صفحه 1:
کارگاه مقدماتی روش تحقیق
انتظارات از فراگیران در پایان اين مبحث
فراگیر قادر باشد تحقیق علمی را تعریف نماید.
فراگیر قادر باشد مشکلات محیط خود را با استفاده از فنون مساله یابی فهرست نماید.
فراگیر قادر باشد حداقل ۶ مورد از معبارهای انتخاب یک عنوان مناسب پژوهشی را نام ببرد.
فراگیر اصول صحیح نوشتن ببان مساله را توضیح دهد.
فراگیر قادر باشدبا تکیه بر اصول انجام تحقیق علمی, یک عنوان مناسب انتخاب و بیان مساله آن را
بوسر
فراگیر قادر باشد عنوان و بیان مساله یک پذوهشی را نقد نماید.
صفحه 2:
90
* تحقيق: به معناى درست كردانيدن؛ بيدا كرد,
تن يا جستجوی حقيقت
تحقیق به روش علمی: مجموعه مقررات و قواعدی که چگونگی جستجو برای یافتن
حقایق مربوط به یک موضوع را نشان می دهد.
- تحقیق: عملی منظم است که در نتیجه آن پاسخ هلثی برای سوالات مندرج در
موضوع تحقیق بدست خواهد آمد .
- Research : systematic investigation to establish
facts
صفحه 3:
سابقه . قبة
همراهی تحقیق با آدمی در طول تاریخ
* شیوه ها و روش cle مختلف انجام آن
* ضرورت تحقیق از دیدگاه فردی و دیدگاه اجتماعی
* ضرورت انجام تحقیق از دیدگاه علمی
تحقیق را مایه حیات علم دانسته لند و بدون انجام تحقیق علم همچون آبی
که در جائی مانده باشد دچار گندیدگی و به لجنزار تبدیل خواهد شد.
صفحه 4:
اهمیت تحقیق و پژوهش
تحقيق و بؤوهش نيروى محرك توسعه بايدار در تمامى حوزه هاى فرهدكى. اجتماعى. اقتصادى و .. است.
برُوهش. محقق و پژوهشگر را بر آن می دارد تا به جستجوى حقيقت ببردازد و از تعصب و مطلق كرايى ببرهيزد.
تحقیق و پژوهش, عنصر نجات دهنده انسان و عامل بلوغ و دست یافتن وی به زندگی آرمانی
پژوهشگری زاییده فطرت پوسشگر انسان و در ذات او نهادینه است.
on
اهمیت تحقیق و ب
تصمیم گیری و عمل بر مبنای پژوهش از ناف منبع و امکانات جلوگیری کرده وبا افزیش دقت و سرعت باعث بهبو هرهوری در
حووه هن لا ریس فد
پژومش مولد عم است و باعث رشد شتابان علم مى شود.
همانطور که فردوسی می سراید: تا بود هر که دنا بود. اساس قدرت علم و دانایی است و نظریه پردازان امروز دنیا نیز معتقدند: قدرت
داایی
صفحه 5:
كار در دهای تحقبق
- حل مسئله خاص
- کاربرد آموزشی
- پیشگیری از حوادث و اتفاقات
- کاهش هزینه ها (سازمانها و جامعه)
- ارزش بالینی و درمانی
7 توسعه دانش و علم
7 ترکیبی از موارد فوق
صفحه 6:
مراحل انجام یک تحقیق علمی
افتخاب:موضوع
alles slo *؟ محدودیت ها و مشکلات
بیان
5 * ملاحظات اخلاقی
مرورى بر متون
eye ۰
اهداف, فرضیات و سوالات جدول گانت اجرایی
3۳
قبیین :و تفریف :متقیرها منبع نوبسی
ش مطالعه * بودجه بندی
tees ی
جامعه پژوهش و حجم نمونه * تصویب طرح پژوهشی
وه |
روش نمونه گیری چر
ool 00000 5 ها
ابزار گردآوری داده ها تجزيه و تحليل داده
* پایایی و روایی ابزار گردآوری AIF AE نهایی طرح
صفحه 7:
آغاز تحقیق
جان دیوئی معتقد است:" اولین مرحله تحقیق احساس وجود یک مشکل
به این معنی که پژوهشگر در کار خويش با مانع یا مشکلی روبرو شده است. در حل آن ابهام یا تردید دارد و
نمی تواند در مقابل آن ساکت Maile
مساله :
* مسأله یا مشکل پدیده ای است غیرعادی» که در روند کار سیستم وجود دارد و چون اخلال وبی نظمی
ایجاد می کند سبب افت یا کاهش کمی و کیفی جریان کارها و بازده سیستم می گردد.
* مسأله یا مشکل عبارت است از شکاف بین وضعیت موجود و آنچه باید باشد.(62۸۳))
should 8 Happening
Probie Statement
hots Atel Happening
صفحه 8:
شناسایی مشکل
*؟ _آغاز یک تحقیق با احساس وجود یک مشکل همراه است.
* در لین مرحله آن احساس باید به صورت "یک پرسش " درآید و بیان
شود.
* این پرسش می توند از مسائل روزمره تا مباحث و فرضیات پیچیده
علمی را دربرگیرد. مهم ن است که به شیوه ای علمی و صحیح بیان
شود.
* با در نظر گرفتن دو تقسیم بندی مهم در زمینه علاثق علمی و احتیاج
عملی شما ممکن است تحقیقی بنیادی يا کاربردی را در نظر بگیرید
صفحه 9:
روش های پیداکردن مساله
روش های غمرفعال_
- کنترل و ارزیابی توسط سرپ
بازرسی
واقعه بحرانی
بروز شکایت و انتقاد
روش های پیداکردن مساله
روش های فعال
= ساده کردن کارها
- کفترل اماری
۴ مقایسه آمار ادواری
* مقایسه با سایر سازمائها
* مقایسه با شاخص ها
صفحه 10:
روش های پیداکردن مساله (ادامه)
10
- مصاحبه افراد کلیدی
> مصاحیه گروهی
ات مصاحبه جمعی
مشاهده مستقیم
روش های پیداکردن مساله (ادامه)
استفاده از تجارب
استنتاج از نظریه ها و فرضیه ها
استفاده از متون درسی و مجلات تخصصی
دولت ها . دانشگاه ها و موسسات پژوهشی خصوصی
صفحه 11:
روش های پیداکردن مساله (ادامه)
۰ مطالعه مورد يا موارد
۰ پایش يا کنترل گدوگاه (نقاط کلیدی)
۰ مرور متون و اطلاعات علمی
* شرکت در دوره های آموزشی وهمایش های علمی
مثال .١
* _ تصور نمائید صبح زود قصد داريد به محل كار خود عازم شويد
* اتومبيل شما روشن نمى شود (احساس وجود مشكل).
* حال شما تلاش خواهيد كرد تا علتاعلتها را بيابيد.
*_ بابرین به جستجو می پردازید تا مشکل اصلی را پیدا كيد وا رفع كن مشکل و زدن استارت مجدد و
روشن شدن خودرو موضوع را بايان يافته تلقى مى كنيد
11
صفحه 12:
12
مشکل:
روشن نشدن خودرو به هنگام صبح
-. دلایل بالقوه رای روشن نشدن خودرو کدامند؟
= انجام بررسی عیتی از موتور و تجهبزات برقی آن
- رفع تقص و ره انازی خودرو
بررسی علل روشن تشدن خودرو
مثال ۲:
تصورنمائید کارشناس بهداشت محیط شهر خوشاب هستید
پزشک مرکز مراجعه ۲۰ نفر از اهالى را با علائم اسهال و استفراغ به شما اعلام می کند.
حال شما تلاش خواهيد كرد تا علت/علتها را بيابيد.
بنابراين به جستجو مى يردازيد تا مشكل اصلى ابتلاى افراد به اسهال را بيدا كنيد و با انجام اقدام مناسب
بهداشتی آن را رفع نمایید.
صفحه 13:
بروز بیش از حد انتظار اسهال در شهر
* پرسش:ز
- راه هاى احتمالى ابتلاى اقراد به بيمارى كدامند؟
نجام بررسی عینی و آزمایشگاهی مواد غذایی یا آب آلوده
انجام اقدام بهداشتی و پیشگیری مناسب
بررسی علل ابتلاى اهالى شهر خوشاب به بيمارى اسهالى
we
تصور نمائيد سريرستار بخش چراحی پیمارستان هستید
مدیر بیمارستان مراتب نارضایتی بیماران از بخش تحت سرپرستی تان را به شما اعلام می کند.
* حال شما تلاش خواهيد كرد تا دلايل نارضابتى را بيدا كنيد.
بتابراين به جستجو می پر
تا مشکل اصلی را بيدا تيد و با انجام اقدامات اصلاحی در بخش جراحی: رضایتمندی
بيماران را افزايش دهيد.
13
صفحه 14:
و رای تارضایتیبیماران کدامند؟
0 بررسى عينى و نجام مصاحبه با بیماران ناراضی و راشیٍ
- رفع تقاط ضعف بوجود آورنده مشکل
بررسى علل نارضايتى بيماران از بخش جراحى بيمارستان
اولويت هاى بزوهشى كدامندة.
منابع محدود
محدودیت وقت
کمبود نیروی انسانی پژوهشگر
مقاومت مدیران
صفحه 15:
معیارها برای اولویت بندی (معیار (WHO
*
3
15
هزینه- فایده
فوریت نیاز به داده ها
ملاحظات اخلاقی
از کلمات کوتاه. رسا و در حد امکان از یک زبان استفاده شود.
عبارت كويا باشد و كيج كننده نباشد. از اختصارات که ممکن است مخطف عبارات مختلفی
در تحقیقات توصیفی بیان مکان و زمان تحقیق در عنوان ضرورت دارد.
در عنوان دقیقا" آنچه محقق بدنبال تعیین آن است بیان شود.
سمی شود دامنه تحقیق محدود در نظر گرفته شود
عنوان را غیر سوالی مطرح نمائی.
از کلمات مناسب و مطلوب استفاده شود.
صفحه 16:
* بررسی کاهش ۷356610۳0۷ در سبزوار.
آیا افزودن فلوئور به آب روستاها باعث کاهش پوسیدگی دندان می شود.
بررسی تاثیر مثبت عصاره زیره بر درمان آلزایمر در سبزوار سال ۱۳۹۱
*_بررسی نگرش و عملکرد کارگران کارخانجات شهرستان سبزوار در مورد استفاده از وسایل حفاظت فردی در سال
۱۳۹۰
16
صفحه 17:
yay سال
بروسی علل موثر بر اتبال مردان واجد شرایط از وازکتومی :در شهر سيره
مقایسه تاثیر افزودن فلوئور به آب آشامیدنی در شاحص سلامت دندانی (01۷1۴) دانش آموزان ۱۲ ساله
پرزنی تائی: عضاره زیزه بر دزمان آلزایم:
بررسی نگرش و عملکرد کارگران کارخانجات شهرستان سبزوار در مورد استفاده از وسایل حفاظت فردی در سال
۱۳۹۰
چرا به بیان سئله نیاز داریم
به خود و خواننده تحقیق نشان دهیم که چرا تحقیق مان مهم !
ابعاد تحقيق را روشن كنيم.
خلاهای علمی موجود در آن زمینه را پر رنگ نمودن و هنرمندانه نشان دهيم كه نتايج تحقيق مان چگونه در پاسخ به
خلاهای موجود می تواند موثر باشد.
کلمات و واژه های تخصصی و یا خاص در تحقیق خود را بيان نماييم.
17
صفحه 18:
ان مساله همان بررسی متون است؟
بررسی متون و مرور مستندات جزیی از بیان مساله هست ولی تمام آن نیست.
* بای با مرور مستندات و منبع نشان دهیم که در زمینه علمی مورد نظر چه خلاهلیی وجود دارد و ما
چگونه می خواهیم این خلاها را با تحفیق خود پر نماییم؟
بیان مساله تحقیق
* در بیان مسئله نکات زیر آورده می شود؛
الف - اطلاعات زمینه ای
ب- توصیف دقیق مسأله
- نحوه بروز یا وقوع
- وسعت و شدت
- عوامل دخیل در بروز مسأله
- نحوه برخورد فعلی با مشکل
ج - فواید پژوهش
چ رچه نتایجی از حل مشکل انتظار می رود.
صفحه 19:
خصوصیات بیان مساله (۱)
کوته و مختصر و مقید بودن, اه بیان می شود که حناکتر ۷۰۰ کلمه باشده اکرچه اقا توشتن بیان مساله در این انزه بای
بسیاری از وسوطت ctl an yd lag
همبستككى و انسجام مطللب در بيان مساله بسيار مهم است. براكنده كوبى و عدم وجود ارتباط منطقى بين قسمت هاى مختلف بيان
مساله امرى بسيار رايج است. زملنی عی توان بیان نمود که انسجام کلفی وجود دارد که حذف ویا جابجليى حتی یک
پاراگراف باعث دشوار شدن درک مطالب شود.
خصوصیات بیان مساله (۲)
بیان مساله خوب از یک کل شروع شده و به تدریج به جزئیات می پردازد. شروع از یک کل باعث جذابیت بیشتر متن و
جلب بهتر توجه می شود.
استفاده از منلبع و مستندات بلید در راستای تبیین بهتر و دقیقتر موضوع و برای نشان دادن اهمیت کار باشد و نشان
دهد که موضوع مورد پژوهش چه خلا علمی را پر خواهد نمود. استفاده زیاد از متلبع توصیه نمی شود. همچنین انشای
بیان مساله نباید تحت تاثیر منابع قرار گرفته و به نظر برسد که متن دارای گسست های معنایی و انشایی است.
19
صفحه 20:
خصوصیات بیان مساله (۳)
* حتماً بلید کلمات و مصادیق جدیدی که در منشور تحقیق زیاد مورد استفاده قرار می گیرد و یا کلماتی که اختصاصاً
شما برای تحقیق خود ساخته ايد را در بیان مساله وارد نمایید.
*_پاراگراف آخر بیان مساله بید روشن و دقيق هدف عللى و نهليى_تحقيق را بيان نمايد. البته ممكن است اين پاراگراف
بيابد كه ايرادى ندارد ولى شما در اين باراكراف فضاى بيشترى داريد تا هدف
شباهت زيادى با هدف كاربردى ت
در قالب عبارات و جملات مبسوط تری بیان نمایید.
*_ از اشکال استفاده نمایید تا موضوع را بهتر شرح دهيد.
ردن نمودارهای مختلف به خصوص در جهت باز نمودن ابعاد تحقیق و تبیین دقیق موضوع مانند ا0066۳>
1 توصیه می شود.
* حتی می توانید از جداول استفاده نمایید.
منابع زياد و متعدد به صورت عمومی توصیه نمی شود. به صورت عرف ۲۰ تا ۳۰ منبع کافی است
20
صفحه 21:
فرافکنی زیاد و ادعاهای بزرگ داشته باشید.
به شکل تمسخرآمیزی نتایج تحقیقات دیگران را زير سوال ببريد.
سالادی از جملات و عبارات علمی را ردیف تمایید.
* _ از نتایج و نوشته های دیگران کپی برداری نمایید.
از کجا شروع کنیم؟
بعد از خواندن دقیق مقالات و گزارشات مرتبط و یافتن دید جامع به موضوع باید برای نوشتن دست به قلم شد.
در ابتدا حتما فهرست وار آنچه که لازم می دانید را بیان نمایید. بعنی مشخص کنید که پیام پاراگراف های مختلف بیان مساله
چه خواهد بود و بعد شروع به نوشتن بنمایید
برای راحتی کار با استفاده از روش های زیر می توان نکات مربوط به مشکل اصلی را تحلیل و در بیان مساله به كار برد.
تجزیه و تحلیل مساله
روش های تموداری شناسایی عوامل ابجاد کننده مسأله_عبارتند از
= شبکه علیت
تمودار استخوان ماهی
تمودار شش کلمه ای
21
صفحه 22:
* خوابگاه
* تغذیه
* فوق برنامه
22
* سخترانی
* بحث گروهی
oe
* کلاسها
* سمعی و بصری
*جزوات
صفحه 23:
عوامل جمعیت | مسافت تا
شناسی دانشگاه
23
صفحه 24:
شش کلمه استفهام
?who ¢as® ۶۳۱0۷۷ *چگونه؟
?when ¢ Use ۶۷۷۳۵ *چی؟
?where ‘suse ?why *چرا؟
صفحه 25:
بیان مسأله زمانی کامل است که به سژالات زیر پاسخ دهد:
۱ موضوع چیست و جه جيز بايد مطالعه شوذ؟
( تعريف موضوع. اطلاعات. ميزان و شدت مشكلء پیامدهای آن)
۲ علت انتخاب موضوع جيست؟ ( اهميت و ضرورت )
د؟ (فواید)
۳ نتیج آن چه فایده ای
۶ چه اطلاعاتی هم اکنون در دسترس است؟ (چه مطالعاتی انجام شده است)
۵ در صورتی که مطلعهمشابه ای انجام شده است چرا شما می خواهید تگرارکنید؟
بیان مسأله موجب :
3 متمرکز تمودن حیطه عمل طرح
۲
برورائدن طرح تحقيقاتى ( اهداف , فرضيات, روش اجراء و غيره )
۲
آشنایی بیشتر محقق با ابعاد مشكل
اهميت موضوع تحقيق براى ديكران و فوايد نتايج آن مشخص تر شود
۲
در رنه طرح و تاج آن به سازمانهای مربوط مفید است.
25
صفحه 26:
چرایی بررسی متون....
* جلوگیری از دوباره کاری
* دستیابی به یافته های دیگران
* آشنايى با روش کار دیگران
*_ تامین دلائل علمی جهت مطالعه فوق
منابع اطلاعاتی
* _ منابع منتشر شده:
-١ منابع غير مرجع
۲- منابع مرجع (در کتابخانه موجودند)
** ادواری (بطور دوره ای ماء به اه ...)
** غير ادوارى (يكبار جاب شده و در جاب بعدى تجدید نظر می شود)9006 :۲
* منابع منتشر نشده
-١ نتيجه يايان نامه ها
۲- عقاید صاحب نظران
صفحه 27:
:منابع مورد استفاده می توانند
-١ كتب موجود در كتابخانه
1849-1 مربوط به نشريات يا كتابشناسى
۲- چکیده ها و خلا صه ها
۴- منابع کامپیوتری مانند ۲۸۴01101۴
۵- فهرست منبع نتهای کتب یا مقالات
۶- پایان نامه ها و منابع آن
۷- روزنامه ها و مجلات غیر علمی
منابع مورد استفاده می توانندد
۸- گزارشات سازمانها و آمارهای مربوطه
-٩ آمارهای ملی .مملکتی :منطقه ای
۱۰- نظریات متخصصین
۱- آژانسهای معتبر WHO-UNICEF
صفحه 28:
سار روش ها
شخص کلیدی و متخصص
* ليست سخترانان کنفرانس و سمینار
آفراد صاحب منصب در مشاغل بخصوص
*_ بررسی صورت جلسه ها «گزارش ها و دستور العمل ها
* تماس با کتابداران
*_تماس با آزانسهای اطلاعاتی
فواید بررسی متون
ا gh مناسب
* _ بیان مسئله و تأمین دلائل آن
آمار و ارقام پشتیبانی از ضرورت تحقیق
* _ بیان پیشینه قبلی مطالعه و خلاء موجود
شناسایی روش و طرح مناسب برای تحقیق
* _ انتخاب روش و ابزار گرد آوری اطلاعات
صفحه 29:
فواید بررسی متون
شناخت متفیرهای موثر در مطالعه و نقش آنها و نحوه کنترل
تعاريف نظرى و عملى برای واژه ها
حجم نمونه
روشهای آماری مناسب
روشهای اجرایی
گزارش نویسی
انواع مطالعات:
یک تحقیق از زوایای مختلف قابل تقسیم بندی است و برای پاسخ به سوال پژوهش و همچنین با در نظر گرفتن
محدودیتهای اجرایی» بار مالی و مباحث اخلاقی باید بهترین شیوه مطالعه انتخاب شود.
صفحه 30:
؟ مطالعات اولیه:
*توصیفی: ۱656۲101۷6
* تحلیلی: )۸۵۳۵۱۷
* مطالعات ثانویه:
*روایتی: ۱۱۵۲۲۵۸۱۷6
* نظام مند: 5۱۷5۲6۳۳۵۸
30
صفحه 31:
انواع مطالعات (اولیه)
* گزارش موردی بیمار (86۵0۲ 2256
۴ سریهای بیماران (56۲165 256))
(Cross Sectional Studies) sis cleadlae *
(Ecologic Studies) مطالعههای اکولوژیک *
* مطالعههای مورد شاهدی (Case Control Studies)
* مطالعههای همگروهی (0165 ]5 (Cohort
(Experimental Studies) 2,25 cleadlas *
(Quasi-Experimental Studies) مطالعدهاى شبهتجربى *
01۱06۵1 کارآزماییهای بالینی (5ا۲۲1 *
* کارآزماییهای جامعهای (کاز۲۲ 2۵۳۱۳۵۱۷۳۱۸۷
31
صفحه 32:
مداخله ای
کار آزمایی بالینی
کار آزمایی میدانی
اکار آزمایی اجتماعی
انواع مطالعات
توصیفی !
كزارش هورم ٠ |
كر ارش مواردا + |
اكولوثيى | + |
صفحه 33:
انواع مطالعات
* مطالعههای توصیفی
— مطالعههلیی هستند که پژوهشگر تنها وضعیت یک متغير را برسی کرده یا وضعیت چند متفیر را بدون در
نظر گرفتن ارتباط آنها با یکدیگر بررسی میکند
* مطالعههای تحلیلء
- مطالعههایی هستند که پژوهشگر به ارتباط بین دو یا چند متفیر پرداخته و هدف تعیین اين ارتباط است.
انواع مطالعات توصیفی
* گزارش مورد (بیمار) Case Report
۶ مجموعه مورد Case Series
* مقطعی Cross-sectional
۴ اکولوژیک Ecological
33
صفحه 34:
اهمیت مطالعات توصیفی در چیست؟
این مطالعات در شروع کشف یک پدیدهی سلامتی در هر منطقه یا هر گروه اهمیت زیادی دارند
هر مطالعهی تحلیلی دارای بخش, یا بخشهای توصیفی است که بدون انجام آن بخشها رسیدن به نتیجهگیری صحیح ممکن
نمیباشد. هرچند ممکن است بخشهای توصیفی این مطالعه تنها در حد خود آن مطالعه ارزش داشته باشد.
هدف معموا توصیف الكوها و رون
به فرضیهسازی (66۳6۳100) ۵01/655 ۳۱۷) کمک میکنند.
به برنمه ریزی کمک میکنند.
به اندازه كيرى فراواتى وقوعبیمری و پامدهای دیگر سلامتیمیپردزند.
Case Series gCase Report Obes ae (gh 0
به محقق اجازه می دهد که بیماریهای جدید را توصيف كند.
* . امکان توصیف پیامدهای همراه با بیماریهای ناد را فراهم مى كند.
جون شرح جزء به جزء می دهند به روشن ساختن مکانیزمهای بیمری و درمان کمک مى كند.
34
صفحه 35:
معایب و محدودیتهای مطالعات 6۵0۲۲ 0256 و Case Series
* تعیین فراوانی وقوع بیماری. ممکن نیست.
* نباید مبنای تغییر در روش طبلبت قرار گیرند. چون حتی وقلیع نادر نیز
به حكم شانس ممكن است باهم روى دهند.
* نمى تواند رابطه عليتى بين مواجهه (ريسك فاكتور) و ييامد (يا
بيمارى) را بررسى كند. به عبارت ديكر امكان آزمون فرضيه وجود ندارد
35
صفحه 36:
(Cross-sectional studies) مطالعات مقطعی
اين مطالعات معمولا بر روی نمونهای تصادفی از گروه تعریف شدهی اصلی انجام میگیرد.
این مطالعات توانایی تعیین شیوع نقطهای یک پدیده را در جامعه دارند.
بررسی افراد یک جمعیت ( هر فرد فقط یک بار بررسی می شود)
متداولتر از سایر مطالعات است
مطالعه مقطعی که به عنوان مطالعه «شیوع» نیز خوانده می شود, معمولاً شامل یک نمونه گیری
تصادفی از جمعیت هدف است.
در مرحله بعد فراولنی بیماری و وضعیت مواجهه های فعلی یا قبلی افراد و سایر متفیرهای مورد
علاقه محقق در اين نمونه بررسی می شود.
36
صفحه 37:
مطالعه اکو لوز یک با همبستگی (Correlation Study)
* واحد مطالعه در این حالت «جامعه» است نه «فرد».
* ارتباط بین سطح مواجهه و فراولنی بیماری را در بين تعدادى از
جوامع بررسی و مقایسه می کند.
* نقطه قوت أن در تعيين ارتباط بیماری با متفیرهایی است که در
37
صفحه 38:
معايب مطالعه اکولوژیک
۶ 126۷ 660۱091691 (مفا اطه (کولوژیکك ممکرلسترتباطی
۵ در سطح جامعه بیزمولجهه و پیامد دیده میشود در سطح
فرد وجود نلشته باشد.
© میانگین مربوط به جامعه است (در مورد فرد نمی توانیم قضاوت کنیم) و
فقط دیدی کلی در مورد جامعه می دهد.
صفحه 39:
تقسیمبندی مطالعههای تحلیلی
* مطالعههای مشاهدهاء
- مطالعههایی هستند که در ن پژوهشگر هیچ نقشی در وجود و
مقدار متغیرهای مستقل و مخدوشکننده در بین واحدهای پژوهش
ندارد.
* مطالعههای مداخلهاء
- مطالعههای هستند که پژوهشگر حداقل یک متغیر مستقل
(مواجهه) را خود تعیین میکند.
39
صفحه 40:
۰ مطالعات تحلیلی به دو سوال زیر پاسخ می دهند.
الف) آیا ارتباط آماری بین علت و معلول وجود دارد؟
ب) اگر ارتباطی وجود دارد قدرت این ارتباط چقدر است؟
40
صفحه 41:
انواع مطالعات تحلیلی
۴ مقطعی Cross-sectional
* مطالعه مورد شاهدی Case-control
* مطالعه کوهورت Cohort studies
Interventional/Experimental studies مطالعات تجربی
41
صفحه 42:
۰ مطالعه مورد شاهدی:
(outcome)s.oly
سس واجبه(600576)
۰ مطالعه کوهورت:
(outcome)ols
42
(exposure)dalgs
صفحه 43:
مشخصات مطالعات مورد شاهدی
الف) مواجهه و پیماری هر دو قبل از شروع مطالعه رخ داداند
ب) سمت و جهت مطالعه از بیماری به سوی مواجهه میباشد.
ج) از گروه شاهد برای رد یا قبول فرضیه استفاده میشود.
43
صفحه 44:
مطالعات مورد شاهدی
صفحه 45:
مشخصات مطالعات همگروهی
الف) هم گروهها )مواجههدار و غیر مواجههدار) قبل از ظهور بیماری
مشخص میشوند.
* ب) سمت و جهت مطالعه از مواجهه به سوی بیماری میباشد.
* ج) گروههای مورد مطالعه را در طی دوره زمانی مشخص از نظر ظهور
بیماری مورد بررسی و پیگیری (01101۷؟) قرار میدهیم.
45
صفحه 46:
46
tudy start,
صفحه 47:
مطالعات مداخلهای
مطالعههای هستند که پژوهشگر حداقل یک متغیر مستقل (مواجهه)
را خود تعیین میکند.
کاربردهای مطالعات تجربی یا مداخله ای:
* الف) بررسی عوامل علیتی (یا خطر) بیماریها
* ب) بررسی اثربخشی و کارائی خدمات بهداشتی و درمانی Ga glo)
47
صفحه 48:
طرح کلی کار آزمایی بالینی
Outcome
Intervention |“
Study Population
Eligibility Criteria
Randomize intervention
Elapsed time
48
Stud Intervention| ) 5 Outcome
udy 97
Group و
No
No
مص م ل
ov
ym
۳
1
صفحه 49:
طبقه بندی انواع کار آزمایی
* کارآزمایی بالینی (علمند؟ [هعنصناهی 60ند0ه2) : برروی بیماران انجام ميشود.
* کارآزمایی میدانی) (لهند 2010 یا کارآزمایی پیشگیری:
به منظور جلوگیری از ایجاد یا گسترش یک بیماری يا پیامد سلامتی انجام میشود.(بر روی
افراد سالم انجام مى شود)
* کارآزمایی جامعه (لعنت جانصصصهی:
بر روی دو یا چند جامعه انجام می شود و واحد درمانی آن به جای فرد. "جامعه " است.
49
صفحه 50:
انتظار ات از فر اگیرآن در بایان این مبحت.
فراگیر قادر باشد انواع مطالعات را تعریف نماید.
فراگیر قادر باشد انواع مطالعات را با ذکر مثال توضیح دهد.
فراگیر قادر باشد نوع مطالعات ارائه شده در تمرین را به درستی تعیین کند.
فراگیر قادر باشد انواع اهداف یک طرح پژوهشی را تعرف کند.
فراگیر قادر باشد برای یک عنوان مشخص. انواع اهداف پژوهشی را بنویسد.
فراگیر قادر باشد برای یک عنوان مشخص فرضیه و سوال مناسب بنویسد.
فراگیر قادر باشد انواع متغیر را نام برده و تعریف نماید.
50
صفحه 51:
بهترین نوع مطالعه را برای عناوین زیر تعیین نمایید. برای هر مطالعه ممکن است
بیش از یک روش قابل بیان باشد و از ابعاد مختلف یکت مطالعه ممکن است
مشخصات متعدد داشته باشد مثلاً کاربردی» کمی, تحلیلی و هیم گذشته نگر باشد
.١ بررسی عوامل موثر بر میزان فعالیتهای بدنی دانشجویان
۲._ بررسی ارتباط بین میزان بروز سرطانهای پوست با میزان شدت مواجه
مستقیم با نور خورشید
۳ سنجش شدت فشار روانی وارد بر بازماند كان زلزله بم
۶ مقایسه اثرات دو شیوه مسواک زدن در کاهش پلاکهای دندانی
۵ _ بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش روش تحقیق به شیوه از راه دور
1 بررسی تاثیر واکسن آنفلوانزا بر پیشگیری از بیماری سل
صفحه 52:
انواع اهداف
"هدف کلی نشان می دهد که در انتهای تحقیق به چه نقطه ای خواهیم رسید.
برای آنکه غایت و انتهای تحقیق خود را نشان دهیم باید هدف کلی تحقیق خود را
به گونه ای بنویسیم که قابل سنجش و ارزیابی باشد.
۲اهداف جزیی مراحل رسیدن به هدف کلی را نشان می دهد.
"هدف کاربردی بر خلاف اهداف قبلی خیلی دقیق و قلبل سنجش نیست و سعی
می کند جنبه های کاربردی موضوع را نشان دهد
اهداف فرعی سعی می کند نتلیج جنبی قلبل توجه را نشان دهد و معمولا نتایج
تحقیق در زیر گروهها را تشریح می کند
صفحه 53:
هدف کلی
هدف کلی بسیار شبیه به عنوان و گاه دقیقاً تکرار تن می باشد. بیان جزئیات
بیشتر در هدف کلی در صورت نیاز توصیه می گردد.
بعضی افراد صاحب نظر اصرار دارند که حتماً هدف کلی و اهداف جزیی با کلمات
قابل سنجش مانند "تعیین" و پا "مقایسه" شروع شود. این مورد درباره عنوان
همچنین ضرورت بیان زمان و مکان تحقیق در هدف کلی بیشتر از عنوان است
53
صفحه 54:
بررسی رابطه بین سواد علمی با قدرت بیان مدرسان در دانشگاه علوم
پزشکی سبزوار
هناف كلى: ثعیین رابطه بین سواذ علمی.با قدزت: بیان مدرسان د
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از دیدگاه دانشجویان در سال ۱۳۹۱
54
صفحه 55:
اهداف جزیی
مراحل رسیدن به هدف کلی را روشن می کنند. یعنی بیان می کند که چه
قدمهایی باید برداشته شود تا به هدف کلی برسیم.
هدف کلی: تعیین رابطه بین سواد علمی با قدرت بیان مدرسان در دانشگاه علوم
پزشکی سبزوار از دیدگاه دانشجویان در سال ۱2,۱
اهداف جزیی
تعیین سواد علمی مدرسان از نظر دانشجویان a
تعیین قدرت بیان مدرسان از دیدگاه دانشجویان =
اس
تون
تعچین ارتباط بین سواد و قدرت بیان مدرسان از دیدگاه دانشجویان
صفحه 56:
اشتباه رایج در نوشتن اهداف جزیی
یک تحقیق ممکن است هدف جزیی نداشته باشد. در اینگهنه موارد بیان روش کار به
عنوان اهداف جزیی اشکال دارد.
مثال: تعيين میانگین فشارخون مردان شهر سبزوار در سال ۱۳۹۱
لین هدف کلی بسیار ساده بوده و برای پاسخ به آن قدمهای خاصی نبلید برداشته شود.
در اینگونه موارد نوشتن اهداف جزیی توصیه نمی شود. البته ممکن است به اشتباه,
روش کار به عنوان اهداف جزیی بیان شود.
انتخاب نمونه. تهیه پرسشنامه. تکمیل پرسشنامه و سنجش فشارخون نمونه ها
56
صفحه 57:
هدف کاربردی
الزامی نیست ولی در صورت ضرورت باید کاربرد نتایج تحقیق در قالب چند جمله نوشته شود.
هدف کلی: تعیین رابطه بین سواد علمی با قدرت بیان مدرسان در دانشگاه علوم پزشکی
سبزوار از دیدگاه دانشجویان در سال ۱۳۹۱
هدف کاربردی: در صورت یافتن رابطه مثبت بين لين دو فاكتور مى توان با تلاش در جهت
ارتقا دلنش تخصصى اساتيد. توانمندی ایشان را در انتقال مطللب افزایش داد ولی در صورت
عدم وجود ارتباط قوی می بایست برای افزایش قدرت بیان مدرسین از روشهای مجزا و
متفاوتی بهره گرفت
57
صفحه 58:
اهداف فرعی
الزامی نیست ولی در صورت نیاز باید به نتایج فرعی که ممکن است در
تحقیق یافت شود اشاره نمود. عمدتاً اهداف فرعی به آنالیز بر روی زیر
گروهها اشاره دارند.
هدف کلی: تعیین رابطه بین سواد علمی با قدرت بیان مدرسان در دانشگاه
علوم پزشکی سبزوار از دیدگاه دانشجویان در سال ۱۳۹۱
اهداف فرعی
۱ تعیین ارتباط مذکور از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر و همچنین از
دیدگاه دانشجویان بر حسب رشته و مقطع تحصیلی
صفحه 59:
6
261۸
NOTE
نوشتن اهداف فرعی به جای اهداف جزیی ایراد دارد هلی متاسفانه در بسیاری از
فرمهای پروپوزال این دو نوع هدف از یکدیگر مجزا نيستند.
بازی با کلمات و یا نوشتن اهداف متعدد و زیاد توصیه نمی شود. به اهداف فرعی
مثال قبل توجه فرمایید. تاثیر جنس دانشجو و رشته ایشان در یک هدف آورده
شده در حللی که بعضی اعتقاد دارند بهتر است این موارد در اهداف مجزا بياید.
طولانی نمودن لیست اهداف بدون اضافه نمودن هیچ مفهوم جدید چندان
مقیول نیست اگر چه جدا کردن آنها نیز خطای جدی محسوب نمی شود.
صفحه 60:
نطفا 5 on
م ا 0
ل رز
be سس اس
صفحه 61:
مثال در خصوص اهداف
عنوان: بررسی رابطه بین مصرف غذاهای آماده با خطر ابتلا به سکته قلبی
هدف کلی: تعیین رابطه بین مصرف غذاهای آماده با خطر بروز سکته قلبی در شهر سبزوار در سال ۱۳۹۱
اهداف جزیی
تعیین میزان مصرف غذاهای آماده در افرادی که سکته قلبی نموده اند
تعیین میزان مصرف غذاهای آماده در افرادی که سکته قلبی نتموده اند
مقایسه میزان مصرف غذاهای آماده در دو گروه فوق
هدف کاربردی: با دانستن میزان ارتباط شاید بتوان توصیه های پیشگیرانه بهتری برای کاهش خطر بروز سکته قلبی ارایه داد
اهداف فرعی
تعیین میزان ارتباط فوق الذکر بر اساس زیر گروههای مختلف سنی و جنسی
تعیین میزان ارتباط فوق الذکر بر حسب میزان و نوع غذاهای آماده مورد مصرف
تعیین میزان ارتباط فوق الذکر بر حسب سایر متفیرهای تاثیرگذار مانند میزان فعالیت بدنی و مصرف سیگار
61
صفحه 62:
سوالات و فرضیات پژوهش
سوالات: پرسشهایی هستند که برای رسیدن به اهداف باید پاسخ داده شوند.
فرضیات: پیش فرضهایی که می توان برای ارتباط بین متفیرها متصور بود.
62
صفحه 63:
انواع فرضیات
فرضیه صفریا فرضیه خنثی که هر گونه ارتباط بین متغیرها را رد می کند و
با علامت ۳۱0 نمایش داده می شود.
رابطه ای بین مصرف غذاهای آماده و خطر ابتلا به سکته قلبی وجود ندارد
فرضیه مقلبل که ارتباط بین متغیرها را تایید می کند و با علامت HA نمايش
داده می شود. این فرضیه ممکن است دو دامنه باشد و جهت خاصی را دنبال
نكند: مصرف غذاهای آماده با خطر ابتلا به سکته قلبی رابطه دارد
یا ممکن است یک دامنه باشد و جهت ارتباط را نیز تعیین کند
, بمصرف غذاهای آماده خطر ابتلا به سکته قلبی را افزایش می دهد
صفحه 64:
شیوه نگارش فرضیات و سوالات
به صورت کلی متن فرضیات و سوالات بسیار شبیه به اهداف جزیی است. تعداد
فرضیات و سوالات نیز برابر تعداد اهداف جزیی خواهد بود.
به صورت کلی برای اهداف جزیی توصیفی سوال و برای اهداف تحلیلی فرضیه
نوشته می ش شخص فرضیه مقلبل باعث سوگیری نخواهد شد چرا که
عدم بیان آنچه که محقق فکر می کند درست است ملنع اعمال نظر وی نخواهد
شد. برای کاهش خطر سوگیری باید به متدلوژی تحقیق دقت شود.
64
صفحه 65:
نطفا پر ای م9 ضوع «بررسی رابطه بین
ee Pee or 0
قلبى در ار ۱۱۳۰۱
لا
3
صفحه 66:
مثال
اهداف جزیی
تعیین میزان مصرف غذاهای آماده در افرادی که سکته قلبی نموده اند
تعیین میزان مصرف غذاهای آماده در افرادی که سکته قلبی ننموده اند
مقایسه میزان مصرف غذاهای آماده در دو گروه فوق
فرضیات و سوالات
میزان مصرف غذاهای آماده در افرادی که سکته قلبی نموده اند چقدر است؟
میزان مصرف غذاهای آماده در افرادی که سکته قلبی ننموده اند چقدر است؟
میزان مصرف غذاهای آماده در دو گروه فوق متفاوت است. (فرضیه مقابل دو دامنه)
66
صفحه 67:
انتظار ات از فر اگیرآن در بایان این مبحت.
فراگیر قادر باشد مفهوم پایایی و روایی ابزار پژوهش را با ذکر مثال شرح دهد.
فراگیر قادر باشد انواع اعتبار را توضیح دهد.
فراگیر قادر باشد اصول صحیح استخراج اطلاعات را بیان نماید.
فراگیر قادر باشد انواع هزینه های پژوهش را نام ببرد.
فراگیر قادر باشد جدول گانت پژوهش را رسم کند.
فراگیر قادر باشد اصول اخلاق در پژوهش را شرح دهد.
67
صفحه 68:
* اولین قدم در تدوین جدول زمانبندی لیست نمودن فعالیتهای مختلفی است
كه بايد در تحقیق انجام شوند.
* در مرحله بعد بايد تعیین گردد که هر فعالیت چه میزان زمان خواهد برد و
کدام فعالیت می تولند موازی و کدام فعالیت مي تولند به صورت سری انجام
شود. به عنوان مثال جمع آوری اطلاعات و ورود اطلاعات به رایلنه تا حدود
زیادی می توانند موازی و همزمان انجام شوند ولی تجزیه و تحلیل اطلاعات
یک فعالیت سری است و باید بعد از اتمام دو فعالیت قبلی صورت پذیرد.
صفحه 69:
۴ استفاده از جدول أ0210): برای طرحهای ساده
* استفاده از نمودار :PERT برای پروثه های بسیار سنگین و پیچیده که
افراد با تخصصهای مختلف باید با هم کار نموده و پروژه را جلو ببرند
صفحه 70:
تکمیل نمودن پروپزال
فراهم نمودن مقدمات کار
جمع آوری اطلاعات
ورود اطلاعات به رایانه
آنالیز آماری
توشتن گزارش
مدت زمان پیش
بینی شده
ماه ۱
صفحه 71:
* زمانهای تلف شده بسیار بیشتر از حد انتظار هستند؛ حتماً توجه فرمایید
* در تعیین زمان فعالیتهایی که به شما وابسته نیستند محتاط باشید
فعالیتهای ویثه و مهم که می توانند زمانبندی پروثه را به شدت تحت
الشعاع قرار دهند شناسایی فرمایید
* طولانی نوشتن ولی سریع انجام دادن مشکل آفرین نیست هلی بر عکس
آن ممکن است کار شما را زیر سوال ببرد
صفحه 72:
* هزینه های پرسنلی
* هزینه های خرید خدمات
* هزینه های تجهیزاتی
* هزینه های مواد و وسایل مصرفی
* هزینه های مسافرتها
* هزینه متفرقه
صفحه 73:
* برای هر دسته از هزینه ها باید جدول جداگانه ای نوشت.
* با توجه به قوانین و مقررات موسسه حملیت کننده مللی بلید هزینه ها را
تدوین نمود.
* اگربه هر شکل سعی بر کاهش هزینه های تحقیق است بهتر است ابتدا
به صورت واقعی هزینه ها نوشته شود و بعد بیان شود به چه دلیل
قسمتی از هزینه ها به روشهای جایگزین پوشش داده خواهد شد.
صفحه 74:
باید ساعت کاری هر فرد مشخص گردد.
اید حق الزحمه ساعتی هر فرد تبیین گردد
حق الزحمه ساعتی هر فرد معمولا متناسب با مدرک و نوع کار
(تخصصی, نیمه تخصصی و غیر تخصصی) و قوانین و مقررات موسسه
حمایت کننده مادی تعیین می شود.
* معمولاً حق التحقیق برای اعضای Core علمی در دانشگاههای کشوره
۰ دو بند اول فيش حقوقی در نظر گرفته می شود
صفحه 75:
* در بسیاری از تحقیقات. انجام آزمایشات. کارهای کامپیوتری و حتی
آنالیز آماری ممکن است به شکل خرید خدمت صورت گیرد و موسسات
و شرکتهایی در قبال دریافت وجه اين خدمات را ارایه دهند.
* طبیعی است که در صورت خرید خدمت. نباید این موارد در قسمت
هزینه های پرسنلی نیز آورده شوند.
صفحه 76:
* برای انجام تحقیق ممکن است نیاز به خريد تجهيزاتى اعم از آزمايشكاهى.
کامپیوتری» و پشتیبانی باشد که باید در جدولی مجزا نوشته شوند
* البته در بعضی موارد لازم است مواد مصرفی ماندد کیتهای آزمایشگاهی در
جدولی جداگانه آورده شود و در بعضی موارد جزیی از جدول تجهیزاتی است.
* به صورت یک اصل کلی در صورت خرید دستگاهها و وسایل غير مصرفی؛
بعد از اتمام تحقيق مالكيت لين وسايل با سازمان حمایت کننده است مکر
آنكه در متن قرارداد جيز ديكرى نوشته شود.
صفحه 77:
* معمولا مسافرتها به داخل شهری و بین شهری تقسیم می شوند.
* البته برای بعضی طرحها در این قسمت ممکن است هزینه یک سفر
خارجی برای مثلا شرکت در کنفرانس بین المللی برای ارلیه نتایج نيز
آورده شود.
* معمولاً تعداد مسافرتها در هزینه متوسط آنها ضرب می شود.
صفحه 78:
* معمولا هزینه های مربوط و نوشت ابزاره پست. تلفن و ج
زهایی از اين
دست در این قسمت نوشته می شود.
* باید در این قسمت مالیات طرح نوشته شده و به کل بودجه طرح اضافه شود
*؟ معمولا متناسب با کل بودجه تحقیق هزینه مختصری نیز تحت عنوان غیر
قابل پیش بینی نوشته شود.
صفحه 79:
؟ ممکن است بتوان هزینه یک طرح را توسط چند سازمان تامین نمود
و یا قسمت مشخصی از بودجه را به روشهای دیگری تامین کرد.
*؟ این مشارکتها را معمولاً در انتهای بودجه بندی طرح بیان می کنند.
صفحه 80:
« 2:01 6۵۷ غ
Al 2 Adan» A EOyYc DM» « ۵۵ 66
yetty A\ ivoodl 72>\ovEtnam oft AA (Al E>
ZEYIVEOyYc Mi» {013 Dek Ande sor | ( 028
هید ۲۵3280۲1۵60۸ EE» AYY28 l-vel |
صفحه 81:
۱. تجربه آزمايش واکسن تیفوس و مرگ چند هزار نفر در آردوگاههای
آلمانها در سال های ۱۹۴۳-۵
۲ تزریق خون آلوده در مْسسه روبرت کخ به ۴۰ نفر برای بررسی آن
۳. انتقال پشه های انوفل از مردابها به اردوگاهها برای درک نحوه انتقال
بیماری مالاریا
۴ وارد کردن سنگ و شيشه به زخمها و جراحات ایجاد شده برای
بررسی اثر سولفونامید در رفع عفونت
صفحه 82:
۵. مرگ بسیاری از دوقلوها برای بررسی اثرات ژنتیک.
۶ تلاش آمریکلیی ها برای کشف واکسن شیگلا و استفاده از آن در
افراد عقب افتاده
۷ مرگ ۷۰۰ ژاپنی برای تلا ژاپنی ها در مورد شناخت بیماری
طاعون
۸ بررسی تاسکجی +66 © 1115126) بر روى سياهيوستان در مورد
صفحه 83:
۲ قانون نورنبرگ در سال ۱۹۴۷ در ۱۰ بند
۲ بیانیه هلسینگی در سال ۱۹۶۴ در ۲۲ بند
۲ _ راهنمای شورای بین المللی سازمانهای علوم پزشکی
(610705) در ۱۹۸۲ در ۲۱ راهنمای اصلی
۲ اصلاحیه اونیبورگ در سال ۲۰۰۰
۲ _ بازنگری ژنو در سال ۲۰۰۲
صفحه 84:
.١ توسعه دانش بشری
۲ کاربردی کردن آن در راستای عدالت
صفحه 85:
A
احترام به افراد : کسب رضایتنامه آگاهانه و درک مورد از هدف و
ماهیت. خطرات. منافع و دیگر راههای درمان
سود بخشی : تعادل بین منافع و مضار احتمالی برای افراد مورد مطالعه
عدالت و انصاف : عدم بهره برداری از افراد محروم و عدم محرومیت از
سود بردن
صفحه 86:
Ree ale re Le
۱ انتخاب موضوع تحقیق
۲ _ بیان مسأله
5 بازنگری مدارک موجود
؟. ارائه هدفها و فرضیات
۵ تهیه طرح و روش شناسی (متدولوژی) تحقیق
۶ آماده کردن زمینه اجراتی تحقیق
oy انتخاب نیروی انسانی و نیز مشاوران
A مدیریت. نظارت و ارزشیابی طرح
5 جمع آوری و تجزیه و تحلیل دستاوردها
۰ استفاده از نتایج و توزیع آنها
صفحه 87:
۳ شرکت کنندگان
صفحه 88:
gw LT پژوهش اخلاقی است.
آیا پژوهش دانسته های جدید و مفیدی برای جامعه بدست
خواهد داد.
آیا دانش علمی موجود برای پاسخ به سوال مورد نظر کافی
صفحه 89:
UT پژوهشگر صلاحیت لازم برای انجام پژوهش را دارد.
۳ _آیاعلائق و خواسته های پژوهشگر با حقوق, سلامت و رفاه سوژه ها
تعارضی نمی یابد.
۲ _ آیا محقق به تمام اطلاعات دسترسی کامل داشته و مجاز به انتشار
آنهاست.
5 ۲ Kim wis na SBS v
وظیفه پژوهشگر در اطلاع رسانی چیست ؟
صفحه 90:
۲ _آیا نحوه جمع آوری نمونه ها یا جلب شرکت کنندگان منصفانه بوده
است.
آیا حقوق گروههای آسیب پذیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
نسبت فواید بلقوه پژوهش با خطرات آن معقول بنظر می رسد.
7" _ آیا استانداردهای رضایت داوطلبانه و آگاهانه لحاظ شده است.
محافظت لازم در مورد محرمانه ماندن اطلاعات و حفظ رازداری
صورت خواهد گرفت.
صفحه 91:
Protection
محافظت از حقوق. رفاه و سلامت داوطلبان انسانی از هر گنه خطر روحی یا
روانی طی مراحل مختلف تحقیق
محافظت از حقوق مشروع محققین در انجام پژوهش ۷
محافظت از اعتبار دانشگاهابیمارستان محل پژوهش یا حامیان مالی پروژه ۷
Advice
ارلئه مشاوره و راهنملیی لازم در مواردی که ممکن است پرویه برای شرکت ۷
کنندگان یا جامعه وسیعتر با خطرات یا تهاجماتی همراه باشد.
صفحه 92:
Education
افزایش دانش و آگاهی ها در مورد مسائل اخلاقی و قوانین و راهکارها
Research Quality
برای اخلاقی بودن یک پژوهش, پروه بایستی از لحاظ علمی قابل ۷
پذیرش باشد.
Conciliation
رفع اختلافات و ایجاد وفاق مابین محققین و شرکت کنندگان
صفحه 93:
۲ _ آیا نحوه جمع آوری نمونه ها یا جلب شرکت کنندگان منصفانه بوده است.
آیا حقوق گروههای آسیب پذیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
نسبت فواید بالقوه پژوهش با خطرات آن معقول بنظر می رسد.
۲" _ آیا استانداردهای رضایت داوطلبانه و آگاهانه لحاظ شده است.
۲ _ محافظت لازم در مورد محرمانه ماندن اطلاعات و حفظ رازداری صورت
صفحه 94:
محدودیت های تحقیق
ع
محدوديت هاى تحقيق آلن دسته از عواملى هستند كه در
مسیرجمع آوری اطلاعات و کسب نتایج مطلوب مانع ایجاد
می کند.
* محدودیت های در اختیار محقق
* محدودیت های خارج از اختیار تحقیق