صفحه 1:
کارگاه آموزشی روش تحقیق
جلسه
(G24
مدرس:
دکتر سید احسان صفاری
سوم - امار
صفحه 2:
عناوین مورد بحث
9
ا
متغيرهاى يزوهش
حجم نمونه پژوهش
روش های نمونه گیری
طراحی یک روش تحقیق و مدل آماری مناسب
نرم افزار 5۳55
صفحه 3:
متغیرهای پژوهش
9
.©
متغير : به هر جيزى كه ثلبت نيست و تغيير مى كند و كم يا زياد مى شود متغير كويند
مثل سن, درآمد. هوش.
در تحقیق متغیر چیزی است که ثابت نیست . مقادیر و ارزش های مختلفی را می پذیرد و
محقق قصد دارد دز مورة أن انالاغات به دشنت أوردة
مثل : بين ميزان مطالعه و يبشرفت تحصيلى رابطه وجود دارد.
بين عزت نفس و رشد اجتماعی دلنش آموزان دختر دوره ى متوسط شهر سبزوار رابطه
وجود دارد.
پررسی عوامل موثر بر ترغیب دانشجویان دانشگاه علوم پزقنکی سبزوار به نماژ جماعت.
صفحه 4:
تعریف مفهومی و عملیاتی متغیر
37 تعرییف مفهومی : تعریفی است که معمولاً بای بیک واژه در فرهنگ لفات و
یا کتب دیگر آمده و پژوهشگر می تولند عيناً آبها رابا ذكر مأخذ در تحقيق خود
آورده و مورد استفاده قرار دهد.
| تعريف عملباتئ : محقى رون را کم آناره گر يك یراد
تحقیق خود در نظر می گیرد را تعریف عملیاتی می گویند.
غ3 منظور پژوهشکر از مفهوم موردنظر و اینکه چگونه متغیر را مورد سنجش قرار
خواهد داد.
صفحه 5:
تعریف عملیاتی دو دسته اند:
4
*
۱. تعریف عملیلتی سنجشی :به تعریفی اطلاق می شود که از طریق آن
dyad اندازه گیری متفیر معلوم و مشخص می شود. برای مثال موفقیت
تحصیلی را با توجه به معدل دروس می توان بصورت عملیاتی تعریف کرد.
۲. تعریف عملیاتی آزمایشی : نحوه دستکاری متفیرها و یا شیوه دخل و
تصرف در آنها را نشان می دهد. این نوع تعریف در شرایط آزمایشگاهی (تجربی
و شبه تجربی) استفاده می شود و چگونگی اعمال متفیر مستقل را بیان می
tS
صفحه 6:
*انواع متغیرها
9
=
۱. متغیرهای کمی؛ متفیرها کی قابل اندازه گیری لند و می توان اندازه آنها را بصورت
عددی نشان داد. و دو دسته اند:ء
a
متغیرهای پیوسته : هر مقدار و اندازه ای را قبول می کنند. (قد - درآمد -
سن )
متفیرهای گسسته : فقط اعداد اصلی و صحیح [نه اعشاری) را قبول می کنند.
(تعداد افراد يى كلاس )
متغیرهای کیفی: قلبل اندازه گیری بصورت کقی و ریاضی نیستند . قابل
مرتب شدن و طبقه بندی هستند. مثل گروههای خونی - تحصیلات
صفحه 7:
موه بای تغیرها براساس نقن که
در تحقیق دارند
للف) متغیر مستقل : متنیر محرک . علت » مقدمه و عامل است که توسط محقق . اندازه
گیری یا دستکاری و یا انتخاب می شود تا اثرات لُن بر متفیر دیگری که وابسته است
اد سود
ب) متغیر وابسته : متخیر پاسخ , معلول, نتيجه است مورد مشاهده و اندازه كيرى قرار مى
د تا اثرات متفیر مستقل بر آن مشخص شود.
ال
ورس و شت ورف شحگاهی در کاهلل مرگ و مر تا [ااز مهار ها
= عوامل موثر بر ترخن تا دانشجویان به تا جماعت.
صفحه 8:
: متغیرهای تعدیل کننده
۵
تعریف :
دک و آثیر قرار دهد. مثل
» سنء تحصیلات. (eo) on Me
دیدن برنامه های تا
يونى
خشونت آمبز در میزان پرخاشگری دانش آموزان ابتدایی» ممکن است تأثیر
میزان دیدن این برنامه ها در پرخاشگری بین دختران و پسران یکسان نباشد .
لذا جنس یک متغیر تعدیل کننده است.
صفحه 9:
: ی کنترل
©.
تعريف :
چنانچه در یک تحقیق تأثیرگذاری متغیر تعدیل كننده لحاظ شود به آن متغير كنترل
كفته مى شود. (اثر آن خنثى يا كنترل شود)
مثال:
عوامل مؤثر بر ترغيب دانش آموزان دختر به نماز جماعت.
صفحه 10:
ا ۱
تعریف :
متفیرهلیی هستند که بر نتیجه پژوهش لثر می گذارند ولی مستقیماً نمی توان آنها را
شناسایی و به کنترل درآورد.
مثال :
مفل : كرستكى » هیجان. خستگی
صفحه 11:
متغیرهای دو ارزسی و چند
رزسی
الف) متغیرهای دو ارزشی : فقط دو ارزش یا عدد را می گيرند.
مثال : زن /مرد - شهری / روستایی - مرگ / حیات
ب) متغیرهای چند ارزشی : بیش از دو ارزش یا مقدار را دارند
مثال : مدت زمان تماشای تلویزیون
)١ کمتر از یک ساعت ۲) بین یک تا دو ساعت
۳) بین سه تا چهار ساعت. ۴) بیشتر از چهار ساعت
صفحه 12:
فعالیت
:
هر متفیر را تعریف و مثال بزنید.
الف) متغیر مزاحم
ب) متغیر وایسته
ج) متفیر مستقل
eae
صفحه 13:
جامعه آماری
4
لا تعر یف :لجاممه عبارتست از گیوه با طبقه ای از افرات اشیام متفی ها +
مفاهیم یا پدیده ها که حداقل در یک ویژگی مشترک باشند,
A . پاسخ به لین پرسش که : اطلاعات مربوط به چه کسانی» در چه زمانی و
در چه مکانی می باشد
بررسی اثر تماشای تلویزیون بر میزان یادگیری دانش- آموزان ایتدا
بررسی بهداشت روانی دانشحویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوا
صفحه 14:
ی
کاهش هزینه ها
* افزایش سرعت
افزایش دقت
غیر عملی بودن سرشماری در بعضی شرایط
صفحه 15:
و
تموبه
?
۰
تمفقه ریزمسموعه ای از جامعه است. كروه کوجکی از تخامعد هستد کا برای
تجزیه و تحلیل و مشاهده انتخاب می شوند.
نمونه گیری :
به روش انتخاب digas نمونه گیری می گویند. در واقع انتخاب قسمتی از جامعه
تعریف شده که معرف آن جامعه باشد را نمونه گیری می گویند.
0 هدف اصلی نمینه گیری برآورد مقادیر جامعه به کمک مقادیر نمونه
است.
صفحه 16:
احجم رل بر
۵
e
Ntxpq الف) از طریق فرمول کوکران
ا جد تور
Nd+t pq لإ : تعناد ک [لفراد جامعه.
تیا 2 : سطحلطمیناننمونه گیری
Z Lat درصد مقدار۲/۵۸ ۹٩ در سطح اطمینان ۹۵ درصد مقدار 1/96 یا 2 و درسطح اطمینان
مقنار خطائق ابل حملکه معمولا ۰/۰۵ یا ۰۱/علست : 0
برآوردیاز نسبلفراد جامعه که دارلیویژگیموردنظر در تحقیقمیاشند : (
برآوردعاز نسبلفراد جامعه که دارلیویژگیموردنظر در تحقیقن میباشند : 0
مقدار (0 و 0) را مى توان ۰/۵ در نظرگرفت که در این صورت gre نمونهحداکتر خواهد بود.
صفحه 17:
ژوهش
حجم ذمونه د
4
*
ب) از طریق واریانس جامعه ی« و
0 : واويانسجامعه لستمىتولزاز طريقمطاهااتقبلى 0 ae
به دست آورد. يا می توان از طریق بررسی اکتشافی و مقدماتی
برروی ۳۰ یا ۴۰ نفر به دست آورد.
2: سطحلطمینانبه نتلیج نمونه گیریلسکه مقدار آن۱/۹۶ با ۲/۵۸میپ ان
0 : مقدار خطاءئق ابل حملكه معمولا(8 +٠ و یا (۰/۰۱) میباشد
ج) تعيين حجم نمونه از طريق جدول موركان
صفحه 18:
;
| جهت توزیع پرسشنامه های مربوط به یک طرح تحقیقاتی در یک
هانشکده با سم 2000 انش نازمند به برآود سم تمونه سیم
صفحه 19:
روش های نمونه گیری
?
۰
۱- نمونه گیری تصادفی ساده :
همه افراد جامعه احتمال و شانس انتخاب شدن دارند احتمال سوگیری در لین نمونه گیری
وجود ندارد یا کم است افراد شانس برابر و مستقل برای قرار گرفتن در نمونه را
دارند. انتخاب یک عضو به هیچ شکل در انتخاب سایر اعضای جامعه تأثیری ندارد .
به دو صورت است: قرعه کشی و يا جدول اعداد تصادفی.
قرعه کشی : تعداد اعضای جامعه آماری کم اس شمارهبیا اسامی همه راامی توان روی
كاعد توت ور میان نها تعتان كرد
جدول اعداد تصادفی : تعداد اعضای جامعه آماری زیاد است این جدول در پایان کتاب
های آماری وجود دارد.
صفحه 20:
روش های نمونه گیری
?9
۰
۲- نمونه گیری سیستماتیک (نظام مند)
کل جامعه آماری به صورت اعداد متوللی شماره گذاری می شود و بعد حجم جامعه به حجم نمونه تقسیم می
شود و عددی به دست می آید که به آن «عدد پایه» می گویند. (فاصله نمینه گیری) سپس یک عدد
بطور تصادفی که کمتر از عدد پایه است انتخاب کرد. و در مراحل بعد عدد پایه به شماره اتتخاب شده
قبلی اضافه می شود و بدین ترتیب شماره های بعدی بصورت منظم و سیستماتیک مشخص می
شوند به عبارت: دیگر با مشخض هنن اولین شماره به شماره های بعدی بضورت منظم و
ميستعاتيك مشخض مى شود"
N_400_ Je
: Oo
(فاصله نمونه گیری) n 40
عدد انتخاب شده بصورت تصادفی ۵ است. پس افراد با شماره soe col ۰۳۵ ۲۵ ۰۱۵ ۵
جزو نمونه گیری هستند.
صفحه 21:
2
(a (a
صفحه 22:
روش های نمونه گیری
9
۰
۳ نمونه گیری طبقه ای
در صورتیکه اعضای جامعه همکن تباشتد و از طبقات مختلفی تشکیل شده باشند. در ن صورت نمونه
متناسب با تعداد افراد. طبقات انتخاب می شود. به عبارت دیگر هر یک از طبقات موجود در جامعه در نمونه
حضور دارند.
در این روش جامعه به تفکیک طبقات مشخص می شود و نموثه هایی مستفل از هر طبقه انتخاب مي شود
از داتش آموزان شهری و روستایی می خواهیم نمونه گیری کنیم.
تعداد افراد جامعه ۱۰۰۰ نفر که ۷۰۰ نفر (۷۰/) شهری و ۲۰۰ نفر (۳۰//) روستایی هستند و تعداد افراد نمونه
۰ نفر است.
لذا ۱۴۰ داتش آموز شهری و ۶۰ دانش آموز زوستایی باید| نتخاب شود. یعنی 7۷۰ شهری و :1/۳ روستایی.
صفحه 23:
روش های نمونه گیری
?9
۶- نمونه گیری خوشه ای (به دو صورت تک مرحله ای و چند مرحله ای اجرا می
شود)
- زماتی کاربرد دارد كه انتخاب نمونه از اعضای جامعه مشکل با غیر ممکن است.
-فهرست کاملی از اعضای جامعه وجود تدارا
تفه لود فين براك و #استرحة لكل
- واحد نمونه گیری گروهی از افراد هستند
لد gl cia روصن لمونه اتتخاب Sl al ارد صرق و نجايللة واقعى جامد تاتيل
مثال : بررسى وضعیت هوشی دانش آمو زان پنجم ابتدایی استان خراسان رضوی
استان -* ۲ شهر از هر شهر ۵ مدرسه > از هر مدرسه ۲ کلاس و از هر کلاس ۱۵ دانش آموز
در نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای استفاده از خوشه فقط یکبار در صورتیکه در چند مرحله ای اي
عمل بيش از یکبار تکرار می شود.
صفحه 24:
اختلاف بين a مختلف
Sr gat شيوه
خوشهای چند مرحلهای خوشهای یک مرحلهای طبقهای تصادقی ساده.
صفحه 25:
طراحی یک روش تحقیق و مدل آماری
مناسب
=
لا ji dee, cles! طریق ابزارهای جمع آوری اطلاعات (پرسش نامه
شاه تعاس er Pete Vesa sta analy ate
تا ی ار ا ات UWL
را تعیین کند.
|| همچتین در این مرحله محقق باید جامعة آماري, حجم نمونه شیوه نموثه
گیری» ابزارهای جمع آوری اطلاعات و مدل تحلیلی آماری مناسب خود را
شم هی کی
صفحه 26:
نرم افزار 5۳55
: شروع كار 1
Statistical
Package for
Social
Science
صفحه 27:
پنجره ویرایشگر داده ها
١.نمايشكر داده ها View) یس
۲. نمایشگر متغیر ها (۷۱6۷۷ ——_Wariable
صفحه 28:
var
var] var]
Data view
صفحه 29:
قواعد نام گذاری متغیر ها
:
re ل هد وان SI ی مر اه
** نام متفیر می تولند شامل حروف کوچک یا بزرگ عدد یا یکی از کاراکتر های
© #..ء _ و 8 باشد.
© از کذاهتن فاصله در تام متفیرا خوداری کنید!
** از گذاشتن کاراکتر های # و 8 در ابتدای نام یک متفیر اجتناب کنید.
“نام أحغير انمن ie يا كاراكترهاى .ايا ).. تحام شود!
* نام متغیر ها نباید تکراری باشد.
نام متفييز نايد يى از كلمات كللدى' مانددة 87 1 مات Ge VEN GE=
wit,AND,ALL,WITH,TO,OR,NOT, NE
صفحه 30:
We
2
۸
Now
۸
22 Bhan ee B28 18 1
‘Missing Comms
A
اندازه هر
استون را می
توان تنظیم
کرد.
Wien 0000۵۵ Label بو
A AA ۸ ۸
تعدا اعداد صحیح و
اعشاری را می توان
تنظيم كرد
برجسب متغير
در مواردی که دادم ها به صورت کد وارد شده
باشند می توان عنوان هر کد را مشخص كرد
اف اس و
i Mising vues
‘cast ameny
ده
صفحه 31:
فعالیت: ورود داده ها
3 مرد 35 متاهل فوق ديبلم
فوق 5
: متا ۰
4 ذن 31 اهل رن
صفحه 32:
ليست كردن متغير ها
Analyze > Reports > Case Summaries...
fies Ll. = ss
a
: اج
: Ae
مه وی
2a) 2
ا
oa
= 1 |
= |
See =
cso ۰ ی
سس
es
۳ ] عن
صفحه 33:
* آمار و احتمال مقدمانی -دکتر جواد بهبودیان
** روش های تجزیه و تحلیل داده های آماری و آزمون فرضیه در علوم اجتماعی و
مدیریت با نرم افزار 5۳55 -دکتر یداله مهرعلی زاده,دکتر رحیم چینی پرداز
* آنالیز داده SPSS ble -حسین یسوبی
* آمار زیستی مقدماتی- دکتر نجف زارع
** آموزش مقدماتی 5۳55 برای دانشجویان و محققان - انور محمدی
صفحه 34:
Did you hear about the statistician
who had his head in an oven and
his feet in a bucket of ice?
When asked how he felt, he
replied, "On the average | feel just
fine."