آموزشسایرتحقیق و پژوهش

روش تحقیق و مقاله نویسی

صفحه 1:
ENS Nal & موضوع: روش تحقیق و مقاله نویسی *؟ء مدرس: حامد پوررستمی ۰ هیئت علمی دانشگاه تمران- پردیس قم ۶ ۳۵۲۲۵۹۵۵۱۱۵۱۵۵۵۲

صفحه 2:
ear a = r ۰ Sopp ‏ای‎ > به ‎oS‏ ‏> ‏> ‏= 14d 0 ۰ ۰ 4“ 04 3-3 Af 4 رون وا الي عت :جا ها 0 5 5 اتید =

صفحه 3:
از ريشة «ح ق ق» است. این ريشه به معنی ثابت. استوار و مطابق یه معتی کشف حقیقت و رسیدن به کنه یک امر است. ( تحقیق: مواجهه حقیقت جریانه با واقعیتهای طبیعی و قراردادی عبارت است از پردازش روشمند اطلاعات در حوزه‌ای خاص, که به نوآوری می‌انجامد تحقبق. کوششی روشمند برای پاسخ گوبی به مسألههای علمی است که منجر به نوآوری و پیشرفت علم ای دو صد لعنت بر اين تقلید باد. مولوی تحقیق آنرا را مباح می کند.خواجه عبداه انصاری, طبقات الصوفیه. ص۳۳۹ موضوع بحث: روش تحقيق و مقاله نويسى براساس محيط ۷۷۵۲0 ۳۸۵۵ 61061۳060۴ و انتقال فش مهندسی آنها در اين محیط (همراه با تدوین يك مقاله). ر.ک: محیط جهت آشنایی و کار تا جلسه آینده نکات: با یادگیری فنون و روشهای تحقيق نوين و الكترونيكى, مى توان روش تحقیق دستی و قدیمی را هم آموخت آما با روش تحقیق قدیمی. نمی توان به روش تحقيق نوين و ابزارهاى آن دست يازيكة از تحقيق مقلدانه تا تقليد محققانه

صفحه 4:
‎Jot yo‏ تحقیق و تهیه یک اثر علمی * طرح: انتخاب و تبیین موضوع - مهندسی و شاکله بندی آن ‏* اجرا: شناسایی منابع- فیش برداری(تتبع به عنوان یکی از اضلاع تحقیق)- تجزیه و تحلیل داده ها - مرتب کردن و ساماندهی آنها ‏" گزارش: نگاشتن اثر با روش و ساختار استاندارد و فنی

صفحه 5:
مراحل تهیه مقاله از منظر کارل اسلید * انتخاب موضوع ۴ تهیه فهرست منابع ۶ یادداشت بردای از منابع * تدوین چارچوب تحقیق(تعیین ساختار مقاله و عنوانهای آن) تهیه پیش نویس مقاله * بازنگری و ویرایش مقاله * آماده كردن نسخه نهایی رک: کارل اسلید. سبک و شیوه ص ۲۷ به نقل از روش تحقیق, نکونام ص ۵۱

صفحه 6:
مرحله اول انتخاب موضوع و تبیین مساله تحقیق ‎c 1 ae‏ مرحله دوم گزینش, طراحی و تشریح روشهای کار ۳ مرحله سوم گردآوری اطلاعات و داده‌ها | اجرا مرحله چهارم | طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها ۱ مرحله پنجم زارش گزارش

صفحه 7:
انواع مقاله ١)تحقيقى:‏ ارائه نظريه و يافته اى نوين ؟)تحليلى: برورش يا نقد يا توسعه نظريه اى با استفاده از یافته ها و پژوهشهای دیگران ۳)مروری: مرور, توصیف و ارزیابی یک نظریه در آثار و آراء ۴) گرد آوری: گردآوری و انعکاس آرای گوناگون درباره یک موضوع خاص انواع مجلات علمی: تخصصی- ترویجی- پژوهشی - ,..۰ 150- ا5ا

صفحه 8:
حرط)١‎ ١)انتخاب‏ موضوع و عنوان '")بى ريزى طرح اوليه ( نقشه راه) ١)انتخاب‏ موضوع و عنوان ** تفاوت موضوع با عنوان موضوع: آنچه که پیرامون آن تحقیق و بررسی صورت می گیرد عنوان: عبارتی که عینا و مشخصا در ابتدای مقاله یا رساله می آید * منابع انتخاب موضوع ۲ تاملات و مطالعات دانشجو, مشاوره با اساتید و محققان, بررسی تحقیقات مداني و و مشکلات و معضلات فراروی جامعه, بررسی فراخوان همایشها و جشنواره ها(رگ: ‎Zi‏ فراخوانها)» بررسی نشت ها و میزگردهای مراکز علمی و پژوهشی, بررسی ها و مراجع اینترنتی

صفحه 9:
نکاتی پیرامون موضوع مقاله پاسخگوی نبازهای اجتماعی و جهانی محدود و دارای دامنه مشخص بودن و ضرورت تناسب با نوع تحقیق(مقاله, پایان نامه و.) مساله محور بودن نکاتی پیرامون عنوان مقاله تکراری نباشد. تطویل بلاضرورت ندا عدم ابهام و نارسایی و ناظر به محتوا بودن, خطابی یا شعرگونه نباشد. عدم استفاده از عباراتی مانند " آشنایی ب ناظر به مساله بودن مثال: تحقيقى ببرامون عقل و علم ۳۹

صفحه 10:
از موضوع محوری تا مساله محوری ۱-۱ اثر موضوع محور: تحقیق و گردآوری داده پیرامون یک موضوع بدون در نظر گرفتن سوال اصلی و فرعی مثال: معانی صبر در روایات- بررسی عقل در فلسفه - اصول مدیریت از منظر اسلام - پررسی احادیث مهدویت در جوامع روایی متقدم اهل سنت " يا در صحیح بخاری نکه: ممکن است در دل یک تحقیق موضوع محو, ید چند سئله و سوال بنبدین پاسخ ‎val‏ شود ۲-)اثر مساله محور: تحقیق و پژوهش بر اساس شکل گیری یک مسئله با فرضیه معین؛ مثال: کیفیت تعامل عقل و ۳ در اندیشه شیعه؟ فرضیه:(ممکن است فرد عالم باشد ولی در حال جاهل اما اگر عاقل باشد دیگر جاهل نیست ولو علم کمی داشته باشد). بدون فرضیه نامعین؛ مثال: علت شهرت و رواج مکاتب چهارگانه اهل سنت ت؟ فرضیه <؟

صفحه 11:
فرق سوال با مسئله سؤال: بر اثر جهل و ندانستن ایجاد می‌شود. پاسخ‌گویی به آن با رجوع به افراد و یا منابع امکان‌پذیر است. مجهولی است که فرد. پاسخ آن را نمی‌داند. مساله: بر اثر دانستن كلية اطلاعات موجود در یک زمینه ایجاد می‌شود. برای یافتن پاسخ آن, مراجعه به افراد و یا منابع دیگر, سودی ندارد. مجهولی است که جامعة علمی به آن نپرداخته است و پاسخ آن را نمی‌داند. فرآیند پاسخ گوبی به سوال‌هاء نوعی آموزش است؛ در حالی که فرایند پاسخ‌گوبی به صسأله. پژوهش و تحقیق است. مثلا جریان افتادن سیب از درخت زمانی مساله بود اما حالا دیگر ممکن است یک سوال باشد.

صفحه 12:
فرضیه : پاسخ اولیه و اجمالی به مساله تحقیق نقش فرضیه در انجام تحقیق: ۱)مطالعه منابع و ادبیات مربوط به موضوع جهت‌دار شود. ۲)پژوهشگر را نسبت به جنبه‌های موقعیتی و معنی‌دار مساله پژوهش حساس‌تر می‌نماید. ۳)فرضیه باعث می‌شود تا محقق مساله پژوهش را بهتر درک کرده و روشهای جمع‌آوری اطلاعات را بهتر تعیین نماید. از آن ارائه ۴)فرضیه چارچوبی را برای تفسیر اطلاعات جمع آوری شده و نتیجه گیر: می‌دهد.

صفحه 13:
شاخصه های یک طرح مطلوب 0 0 0 0 6 6 6 © © ارائه فرضية جدید. نقد جدید و حرفی جدید باسخ به شبهة اى نو پاسخی نو به شبهه اقامه دلیلی جدید برای ادراک و اثبات مدعا مثلا ارائه دلیلی نو برای معاد جسمی یا برای ضرورت وجود معاد تبیین مبنا و اصلی جدید در منطق کشف دین پردازش قاعده یا ضابطه‌ای نو به روز بودن و مبتلا به بودن پاسخگوی خلاهای معرفتی بودن پاسخگوی نیازهای اجتماعی و جهانی

صفحه 14:
تمرین: انتخاب موضوع و عناوین پژوهشی استاندارد و مطلوب مثال: راهکارهای رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات مثال: آسیب شناسی اخلاق اقتصادی در الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی مثال: آسیب شناسی اخلاق اداری در الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی مثال: رسالت رسانه زمینه ساز در مواجهه با دجال آخرالزمان مثال: تعامل عقل و علم در منظومه معرفتی شیعه يا روایات اهل بيت عليهم السلام

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان