فصل پنجم از کتاب روش تدریس فارسی و آموزش کودکان دو زبانه

فاطمه سادات علوی

15 صفحه
1332 بازدید
09 اسفند 1400

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم

صفحه 2:
درس :روش تدریس فارسی و آموزش کودکان دو زبانه

صفحه 3:
خولندنو ی ادگیریآن1-5 .الف) بازشناسی دیداری عناصر زبانی اعم از حروف, کلمه, جمله های زبان ب) درک معنای این عناصر و روابط معنایی موجود بین ان ها که در نهایت به .درک پیام جمله ومتن منجر می شود

صفحه 4:
:مرحله وشد خولندناز جرا اد وا للس‌به نقلاز کاریلو 5 آمادگن معمولا بعد از هنگانت_ولد تا شش‌ساگیاسنو در لین‌مرحله شناسایی 1 جحتهایب الاو پایینو راسنوچب‌صفحه و هماهنگی‌میان‌چشم و دسنو درک .توا ..صورتمی‌گیرد 1 كا ی تن در ایرمرجله آموزش‌آواها و نشانه های وشتار وک ‎PINS‏ ‏15 ها داماد ب ه دفسریا اجساس‌ عفدر ‎Wi gs‏ ‎cul,‏ وشد سریع مهارنخولندن پ مریزیک امل‌عاداتو مهارنهاعپ ایه در خولندن‌در لین.3 .مرحله لنجام می‌شود ِ مرحله گسترده خواندن لین‌مرحله در سالهایآخر دوره دبستان‌ظاهر میشود و .4 .ت-اکید اصلمدر لین‌مرحله بر خواندن‌مستقل‌است پا لیش‌خواندن در لین‌مرحله در مدارس‌راهنماییو دبیرستان‌دیده می‌شود و در لین.5 .مرحله ک ارلیی‌خواندن_راعمنظور هاعمختلف با سرعتهایم ختلف افزلیش‌میب اد

صفحه 5:
:مدل های خواندن دریافت معنا از نشانه های نوشتاری است .و این مدل ها را می توان به سه دسته :تقسیم کرد الک ول های آزباییس به بالا - با بازشناسی و رمر کشایی <روی و ون ها حروف و کلمات آغاز می شوداین مدل ها به مدل (برون به درون) هستند که مطالب برونی موجود در متن را به اصطلاح .درونى می کند ب) مدل هاى از بالا به يايين : در اين مدل ها فرايند خواندن در ذهن خواننده يا ساختن فرضيات وى در باره معنای نوشته ها آغاز می شود.و این مدل ها به مدل (درون به برون) و ان دا

صفحه 6:
:ادامه مدل های خواندن ج) مدل های تعاملی خواندن : در این مدل ها در آن واحد هم یک فرایند ادراکی و هم یک فرایند شناختی است .در اين مدل رو مهارت بر مجور مرکز پیام شکل می .كيرد كه خواندن يك متن از مفاهيم زبانی و فرازبانی را به شناخت درونی می رسد :محتوای دانش نهادینه شده در باره موارد زیر است ,ساختمتن0.- اسلگرهایزبانی0- رولبط آولیی-حرفی(6- جهانبه طور ‎ple‏ -1

صفحه 7:
آموزش‌خولندن رویکردها و روشها و شیوه هاعلن3-5 واژه روبکرد در اين کتاب منظور اصول نظری حاکم بر نظرگاه روان شناختی یادگیری مورد صول اس وهرگاه از وازه روش استفاده می کنیم منطاور بط ۱5 است که برای ارائه عناصر زبانی بر حسب مبانی زبان شناختی مورد قبول سازماندهی شده است. و هر جا از واژه شیوه یاد می شود منظور فن و شیوه های عملی است که در .كلاس به صورت عملى به اجرا در مى آيد

صفحه 8:
رویکرد تحلیلی :که به دو مبانی تقسیم می شود مبانی رولنشناختی: که بعضی رو لنشناسان‌برلین‌معنقدند که یادگیری‌مطا لباز یادگیریلجزا -1 ۶ ۳ . دگیر > لی‌ختم می‌شود و رویکرد پ یشنهدیاین‌لفراد (رویع د ۰ یلیم شل ۱ .که آن‌را از جز به کلنیز می‌نامند مبانی‌زبانشناختی: در لین فرضیه از آموزش‌ک وچکترین عناصر زبان‌که متعلقّبه ساختاولیی‌زبان-2 .هستند شروع کرد که بسه سه روش‌آموزش‌تفسيم می‌شود روش اول : آموزش خواندن که باید با آن شروع شود (حرف) است به همین علت اين نظریه .را (حرف بنیاد) و روش آنان را (روش حرف محور) می نامیم روش دوم: حرف را نماینده نظام نوشتاری زبان میدانند و کوچکترین عنصر زبان را (آواهای زبان) .فرض مي کنند به همین دلیل ما اين نظریه را (آوا بنیاد) و روش آن ها را روش حرف محور می نامیم

صفحه 9:
روش سوم: معتقدند آموزش خواندن را باید از (هجاها)یا بخش های زبان شروع کرد و به همین علت ما اين نظریه را (هجابنیاد) و روش آنها را (روش هجا محور ) می ae درروش گلبنگهام استبلمن نخست عناصر کوچک زبان آموزش داده می شود و سپس به آموزش عناصر بزرگتر پرداخته می شود ودر روش فرداد عناصر به صورت کامل آموزش داده می شود و سپس با تجزیه آنها به واحد های کوچکتر زبانی به آموزش آنها پرداخته می شود.و در روش چند حسی اورتون به طور همزمان بر آموزش شکل و نام وحرف » صدای حروف. تلفظ و آموزش شکل .کلمات پرداخته می شود

صفحه 10:
4-5 تدريس مهارت خواندن در كلاس اول د, بستان: دو دوره است که یکی دوره آمادگی و دوره آموزش خواندن پایه :الف) دوره آمادگی: به دو هدف عمده اختصاص دارد اهداف مربوط به زبان گفتاری * اهداف مربوط به زبان نوشتاری

صفحه 11:
تقویت واصلاح زبان گفتاری در دوره آمادگی اهداف زیر :مورد نظر قرار می گیرند * آموزش غیر مستقیم این نکته که واحدهای زبانی مثل کلمه از اجزای کوچکتری مثل هجا (بخش) و آوا (صدا) تشکیل شده است. * آشنایی معلم با مشکلات برخی دانش آموزان در تلفظ برخی صداهای زبان فارسی و کوشش در راه اصلاح آن ها ** اصلاح تلفظ کلمات با بیان نام تصاویر fe # و... صوت آموزی شامل صدا شناسی یا تمرین صداها

صفحه 12:
:مقدمات یادگیری زبان نوشتاری * آموزش صحیح گرفتن مداد و كج * آموزش استفاده صحیح از مداد پاک کن و تخته پاک کن * آموزش چگونگی حرکت چشم از راست به جب 0 * تمرین اشكال زيرنويس لوحه ها * آموزش مفهوم (خط زمینه ) و مفاهیم( روی خط) و( بالای خط) و(پایین خط) در نوشتن حروف سازنده کلمات بسیار مهم هستند.

صفحه 13:
ب) آموزش‌خواندن‌پ ایه : هدف اصلی آموزش خواندن در پایه اول ابتدایی است و مهارت اساسی خواندن به زبان فارسی را آميخته ای از روش تحلیلی آوا محور (صوت آمیزی) و روش کلی واژه محور( کلمه آموزی) است. بیاموزند وکلیه حروف الفبا را بشناسند.وجمله و کلمات ساده را به راحتی بخوانند. و در ایران درروش ترکیبی ایران معمولا از یک ‎ads) aus,‏ کلید) به عنوان ابزار اصلی آغاز تدریس استفاده می شود از دلایل اصلی انتخاب روش ترکیبی برای تدریس خواندن پایه زبان فارسی است. که رابطه نشانه های حرفی نظام نوشتاری این زبان با عناصر نظام آوایی آن نه کاملا دارای انطباق یک به یک و متناظر و نه دچار

صفحه 14:
تدریس‌مهارنخواندن‌در کلاس‌هاعدوم ‎Li‏ 5-5 :پنجم دبستان در اين دوره بعد از دوم ابتدایی به بعد با متونی که به زبان ساده تدوین .شده اند ودانش آموزان با روانخوانی متون ساده فارسی آشنا شوند ذروش های خواندن در دبستان -خولندن‌ب ا صدا ) : الف: خواندن خطایی ب: همخوانی :صامتخولنی(خولندن‌مستقل) -2 الف: خواندن اجمالی (تند خوانی) ب: گروه خوانی (عبارت خوانی ) .اهداف اصلی گروه خوانی افزایش سرعت مطالعه است

صفحه 15:

39,000 تومان