (مثل ( )IEEEشفاهي/پوستري/کتابچه) - بين المللي (شفاهي/پوستري/کتابچه) - ملي (شفاهي/پوستري/کتابچه) ويژگيهاي چارچوب نظري ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ متغيرهاي مرتبط با موضوع پژوهش بايد به روشني شناسايي و مشخص شوند. چگونگي ارتباط ،روابط مهمي كه بين متغيرها بر پاية نظريه ها تصوير شده اند، بايد در تحقيق بيان شوند. اگر در پژوهشهاي پيشين روابط بررسي شده باشند بايد به مثبت يا منفي بودن اين روابط در چارچوب نظري اشاره شود. روابط منتظره را بايد حداقل به كمك پژوهشهاي پيشين تبيين كرد. بايد چهارچوب نظري را طي يك نمودار نمايش داد. نکات مهم در بررسي پيشينه تحقيق .1 نشاندهنده تسلط و اشراف محقق بر موضوع .2 بيان کننده اهيمت موضوع .3 از عمومي ترين موارد شروع و به اختصاصي ترين موضوعات ختم مي شود. .4 تنها بيان بعضي مطالب به صورت پشت سر هم نيست ،بايد حالت نقادي داشته باشد. .5 معموًال شامل دو جزء عمده است: الف) ادبيات موضوع ب) پيشينه موضوع پيشينه تحقيقات داخلي ‏ پيشينه تحقيقات خارجي فصل دوم -پيشينه تحقيق تاريخچه موضوع نقد پژوهش هاي قبلي الف)معرفي پژوهش (چه کسي به چه هدفي ،با چه داده هايي چه نتايجي بدست آورده است؟) ب) نقد پژوهش :از نظر گزاره ها و روش تحقيق ،نتيجه گيري چگونه بوده است؟ آيا در اين پژوهش مي توان از آن بهره گرفت؟ چارچوب نظري تحقيق بيان گزاره هاي مسأله اهداف تحقيق :بيان نتايج مورد انتظار از تحقيق انواع اهداف تحقيق: •هدف کلي •اهداف فرعي مباني تعيين اهداف فرعي .1 متغيرهاي تحقيق (ابعاد مساله تحقيق) .2 شرايط اندازه گيري .3 زمينه تحقيق انواع اهداف تحقيق هدف کلي تحقيق هدف فرعي 1 هدف فرعي 1.1 هدف فرعي 2 هدف فرعي 3 مشخصات اهداف تحقيق • مشخصات هدف هاي تحقيق: .1روشن باشد .2منطقي باشد .3قابل اندازه گيري باشد .4با افعال حرکتي بيان شده باشد (:)Action Verbs تعيين کردن ،بررسي کردن ،مشخص کردن ،تبيين نمودن... افعال غير حرکتي :درک کردن ،باور کردن ،ترجيح دادن... بيان گزاره هاي مسأله Good goals are • • • • • SMART goals Specific Measurable Attainable Relevant (Timeable) Trackable :اهداف هاي تحقيق بايد مثال اهداف تحقيق • هدف کلي: تعيين رابطه بين رضايت شغلي و عملکرد کارکنان دانشکده مديريت • اهداف فرعي: .1تعيين ميزان رضايت شغلي کارکنان دانشکده مديريت .2تعيين ميزان عملکرد کارکنان دانشکده مديريت .3تعيين رابطه بين رضايت شغلي و توانايي کاري کارکنان دانشکده مديريت .4تعيين رابطه بين رضايت شغلي و تمايل کاري کارکنان دانشکده مديريت بيان گزاره هاي مسأله • فرضيه ها :فرضيه حدس عالمانه اي است درباره حل يک مساله تحقيق. • فرضيه را مي توان به منزله رابطه اي منطقي بين دو يا چند متغير تعريف نمود که به صورت جمله اي آزمون پذير بيان مي شود. بيان گزاره هاي مسأله مالک هاي تدوين فرضيه هاي پژوهشي: .1فرضيه بايد آزمون پذير باشد. .2فرضيه بايد رابطه بين دو يا چند متغير بيان کند. .3فرضيه بايد با نظريه اي مرتبط باشد. .4فرضيه بايد روشن باشد. .5فرضيه بايد فارغ از مفاهيم ارزشي و اخالقي باشد. .6فرضيه بايد دقيق و اختصاصي باشد. مثال فرضيه هاي تحقيق بين رضايت شغلي و عملکرد کارکنان دانشکده مديريت رابطه وجود دارد: .1بين رضايت شغلي و توانايي کاري کارکنان دانشکده مديريت رابطه وجود دارد. .2بين رضايت شغلي و تمايل کاري کارکنان دانشکده مديريت رابطه وجود دارد. کارکنان دانشکده مديريت رضايت شغلي بااليي دارند. کارکنان دانشکده مديريت داراي عملکرد بااليي هستند. بيان گزاره هاي مسأله انواع سواالت تحقيق: سواالت توصيفي :چ ه ع واملي ب ر م وفقيت پ روژه ه اي تج ارت الکترونيک مؤثرند؟ سواالت رابطه اي :چه رابط ه اي بين اعتم اد ک اربران و م وفقيت پروژه هاي تجارت الکترونيک وجود دارد؟ سواالت مغايرتي :آيا پروژه هاي تجارت الکترونيک در ص نعت IT موفق تر از ديگر صنايع است؟ بيان گزاره هاي مسأله فرق سوال با فرضيه: سوال هاي تحقيق به ص00ورت جهت دار بي00ان نمي ش00ود ولي فرضيه تحقيق ترجيجًا جهت دار است. آزمون فرضيه با آزمون آماري يک طرفه است ولي آزمون سوال به صورت دو طرفه است. مشخص كردن متغيرها و تعريف عملياتي متغير كميتي است كه مي تواند از يك فرد به فرد ديگر ي ا از يك مشاهده به مشاهده ديگر مقادير مختلفي اختيار كند. پس از بيان فرضيه ها يا سواالت پژوهشي و مشخص كردن متغير ،بايد متغيرهاي تحقيق را تعري ف عملي اتي بك نيم ،يع ني بايد منظور خود را از متغيرها يا مفاهيم مشخص(تعريف) كنيم. مشخص كردن متغيرها و تعريف عملياتي(ادامه) تقسيم بندي متغيرها بر اساس نقش آنها در تحقيق: .1متغير مستقل .2متغير وابسته .3متغير تعديل كننده .4متغير كنترل: الف) كنترل هاي تحقيقي ب) كنترل هاي آماري .5متغير مداخله گر(مزاحم) رابطة متغير مستقل و متغير وابسته رضايت کارکنان متغيرمستقل عملکرد کارکنان متغير وابسته رابطة متغير مستقل و وابسته همراه با متغير تعديل كننده مهارت کارکنان کيفيت آموزش ضمن خدمات متغيرمستقل زمينه تحصيالتي متغير تعديل كننده متغير وابسته رابطة متغيرهاي مستقل،ميانجي ،تعديل كننده و وابسته :زمان t1 تنوع نيروي كار متغيرمستقل تخصص مديريتي متغير تعديل كننده ‏t2 ‏t3 هم افزايي خالق اثربخشي سازماني متغيرميانجي متغير وابسته مشخص كردن متغيرها و تعريف عملياتي متغيرها .1تعريف مفهومي تعريف يك مفهوم با استفاده از مفاهيم ديگراست( .مانند فرهنگ لغت) .2تعريف عملياتي عبارت از مشخص كردن فعاليت هاي محقق براي اندازه گيري يا دستكاري يك متغيراست، متغير عملياتي راهنما و دستورالعمل پژوهشگر است. -1تعريف عملياتي اندازه پذير -2تعريف عملياتي آزمايشي-تجربي انواع مقياس ها • • • • اسمي(گروه بندي) :مثل جنسيت ،تأهل رتبه اي(طبقات و ترتيب) :سلسله مراتب سازماني فاصله اي( تعيين فاصله ها) ،IQ :آزمون مهارت نسبتي( صفر مطلق) :سن سطوح ارزيابي /رتبه يا سطح نوع مقياس ترتيب فاصله مبناي صفر واقعي اسمي خير خير خير رتبه اي بله خير خير فاصله اي بله بله خير نسبتي بله بله بله

51,000 تومان