صفحه 1:
ذ. تحقیق تجربی نیمه حقیقی الف. روش کتابخانهای
ر. تحقیق عملی(ویژه محیطهای آموزشی) ب. روش تحقیق میدانی
ز. تحقیق على يا بس از وقوع ج. تحقیق همبستگی يا همخوانی
د.تحقيق تجربى حقيقى
صفحه 2:
روش کتابخانهای
در تمام تحقیفات علمی مورد استفاده قرار میگیرد و در بعضی از آنها موضوع تحقیق از نظر
روش» از آغاز تا انتها متکی بر یافتههای تحقیق کتابخانهای است .
در تحقیقلتی که Cable کتابخانهای ندایند نیز محفقان ناگزیر از کاربرد روش کتابخانهای در
تحقیق خود هستند. در لین گروه تحقیقات» محقق بلید ادبیات و سوابق مساله و موضوع تحقیق
را مطالعه کند. در نتیجه» بلید از روش کتابخانهای استفاده کند و نتایج مطالعات خود را در
ابزار مناسب شلصل فش جدول و فرم ثبت و نگهداری و درپایانبه طبقه بندی و بهره
برداری از آنها اقدام کند.
صفحه 3:
روش کتابخانهای(ادامه)
با توجمبه نقش روش کتابخانهای در تحقیقات علمی» لازم لست محققان از اين
روش مطلع باشند. نخستین كام در مهارت تحقيق كتابخانهاى» آشنليى با نحوه
استفاده از کتابخلنه است» بعنی محققان باید از روشهای کتابداری» نحوه
استفاده از برگهدان و ثبت مشخصات منلبع» نحوه جستجو و سفارش کتاب
آگاهی یابند.
کتابخانهها از نظر دسترسی محقق به منابع به سه گروه تقسیم میشوند.
صفحه 4:
روش کتابخانهای(ادامه)
نخست» «کتابخانههای باز» که در آنها محقق میتولند آزادلنه میان قضهها
یفت و آمد کند» کتابها را مورد وارسی قرار دهد و کتاب مورد نظر خود را
انتخاب کند. دوم» «کتابخلنه های بسته» که در آنها محقق امکان دسترسی
مستقیم به منابع را ندارد و بلید تمام تقاضاهای خود را به کتابدار تحویل دهد.
سوم» «کتابخانههای نیمه باز»که در آنها بخشی از منلبيبه طور مستقیم در
دسترس محقق قرار دارد و قسمتی دیگر در اختیار کتابداران است .
صفحه 5:
روش کتابخانهای(ادامه)
به عبایتی دیگر» منظور از مطالعات کتابخانهای مطالعلتی است که موضوعات
مورد مطالعه در اختیار و دسترس محقق قرار نداشته و غالباً مربوط به
گذشتهای دور جا نزدیک میگردد.به همین دلبل غالباً اصطلاح مطالعات
کتابخانهای را مترادف با مطالعات تاریخی بکار میبرند.
صفحه 6:
روش کتابخانهای(ادامه)
بعنوان منال تحقیق در زمینه طبقات اجتملعییا سلسله مرلتب اجتملعی عصر
صفویه وبا تحقیق در باره سهم اقشار مختلف اجتملعی در انقلاب مشروطیت
ایران را در ردیف مطالعات کتابخانهای محسوب مینمائيم. در این روش
منلبع اصلی مورد استفاده, کتب و مدارک منثور و منظیمی است که از آن
دورهها بجای مانده است .
صفحه 7:
روش تحقیق میدانی
در لین روش محقق مدتی در میان جامعه مورد تحقیق خود زندگی میکند و
به تحقیق درباره موضوعی خاص در آّن محیط میپردازد. محقق هیچگونه
دستکاری در محیط انجام نمیدهد بلکه بدون هیچ دخالتی در جریان
طبیعی رویدادهلتا آنجلیی که میتولند اطلاعات جمع آوری میکند در اين
تحقبق میدانی» مشاهده عنصر اصلی را تشکیل میدهد.
صفحه 8:
روش تحقیق میدانی(ادامه)
به عبارتی منظور از مطالعات میدانی تحقیقاتی است که موضوع مورد مطالعه
در اختیار محقق قرار داشته باشد ویلبه عبارت دیگر محقق را بدان دسترسی
بلشد بعنوان مثال وقتی محقق هدفش مطالعه در زندگی کشاورزان ساکن یک
روستا ومیا قشری از جامعه وبا گروهی از کار گرانیک موسسه تولیدی و با
مردم عشایری باشد مطالعه, از نوع مطالعه میدلنی است و اطلاق اصطلاح
میدلنیبه مفهوم ار تباط مستقیم و رویاروی محققبا پدیده های مورد مطالعه
است .
صفحه 9:
تحقیق همبستگی يا همخوانی
در لین روش محقق دهیا چند دسته از اطلاعات مختلف مربوطبمیک کروه یا
یک دسته از اطلاعات از دییا جند گروه را در اختبار قراردارد و تلاش دارد تا
میزان تغیبرات دربیکسیا جند علمل را در لثر تغیبراتیکسیا چند علمل دیگر
مورد بررسی قرار دهد.
صفحه 10:
هدف تحقیق همبستگی
بررسی میزان تغیبراتسیکسیا چند علمل در لثر تغیراتسیکسیا چند علمل دیگر
از طریق به دست آوردن ضریب همبستگی
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
نمونههایی از روش تحقیق همبستگی و همخوانی
- بررسی رابطه شرکت در کلاسهای آمادگی کنکور و رقبه کسب شده در آزمون سراسری
دانشگاهها در منطقه ۲ تهران
- بررسی میزان رابطه میان استفاده از روش فعالبا میزان یادگیری دلنش آموزان ابتدایی
دختر يزد
- بررسى تاثير ميزان حضور دانشجويان رشته نقاشى در نمايشكاههاى هنرى در افزايش
انكيزه تحصيلى آنان
صفحه 14:
تحقيق على يا بس از وقوع
در لين روش تحقیق» محققبه دنبال کشف و بررسی رولبط بین عوامل و
شرلیط خاصیا نیعی رفتار که قبلا وجود داشتصیا رخ داده از طییق مطالعه
نتايج حاصل از آن است.
صفحه 15:
هدف تحقیق علی یا پس از وقوع
بررسی امکان وجود رولبط علت و معلیلی از طریق مشاهده و مطالعه نتایج
موجود و زمینه قبلی آنها به امید یافتن علت وقوع پدیده يا عمل است.
صفحه 16:
صفحه 17:
نمونه هایی از تحقيق على
- بررسى علل وقوع انقلاب اسلامى ابران
- بررسى علل خودكشى جوانان اروميهاى در ٠اسال اخير
- بررسى علل ترك تحصيل دختران روستاهاى شهرستان فريمان دردهه كذشته
- بررسى علل تجاوز عراق به ايران
- بررسی علل تصادفات منجر به مرگ در جاده چالوس در سال گذشته
- بررسی علل فرهنگی طلاق زنان مطلقه شهرستان سمیرم در ۵ سال گذشته
- بررسی علل معلولیت دانش آموزان استننایی کاشان
صفحه 18:
در لین روش» محقق شرلیط محیطی خاصی را دستکاری میکنستلبه تلثیر این
تغیبرات بر گروه نمونه پی ببرد.
صفحه 19:
هدف روش تحقیق تجربی حقیقی
این روش دو هدف دارد:
اول» بيش بينى وقابع در شرایط تجوبی است؛
دوم تعميم يافتهها از مطاله نمونمها به محیطهای بزكتر خارج از آزمايشكاه
صفحه 20:
ویژگیهای روش تحقیق تجربی
|ء در این روش محقق مبادرت به تشکیل دو گروه می نماید:
الف. گروه تجربه( 9۲0۱0 (experimental لين كروه تحت شرايط
خاص مدنظر محقق قرار میگیرد.
(contro! group) abs 0955 ww گروهی که تحت شرلیط خاص محقق
نبودهاند.
۲ محقق در لین روش بلید از روشهلیی برای کنترل متغیرهای ناخواسته یا
نامربوط انجام دهد تا تحقیق در یک محیط کاملا تجربی صورت گیرد.
صفحه 21:
صفحه 22:
نمونه هایی از روش تحقیق تجربی
- بررسی روس تدریس سخنرانی و فعال برمیزان یادگیری درس فارسی
- بررسی استفاده از تمرینات ورزشی در میزان کاهش اضطراب دانش
آموزان مدرسه تلاش
صفحه 23:
در لین روش چون امکان کنترل تمام متغیرها وجود نداشته محقق فقط
میتولند برخی از متغیرها را کنترل نملید و در شرلیط واقعی اجتملعی به کار
می رود.
صفحه 24:
هدف از روش تحقیق نیمه تجربی
نزدیک شدن به تحقیق تجبی حقیقی است اما شرایط اجازه کنترل و
دستکاری تمام متغیرها را نمیدهد.
صفحه 25:
ویژگیهای تحقیق نیمه تجربی
۱. بیشتر مطالعلتی که در زمینه مشکلات و مسایل اجتملعی مانند جرم» آشوب اعتیاد و...
میباشد قابلیت استفاده از این روش را دارا میباشند.
۲. مهمترین وظیفه محقق» شناسایی عوامل عدم کنترل متفیرها و ارزشیابی کیفی و كمى آنان
است تا بتواند با ارائه آنها تحقیق طبق خود را مستندتر نماید.
۳ معمولا حتی مطالعات تجربی حقیقی در مورد انسان»بيشتر نیمه تجربی میباشد.
صفحه 26:
تحقیق عملی(ویژه محیطهای آموزشی)
در لین روش محقق بلید بافتمهلیش را از نظر استفاده عملی در موقعیت محلی
و منطقهای ارزشیابی کند نه در گستره کاربردهای کلی و عمومی
تحقیق عملیبا پژوهش حین عملبه عنوان یکی از ابزارهای بهبود آموزش و
تدریس جایگاه خود را به سرعت در نظامهای آموزشی بازیافته است. از
دلليل كسترش كين انديشه در نظام آموزشىء ناكار آمدى تحقيقات سنتى در
پاسخگوییبه سوالات اساسی آموزش و پرورش به وییه در سطح کلاسهای
درس است.
صفحه 27:
تحقیق عملی(ویژه محیطهای آموزشی)
مدتها است که فاصلة بین تحقیقات سنتی و نیازهای معلمان منشاء اعتراض و
انتقاد از شیوههای موجود تحقیقات آموزشی گردیده است. گرچه بلید سهم و
نقش این کونهتحقیقات را در جای خود محفوظ و محترم شمرد؟ ام بخشی مهم
از نیازهای معلمان؛ اصولبا روشهای سنتی قلبل پاسخگویی نیستند و معلمان
بلید خود فعالانه در تولید دلنش بیمی مورد نیز عمل نمایند. دانشیکه قابل
کاربرد در موقعیتهای نامعین آموزشی و تدریس توسط آنها میباشد.
صفحه 28:
تحقیق عملی(ویژه محیطهای آموزشی)
بدیهی است لین دسته از فعلیتهای پژوهشی نیز اعتبار مربوط به خود را دارا
میباشند و نمیتوان آنها را جایکزین بخش دیکری از تحقیقات نموده پیام
اقدامپژوهی به پژوهشگران و کارورزان لین است که آموزش و پرورش
ماهیتی پیچیده و چند وجهی داردکه نمیتوان نیازهای پژوهشی تن را صرفا
با تکیه بر جند روش بهویژه سنتی - مرتفع نمود. باید برای بهبود آموزش و
تدریس از همه ظرفیتهای پژوهشی از جمله پژوهش در عمل استفاده نمود.
صفحه 29:
هدف روش تحقیق عملی
هدف اساسی تحقیق عملی» شناسایی» بررسی, تبیین و حل مسأله و مشکل
محیط کار و فعالیت است (کلاس درس» مدرسه؛ ادارات آموزش و پرورش) و
از نتلیح ّن برای حل مسائل خاص در موقعیتهای معین استفاده میشود و
پژوهشگر پژوهش خود را شخصابه مرحله اجرا در میآورد. معلمان و
کار کنان علاقهمند میتوانند با بهرهگیری از این رویکرد به پژوهش بپردازند و
به قدوین گزارش مربوط اقدام نمایند.
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34: