سایرتحقیق و پژوهشعلوم پایه آمار

روش تحقیق (آمار)

صفحه 1:
کارگاه آموزشی روش تحقیق جلسه (G24 ‏مدرس:‎ ‏دکتر سید احسان صفاری‎ سوم - امار

صفحه 2:
عناوین مورد بحث 9 ا متغيرهاى يزوهش حجم نمونه پژوهش روش های نمونه گیری طراحی یک روش تحقیق و مدل آماری مناسب نرم افزار 5۳55

صفحه 3:
متغیرهای پژوهش 9 .© متغير : به هر جيزى كه ثلبت نيست و تغيير مى كند و كم يا زياد مى شود متغير كويند مثل سن, درآمد. هوش. در تحقیق متغیر چیزی است که ثابت نیست . مقادیر و ارزش های مختلفی را می پذیرد و محقق قصد دارد دز مورة أن انالاغات به دشنت أوردة مثل : بين ميزان مطالعه و يبشرفت تحصيلى رابطه وجود دارد. بين عزت نفس و رشد اجتماعی دلنش آموزان دختر دوره ى متوسط شهر سبزوار رابطه وجود دارد. پررسی عوامل موثر بر ترغیب دانشجویان دانشگاه علوم پزقنکی سبزوار به نماژ جماعت.

صفحه 4:
تعریف مفهومی و عملیاتی متغیر 37 تعرییف مفهومی : تعریفی است که معمولاً بای بیک واژه در فرهنگ لفات و یا کتب دیگر آمده و پژوهشگر می تولند عيناً آبها رابا ذكر مأخذ در تحقيق خود آورده و مورد استفاده قرار دهد. | تعريف عملباتئ : محقى رون را کم آناره گر يك یراد تحقیق خود در نظر می گیرد را تعریف عملیاتی می گویند. غ3 منظور پژوهشکر از مفهوم موردنظر و اینکه چگونه متغیر را مورد سنجش قرار خواهد داد.

صفحه 5:
تعریف عملیاتی دو دسته اند: 4 * ۱. تعریف عملیلتی سنجشی :به تعریفی اطلاق می شود که از طریق آن ‎dyad‏ اندازه گیری متفیر معلوم و مشخص می شود. برای مثال موفقیت تحصیلی را با توجه به معدل دروس می توان بصورت عملیاتی تعریف کرد. ۲. تعریف عملیاتی آزمایشی : نحوه دستکاری متفیرها و یا شیوه دخل و تصرف در آنها را نشان می دهد. این نوع تعریف در شرایط آزمایشگاهی (تجربی و شبه تجربی) استفاده می شود و چگونگی اعمال متفیر مستقل را بیان می ‎tS‏

صفحه 6:
*انواع متغیرها 9 = ۱. متغیرهای کمی؛ متفیرها کی قابل اندازه گیری لند و می توان اندازه آنها را بصورت عددی نشان داد. و دو دسته اند:ء a متغیرهای پیوسته : هر مقدار و اندازه ای را قبول می کنند. (قد - درآمد - سن ) متفیرهای گسسته : فقط اعداد اصلی و صحیح [نه اعشاری) را قبول می کنند. (تعداد افراد يى كلاس ) متغیرهای کیفی: قلبل اندازه گیری بصورت کقی و ریاضی نیستند . قابل مرتب شدن و طبقه بندی هستند. مثل گروههای خونی - تحصیلات

صفحه 7:
موه بای تغیرها براساس نقن که در تحقیق دارند للف) متغیر مستقل : متنیر محرک . علت » مقدمه و عامل است که توسط محقق . اندازه گیری یا دستکاری و یا انتخاب می شود تا اثرات لُن بر متفیر دیگری که وابسته است اد سود ب) متغیر وابسته : متخیر پاسخ , معلول, نتيجه است مورد مشاهده و اندازه كيرى قرار مى د تا اثرات متفیر مستقل بر آن مشخص شود. ال ورس و شت ورف شحگاهی در کاهلل مرگ و مر تا [ااز مهار ها = عوامل موثر بر ترخن تا دانشجویان به تا جماعت.

صفحه 8:
: متغیرهای تعدیل کننده ۵ تعریف : دک و آثیر قرار دهد. مثل » سنء تحصیلات. ‎(eo) on Me‏ دیدن برنامه های تا يونى خشونت آمبز در میزان پرخاشگری دانش آموزان ابتدایی» ممکن است تأثیر میزان دیدن این برنامه ها در پرخاشگری بین دختران و پسران یکسان نباشد . لذا جنس یک متغیر تعدیل کننده است.

صفحه 9:
: ی کنترل ©. تعريف : چنانچه در یک تحقیق تأثیرگذاری متغیر تعدیل كننده لحاظ شود به آن متغير كنترل كفته مى شود. (اثر آن خنثى يا كنترل شود) مثال: عوامل مؤثر بر ترغيب دانش آموزان دختر به نماز جماعت.

صفحه 10:
ا ۱ تعریف : متفیرهلیی هستند که بر نتیجه پژوهش لثر می گذارند ولی مستقیماً نمی توان آنها را شناسایی و به کنترل درآورد. مثال : مفل : كرستكى » هیجان. خستگی

صفحه 11:
متغیرهای دو ارزسی و چند رزسی الف) متغیرهای دو ارزشی : فقط دو ارزش یا عدد را می گيرند. مثال : زن /مرد - شهری / روستایی - مرگ / حیات ب) متغیرهای چند ارزشی : بیش از دو ارزش یا مقدار را دارند مثال : مدت زمان تماشای تلویزیون ‎)١‏ کمتر از یک ساعت ۲) بین یک تا دو ساعت ۳) بین سه تا چهار ساعت. ۴) بیشتر از چهار ساعت

صفحه 12:
فعالیت : هر متفیر را تعریف و مثال بزنید. الف) متغیر مزاحم ب) متغیر وایسته ج) متفیر مستقل eae

صفحه 13:
جامعه آماری 4 لا تعر یف :لجاممه عبارتست از گیوه با طبقه ای از افرات اشیام ‏ متفی ها + مفاهیم یا پدیده ها که حداقل در یک ویژگی مشترک باشند, ‎A‏ . پاسخ به لین پرسش که : اطلاعات مربوط به چه کسانی» در چه زمانی و در چه مکانی می باشد بررسی اثر تماشای تلویزیون بر میزان یادگیری دانش- آموزان ایتدا ‏بررسی بهداشت روانی دانشحویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوا

صفحه 14:
ی کاهش هزینه ها * افزایش سرعت افزایش دقت غیر عملی بودن سرشماری در بعضی شرایط

صفحه 15:
و تموبه ? ۰ تمفقه ریزمسموعه ای از جامعه است. كروه کوجکی از تخامعد هستد کا برای تجزیه و تحلیل و مشاهده انتخاب می شوند. نمونه گیری : به روش انتخاب ‎digas‏ نمونه گیری می گویند. در واقع انتخاب قسمتی از جامعه تعریف شده که معرف آن جامعه باشد را نمونه گیری می گویند. 0 هدف اصلی نمینه گیری برآورد مقادیر جامعه به کمک مقادیر نمونه است.

صفحه 16:
احجم رل بر ۵ e Ntxpq ‏الف) از طریق فرمول کوکران‎ ‏ا جد تور‎ Nd+t pq ‏لإ : تعناد ک [لفراد جامعه.‎ ‏تیا 2 : سطحلطمیناننمونه گیری‎ Z Lat ‏درصد مقدار۲/۵۸‎ ۹٩ ‏در سطح اطمینان ۹۵ درصد مقدار 1/96 یا 2 و درسطح اطمینان‎ ‏مقنار خطائق ابل حملکه معمولا ۰/۰۵ یا ۰۱/علست‎ : 0 ‏برآوردیاز نسبلفراد جامعه که دارلیویژگی‌موردنظر در تحقیقمیاشند‎ : ( ‏برآوردعاز نسبلفراد جامعه که دارلی‌ویژگی‌موردنظر در تحقیقن می‌باشند‎ : 0 مقدار (0 و 0) را مى توان ۰/۵ در نظرگرفت که در این صورت ‎gre‏ نمونهحداکتر خواهد بود.

صفحه 17:
ژوهش حجم ذمونه د 4 * ب) از طریق واریانس جامعه ی« و 0 : واويانسجامعه لستمىتولزاز طريقمطاهااتقبلى 0 ‎ae‏ ‏به دست آورد. يا می توان از طریق بررسی اکتشافی و مقدماتی برروی ۳۰ یا ۴۰ نفر به دست آورد. 2: سطحلطمینانبه نتلیج نمونه گیریلسکه مقدار آن۱/۹۶ با ۲/۵۸می‌پ ان 0 : مقدار خطاءئق ابل حملكه معمولا(8 ‎+٠‏ و یا (۰/۰۱) می‌باشد ج) تعيين حجم نمونه از طريق جدول موركان

صفحه 18:
; | جهت توزیع پرسشنامه های مربوط به یک طرح تحقیقاتی در یک هانشکده با سم 2000 انش نازمند به برآود سم تمونه سیم

صفحه 19:
روش های نمونه گیری ? ۰ ۱- نمونه گیری تصادفی ساده : همه افراد جامعه احتمال و شانس انتخاب شدن دارند احتمال سوگیری در لین نمونه گیری وجود ندارد یا کم است افراد شانس برابر و مستقل برای قرار گرفتن در نمونه را دارند. انتخاب یک عضو به هیچ شکل در انتخاب سایر اعضای جامعه تأثیری ندارد . به دو صورت است: قرعه کشی و يا جدول اعداد تصادفی. قرعه کشی : تعداد اعضای جامعه آماری کم اس شمارهبیا اسامی همه راامی توان روی كاعد توت ور میان نها تعتان كرد جدول اعداد تصادفی : تعداد اعضای جامعه آماری زیاد است این جدول در پایان کتاب های آماری وجود دارد.

صفحه 20:
روش های نمونه گیری ?9 ۰ ۲- نمونه گیری سیستماتیک (نظام مند) کل جامعه آماری به صورت اعداد متوللی شماره گذاری می شود و بعد حجم جامعه به حجم نمونه تقسیم می شود و عددی به دست می آید که به آن «عدد پایه» می گویند. (فاصله نمینه گیری) سپس یک عدد بطور تصادفی که کمتر از عدد پایه است انتخاب کرد. و در مراحل بعد عدد پایه به شماره اتتخاب شده قبلی اضافه می شود و بدین ترتیب شماره های بعدی بصورت منظم و سیستماتیک مشخص می شوند به عبارت: دیگر با مشخض هنن اولین شماره به شماره های بعدی بضورت منظم و ميستعاتيك مشخض مى شود" N_400_ Je : Oo ‏(فاصله نمونه گیری)‎ n 40 عدد انتخاب شده بصورت تصادفی ۵ است. پس افراد با شماره ‎soe col‏ ۰۳۵ ۲۵ ۰۱۵ ۵ جزو نمونه گیری هستند.

صفحه 21:
2 (a (a

صفحه 22:
روش های نمونه گیری 9 ۰ ۳ نمونه گیری طبقه ای در صورتیکه اعضای جامعه همکن تباشتد و از طبقات مختلفی تشکیل شده باشند. در ن صورت نمونه متناسب با تعداد افراد. طبقات انتخاب می شود. به عبارت دیگر هر یک از طبقات موجود در جامعه در نمونه حضور دارند. در این روش جامعه به تفکیک طبقات مشخص می شود و نموثه هایی مستفل از هر طبقه انتخاب مي شود از داتش آموزان شهری و روستایی می خواهیم نمونه گیری کنیم. تعداد افراد جامعه ۱۰۰۰ نفر که ۷۰۰ نفر (۷۰/) شهری و ۲۰۰ نفر (۳۰//) روستایی هستند و تعداد افراد نمونه ۰ نفر است. لذا ۱۴۰ داتش آموز شهری و ۶۰ دانش آموز زوستایی باید| نتخاب شود. یعنی 7۷۰ شهری و :1/۳ روستایی.

صفحه 23:
روش های نمونه گیری ?9 ۶- نمونه گیری خوشه ای (به دو صورت تک مرحله ای و چند مرحله ای اجرا می شود) - زماتی کاربرد دارد كه انتخاب نمونه از اعضای جامعه مشکل با غیر ممکن است. -فهرست کاملی از اعضای جامعه وجود تدارا تفه لود فين براك و #استرحة لكل - واحد نمونه گیری گروهی از افراد هستند لد ‎gl cia‏ روصن لمونه اتتخاب ‎Sl al‏ ارد صرق و نجايللة واقعى جامد تاتيل مثال : بررسى وضعیت هوشی دانش آمو زان پنجم ابتدایی استان خراسان رضوی استان -* ۲ شهر ‏ از هر شهر ۵ مدرسه > از هر مدرسه ۲ کلاس ‏ و از هر کلاس ۱۵ دانش آموز در نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای استفاده از خوشه فقط یکبار در صورتیکه در چند مرحله ای اي عمل بيش از یکبار تکرار می شود.

صفحه 24:
اختلاف بين ‎a‏ مختلف Sr gat ‏شيوه‎ خوشه‌ای چند مرحله‌ای خوشه‌ای یک مرحله‌ای طبقه‌ای تصادقی ساده.

صفحه 25:
طراحی یک روش تحقیق و مدل آماری مناسب = لا ‎ji dee, cles!‏ طریق ابزارهای جمع آوری اطلاعات (پرسش نامه شاه تعاس ‎er Pete Vesa sta analy ate‏ تا ی ار ا ات ‎UWL‏ را تعیین کند. || همچتین در این مرحله محقق باید جامعة آماري, حجم نمونه شیوه نموثه گیری» ابزارهای جمع آوری اطلاعات و مدل تحلیلی آماری مناسب خود را شم هی کی

صفحه 26:
نرم افزار 5۳55 : ‏شروع كار‎ 1 Statistical Package for Social Science

صفحه 27:
پنجره ویرایشگر داده ها ١.نمايشكر‏ داده ها ‎View)‏ یس ۲. نمایشگر متغیر ها (۷۱6۷۷ ‎——_Wariable‏

صفحه 28:
var var] var] Data view

صفحه 29:
قواعد نام گذاری متغیر ها : ‎re‏ ل هد وان ‎SI‏ ی مر اه ** نام متفیر می تولند شامل حروف کوچک یا بزرگ عدد یا یکی از کاراکتر های © #..ء _ و 8 باشد. © از کذاهتن فاصله در تام متفیرا خوداری کنید! ** از گذاشتن کاراکتر های # و 8 در ابتدای نام یک متفیر اجتناب کنید. “نام أحغير انمن ‎ie‏ يا كاراكترهاى .ايا ).. تحام شود! * نام متغیر ها نباید تکراری باشد. نام متفييز نايد يى از كلمات كللدى' مانددة 87 1 مات ‎Ge VEN GE=‏ ‎wit,AND,ALL,WITH,TO,OR,NOT, NE‏

صفحه 30:
We 2 ۸ Now ۸ 22 Bhan ee B28 18 1 ‘Missing Comms A اندازه هر استون را می توان تنظیم کرد. ‎Wien 0000۵۵ Label‏ بو ‎ ‎A AA ۸ ۸ ‎ ‎ ‏تعدا اعداد صحیح و اعشاری را می توان ‏تنظيم كرد ‎ ‎ ‎ ‎ ‏برجسب متغير ‎ ‎ ‏در مواردی که دادم ها به صورت کد وارد شده باشند می توان عنوان هر کد را مشخص كرد ‎ ‎ ‏اف اس و ‎i Mising vues ‎ ‎‘cast ameny ‏ده‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 31:
فعالیت: ورود داده ها 3 مرد 35 متاهل ‏ فوق ديبلم فوق 5 : متا ۰ 4 ذن 31 اهل رن

صفحه 32:
ليست كردن متغير ها Analyze > Reports > Case Summaries... fies Ll. = ss a : ‏اج‎ ‎: Ae ‏مه وی‎ 2a) 2 ‏ا‎ ‎oa ‎= 1 | = | See = cso ۰ ‏ی‎ ‏سس‎ ‎es ‎۳ ] ‏عن‎

صفحه 33:
* آمار و احتمال مقدمانی -دکتر جواد بهبودیان ** روش های تجزیه و تحلیل داده های آماری و آزمون فرضیه در علوم اجتماعی و مدیریت با نرم افزار 5۳55 -دکتر یداله مهرعلی زاده,دکتر رحیم چینی پرداز * آنالیز داده ‎SPSS ble‏ -حسین یسوبی * آمار زیستی مقدماتی- دکتر نجف زارع ** آموزش مقدماتی 5۳55 برای دانشجویان و محققان - انور محمدی

صفحه 34:
Did you hear about the statistician who had his head in an oven and his feet in a bucket of ice? When asked how he felt, he replied, "On the average | feel just fine."

عناوین مورد بحث ‏ ‏ متغیرهای پژوهش ‏ حجم نمونه پژوهش ‏ روش های نمونه گیری ‏ طراحی یک روش تحقیق و مدل آماری مناسب ‏ نرم افزار SPSS متغیرهای پژوهش ‏ متغیر :به هر چیزی که ثابت نیست و تغییر می کند و کم یا زیاد می شود متغیر گویند. مثل سن ،درآمد ،هوش. در تحقیق متغیر چیزی است که ثابت نیست .مقادیر و ارزش های مختلفی را می پذیرد و محقق قصد دارد در مورد آن اطالعات به دست آورد. مثل :بین میزان مطالعه و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد. بین عزت نفس و رشد اجتماعی دانش آموزان دختر دوره ی متوسط شهر سبزوار رابطه وجود دارد. بررسی عوامل مؤثر بر ترغیب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به نماز جماعت تعریف مفهومی و عملیاتی متغیر ‏ تعریف مفهومی :تعریفی است که معمو ًال برای یک واژه در فرهنگ لغات و یا کتب دیگر آمده و پژوهشگر می تواند عین ًا آنها را با ذکر مأخذ در تحقیق خود آورده و مورد استفاده قرار دهد. تعریف عملیاتی :محق ق روش ی را ک ه برای اندازه گیری ی ک متغیر در تحقیق خود در نظر می گیرد را تعریف عملیاتی می گویند. منظور پژوهشگر از مفهوم موردنظر و اینکه چگونه متغیر را مورد سنجش قرار خواهد داد. تعریف عملیاتی دو دسته اند: ‏ .1تعریف عملیاتی سنجشی :به تعریفی اطالق می شود که از طریق آن شیوۀ اندازه گیری متغی ر معلوم و مشخ ص م ی شود .برای مثال موفقیت تحصیلی را با توجه به معدل دروس می توان بصورت عملیاتی تعریف کرد. .2تعریف عملیاتی آزمایشی :نحوه دستکاری متغیرها و یا شیوه دخل و تصرف در آنها را نشان می دهد .این نوع تعریف در شرایط آزمایشگاهی (تجربی و شبه تجربی) استفاده می شود و چگونگی اعمال متغیر مستقل را بیان می کند. :انواع متغیرها ‏ .1متغیرهای کمی :متغیرها ک ّمی قابل اندازه گیری اند و می توان اندازه آنها را بصورت عددی نشان داد .و دو دسته اند: .a متغیرهای پیوسته :هر مقدار و اندازه ای را قبول می کنند( .قد – درآمد – سن ) .bمتغیرهای گسسته :فقط اعداد اصلی و صحیح (نه اعشاری) را قبول می کنند. (تعداد افراد یک کالس ) .2متغیرهای کیفی :قابل اندازه گیری بصورت ک ّم ی و ریاضی نیستند .قابل مرتب شدن و طبقه بندی هستند .مثل گروههای خونی – تحصیالت تقسیم بندی متغیرها براساس نقشی که در تحقیق دارند ‏ الف) متغیر مستقل :متغیر محرک ،علت ،مقدمه و عامل است که توسط محقق ،اندازه گیری یا دستکاری و یا انتخاب می شود تا اثرات آن بر متغیر دیگری که وابسته است روشن شود. ب) متغیر وابسته :متغیر پاسخ ،معلول ،نتیجه است مورد مشاهده و اندازه گیری قرار می گیرد تا اثرات متغیر مستقل بر آن مشخص شود. مثال : بررسی نقش ورزش صبحگاهی در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی -عوامل مؤثر بر ترغیب دانشجویان به نماز جماعت :متغیرهای تعدیل کننده ‏ تعریف : متغیر مستقل ثانوی است که می تواند متغیر وابسته را تحت تأثیر قرار دهد .مثل جنس یت ،س ن ،تحص یالت .مث ً ال « بررس ی تأثی ر دیدن برنام ه های تلویزیونی خشونت آمی ز در میزان پرخاشگری دان ش آموزان ابتدایی» ممکن است تأثیر میزان دیدن این برنامه ها در پرخاشگری بین دختران و پسران یکسان نباشد . لذا جنس یک متغیر تعدیل کننده است. :متغیرهای کنترل ‏ تعریف : چنانچه در یک تحقیق تأثیرگذاری متغیر تعدیل کننده لحاظ شود به آن متغیر کنترل گفته می شود( .اثر آن خنثی یا کنترل شود) مثال: عوامل مؤثر بر ترغیب دانش آموزان دختر به نماز جماعت. :متغیرهای مزاحم ‏ تعریف : متغیرهایی هستند که بر نتیجه پژوهش اثر می گذارند ولی مستقیم ًا نمی توان آنها را شناسایی و به کنترل درآورد. مثال : مثل :گرسنگی ،هیجان ،خستگی متغیرهای دو ارزشی و چند ارزشی ‏ الف) متغیرهای دو ارزشی :فقط دو ارزش یا عدد را می گیرند. مثال :زن /مرد – شهری /روستایی – مرگ /حیات ب) متغیرهای چند ارزشی :بیش از دو ارزش یا مقدار را دارند مثال :مدت زمان تماشای تلویزیون )1کمتر از یک ساعت )2بین یک تا دو ساعت )3بین سه تا چهار ساعت )4بیشتر از چهار ساعت فعالیت ‏ هر متغیر را تعریف و مثال بزنید. الف) متغیر مزاحم ب) متغیر وابسته ج) متغیر مستقل د) متغیر کنترل جامعه آماری ‏ تعریف :جامعه عبارتست از گروه یا طبقه ای از افراد ،اشیاء ،متغیرها ، مفاهیم یا پدیده ها که حداقل در یک ویژگی مشترک باشند. پاسخ به این پرسش که :اطالعات مربوط به چه کسانی ،در چه زمانی و در چه مکانی می باشد مثال جامعه : بررسی اثر تماشای تلویزیون بر میزان یادگیری دانش آموزان ابتدایی بررسی بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار چرا نمونه گیری؟ ‏ ‏ كاهش هزينه ها ‏ افزايش سرعت ‏ افزايش دقت ‏ غير عملي بودن سرشماري در بعضي شرايط نمونه ‏ نمونه زیرمجموعه ای از جامعه اس ت .گروه کوچکی از جامعه هس تند که برای تجزیه و تحلیل و مشاهده انتخاب می شوند. نمونه گیری : به روش انتخاب نمونه ،نمونه گیری می گویند .در واقع انتخاب قسمتی از جامعه تعریف شده که معرف آن جامعه باشد را نمونه گیری می گویند. ‏ هدف اصلی نمونه گیری برآورد مقادیر جامعه به کمک مقادیر نمونه است. حجم نمونه پژوهش/ ‏ الف) از طریق فرمول کوکران ‏Nt2 pq ‏n 2 2 ‏Nd  t pq : nح جم ن مونه : Nت ع داد ک لافراد جامعه tی ا : zس طح اطمینانن مونه گ یری در سطح اطمینان 95درصد مقدار =1/96tیا zو درسطح اطمینان 99درصد مقدار =t 2/58یا z : dم قدار خ طایق ابلت حملک ه م ً است عموال 0/05ی ا . 0/01 : pب رآوردیاز ن سبتافراد جامعه ک ه دارایویژگیموردنظر در ت حقیقم یب اشند. : qب رآوردیاز ن سبتافراد جامعه ک ه دارایویژگیموردنظر در ت حقیقن میب اشند. مقدار ( pو )qرا می توان 0/5در نظرگرفت که در این صورت حجم نمونه حداکثر خواهد بود. حجم نمونه پژوهش/ ‏ ب) از طریق واریانس جامعه : 2σواریانسجامعه استم یت واناز ط ریقم طا لعاتق بلی به دست آورد .یا می توان از طریق بررسی اکتشافی و مقدماتی ‏2 z2 ‏n 2 ‏d برروی 30یا 40نفر به دست آورد. : zس طح اطمینانب ه ن تایج ن مونه گ یریاستک ه م قدار آن1/96ی ا 2/58م یب اشد. : dم قدار خطایق ابلت حملک ه م ً عموال( )0/05و ی ا ( )0/01م یب اشد. ج) تعیین حجم نمونه از طریق جدول مورگان فعالیت ‏ ‏ جهت توزیع پرسشنامه های مربوط به یک طرح تحقیقاتی در یک دانشکده با حجم 2000دانشجو ،نیازمند به برآورد حجم نمونه هستیم. روش های نمونه گیری ‏ -1نمونه گیری تصادفی ساده : همه افراد جامعه احتمال و شانس انتخاب شدن دارند احتمال سوگیری در این نمونه گیری وجود ندارد یا کم است افراد شانس برابر و مستقل برای قرار گرفتن در نمونه را دارند .انتخاب یک عضو به هیچ شکل در انتخاب سایر اعضای جامعه تأثیری ندارد . به دو صورت است :قرعه کشی و یا جدول اعداد تصادفی. قرعه کشی :تعداد اعضای جامعه آماری کم است ،شماره یا اسامی همه را می توان روی کاغذ نوشت و از میان آنها انتخاب کرد. جدول اعداد تصادفی :تعداد اعضای جامعه آماری زیاد است این جدول در پایان کتاب های آماری وجود دارد. روش های نمونه گیری ‏ -2نمونه گیری سیستماتیک (نظام مند) کل جامعه آماری به صورت اعداد متوالی شماره گذاری می شود و بعد حجم جامعه به حجم نمونه تقسیم می شود و عددی به دست می آید که به آن «عدد پایه» می گویند( .فاصله نمونه گیری) سپس یک عدد بطور تصادفی که کمتر از عدد پایه است انتخاب کرد .و در مراحل بعد عدد پایه به شماره انتخاب شده قبلی اضافه می شود و بدین ترتیب شماره های بعدی بصورت منظم و سیستماتیک مشخص می شون د ب ه عبارت دیگ ر ب ا مشخ ص شدن اولی ن شماره ب ه شماره های بعدی بص ورت منظم و سیستماتیک مشخص می شوند. مثال : ‏N 400 ‏10 40 ‏ ‏n ‏I عدد انتخاب شده بصورت تصادفی 5است .پس افراد با شماره های 5 ،15 ،25 ، 35 ،...... جزو نمونه گیری هستند. (فاصله نمونه گیری) سیستماتیک گیریsampling نمونه Example: systematic  مثال روش های نمونه گیری ‏ -3نمونه گیری طبقه ای در صورتیکه اعضای جامعه همگن نباشند و از طبقات مختلفی تشکیل شده باشند .در آن صورت نمونه متناسب با تعداد افراد طبقات انتخاب می شود .به عبارت دیگر هر یک از طبقات موجود در جامعه در نمونه حضور دارند. در این روش جامعه به تفکیک طبقات مشخص می شود و نمونه هایی مستقل از هر طبقه انتخاب می شود. از دانش آموزان شهری و روستایی می خواهیم نمونه گیری کنیم. تعداد افراد جامعه 1000نفر که 700نفر ( )%70شهری و 300نفر ( )%30روستایی هستند و تعداد افراد نمونه 200نفر است. لذا 140دانش آموز شهری و 60دانش آموز روستایی باید ا نتخاب شود .یعنی %70شهری و %30روستایی. روش های نمونه گیری ‏ -4نمونه گیری خوشه ای (به دو صورت تک مرحله ای و چند مرحله ای اجرا می شود) زمانی کاربرد دارد که انتخاب نمونه از اعضای جامعه مشکل یا غیر ممکن است. فهرست کاملی از اعضای جامعه وجود ندارد. جامعه مورد تحقیق بزرگ و گسترده است. واحد نمونه گیری گروهی از افراد هستند. نقطه ضعیف این روش نمونه انتخاب شده امکان دارد معرف و نماینده واقعی جامعه نباشد.مثال :بررسی وضعیت هوشی دانش آمو زان پنجم ابتدایی استان خراسان رضوی استان ← 2شهر ← از هر شهر 5مدرسه ← از هر مدرسه 2کالس ← و از هر کالس 15دانش آموز در نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای استفاده از خوشه فقط یکبار در صورتیکه در چند مرحله ای این عمل بیش از یکبار تکرار می شود. اختالف بین روشهای مختلف نمونهگیری طراحی یک روش تحقیق و مدل آماری مناسب ‏ ‏ اطالعات را محقق از طریق ابزارهای جمع آوری اطالعات (پرسش نامه، مصاحبه ،مشاهده ،تجربه و آزمایش ،اسناد ومدارک) جمع آوری می کند. ‏ یک تحقیق علمی مبتنی بر «روش تحقیق» مناسب است که محقق باید آن را تعیین کند. ‏ همچنین در این مرحله محقق باید جامعه آماری ،حجم نمونه ،شیوه نمونه گیری ،ابزارهای جمع آوری اطالعات و مدل تحلیلی آماری مناسب خود را مشخص می کند. SPSS نرم افزار  : شروع کار Statistical Package for Social Science پنجره ویرایشگر داده ها ‏ .1نمایشگر داده ها ()Data View .2نمایشگر متغیر ها ()Variable View پنجره ویرایشگر داده ها  Data view Variable view قواعد نام گذاری متغیر ها ‏ مجاز هستید تا 64کاراکتر برای نام متغیر اختصاص دهید. نام متغی)ر م)ی توان)د شام)ل حروف کوچ)ک ی)ا بزرگ ،عدد ی)ا یک)ی از کاراکتر های @ _ ، . ، # ،و $باشد. از گذاشتن فاصله در نام متغیر خوداری کنید. از گذاشتن کاراکتر های #و $در ابتدای نام یک متغیر اجتناب کنید. نام متغیر نمی تواند با کاراکترهای .یا _ تمام شود. نام متغیر ها نباید تکراری باشد. نام متغیی)ر نباید ی)ک از کلمات کلیدی مانندLT , LE , GE , EQ , BY : , AND , ALL , WITH , TO , OR , NOT , NEباشد.  چپ، وسط یا راست نویس : Scaleمقیاسع.ددی : Ordinalمقیلست...رتیبی : Nominalمقیاسا.سمی اندازه هر س.تون را می توان تنظیم کرد. تعدا اعداد صحیح و اعشاری را می توان تنظیم کرد برچسب متغیر در مو.اردی که داده ها ب.ه ص.ورت کد وارد شده باشند می توان عنوان هر کد را مشخص کرد نام متغیر فعالیت :ورود داده ها ‏ شماره جنسیت سن تاهل تحصیالت وزن 1 مرد 32 مجرد لیسانس 75 2 زن 34 متاهل لیسانس 60 3 مرد 35 متاهل فوق دیپلم 66 4 زن 31 متاهل فوق لیسانس 58 5 زن 30 مجرد دیپلم 63 لیست کردن متغیر ها  Analyze  Reports  Case Summaries… منابع ‏ آمار و احتمال مقدماتی –دکتر جواد بهبودیان روش های تجزی)ه و تحلی)ل داده های آماری و آزمون فرضی)ه در علوم اجتماعی و مدیریت با نرم افزار – SPSSدکتر یداله مهرعلی زاده،دکتر رحیم چینی پرداز آنالیز داده ها با – SPSSحسین یعسوبی آمار زیستی مقدماتی -دکتر نجف زارع آموزش مقدماتی SPSSبرای دانشجویان و محققان – انور محمدی با تشکر  Did you hear about the statistician who had his head in an oven and his feet in a bucket of ice? When asked how he felt, he replied, "On the average I feel just fine."

62,000 تومان