صفحه 1:
صفحه 2:
فصل ۷ تحقیق پیمایشی/ فصل۸: مصاحبه
کتاب روش تحقیق دکتر هاشم کوزه چیان
صفحه 3:
صفحه 4:
معد مه
رشته ی مدیریت ورزشی بیشتر وابسته به تحقیقات پیمایشی است.
پیمایش این امکان را برای محققان مدیریت ورزشی فراهم می کند تا به
اطلاعات دلخواه درباره ی یک ویژگی» نگرش يا رفتار در یک نمونه يا جمعیت
es شري دست يايند
پیمایش ها به ویژه در توصیف ویژگی های یک جمعیت بزرگ مفیدند و امکان
جمع آوری داده از نمونه های بزرگ را فراهم می LS
پیمایش ها نیاز به استاندارد سازی دارند
5 1 اناك كشلا بايد كزينه های خودرا گسترش دهند تا
يايين ترين وجه مشترى در بين نمونه يا جمعيت هدف را در زمان ارزيابى
نكرش هاى افراد نشان دهند.
صفحه 5:
پیمایش و پرسشنامه در تحقیق مدیریت ورزشی اغلب به جای هم استفاده می
شوند.ما کلمه پیمایش از نظر فنی اشاره به عمل جمع آوری اطلاعات دارد. در
حالی که پرسشنامه فقط یک روش جمع آوری داده است که مستلزم»پرسیدن
مجموعه ای از سوالات است.
صفحه 6:
پیمایش به دو صورت
صفحه 7:
پرسشنامه ها می توانند به چند صورت به کار گرفته شوند:
۱.به صورت شخصی به پاسخ دهندگان بالقوه به صورت گروهی یا فردی توزیع شوند.
۲.به پاسخ دهندگان بالقوه پست شده
۳از طریق اینترنت
صفحه 8:
توزیع مستقیم پیمایش های کاغذی در زمانی موثر است که شرکت کنندگان با همدیگر به
صورت یک کلاس پر از دانش آموزیا ناحیه ای پر از مصرف کنندگان ورزشی دسته بندی
شوند.
صفحه 9:
et وا ی ی نامه بست شده رام و روش اقتصادی و مفرون
به صرفه برای رسیدن به تعداد زیادی از افراد در یک منطقه جغرافیایی گسترده را ارائه می کند وباعث
a ۱ طر نم تعداد زیادی از پرسشنامه ها می توالند به طور: همزمان تو
بو
معایب:
پرسشنامه های پست شده میزان پاسخ کمی را در دامنه ۲۰۱۱۰ درصد دریافت کرده و بنابراین می توانند
هزینه جمع آوری داده را با ملزم کردن محققان برای ارسال پیمایش های بیشتر از اندازه نمونه دلخواه»
افزايش دهند.
صفحه 10:
۱.سهولت دسترسی به تعداد زادی از شرکت کنندگان جمعیتی و فرهنگی مختلف
مهوت ری به جمعیت شرکت کنندگان خاص و نادر
ها به محيط ها و موقعيت هاى ب
يشكاهى در سطح بالا مى باشد
۶.اجتناب از محدودیت های زمانی
۳قابلیت تعمیم « زیرا روایی بیرونی در آزمایش های اینترنتی,در
مقایسه با آزمایش های آ
۵.مشارکت کاملا داوطلبانه
1.سهولت دستیابی به تعداد مطلوب شرکت کنندگان برای دستیابی به قدرت آماری بالا
۷صرفه جویی هزینه بر حسب فضای آزمایشگاه ساعات کار فردی, تجهیزات ومدیریت
١ 0 1 د ع رت کندء از طریق مقایسه بینندگان وب با شرکت کنندگان
صفحه 11:
و
۱.انتخاب شخصی پا خود گزینی می تواند با استفاده از روش ورودی چند مکانی» کنترل شود
۲. حذف در آزمایش های اینترنتی در سطح بالا است. به ویژه در صورتی که هیچ انگیزه مالی برای شرکت
ارائه نشود
۳.کاهش يا عدم وجود تعامل با شرکت كنندكان در طى يك آزمايش
تدوین مساله می شود که دستورالعمل های قابل فهم باشد
نتی در صورتی باعث طرا
۶مبنای مقایسه ای برای روش آزمایش اینترنتی در سطح پایین است
۵ صحت خارجی آزمایش های اینترنتی می تواند با وابستگی آنها با کامپیوتر و شبکه محدود شود.
صفحه 12:
طراحی و توسعه ی پرسشنامه
در صورتی که محقق تصمیم به استفاده از پرسشنامه sly جمع آوری داده بگیرد. مهم است که
او در تا عبین کید که آيا یک پرسشنامه مناسب قبلا وجود داشته یا خیر؟
ات
eee و #یلا از نظر روایی و پایایی ارزیابی شده و بنابراین به محقق
رای مالعا یر با اسفاده از این ابزار فراهم می کند.
2. با توجه به زمان وتلاش زیاد برای طراحی پرسشنامه های LL 9 روا, محققان می توانند ز:
قابل توجون را در فرايئد تحقيق با انتخاب اين پرسشنامه های استاندارد, صرفه جویی کنند.
صفحه 13:
در صورتی که پرسشنامه موجود در دسترس نباشد:
محقق باید به انواع سوالات مطرح شده در پرسشنامه ها توجه کند و
گزینه های موجود برای مطالعه جدید را به منظور انطباق با هدف و
فرظیه های آن طراحی کند.
در ابتدا محقق باید بررسی کند که آیا از سوالات باز یا بسته و
یا تلفیقی از هر دو استفاده WAS
صفحه 14:
نوع سوالات در پرسشنامه
>
صفحه 15:
سوال باز
اين امكان را به شركت کننده می دهد تا به شیوه غیر محدود پاسخ دهد.
oN زاغ مرقط با مطالعات کیفی بوده
رمانی مقیدند که
2 محقق از منابع احتمالی مطمئن نباشد
“ل زمانی که پاسخ ها داراى پتانسیل برای پیچیدگی کامل باشند
** زمانی که دانستن کلمات فرد پاسخ دهنده اهمیت داشته باشد
* اين سوال در استخراج دامنه گسترده ای از پاسخ ها مفید بوده و داده های
5000 | 0ط كن تيل شل بابه داده های عددی تبدیل و کد گذاری شود
صفحه 16:
١.يك سوال بسته پاسخ دهنده را ملزم به انتخاب از تعدادی از پاسخ های از پیش تعیین شده
می کند.
۲.سوالات بسته مرتبط با مطالعات کمی می باشد.
۳ موارد استفاده:
زمانی که محقق دارای دیدگاه واضح و روشن از پاسخ های موجود می باشد
زمانی که پاسخ ها ساده است
زمانی که مهم است پاسخ دهندگان با استفاده از مجموعه ای ازپاسخ های از پیش تعیین شده
پاسخ دهند.
oy
صفحه 17:
انواع سوالات بسته
< مقیاس OSS
۶ سوالات فهرستی
000
> والات نی (فلتر)
صفحه 18:
یکی از متداول ترین انواع سوالات در مدیریت ورزشی می باشد که برای
ارزیابی نگرش ها استفاده می شود
مقیاس لیکرت این امکان را برای پاسخ دهنده فراهم می کند تا دامنه پاسخ خوا
را با یک عبارت خاص در طول یک مقیاس ۵ یا٩ امتیازی نشان دهد.
اختلاف جزئی مقیاس لیکرت شامل فرمت افتراق معنایی می شود که واکنش
پاسخ دهنده را در راستای یک مقیاس با صفات متناقض در هر طرف ارزیابی
می کند.
صفحه 19:
سوال فهرستی
يك سوال فهرستى اين امكان را به ياسخ دهنده فراهم می کند تا بیث
از یک پاسخ را انتخاب کند.
فهرست پاسخ شامل تعدادی ازگزینه های پاسخ صحیح و تعدادی از
گزینه های مشابه ولی نادرست می شود و از شرکت کنندگان خواست
می شود تا همه آن را کنترل کنند.
صفحه 20:
سوال رتبه بندی
یک سوال رتبه بندی از پاسخ دهنده می خواهد تا پاسخ ها را به
ترتیب اهمیت قرار دهد. به عنوان مثال از پاسخ دهندگان ممکن
است درخواست شود تا فهرستی از رویدادهای ورزشی را بر طبق
آنچه به آن توجه دارند. رتبه بندی کنند.
صفحه 21:
سوال بالايشى (فيلتر)
اغلب براى فراهم كردن امكان يرش از مجموعه اى از سوالاتى كه ممكن
است برای آنها به کار نرود استفاده مى شود. به عنوان مثال يرسشنامه اى كه
از ياسخ دهندكان درباره ى كيفيت و ارزش خريد غذا در رويداد ورزشى
يرسش مى كند. احتمالا شامل كزينه اى براى افرادى مى شود كه به سوال اول
پاسخ «نه» داده اند و از گزینه های بعدی مرتبط با سوال اول پرش کرده اند.
صفحه 22:
نکاتی که باید در طراحی گزینه های پرسشنامه رعایت شود(طبق نظر گراتون و جون
اجتناب از:
q جمله بندی مبهم یا پیچیده.
asic ae Il سوالات بسته»
لا وجود سوالات تلقینی, سوالات دو وجهی یا سوالات تهدیدآمیز
eee! نادر یت ماتارها
صفحه 23:
به منظور اجتناب از جمله بندی مبهم یا پیچیده محققان بايد كزينه هايى را در سطحی طراحی کنند که |
بتواند |
توسط مخاطب مختلف قابل فهم باشد
ee ee eee بط با ند کذاری نادرست سوالات بسته محققان پاید یک
پاسخ
های از پیش تعیین شده انجام دهند.
دو وجهی دیدگاه های پاسخ دهنده در زمینه ی دو مساله جداگانه در گزینه یکسان را درخواست
اين نوع سوال بايد به دو سوال مجزا تقسيم شود.
صفحه 24:
پرسشنامه باید به طور مناسب ترتیب گذاری شده باشد.
بايد با سوالات نسبتا ساده. جالب و بسته شروع شود که پاسخ دهنده را به توجه عمیق بر
پرسشنامه جلب AS
گزینه های پیچیده که نیاز به فکر گسترده یا پاسخ های پیچیده تر دارد باید در قسمت های
بعدی در پرسشنامه قرار داده شود.
گزینه هایی که موضوع مشابهی را ارزیابی می کنند باید به منظور جلوگیری از توجه پاسخ
دهندگان به خود. با هم دیگر گروه بندی شوند.
در نهایت سوالات تهدید کننده شخصی پا بالقوه باید در انتهای پرسشنامه قرار گیرند(پرسیدن
این گزینه های حساس در ابتدای پرسشنامه می تواند نرخ پاسخ را کاهش دهد.)
در زمان کاربرد یک پرسشنامه جدید. بهتر است که پرسشنامه قبل از کاربرد کامل خود آزمایش
شود
صفحه 25:
بهترین راهبردهای عملی برای اجرای یک پرسشنامه اینترنتی(از نظر دیلمن)
.١ شخصی سازی تماس ها از طریق ایمیل در صورت امکان
۲. نگه داشتن دعوت نامه به شکل اختصار
۳ شروع کردن پرسشنامه با پرسشی که جالب است و به راحتی قابل پاسخ دهی می باشد
۶ معرفی یک پیمایش مبتنی بر وب با یک صفحه خوش آمد گویی که ترغیب کننده بوده و سهولگ
پاسخ را تاکید می کند.
4 در وال که مشابه با فرمت استفاده شده در پیمایشی های مدیریت که
بر روی کاغذ ارائه می شود
1 عدم نیاز پاسخ دهندگان برای ارائه پاسخ به هر سوال قبل از پاسخ به سوالات بعدی
۷ قاپل رویت ساختن هر سوال و پاسخ بالقوه مربوطه به آن سوال بر روی صفحه در هر زمان گزینه
هایی که پاسخ دهنده را ملزم به مرور گسترده یا بازگشت به صفحه قبل می سازند.
صفحه 26:
ا هات انرايتن ميران ياسخ دهی
۱ ۲ اه دن اعظار چند روز قبل از اجرای پیمایش
Y ۲.استفاده از انگیزه ا eS shoe on dS پرسنامه
UN ee رات پرسشنامه
v ۶ فرمت پرسشنامه
۲ ۵ انتخاب و گزینش پاسخ دهندگان
صفحه 27:
صفحه 28:
فرآیند مصاحبه
سا ١.وسترسى به محیط
ero زبان و فرهنگ پاسخ دهندگان
لا م تعیین فرد آگاهی دهنده
لا ,تصمیم درباره ی چگونگی معرفی افراد
لسا ه. دست يابى به اعتماد و ایجاد ارتباط
لد جمع آوری داده
صفحه 29:
روش مصاحبه
as
انواع روش های مصاحبه
كاربردها معایب
Lees ها براى سرلات
افراد مختلف در زمينه بيكيرى فراهم نمى كند
موضوع يكسان
مزايا
لس ی
بوده و به مقدار زیادی
داده در کوتاه مدت
دست می یابد
صفحه 30:
روش مصاحبه کاربردها معايب مزايا
Enos
مطالعه موردی با زمان بر بوده و ممکن است امکان انعطاف پذیری در
9 به طور مستقيم منجر به ١ سوالات و پیگیری فراهم
پیامد یا موضوعات نشود می کند. در صدد فهم و
شناخت عمیق می باشد
صفحه 31:
روش مصاحبه کاربردها معايب مزايا
پدیده شناسی برای ایجاد نظریه زمان بر می باشد مزایای مشابه با مزایای
مصاحبه بدون ساخت
Bs aly
صفحه 32:
روش مصاحبه کاربردها معایب مزایا
كروهى براى تحقيق بازارى» فتگو توسط یک یا دو امکان راهنمایی بحث رآ
igen ق عا سس باشل" برای شرکت کم
فراهم می آورد
صفحه 33:
a تحلیل داده i
۱ بدیل “il امد to
ا 0 0 در شرعات و اجارجوب نظرى محقق باشد. روش نظركيه يابه
براى تحليل داده هاى مصاحبه روشى مفيد و انعطاف بذير است. اين روش شامل تحليل و
7 جمع آوری همزمان داده ها می باشد و هر یک بر فرا فرایند
دارند.
محققی که روش های نظریه پایه را به کار می برد باید آماده به مقایسه داده به دادم
داده با گروهها و گروه با گروه در تمام فرآیند تحلیل باشد.
صفحه 34:
۱.یادداشت ها
۲ کد گذاری داده ها
۴.تعیین موضوعات
۶ ارزیابی داده ها
صفحه 35:
{ts یادداشت ۱
محققان نوشتن يادداشت را در زمان شيوع Cy pte کیدن داده های خود
مفید تلقی می کنند.یادداشت ها به محقق در جا به جایی آسان از داده خام
به سطح مفهومی کمک می کند.در سطح ايده آل محقق شروع به حة
یادداشت با شروع تحلیل داده می کند.
صفحه 36:
ast گذاری داده مأ
فرآیند کد گذاری عمل جا به جایی ازمتن خام به مسائل تحقیقی در مراحل اولیه است
که هر یک بر مبنای مورد قبل ایجاد شده است.می توانید مراحل کدگذاری را به عنوان
یک پلکان تصور کنید که شما را از سطح پایین به سطح بالاتر فهم و شناخت جا به جا
مى کند. پایین ترین سطح, متن خام و بالاترین سطح, مسائل تحقیقی می باشد.
صفحه 37:
فرآیند دومرحله ای چارمز برای کد گذاری داده ها:
مرحله اول محقق را وادار به شروع تصمیم گیری تحلیلی درباره ی داده یا
تصمیم درباره ی این می کند که متن. مرتبط با تحقیق می باشد.
مرحله دوم بر روی کد گذاری با دسته بندی» ترکیب و تصور داده ها در كد هاى
ظاهر شده تاکید دارد.
صفحه 38:
ee
پس از کد گذاری داده ها محقق باید آن را به اجزای قابل کنترل تر کاهش دهد.
بر مبنای موضوعاتی که ظاهر می شود محقق می تواند سوالات پیگیری را از
مصاحبه شوندگان بپرسد و شرکت کنندگان جدید را برای افزايش نمونه اضافه
کند یا مطالعات علمی برای پدیده های نادیده گرفته شده را مجددا بررسی می
TS)
صفحه 39:
]رزیبی داده fu
زمانی که محقق, تحقیق کیفی را به ویژه از طریق روش مصاحبه انجام می دهد.
با چالشی درباره ی روایی و پایایی داده های گزارش شده مواجه می شود.به
ویژه چالش موجود برای محقق متقاعد ساختن خواننده در این باره است که او
به طور صحیح آنچه را بیان شده و در شرایط صحیح مطالعه تحقیقی قرار گرفته.
محققان کیفی اغلب بررسى مى کنند که آیا داده های آنها ارزیابی شده است یعنی
كان ار کانی آنجه را انها شنده با می بیننده نشان می دهند.
صفحه 40:
ارزیابی داده ها(ادامه)
در بررسی روایی رونوشت های مصاحبه, اغلب محققان از تاکتیکی به نام بررسی اعضا
استفاده می کنند که در آن محقق به شرکت کنندگان رونوشتی از مصاحبه های خود را فراهم
می کنند تا تضمین کنند که آنچه محقق ثبت می کند. چیزی است که شرکت کننده بیان می
کند. این فرآیند همچنین برای محققانی مناسب است که خواستارتایید تفاسیر خود از آنچه
گیری خود از داده هاء می باشند.
صفحه 41:
امیس کارایی روش بررسی عضو را علی رغم مسائل موجود در نمایش دقیق آنچه بیان
می شود تایید کرد. در ا اط رذن صحیح همه آنچه زوئویسی
شده غیر ممکن است. این امر باید تضمین کند که آنچه بیان می شود انعکاس
از انديشه ها و احساسات فرد را در آن زمان شکل می دهد که برای روایی و پایای
اهمیت دارد.
گراتون و جونز تعریفی از فرآیند تایید داده را ارائه کرده اند که مثلث بندی نامیده می
شود. از نظر آنها مثلث بندی, اشاره به کاربرد چند ابزار برای جمع آوری داده به منظور
بررسی یک پدیده دارد
صفحه 42: