صفحه 1:
صفحه 2:
روش"تدریس
مبتنی بر پیش
سازمان دهنده
صفحه 3:
معد مه
منظور از کاربرد پیش سازمانده ها در آموزش این است که معلم بدین وسیله
دانش های قبلی یادگیرنده را آماده کند تا مطالب تازه را به ee
آموخته شده جذب نماید. هرزمان که پژوهشگران توانسته اند به طور مکنی
ce سازمانده هندها را بر یادگیری بسنجند, به این نتیجه رسیده اند که
سازماندهنده ها به طور چشمگیر توانسته اند قابلیت یادگیرنده را برای
ai مطالب درسی افزایش دهند.
صفحه 4:
هدف و قصد اولیه آزوبل
*از طرح پیش سازمانده ها - کمک به معلمان برای انتقال اطلاعات زیاد به
نحوی معنی دار و اثرگذار به یادگیرندگان بوده است. آزوبل بر لين باور است
كه کسب اطلاعات یکی از اهداف مهم تحصیل است؛ از اینرو, نظریه های
متعددی می توانند به یاری معلم و یادگیرندگان بیایند. بنا به عقیده ز و بل,
وقوع یادگیری به معناداری اطلاعات مورد نظر برای یادگیری وابسته است.
بر وفق اين عقیده او نظریه یادگیری معنی دار را در برابر یادگیری طوطی
وار طرح کرد. نظریه آزو بل در موقعیت هایی به کار می اد که معلم نقش
سخنران یا توضیح دهنده را ایفا می کند. عمده ترین قصد آن کمک به دانش
آموزان به کسب مواد درسی است.
صفحه 5:
»در این میان. معلم مسئول ارائه مواد درسی است. و دانش آموزان وظیفه
دارند براطلاعات و مفاهیم ارائه شده از سوی معلم. تسلط لازم رابه دست
آورند. آزربل اظهار می دارد که ساخت شناختی کنونی دانش آموز نخستین
عامل در تعیین این نکته است که مواد درسی در چه سطح از معنیداری؛
فراگرفته شده و حفظ خواهد شد. پیش از ارائه مطالب به دانش آموزان,
نخست بايد بكوشيم بر روشنی و پایداری دانش پیشین آنان بیفزاییم. تقویت
ساخت شناختی دانش آموزان با چنین دیدگاهی, سبب تسهيل در جذب و
یادداری اطلاعات جدید می شود.
صفحه 6:
نگاهی به روش ندریس پیش سازماندهنده
*روش تدریس پیش سازماندهنده, از زمانی مورد توجه قرار میگیرد که ازوبل
به عنوان یک روان شناس شناخت گراء براهمیت آن تأکید می ورزد. آزوبل,
روش تدریس پیش سازماندهنده را در کنار روش های تدریس, چون سخنرانی
و توضیحی مورد توجه قرار می دهد. به زعم او, با بهره گیری از انواع پیش
سازمانده ها یادگیری غیر فعال یا انفعالی روش های تدریس سخنرانی و
توضیحی به روش های فعال بدل می شوند. در این روش - روش پیش
رده دار مان تفیل یت ین تا از ارو
سازماندهنده های ارائه شده از سوی معلمان سبب می شود ذهن یادگیرندگان
به تکاپو وادار گردد.
صفحه 7:
*لين کار را پیش سازماندهنده ها از طریق پیوند دادن دانش پیشین یادگیرنده با
مواردی که باید فراگرفته شوند عملی می سازد. آزوبل به اندازه ای به این
امر اعتقاد دارد که در مقدمه کتاب «روانشناسی تربیتی: بت كاه نساحی »
نوشته است: «اگر از من بخواهند روانشناسی تربیتی در یک جمله خلاصه کنم
خواهم گفت., برای تدریس موفق, آموخته پیشین و یادگیری های جدید دانش
آموزان را به یکدیگر پیوند دهید.
صفحه 8:
"آزویل اظهار می دارد که هر یادگیرندهای خود دانش اش را ساخته و سازمان
می دهد. افزون بر اين, دانش به مثابه چهارچویی از مفاهیم ویژه ساخت می
dug jl ub بر یادگیری کلامی ارج می گذارد و بر اين باور است که آن برای
دانش آموزان ۱۱-۱۲ ساله بسیار کار می باشد. و او بیان می دارد تجارب
مستقیم برای کودکان سودمند است و به ویژه آنکه کودکان به دست ورزی با
اشیاء بپردازند. آزوبل اعتقاد دارد یادگیرندگان یاد می گیرند كه ارتباطى بين
دانش جدید و دانش پیشین خویش در ساختارهای شناختی خودشان برقرار
کنند. او بیان می دارد «یگانه عامل مهم اثرگذار بر یادگیری, چیزی است که
یادگیرنده پیشتر می داند. بنابراین, پیش دانسته های آنان را تعیین و براساس
آن تدریس کنید.
صفحه 9:
*همچنین؛ از باورهای اساسی آزربال این است که از طریق سازماندهی دقیق
مواد آموزشی و تجارب پادگیری از سوی معلم, یادگیرنده قادر خواهد بود
دانشى را كه فرا مى كيرد به شکل معناداری درآورد(۶) . آزو بل در کتاب روان
شناسی تربیتی: از دیدگاه شناختی, آورده است كه دست كم سه هدف مى
توان از کاربرد «پیش سازماندهنده در نظر آورد: تدارک چهارچوب نظری يا
مفهومی برای یادگیری های آینده ایجاد ارتباط بین گنجینه اطلاعات کنونی و
اطلاعات حاصل از یادگیری های جدید؛ و تدارک با ایجاد پلی بین ساخت
صفحه 10:
"پیش سازماندهنده, مرور کلی مواد درسی ای نیست که باید فراگرفته شود؛
بلکه ارائه خلاصه ای از اطلاعات کلامی یا تصویریی است که دیدی کلی از
محتوای مورد نظر sly یادگیری می دهد و در آن محتوای مورد نظر برای
یادگیری می دهد و محتوای ویژهای عرضه نمی شود. پیش سازماندهنده
های مفاهیم عمده ای هستند که به مثابه چتری برای یادگیری مفاهیم جدیدی
تلقی می شوند. آزوبل اظهار می دارد که برای اثرگذار شدن پیش
سارماندهنده ها بايد أنها را در بالائرين سطح از انتراع و عموميت نسيت به
مواد اموزشى اينده ارائه كرد.
صفحه 11:
*در این صورت است که پیش سازماندهنده به مثابه داربستی عمل میکند که
اطلاعات تفصیلی را می توان به آن ارتباط داد و با وصل کرد. پژوهش های
اخیر نشان داده اند که انواعی از پیش سازماندهنده هایی که ملموس هستند
در عمل موفقیت بیشتری دارند .پیش سازماندهنده های مطلوب الزاما دارای
الگوهای ملموس, انواع قیاسهاء و نمونه ها هستند. طرح و نقشه پیش
سازماندهنده ها تا حدودر زیادی به ماهیت مواد آموزشی, ویژگی های
یادگیرندگان. و شبره ارائه آموزش وابسته است .
صفحه 12:
*از ویل . آزربل فیتزجرالد), eC بررسی اثربخشی پیش سازمانده ها تعدادی
پژوهش انجام دادند و در آنها تأثیر بهبود بخش این تدبیر آموزشی را تأیید
كردند. اين پژوهش ها نشان دادند که استفاده از پیش سازمان دهنده ها, به
ويه زمانى كه سر و كار معلم با يادكيرندكانى است كه از نظر توانايى كلامى
ضعيف بستند يا درباره موضوع درسى سابقه ذهنى كمترى دارند, يادكيرى را
بسيار آسان مى سازد. يزوهش هاى ديكرى نيز در اين باره انجام كرفته است
كه نشان داده اند. معلمانى كه جلسات درس خود را با ييش سازمان دهنده ها
آغاز ميكنند مطالمب تازه درسی آنها برای یادگیرندگان معنی دار جلوه مى كند
و رزرس آموزشی آنها به بادگیری بیشتری در دانش آموزان مى انجامد.
صفحه 13:
صفحه 14:
ماهیت یاد گیری معنی دار
*یکی از تفاوت های عمده بین یادگیری معنی دار, شناختی و انواع ساده تر
یادگیری این است که یادگیری معنی دار معمولا با درک و فهم همراه است,
درحالی که یادگیری ساده تر با تغییر رفتار ارتباط دارند. كرجهء تعریف دقیق و
ثابتی از «درک و فهم دشوار است. ولی برخی ویژگی های آن را می توان
مشخص کرد. برای معنی دار شدن اطلاعات و قابلیت درک و فهم بافتن, نیاز
است اطلاعات را سازماندهی کرده و در قالب چهارچویی قرار داد. از شاخص
های درک و فهم, تعبیر و تفسیر, خلاصه سازی, پاسخگویی به سوالات درباره
مواد آموزشی و... است.
صفحه 15:
تفاوت این است که یادگیری معنی lo کسب دانش پیچیده تر را در wo
گیرد, درحالی که انواع ساده تر یادگیری ها, مجموعه ای از حقایق مجزا و
جداگانه را شامل است. همچنین, یادگیری معنی دار, احتمال دارد یک دوره
زمانی طولانی را به خود تخصیص دهد و مراحل یادگیری متفاوتی را دربر
بگیرد. برای مثال, امکان دارد طی مرحله آغازین یادگیری. کسب کم و بیش
اطلاعات جداگانه یا جدا از هم را که عامل ارتباطی ضروری بین مفاهیم
است را در برگیرد؛ سپس در یادگیری, ممکن است راهبردهای سازماندهی
زمینه مناسبی برای ایجاد ارتباط به منظور ترکیب و درک و فهم در سطح
بالا را ایجاد کنند.
صفحه 16:
انواع پیش سازماندهنده ها
ماير , دو نوع پیش سازماندهنده مشخص کرده است: توضیحی و مقایسه ای . پیش
سازماندهنده های توضیحی. این نوع پیش سازماندهندهها, ساز و کار با مکانیسمی را
برای بدید آوری روابط متطقی بین مواد آموزشی جدید به وجود می آوردند. an
مثال, «امروز, در نظر داریم مفهوم و کاربرد در صد را یاد بگيريم. درصد به ما نشا
میدهد که چه مقدار از یک شئى با یک مفهوم یا رویداد, باقی مانده, فراگرفته شده یا
واقع شده است. «كلى بودن 0 توضیح یادگیرندگان را آماده می سازد تا در طی در
yy alal, «شتی» و «مقدار مصرف». «مفهوم», «میزان فراگیری» 9 را دريابند.
ان نوت بنش سار عات هتدة زا تفر ان رای و Sie پیش
سازماندهنده مقایسه ای. به عکس پیش سازماندهنده توضیحی, پیش سازماندهنده
حاضر, ساز ر کار با مکانیسمی فراهم می آورد که ارتباطی بین اطلاعات جدید با
تامائوشس داس وحور ا شير ا دكريدة ابجاد كردت
صفحه 17:
"برای مثال. «من امروزء Se رسیدن به مدرسه با مشکلاتی روبرو شدم,
بخشی از راه را با ماشین آمدم. سپس مسافتی را هم پیاده آمدم. حال می
خواهم روشن کنم چند درصد از مسافت ۲۵ کیلومتری منزلم تا مدرسه را با
ماشین و پیاده آمده ام. اين پیش سازماندهنده زمینه خوبی را برای فراگیری
و اقدام به حل مسئله ایجاد می کند. چنین سازماندهنده هایی ارتباط نزدیکی
بين مفاهیم جدید با تجارپ معمول زندگی پدید می آورند:
صفحه 18:
میاحل احرای روش تدریس پیش سازماندهنده
*مرحله نخست: ارائه پیش سازماندهنده
*مرحله دوم: ارائه مواد یادگیری يا مطلب درسی
*مرحله سوم: استحکام بخشیدن به ساخت يا ساختار شناختی
صفحه 19:
صفحه 20: