سایرتحقیق و پژوهش

روش تحقیق 2

صفحه 1:
3۶86080060 ۵۵ حادج من ون ۱0۱/2 ‎asso‏

صفحه 2:
به نام خدا منابع پیشنهادی: * طبیبیسیدجمال الدین. ملکی»محمدرضا.(190)) تدوین پایان نامه»رساله»پروژه پژوهشی و مقاله علمی» چاپ دوم انتشارات فر‌دوس» تهران * دلاور؛علی (19126) مبانی نظری و عملی پژرهش در علوم انسانی و اجتماعی» چاپ سوم انتشارات رشد. تهران. ۶ سرمدءزهره .باز ركان عباس حجازى»الهه. ([©0977) روش تحقیق در علوم رفتاری» نشر اگه, تهران *_شریفی.حسن پاشا,شریفی‌نسترن.(1960) روش های تحقیق در علوم رفتاری» چاپ سوم انتشارات سخن» تهران: * سکاران» اوما.(9600)» روش های تحقیق در مدیریت» ترجمه محمد صانبی و محمود شیرازی مرکز آموزش مدیریت دولتی» تهران,

صفحه 3:
ادامه منایع پيشنهادي ساروخاني» باقر. (5600)) روش‌هاي تحقیق در علوم اجتماعي: اصول و مباني» جلد اول» پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي» تهران. *ساروخاني؛ بافقر. (96*2)روش‌هاي تحقیق در علوم اجتماعي: بینش‌ها و فنون» جلد دوم» پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي» تهران. ساروخاني باقر. (96)روش‌هاي تحقیق در علوم اجتماعي: روش‌هاي كمي: آمار پیشرفته» جلد سوم نشر دیدار» تهران. *هومن»حیدر علی.(1960)) شناخت روش علمی در علوم رفتاری» سمت. تهران.

صفحه 4:
ادامه منا يبلش دح * بیکرء‌ترز ال.(72) نحوه انجام تحقیقات اجتماعی ترجمه هوشنگ نایبی» انتشارات روش, تهران.

صفحه 5:
علم: مجموعه دانستنی‌های نظامدار در مورد پدیده‌ها و روابط آنها و روش‌ها: دست‌یابی به اين دانستنی‌ها (اطلاعات). نظریه علمی : مجموعه‌ای از قضایای منطقی و وابسته به هم که ماهیت پدیده‌ای را بیان می‌کند برای بیان نظریه. پژوهشگر: الف - اطلاعات‌جمع‌آوری شده را خلاصه کرده و در یک حيطه مشخص قرار می‌دهد. ب. اصول حاکم بر مجموعه‌ای از وأقعیت‌ها را به روشنی بیان می‌کند. پ-از طریق تعیین روابط بین پدیده‌هاء تغییرات یک پدیده را از ر وی پدیده دیگر پیش‌بینی می‌کند.

صفحه 6:
فرضیه : حدس بخردانه‌ای درباره رابطه دو یا چند متغیر است. فرضیه به صورت جمله اخباری بیان می‌شود و نشانگر نتایج مورد انتظار است. قانون اکن نظاريةها دى مقجاس وسيع نيه آزمايش گذاشته شوند و اطلاعات آزمایشی و تجربی. آنها را تأييد كنند و از اين طريق بتوان رابطه منظمی را پیش بینی کرد. به "قانون" تبدیل می‌شوند.

صفحه 7:
اصل : اگر قانون ازچنان استحکامی برخوردار باشد که به یک باور تبدیل شود. قانون به "اصل بدیهی " تبدیل می‌شو د. روش : مجموعه فعالیت‌هائی که برای رسیدن به هدفی صورت می‌گیرد. پژوهش: عمل منظمی که برای بررسی مسئله‌ای خاص که به یک راه حل نیاز دارد. انجام می‌گیرد تا پاسخ‌هایی برای آن مسئله به دست آید. تحقیق یعنی حقیقت‌یابی

صفحه 8:
روش‌های مختلف شناخت پدیده‌ها ۱.تجربه ‎Gai -— Experiment‏ شخصی ۲ .مرجم ۳56۵۲6۲۵6۵ سه رجوع به تجارب دیگران ۲.شهود ‎Intuition‏ سه شخص بدون هيج دليل منطقی, از طریق حدس ‎OLS 5‏ امورى را استنباط مىكند. ۴.قیاسی 06001۷6 فرد واقعیت‌های شناخته شده و مسلم را کنار یکدیگر قرار می‌دهد و از قیاس آن واقعیت‌ها. به نتیجه جدیدی می‌رسد. واقعیت‌ها دو دسته‌اند: کبری و صغری, کبری» واقعیت مسلمی است که قبلا به صورت غیرقابل انکار پذیرفته شده و حکمی است کلی» صغرى: حکمی است جزیی و حالت خاصی است از کبری. کبری: همه انسان‌ها فانی هستند صفری: سقراط یک انسان است نتيجه : سقراط فانی است

صفحه 9:
۵. استقرائی 1000611۷6 پژوهشگر از راه مشاهده جزئیات به احکام کلی و اطلاعات جدید می‌رسد. و روش قیاسی مشاهده و تجربه مطرح نبود و اساس مطالعه بر تعقل» استدلال و منطق ارسطویی استوار بود. روش استقرایی وسیله فرانسیس بیکن در تمامی انسان‌های مشاهده شده فانی بودند سه انسان موجودی فانی است.

صفحه 10:
Scientific ‏علمی‎ IP دانشمندان از ترکیب جنبه‌های مثبت روش‌های قیاسی و استقرائی و اضافه کردن شیوه‌های جدید (نمونه‌گیری تصادفی با آزمون‌های آماری) به روش نوینی دست بافتند که به آن روش علمی می‌گویند. جان دیوئی. الگوی روش علمی خود را به شرح زیر ارایه داده است: الف - شناخت و بیان مسئله ب -ساختن فرضیه پ - جمع‌آوری اطلاعات ت - تحلیل داده‌ها ث - استنتاج برای تائید یا رد فرضیه

صفحه 11:
جذو 03 0 پژوهش علمی که همان کاربرد روش علمی است. در جستجوی شرایطی است که تحت آنها پدیده خاصی رخ می‌دهد و مشخص کردن . شرایط دیگری است که تحت آنها این پدیده رخ نمی‌دهد. ۱ افزایشی بودن ۲. تجربی بودن ۳ نظم داشتن ۴.تصمیم‌پذیری © متخصص طبی ۶. دقت و درسی مشاهده و توصیف ۷ منطقی و عینی بودن ۸. صبرطبی ٩.جرات‌طلبی‏ ۰. دقت در پژوهش ۱۱.هدفمندی ۱۲. آزمون‌پذیری ۱۳ . تکرار پذیری ۱۴. وقت‌و اعتماد ۱۵. صرفه‌جوئی

صفحه 12:
حلاحظات در چزژوهش‌های علهی. ".این پژوهش‌ها برای حل مساله انجام می‌گیرند. ۲.پژوهشگر در پی کشف قوانین و اصول کلی حاکم بر روابط «متغيرها براى يي بينى رويدادهاى أثى اسث. ۳.پژوهش مستلزم مشاهده. آزمایش, استفاده از روش‌های عینی و آماری برای تحلیل داده‌ها و اطلاعات مشاهده شده است. ۴.پژوهش براساس مشاهده و توصیف دقیق انجام می‌پذیرد. ۵.پژوهشگر باید در زمینه مورد پژوهش دارای تخصص و تجربه باشد. *:بزومش مستلزم شكيبايى: يشتكاز بو اجتناب إن شتاب است. ".در انجام پژوهش. از پیش‌داوری و تعصب شخصی باید اجتناب کرد. 1

صفحه 13:
Theoretical Framework ‏نظری‎ aga, الگویی است مفهومی مبتنی بر روابط تئوریک میان‌شماری از عواملی که در مورد مسئله پژوهش با اهمیت تشخیص داده شده‌اند. این نظریه با بررسی سوابق پژوهشی در قلمرو مسئله به گونه‌ای منطقی جریان می‌یابد. در اینجاء آمیختن باورهای منطقی پژوهشگر با پژوهش‌های انتشار یافته به منظور ایجاد پایه علمی برای بررسی مساله مورد پژوهش جایگاه اساسی دارد. ‏

صفحه 14:
اداهه ... سپس, می‌توان از محل این چارچوب نظری, فرضیه‌های آزمون پذیری را پدید آورد تا مشخص شود نظریه تدوین شده تا چه اندازه متغیر است. ‎Ail‏ چارچوپ نظری پایه اصلی پژوهش را تشکیل می‌دهد. پنج ویژگی بنیادی وجود دارد که باید در چارچوب نظری در آميخته شوند: ‏۱ متغیرهای مرتبط با موضوع پژوهش باید به روشنی شناسائی و مضخص شوند.

صفحه 15:
.... aglal ۲. باید بیان شود که چگونه دو یا چند متغیر به یکدیگر هرتبطاند. ۳. اگربتوان ماهیت و جهت روابط را برپایه یافته‌های پژوهش‌های پیشین به صورت نظریه بیان کرد. آنكاه نايد اشاراتی مبنی بر مثبت یا منفی بودن روابط وجود داشته‌باشد. باید به روشنی تشریح شود که چرا انتظار است این روابط وجود داشته باشد. استدلال‌ها را می‌توان بر پایه یافته‌های پیشین استوار کرد. 5. باید نموداری که نشان‌دهنده چارچوب نظری باشد ترسیم کرد تا خواننده بتواند روابط مبتنی بر نظریه را تجسم کند.

صفحه 16:
(Theory) ‏خظرجه‎ حرکت پژوهشگر از دانستن یک واقعیت به سوی پرسش در مورد علت آن» حرکتی در جهت تبیین " نظریه " است. برای بیان نظریه و یا یک قانون کلی» پژو‌هشگر: الف . اطلاعات جمع‌آوری شده را خلاصه می‌کند و در یک حیطه مشخص قرار می‌دهد. ب. اصول حاکم بر مجموعه‌ای از وأقعیت‌ها را به روشنی بیان می‌کند. پ. از طریق تعیین روابط بین پدیده‌هاء تغییرات یک پدیده را از روي پدیده دیگر پیش‌بینی می‌کند. هدف نهائی علم رسیدن به یک نظریه است وگرنه جمم‌آوری اطلاعات و پیز واقعيت‌هائی که ضرف از تائید فرضیه‌ها به دست می‌آیند. به پیشبرد علم کمکی نمی‌کند. ۳

صفحه 17:
هسخله اولین قدم در هر پژوهش علمی, تشخیص مسئله و بیان است. انتخاب مسئله یکی از دشوارترین مراحل پژوهش است. این مرحله از دو قسمت تشکیل شده است: ۱)تشخیص مسئه و ۲) بیان آن به صورتی که بتوان آن را با استفاده از روش‌های پژوهشی معتبر و پایدار مورد پژوهش قرار داد. برای انتخاب مسئله پژوهشی: پژوهشگر می‌تواند به راه‌های زیر اقدام نماید: الف. مطالعه پژوهش‌های گذشته. به منظور آگاهی در مورد مسایل مور دا سس id

صفحه 18:
Hypothesis ‏هفرضية‎ حدس عادلانه‌ای است درباره حل یک مسئله. فرضیه را می‌توان به منزله رابطه‌ای منطقی بین دو یا چند متغیر تعریف کرد که به صورت جمله‌ای آزمون پذیر بیان می‌شود. 06

صفحه 19:
خرضیه‌های صفر و جانشین : فرضیه صفر (۳۱0) پیشنهادی است که یک رابطه مشخص و دقیق بین دو متغیر را بیان می‌کند. یعنی همبستگی بین دو متغیر برابر با صفر است. فرضیه صفر به عنوان عدم ارتباط معنی‌دار بین دو متغیر یا عدم تفاوت معنی‌دار بین دو گروه تعریف می‌شود. فرضیه جانشین (,۲۱) جمله‌ای است که رابطه بین دو متغیر را بیان می‌کند یا تفاوت‌های بین دو گروه را نشان می‌دهد. فرض جانشین یا خلاف بیانی است که پژوهشگر آرزو می‌کند درباره آن پژوهش نماید.

صفحه 20:
اداهه .... فرضیه پژوهش ترجیحاً جهت‌دار است. یعنی رابطه مشخصی را بین دو یا چند متغیر بیان می‌کند اين رابطه می‌تواند به گونه‌های مختلف باشد: مثال ۱: - بین متغیرهای ۷,۶6 همبستگی مثبت وجود دارد. - روش تدریس ۸ بهتر از روش تدریس 3 است. - پیشرفت تحصیلی دختران (گروه ۱) در ریاضیات بهتر از پسران (گروه ۲) است.

صفحه 21:
اداهه ... مثال ۲: آيا بين متغيرهاى 6 رابطه‌ای وجود دارد؟ -آيا ميان روش تدريس 4 ,8 تفاوتى وجود دارد؟ -آيا ميان ييشرفت تحصيلى دختران و يسران در رياضيات تفاوتى وجود دارد؟

صفحه 22:
‎x > ۳۹‏ 3 ۱ هرگونه فعالیت منظم برای مطالعه مسایل و رسیدن به اجرای کلی ‏۲ تلاش منطقی که به منظور پاسخ به یک یا چند سئوال انجام می‌شود. ‏۲ بررسی و مطالعه منظم و کنترل شده پدیده‌ها و آزمایش قضیه‌های فرضی درباره روابط احتمالاً بین آنها با یک دید انتقادی ‏؟. مجموعه اقداماتی در قالب روش علمی برای کشف و توصیف پدیده‌ها و تبیین قوانین حاکم بر آنها ‏0 مطالعه حقیقت. کوششی جهت شناخت موضعی با آگاهی کمتر به موضعی با علم بیشتر. ‎ ‏. حرکت از

صفحه 23:
اولین مرحله چژوهعش. احساس وجود یک هشکل است. ۲ - مشخص كردن دامنه وسیعی که پژوهشگر مايل است در آن گستره پژوهش نماید. دامنه مورد علاقه پژوهشگر ۳ - چگونه موضوعی مناسب انتخاب نماید و در كجا آن را جستوى كد؟

صفحه 24:
راهکارها ۱ استفاده از تجارب شخصی ۲ استنتاج از نظریه‌ها ۳ استفاده از منابع. اسناد و متون مربوط به موضوع عتوان همواره متأشر از محتوای " بیان مسئله " است. "بیان‌مسئله " ابزار باورهای واقعیء آگاهانه. علمی و روشن پژوهشگر نسبت به شدت. وسعت و میزان مسئله. مشکل و ارتباطات آن می‌باشد. به مجرد تبیین مسئله. بررسی متون و جمع‌آوری اطلاعات اجتناب ناپذیر است.

صفحه 25:
براساس پژوهش‌های انجام شده پیشین. پژوهشگر می‌تواند به ابداع موضوعی تازه به پردازد. از ديد جامعه علمی. پژوهش هنگامی واجد ارزش است که در آن بعد خاص, پژوهشگر گامی نو به جلو برداشته باشد. یعنی خلاقیت پژوهشگر, تجارب. و مطالعات او به نوعی توآوری در گستره دانش منجر گردد. سه معیار انتخاب نهایی موضوع سر ) ‏يتوهش يديرى‎ ‏خسن‎ CNS oe ‏القش در‎ (eS sale | oe a sa )

صفحه 26:
منابع اطلاعاتی علمی qd. Ossertaiows @bsiruct (Oct. ®,®8,C) &. ®vvks ta Priat (x. Gubiert, b. Butkor) 9. ®ustess Bvvks ta Priat

صفحه 27:
"ادامه @-GrtewPr iourcds @bsirat ‏كلمج سا ات‎ عهجمییهن() م90 دمت وت تسس ۱ 3 ور ام ول سم ‎OWES DOW‏ تالا

صفحه 28:
شیوه بررسی متون کی-۳( . کی-6 مج . Okere ‏كجا-©‎ ‎Okat P- ‏جه‎ ‎Wow 9- ARS . Oly - ‏چرا‎ 2 © © و ۵ ۵

صفحه 29:
نقد ‎Critique‏ ‏شرحی‌مختصر و جامع(پ اسخ سه تاک و سه‌تاج) -4 از متن مورد مطالعه برشمردن قاط قونآن‌متن-0 برشمردننقاط ضعفآن‌متن-9 قضاوتپ ژوهشگر -۲)

صفحه 30:
Pesearch Proposal jnag jp alasso ۱-عنوان ‎Title‏ ‏۲-بیان مسئه. ‎-Statement of the Problem‏ ۲ اهمیت پژوهش ‎Improtance‏ - ۶ وجوه تمایز ‎Significance‏ ‏۵ اهداف ‎Objectives‏ — - فرضیات اسئوالات ‎—Hypotheses‏ ‏۷- روش پژوهش ‎—Methodology‏ ۸ دامنه پژوهش ‎—Delimitation‏

صفحه 31:
60 اداهه ... Facilities ‏امکانات پژوهش‎ ٩ —Limitations ‏محدودیت‌های پژوهش‎ -۰ ۱-مرور برپژوهش‌های مربوط ‎Review of Related Research‏ - ۲- مقاهیم وواژه‌ها ‎-Terms Definition‏ ۳ فصول آزمایشی حجب0 مهب - ۶ زمان لازم ‎—Time‏ ‏۰ اعتبارات لازم ‎—Funds‏ —References/Bibliography

صفحه 32:
اداهه‌ها ... ی ‎SB WD‏

صفحه 33:
موضوع و عنوان چژوهش الف موضوع پژوهش باید دارای شرایط زیر باشد: ٩ . موضوع برای پژوهش مناسب و از نظر عوامل خارجی و شخصی پژوهشگر امکان‌پذیر باشد. ۲ _دسترسی به اطلاعات و مدارک لازم ممکن باشد. اهمیت موضوع در تازگی آن است. تکرار پژوهش‌های سابق نباشد. . کلی نباشد. قلمرو وسیع نباشد.

صفحه 34:
or اداهه ... ب. انتخاب عنوان و نام پژوهش : مشخص‌کننده مفهوم کلی محتوای پژوهش و متناسب با موضوع باشد. کوتاه و ساده باشد. عقیده و نظریه ثابت و قاطعی را اعلام نکند. زیبا بوده و تکراری نباشد. wally Gl oa gu ‏پیش آزستنه ملفین‎ foe My Tay See

صفحه 35:
هعیارهای انتخاب موضوع.»عنوان چژوهش»* ۱- اولویت موضوع ۲ - کاربرد داشتن ۳ اجتناب از دوباره کاری ۶- نو نبودن موضوع ۰ قابلیت اجرا از نظر پژوهشگر - معقول بودن موضوع ۷- آشنائی علمی پژوهشگر با موضوع مورد پژوهش

صفحه 36:
اداهه .... ‎A‏ -ساده بودن موضوع ‏4- با صرقه بودن ‎٠‏ - متناسب با زمان بودن ۱- احتراز از تعصب ‎VY‏ رعایت ملاحظات اخلاقی

صفحه 37:
هسخله اولین قدم در هر پژوهش علمی, تشخیص مسئله و بیان است. انتخاب مسئله یکی از دشوارترین مراحل پژوهش است. این مرحله از دو قسمت تشکیل شده است: ۱)تشخیص مسئه و ۲) بیان آن به صورتی که بتوان آن را با استفاده از روش‌های پژوهشی معتبر و پایدار مورد پژوهش قرار داد. برای انتخاب مسئله پژوهشی: پژوهشگر می‌تواند به راه‌های زیر اقدام نماید: الف. مطالعه پژوهش‌های گذشته. به منظور آگاهی در مورد مسایل مور دا سس id

صفحه 38:
Qeseock Obj Obpvives: Ui 5; ‏اهداف‎ «فلصلى-) «فارمانى-.© لهدلفویژم -© هفكاربردى 6

صفحه 39:
سوال‌های بژوهعش مسئله پژوهش در مطالعات کیفی و کمی می‌تواند به صورت سئوال بیان شود. شکل سئوالی بیان مسئله غالبا ترجیح دارد زیرا ساده و مستقیم است و پژوهشگر را برای پاسخ هدایت می‌کند.

صفحه 40:
حنوالات پژوعش را هی‌خوان ‎a‏ ‎aad‏ دسته رده جندی کرد ‎EL‏ منت ‏3 سئوال‌های توصیفی: در این گونه سئوال‌ها ‎gare‏ از کلمات " چه می‌باشد", "چیست" و "چگونه است" استفاده می‌شود. ‏. سئوال‌های رابطه‌ای : در این گونه سئوال‌هاء چگونگی رابطه دو یا چند متغیر مورد نظر قرار می‌گیرد. ‎av‏ سئوال‌های قضاوتی: این سئوال‌ها با قضاوت ‏مطرح متغیرها سرو کار دارد.

صفحه 41:
Hypothesis ‏هفرضية‎ حدس عادلانه‌ای است درباره حل یک مسئله. فرضیه را می‌توان به منزله رابطه‌ای منطقی بین دو یا چند متغیر تعریف کرد که به صورت جمله‌ای آزمون پذیر بیان می‌شود.

صفحه 42:
eo ودز کی‌های خرضیه پژوهش . ۱ .باید با شواهد عقلی و حقایق علمی شناخته شده هماهنگ باشد. ۲ .باید آزمون‌پذیر بوده و آزمودن درستی و یا نادرستی آن هتطوی کامل اسکای: تذیآبانشند. ".بايد بدون ابهام باشد و با ساده‌ترین اصطلاحات بیان شود. ۴.عمدتا رابطه بين دو يا جند يديده (متغير) را بيش بينى می‌کند.

صفحه 43:
6م جهار هدف اصلى جراى صورتبندى فرضيه عنوان شده ‎nual‏ ١.جملهاى‏ است كه به صورت ربطی بیان می‌شود و به توصیف رابطه بین متغیرها می‌پردازد. ۲.مجموعه فعالیت‌های اجرایی پژوهش را تعیین می‌کند. ۳.برای پدیده‌ها تبیین آزمایشی فراهم می‌آورد و موجب افزایش معرف علمی می‌شود. ۴.چارچوبی برای گزارش نتایج پژوهش را فراهم می‌آورد.

صفحه 44:
ee هلاک‌های خدوجن فرضیه : ‎.١‏ باید آزمون پذیر باشد. ‏۲ باید همبستگی را رابطه بین دو متغیر را بیان کند. ‏باید با نظریه‌ای مرتبط باشد. ‏باید روشن و دقیق باشد. ‏بايد فارغ از مفاهیم ارزشی و اخلاقی باشد. باید اختصاصی باشد. ‏ها ها مه

صفحه 45:
(Assumptions) \m.\y4 yO, jaar ‏احکامی هستند که پژوهشگر‎ ‏انها را به عنوان حقایق‎ ‏تائید کرد.‎

صفحه 46:
خعریف و انواع کلی جژوعش تحقیق فعاليتی است منظم و مدون که هدف آن کشف و گسترش دانش و یافتن حقیقت. انواع كلى تحقيق ۲ تحقیق کاربردی که هدف آن رشد و بهتر كردن يك محصول یا روال یک فعالیت و خلاصه آزمودن مفاهیم نظری و مجرد (ذهنی) در یوقعیت‌های واقعی و زنده است.

صفحه 47:
en - تاریخی - تجربی - توصیفی - مروری 1.Historical 2.Experimental 3. Descriptive . Review 110180502110 0111 83

صفحه 48:
eo انواع چژوهش ۱ .تحقیق توصیفی توصیف عینی و واقعی و منظم خصوصیات یک پدیده یا یک موضوع در پژوهش توصیفی, محقق الزاماً در پی کشف و توضیح روابط. همبستگی‌ها و احتمالا آزمودن فرض‌ها و پیش‌بینی رویدادها نیست. بلکه او بیشتر در جهت توصیف موقعیت‌ها است. ۲ تحقیق تداومی و مقطعی شناسائی و درک جامعی از یک دوره

صفحه 49:
موردی و زمینه‌ای هدف پژوهشگر شناسائی و درک جامعی از یک دوره کامل یا قسمتی از یک واحد یا مورد است. ۴ تحقیق همبستگی پا همخوانی مطالعه دو یا چند دسته از اطلاعات مختلف مربوط به یک گروه یا یک دسته اطلاعات از دو یا چند گروه به منظور مطالعه تغییرات در یک یا چند عامل در اثر تغییرات یک یا چند عامل دیگر.

صفحه 50:
هه أداهة ... ۵ تحقیق علی یا پس از وقوع پژوهشگر بدنبال کشف و بررسی روابط بین عوامل و شرایط خاص و محل وقوع یک یا چند پدیده است. ۶ تحقیق تجربی حقیقی يزوهشكرء محرک‌هاء روشها یا شرایط محیطی خاص را دستکاری می‌کند تا چگونگی تأثیر این تغییرات را در شرایط یا رفتار گروه نمونه, مورد مطالعه و بررسی قرار دشد.

صفحه 51:
اداهه ... ۷ تحقیق نیمه تجربی از آنجا که نمی‌توان در بسیاری از موقعیت‌های طبيعي - اجتماعی متغیرهای موجود در حوزه پژوهش را کاملا کنترل کرد. محقق از روش تحقیق نیمه تجربی استفاده می‌کند. ۸- تحقیق تطبیقی

صفحه 52:
مانند پژوهش‌هاي توصيفي, با برخي پديده‌هاي مورد علاقه شروع مي‌شود. اين دسته از پژوهش‌ها با هدف. کشف ابعاد يك پدیده, نحوه‌اي که بیان مي‌شود., و به عواملي که مرتبط مي‌شود, انجام مي‌پذیرد

صفحه 53:
:پژوهش پيمايشي توصيفي است از نگرش و رفتار جمعيتي براساس انتخاب نمونه‌اي تصادفي و مصرف از افراد آن جمعیت و پاسخ آنها به يك رشته سئوال. با استفاده از این پژوهش‌هاي پيمايشي, مي‌توان به تببین پدیده‌ها پرداخته, فرضيه‌هائي ارایه و با طرح سئوالاتي, پاسخ اين سئوالات به .آزمون گذاشته شوند هه

صفحه 54:
:پژوهش ميداني تلاشي است براي درك و شناخت نحوه عمل يك واحد اجتماعي نظير يك گروه يا سازمان يا اجتماع و مناسبات دروني آنها. پژوهشگر با شرکت روزمره در آن واحد اجتماعي. مي‌کوشد حضورش تغييري در محیط ایجاد نکند. سپس با دقت به مشاهده جريان امور ترداختة, متتاهداتة را :تاددا شت نموده. سعي دارد به درك آن محيط اجتماعي بپردازد.

صفحه 55:
نسل گروهي از ز افراد است که در فاصله معيني از زمان بدنیا آمده‌اند. گروه‌هايي مقارن يك رویداد تاريخي, مثل نسل ‎Mail‏ مطالعه نسلي معمولاً شامل دوران كودكي نمي‌گردد, بلکه دوره‌هاي بعدي را در بر مي كيرد و معمولاً با نسل قبل يا نسل بعد مقايسه ميشود. شناخت تغييرات براساس شواهد محكمي استوار است. مثل درصد معتادان در گروه سني 15-19 ساله در پنج سال بيش كه 10 درصد بوده است. حال در گروه سني20-24 ساله 5 درصد معتادند. شواهد محکم؟

صفحه 56:
يزوهش هاي كيفي 01121. این پژوهش از چند روش پژوهش و جمع‌آوري اطلاعات از قبیل پژوهش ميداني, مشاهده, مصاحبه, قوم‌شناسي و قوم‌نگاري تکشیل شده است. پژوهش کيفي تنها بر يك فلسفه, نظريه يا روش منحصر به فرد استوار نیست, بلکه با ‎Sylow‏ از ,,مکاتب پیوند دارد.

صفحه 57:
مراحل انجام پژوهش‌هاي کیفی 1 تعیین استراتژي پژوهش. روش ساختن اینکه پژوهش توصيفي, اكتشافي و یا تبييني است که به ترتیب استراتژي‌هاي پژوهش ميداني, مطالعه موردي همراه با پژوهش ميداني, و يا مطالعه ميداني همراه با مطالعه موارد چند گانه مي‌طلبد. 2 نمونه‌گيري از جامعه مورد مطالعه. 3 روش‌جمع‌آوري داده‌ها 4 تحلیل‌داده‌ها 5 بررسي روايي, پايائي وتعميم‌پذيري پژوهش كيفي 6 تدوین گزارش پژوهش

صفحه 58:
Content) Igine Jub (Analysis موجود در يك متن مي‌توان از روش تحلیل محتوا استفاده کرد. در اين روش. محتواي اشکار ‎ely‏ به طور نظام‌مند و کمي توصیف مي‌شود. مي‌توان اين روش را تبدیل داده‌هاي كکيفي به .كمي قلمداد كرد

صفحه 59:
ادامه تحلیل محنوا (اصماصدمن (Analysis به بیان دیگر, تحلیل محتوا مطالعه ارتباطات است و به منظور تو صیف رفتار اجتماعي و آزمون فرضيه‌اي که در مورد آن تدوین شده است., اجرا مي‌شود. هدف غالب تحلیل محتواهائي که انجام مي‌ شوند, پاسخگويي به سئوال‌هايي است که با موارد مورد تحلیل ارتباط مستقیم دارند.

صفحه 60:
ادامه تحلیل محنوا (اصماصدمن ‎(Analysis‏ ‏در این تحلیل‌ها, اطلاعات معيني هه طبقه‌بندي مي‌گردند و به جدول‌هاي ساده‌اي تبدیل مي‌شوند. گرچه تحلیل پژوهشي مي‌توان از این دوش براي آزمون فرضیه نیز استفاده کرد.

صفحه 61:
مشخصكردن سأك يزو شى-) لنتخابو نمونه گیریاز منابع مورد تحلیل-0 تعریفو مشخصک ردن‌متغیرهاوپ_ ژو هش-9 لنتخاب و لحدهایت حلیل کلمه ها.موضوعانتو مجموعه 6 موضو عانمرتبط ک میک ردن و لحدهاوت حلیل-6

صفحه 62:
پژوهش فراتحلیل او سوح؟) حنصراه) ‎Oe‏ فراتحلیلی مجموعه ای از فنون نظامدار برای حل تناقض درمورد یافته های حاصل از پژوهش های مختلف است. اين روش نتایج مطالعات مختلف را به مقیاس مشترک ‎yas‏ ‏می کند و با روش های آماری رابطه بین ویژگی های .مطالعات و يافته ها را مورد بررسی قرار می دهد بنایرراین,فراتحلیلی مجموعه ای از روش های آماری اسث که برای یکپارچه کردن نتایج حاصل از پژوهش های آزمایشی و همبستگی که به طور مستقل و در ارتباط با یک ,موضوع واحد انجام گرفته اند, به کار می رود

صفحه 63:
ادامه پژو هش فراتحلیل برخلاف روش های سنتی پژوهش,داده های مورد بررسی در روش فر اقحلیل را خلاضه"های آماری به دست آمده اقا مطالعات پژوهشی مستقل تشکیل می دهد. پیش فرض اساسی روش فراتحلیل آن است که هریک از مطالعات, برآورد متفاوتی از. پاربامتر و روابط موجود جامعه را نشان مى دهد.از تحلیل نظامدار انبوهی از اين داده هاء برآورد .دقيقترى از يارامتر جامعه به دست مى ايد

صفحه 64:
:مراحل پژوهش فراتحلیل تعیین‌«فو مسئله پژوهش-) نمونه كيرى © جمع آورودادم هاو طيقه يبند كدكذ ده ار ار ‎oa‏ ‏یلیافته ه 6 or

صفحه 65:
اخواع جژوهش در خظام جهداشت و درهان 1.CLINICAL RESEARCH (C®) ‏تحقیقات بالینی‎ -۱ 2.BIOMEDIAL REASEARCH ‏تحقیقات بیومدیکال‎ -۲ (MR) ۲ تحقیقات در نظام‌های بهداشتی ‎3.HEALT SYSTEM RESEARCH(HSR)‏

صفحه 66:
نیوه‌های استناد ورم ص0 .3 4.Harvard 1. A.P.A 2. Darah

صفحه 67:
۱ چرا استناد؟ ۲- شیوه‌های رایج استناد علمی 1.APA Style )۲۵ ‏(طبیعی» ص‎ ۰ (0 ۰۱۳۸۲ ‏(حسینی‎ ‎(0) ‏علوی معتقد است....‎ Write, A. (2002). How to Write Like a Professor (3 rd ed.) Ankara, Turkey: Bilkent U.Press.

صفحه 68:
Word, M.(2002). ..... In Elbow (Ed.), .... (PP.100-125). Cambridge, UK: Cambridge _ U. Press. Eraser, N. (1999). Strategic Planning, Times,76(3), 10-35. Pencil, A. (1999, October29). ....., Newsweek, 391, 21-22.

صفحه 69:
Turabian Style : ‏کتان‎ ۱ -در پانویس بهرام دلگشایی, و شهرام توفیقی. دوستی در دانشکده (تهران: امیرکبیر» ۱۳۸۲ ۲۷). ۲-در فهرست منابع : دلگشایی. بهرام. و شهرام توفیقی. دوستی دررانشکده. تهران: امیرکبیر» ۱۳۸۲.

صفحه 70:
Pursbiar Style کتاب : ‎ut‏ متن ( دلگشایی و شهرام توفیقی . ۱۳۸۲ ‎(VV‏ ‏مقاله علمی: ۱-در پائویس : علیرضا ظهور. " پژوهش در ایران "۰ مجله پژوهش, ۲۵ تیر ۱۳۸۲ ۲۶. ۲-در فهرست منابع : ۳-در متن : ( مجله پژوهش ۲۵ تیر ۱۳۸۲)

صفحه 71:
Turabian Style پایان نامه پا رساله : ا- در پانویس : علی محمدی» " عنوان رساله" ( رساله دکترای ۳۰۰ داتشگاه علوم پزشکی ایران, (۸۳۸۲ ‎(oY‏ ‏۲- در فهرست متابع : محمدی, علی. " عنوان رساله" رساله دکترای ۳۱۱.0۰ , دانشگاه علوم پزشکی ايران» ۱۳۸۲. ‎jot‏ متن ( محمدی ۱۳۸۲ ۲)

صفحه 72:
Vancouver Style الف - استناد در متن متال ۱ طبيبي خاطر نشان می‌سازد " کلنگ از آسمان افتاد کیت که بنابراین» همکارش نتیجه می‌گیرد که بنازم دست استاد خرضمال. ۲ مثال ۲ دانشکده مدیریت می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. آو ۹واو۱۲] شماره صفحه ؟ ندارد در مورد کتاب .

صفحه 73:
Vancouver Style ب -در فهرست منابع ‎-Getzen TE. Health Economics:‏ ‎Fundamentals of Funds. New York: John‏ ‎Wiley and Soms; 1997.‏ ‎-Russell F D, Coppel AL, Devenport AP.‏ ‎Biochem Pharmacol‏ مدید ‎Tit Vito!‏ ‎Mar; 55(5): 20-28.‏ 1998

صفحه 74:
Harvard Style الف در متن )1998 ۲08۵ ) ..... (۳5 ,2000 080 ) .... ‎According to Bond (1991)‏ ‎According To Bond (1991, P.25)‏ ‎(Bond, Norrish and Burton 1999)‏ ‎(Bond et al.1998)‏

صفحه 75:
Harvard Style ب - در فهرست ‎-George, D. 1996, Productivity in Business, 3‏ ‎Vols. Academic Press, London.‏ ‎-Conley, T. G. and Galenson, D.W.2000‏ "عنوان مقاله* ‎Journal of Economic History , Vol.5, no.2,‏ ‎PP.46- 52.‏

صفحه 76:
مشاهدم: متداول‌ترین‌لبزار جمع آوری‌لطلاعاتو دادم ظ و -6 ,بررسی‌متغیرهایپ_ژوهش‌بودم لست مقیاس‌درجه بندیرفتار: برلیتوصیفو لندازم گیری-6 برخی‌جنبه هایرفتار لفراد مورد مطالعه به کار می‌رود. در لین‌روش‌رفتار مشاهدم شده مورد قضاونو ارزشیابی قرار می‌گیرد و موقعیتفرد از نظر رفتار مشاهده شده روعپیوستاریک 4 درآن‌درجه های‌مختلف و فتارمشخص‌شدم .لند, تعیین‌می‌شود

صفحه 77:
ادامه ابزارهای جمع آوری اطلاعات پرشنامه: به دودسته "بسته ‎“ful‏ و "بازپاسخ"* ‎٩‏ مصاحبه: ارتباطی‌حضورءی ینپ_ژوهشگر و آزمودنی‌لست.6 برلی‌هفی‌معین گروم سنجی روشیی رلیت وصیفوولبط لجتماعیی ین‌لفراد 6 ,و پذیرش‌یا طرد فرد از طرفسایر اعضای‌گروم لست نگش‌سنجی نگرش‌فرد نسبتبه پدیدم هاومختلف.© .سنجیدم می‌شود

صفحه 78:
ادامه ابزارهای جمع آوری اطلاعات آزمون‌ه و سياهه هاورولنئ آزمون‌رولنی‌از جمله مفیدترین‌لبزار جمع. آوری-2» لطلاعات‌در پژوهش‌هایرفتار یاستآ زمون رو لنی‌لبز ار یلستب رلوت وصیفو لندازم گیرینمونه ‎Aula Shel‏ هایمعین‌رفتار آدمی آزمون ها ممکن است برای مقایسه رفتار دو فرد و یا بیشتر در یک زمان معين و یا مقایسه رفتار یک فرد در زمان های مختلف مورد استفاده قرار .كيرد تحليلمحتوا: روشمطا هه و تحليلارتباط ها باه صورتفظامدارء عينىو -© کمییرلیلندازم گیریمتغیر هاستّمی‌توان‌آن‌را گونه لیاز روش‌مشاهدم تلقی‌کرد.به جایمشاهدم مستقیم رفتار»می‌توان‌منابع. تولید شدم و آثار .آنان به ویژم منابع. مکتوبشان‌بررسینمود 6

صفحه 79:
ویژگی های اساسی ابزارهای اندازه گیری متغیررها تمامی ابزارهای مناسب برای اندازه گیری متغیر‌ها چهار ویژگی دارند که اگر هر کدام از اين شرایط برقرار نباشد» اطلاعات به دست آمده دقت و کارآیی لازم برای کار :پژوهشی ندارد.اين چهار ویژگی عبارتند از لستاندارد بودن-4) (vatetiy) Als -O (Retabiiy) 4b -O <- عملی بودن ©

صفحه 80:
- روائي (اعتبار) 171101657 وائي بدين معني است كه وسيله اندازه‌گيري, بتواند ويژگي مورد نظر را اندازه بگیر د. روائي در اصل به درستي اندازه‌گيري پژوهشگر بر مي‌گردد. يعني باید رابطه‌اي اثبات شده بين وسيله گزينشي به کار رفته و برخي مقياس‌هاي مورد نظر وجود داشته باشد.

صفحه 81:
:روش‌هاي تعیین اعتبار ‎(.Crctent O) | sine slic! (7‏ براي بررسي اجزاي تشکیل دهنده يك ابزار اندازه‌گيري به کار برده مي‌شود. ‏) اعتبار ملاكي ( 0 مدنجن,0.) به كارآمدي يك ابزاركيري مربوط است. ‏©) اعتبار سازه (0 اصحنصم0.) نمايانكر آن است كه ابزار اندازه‌گيري تا چه اندازه يك سازه یا ويژگي را که مبناي نظريي دارد» مي‌سنجد. ‎ea

صفحه 82:
یافته های پژوهش در صورتی با موازین علمی هماهنگ است و در :توسعه دانش نقش مهمی دارد» که از دو نوع روائی برخوردار باشد روائی‌درونی پژو هش هنگمی‌داراورولنی‌درونی‌استکه متفیر -) مستقلی عنی‌متغیر ی‌که در موقعیت زمایشی‌دستکاریشود ویا در يزوشهائغير أزمايشىمشاهده يا لندازه كيروشود» د متغیر شرط لازم در اين امر آن است كه همه متغيرهاى فرعى و ناخواسته به .دقت كنترل شوند رولئیب یرونی پژوهش هنگمی‌دارلی رولنیی_برونی‌لستک ه نتایج -.© حاصل‌از آنبه سایر موقعیت‌ظ و دیگر لفراد جامعه مورد مطاعه .که گروههاینمونه از میان‌آن‌لنتخابشده لند» قابلتعميم باشد وه

صفحه 83:
پايائي (قابلیت اعتماد) (۲ بايائي بدين معني است كه آيا ‎ch‏ وسیله گزينشي. مثلاً اگر آزموني پایا است. هر امتیاز منحصر به فرد باید با گذشت زمان تقریباً ثابت بماند با اين فرض که آن ويژگي که به سنجش گرفته شده است, همچنان ثابت باشد. براي اینکه پيش‌بيني اثر بخش باشد. ابزار گزینش شما باید از سطح قابل قبولي از ثبات برخوردار باشد. وه

صفحه 84:
(Variables) ‏هتغيرها‎ مقفیر شامل هر چیزی است که بتوأند آرزش‌های گوناگون و متفاوت بپذیرد. اين ارزش‌ها می‌تواند در زمان‌های مختلف برای یک شخص, یا یک چیز متفاوت باشد. يا اينكه در يك زمان براى اشخاص يا چیزهای مختلف تفاوت داشته باشد. در واقع» متغير يك مفهوم است كه بيش ان دى يا جند ارزش يا عدد به آن اختصاص داده مىشود. متغير به ویژگی‌هائی اطلاق می‌شود که می‌توان آنها را مشاهده يا اندازه‌گیری کرد و دی یا چند ارزش یا عدد را جایگزین آنها قرار داد.

صفحه 85:
اداهه ... متغیرها را به دو صورت می‌توان تعریف کرد: الف ) تعریف مفهومی یا سازنده ب ) تعریف عملیاتی

صفحه 86:
۱داهه ... الف ) تعریف مفهومی یا سازنده هنگامی که تعریف یک متغیر با استفاده از مفاهیم دیگر انجام شود. متغیر به صورت مفهومی یا سازنده تعریف شده است. مثل تعریف خلاقیت:عبارت است از توانائی فرد در ارایه راه‌حل‌های ابتکاری و غیر متداول در برابر مسایل و موقعیت‌ها,

صفحه 87:
اداهه ... ب ) تعریف عملیاتی در تعریف عملیاتی» یک متغیر با عملیاتی که برای اندازه‌گیری آن متغیر لازم است» مشخص می‌شود. یعنی متغیرهای مورد مطالعه به صورت رفتارهای قابل مشاهده و اندازه‌گیری تعریف می‌شوند.

صفحه 88:
هتغیرها را جه دو صورت می‌خوان جه ‎linc again‏ خعرجف کرد: () (۳ سنجش (۱۷/625۱1۲60) , که از ریق آن شیوه اندازه‌گیری معلوم باشد. مثال : پیشرفت تحصیلی یک دانشجو عبارت است از میانگین نمره‌های امتحانی او در یک دوره تحصیلی: آزمایشی (2۳0۵6۲1021) , که چگونگی دستکاری و اعمال آن متغیر آنگونه که توسط پژوهشگر صورت می‌گیرد» توصیف شود. مثال :گفتن کلمه تشویقآمیز مانند آفرین» پس از بروز رفتار مناسب از سوی فرد.

صفحه 89:
متغیرها را از نظر ماهیت هقادجر (حالت‌هانی| که هی‌چذیرند. هی خوان جه دو دسته خقسیم کرد: ( متغیرهای کیفی (مقوله‌ای)» » متغیری است که اختلاف و تغییرات بین میزان‌های مختلف آن کیفی است و برای ثبت آن از ارزش‌های غیرعددی استفاده می‌شود. رنگ مو و رنگ چشم در زمره متغیرهای کیفی هستند. ۲) متغیرهای کمی به متغیری اطلاق می‌شود که از نظر کمیت تغییر می‌کند و اختلاف مقادیر آن را می‌توان با استفاده از عدد ثبت کرد و آنها را با هم ‎pas‏ نمود؛ مانند قده وزن, سنء نمره‌های آزمون استعدآد تحصیلی. یا زمان لازم برای حل یک مسئله فیزیک.

صفحه 90:
هتغیرهای کهی جه دو دسته خقسیم پیوسته و گسسته گسسته ‎Discrete‏ .1 2. Continuous ‏پیوسته‎

صفحه 91:
اداهه ... الف - متغیر کمی پیوسته : متغیری است که بین هر دو مقدار متوالی آن» مقادیر بی‌شماری وجود دارد. مانند بهره‌هوشی, قد و وزن. ب متغير كمى كسسته : متغيرى است كه بين هر دو مقدار متوالى آن نمی‌توان مقدار دیگری را پیدا نمود» مانند تعداد فرزندان.

صفحه 92:
هتغیرهای دو ارزشی و چندارزشی متغیرها براساس تعداد ارزش‌ها یا عددهایی که به آنها اختصاص داده می‌شود. به دو دسته تقسیم می‌شوند: الف - متغیر دو ارزشی : به متغیری گفته می‌شود که به آن فقط دو ارزش يا دو عدد نسبت داده می‌شود مانند جنس ب -متغیر چند ارزشی: متغیری است که بیش از دو عدد یا دو ارزش به آن اختصاص داده می‌شود مانند سطح تحصیلی و هوش که دارای درجات مختلفی هستند و به هریک از درجات آنها می‌توان عدد یا ارزش معینی را اختصاص داد.

صفحه 93:
خقصیم جندی هتغیرها از خظر خقش آنها در پژوهش. به ينج دسته تقسیم می‌شوند: ۱ مستقل ۱۱۵6۵6۳006۳0۲ ‎Dependent «ust, .‏ . تعدیل ‎Moderate suis‏ . کنترل ‎Control‏ ‏. مداخله‌گر ۱۱/6۲۷6۳۱۳۵ يما ما مه و

صفحه 94:
اداهه ... متغیر مستقل : یک ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعد از انتخاب دخالت یا دستکاری شدن توسط پژوهشگر مقادیری را می‌پذیرد تا تأثیرش بر روی متغیر دیگر (وابسته) مشاهده شود. مثال : پژوهشگر مایل است اثر دو نوع روش تدریس مدیریت (الف) و (ب) را دوی عملکرد مدیران بررسی کند. روش تدریس متغیر مستقل. عملکرد مدیریتی متغیر وابسته است. متخیر مستقل به گونه‌ای مثبت يآ منفی روی متغیر وابسته تأثیر می‌گذارد. مثال دیگر: پیش‌بینی موفقیت دانشگاهی (وابسته) از طریق معدل دبیرستانی (مستقل ) ‎Y=a+bx‏

صفحه 95:
اداهه ... ۲ متغیر وابسته : متغیری است که تغییرات آن تحت تأثیر متغیر مستقل قرار می‌گیرد. مثال: در بررسی تأثیر شیوه‌های تشویق بر یادگیری یادگیری (متغیر وابسته) و اثر تشویق (متغیر مستقل) پژوهشگر خیلی به متغیر وابسته علاقمند است و هدفش توصیف يا پیش‌بینی تغییرپذیری متغیر وابسته است.

صفحه 96:
۱داهه ... ۳- متغیر تعدیل کننده: متغیر کیفی وکمی است که جهت یا میزان رابطه میان متغیرهای مستقل و وابسته را تحت تأثير قرار می‌دهد. مثال: در بررسی تأثیر شیوه‌های مختلف تشویق بر یادگیری مدیران زن و مرد. پژوهشگر می‌خواهد تأثیر شیوه‌های مختلف تشویق بر یادگیری را مطالعه کند. بنابراین» جنسیت متغیر تعدیل کننده محسوب می‌شود.

صفحه 97:
اداهه ... ۴-متغیر کنترل : در یک پژوهش اثر تمام متغیرها را بر یکدیگر نمی‌توان به طور همزمان مورد مطالعه قرار داد. بنابراین» پژوهشگر اثر برخی از متغیرها را کنترل نموده, آن‌ها را خنثی می‌کند. این نوع متغیرهاء متغیر کنترل کننده نامیده می‌شوند. مثال: « چه رابطه‌ای میان توسعه شغلی و عزت نفس کارمند دیپلم زن وجود دارد؟» در این سئوال . اثر پایه تحصیلی و جنسیت بر توسعه شغلی و عزت نفس کنترل میانشود.

صفحه 98:
اداهه . ه متغير مداخله‌گر: متغیری است که پژوهشگر برای استنتاج از نحوة تأثير متغير مستقل بر متغیر وابسته مورد توجه قرار می‌دهد. تألین متفیر مداخله‌گر وا نمی‌توان کنترل کرد و نه يلون مستقيم و مستقل از ساير متغيرها مشاهده كرد. اين متغير معمولا بر اعتبار درونی و اعتبار بیرونی پژوهش اثر نمی‌گذارد. مثال: در بررسی تأثیر روش آموزش برنامه‌ای در مقایسه با سخنرانی برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد مدیریت؛ متغیر مستقل روش تدریس و متغیر وابسته پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. یادگیری به عنوآن متغیری که تأتیر متغیر مستقل رآ بر متغیر وآبسته تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشاهده آن بطور مستقیم امکان‌پذیر نمی‌باشد. متغیر مداخله‌گر نامیده می‌شود.

صفحه 99:
( Model) ‏لگو‎ ۱ ی سم واقعیت بوده و مسایل پیچیده را به صورت آسان و قابل درك ارایه مي‌کند. طبقه‌بندي الگوها: الگوها ‎al‏ شيوه‌هاي گوناگون مي‌توان طبقهبندي كرد. مثلاً براساس ميزان إنتزاع» سه الكوي زير را هيتوان به تصوير

صفحه 100:
ادامه الگو ‎Model)‏ طبقه‌بندي الگوها: : ) ‏الكوهاي شمايلي (210061 216م10‎ el ‏این الگوها معمولاً با تغييري در اندازه‎ ‏مقیاس و خاصيت‌هاي مربوط به شیتی‎ ‏واقعي نشان داده مي‌شوند. يعني شبیه‎ ‏واقعي هستند که در اندازه‌هائتي‎ nin ‏متفاوت تجسم یافته‌اند. مثل ماکت‎ .. ‏هواپیما, نقاشي‌ها و‎ oo

صفحه 101:
(۳۹ ١ ‏ادامه‎ طبقه‌بندي الگوها: 1 الگوهاي قياسي ‎(Analogues Model)‏ : aoa الگوهاي قياسي از برخي ويژگي‌ها براي نشان دادن برخي دیگر از ويژگي‌ها استفاده م يكنند. مثل فلوجارتهاي كامييوتري. اين الگوها نسبت به الگوهاي شمايلي قابلیت دستکاري بيشتري دارند.

صفحه 102:
ادامه ‎١‏ اول:() طبقهبندي_الكوها: ۱1 لگوهاي سموليك با رياضي ([۷۲۵06 ‎(Symbolic‏ : اين الگوها از حروف. اعداد و سمبول‌هائي براي نشان دادن متغیرها و ارتباط بین آنها استفاده مي‌کنند. اين الگوها عمومي‌تر از دیگر الگوها هستند و بیشترین قابلیت دستکاري را دارند. 1. الگوهاي تحليلي: داراي ساختار رياضي خاص بوده و مي‌توان آنها را با تحليلي شناخته شده و یا تكنيك‌هاي رياضي حل كرد. 2 الگوهاي شبیه‌سازي: الگوهائي هستند که در تحلیل سيستم‌هاي | پیچیده به جاي الگوهاي رياضي به کار گرفته مي‌شوند. اين الگوها به طور آماري رفتار سیستم را به اجرا در آوردن مکرر سیستم با اعداد تصادقي آزمون مي‌کنند. oe

صفحه 103:
Opdet ١ ‏ادامه‎ 3 الگوهاي سمبوليك يا رياضي (ناه‌نسو ‎4Model‏ ‏1 الگوهاي معین يا غيراحتمالي: الگوهائي هستند که شرایط آنها کاملاً معين و با اطلاعات کامل فرض مي‌شوند. برنامه‌ريزي ي نمونه‌اي از اين الکو است. 2 الگوهاي احتمالي: وضعیت و پيامدهاي الیت نامشخص بوده و بطور معین قابل بيني يست هثل يرتاب يك سكه به.صورت

صفحه 104:
ادامه ۱ اول0() 3 الكوهاي سمبوليك با رياضي ‎Symbolic)‏ 01 1 الگوهاي ایستا: الگوهايي هستند که در ل افق برنامه‌ريزي تحت تأثیر تفیبر واقع ي‌گردند و وابسته به زمان نیستند. متال برنامه‌ريزي 2 الكوهاي بويا: اين الكوهاء اجازه انجام تغیبر درا الگو را برحسب زمان مي دهند. اين 20 در افق برنامه‌ريزي نیازمند يك سري از تصمیم or

صفحه 105:
Opdet ١ ‏ادامه‎ بطور كلي, براي نشان دادن راه حل‌ها یا پيشنهادها به صورت سیستم از ز سازه‌اي که « ‎we‏ يا الگو نامیده مي‌شود, استفاده مي‌گردد. - الگوهاي فيزيکي : اين الگوها به شيتي یا پدیده مورد بررسي شباهت دارد و در تدوین آن كوشش مي شود هرجه بيشتر مشخصات پدیده در الگو نشان داده شود. مثل هواپيماي اسباب‌بازي . os

صفحه 106:
Opdet ١ ‏ادامه‎ 2 الكوهاي نموداري : اين الكوها كه به شكل نمودار ارایه مي‌شوند, هم براي مدیران به سهولت قابل فهم هستند و هم از اعتبار و ارزش بالائي برخوردارند. 3 الگوهاي رياضي: الگوهائي هستند به صورت يك يا چند معادله رياضي و روابط بین متغیرها را مشخص مي‌سازند. در مقایسه با دو الگوي قبلي, اين الگو بسیار کاراتر و مختص مي‌باشد. مثل الگوهاي خطي وحمل و نقل. oo

صفحه 107:
ادامه ‎Opdet ١‏ 4 الكوهاي توصيفي : از اين الگوها براي تشريح وضعيت ويا موقعيت بخصوصي استفاده مي‌شود. جدول تقسیم کار مثالي از اين الگوها ‎Ow‏ الگوهاي شبيه‌سازي : اگر نتوان از الگوهاي 7 در جهت ‎all‏ راه‌حل مشکل استفاده نمود, به الگوي شبيه‌سازي باید متوسل شد. در شبيه‌سازي جملگي مراحل کار به طور متوالي تعیین مي‌گردد و متفيرهاي قابل کنترل و غیرقابل کنترل و همچنین محدودیت‌ها و اجزاء هر يك از مراحل کار به طور کامل و دقیق در آن مشخص مي‌شود. aor

صفحه 108:
ار کان هقاله علهی ۱ عنوان ۲ چکیده ۴۳ مقدمه ۶ مواد وروش‌ها ۵ یافته‌ها 1 بحث و نتیجه گیری ۷ مراجع . Title . Abstract . Introduction . Materials and Methods . Findings/ Results » Oscussiog ood Ovartusiva . References NY Dun fFWwWN ‏نم‎

صفحه 109:
جکیده A. Structured ‏ساختاری‎ ‎B. Non Structured ‏غیرساختاری‎ ‎1. )6 ‏زمينه محص حاص‎ -١ 2.Objective ‏هدف‎ ۲ 3. Methods ‏۳-روش‌ها‎ ‎4. Findings / Results ‏یافته‌ها‎ ۶ 5. Conclusion ‏نتيجه كيرى‎ 5 1- كليدوازدها/واذكانكليدى/ كلواذدها ‎Keywords‏ .6

صفحه 110:
هقدهه در ‎allay‏ ۱.سئوالات مهم پژو‌هش ۲هداف پژوهش ؟.ارتباط این اهداف با پژوهش‌های قبلی ۴پررسی سیستماتیک پژوهش‌های قبلی دارای عناوین مشابه ۵.حتراز از بررسی مقالات مشابه بیش از حد معقول ۴.شرح کوتاهی از بقیه محتوای مقاله ۷.شرحی درباره نحوه پرداختن به سئوالات پژوهش “.در نهايت يك جمله درباره نتيجه كار

صفحه 111:
ارزشیابی طرح‌های تحقیقاتی ‎RESEARCH PORPOSAL EVALUATION‏ تجزیه و تحلیل داده‌ها به منظور ‎AIST‏

صفحه 112:
حدفهای ارزحشیاجی چروژه‌های تحقیقانی الف . داوری درباره درست بودن يا نادرست بودن پژوهش در پایان کار پژوهش ب. تصمیم گیری ارزشیاب درباره حدود اندازه کمی و کیفی و در نتیجه اعتبارات مصرفی پ. تجدید نظر در معیارهای تخصیص اعتبارات و ارزشیابی طرحهای پژوهشی بعدی ت. افزايش آگاهی پژوهشگر در انجام پژوهشهای بعدى

صفحه 113:
هعیارهای انتخاب و ارزجاجی جک طرح ما ما ما ما مد ما دا فى مناسبت اجتناب از دوباره‌کاری قابلیت اجرا مقبولیت سیاسی کاربرد داشتن با صرفه بودن (هزینه - اثربخشی) مناسبت با زمان بودن رعایت ملاحظات اخلاقی

صفحه 114:
عوامل اصلی ارزحشیاجی طرح‌های خحقیقاتی ۱.آیا بیان مسئله پژوهش صریح و روشن بوده است؟ .یا اهداف و ياافرضيات روشن: قابل اندازهكيرع و واقع‌بینانه بوده است؟ ۳.آيا به اهداف دست يافته است و یا فرضیات مورد آزمون قرار گرفته‌اند؟ ".آيا روش و وسایل بررسی متناسب بوده و دارای اعتبار بوده است؟

صفحه 115:
ادامه .... ». آيا طرح پژوهش به گونه‌ای که از قبل طراحی شده بود. ‎(ya! als yaaa‏ دن آهده أست# 1 آیا تجزیه و تحلیل داده‌ها و تفسیر نتایج درست و کاری بوده است؟ ۷ آیا نتایج پژوهش به گونه‌ای متناسب منتشر شده و یا یافته‌های آن مورد استفاده قرار گرفته است؟ آيا از نظر صاحبنظران و اساتید و کارشناسان مربوطه, طرح موفقیت آمیز بوده است. ar

صفحه 116:
اجعاد مدجرجت چروژه‌های خحقیقانی ۱ برنامه‌ریزی پروژه‌های تحقیقاتی . سازمان‌دهی پروژه‌های تحقیقاتی . نظارت بر انجام پروژه‌های تحقیقاتی رهبری گروه پژوهشی تأمین اعتبار و بودجه‌بندی پروژه‌های تحقیقاتی . ارزشیابی پروژه‌های تحقیقاتی ما هجا مه و ~~

صفحه 117:
خلاصه مشخصاأت 0۲028000۶ : نام 3 نام خانوادگي الف - مشخصات :تلفن شخصي:_ :نمابر متولد سال: :يست الكترونيكي شماره‌شناسنامه: :آدرس فرزند: متاهل: نام و فامیل همسر: شغل همسر: تعداد فرزندان: ae

صفحه 118:
ادامه خلاصه مشخصات :00080006 _ دكتراي ([.ط2., رشته : دانشكاه: کشور, سال

صفحه 119:
ادامه خلاصه مشخصات :00080006 ب - سوا بق كار:

صفحه 120:
ادامه خلاصه مشخصات :00080006 ت ‏ أن نتشار ات : 1. كتاب 2. مقاله هه

صفحه 121:
ادامه خلاصه مشخصات :00080006

34,000 تومان