صفحه 1:
۱۳ re et IETS)
تهیه و تحقیق :
سید محمدرضا افضلی فاخری
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی
صفحه 2:
صفحه 3:
فهرست
1 مقدمه
۲ چیستی و ماهیت روش تحقیق قوم نگاری
۲ اهداف روش تحقیق قوم نگاری
۴ کاربرد روش تحقیق قوم نگاری
۵ . محدودیت روش تحقیق قوم نگاری
۶ مراحل انجام روش تحقیق قوم نگاری
۷ شناسایی و تعیین آزمودنی ها در روش تحقيق قوم نگاری
A نحوه فرضیه سازی در روش تحقیق قوم نگاری
صفحه 4:
مقدمه
| قوم نگاری یکی از روش های کیفی علمی تحقیق در علوم انسانی با درگیری فعال محقق در
0 و و3 که بدثبال مشارکت در توسعه ی معرفت بر گروه ها یا فرهنگ ها
١ ١ ا ورد افراده با استفاده از ابزارهای متنوعی در جهت دریافت معلئی اجتماعی
در شرااط طعی مورد بررسی و مطالعه قرار می گيرند. مشاهده گروه مطالعه در شرایط
طبیعی و نهایتا تحلیل و ارزیلبی یافته ها در زمینه و بستر مطالعه. باعث دیدی جامع در
تحقیق قوم نگاری با اعتبار نسبتا بالایی گردیده است.
صفحه 5:
چیستی و ماهیت روش تحقیق قوم نگاری
| قوم نگاری عبارتند از عمل توصیف و توضیح یک فرهنگ معین در مقطع
خاصی از زمان.
1 فرهنگ در اینجا به مثابه معرفتی کسب شده تعریف میشود که افراد برای
تفسیر و تعبیر تجربه و انجام رفتار اجتماعی از آن استفاده میکنند.
صفحه 6:
چیستی و ماهیت روش تحقیق قوم نگاری
1
توصیف عمیق و مطالعه افراد و مکان های خاص قوم نگاری خوانده مى شود از
طریق مطالعه میدلنی گسترده. قوم نگار تلاش می کند تا توصف های عمیق و
متنوعی از وقلیع داشته باشد. در گذشته از مطالعات قوم نگاری به طور عمده به
۹( نی نشده می برداختند. امروزه به مطالعه افراد
eee 1 انسل دادگاه هاء بانک La اماکن عمومی, مدارس:
سازمان ها و .... استفاده می شود. در لین روش مشاهده کننده می بیند. كوش
000 00023 00 هاء ده های خودش را ثبت می کند.به واسطه
چنین اقداماتی از آنچه رخ داده است تصویر روشنی فراهم می کند.
صفحه 7:
چیستی و ماهیت روش تحقیق قوم نگاری
ا ۱ ۱ اسان شساسى Sign استفاده قرار گرفته است. در واقع شاخه ای از
آنسان شناسی است که هدف آن توصیف علمی فرهنگ افراد جامعه است. در تحقیقات علوم
اجتماعی, جریان آماده سازی تفسیرهای علمی, فرایندهاء نظام و پدیده های اجتماعی درون یک
جامعه معین را قوم نگاری می گویند.
برخی عقیده دارند که تحقیق قوم نگاری بیشتر یک رویکرد است تا یک روش تحقیق. زیرا در آن از
چند روش تحقیق شامل مصاحبه. مشاهده و ابزارهای مختلف اندازه گیری استفاده می شود.
۲ تحقیق قوم نگاری در مراحل اولیه تحفیق. که اطلاعات کمتری درباره یک پدیده وجود دارد. و
تا ۳۱ ار روش های دیگر تحقیق وجود ندارد: سودمند است
صفحه 8:
حب وا زوسن ی فوم نگاری
| پرسشهایی که در یک پژومش قوم نگاری برنامه درسی مطرح است؟
۱- کیفیت یک برنامه درسی, نوآوری یا اقدام
۲- مفهوم یا تفسیر برخی از اجزا و عناصر برنامه درسی
۳- برنامه درسی برحسب جنبه های زبان شناختی اجتماعی
۴- کل سیستم. مانند یک کلاس درس مدرسه.ناحیه آموزشی و غیره
۵- جنبه های سیاسی اقتصادی یا جنبه های روانشناسی اجتماعی برنامه درسی
۶- برنامه درسی پنهان
۷- زمینه و متن اجتماعی برنامه درسی
۸- نظریه های ضمنی معلمان درباره تدریس و برنامه درسی
و
صفحه 9:
چیستی و ماهیت روش تحقیق قوم نگاری
| ویژگی های متمایز کننده پژوهش قوم نگارانه
۱- کل گرا است. به تصویر بزرگ تر و تصویر کلی مینگرد.
۲- به روابط درون یک نظام یا فرهنگ می نگرد.
لد شخي و بذون واسطه استه
۴- بر فهم یک موقعیت اجتماعی معین متمرکز شده است و به پیش بینی نمی پردازد.
۵ زمان ر واز نظر عبت مولفی است.
۶- زمان تجزیه و تحلیل با زمان پژوهش یکی است.
۲الکوی از آنبه رح داده است باید تدوین شود.
خود پژوهشگر است.
٩ مطالعات بسورت کتاب با تک نگاشت جاپ می شود
زار
صفحه 10:
چیستی و ماهیت روش تحقیق قوم نگاری
ویژگی های متمایز کننده پژوهش قوم نگارانه
زمینه گرا بودن: تحقیق قوم نگاری ویژگی زمینه گرایی یا طبیعی دارد. در این تحقیق قوم نگاری بر خلاف تحقیقا
آزاشگاهی | تحققات دیگر که متفیرها دستکاری می شوند. داده ها در موقعیتی طبیمی گردآوری می شود. محقق
در این موقعیت ها رویدادها و حوادثی را که به طور طبیعی رخ می دهند مشاهده می کند.در تفسیر و توصیف اطلاعات
باید به موقعیت. بافت و محیطی که اطلاعات از آنها جمع آوری می شود توجه لازم داشت.
ل ل لاع شيف كيف و بديدار شناختى جارد. تحقيق قوم تكارى در زمره تحقيقات كيفى قرار
aa پدیدار شناسی علم مطالعه پدیده ها است و بر توصیف دقیق پدیده ها تاکید دارد. پدیدارشناسان بر موارد ذهنی
ed بلکه سمی در تفسير اين رفتار از ديدكاه افراد
مورد مطالعه دارد. از لین رو انتخاب کردن یک چارچوب مشخص برای تفسیر. کدگذاری و مقوله بندی کرن رقتارها
ضروری است.
صفحه 11:
چیستی و ماهیت روش تحقیق قوم نگاری
| ویژگی های متمایز کننده پژومش قوم نگارانه
1 کل گرا ور تحقیق فوم نگاری دارای ماهیت کل گرا و جامع است. در این روش کل یک پدیده ای است که
توصیف و تفسیر می شود. در این تحقیق محقق به کل زمینه توجه دارد و بر اجزاء نظر چندانی ندارد. یعنی.
عناصری که به نحوی با پدیده مورد مطالعه رابطه دارند از جنبه های مختلف بررسی می شود.
۳ استفاده از روش شرکت کننده- مشاهده گر: در تحقیق قوم نگاری, محقق در موقعیت طبیعی و زمینه ای که
آثراد درلن زندگی می کنند. فکر می کننده عکس العمل نشان می دهند به مطالعه می پردازد. او از نزدیک
رویدادهای پیرامون خود را مشاهده می کند. درک می کند و به توصیف و تفسیر آنها اقدام می کند. به محققی
که خود نیز در صحته رویدادها حضور دارد و به مشاهده آنها می پردازد. شرکت کننده-مشاهده گر می نامند.
مشاهده گر-شرکت کننده سعی می کند تا نقش یکی از افراد مورد مطالعه راجه عهده بگیرد و زمینه مورد مطالعه
را خود را خود تجربه کند تا به آسانی احساسات. اعمال و افکار افراد مورد را درک کند.
صفحه 12:
چیستی و ماهیت روش تحقیق قوم نگاری
| چارچوب مفهومی برای انجام تحقیق قوم نگاری
| یکی از عمده ترین نکاتی که در تحقیق قوم نگاری بر آن توجه می شود. تاکید بر یک
سازمان است.
1 منظور از سازمان, گروه هایی از افراد هستند که به صورت منظم و ساختاری با یکدیگر
۱ تک زان راعی توان مجموعه ای دانست که از فرهنگ های مختلف تشکیل
ا ۳ ۱ بش های مشتلفی که بین آنها ثبات و تعامل وجود دارد:
شده باشد. بخش های تشکیل دهنده فرهنگ را دیدگاه می نامند. دیدگاه رفتار
sll ۰ ۱ و کند و هته اسلی تحتیق قوم نگاری را تشکیل می دهند.
صفحه 13:
چیستی و ماهیت روش تحقیق قوم نگاری
| چه چیز پژوهش قوم تگارانه نیست؟
کار در یک موقعیت طبیعت گرایانه لزوما تحقیق قوم نگارانه نیست.
استفاده از فهرست کنترل و چک لیست ها (از پیش تعیین شده ) مطرح نیست.
کار صرف در میدان تحقیق, قوم نگاری محسوب نمی شود.
۰:۱۲ اسطلاحات فرهنگی لزوما کار را قوم نگارانه نمی کند.
لازمه کار اطلاع از قوانین» مقررات. و فنون هر روش معین در تمامی عرصه ها است.
صفحه 14:
چیستی و ماهیت روش تحقیق قوم نگاری
| روش cle قونگارانه کدامند؟
1 پژوهشگران عمدتایر مشاهده» مشاهده مشارکتی و مصاحبه به عنوان پایه های اصلی قوم
نگاری تکیه کرده اند
A تقسیم بندی اسپرادلی:
(- مشاهدات توصیفی
۲- مشاهدات متمرکز
I ۳ مشاهدات گزینشی
صفحه 15:
چیستی و ماهیت روش تحقیق قوم نگاری
1
1
0
1
روش های قونگارانه کدامند؟
مشاهده توصیفی: شامل مشاده در یک عرصه اجتماعی می شود که از طریق آن پژوهشگر تا حد
امکان به توصیف و تشریح اکثر رفتارها می پردازد. پاسخ به این پرسش که «در اینجا چه می
گذرد؟»
شاهده متمرکز: پژوهشگر بر بخش خاصی از روزء زمینه یا تعامل اجتماعی متمرکز میشود و هر
آنچه را که بر افراد مورد بررسی در محیطشان می گذرد با تفصیل دقیق شرح میدهد.
مشاهده گزینشی: به این منظور به کار میرود که بتواند آنچه را لازم است درباره جنبه ای از یک
درك اجماءى مسد شود رايه دفت تعیین کند.
صفحه 16:
هر بررسی قوم نگارانه در عین حال حاوی پرسش هایی برای تحقیق بعدی است.
صفحه 17:
اهداف روش تحقیق قوم نگاری
1 انواع مشارکت در مشاهده
سس
مشارکت کامل مشارکت متوسط مشارکت منفعل
با و توشيح دهد وتشریج S
پژوهشگر باید میزان مشارکت را برگزیند و در یادداشت های خود توضی 3
صفحه 18:
اهداف روش تحقیق قوم نگاری
۲ در تحقيق قوم نگاری. محقق به توصیف علمی فرهنگ های مختلف می
پردازبا توجه به تعریف فوق, هدف تحقیق قوم نگاری ثبت و توصیف
رویدادها وفرایند های در شرایط طبیعی و یژه می باشد.
صفحه 19:
اهداف روش تحقیق قوم نگاری
| دو عامل باعث شده است که قوم نگاری طی سالهای اخیر توجه بسیاری به خود
0 ۱ ۰ 2 5 نرده ای مربوط می شود که دربارة اراتة مشاهدات
۳ که رانی بر سایر حوزه های تحقیق کیفی گذاشته و خواهد
گذاشت. عامل دوم آنکه مباحثات اخیر روش شناختی دربارة روشهای کیفی در
آنگلوساکسون است که تحقیق کیفی به نوعی نگرش پژوهشی پست مدرن دا
نگرشی که در تقابل با کاربرد کمابیش کدگذاری شدة اين روش خاص قرار داشت.
علاوه بر این قوم نگاری مجددا در روان شناسی رشد و فرهنگی کشف شد و توجه
تازه ای به سمت روشهای کیفی در این حوزه جلب کرده است.
صفحه 20:
کاربرد روش تحقیق قوم نگاری
1 مناسب موضوعاتی که گسترده و پر ابهام باشد یا مرزهای تعریف شده داشته با
ا الال 0| ۰ در بر گررننه رفتار »کنشهای متقابل .مصنوعات و
1 »رم کاری فامل »ذاهده ,ثبت گفتگوهاءآیین هاءاجراهاءجشن ها .جوکها و..می باشد.
1
در مفهوم عام مجموعه روشهاى بكاربرده شده در يك ميدان براى كرد آورى وثبت اطلاعات و آماده سازى ايوم
ا ۱ سل 0 هلب بك وشتار يا شيوه دیگر از بیان(روایت شفاهی -تصویری)
صفحه 21:
کاربرد یوش تحقیق قوم نگاری
۲ 9 ۹ ۱ 1 ۱ مد کلات تسفیقاتی مناسب است که پاسخ آنها از طریق منلبع اطلاعأتی گوناگون و
enemy ۰ 3 وه های گوناگون بدست می آیند. در مردم نگاری از آنچه که/به عنوان
اطلاعات نام برده می شود در برگیرنده ی چیزهایی می تولند باشد که با مردم. متون. اشیاء .طرح ها . ساختمان
0 00000 دا و تکنولونی ها در ارتباط هستند.هدف مردم نگاری بدست آوردن فهم و گرک
1
عمیق از یک و یت | ماعی است و لین امر نیاز به حی از غوطه ور شدن در میدان به منظ
ارقاظ و مستد ساری دارد.
صفحه 22:
کاربرد یوش تحقیق قوم نگاری
1 از آنبا که تحقیق مردم نگاری دارای اهداف و دامنه وسبعی است . لین نوع تحقیق در طرح خود
از روش های گوناگون زیادی استفاده می کندمصاحبه های نیمه ساخته .مشاهده ی شرکت
13 هار جم آوری و تحلیل متن ها ( برای مثال . گزارشات رسانه ای
و فوانین) روش هایی هستند که معمولا در مردم نگاری ترکیب می شوند.از آنجا که هدف مردم
نگاری فراهم آوردن تصوير کاملی از جهان اجتماعی است . چنین منابع اطلاعاتی گوناگون و
00 3 ۱ . إطلاغات بك مانشد میزان زمان سپری شده در میدان و نوشتن مداوم
دارای آهمیت می باشند.
صفحه 23:
محدودیت روش تحقیق قوم نگاری
1 محلى شدن محفق
۲ درگیری بیش از حد و ازدست دادن نقش محقق
لا پایان نامشحص
پایان تحقیق گاهی مشخص نیست و نتیجه گیری سخت است.
| تغییر فرضیه ها در طول مشاهده
صفحه 24:
محدودیت روش تحقیق قوم نگاری
| مساله اول مربوط به جایگاه قوم نگاری به عنوان علم است. همان طور که بیان شد قوم نگاران
۱ اور را مورد ترجه قرار می دهند و لین بدین معناست که از بردامٌتها
و مقوله های زبلنی خود اعضای فرهنگ . برای توصیف و تبیین فرهنگبهره گیری می شود. در
۱ 22 کمک می کند که فرهنگ رابه غنوان واقعیت اجتماعی
aed .ای ذشف قوانین زندگی اجتماعی فراهم نمی آورد.
1 ال کر .> اعتار گزارش یافته های قوم نگارلنه مربوط می شود . منتقدان استدلال می
ce ۱ ۱ as شان دهندم نوعی از نگارش است که نظم خاصی را به پدیده
ee 0 ۶ نطمى كه ممكن است بازتاب دقيقى از فرهنى مورد نظر
uae mee lee ee eee زير ناظر بر خود فرهنگ نمی باشند » بلکه داستانهایی
هستند که مولفان از قراردادها و ابزارهای ادبی مختلف » آنها را بیان کرده اند.
صفحه 25:
محدودبت ها و نقاط ضعف روش تحقیق قوم نگاری:
* یکی از اصلی ترین معایب قوم نگاری این است که نسبت به انواع دیگر پژوهش, به زمان
بیشتری تباز دارد. در لین صورت علاوه بر زمان زیادی که برای انجام دادن کار میدلنی صرف
مى شودء مدت زمان زیادی را نیز بايد صرف تجزيه و تحلیل اطلاعات و نوشتن آن کرد.
* یکی دیگر از محدودیتها و معلیب تحقیقات قوم نگاری. محدود بودن حجم نمونه اولیه است.
بر خلاف نظرسنجی های گسترده. قوم نگاران فقط به بررسی یک فرهنگ, گروه و یا سازمان
۱ ایآ -دودیت یکی از انتقادات وارد بر تحقیقات قوم نگاری است. زیرا
نمی توان نایم آن را تعمیم داد و نظریه ای کلی از آن استخراج نمود.
صفحه 26:
محدودیت ها و نقاط ضعف روش تحقیق قوم نگاری:
بعضی از منتقدان گامی جلوتر رفته لند و معتقدند توسع الگوهای کلی از پژوهش های قوم نگاری
عیرممکن است:
0 ِ اح ۳
* از So معلیب پر تحقیقات قوم نگاری این است که قوم نگاران مطلعان موضوع رابه صورت
les 9 5 نمی کنند و بیشتر به دنبال ایجاد رابطه با افراد و برقراری اعتماد متقابل
7 ار ای رو از طریق اطلاعات مغرضانه وارد تحقیق می شود.
اک ۱۳ ۰۰ ۳۱ ای کار را افزلیش دهند بلید از تمینه گیری مغرضانه دست بکشند. از
طرف ديكرء نمونه گیری تصادفی می تولند منجر به نادیده گرفتن برخی از مطلعان كه مى توا
کمک زیادی به پیشبرد تحقیق کنند. شود.
صفحه 27:
محدودیت ها و نقاط ضعف روش تحقیق قوم نگاری:
* یکی از مهم ترین محدودیت های قوم نگاری انتشار نتلیج است. به دلیل حجم بالای اطلاعات و نیز گاهی از |
اوقات رویکرد داستان نویسی در قوم نگاری» معمولاً نتلیج تحقیقلتی آن بسیار طولانی است. لین امر باعث
می شود تا محقق با انباشتگی اطلاعات مواجه شود و نیز مطالعه گزارش فراتر از حوصله خوانندگان آَنٌ
باشد.
* فشار موجود در رویکرد تحقیق قوم نگاری ناشی از دو اصل طبيعت كرايى و انعطاف يذيرى آن است. محقق/
مرتبا درگیر آشتی دادن لین دو عنصر متضاه است. از یک طرف به طور واقعی. تحقیق. درصدد یک توصیف
ه یا فرهنگ, به صورت کاملا طبیعی است و از طرف 29
کامل و جزئی از چون انعطاف پذیری تحت
تأثیر ناگزیر شخص محقق در کل تحقیق است. یک وضعیت متناقض را برای تحقیق به وجود می آید. به
همین منظوره تمام سعی محقق معطوف بر تعدیل لین فشارها برای بهینه کردن انعکاس واقعیت است که
مسلما تا حدی موجب خطا در تحقیق می شود.
صفحه 28:
محدودیت ها و نقاط ضعف روش تحقیق قوم نگاری:
* قوم نگاری با ضعف در پایلیی و تعمیم حداقل دريافته های خویش روبه روست. به هر حال, از دید
منتقدان قوم نگاری. تکرار لین نوع تحقیق برای بازسنجی توصیف ها و نتیجه گیری ها. هیچ راهی
۱ ۱ ۱ ۰ . زر آین باره که آیا محیط اجتماعی یا مردم مورد مطالعهه نمونه
یا بازنمای جامعه بزرگتری هستند امکان پذیر نیست.
** رعلیت اخلاق تحقیق در قوم نگاری بیش از تحقیقات دیگر. مورد تأکید قرار گرفته است. به همین
لحاظ انجام دقی يق رابا مشکل روبرو ساخته است. مسلما آگاهی محقق بر تعصبات خود و
جلوگیری از ورود آن به تحقیق و رعلیت حریم خصوصی مشاهده شونده ها امری دشوار در تحقیق
قوم نگاری به شمار می آید.
صفحه 29:
محدودیت روش تحقیق قوم نگاری
| برخى از نظریه پردازان فم استدلال می که قوم نگارهای سنتی نشان دهندهء گفتمان
ا ۱ ارتاط های یک طرفه و با فاصله نسبت به اعضای فرهنگ/مورد
پژوهش است.
۲ فرآیند گردآوری داده ها برای پژوهش قوم نگاری می تولند ماهها با یکسال یا حتی بیشنتر به طول
ام
غالب محفقان در تحقیق قوم نگاری به تعمیم یافته های تحقیق اهمیت نمی دهند.
صفحه 30:
محدودیت روش تحقیق قوم نگاری
در بحثهاى مربوط به قوم نگاری. روشهای گردآوری داده موضوعی انوی تلقی می شود. استراتزی های
ee وا ار ادهها و مهمتر از همه سیک نگارش و مستئلة اقتدار و مولف
در ارلثه نتابج توجه بیشتری به خود جلب کردهاند. می توان اين رویکرد رابا (نگاه مثبت) واجد ا
ارسي اسمس اها اج که در عین حال با خطر مواجهة روش شنا
٠1 01 ۱ و رو ات روشهای متعدد به کار گرفته شده در قوم نگاری آن رابه استراتزي
eaeD ۵ نی ساری رویکردهای مختلف روش شناختی استفاده میکنند تا
ى
بتواند به نگرش عام پژوهشی دست پیدا کند
صفحه 31:
محدودیت روش تحقیق قوم نگاری
در مواقعی مردم نگار می بایستی در بین گروه به مانند نان زندگی کرده. یعنی از نظر فرهنگی و رفتاری تغییر کرده
تایه رمز و راز اقکاره عقاید و آداب و رسوم آنان پی ببرد. در مواقعی اين تغییرات هماهنگ با سن, شخصیت و یا افکار
مردم نگار جور در نمی آید. به عبارتی, در جوامعی مانند جامعه ماء فرهنگ, قوانین و ارزش هایی را مطرح می کند که
عدول از آنها نه تنها متضاد با ارزش های بومی بوده بلکه. باعث به هم ریختگی رولنی نیز می شود. از این رو, افراد
جامعه ما محدودیت هایی برای اجرای مردم نگاری در مورد بسیاری از موضوع ها دارند.
eof coh oan كه بش از اندازه دست به تفسیر می زند و معنایی ,را به 5٩ ۱ ee
و كاه برعكس به او ايراد مى كيرند كه به اندازة کافی تفسیر نمی کند و خود رابه توصیف تجربی امور اجه
استناد به دلایل و شرایط آنها محدود می سازد. در وافع» تفسیر مردم شناختی باید تفسیر بومی را پشت سر
3ب اقل بتواند دست به بازسازی آن در شبکه های معنایی دیگر بزند. ey ol
صفحه 32:
محدودیت روش تحقیق قوم نگاری
|
1 « کارهای میدلنی مردمنگاری بر اساس هویتهای حرفهای و فردی شکل میگیرد و این هویتها به |
طوری اجتناب نابذیر ناشی از تجارب فردی است. در حالی که در میدان هم انجام, میشوند.
متأسفانه. بُعد زندگی نامهنویسی :
زیادی با توجه به تمهیدات مشاهده شده در زمینه عینیت غیر قلبل فهم است و اعتماهپذب
را همراه علم پذیرفته شده تهدید میکند؛ و نیز برای انسجام روش شناسی مشکلآفرین ۱
اگر ما امکان ذهنیت را از طریق نگاه مردمنگار به وجود آوریم و نقش از پیش تعین شده
مشاهده کننده فراهم آوریم».
ت مردمنگاری به لحاظ تاریخی ضعیف است. لین امُر تا حد
صفحه 33:
محدودیت روش تحقیق قوم نگاری
« در نقدهای قرن ۰۶ ستایی بودن کارهای ee
مردمنگاری است که ناشی از روح پوزیتیویستی بود. بعنی محقق تنها os
وب میشود و جيز بواسطه بیان او توصیف میشود و واقعیت پیدا میکند. اما در
eet ane تانید بر صدای موضوع و کاس ودن متون مردمنگارانه
بب شده که از آنسانشناسی دیالوگی با متون چند صدایی صحبت شود و مردمنگاران
خابه واسطههای فرهنگی, واسطهای برای رسانیدن این صداها به مخاطبانشان با
اما در مجموع باید پذیرفت درک عمومی از مردمنگارای به مثلبه توصیف عینی صرف.
١030000 لل رات دارد تا واقعیت. جرا که مرگینه مواجهه با موضوع
تلزم فهم و تفسیری از آنست و هرگونه توصیف نیز بر مبنای رویکردهای نظری و
مفهومی ضمنی و صریح انجام میگیرد.
صفحه 34:
محدودیت روش تحقیق قوم نگاری
ا ۱ نگاران در گذر از لین روش به اطلاعات بسیار Bebo
ree ۱ ا ۱ + طوری که لین نوع داده ها قابل مقایسه با داده هایی
ae :۶ آمنه آند. نمی باشند. در مواقعی این اطلاعات فقط
00 يه با راين: برای جامعم؛ علمی مفید بوده اند.
مردم نگاری در صورت خوب اجرا شدن می تولند از سویی. در فهم بسیاری از نکات
خوب فرهنگ جامعه که صورت می گیرد (بدون اينکه کنشگران آن عمل شناختی در
مورد علل وجودی آنها داشته باشند) و از سوی دیگر. نکات منفی که باعث بی
هنجاری و ناامنی و در نهایت مانع پیشرقت و توسعه جامعه می شود. مفید باشد
صفحه 35:
محدودیت روش تحقیق قوم نگاری
ene ear بارنایی اشکال فرهنگی به همان صورتی که بازیگران آنها
اد ] هدف نویسندگان مشترک است.. برای اینکار نیاز به
احاس نار به توانایی و به «درک» است که خود اینها قابلیتهای هنری هستند».
| نا دی مردم نگاری این است که اطلاعات فرهنگی جامع و غنی که بدست می آید
می تولند به غیر از نوشته های علمی اساسی هر نوع نوشته ای نیز باشد. همچنین ما
معتقدیم که مردم نگاری می تواند زمینه ای برای ایجاد دگرگونی اجتماعی باشد.
صفحه 36:
مراحل انجام روش تحقیق قوم نگاری
لا نخستین مرحله پژوهش :
پس از دسترسی به گروه مورد بررسی, پژوهشگر فعالیت های بسیار گسترده ای
انجام می دهد و سعی می کند تا آنجا که ممکن است بدون تعصب وبا ذهنی
پذیرا عمل کند و همه الگوهایی را که پدیدار می شوند. ببیند. پژوهشگر باید هر
چیزی را که می بیند و هر ادراکی رابه دقت و جزء به جزء یادداشت و ثبت
کند.
صفحه 37:
مراحل انجام روش تحقیق قوم نگاری
| مرحله میانی پژوهش :
در این مرحله پژوهشگر آغاز به برقراری ارتباط با مردم می کند وبا برخی از افراد
lees ۱ کار اعلی ارتباط نزمیک پیدا می کند و از وجود آنها
در پژوهش بهره می جوید. پژوهشگر اقدام به مصاحبه با برخی افراد نموده اما در
لین فرآیند نقش پژوهشگر را بازی نکرده. بلکه مصاحبه ها بدون ساختار بوده که
به این مساحبه ها گهگاه "گفتگوهای هدایت شده" اطلاق می گردد.
صفحه 38:
مراحل انجام روش تحقیق قوم نگاری
[ا مرحله نهایی پژوهش :
در آخرین مرحله پژوهش, پژوهشگر در موقعیتی است که می تولند انديشه هايش را به أزمون
کشد و الگوهای رفتاری را تشخیص دهد. در این مرحله است که صورت نهایی گزارش قوم
نگاری آغاز به شکل گیری می کند و پژوهشگر باید گروه مورد بررسی اش را ترک کند. این
مرحله انتشار گزارش پژوهشی را نیز شامل می شود.
صفحه 39:
ف رآیند تحقیق قوم شناسی:
مراحل تحقیق در فوم نگاری تا حدودی با مراحل تثبیت شده در دیگر بررسی های اجتماعی
ا ا (ete eevee ماهیتی اکتشافی دارد و به همین دلیل قوم نگاران علاقمند
۱ ند که در بین آنهاء. اطلاعات سر شماری, داده های تاربخی و
ساخت میدان تحقیق را بخوبی فرا گیرند.
از لين روء یکی از ویژگی های فرایند تحقیق در قوم نگاری. انعطاف پذیری و ترکیب پذیری آن
در به کارگیری هم زمان روش های مختلف تحقیق است
ete ee ال و برای اجرای این تجقیقات دنبال کرد:
صفحه 40:
مراحل انجام روش تحقیق قوم نگاری
مرحله گزینش موضوع مورد بررسی
مرحله بازبینی نوشته ها و مدارک مربوط به موضوع بررسی
مرحله پیوستن به گروه مورد بررسی و جمع آوری اطلاعات
مرحله تجزیه و تحلیل اطلاعات
مرحله نوشتن گزارش تحقیق و نتیجه گیری
مرحله بررسی روایی و پایایی تحقیق
صفحه 41:
مراحل انجام روش تحقیق قوم نگاری
مرحله گزینش موضوع مورد بررسی :
در پژوهش قوم نگاری مائند هر پژوهش دیگری, ابتدا بلید در مورد گزینش و گروه مورد بررسی
تصمیم گیری کرد. این گزینش معمولا بر مبنای علایق گسترده و کنجکاوی بنیادی پژوهشگر
صورت می گیرد.
ا ل لع و محقق: كار اصلی تحقیق شروع می شود.
صفحه 42:
مراحل انجام روش تحقیق قوم نگاری
۲. مرحله بازبینی نوشته ها و مدارک مربوط به موضوع بررسی :
۱ وه » یال اسناد و مدارک موجود می رود تا مبادا مطلب مهمی را از
باشد. در واقع در این بخش محقق باید پیشینه تحقیقی خود را جست و جو کند و به دنبال سرنخ
موجودی باشد که او را در حل مسئله کمک می کند. از لین روء در هر موضوع تحفیقی» گذراندن این مرحله
برای پژوهشگر ضروری است.
صفحه 43:
و( زوس تحقيق قوم تعارى
۳ مرحله پیوستن به گروه مورد بررسی و جمع آوری اطلاعات :
لین مرحله یکی از کلیدی ترین مراحل در فرایند قوم نگاری است و انتخاب روش درست در اين
سل وی تاذ موفقیت کلی تحقیق را به همراه آورد.
در پژوهش قوم نگاری جمع آوری اطلاعات بر حسب نیازهای تحقیق صورت می گیرد. به همین
دلیل برای هر نوع تحقیق می توان از روش منحصر به فردی استفاده کرد.
eae ۳ 9 تگاران + مشاهده می پردازند. مصاحبه می کنند وبه طور کلی» در پی آثار
و شواهدی می روند که به آنها در حل مسأله تحقیة . لین تنوع در روش های 7
به قوم نگاران اجازه می دهد تا زوایای تحقیق رابه دقت بررسی و اظهارات خود رابا دقت عمل
صفحه 44:
مراحل انجام روش تحقیق قوم نگاری
۲-۱. مرحله تجزیه و تحلیل اطلاعات : |
در تحليل قوم نكارى؛ تحلیل عبارت است از تنظیم داده های حاصل از مشاهده. مصاحبه. اسناد و مدارک و سایر
منابع در مقوله های مورد نظر و یلفتن رابطه ای میان آنها.
GIB Gedo لظ لش .یر نوجه دقیق به اهداف پژوهش است: این مرحله از 0 1 ١
تفسیری و مفهومی است.
لین فرایند با جمع آوری داده های خام و به دست آوردن بینش و تصویری کلی از تحقیق آغاز می شود. نجزیه و
و 2 بندی داده ها و توسیف اطلاغات است: در این مرحله بلید تمامی ۱ ۱ ۱
الل عل تاره و دیدگاهها لحلظ شود. همچتین در این بخش باید اطلاعات غیر ۰ ۰ ۲
فروری را ثر حذف کرد در واق» محقق در گزارش جلمع باید به میزان زیادی از اطلاعات بکاهد.
صفحه 45:
مراحل انجام روش تحقیق قوم نگاری ۱
7 كل يه و تخليل اطلاعات : |
تحلیل محتوا در قوم نگاری به منظور مستندسازی ارتباطات معنایی و نیز بررسی ارتباطات نظری صورت می گیرد.
تحلیل محتوای قوم نگاری متشکل از حرکت واکنشی میان توسعه مفهومی. نمونه برداری. جمع آوری اطلاعات.
برنامه تویسی و سرانجام تفسیر و تحلیل اطلاعات است.
en Ue ae تن بودن تحقیق است. البته لین مراحل به صورت انعطاف پذیری. صور
می گیرد.
alee ۹ ۱ متظور کشف و مقايبيه و 27 سر مات روش ها تصاوير معانی و تکات
جزئی ایجاد شده است.
صفحه 46:
مراحل انجام روش تحقیق قوم نگاری 1
۵ مرحله نوشتن گزارش تحقيق و نتيجه كيرى :
و الگوهای
ری می
در لین مرحله تحقیق» پژوهشگر در موقعي كه مى تولند انديشه هلیش را به آزمون
رفتاری را تشخیص دهد. در این مرحله است که صورت پایلنی گزارش قوم نگاری آغاز به شکل
کند و سرانجام باید پژوهشگر» گروه مورد بررسی اش را ترک کند.
قوم نگاری تحقیقی محلی است و محقق برای جمع آوری اطلاعات. منطقه کوچکی را بررسی می
آمر موجب می شود تا محقق کاملا بر موضوع اشراف یابد.
این مرحله انتشار گزارش تحقیق را نیز شامل می شود. سرانجام محقق نتیجه کار تحقیقی خود را حاضر می
کند و در قالب های مورد نظر در اختیار خوانندگان می گذارد.
صفحه 47:
مراحل انجام روش تحقیق قوم نگاری
۶ مرحله بررسی روایی و پایایی 2
در آخرین مرحلهء هنگام انتشار پافته های تحقیق, محقق باید بیشترین دقت و اخلاق را برای اقزایش اعتبار
کار خود به کار گیرد. آزمون اعتبار توصیف قوم نگاری این است که آیا موضوع های مورد
توصیف رابه مثلبه شرح راستین شیوه زندگی شان می پذیرند یا خیر. محقق نبلید هرگونه پیش فرضی ر
بر موضوع مورد بررسى اش تحميل كند. وى باید اجازه دهد که نظریه یا فرضیه اش بر gh آنچه مشاهده و
ثبت کرده است شکل گیرد. بدین صورت است که رولیی و اعتبار تحقیق قوم نگاری افزلیش می یابد. در
واقع. می توان گفت قوم نگاری از لحاظ روایی و اعتبار تحقیق قوم نگاری افزایش می یابد.
صفحه 48:
شناسایی و تعیین آزمودنی ها در روش تحقیق قوم نگاری
در روش تحقیق قوم نگاری نیز همانند هر پژوهش دیگر. نخست باید در مورد
گزینش موضوع و گروه مورد بررسی تصمیم گیری کرد. این گزینش عموما بر
مبنای علایق گسترده تر و کنجکاوی بنیادی پژوهشگر انجام می گیرد و میان
فرض های نظری, علایق پژوهشگر و شیوه های پژوهش معمولا تاثیر و تاثر متقابلی
برقرار است.
صفحه 49:
شناسایی و تعیین آزمودنی ها در روش تحقیق قوم نگاری
۱ 2 را می توان مورد بررسی قرار داد و لن رفتار اتحرافآمیز
هميشه موضوع مورد علاقه تحقیق قوم نگاری بوده است.
با توجه به ماهیت پنهانی
e میا خوذا
پژوهشگر دهند.
003002300005 1 ای حرف دیگر است. قوم نگاران به مسئله نمونه بودن یا نبودن
0 00 إلى ار ملی خواننده بلید لین نکته را تشخیص دهد که انتخاب
یک گروه خاص در واقع نوعی نمونه گیری است و مسئله بازنما بودن لین گروه به قوت خود
بای است.
ارند
cas رفتارهای اتحراف آمیزء آنهلیی که رفتار انحراف آ
مصاحبه کنند و با حداقل پاسخ های در
صفحه 50:
شناسایی و تعیین آزمودنی ها در روش تحقیق قوم نگاری
شناسایی و تعیین آزمودنی ها تحت تاثیر لین وافعیت نیز قرار می گیرد که برخی گروه ها
قدرت این را دارند که پژوهشگران را به گروهشان راه ندهند. از همین روی. جای شگفتی
نيست که در مورد گروه های قدرتمند و تصمیم گیرنده در کسب و کار یا سیاست هیچ
گونه پژوهشی مردم نگاری در دست نداریم و بیشتر بررسی ها در مورد گروه های به
فافد قدرت انجام گرفته اند. البته برخی گروه ها نیز ممکن است علاقه ای به
پژوهش در مورد خودشان نداشته باشند.
صفحه 51:
شناسایی و تعیین آزمودنی ها در روش تحقیق قوم نگاری
جمع آورى آطّلاعات ارائه فرضیه
(مشاهده. مصاحبه. مطالعه geste ديكر)
صفحه 52:
شناسایی و تعیین آزمودنی ها در روش تحقیق قوم گرایی
۰ :| که فرض می کند نقش یک آزمودن را بر عهده گرفته است.
| متاهده کننده به عنوان یک آزمودنی فرض نمی شود اما به منظور اجرای تحقیق پذیرفته
۱۳۰ ۰ با شرایط تحقیقی فعالیت کند
صفحه 53:
شناسایی و تعیین آزمودنی ها در روش تحقیق قوم گرایی
۴۲ ارت که ب» کمک آنهامی توان آزمودنی ها گروه های آزمایشی را
هذا ملحت
ا 000000 ( ازمودنی هابه ادامه همکاری در تحقیق تمایل نداشته باشندو عملاً
اری در
eee ۹ اند در چنین شرایطی نمی توان نتایج حاصل را ناشی از
دا حشر مستقل دانست:
صفحه 54:
شناسایی و تعیین آزمودنی ها در روش تحقیق قوم كرابى
seiee tee eee كه را مشارکت در تحقیق انتخاب میشوند نقش تعیین کننده ای
و ات های تحقیق دارند
۲ ای ۶ ری ها در معرض دو یا چند متغیر مستقل قرار می گیرند لثر متغیر مستقل
قلی ۱ .شیر مستثل بعدی انتقال پیدا می کند.
صفحه 55:
شناسایی و تعیین آزمودنی ها در روش تحقیق قوم گرایی
ا 0 ار نودنی ها به صورت تصادفی, است
1 چنانچه پیش آزمون موجب آگاهی آزمودنیها شود یافته های تحقیق محدودخواهند شد و
قلیل تعمیم به آن دسته از آزمودنی هلیی که ما در تحقیق شرکت نداشته لند نخوا
يوت
صفحه 56:
نحوه فرضیه سازی در روش تحقبق قوم گرایی
( در تحقیق زمینه یابی و آزمایش پیش از به کارگیری روش های معیین ابتدا فرضیه و
چارچوبی برای آزمون آنها صورت بندی می شود. ولی در تحقیق قوم شناسی عکس این
eli ۱ ار ی که فرضیه ها براساس اطلاعات تدوین می شود لین مسئله
١ 0007 0 :ريه , تحليل اطلاعات از روش استقرائى استفاذه مى شود
صفحه 57:
نحوه فرضیه سازی در روش تحقیق قوم گرایی
ees ae ae mE ات ار رو آدتترانی استفاده می شودنه از روش قیاسی که به
طورعمومی بر آزمون فرضیه های قبلی توجه دارد
1 هم زمان و هم گام با جمع آوری اطلاعات امکان دارد که فرضیه های صورت بندی و اصلاح
شوند یا تغییر یابند
صفحه 58:
نحوه فرضیه سازی در روش تحقیق قوم گرایی
000 دن دس های مشخصی و محدوده آغاز شود ولی هم زمان با
پیشرفت تحقیق فرضیه های دیگر نیز تدوین شود
لأ محقق قوم شناسی می تولند فرضیه های جدیدی را مطرح سازد و آنهایی را که مورد تأیید او
نیستند حذف کند
صفحه 59:
نحوه فرضیه سازی در روش تحقیق قوم گرایی
ا 0000 0105 حدوديتى در مورت تعداد يا ماهيث فرضيه وجود ندارد
f فرضيه سازى در تحقيق قوم شناسى- برخلاف تحقيق آزمايش و يس رويدادها- يك عمل
مستمر كه
صفحه 60:
نحوه فرضیه سازی در روش تحقیق قوم گرایی
۲ در این مرحله میان فرض های نظری .علایق پژوهشگر و روش های معمولاً اثیر و تاشر
متقابل است
لا در اين روش به جای تدوین فرضیه قبل از جمع آوری اطلاعات مى توان آن را هنگام انجام
إدن فعاليت صورت يندى كرد
صفحه 61:
فهرست منابع و مأخذ:
مقلله «راهبرد کیفی پژوهش قوم نگاری: مفهوم. پارادلیم» ویژگی ها و مباحث تکمیلی» 7
نوشته علیرضا پویا و زینب ملکی
۲ مقلله « تحقیق قوم نگاری در رویکردهای کمی و کیفی تحقیق » - نوشته دکتر محمدتقی
ایمانی
ا ادن كيف در متديريت : رويكردئى جامع ء حسن دانلیی فرد . سیدمهدی
آلوانی عادل آذر نشر صفار , چاپ اول. ۱۳۹۱
*httpy/amozesh1391mordad.blogfa.com/post/8
shttp://www.aftabir.com/articles/view/applied_sciences/social scienc
e/c12c1216471053_ ethnography _p1.php/%D9%82%D9%88%DI%
85-%D9%86%DA%AF%DB%A7T%D8%B1%DB%8BC-%DA%86%DB%8
C%DB%B3%DB%AA
*http://aghorbani.bloafa.com/post-34.aspx
*http://educationcurriculum.persianblog.ir/post/17/