روانشناسی و روانپزشکی

روش تحقیق علی مقایسه ای

صفحه 1:
رن سب تدوین : الهام یاوری -فاطمه ناجی

صفحه 2:
مقدمه تعاریف طبقه بندی ها تحقیق علّی - مقایسه ای تفاوت با تحقیقات آزمایشی تفاوت با تحقیقات همبستگی محدودیت ها و ضعف ها نتیجه گیری منابع

صفحه 3:
سابقه تاریخی: هرچند دانشمندان مغرب زمین در کاربرد روشهای مقایسه ای و تمهید زیر بنای تظرق و پیت ابغاد آماری و رباضی این روشها تسیارآکوشیدند . لیکن تباید آناز ترجه انيدان شرق مخفوضا الثلامن را در إن ريه ب قرا فوشي برد دانشمندانی همچون ابوریحان بیرونی , غزالى بدين روش تمسك جستند . براى مثال آبوریحان بيروني در زمینه های گوتاگون به کاربرد روش مقایسه ای دست زد.. او از نک دیدگاه ,دس به شناحت مقایسه اي آدیان رد و ار تعامی امکانات موعود زمان خويش در اين راه سود جست . او مسلمان متمايل به مذهب نشت بود ولى ار ار كمه امكانات زمان خويش به ‎Paes es eS Lay ga‏ مایت اباب سای سود ير رفت در مقوله الى دنگریس از فراگیری زبان کارسی,سیس عری وتسلط کامل برفریک دست زد. از سوی دیگر در غرب,گرچه روشهای مقایسه ای در ونان باستان با آثار ارسطو و مقايسه نظام سیاسی آن زمان معمول گشت , لیکن توجه به اين روش از قرن 8 در زبان شناسی صورت یافت . (ساروخانی 1377ص188])

صفحه 4:
کاربرد منظم گروهی از روش ها برای دست یابی به اطلاعات قابل اعتماد در مورد یک مساله ۰ تشخیص و تعریف یک موضوع برای مطالعه كردن (مسأله) توصیف و انجام روش هایی برای جمع آوری اطلاعات(متد يا روش) تحلیل داده های عینی (تحلیل) كزارش يافته ها (نتايج)

صفحه 5:
را ‎Pops ACEO eT‏ . دسته کمی و کیفی نقسیم می شوند 0 توصیفی ‎Pope cree di pC et er‏ علی مقایسه ای و تحقیق آزمایشی می . باشد

صفحه 6:

صفحه 7:
ی جهن acer) oe ا ا ا ا ل ل ‎ee Fg‏ 0 بهره میگیرد . 3 1- دستاوردهای تاربخی 2- دستاوردهاى مردم شناسى

صفحه 8:
Studies به آن تحقیق «پس رویدادی» هم می گویند (معادل 86:0] 005 ع6) عنوان (165621012 12010 2056 ۳۲ کلمه لاتینی به معنی (پس از واقعیت است) روش علی-مقایسه ای یا روش پس رویدادی معمولا به تحقیقاتی اطلاق می شود که در آن ها پژوهش گر با توجه به متغیر وابسته به بررسی علل احتمالی وقوع آن مى پردازد. به عبارت دیگر تحقیق علی- مقایسه ای. گذشته نگر بوده و سعی بر آن دارد که از معلول به علت احتمالی بی ببرد(سرمد و دیگران» ۱۲۸۰)

صفحه 9:
۰ مص‌و) یا بعبارتی تحقیقی است که متغیر يا متغیر های مستقل در قبل به وقوع پیوسته اند و محقق مشاهدات خود را بر روی متغیر وابسته آغاز کرده است و مطالعه معطوف به گذشته است و ارتباط احتمالی بین متغییرها را مشخص می سازد ( لاور , 5 »ص52). روشهای مقایسه ای روشهای خاص مبتنی بر مقايسه دو يا چند گروه , دو پا چند جامعه و حتی دو يا چند فرد است که مه فا ای غلاوه تر الن : ففايسة متتوات تفن ویژگیهای ‎Bl Sle tas eas aes ea oa‏ صورت گیرد . این مفهوم در زبان فارسی » روش تطبیقی نیز خوانده ‎Bhs‏ است .(ساروخانی ,1385ص40)

صفحه 10:
ر گلواک (به نقل از دلاور. 0۳ در مطالعه ی بزه كارى جوانان است. اين بزوهشكران ءلبتدا بزه کاران را مشخص ساختند و سپس رفتار آن ها را با جوانان مشابهى كه بزه كار نبودند مقایسه کردند. ویژگی هایی که در بین جوانان بزه كار در مقايسه با غير بزه كاران داراى فراوانى بيشترى بود , به عنوان علل لحتمالی بزه کاری جوانان مورد بررسى قرار كرفت. * مثال: بررسى رابطه طلاق والدين با بزه كارى فرزندان با پیشرفت تحصیلی فرزندان # رابطه سطح تحصیلات والدین با هوش کودکان فت تحصیلی فرزن © مطالعه رابطه تحصیلات والدین © اشتغال مادران بر بي

صفحه 11:
هدف از روشهای تحقیق علی- مقایسه ای یافتن علت احتمالی یک الگوی رفتاری است ببس متطلور رمو تهاين كداراى رقتار مور مطالقة مسن ب ارم ووايي كه . اين رفتار در آن ها مشاهده نمى شود مقايسه مى شوند این روش راغ غالباً پژوهش «پس رویدادی» می نامند . زیرا اشاره به مواردی دارد که در ‎ul‏ ها علت از پیش رخ داده و مطالعه آن در حال حاضر , از طريق اثرى که بر متغییر دیگر گذارده , امکان دارد «ذیر. 00308 بعبارت دیگر در اين تحقیقات علت و معلول (متغییر مستقل و وابسته )پس از وقوع , مورد بررسی قرار د. روش تحقیق علی- مقایسه ای بیشتر اوقات به منظور . آزمون فرضیه روابط علت و معلولی , بجای روش تحقیق آزمایش بکار می رود در علوم رفتارى به اين دلیل از اين روش , به جای روش آزمایش استفاده می شود که محقق بسیاری از روابطی را که علاقمند به مطالعه آن اهاست , تمیتواند کنترل و دستکاری کند

صفحه 12:
لی- مقایسه ای ‎Causal-Comparative Studies‏

صفحه 13:
تحقیق علی- مقایسه ای ‎Causal-Comparative Studies‏

صفحه 14:
مقایسه روش علی- مقایسه ای با روش پژوهش آزمایشی : 1- تحقیقات علی مقایسهای فاقد یکی از مشخصههای مهم پژوهشهای آزمایشی, یعلی ‎TiS‏ می باشد . 2- در پژوهشهای علی مقایسهای, که محقق از مشاهده معلول کار را آغاز میکند. استاد وقوع واقعهای به واقعه با وقایع و نیست. 3- در طرحهای تحقیقاتی علی مقایسهای, با وجودی که میتوان از روش تقسیم تضادفی در کزیشش افراد گرهههای مورد مغایسه استفاده نموم یک نفض ‎Bane‏ وجود دارد و آن اين است كه اعمال اين روش به طور کامل ممکن نیست.

صفحه 15:
© با آن که روش پژوهش آزمایشی یکی از مطمئن ترین روش ها در مطالعه پدیده هاست؛ در رابطه با بسیاری از پرسش هاء مخصوصا در محدوده علوم انسانی و اجتماعی. استفاده از آن ممکن نیست. اه مقایسه ‎tsb.) ©‏ آموزان مردود يا ناموفق ١.دانش‏ آموزان موفق © 1.نوجوانان يزهكار ۲نوجوانان غیر بزهکار ۰ ۳زوج هایی که جدا شده اند. ۳ووح هابی که با هم زندگی.

صفحه 16:
تحقیق علی- مقایسه ای ‎Causal-Comparative Studies‏ #در طرح علّى- مقایسه ای حداقل دو گروه مورد مقایسه قرار می گيرند و تعيين تاثیر متفیر مستقل بر متفیر وابسته مورد نظر است. بنابراین در اين طرح نیز وجود و فقدان متفیر مستقل از یکسو و ارزیابی متغیر وابسته در گروه ها از سوی دیگر اساس کار پژوهش را تشکیل می دهند. طرح اصلی تحقیقات علی- مقایسه ای در تمودار ثیر نشان داده شده انسخ.

صفحه 17:
tive Studies Causal-Compa © فرض كنيد محققى مى خواهد تاثير تحصيل پدر و مادر را بر رشد هوش فرزندان مورد مطالعه قرار دهد. در راهانجام اين تحقیق محقق ضمن کنترل عوامل دیگری که احتمالا بر رشد هوش تاثیر مى كذارد. دو كروه از کودکان را بدین ترتیب که والدین افراد یک گروه دارای درجات تحصیلی ديبلم يا بالاتر و ولدین افراد گروه دیگر دارای درجه تحصیلی کمتر از ديبلم باشند. برمی در مرحله بعدی محقق هوش هر دو گروه از کودکان را از طریق به کار گرفتن یک آزمون هوشی معتبر مورد سنجش قرار می دهد(آزمون ت مستقل). © هركاه در اين آماری مشخص شود که میانگین هوشی گروه اول. یعتی گروهی که والدین آن ها تحصیلات بيشترى دارند؛ يه طور معنى دارى از مین گروهدیگر صورت محقق مى تواند نتيجه بكيرد كه تحصيل يدر و مادر بر رشد هوش فرزندان موثر است. أسته در اين

صفحه 18:
روش های کنترل در تحقیق علّی- مقایسه ای © تحليل كواريانس در تحقيقات تمام أزمايشى استفاده از كواريانس شيوه مناسبى براى افزايش دقت و كنترل متغيرهاى ناخواسته (مزاحم) است. اين تحليل در تحقيق على - مقايسهاى نيز امكان كاربرد دارد. ولى در بعضى موارد تحليل كواريانس در اين روش تحقيق تفاوت أوليه را كم و موارد ديككر تفاوت اوليه را زياد مىكند؛ زيرا به علت تصادفی نبودن گروه ها . كنترل يك متغير ممكن ست موجب ناهمگن تر شدن گروه ها از لحاظ سایر متفیرها شود. یر تعدیل کننده © استفاد از متفیر مزاحم به عنوان در این روش به جای حذف متفیرهای مزاحم آن را وارد طرح تحقیق کرده و اثر آن را به عنوان یک متفیر مستقل دوم (تعدیل کننده) مورد بررسی قرار می‌دهند. مشکل این روش آن است که همواره مطمتن نیستیم که کدام متغير بايد وارد طرح تحقيق شود

صفحه 19:
روش های کنترل در تحقیق علّی- مقایسه ای © همتا سازی در همتا سازی فرص بر ایی است که عومل درتبط با متیر وسته شداعته شده است.به عبارت دیگر معقق فرش بی کند که أنواع متفيرهايى را كه بر متغير وابسته تائير م كذارد را مى شمارد و سيس بر اساس اين شناخت اقدام به همتا سازى كروه اول با كروه دوم بر اساس اين متغيرها مىنمايد. به عنوان مثال محققى كه مى خواهد علل شكست تحصيلى را مطالعه كند. بايد افراد كروه دومش (دانش آموزان موقق) را بر اساس ويزكى هاى كروه اولش (دانش آموزان ناموفق در تحصيل) انتخاب كند و بنابراين محقق ممكن است مجبور شود متفيرهابى از قبيل سن . جنس ‎٠‏ عوامل اجتماعی ‏ فرهنكى . خانوادكى و ...را به روش همتا سازى كنترل كند تا تفاوت بين كروه اول و دوم فقط در موفق و ناموفق بودن در تحصيل باشد. با اين وجود همتا سازى روش مطمئن و علمى ترى براى کنترل متشیرها میباشد. * ایجاد گروه هاى همكن در اين روش گروه ها از لحاظ متفیر خاصی همگن می‌شوند بای مثال محقق ممكن است فقط يك جنس را براى تحقيق انتخاب تكند و يا فد را از لحاظ يهره هوشى همكن نمابد. مشكل اين شيوه آن است كه همكن كرهن كروهها أز لحاظ يك متغير لزوما به معنى همكن شدن كروه از لحاظ متفيرهاى ديكر نيست.

صفحه 20:
5 04 على - مقايسه ای FO al eerie ‏لت ل‎ eae oad eee eee he Sale Nl ede at)

صفحه 21:
هدف مطالعه در تحقیقات علی مقایسهای و تحقیقات آزمایشی یکی است.ز هر دو نوع تحقیق محقق در پی یافتن رابطه علت و معلولی میان پدیدههاست تفاوت آنها تنها در روش ‎BAS‏ این رابطه میباشد ‎Gano‏ علی - مقایسه ای ‎۱۳7 rt kee rene re ‏انتخاب شده اند)‎ ۳ ‏در ‎ ‎ ‏7 7 ‎oa‏ 0 9 ال می ]| متغیر مستقل از قبل رخ داده است ‏نمونه تصادفی از یک جمعیت انتخاب شده | نمونه تصادفی از دو جمعیت (موجود) 5 انتخاب شده آند ‎

صفحه 22:
مقايسه روش على - مقايسه اى با روش آزمایشی مطالعه اى را در نظر بكيريد كه هدف آن. آزمون این فرضیه است که برخاشگری علت بزه کاری نوجوانان است. برای اجرای این تحقیق. لازم است که دو گروه از نوجوانان به طور تصادفی انتخاب شوند. محیط یکی از گروه ها را باید به گونه ای فراهم کرد که برای مدت معینی سبب رفتار پرخاشگران شود. اما محیط گروه دوم (گروه مقایسه) باید به نحوی شکل داده شود که وقوع رفتار پرخاشگرانه در آن به حداقل برسد. چنان چه فرضیه ی این پژوهش صحیح باشد. باید در مقایسه با گروه گواه. درصد بیشتری از نوجوانان گروه اول (گروهی که محیط. موجب پرخاشگری آنان شده است) مرتکب بزه شوند. اما انجام این گونه پژوهش ها به دلیل رعایت موازین اخلاقی امکان پذیر نیست. بنابراین. فرضیه مورد بحث را می توان به شرح زیر با استفاده از روش علّی - مقایسه ای آزمود: یک گروه از جوانان بزه کار و گروه دیگری از جوانان غیر بزه کار را به طور تصادفی انتخاب می کنیم. سپس میزان پرخاشگری این گروه را با استفاده از آزمون های استاندارد شده شخصیت. یا از طریق مشاهده. یا روش های دیگر تعیین می کنیم. چنان چه فرضیه ی مورد پژوهش درست باشد, گروه بزه کار باید در آزمون پرخاشگری نمره های بالاتری از گروه غیر بزه کار كسب كرده باشد.

صفحه 23:
حنروط جرقراری جک داجطه علی * در برقراری یک رابطه ی علّی» سه شرط لازم است: ‎)١‏ بین متغیر مستقل و وابسته یک رابطه آماری برقرار باشد. و این رابطه حتی با کنترل آماری وا و او ‏۲ تقدم زمانی: متغیر مستقل باید قبل از متغیر وابسته به وقوع پیوسته باشد. ‏۲ وجود دلایل کافی برای رد فرضیه های رقیب: چنان چه متفیرهای مستقل دیگری غیر از ا در تغییرات ۷ دخالت داشته باشند, برقرارى رابطه على بين 6( و ۷ مشکل یا غیرممکن می شود. آزموندن تمام فرضیه های رقیب را "استنباط قوی آماری " گفته اند.

صفحه 24:
با طرح اصلی و زیربنائی تحقیقات علی مقایسهای نیز همان صورت طرحهای آزمایشی را دارد.در اين طرح نیز حداقل دو گروه مورد مقایسه قرار میگیرند و تعبین تاثیر متفیر مستقل بر متغیر وابسته مورد نظر است.بنابراین در این طرح نیز وجود و فقدان متغیر ‎a eee‏ ارزیابی متغیر وابسته در گروهها از 2 50 | تبث ميدهد. 5

صفحه 25:
همانند روشهاي دیگر , در روش علّي مقایسه اي مي توان ‎ee le ee es ee‏ مسئله : ي معمولاً زماني به صورت يك هدف بیان مي شود ‎oS‏ ا تحقیق وكانوم اختلاف بين متغيرهاي ‎a‏ ۲ نباشد ‎ceils‏ امکان داشته ‎‘en‏ , محقق بايد سعي کند درباره ‎ee‏ مشاهده شده ‏فرض خلاف را هم بیان و آزمون کند . ‎Row ‎ee ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
محاسبه میانگین ها و انحراف معیار استفاده از آزمون ‏ (در صورت وجود دو گروه) و یا آزمون ۵(۷160۷//۵/ (در صورت وجود سه گروه یا بیشتر) #تفسير كردن با احتياط نتايج. زيرا اين روش روابط على را ثابت نمى كند

صفحه 27:
جمع آوري داده ها هر گاه هدف از تحفیی علي "مقایسه‌اي پافین علتهاي گدسته برای الگوهاي رفتار کنوني ( بررسي یا یافتن علت از طریق مشاهده معلول ) باشد , داده های مربوط به بیوگرافی چم آوری هی شود شناخت روابط خانوادگي و اجتماعي فرد , رفتار او در جامعه » و تجربه هايي كه در مدت شكل دهي به رفتار كنوني خود کسب کرده اس ‎Peay ath)‏ هش گنوی تور رشاری او واگاهی س هس یشرازوهات ‎BOs (asl‏ لازم بر نوع داده ها را تعیین مي کند . در مورد انواع وسایل اندازه ‎es‏ مورد کاربرد در روش علّي - مقایسه اي , هیچ گونه محدويتي وجود ندارد . آزمونهاي میزان شده , پرسشنامه , مصاحبه و مشاهده ي‌هاي طبيعي , همگي براي خی آوري داوههاي تور ‎Dic tee nls‏ مقایسه اي مفید به نظر مي رسند .

صفحه 28:
محدود بت ها 9 نقاط ضعف * از نقاط ضعف تحقیقات علّی- مقایسه ای عدم لمکان تقسیم تصادفی افراد به گروه های آزمایشی و کنترل است: افراد و گروه های مورد مقایسه در اين تحقیقات از پیش معمن_است و محقق در تعیین آن ها نقشی ندارد. از این پدیده به "خودگزینی " آزمودنی ها تعبیر شده است. مثلا وقتی دو گروه از زنان شاغل و غیر شاغل مورد بررسی قرار می گیرند. تعیین افراد برای عضویت در اين گروه ها به عهده محقق نیست. در واقع انتخاب به طور طبیعی و از قبل صورت گرفته است و محقق ناچار به مقایسه آن هاست«دلاور ۱۳۸۸) © در تحقيقات علّى- مقایسه ای کنترل مستقسو‌متفیرها امکان پذیر نیست و تنها از راه غعرمستة می توان نوعی از آن را اعمال کرد(مانند همتا سازی و ایجاد گروه های همگن. استفاده از روش آمارى تحليل کوواریانس, کاربرد متفیرهای مستقل دیگر). © نتيجه اين كه استفاده لز اين روش به نتیج قطمی در زمینه یافتن روابط علت و معلولی نمی انجامد و در تفسیر نتایج حاصل از این گونه تحقیقات می بایست محتاطانه عمل کرد

صفحه 29:
بنا بر آنچه که گفته شد پژوهشهای علی مقایسهای به دلیل عده امکان اعمال کنترل مستقیم, عدم امکان استناده از روش تقسیم تصادفی در تشکیل گروههای مورد مطالعه. و عدم امکان ایجاد تغییر به حصول نتایج قطعی در زمینه باقتن روابط علت و معلولی منجر نمیگردد.بنابراین به نتایجی که از راه اعمال این روش بدست میأید همواره باید با دیده تردید نگریست و از صدور احکام قطعی اجتناب کرد و در کاربرد

صفحه 30:
*؟محاسن روش علی-مقایسه ای: -زمانی که امکان استفاده از روش آزمایشی وجود ندارد نیاز پژوهشگر را بر اورده میسازد. ‎٩‏ اسففاده از روش های آعاری بستا فوی در اثتر موارد این روش را قابل دفاع ساخته است. ‏©-در برخى جهات اين روش مفيد تر از روش آزمایشی است. ‏© معايب روش على-مقايسه اى : ‏©-مشكل فقدان كنترل مستقيم ‏©-اينكه هيج عامل واحدى علت نباشد. ‏©-رابطه ى بين دو عامل ممكن است لزوما علت و معلولى نباشد. ‏#-وقتى يك رابطه كشف شد به سختى ميتوان كفت كدام مورد علت است و كدام معلول است.

صفحه 31:
مقایسه داده های تحقیق اساس هر پژوهش است تا آنجا که می توان گفت , هیچ دستاوردی بدون مقایسه معنی ندارد . 8 0

صفحه 32:
*دلاور , علی (1390) : روش تحقیق در روان شناسی و علوم ترببتی , ویرايش سوم بچاب نهم + [ نهران » موسسه نشر ویرایش . *دکتر مریم سیف نراقی وعزت اله نادری :روشهای تحقیق وچگونگی ارزیابی آن در علوم انسانی *ساروخانی باقر ,(1381) : روشهای تحقیق در علوم اجتماعی ؛ جلد دوم, چاپ سوم ؛ تهران . *ساروخانی باقر »(1385) : روشهای تحقیق در ‎pole‏ اجتماعی , جلد سوم, چاپ ششم , تهران » *سرمد؛زهره ؛ بازرگان‌هرندي عباس ‏ حجازي,الهه ( 1380) : روشهای تحقیق در علوم رفتاری ؛ اب بنجم , تهران , موسسه انتشارات اگاه . ‎١‏ http://daneshnameh.roshd.ir/mavara" نویسنده: رضویه اصفر؛ کتاب : روش تحقیق

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان