صفحه 1:
صفحه 2:
و
a,
ات كت
حسن
بدخشان
SATRAP021@GMAIL.COM 7
منابعو مأفذ1
ولاق حقيق 2
EST Teast ste ative
ل ل اين
ين
0
0 ا LET Sr Ca)
Rien ers ones
9 بأممشكيفى
10- معايبووشتحقيقكمى wanes
11- محاسره معايببووشتحقيقكيفى
صفحه 3:
3 1
منابع و ماخذ
ساروخانیب اقر(۱۳۸۸)روشهایتحقیقدر علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم لنسانی- 1
| eel hal p exe WOCEOBTt Som FOLD Abe ea ETE
Exseraip ما EeT Ey
بلیکینورمل۱۳۹۱)پارادیمهایتحقیقدر علوم لنسانیپ ژههشگاه حوزد و دلنشگاه ترجمه حمیدرضاحسنی4
0
0 م eo en
0
07 شناسودر علوم لجتماعى دلنشكده لمور لقتصادى8
10- 212110111111 re
۱ اا
Speen ye PME ere ome tO POOL Che ane Nes
00 aren Cre oe aro te ORAS Dee core Eland
ر علوم رفتاریساوادلن14 ۷
۱
ا ا ل لل C0 lie aed
صفحه 4:
فك ررم
سؤالات تحقيق
سقال 00
0 آشنایی نظری با برنا ژوهش نظام مذ تأث
را aed Eek eal tek res) a ea
Swan ee eC nel V9
سؤالات فرعى *
منظور از روشتحقيقجيسك- 1 ٠
SEP SORT Geen era ty nary ster etes)
0 NESS VBE
aE Oma NESS Sema a TSIM aed Oly
۰ جه تفاوتىب يرب ژممشایک میج کیفیمجود داردک-5
صفحه 5:
ضرورت و اهمیت روش تمقیق
|۱0 On cee ones Tee at Wet ee eee pe ree)
تحقیق علمی در دستیابی به دانش است.
روش تحقيقيه عنولندستورا اعملرلیارتباطات 1
pecan 0[
روش تحقيق حداقل كار
001000011
ا 0
روش حقيقيه عنولنزق انو
tae سس
صفحه 6:
— PAY NWS CYB Ese ROL) Rev) |)
اي a eek oni) RC Reet ل
برای مسائل.
Par ey eevee LeeLee bea eB Rte ete emt rd)
Fee Ramee Cheat ae ee) Sede ا ee Tire Coe ala
rere
.روشتسحقیقیسه معنیرویکرد هستیشسناسی 3
مر
ا ل |
تسد ی موضوعیک ارنشده یا حلمساه لیحلشدد
۴ يؤدلنسته شده يعنىق ولعدىرا برلئد رست حقيق 6
صفحه 7:
2258:
۷-روش تحقیق روش صحیح فکر کردن به طور عملی وتطبیقی یعنی متناسب با
هریک از علوم.
ی
A eee aia yet طریق ۱
۳0۳ ود ren
sve rl Cae ne a) ha ames .رمش
ل نس eon
0 ا ا
ااال ال الل SS Ag eect ey)
yee Pe See ew fe Er ا
روشهاى تحقيق در علوم رفتارى ص ! سرمد-بازركلن-مجازى
صفحه 8:
و
۳
.رابطه بين روش و روش شناسى رابطه اى تلازمى است
SOEs ae RYO 7
Bi re le ele Cole CaO ae oe ee ree
روش:
۱
1 ec CBee Renee Teas
510117
ع
روش شناسى تجزيه وتحليل جكونكى انجام تحقيق است.
1 ey Tenee be tee ney
ere Se ote ers d
ee ene te Sn Ske Sade
Bee eo eet ca eel ee eter te ROL ee cen Cen ee eT ep
صفحه 9:
و
روش تحقيق حركت مى كند
Fe a RK Semen ETS) 1
Ree ER ent Dh eet ane)
معادل روش ]
Re ER nlor) 2000 مم
OT a ed od Dea Nad mee Tet RC RE OE eee ا
«های مختلف
.نسبت روش شناسى وروش به مثابه ديد كاه و ابزار است
el le acd Tee eile LS م ام ا لي ا eee
Pome esernes Fe eekel eed EST See ee enor Reese Tee eee ESS
Pele ee BE cece e BY cot Rend م SEES ay
«ومکانی خاص خودش است ونه مطالعه مفاهیم در طول تاریخ
Foon en اا
صفحه 10:
((روش علمی یا روش تحقیق فرآیند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین))
Cac mean es mee eT SCENT ET. yD)
تحقيق علمى كه همان كاربرد روش علمى است در جستجوى شرايطى است كه تحت آن شرايط
e) Pete OTE Sere ا ا ا 1۱
است که تحت چه شرایطی پدیده خاصی رخ می دهد. بنابراین چنانچه آن شرایط را ایجاد کنیم آن
Berge eon ieee i cd Tees hE Ee a ORIEN) ۱
FOwe elie Re SOE SIG Be RE awe eo STAR TOE emer bee eer Sy
[ 1 [ [1 1 1 1 1
صفحه 11:
مراحل تتضیلی اجرای یکت
صفحه 12:
فك ررم
لصرولقعیتفگری-1 ~
ده اصل یک تحقيق -<
يرهيزاز ييشهاوبى-2
0 ا (OCS
مرلهم)
aN ar TTCty tra]
جهانشمولی 1 ۳
هنجارهاى يك جامعه علمى لا- ترديد روشمند
Roatan /
۲ 0120000
صطقت.5
صفحه 13:
ا يرمع
تفاوت (روشهاى تحقيق طبيعى وعلوم اذ
Seen ا ا Me See nen LE
Py renter tone etn aN mice De tai?
pee eee al a ee barre yD eta Ne tas cerca LEC
.دلند
الل |
ی رخاز روشهاىعلوم طبيعىرا برلىعلوم لجتماعى-3
PETA recone ar fem One
Cay cere teed ا ا ل Ben)
۳
صفحه 14:
aL ON) ا ا ا لك
تفاونتدر نظام تئوریکدر علوم طبیعینوع لیده آنواز رولبط میلنلشیاء و رویدادها وجود دارد که . -1
جنبه ی پایدار دارد لما در حوزه علوم لنسانیلین وع لیده آللاز رولبط میان رویدادهایاجتهاعیجنبه موقتیو
. تاریخی فرهنگیدارد
6 ی PES ee ee
.تسأیید پس]ززمونهایتجربیمعر فتعلمیمیشوند
۱ ep el Scat Se aCe Ster Ses nD SEE
ا oe SP و
هایعلیدر دستور,کار قرار دارد لما در علوم لجتماعیحدلقلد رب رخیگ رلیشها مثلمردم شناسویه دنبلل
ت-قسیرهایاز رفتار هایمعنیدار لنسانها میب اشند
تلقىبيشبينوو بسينئ در علوم طبيعىت لقي سينىاز لشياء وجهلنطبيعىوجود دارد محققهيج نوع-4
بردلشتىدر ذه:مىيرورد وتنها يسراز برخورد ولمسولشياء را درككرده واز آنها شناختبد ستمى
.آورد
So eed Oe ed eae Ree Reet TCR oS ad
.واعمال ورفتار آدمیان را مورد بررسی قرار می دهد
صفحه 15:
21100
علوم انسانی به لحاظ ماهیت پیچیده اش.از دو جهت مورد انتقاد قرار گرفته است.از یک سو جاهلان
eC r ea) |
دانشمندان هستند که علوم انسانی را به مثابه علوم طبیعی فرض کرده اند.ب
.ونظریه پردازی در این دوحوزه مختلف علمی را یکسان فرض می کنند
lee ae)
Se eral و
Bey MPs اال 00
1 Te ee ae Te ce Resse ne ete ae pene eae oe]
OMEN OL RETO ee
صفحه 16:
خسن 2227
10 Doster ل sen eee
صفحه 17:
۳۵ 2
برای درک وتبین پدیده های اجتماعی از داده های کیفی نظیر داده های حاصله از مصاحبه ها
Oates heCe 1
پژوهشگران کیفی در بسیاری از رشته ها وحوزه ها فعالیت دارند وبا استفاده از انواع رویکردها
استراژی ها شیوه ها وفنون به انجام پژوهش کیفی پژوهش کمی از ابتدامی پردازند در علوم طبیعی
برای برسی پدیده های طبیعی شکل گرفت اما بتدریج نمونه هایی از شیوه های کمی در علوم اجتماعی
0ت
باتوجه به مسائل خاص يروهش هاى كمى استرازى ها وشيوه هاى يرُوهش كيفى در علوم اجتماعى
SEE Bee) ل ا ا ا م ا PRS Se cca
ا م ا ا ae ا ا ل ا ل 00000
.پژوهش های کیفی است
منابع كردآورى داده هاى كيفى عبارت اند از:مشاهده ى مشا ركتى (كارميدانى,مصاحبه ها ويرسشنامه
Porn WPS SINC ORE SIE Rope Re hecerd
صفحه 18:
Bred oe ال ل
re eon eee nT ne Len ete Teter. SOL Ler ELE eee eee aay
: آن اشاره می شود
نقاط قوت :
ee ere en eared
00 oe eer re
Prenat cos ib Ey ere ares Sr ec ng
۴. تکنیک های آماری که توان تحلیل های پیچیده را به محقق می دهد.
(2006Hughes 41 48,5») »i LS 0
نقاط ضعف :
1 ae ono eee ef ger enn Pa]
Beer acl ea Pes Rec Cape oP BSR Pe en Beery earch FP ON AEE
Bee ee ron eit) Cr rec pit Cp eer riviera Tne
)20061!۵965 کمیت سازی ممکن است تبدیل به غایت شود. (بر گر فته از ۴
صفحه 19:
و
Oey Deh Ce Bred car)
نقاط قوت
ee Leet Sk RR oe 0 ea) ۱
امکان را می دهد که مسائل گمشده را راحت تر بیابد.
0 See Son Rebel on nes Ce See a oP nee nee
See rea ae a Loe Se RC an
ale aoe a)
: نقاط ضعف
eer ااا ا Seen ee eon)
يزوهش در سطح كسترده تر عموميت يابند.
۲. گردآوری, تحلیل و تفسیر داده ها پیش از اندازه زمان بر است.
RST Evora ema ene eC cern es kek One ce eng
) a eee a ee eO ee CHE VES enc te Teen weer tT ere
صفحه 20:
به بستر بزوهش وابسته يست
موضوع ها ومرردهاى بسيارى را در بر دارد
واقبت اجتماعی ومعنای قرهنگی را می سازد
بر داده ها و فرآیندهای تعاملی تمرکز میکند
EA ely abi Ejay ene
ارزشها نمایان و آشکار هستند
نظر وداده باهم امتزاج شده اند
Ce ao
موضوع ها وموردهای معدودی را شامل می شرد.
تحلیل موضوعی انست
پژوهش گر در ف رآیند تحقیق مشار کت می کند
صفحه 21:
1
3
یه ای گر آوری
i
مبانی قسقی پژره.
ی رید رهش
فهرست عنواین
حسن
بدخشان
SATRAP021@GMAIL.COM
م نابع و مأخذ1-
س ؤا التت حقیق2-
ض رورتو اهمیتروشت حقیق3-
ت عاریفارائه ش ده از روشت حقیق4-
ن سبتروشو روشش ناس ی5-
روشع لمی6-
ت فاوتروش هایت حقیقط بیعیوع لوم انسان ی7-
چا لشهایع لوم انسانی8-
پ ژوهشک یفی9-
م حاسنو م عایبروشت حقیقک می10-
محاسنو م عایبروشت حقیقک یفی 11-
منابع و مأخذ
س اروخانی،ب اقر()1388روشهایت حقیقدر ع لوم اجتماعی پ ژوهشگاه ع لوم انسانی1-
:انتشاراتدانشگاه آزاد اسالمی2-
خاک یغ المرضا()1379روشت حقیقدر م دیریت
ی)1384م بانین ظریو ع ملیپ ژوهشدر ع لوم انسانیو اجتماعی:انتشاراتر شد 3-
دالور ع ل (
من)1391پ اراد یمهایت حقیقدر ع لوم انسانیپ ژوهشگاه حوز ه و دانشگاه ت رجمه ح میدر ضاحسنی4-
ب لیکین ور (
م حمدپور احمد()1389روشدر روشانتشاراتجامعه انسانی5-
من)1387ط راحیپ ژوهشهایاجتماعی:ن شر ن یت رجمه ح سنچاوشیان6-
ب لیکین ور (
ال ور نسویلیام()1390روشهایپ ژوهشاجتماعی ت رمه ت رجمه ابوا لحسنف قیهی7-
ف رشاد گ هر ن اصر( )1385روشت حقیقو م أخذ ش ناسیدر ع لوم اجتماعی دانشکده امور اقتصادی8-
هدی )1390روشهایت حقیقدر ع لوم اجتماعی ن شر م دیران9-
ایرانن ژاد م (
وهمکاران )1390روشهایت حقیقدر ع لوم ر فتار یت رمه10-
(
س رمد ز هره
داناییف ر ح سنوهمکارا (ن)1391روشش ناسیپ ژوهشک میدر م دیریت ص فار 11-
یاوش )1389روشهایت حقیقدر ع لوم انسانی ی ادوار ه 12-
(
خ لیلیس
داناییف ر ح سنوهمکارا (ن )1388روشش ناسیپ ژوهشک یفیدر م دیریتص فار13-
مضان )1391روشهایت حقیقدر ع لوم ر فتار یس اوا الن14-
(
ح سنزاده ر
س ایر آندرو( )1388روشدر ع لوم اجتماعیپ ژوهشگاه ع لوم انسانیت رجمه ع ماد افروغ 15-
ژوهش رجمه م حمد ص ائبی16-
ت
س کاراناوما( )1388روشهایت حقیقدر م دیریتآموز شو پ
سؤاالت تحقیق
سؤال اصلی •
آشنایی نظری با برنامه های پژوهش کاربردی نظام مند و علمی چه تأثیری بر •
مطالعات و پژوهش های علمی دارد؟
سؤاالت فرعی •
؟• 1-
م نظور از روشت حقیقچ یست
؟• 2-
سبت ینروشو روشش ناسیچ گونه است
ب
ن
؟• 3-
م نظور از روشع لمیچ یست
آیا م یت وانروشهایت حقیقط بیعیرا در ع لوم انسانیب کار ب رد؟• 4-
چ ه ت فاوتیب ینپ ژوهشهایک میو ک یفیوجود دارد؟• 5-
ضرورت و اهمیت روش تحقیق
آنچه یک نظریه علمی را از سایر روش های کسب دانش متمایز می کند به کاربردن روش های
تحقیق علمی در دستیابی به دانش است.
لعمل رایار تباطات1-
ب
روشت حقیقب ه ع نواند ستورا
یعنی ایجاد زمان مشترک تسهیل ارتباطات
روش تحقیق حداقل کار
دانشمندان علوم اجتماعی را
از دو نقطه نظر تسهیل می کند
روشت حقیقب ه ع نوانق انونیب رایدر کروابطع لتو 2-
ق
عایت نط )
م
م علول(ر
تعاریف ارائه شده از روش تحقیق
-1روش تحقیق فرآیندی نظام مند برای یافتن پاسخ به پرسش ها یا ارائه راه حل
برای مسائل.
روشت حقیقم جموعه ایاز ق واعد ابزار ها و راههایق ابلاطمینانو ن ظام ی افته2-
شف جهوالتو ی افتنروابطب رایدستیابیب ه راه ح لی
م
ب رایب رر سیواقعیتها،ک
.ج هتح لم شکالت
.روشت حقیقب ه م عنیرویکرد هستیش ناس ی3-
کاتب کریوروشهایت حلیلط بیعتوجام عه4-
ف
.روشت حقیقب ه م عنایم
روشت حقیقی عنیچ گونگیگ ردآور یاطالعاتوپرداز شآنها ب ه م نظور انجام5-
ل شده
تن ا م وضوعیک ار نشده ی ا ح لم سأ له ایح ن
ی و ب ررویم ی
.ک ار ن
ست حقیق6-
روشت حقیقم نطقت حقیقدانسته ش ده ی عنیق واعدیرا ب رایدر ت
.ک ردنع رضه م یک ند
-7روش تحقیق روش صحیح فکر کردن به طور عملی وتطبیقی یعنی متناسب با
هریک از علوم.
وقعیت امعین9-
ن
ک
ت حقیقع بار تاستاز آفریند ج ستجویم نظمب رایم شخصک ردنی م
این حقیقف رآیندیاستک ه از ط ریقآنم یت واندر بار ه ن اشناخته ب ه
ب نابر ت
سب رد
ک
ونسبت ه آنش ناختال ز م را ک
ب
.ج ستجو پ رداخت
روشت حقیقوسیله ی ا ط ریقه ت عییناینامر استک ه چ گونه ی کگ زار ه ت حقیق10-
.م ورد ت أیید ق رار م یگ یرد ی ا رد م یش ود
انتخاب یش ود11-
م
ناسب راساسگ زار ه هایت حقیق
ب
.روشت حقیقم
12.روشت حقیقب ه ع نواندستورا لعملیب رایار تباطات
.روشت حقیقب ه ع نوانق انونیب رایدر کروابطع لتومعلول ی13-
روشت حقیقوسیله ی ا ط ریقه ت عییناینامر استک ه چ گونه ی کگ زار ه ((14-
)) .ت حقیقم ورد ت أیید ق رار م یگ یرد ی ا رد م یش ود
روشهای تحقیق در علوم رفتاری ص 22سرمد-بازرگان-مجازی
نسبت روش و روش شناسی
.رابطه بین روش و روش شناسی رابطه ای تالزمی است
روشدر روشش ناسیع بار تاستاز هرگونه راه ک ه م ا را ب ه ر سیدنب ه م قصود ش ناخت-
.ومعرفت یدهد
م
.ب یندو م فهوم روشو روشش ناسیب اید ف رقق ائلش ویم -
روش:
روش به مجموعه ای از تکینیک ها یا رویه های واقعی که برای گرد آوری و تحلیل داده ها از آنها استفاده
می شود که این روش های در علوم اجتماعی عبارت اند از:مصاحبه،پرسشنامه،مشاهده و بررسی اسناد ودیگر روش
های ثبت فعالیت های انسانی است.
روش شناسی:
روش شناسی تجزیه وتحلیل چگونگی انجام تحقیق است.
روش شناسی در این مورد بحث می کند که چگونگی نظریه های ایجاد ومورد آزمون قرار می گیرند.
چه نوع منطقی بکار گرفته می شود.
این نظریه ها از چه معیارهایی باید برخوردار باشند.
نظریه ها شبیه چه شکل وقالبی داشته وچگونه دیدگاه های نظری معین می تواند با مسائل تحقیق معین ارتباط یابند.
روش تحقیق حرکت می کند
روش شناسی حرکت را شناسایی میکند
روش ها باید با روش شناسی از پیش تعیین شده منطبق باشند
معادل روش تحقیق متدولوژی
معادل روش شناسی
MeTodoLo
gy
APProac
h
روش تحقیق مجموعه ای از فنون ومهارت ها برای پژوهش در خصوص پدیده ها وموضوعات در حوزه
.های مختلف
.نسبت روش شناسی وروش به مثابه دیدگاه و ابزار است
به عنوان مثال روش تاریخی در علوم سیاسی یعنی مراجعه به متون و اسناد تاریخی و تجزیه و تحلیل
.رفتارها و روابط ومواضع برای شناخت واقعیت سیاسی در آن دوره وتأثیر آن بر تحوالت بعدی است
درحالیکه در رهیافت تاریخی بحث دیگری مطرح است ومنظور شناخت اندیشه ها در شرایط زمانی
.ومکانی خاص خودش است ونه مطالعه مفاهیم در طول تاریخ
.روش شناسی در واقعیت شعبه ای از معرفت شناسی است
روش علمی
((روش علمی یا روش تحقیق فرآیند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین))
(1376
)روشهایت حقیقدر ع لوم ر فتار ی-ب ازر گانص 22س ا ل
تحقیق علمی که همان کاربرد روش علمی است در جستجوی شرایطی است که تحت آن شرایط
پدیده ای رخ می دهد ومشخص کردن شرایطی که پدیده رخ نمی دهد.قضیه اصلی روش علمی آن
است که تحت چه شرایطی پدیده خاصی رخ می دهد .بنابراین چنانچه آن شرایط را ایجاد کنیم آن
پدیده رخ خواهد داد البته برخی مواقع ممکن است شرایطی خاصی بوجود آید اما پدیده مورد نظر
رخ ندهد که بر این گونه حالت ها موارد استثنایی گفته می شود .از این رو هدف تحقیق آن است
.که شرایط استثنایی را جدا کرد.وبه حالت های کلی بپردازد
واقعیت گری1-
ن
اصل
دو اصل یک تحقیق
پ رهیز از پ یشداوری2-
اع تبار دورن ی(م مانعتاز ت أثیر عوامل1-
مزاحم)
اعتبار یک تحقیق علمی
ابلیت عمیم) 2-
ت
اع تبار ب یرون ی(ق
ج هانش مول ی1-
هنجارهای یک جامعه علمی
ب یغرضی3-
ع مومیک رد ن4-
ص داقت5-
-2تردید روشمند
تفاوت روشهای تحقیق طبیعی وعلوم انسانی
آیا می توان روش های علوم طبیعی را در علوم اجتماعی به کاربرد
:در پاسخ به این سؤال 4دیدگاه اصلی و متفاوت وجود دارد
دیدگاه ط بیعتگ رایی:روشهایع لوم ط بیعیو ع لوم اجتماعیرا ی کیم ی1-
.داند
-2دیدگاه منفی گرایی:بر جدایی این دو تأکید می کند
.دیدگاه ها
د یدگاه ت ار یخی:ب رخیاز روشهایع لوم ط بیعیرا ب رایع لوم اجتماعی3-
.را مناسب و برخی دیگر را نامناسب می داند
ست ندر نیسم:ایندیدگاه اصولک السیکرا ب ه ط ور ک املرد 4-
م
دیدگاه پ
.م یک ند
تفاوت علوم طبیعی و علوم اجتماعی
1یکدر ع لوم ط بیعین وع ایده آ لیاز روابطم یاناشیاء و رویداد ها وجود دارد ک ه
ت فاوتدر ن ظام ت ئور :
این وع ایده آ لاز روابطم یانرویدادهایاجتماعیج نبه م وقتیو
ج نبه ی پ ایدار دارد اما در حوز ه ع لوم انسانی ن
.ت ار یخی-ف رهنگیدارد
2اغلب رضیه هایم طرح را م یت وانب ه آز مونت جربیگ ذاشتودر صور ت
آز مونپ ذیری:در ع لوم ط بیعی ف
.ت أیید پ سآز مونهایت جربیم عرفتع لمیم یش وند
.در حوزه علوم اجتماعی آزمون پذیری تجربی تئوریها بسیار مشکل وبعضاً غیرممکن است
وکشف کانیسم3-
م
ت فسیر ب ه جایت ببین:در ع لوم ط بیعیب ر رویکردهیت بینیت أکید م یش ود ی عنیج ستجو
هایع لیدر دستور کار ق رار دارد اما در ع لوم اجتماعیح داقلدر برخیگ رایشها م ثلم ردم ش ناسیب ه د نبا ل
.ت فسیرهاییاز ر فتار هایم عنیدار انسانها م یب اشند
سینی در ع لوم ط بیعیت لقیپ سینیاز اشیاء وجهانط بیعیوجود دارد م حققهیچ ن وع4-
:
ت لقیپ یشبینیو پ
دست ی
م
ناخت
ب
ولمساشیاء را در کک رد ه واز آنها ش
،
ذهن میپ رورد وتنها پ ساز ب رخورد
ن
ب رداشتیدر
.آورد
درنظریه پردازی اجتماعی محقق با داشتن پیش فرضهایی درباره انسانها به درون زندگی اجتماعی وارد می شود
.واعمال ورفتار آدمیان را مورد بررسی قرار می دهد
چالش های علوم انسانی
علوم انسانی به لحاظ ماهیت پیچیده اش،از دو جهت مورد انتقاد قرار گرفته است.از یک سو جاهالن
و عوام فریبانی که به ارائه نظرات بی اساس وآزمون ناپذیر دست می زنند.درمقابل گروهی از
دانشمندان هستند که علوم انسانی را به مثابه علوم طبیعی فرض کرده اند.به این جهت روش شناسی
.ونظریه پردازی در این دوحوزه مختلف علمی را یکسان فرض می کنند
انسان به عنوان موجودی ذی شعور وصاحب اراده چون می تواند نسبت به محرکهای محیطی از خود
عکس العمل متفاوتی نشان دهد.این ویژگی انسان را از دیگر موجودات طبیعی متمایز می سازد.
انسان تحت تأثیر محرک های محیطی با تأثیرپذیری از جهان طبیعی خود سعی دارد قدرت انطباق
.ومقاومت خود را افزایش دهد
.فهم مسائل درعلوم انسانی در درجه ای وفهم مسائل درعلوم طبیعی یک درجه ای است
پژوهش کیفی
برای درک وتبین پدیده های اجتماعی از داده های کیفی نظیر داده های حاصله از مصاحبه ها
.مستندات،مشاهده ی مشارکتی،پرسشنامه و ...استفاده می کند
پژوهشگران کیفی در بسیاری از رشته ها وحوزه ها فعالیت دارند وبا استفاده از انواع رویکردها
استراژی ها شیوه ها وفنون به انجام پژوهش کیفی پژوهش کمی از ابتدامی پردازند در علوم طبیعی
برای برسی پدیده های طبیعی شکل گرفت اما بتدریج نمونه هایی از شیوه های کمی در علوم اجتماعی
.نیز مورد قبول قرار گرفت
باتوجه به مسائل خاص پژوهش های کمی استراژی ها وشیوه های پژوهش کیفی در علوم اجتماعی
مطرح ومورد استفاده قرار گرفت تا پژوهشگران را به مطالعه ی پدیده های اجتماعی وفرهنگی قادر
سازد نمونه هایی از استراژی های پژوهش کیفی مانند قوم نگاری اقدام پژوهشی،پژوهش موردی در
.پژوهش های کیفی است
منابع گردآوری داده های کیفی عبارت اند از:مشاهده ی مشارکتی(کارمیدانی،مصاحبه ها وپرسشنامه
.ها مستندات ومتون و واکنش های آزمونی ها است
:محاسن و معایب روش تحقیق کمی
روشهای کمی نقاط ضعف و قوتی دارند که باعث می شود مقبول و یا مطرود شود .در زیر به برخی نقاط ضعف و قوت
آن اشاره می شود :
نقاط قوت :
.1دقت :به دلیل سنجه های قابل اطمینان و سنجشگر
.2کنترل :به علت نمونه گیری و طراحی
.3توانایی ارائه روابط علی :به سبب استفاده از آزمونهای کنترل شده
.4تکنیک های آماری که توان تحلیل های پیچیده را به محقق می دهد.
.5تکرارپذیر (برگرفته از ) 2006Hughes
نقاط ضعف :
.1به علت پیچیدگی تجربیات انسانی مشکل است بتوان متغیرها را کنترل یا محدود کرد.
.2به دلیل پویایی انسان ،مردم نمی توانند به همان شیوه مواد ثابت در علوم طبیعی عکس العمل نشان دهند.
.3روش مکانیستی آن مانع ظهور تفکر خالق و آزاد ،انتخاب و اخالق مسئولیت می شود.
.4کمیت سازی ممکن است تبدیل به غایت شود( .برگرفته از) 2006Hughes
محاسن و معایب روش تحقیق کیفی :
نقاط قوت :
.1به علت تداخل و حضور مستقيم محقق ،وي به نگرش يك فرد خودي در مورد مسئله دست مي يابد و اين به محقق اين
امكان را مي دهد كه مسائل گمشده را راحت تر بيابد.
.2توصيفات كيفي مي توانند نقش مهمي را در امكان پيش بيني روابط ،علت ها ،تأثيرات و فرايندهاي پويا ايفا كنند.
.3محقق كيفي گوشت و خونش را درگير تحليل اجتماعي مي كند .
()Hughes 2006
نقاط ضعف :
.1ميدان ،جايگاه ها ،رخدادها ،شرايط و تعامالت نمي توانند همواره تكرار شوند و نه مي توانند با همان اطمينان يك
پژوهش در سطح گسترده تر عموميت يابند.
.2گردآوري ،تحليل و تفسير داده ها بيش از اندازه زمان بر است.
.3مسئله گمنامي و جلب اعتماد هنگام گزينش يافته ها مسائلي را بوجود مي آورد.
.4حضور محقق تأثير عميقي بر موضوعات مورد مطالعه مي گذارد (برگرفته از )Hughes 2006
مقایسه رویکرد کمی و کیفی