صفحه 1:
ed.
دانشکده مدیرریت
روش تحقیق پیشرفته
دوره كارشناسي ارشد مدیریت
:مد(للل دوره
امير خانلرى
صفحه 2:
تعریف علم
لأ عامه: آگاهي در متابل ناآگاهی یا دانستن در متابل نداستن.علم به مفهوم
دانش Knowledge
O خاص: یافتههای مبتتی بر آزمایش و مشاهده. علم به معني علم تجربي
Science
صفحه 3:
تعریف علم
ale مجموعه فعالیتهای منظم و منسجمی است
که به كمك آن واقعیتهای جهان در كثار هم
نهاده ميشود.
علم عبارت است از دانستنيهای قابل اثبات
صفحه 4:
ويژگي های علم
سا اساسا علم یک کار عقلاني و استدلالی است و تبیینهای علمی باید بامعنا
باشد. عقاید ممکن است بر الهامم عادات» رسوم سمنوشت و تفدیس متکی
باشد. اما علم باید بر دلایل منطقی استوار باشد.
gle O نتیجه عوامل مادی و معنوی از پیش اتفاق افتاده است: بنای علم بس اين
فرض استوار است که هس پدیدای در جهان علتی قبلبی دارد و تقش علم
تشخیص و تعیین علتهای قبلی پدیدهها و فهم منطقی آنهاست.
صفحه 5:
تقسیم بندی علم
Q علوم تجربی: موضوع مورد مطالعه ماده است که موضوع پیچیدهای وجود ندارد و نتایج قطعی است-
Q علوم انسانی: موضوع مورد مطالعه انسان است و از آنجا که انسان تنها جنبه مادی ندارد و جنبههای
روحی و روانی... در رفتار او دخالت دارد بسیار پیچیده است. در علوم انسانی نتایج قطعی و ۱۰
لا علوم نظري: مثل ریاضیات که ويژگي هاي متفاوتي نسبت به دو دسته قبلي دارد
صفحه 6:
ویژگی هاي علوم انسانی
انساني قي هستند. دانشمند علوم انسانی خود باید در درک اشکال
See = وان باشد.
>
علوم انسانی جبرى هستند. وقوع هس رویدادی دلایلی دارد و صسفاً تصادفی
Zz علوع انسانی کلی هستند. یک نظریه اجتماعی هس چه تعمیم پذيررتم باشد
سودمندت است.
2 علو انسانی از اصل امساکگر پیرروی میکنند. دانشمند علوم انسانی باید از
حداقل متغیمها حدا کش قدرت تبیین را به دست آورد.
صفحه 7:
ویژگی هاي علوم انسانی
> علو انسانی تخصصی هستند.دانشمند علوم انسانى بايد روش اندازهكيرى خاص خود
> علوم انسانی را میتوان به صورت آزمایشی مورد برررسی قیرار داد. دانشمند علوم
انسانی باید بتواند درستی یا نادرستی فرضیه تدوینشده را از راء آزمایش نشان دهد.
پووهشهای علوم اننساني تكراريذيرند. هس دانشمند ديكري صل نظ از زمينه
پرو يهاي علوم So 6 ae |S ازز
ی خویش باید بتواند این پژوهش را تکرار و نتایج مشابهى كسب كد
كك علو انساني تغييس و تحولیذیرند. تقریبا هیچ یک از نظریههای مربوط به انسان ابدی
و جاويدان نيستند. يا دلايل و مدا رکی آمن را بیاعتبار میسازند و یا نظریه جديدى
جانشین آن میشود.
صفحه 8:
انتقادات وارده بر علوم انسانی
*** ممكن است ادعا شود که بیان این گونه قواعد امری جزئی و كماهميت
است و همگان از آن باخبند.
& منتقدین ممکن است انگشت روی موارد ضد و تقیض بگذارند و بگویند
چنین مشاهداتی در کل درست نیست.
** امكان دارد استدلال کنتد که اضراد دست اند ر کار مشاهده و ثبت این
rel sd در صورتی که بخواهند میتوانند یافتهها را وارونه جلوه
دهند.
صفحه 9:
لا شیوة استناد به مقام صلاحیت دار (Authorization)
Oo شیوة شهود (سیر و سلوك) (Mystical Mode)
Oo شيوة خرد گرایانه (تجربه شخصی) (مناونلعدهناهظ)
لا روش علمي «Scientific Method)
صفحه 10:
تعریف تحقیق
تحقيق فرايندي برنامه ريزي شده, نظام مند
Systematic) ( و قلبل اعتماد براي يافتن حقايق
(حل مساله) یا فهم عمیق مسایل (رفع ابهام) است.
صفحه 11:
اهداف تحقیق علمی
توصیف: مشاهده و بررسی اشیاء پا رویدادهایی که در جهان اتناق مىافتد مثل توصي
و اندازه گیری سرعت متوسط یک شیء یا طول موج منتشرشده از یک ستاره
کشف نظم: شناسایی نظم و ترتیب و همچنین بینظمیهایی که گاهی در پدیده مورد
بررسی وجود دارد مثلا وابستگی فشار هوا به ارتفاع
=
صورتبندي نظریهها و قوانین: صورت بندی نظم کشنشده, تعمیم دهی, و سرانجام
تبدیل به فانون و نظریه مثل قانون جاذبه نیوتون» نظريه نسبيت اينشتين
lan و قوانین علمی عباراتی کلی و منطقی هستند که همبستگی بین ویژگیها و
رویدادهای مختلف رآ مشخص میکنند.
صفحه 12:
علم : مراحل روش علمي
لأ تدوين فرضيه
لآ مشاهده و آزمون فرضيه
لآ بذيرش. رد ويا تعديل فرضيه
صفحه 13:
عناصر اصلی فرایند پژوهش علمي
اقتباس از 1971 ,211266
صفحه 14:
مراحل تفضيلي اجراي طرم تحقیق علمي
> بیان گزاره های مسئله (هدف / فرضیه / سوال ها)
۵- مشخص کردن متغیرها و مقیاس سنجش آنها
7- تعبین ابزار اندازه گیری
۷- مشخص کردن جامعة مورد بررسی, نمونه و حجم نمونه
۸- انتخاب روش تحقیق
-٩ گردآوری داده ها
۰- تنظیم و تلخیص داده ها
۱- تحلیل داده ها و نتیجه گیری
ai Be lily GS pg سا
صفحه 15:
منابع موجود براي انتخاب موضوع تحقیق
لا استفاده از تجارب شخصي و فردي محقق:
لآ استنتاج از نظریه ها و فرضیات موجود و مطرح؛
Oo استفاده از متون مربوط به موضوع تحقیق؛
صفحه 16:
مسأله تحقيق
عبارتست از يك جمله استفهامى كه رابطه موجود بين دو يا جند
متغير را مورد بررسي قرار مي دهد و ياسخ اين برسش جيزي است
كه در تحقيق مورد جستجو است.
* اكر يك مسئله ole باشد. همواره شامل دو يا جند متغير خواهد بود.
صفحه 17:
تبدیل مسأله به موضوع تحقیق- روش استخوان ماهي
EE
صفحه 18:
نمونه ای از یک نمودار استخوان ماهی
le 9s آمادگی(دانش, نگرش) فا عدم تطابق سيستم هاو ساختار
تکنولوژی
الكترونيك
آمادگی فرهنگی -عوامل محیطر تبون سای و عدم تطابق sl ase
استرتوی اراد
صفحه 19:
ميژگي هاي مسأّله تحقیق
بیان کننده يك رابطه بین دو پا چند متغیر؛
روشني و نبود ابهام ؛
قابل آزمون بودن» با متغيرهايي قابل اندازه گيري؛
موضع اخلاقي یا آرماني نداشتن؛
هم ذخ بن حر ا
محدود بودن و قابليت سنجش دامنه و اثر؛
صفحه 20:
-1
نا لا لا نا تا(
شرایط انتخاب مجضوع
علاقة پژوهشگر
بدیع بودن
پژوهش پذیر بودن
اهمیت و الویت
توانايي پژوهشگر
منابع مادي
منابع اطلاعاتي
به صرفه بودن
صفحه 21:
مثال در مورد انتخاب موضوع
ete | cet | eek pt] cans ole | بوانابي | اولويت
at
a
ot
ی
مج
5 2 a 5 3 5 | 5 engl pease
بندي عوامل
ile
ce
الکترویک در
rene
ابران
بررسي تاثير اعتماد | 3 | 2 3 3 |10 4 2
الکترونک در
‘pi cone
ابران
بررسي تير بايش و | 5 | 2۳ 3 3 | a 4 | 2
Sal
الکترویک در
caster سر
ee
6
صفحه 22:
شرایط تدوین موضوع تحقیق
عم دخ دن حر
موضوع به صورت يك جمله مثبت خبري؛
عدم استفاده از كلمات زائد بدون نقش در تحقیق؛
أزمون يذير بودن موضوع؛
محدود بودن موضوع تحقيق( ماهيتي ازماني امكاني/ جامعه آماري)
صفحه 23:
محتواي بيان مسأله
معدمه
ويزكي هاي مسأله
ابعاد يا كستردكى مسأله
محیط مسأله
عوامل احتمالي بروز مسأله
نتایج حل مسأله
اهمیت و ضرورت حل مسأله
پيامدهاي ناشی از عدم حل مسأله
چگونگي حل مسأله
عادخ دمن حر من بن دأ مه ف
صفحه 24:
هدف از بررسي پیشینه تحقیق
پي بردن به پژوهشهاي انجام شده و تعریف و تحدید مسأله
آشنايي با روشهاي انجام پژوهشهاي مشابه و انتخاب روش تحقیق
3 بدست آور ن چارچوب نظري تحقیق و قرار دادن یافتهها در چارچوب
تحقیقات گذشته
4. جلوگيري از دوباره كاري
صفحه 25:
چگونگي انجام بررسی پیشینه تحقیق
کشف و شناسايي کلید واژگان مرتبط
دستيابي به اسناد و مدارك مربوط به کلید واژگان
انتخاب اسناد و مدارك مرتبط «از نظر موضوع و زمان)
مطالعه و فیش برداري (نقل قول مستقیم یا مفهومي)
نقد مقاله ها و گزارش
Auk WN دب
تدوین چارچوب نظري تحقیق
صفحه 26:
دسته بندي مقالات مرجم
JCR Web of Science) ovis
ISI (Web of Knowledge) evi.
dnternational) مقالات علمي-پژوهشي بین المللي
مقالات علمي:پژوهشي داخلي
مقالات علمي-ترويجي
مقالات علمي- تخصصي
مقالات كنفرانس ها
= بین المللي ایندکس شده EEE Jeo) (شفاهي ابوستري اكتايجه)
بین المللي (شفاهي اپوستري اکتابچه)
= ملي (شفاهي ايوستري اكتابجه)
Nowe wre
صفحه 27:
or
EAL_Wow Fovates Took He
سمي تشمت متش كه تيرب 4 | ل el 5 6 ho he
صفحه 28:
ویژگیهای چارچوب نظري
متغيرهاي مرتبط با موضوع پژوهش باید به روشني شناسايي و مشخص شوند.
چگونگي ارتباط, روابط مهمي که بین متغیرها بر پاية نظریه ها تصویر شده اند.
بايد در تحقيق بیان شوند. -
اگر در پژوهشهاي پیشین روابط بررسي شده باشند باید به مثبت یا منفي بودن
این روابط در چارچوب نظري اشاره شود.
روابط منتظره را بايد حداقل به كمك پژوهشهاي پیشین تبیین کرد.
© باید چهارچوب نظري را طي يك نمودار نمایش داد.
صفحه 29:
نکات مهم در بررسي پیشینه تحقیق
1 نشاندهنده تسلط و اشراف محقق بر موضوع
2 بیان کننده اهیمت موضوع
3 از عمومي ترین موارد شروع و به اختصاصي ترین موضوعات ختم مي شود
4
تنها بیان بعضي مطالب به صورت پشت سر هم نیست. باید حالت نقادي داشته باشد.
3
معمولاً شامل دو جزء عمده است:
الف) ادبیات موضوع
ب) پیشینه موضوع
> پیشینه تحقیقات داخلي
> پیشینه تحقیقات خارجي
صفحه 30:
فصل دوم- پیشینه تمقیق
_تاریخچه موضوع
© نقد يزوهش هاي قبلي
الف)معرفي يزوهش (جه كسي به جه هدفيء با جه داده هايي جه نتايجي
تست او ده انست؟)
ب) نقد پژوهش: از نظر گزاره ها و روش تحقیق, نتیجه گيري چگونه بوده
است؟ آيا در این پژوهش مي توان از آن بهره گرفت؟
© چارچوب نظري تحقیق
صفحه 31:
بیان گزاره هاي مسأله
اهداف تحقیق: بیان ننایج مورد انتظار از تحقیق
انواع اهداف تحقیق:
*هدف کلی
*اهداف فرعي
صفحه 32:
مبانی تعیین اهداف فرعي
= متغيرهاي تحقیق (ابعاد مساله تحقیق)
شرابط اندازه گیری
صفحه 33:
انواع اهداف تحقیق
صفحه 34:
مشخصات اهداف تحقیق
° مشخصات هدف هاي تحقیق:
=i روشن باشد
2 منطقى باشد
3 قابل اندازه گيري باشد
4 با افعال حرکتیبیان شده باشد (۷6۲۲5 ~Action
تعیین کردن» بررسي کردن» مشخص کردن, تبیین نمودن..
افعال غير حركتي درک کردن باور کردن. ترجیح دادن...
صفحه 35:
بيان كزاره هاي مسأله
اهداف هاي تحقيق بايد:
Good goals are SMART goals
Specific *
Measurable *
Attainable *
Relevant *
(Timeable) Trackable *
صفحه 36:
مثال اهداف تحقیق
° هدف iS
تعیین رابطه بین رضایت شغلي و عملکرد کارکنان دانشکده مدیریت
* اهداف فرعی =
a 1 رضایت شغلی کار کنان دانشکده مدیریت
ea aa aS
3 تعیین رابطه بین رضایت شغلي و توانایی كاري کارکنان دانشکده مدبریت
4 شغلي و تمايل كاري كاركنان دانشكده مدیریت
تعيين رابطه بين رضايت
صفحه 37:
بيان كزاره هاي مسأله
فرضيه ها: فرضيه حدس عالمانه اي است درباره حل يك مساله
فرضيه رأ مي توان به منزله رابطه اي منطقي بين دو يا جند متغير
تعریف نمود که به صورت جمله اي آزمون پذیر بیان ميشود.
صفحه 38:
بيان كزاره هاي مسأله
ملاک هاي تدوین فرضیه هاي پژوهشي:
فرضیه باید آزمون پذیر "al
فرضیه باید رابطه بین دو پا چند متغیر بیان کند.
فرضیه باید با نظریه اي مرتبط باشد.
فرضیه باید فارغ از مفاهیم ارزشي و اخلاقي باشد.
فرضيه بايد دقيق و اختصاصي باشد. ۲
مز دح دن لحز دن هج
صفحه 39:
مثال فرضيه هاي تحقیق
بين رضايت شغليو عملكرد كاركنان دانشكده مديريت رابطه وجود
دارد:
1 _بین رضایت شغلی و توانایی كاري کارکنان دانشکده مدیریت
رابطه وجود دارد.
شغلي و تمايل كاري كاركنان دانشكده مديريت
رابطه وجود دارد.
کارکنان دانشکده مدیریت رضایت شغلي بالايي دارند.
کارکنان دانشکده مدیریت داراي عملکرد بالایی هستند.
2 بين رضايت
صفحه 40:
بیان گزاره هاي مسأله
انواع سوالات تحقیق:
سوالات توصيفي: چه عواملي بر موفقیت پروژه هاي تجارت
الکترونیک موْترند؟
سوالات رابطه اي: چه رابطه اي بین اعتماد کاربران و موفقیت
تجارت الکترونیک وجود دارد؟
ابرتی: آبا پروژه های تجارت الکترونیک در صنعت TT
موفق تر از دیگر صنایع است؟
صفحه 41:
بیان گزاره هاي مسأله
فرق سوال با فرضیه:
* سوال هاي تحقیق به صورت جهت دار بیان نمي شود
ولي فرضيه تحقیق ترجیجاً جهت دار است.
* آزمون فرضيه با آزمون آماري يى طرفه است ولي آزمون
سوال به صورت دو طرفه است.
صفحه 42:
مشخص کردن متغیرها و تعریف عملياتي
متغیر کميتي است که مي تولند از يك فرد به فرد دیگر یا از
يك مشاهده به مشاهده دیگر مقادیر مختلفي اختیار meee
چس از بیان فرضیه ها یا سوالات پژوهشي و مشخص کردن
متغير. باید متفيرهاي تحقیق را تعریف عملياتي بکنیم» يعني
تاو را از متغيرها يا مفاهیم مشخص (تعریت) کنيم-
صفحه 43:
مشخص کردن متغیرها و تعریف عملياتي(ادامه)
تقسیم بندي متغیرها بر اساس نقش آنها در تحقیق:
1 22 "۳
= متغیر وابسته
3 متغیر تعدیل کننده
4 متغیر کنترل:
الف) کنترل هاي تحقيقي ب) كنترل هاي آماري
5. متغير مداخله كر(مزاحم)
صفحه 44:
رابطة متغیر مستقل و متغیر وابسته
صفحه 45:
رابطة متغي تقل و وابسته همراه با متغیر تعدیل کننده
EE
متغیر واسته
صفحه 46:
رابطة متفيرهاي مستقل.ميانجي. تعدیل کننده و وابسته
ts ty 8 زمان
تنوع نيروي کار ۳ هم افزابي خلاق ۳ اثربخشي سازماني
متفیس وابسته
صفحه 47:
مشخص کردن متغیرها و تعریف عملياتي متغیرها
1. تعریف مفهومي
تعريف يك مفهوم با استفاده از مفاهيم ديكراست. (مانند فرهنك لغت)
عبارت از مشخص كردن فعاليت هاي محقق براي اندازه كيري يا دستكاري يك متغيراست»
متغير عملياتي راهنما و دستورالعمل يزوهشكر است.
1- تعريف عملياتي |
صفحه 48:
انواع مقیاس ها
اسمي(گروه بندي): مثل جنسیت. تأهل
رتبه اي(طبقات و ترتیب): سلسله مراتب سازماني
فاصله اي( تعیین فاصله ها): 164. آزمون مهارت
نسبتي( صفر مطلق): سن
صفحه 49:
تسس
نوع مقیاس