صفحه 1:
ENS Nal &
موضوع:
روش تحقیق و مقاله نویسی
*؟ء مدرس: حامد پوررستمی
۰ هیئت علمی دانشگاه تمران- پردیس قم
۶ ۳۵۲۲۵۹۵۵۱۱۵۱۵۵۵۲
صفحه 2:
ear a
= r
۰
Sopp ای
>
به
oS
>
>
=
14d
0
۰
۰
4“ 04
3-3
Af
4
رون
وا
الي عت :جا ها 0
5
5 اتید
=
صفحه 3:
از ريشة «ح ق ق» است. این ريشه به معنی ثابت. استوار و مطابق
یه معتی کشف حقیقت و رسیدن به کنه یک امر است.
( تحقیق: مواجهه حقیقت جریانه با واقعیتهای طبیعی و قراردادی
عبارت است از پردازش روشمند اطلاعات در حوزهای خاص, که به نوآوری میانجامد
تحقبق. کوششی روشمند برای پاسخ گوبی به مسألههای علمی است که منجر به نوآوری و پیشرفت علم
ای دو صد لعنت بر اين تقلید باد. مولوی
تحقیق آنرا را مباح می کند.خواجه عبداه انصاری, طبقات الصوفیه. ص۳۳۹
موضوع بحث:
روش تحقيق و مقاله نويسى براساس محيط ۷۷۵۲0 ۳۸۵۵ 61061۳060۴ و انتقال فش
مهندسی آنها در اين محیط (همراه با تدوین يك مقاله). ر.ک: محیط جهت آشنایی و کار تا جلسه آینده
نکات:
با یادگیری فنون و روشهای تحقيق نوين و الكترونيكى, مى توان روش تحقیق دستی و قدیمی را هم
آموخت آما با روش تحقیق قدیمی. نمی توان به روش تحقيق نوين و ابزارهاى آن دست يازيكة
از تحقيق مقلدانه تا تقليد محققانه
صفحه 4:
Jot yo تحقیق و تهیه یک اثر علمی
* طرح: انتخاب و تبیین موضوع - مهندسی و شاکله بندی آن
* اجرا: شناسایی منابع- فیش برداری(تتبع به عنوان یکی از اضلاع
تحقیق)- تجزیه و تحلیل داده ها - مرتب کردن و ساماندهی آنها
" گزارش: نگاشتن اثر با روش و ساختار استاندارد و فنی
صفحه 5:
مراحل تهیه مقاله از منظر کارل اسلید
* انتخاب موضوع
۴ تهیه فهرست منابع
۶ یادداشت بردای از منابع
* تدوین چارچوب تحقیق(تعیین ساختار مقاله و عنوانهای آن)
تهیه پیش نویس مقاله
* بازنگری و ویرایش مقاله
* آماده كردن نسخه نهایی
رک: کارل اسلید. سبک و شیوه ص ۲۷ به نقل از روش تحقیق, نکونام
ص ۵۱
صفحه 6:
مرحله اول انتخاب موضوع و تبیین مساله تحقیق
c 1 ae
مرحله دوم گزینش, طراحی و تشریح روشهای کار ۳
مرحله سوم گردآوری اطلاعات و دادهها |
اجرا
مرحله چهارم | طبقهبندی و تجزیه و تحلیل و تفسیر دادهها ۱
مرحله پنجم زارش
گزارش
صفحه 7:
انواع مقاله
١)تحقيقى: ارائه نظريه و يافته اى نوين
؟)تحليلى: برورش يا نقد يا توسعه نظريه اى با استفاده از یافته ها و پژوهشهای دیگران
۳)مروری: مرور, توصیف و ارزیابی یک نظریه در آثار و آراء
۴) گرد آوری: گردآوری و انعکاس آرای گوناگون درباره یک موضوع خاص
انواع مجلات علمی: تخصصی- ترویجی- پژوهشی - ,..۰ 150- ا5ا
صفحه 8:
حرط)١
١)انتخاب موضوع و عنوان
'")بى ريزى طرح اوليه ( نقشه راه)
١)انتخاب موضوع و عنوان
** تفاوت موضوع با عنوان
موضوع: آنچه که پیرامون آن تحقیق و بررسی صورت می گیرد
عنوان: عبارتی که عینا و مشخصا در ابتدای مقاله یا رساله می آید
* منابع انتخاب موضوع
۲ تاملات و مطالعات دانشجو, مشاوره با اساتید و محققان, بررسی تحقیقات مداني و و
مشکلات و معضلات فراروی جامعه, بررسی فراخوان همایشها و جشنواره ها(رگ:
Zi فراخوانها)» بررسی نشت ها و میزگردهای مراکز علمی و پژوهشی, بررسی
ها و مراجع اینترنتی
صفحه 9:
نکاتی پیرامون موضوع مقاله
پاسخگوی نبازهای اجتماعی و جهانی
محدود و دارای دامنه مشخص بودن و ضرورت تناسب با نوع تحقیق(مقاله, پایان نامه و.)
مساله محور بودن
نکاتی پیرامون عنوان مقاله
تکراری نباشد.
تطویل بلاضرورت ندا
عدم ابهام و نارسایی و ناظر به محتوا بودن,
خطابی یا شعرگونه نباشد.
عدم استفاده از عباراتی مانند " آشنایی ب
ناظر به مساله بودن
مثال: تحقيقى ببرامون عقل و علم
۳۹
صفحه 10:
از موضوع محوری تا مساله محوری
۱-۱ اثر موضوع محور:
تحقیق و گردآوری داده پیرامون یک موضوع بدون در نظر گرفتن سوال اصلی و فرعی
مثال: معانی صبر در روایات- بررسی عقل در فلسفه - اصول مدیریت از منظر اسلام -
پررسی احادیث مهدویت در جوامع روایی متقدم اهل سنت " يا در صحیح بخاری
نکه: ممکن است در دل یک تحقیق موضوع محو, ید چند سئله و سوال بنبدین پاسخ val
شود
۲-)اثر مساله محور:
تحقیق و پژوهش بر اساس شکل گیری یک مسئله
با فرضیه معین؛
مثال: کیفیت تعامل عقل و ۳ در اندیشه شیعه؟ فرضیه:(ممکن است فرد عالم باشد ولی در
حال جاهل اما اگر عاقل باشد دیگر جاهل نیست ولو علم کمی داشته باشد).
بدون فرضیه نامعین؛
مثال: علت شهرت و رواج مکاتب چهارگانه اهل سنت
ت؟ فرضیه <؟
صفحه 11:
فرق سوال با مسئله
سؤال:
بر اثر جهل و ندانستن ایجاد میشود.
پاسخگویی به آن با رجوع به افراد و یا منابع امکانپذیر است.
مجهولی است که فرد. پاسخ آن را نمیداند.
مساله:
بر اثر دانستن كلية اطلاعات موجود در یک زمینه ایجاد میشود.
برای یافتن پاسخ آن, مراجعه به افراد و یا منابع دیگر, سودی ندارد.
مجهولی است که جامعة علمی به آن نپرداخته است و پاسخ آن را نمیداند.
فرآیند پاسخ گوبی به سوالهاء نوعی آموزش است؛ در حالی که فرایند پاسخگوبی به صسأله. پژوهش و
تحقیق است.
مثلا جریان افتادن سیب از درخت زمانی مساله بود اما حالا دیگر ممکن است یک سوال باشد.
صفحه 12:
فرضیه : پاسخ اولیه و اجمالی به مساله تحقیق
نقش فرضیه در انجام تحقیق:
۱)مطالعه منابع و ادبیات مربوط به موضوع جهتدار شود.
۲)پژوهشگر را نسبت به جنبههای موقعیتی و معنیدار مساله پژوهش حساستر مینماید.
۳)فرضیه باعث میشود تا محقق مساله پژوهش را بهتر درک کرده و روشهای جمعآوری
اطلاعات را بهتر تعیین نماید.
از آن ارائه
۴)فرضیه چارچوبی را برای تفسیر اطلاعات جمع آوری شده و نتیجه گیر:
میدهد.
صفحه 13:
شاخصه های یک طرح مطلوب
0
0
0
0
6 6 6 © ©
ارائه فرضية جدید. نقد جدید و حرفی جدید
باسخ به شبهة اى نو
پاسخی نو به شبهه
اقامه دلیلی جدید برای ادراک و اثبات مدعا مثلا ارائه دلیلی نو برای معاد جسمی یا
برای ضرورت وجود معاد
تبیین مبنا و اصلی جدید در منطق کشف دین
پردازش قاعده یا ضابطهای نو
به روز بودن و مبتلا به بودن
پاسخگوی خلاهای معرفتی بودن
پاسخگوی نیازهای اجتماعی و جهانی
صفحه 14:
تمرین: انتخاب موضوع و عناوین پژوهشی استاندارد و مطلوب
مثال: راهکارهای رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات
مثال: آسیب شناسی اخلاق اقتصادی در الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی
مثال: آسیب شناسی اخلاق اداری در الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی
مثال: رسالت رسانه زمینه ساز در مواجهه با دجال آخرالزمان
مثال: تعامل عقل و علم در منظومه معرفتی شیعه يا روایات اهل بيت عليهم السلام