آموزشسایرتحقیق و پژوهش

روش تحقیق و مقاله نویسی

صفحه 1:
ENS Nal & موضوع: روش تحقیق و مقاله نویسی *؟ء مدرس: حامد پوررستمی ۰ هیئت علمی دانشگاه تمران- پردیس قم ۶ ۳۵۲۲۵۹۵۵۱۱۵۱۵۵۵۲

صفحه 2:
ear a = r ۰ Sopp ‏ای‎ > به ‎oS‏ ‏> ‏> ‏= 14d 0 ۰ ۰ 4“ 04 3-3 Af 4 رون وا الي عت :جا ها 0 5 5 اتید =

صفحه 3:
از ريشة «ح ق ق» است. این ريشه به معنی ثابت. استوار و مطابق یه معتی کشف حقیقت و رسیدن به کنه یک امر است. ( تحقیق: مواجهه حقیقت جریانه با واقعیتهای طبیعی و قراردادی عبارت است از پردازش روشمند اطلاعات در حوزه‌ای خاص, که به نوآوری می‌انجامد تحقبق. کوششی روشمند برای پاسخ گوبی به مسألههای علمی است که منجر به نوآوری و پیشرفت علم ای دو صد لعنت بر اين تقلید باد. مولوی تحقیق آنرا را مباح می کند.خواجه عبداه انصاری, طبقات الصوفیه. ص۳۳۹ موضوع بحث: روش تحقيق و مقاله نويسى براساس محيط ۷۷۵۲0 ۳۸۵۵ 61061۳060۴ و انتقال فش مهندسی آنها در اين محیط (همراه با تدوین يك مقاله). ر.ک: محیط جهت آشنایی و کار تا جلسه آینده نکات: با یادگیری فنون و روشهای تحقيق نوين و الكترونيكى, مى توان روش تحقیق دستی و قدیمی را هم آموخت آما با روش تحقیق قدیمی. نمی توان به روش تحقيق نوين و ابزارهاى آن دست يازيكة از تحقيق مقلدانه تا تقليد محققانه

صفحه 4:
‎Jot yo‏ تحقیق و تهیه یک اثر علمی * طرح: انتخاب و تبیین موضوع - مهندسی و شاکله بندی آن ‏* اجرا: شناسایی منابع- فیش برداری(تتبع به عنوان یکی از اضلاع تحقیق)- تجزیه و تحلیل داده ها - مرتب کردن و ساماندهی آنها ‏" گزارش: نگاشتن اثر با روش و ساختار استاندارد و فنی

صفحه 5:
مراحل تهیه مقاله از منظر کارل اسلید * انتخاب موضوع ۴ تهیه فهرست منابع ۶ یادداشت بردای از منابع * تدوین چارچوب تحقیق(تعیین ساختار مقاله و عنوانهای آن) تهیه پیش نویس مقاله * بازنگری و ویرایش مقاله * آماده كردن نسخه نهایی رک: کارل اسلید. سبک و شیوه ص ۲۷ به نقل از روش تحقیق, نکونام ص ۵۱

صفحه 6:
مرحله اول انتخاب موضوع و تبیین مساله تحقیق ‎c 1 ae‏ مرحله دوم گزینش, طراحی و تشریح روشهای کار ۳ مرحله سوم گردآوری اطلاعات و داده‌ها | اجرا مرحله چهارم | طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها ۱ مرحله پنجم زارش گزارش

صفحه 7:
انواع مقاله ١)تحقيقى:‏ ارائه نظريه و يافته اى نوين ؟)تحليلى: برورش يا نقد يا توسعه نظريه اى با استفاده از یافته ها و پژوهشهای دیگران ۳)مروری: مرور, توصیف و ارزیابی یک نظریه در آثار و آراء ۴) گرد آوری: گردآوری و انعکاس آرای گوناگون درباره یک موضوع خاص انواع مجلات علمی: تخصصی- ترویجی- پژوهشی - ,..۰ 150- ا5ا

صفحه 8:
حرط)١‎ ١)انتخاب‏ موضوع و عنوان '")بى ريزى طرح اوليه ( نقشه راه) ١)انتخاب‏ موضوع و عنوان ** تفاوت موضوع با عنوان موضوع: آنچه که پیرامون آن تحقیق و بررسی صورت می گیرد عنوان: عبارتی که عینا و مشخصا در ابتدای مقاله یا رساله می آید * منابع انتخاب موضوع ۲ تاملات و مطالعات دانشجو, مشاوره با اساتید و محققان, بررسی تحقیقات مداني و و مشکلات و معضلات فراروی جامعه, بررسی فراخوان همایشها و جشنواره ها(رگ: ‎Zi‏ فراخوانها)» بررسی نشت ها و میزگردهای مراکز علمی و پژوهشی, بررسی ها و مراجع اینترنتی

صفحه 9:
نکاتی پیرامون موضوع مقاله پاسخگوی نبازهای اجتماعی و جهانی محدود و دارای دامنه مشخص بودن و ضرورت تناسب با نوع تحقیق(مقاله, پایان نامه و.) مساله محور بودن نکاتی پیرامون عنوان مقاله تکراری نباشد. تطویل بلاضرورت ندا عدم ابهام و نارسایی و ناظر به محتوا بودن, خطابی یا شعرگونه نباشد. عدم استفاده از عباراتی مانند " آشنایی ب ناظر به مساله بودن مثال: تحقيقى ببرامون عقل و علم ۳۹

صفحه 10:
از موضوع محوری تا مساله محوری ۱-۱ اثر موضوع محور: تحقیق و گردآوری داده پیرامون یک موضوع بدون در نظر گرفتن سوال اصلی و فرعی مثال: معانی صبر در روایات- بررسی عقل در فلسفه - اصول مدیریت از منظر اسلام - پررسی احادیث مهدویت در جوامع روایی متقدم اهل سنت " يا در صحیح بخاری نکه: ممکن است در دل یک تحقیق موضوع محو, ید چند سئله و سوال بنبدین پاسخ ‎val‏ شود ۲-)اثر مساله محور: تحقیق و پژوهش بر اساس شکل گیری یک مسئله با فرضیه معین؛ مثال: کیفیت تعامل عقل و ۳ در اندیشه شیعه؟ فرضیه:(ممکن است فرد عالم باشد ولی در حال جاهل اما اگر عاقل باشد دیگر جاهل نیست ولو علم کمی داشته باشد). بدون فرضیه نامعین؛ مثال: علت شهرت و رواج مکاتب چهارگانه اهل سنت ت؟ فرضیه <؟

صفحه 11:
فرق سوال با مسئله سؤال: بر اثر جهل و ندانستن ایجاد می‌شود. پاسخ‌گویی به آن با رجوع به افراد و یا منابع امکان‌پذیر است. مجهولی است که فرد. پاسخ آن را نمی‌داند. مساله: بر اثر دانستن كلية اطلاعات موجود در یک زمینه ایجاد می‌شود. برای یافتن پاسخ آن, مراجعه به افراد و یا منابع دیگر, سودی ندارد. مجهولی است که جامعة علمی به آن نپرداخته است و پاسخ آن را نمی‌داند. فرآیند پاسخ گوبی به سوال‌هاء نوعی آموزش است؛ در حالی که فرایند پاسخ‌گوبی به صسأله. پژوهش و تحقیق است. مثلا جریان افتادن سیب از درخت زمانی مساله بود اما حالا دیگر ممکن است یک سوال باشد.

صفحه 12:
فرضیه : پاسخ اولیه و اجمالی به مساله تحقیق نقش فرضیه در انجام تحقیق: ۱)مطالعه منابع و ادبیات مربوط به موضوع جهت‌دار شود. ۲)پژوهشگر را نسبت به جنبه‌های موقعیتی و معنی‌دار مساله پژوهش حساس‌تر می‌نماید. ۳)فرضیه باعث می‌شود تا محقق مساله پژوهش را بهتر درک کرده و روشهای جمع‌آوری اطلاعات را بهتر تعیین نماید. از آن ارائه ۴)فرضیه چارچوبی را برای تفسیر اطلاعات جمع آوری شده و نتیجه گیر: می‌دهد.

صفحه 13:
شاخصه های یک طرح مطلوب 0 0 0 0 6 6 6 © © ارائه فرضية جدید. نقد جدید و حرفی جدید باسخ به شبهة اى نو پاسخی نو به شبهه اقامه دلیلی جدید برای ادراک و اثبات مدعا مثلا ارائه دلیلی نو برای معاد جسمی یا برای ضرورت وجود معاد تبیین مبنا و اصلی جدید در منطق کشف دین پردازش قاعده یا ضابطه‌ای نو به روز بودن و مبتلا به بودن پاسخگوی خلاهای معرفتی بودن پاسخگوی نیازهای اجتماعی و جهانی

صفحه 14:
تمرین: انتخاب موضوع و عناوین پژوهشی استاندارد و مطلوب مثال: راهکارهای رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات مثال: آسیب شناسی اخلاق اقتصادی در الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی مثال: آسیب شناسی اخلاق اداری در الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی مثال: رسالت رسانه زمینه ساز در مواجهه با دجال آخرالزمان مثال: تعامل عقل و علم در منظومه معرفتی شیعه يا روایات اهل بيت عليهم السلام

حم • موضوع: بس حی م اهلل ارل ن ارل م • روش تحقیق و مقاله نویسی • مدرس :حامد پوررستمی • هیئت علمی دانشگاه تهران -پردیس قم • purrostami@ut.ac.ir بی هم ای مهر طلوع کن هک خوا م ه بی ه ج هم ت خ رد ر ر ت رد ب و ات م ه ره ربزن وبام از رخت روشن و ما خفاش وشیم و رد حجابیم همه تعریف و تببین کار و اهمیت آن ‏ ‏ ‏ ‏ تعریف :اين كلمه ،مانند كلمة‌ «حق» از ريشة «ح ق ق» است .اين ريشه به معني ثابت ،استوار و مطابق با واقع است .بنابراين« ،تحقيق» در لغت ،به معني كشف حقيقت و رسيدن به كنه يك امر است. تحقیق :مواجهه حقیقت جویانه با واقعیتهای طبیعی و قراردادی تحقيق عبارت است از پردازش روشمند اطالعات در حوزه‌اي خاص ،كه به نو‌آوري مي‌انجامد تحقيق ،کوششی روشمند برای پاسخ‌گويی به مسأله‌های علمی است که منجر به نوآوری و پيشرفت علم می‌شود. اهمیت: ای دو صد لعنت بر این تقلید باد .مولوی خلق را تقلیدشان بر باد داد سخن گفتن جنایت است ،تحقیق آنرا را مباح می کند.خواجه عبداهلل انصاری ،طبقات الصوفیه ،ص339 موضوع بحث: روش تحقیق و مقاله نویسی براساس محیط document map wordو انتقال فیش و مهندسی آنها در این محیط (همراه با تدوین یک مقاله) .ر.ک :محیط جهت آشنایی و کار تا جلسه آینده نکات: با یادگیری فنون و روشهای تحقیق نوین و الکترونیکی ،می توان روش تحقیق دستی و قدیمی را هم آموخت اما با روش تحقیق قدیمی ،نمی توان به روش تحقیق نوین و ابزارهای آن دست یازید. از تحقیق مقلدانه تا تقلید محققانه مراحل تحقیق و تهیه یک اثر علمی • طرح :انتخاب و تبیین موضوع -مهندسی و شاکله بندی آن • اجرا :شناسایی منابع -فیش برداری(تتبع به عنوان یکی از اضالع تحقیق) -تجزیه و تحلیل داده ها -مرتب کردن و ساماندهی آنها • گزارش :نگاشتن اثر با روش و ساختار استاندارد و فنی مراحل تهیه مقاله از منظر کارل اسلید • انتخاب موضوع • تهیه فهرست منابع • یادداشت بردای از منابع • تدوین چارچوب تحقیق(تعیین ساختار مقاله و عنوانهای آن) • تهیه پیش نویس مقاله • بازنگری و ویرایش مقاله • آماده کردن نسخه نهایی ر.ک :کارل اسلید ،سبک و شیوه ص 27به نقل از روش تحقیق ،نکونام، ص51 مرحله اول انتخاب موضوع و تبیین مساله تحقیق مرحله دوم گزینش ،طراحی و تشریح روشهای کار مرحله سوم مرحله چهارم مرحله پنجم گردآوری اطالعات و داده‌ها طرح اجرا طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها تدوین گزارش تحقیق گزارش انواع مقاله )1تحقیقی :ارائه نظریه و یافته ای نوین )2تحلیلی :پرورش یا نقد یا توسعه نظریه ای با استفاده از یافته ها و پژوهشهای دیگران )3مروری :مرور ،توصیف و ارزیابی یک نظریه در آثار و آراء )4گردآوری :گردآوری و انعکاس آرای گوناگون درباره یک موضوع خاص انواع مجالت علمی :تخصصی -ترویجی -پژوهشی – ISI –ISC …, )1طرح )1انتخاب موضوع و عنوان )2پی ریزی طرح اولیه ( نقشه راه) )1انتخاب موضوع و عنوان تفاوت موضوع با عنوان موضوع :آنچه که پیرامون آن تحقیق و بررسی صورت می گیرد عنوان :عبارتی که عینا و مشخصا در ابتدای مقاله یا رساله می آید منابع انتخاب موضوع تامالت و مطالعات دانشجو ،مشاوره با اساتید و محققان ،بررسی تحقیقات میدانی و مشکالت و معضالت فراروی جامعه ،بررسی فراخوان همایشها و جشنواره ها(ر.ک :نمونه فراخوانها) ،بررسی نشت ها و میزگردهای مراکز علمی و پژوهشی ،بررسی پایگاها و مراجع اینترنتی نکاتی پیرامون موضوع مقاله ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ به روز بودن و مبتال به بودن پاسخگوي خألهاي معرفتي بودن پاسخگوي نيازهاي اجتماعي و جهاني محدود و دارای دامنه مشخص بودن و ضرورت تناسب با نوع تحقیق(مقاله ،پایان نامه و).. مساله محور بودن نکاتی پیرامون عنوان مقاله تكراري نباشد، تطويل بالضرورت نداشته باشد، عدم ابهام و نارسايي و ناظر به محتوا بودن، خطابي يا شعرگونه نباشد. عدم استفاده از عباراتی مانند"آشنايي با"" ،نگاهي به"" ،درآمدي بر" و امثال آنها در ابتدای عنوان، ناظر به مساله بودن مثال :تحقیقی پیرامون عقل و علم تعامل عقل و علم در روایات اهل بیت (ع) از موضوع محوری تا مساله محوری )1-1اثر موضوع محور: تحقیق و گردآوری داده پیرامون یک موضوع بدون در نظر گرفتن سوال اصلی و فرعی مثال :معانی صبر در روایات -بررسی عقل در فلسفه – اصول مدیریت از منظر اسالم – بررسی احادیث مهدویت در جوامع روایی متقدم اهل سنت – یا در صحیح بخاری نکته :ممکن است در دل یک تحقیق موضوع محور ،به چند مسئله و سوال بنیادین پاسخ داده شود. )1-2اثر مساله محور: تحقیق و پژوهش بر اساس شکل گیری یک مسئله با فرضیه معین؛ مثال:کیفیت تعامل عقل و علم در اندیشه شیعه؟ فرضیه(:ممکن است فرد عالم باشد ولی در عین حال جاهل اما اگر عاقل باشد دیگر جاهل نیست ولو علم کمی داشته باشد). بدون فرضیه نامعین؛ مثال :علت شهرت و رواج مکاتب چهارگانه اهل سنت چیست؟ فرضیه = ؟ فرق سوال با مسئله سؤال: بر اثر جهل و ندانستن ايجاد مي‌شود. پاسخ‌گويي به آن با رجوع به افراد و يا منابع امكان‌پذير است. مجهولي است كه فرد ،پاسخ آن را نمي‌داند. مسأله: بر اثر دانستن كلية اطالعات موجود در يك زمينه ايجاد مي‌شود. براي يافتن پاسخ آن ،مراجعه به افراد و يا منابع ديگر ،سودي ندارد. مجهولي است كه جامعة علمي به آن نپرداخته است و پاسخ آن را نمي‌داند. فرآيند پاسخ‌گويي به سؤال‌ها ،نوعي آموزش است؛ در حالي كه فرایند پاسخ‌گويي به مسأله ‌،پژوهش و تحقيق است. مثال جریان افتادن سیب از درخت زمانی مساله بود اما حاال دیگر ممکن است یک سوال باشد. فرضیه :پاسخ اولیه و اجمالی به مساله تحقیق نقش فرضیه در انجام تحقیق: )1مطالعه منابع و ادبیات مربوط به موضوع جهت‌دار شود. مینماید. )2پژوهشگر را نسبت به جنبه‌های موقعیتی و معنی‌دار مساله پژوهش حساس‌تر ‌ جمعآوری )3فرضیه باعث می‌شود تا محقق مساله پژوهش را بهتر درک کرده و روشهای ‌ اطالعات را بهتر تعیین نماید. )4فرضیه چارچوبی را برای تفسیر اطالعات جمع‌آوری شده و نتیجه‌گیری از آن ارائه میدهد. ‌ شاخصه های یک طرح مطلوب ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ارائة فرضیة جدید ،نقد جدید و حرفی جدید پاسخ به شبهة ای نو پاسخی نو به شبهه اقامه دلیلی جدید برای ادراک و اثبات مدعا مثال ارائه دلیلی نو برای معاد جسمی یا برای ضرورت وجود معاد تبیین مبنا و اصلی جدید در منطق کشف دین پردازش قاعده یا ضابطه‌ای نو به روز بودن و مبتال به بودن پاسخگوي خألهاي معرفتي بودن پاسخگوي نيازهاي اجتماعي و جهاني تمرین :انتخاب موضوع و عناوین پژوهشی استاندارد و مطلوب مثال :راهکارهای رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات مثال :آسیب شناسی اخالق اقتصادی در الگوی پیشرفت اسالمی -ایرانی مثال :آسیب شناسی اخالق اداری در الگوی پیشرفت اسالمی -ایرانی مثال :رسالت رسانه زمینه ساز در مواجهه با دجال آخرالزمان مثال :تعامل عقل و علم در منظومه معرفتی شیعه یا روایات اهل بیت علیهم السالم

51,000 تومان