روش تحقیق و مقاله نویسی
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمموضوع:روش تحقیق و مقاله نویسی مدرس: حامد پوررستمیهیئت علمی دانشگاه تهران- پردیس قمpurrostami@ut.ac.ir
اسلاید 2: ای مهر طلوع کن که خوابیم همه در هجر رخت در تب و تابیم همه هر برزن وبام از رخت روشن و ما خفاش وشیم و در حجابیم همه
اسلاید 3: تعریف و تببین کار و اهمیت آنتعریف: اين كلمه، مانند كلمة «حق» از ريشة «ح ق ق» است. اين ريشه به معني ثابت، استوار و مطابق با واقع است. بنابراين، «تحقيق» در لغت، به معني كشف حقيقت و رسيدن به كنه يك امر است.تحقیق: مواجهه حقیقت جویانه با واقعیتهای طبیعی و قراردادیتحقيق عبارت است از پردازش روشمند اطلاعات در حوزهاي خاص، كه به نوآوري ميانجامدتحقيق، کوششی روشمند برای پاسخگويی به مسألههای علمی است که منجر به نوآوری و پيشرفت علم میشود.اهمیت:خلق را تقلیدشان بر باد داد ای دو صد لعنت بر این تقلید باد. مولویسخن گفتن جنایت است، تحقیق آنرا را مباح می کند.خواجه عبدالله انصاری، طبقات الصوفیه، ص339موضوع بحث: روش تحقیق و مقاله نویسی براساس محیط document map word و انتقال فیش و مهندسی آنها در این محیط (همراه با تدوین یک مقاله). ر.ک: محیط جهت آشنایی و کار تا جلسه آیندهنکات: با یادگیری فنون و روشهای تحقیق نوین و الکترونیکی، می توان روش تحقیق دستی و قدیمی را هم آموخت اما با روش تحقیق قدیمی، نمی توان به روش تحقیق نوین و ابزارهای آن دست یازید. از تحقیق مقلدانه تا تقلید محققانه
اسلاید 4: مراحل تحقیق و تهیه یک اثر علمیطرح: انتخاب و تبیین موضوع - مهندسی و شاکله بندی آناجرا: شناسایی منابع- فیش برداری(تتبع به عنوان یکی از اضلاع تحقیق)- تجزیه و تحلیل داده ها - مرتب کردن و ساماندهی آنهاگزارش: نگاشتن اثر با روش و ساختار استاندارد و فنی
اسلاید 5: مراحل تهیه مقاله از منظر کارل اسلیدانتخاب موضوعتهیه فهرست منابعیادداشت بردای از منابعتدوین چارچوب تحقیق(تعیین ساختار مقاله و عنوانهای آن)تهیه پیش نویس مقالهبازنگری و ویرایش مقالهآماده کردن نسخه نهاییر.ک: کارل اسلید، سبک و شیوه ص27 به نقل از روش تحقیق، نکونام، ص51
اسلاید 6: گردآوری اطلاعات و دادههاگزینش، طراحی و تشریح روشهای کارانتخاب موضوع و تبیین مساله تحقیقطبقهبندی و تجزیه و تحلیل و تفسیر دادههاتدوین گزارش تحقیقمرحله اولمرحله دوممرحله سوممرحله چهارممرحله پنجمطرحاجراگزارش
اسلاید 7: انواع مقاله1)تحقیقی: ارائه نظریه و یافته ای نوین2)تحلیلی: پرورش یا نقد یا توسعه نظریه ای با استفاده از یافته ها و پژوهشهای دیگران3)مروری: مرور، توصیف و ارزیابی یک نظریه در آثار و آراء4) گردآوری: گردآوری و انعکاس آرای گوناگون درباره یک موضوع خاصانواع مجلات علمی: تخصصی- ترویجی- پژوهشی – ,… ISI –ISC
اسلاید 8: 1)طرح1)انتخاب موضوع و عنوان2)پی ریزی طرح اولیه ( نقشه راه)1)انتخاب موضوع و عنوانتفاوت موضوع با عنوانموضوع: آنچه که پیرامون آن تحقیق و بررسی صورت می گیردعنوان: عبارتی که عینا و مشخصا در ابتدای مقاله یا رساله می آیدمنابع انتخاب موضوعتاملات و مطالعات دانشجو، مشاوره با اساتید و محققان، بررسی تحقیقات میدانی و مشکلات و معضلات فراروی جامعه، بررسی فراخوان همایشها و جشنواره ها(ر.ک: نمونه فراخوانها)، بررسی نشت ها و میزگردهای مراکز علمی و پژوهشی، بررسی پایگاها و مراجع اینترنتی
اسلاید 9: نکاتی پیرامون موضوع مقالهبه روز بودن و مبتلا به بودنپاسخگوي خلأهاي معرفتي بودن پاسخگوي نيازهاي اجتماعي و جهانيمحدود و دارای دامنه مشخص بودن و ضرورت تناسب با نوع تحقیق(مقاله، پایان نامه و..)مساله محور بودننکاتی پیرامون عنوان مقالهتكراري نباشد، تطويل بلاضرورت نداشته باشد، عدم ابهام و نارسايي و ناظر به محتوا بودن، خطابي يا شعرگونه نباشد. عدم استفاده از عباراتی مانندآشنايي با، نگاهي به، درآمدي بر و امثال آنها در ابتدای عنوان،ناظر به مساله بودنمثال: تحقیقی پیرامون عقل و علم تعامل عقل و علم در روایات اهل بیت (ع)
اسلاید 10: از موضوع محوری تا مساله محوری1-1) اثر موضوع محور: تحقیق و گردآوری داده پیرامون یک موضوع بدون در نظر گرفتن سوال اصلی و فرعی مثال: معانی صبر در روایات- بررسی عقل در فلسفه – اصول مدیریت از منظر اسلام – بررسی احادیث مهدویت در جوامع روایی متقدم اهل سنت – یا در صحیح بخارینکته: ممکن است در دل یک تحقیق موضوع محور، به چند مسئله و سوال بنیادین پاسخ داده شود. 1-2)اثر مساله محور:تحقیق و پژوهش بر اساس شکل گیری یک مسئله با فرضیه معین؛ مثال:کیفیت تعامل عقل و علم در اندیشه شیعه؟ فرضیه:(ممکن است فرد عالم باشد ولی در عین حال جاهل اما اگر عاقل باشد دیگر جاهل نیست ولو علم کمی داشته باشد).بدون فرضیه نامعین؛مثال: علت شهرت و رواج مکاتب چهارگانه اهل سنت چیست؟ فرضیه = ؟
اسلاید 11: فرق سوال با مسئلهسؤال:بر اثر جهل و ندانستن ايجاد ميشود.پاسخگويي به آن با رجوع به افراد و يا منابع امكانپذير است. مجهولي است كه فرد، پاسخ آن را نميداند.مسأله:بر اثر دانستن كلية اطلاعات موجود در يك زمينه ايجاد ميشود.براي يافتن پاسخ آن، مراجعه به افراد و يا منابع ديگر، سودي ندارد.مجهولي است كه جامعة علمي به آن نپرداخته است و پاسخ آن را نميداند.فرآيند پاسخگويي به سؤالها، نوعي آموزش است؛ در حالي كه فرایند پاسخگويي به مسأله، پژوهش و تحقيق است. مثلا جریان افتادن سیب از درخت زمانی مساله بود اما حالا دیگر ممکن است یک سوال باشد.
اسلاید 12: فرضیه : پاسخ اولیه و اجمالی به مساله تحقیقنقش فرضیه در انجام تحقیق:1)مطالعه منابع و ادبیات مربوط به موضوع جهتدار شود.2)پژوهشگر را نسبت به جنبههای موقعیتی و معنیدار مساله پژوهش حساستر مینماید.3)فرضیه باعث میشود تا محقق مساله پژوهش را بهتر درک کرده و روشهای جمعآوری اطلاعات را بهتر تعیین نماید.4)فرضیه چارچوبی را برای تفسیر اطلاعات جمعآوری شده و نتیجهگیری از آن ارائه میدهد.
اسلاید 13: شاخصه های یک طرح مطلوبارائة فرضیة جدید، نقد جدید و حرفی جدید پاسخ به شبهة ای نوپاسخی نو به شبههاقامه دلیلی جدید برای ادراک و اثبات مدعا مثلا ارائه دلیلی نو برای معاد جسمی یا برای ضرورت وجود معادتبیین مبنا و اصلی جدید در منطق کشف دینپردازش قاعده یا ضابطهای نوبه روز بودن و مبتلا به بودنپاسخگوي خلأهاي معرفتي بودن پاسخگوي نيازهاي اجتماعي و جهاني
اسلاید 14: تمرین: انتخاب موضوع و عناوین پژوهشی استاندارد و مطلوب مثال: راهکارهای رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدماتمثال: آسیب شناسی اخلاق اقتصادی در الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانیمثال: آسیب شناسی اخلاق اداری در الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانیمثال: رسالت رسانه زمینه ساز در مواجهه با دجال آخرالزمانمثال: تعامل عقل و علم در منظومه معرفتی شیعه یا روایات اهل بیت علیهم السلام
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.