آموزشمهارت‌های شخصی

روش تدریس و سخنرانی

صفحه 1:

صفحه 2:
) 1206ل لا 3۳ 6 6 ۰ 59 © اينجا جاى تبليغ شماست جهت هماهنكى و درج تبليغ با اين شماره تماس بگیرید: ,567 شهرام هه © ء ©

صفحه 3:
روش سخنرانی سخنرانی ارائه کلامی اطلاعات به وسیله یک شخص ماه و کار آزموده است.الگوی ارتباطی در سخنرانی انتقال یک سویه اطلاعات .از مدرس به یادگیرندگان استه

صفحه 4:
= ‎٠ © ۶ ©‏ : كاربرد روش سخنرانى زمانى مفيد است كه فعالیت اصلی آموزش ارائه اطلاعات باشد -اطلاعات به جزنرد مدرس جای دیگری در دسترس نیسته ۰اطلاعات فقط بررای یاد داری کوتاه مدت مورد توجه باشند ٠اشتياق‏ شدیدی از سوی یا گیر‌ندگان به موضوع وجود دارد مقدمه ای ببرای آغاز فعالیت یادگیرری عررضه شود و فعالیت اصلی با

صفحه 5:
* ۰ 6 * © © :كاربرد روش سخنرانى در موارد برشمرده در زيى مناسب ذيست . هدف آموزش به جز کسب اطلاعات باشد .هدف آموزش کاربرد مهارتها ی روش را نشانه بگیررد .هدف آموزش در ب‌گيرنده تفییم نكرش باشد اطلاعات پیچیده و انتراعی باشند و به تجزیه و تحلیل « ترکیب و تلفیق نیاز داشته باشند مشا رکت یاد گیمرندگان اساسی و سازنده تلقی شوند © * oe 0۰ .۵ ‏9ج‎

صفحه 6:
‎SI‏ موارد زیررعایت شود بر اشر بخشی سخنرانی افزوده خواهد شد ‏. موارد معنادار باشند ‏. سخنرانی بیش از نیم ساعت نباشد ‏زبان سخترانی ساده باشد ‏. بیش از شش نکته عمده در سخنرانی مدنظر نباشد ‏اطلاعات ارائه شده با تحارب یاد گیر‌ند گان هم خوانی داشته باشند ‏.در ابتدا و انتهای سخنرانی ضد صدائی در نظر گرفته شود ‏در سخنرانی از فنونی که به مشا ‎CS‏ یادگير‌ند گان کمک میکند استفاده گرردد ‎

صفحه 7:
۳ ام ۳ 8 © © ۰ ‎ow‏ ياد گیرر‌نده ‏كوش دادن » تفكر؛ يادداشت بمرداری ‎

صفحه 8:
ee. a. e” 5 ٠. © © © در يك يانل , جند نفر ييش از ديدار با كروه ء يادكيرنده .درباره موضوع معينى بحث مى كنند اطلاعات در روش يانل از طريق تبادل نظر مدرس با اعضای ‎LiL‏ , به كروه يادكيرنده »تنل مسب گووه

صفحه 9:
jen ee Oe نقش مدرس دعوت از متخصصان ملاقات با اعضای پانل برای بحث درباره روش کار ‎ _‏ _ آگاهاندن یادگیرندگان برای مطالعه و پژوهش پیشاپیش ساماندهی, معرقی اعضای پانل و موضوع , میانجی گری و پیشنهاد فعالیت در آتی ش یابی ييا مد های یادگیری

صفحه 10:
25 نقش يادكيرنده آماده کردن موضوع ارتباط دادن اطلاعات جدید با تجارب قبلی شناسایی و در هم تنیدن (تلفیق) ايده هاى جديد برد اطلاعات جديد از طريق فعاليت ها

صفحه 11:
"۳ ,_——— __ 4 * 6 ه ۰ : روش جدل / مناظره ‎we‏ در جدل يا مناظره » سخنگوها دیدگاه ‎sk‏ متعارضی را نسبت به یک موضوع را با اقامه دلايلى ارائه مى دهند. اين كار با دخالت يا وارد شدن كل گروه در بحث تداوم مى يابد. جدل" سخنكو بايد : شواهد مناسبى را براى ديدكاه هايش بيان کند. در برابر سایر دیدگاه ها ایستادگی کند . #وضوع خود دفاع کند . © Se ai © © | ار

صفحه 12:
۲ > ١ ۱5 ۰ © e © نقش مدرس See Sta ‏تعربت‎ وایفای نقش میانجی گری نداختن بحث پس از جدل اد سابع برأى مطالعه” | ‎١‏

صفحه 13:
0 © نقش يادكيرند 8 تفكر ضوع بحث = 5 بر قدامات ۰ ۳ وند ‎l‏ ‏1 بی ر ۳ ‎uw.‏ ارز اثربخشی © 0 ۰ . وج ج. ه « ۰ همه ۳۹

صفحه 14:
a ‏آروش‎ نمایش ‎sly‏ انتقال مهارتی از مدرس به اعضای گروه یادگیرنده بسیار مفید است. نهایتاً آن که , یادگیرنده باید تکلیف یادگیری را در حد استاندارد و ‎cule,‏ بخش انجام . دهد sly pul: کنستب::تسنلط یز سهارزت حزکتی,مطلوب

صفحه 15:
نقش مدرس آماده سازی تجهینرات مناسب بای نمایش کسب توانایی نمایش و نشان دادن تسلط در انجام فعالیت ارائه نظریه و عمل توصیف گام های عملیات پیشروی تدریجی پررسی روند کار و پاسخ گویی به سئوالات — به تمرین

صفحه 16:
گوش دادن فعال و دیدن با دقت پرسش سئوال ييشنهاد ايده هاى جدید یا روش ‎sl‏ جایگزین تمرین گام های روند انجام کار کاربرد دانش جدید

صفحه 17:
0595 8 Oe ‏و‎ روش بازدید میدانی /اردو اردوء بازدیدی برنامه رینری شده ای است که یاد گیررند گان طی آن: به منابعی که امکان بهمره گیبری از آنها در کللاس وجود ندارد بهس» می كيررند به تجارب دست اول در محيط واقعى دست مى يابند. با داده های محیطی در گیس می شوند. براى د ركيرى بیشتر» مدرس باید اطلاعاتی را پیشاپیش به یاد گیم‌ندگان ارائه دهد see

صفحه 18:
نقش مدرس برای حضور موثر اخذ مجوز بازدید از اماکن و مکان تدارك وسايل اياب و ذهاب ايجاد فرصت براى بحث يس از

صفحه 19:
۱ ۳۳ . © * © ه ۳ نقش یادگیرنده 9 پیش از اردو درک مقصد و هدف اردو- گوش سپردن به دستورالعمل های رهبر گروه کسب اطلاعات از مکانی که باید بازدید شود در حین اردو ِ کسب اطلاعات از راهنما يا رهبر گروه- پرسش سئوال- ارتباط دادن دیده ها و شنیده ها پس ازاردو تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات حاصل از اردو 5 ظریق بحث

صفحه 20:
روش مطالعه موردی مطالعه موردی مربوط به یک موقعیت واقعی زندگی است که به یادگیرندگان . ارائه می گردد یادگیرندگان بايد موقعيت عرضه شده را تجزیه و تحلیل کرده و راه حل هایی را .تدوین و ارائه دهند لعات موردی را هم افراد و هم گروه توانند تجزیه و تحلیل کنند ‎a =‏ ات ...ی کته ۹

صفحه 21:
0 6 فش مدرس آماده سازی مطالعه موردی» ثبت اطلاعات :نظر آوری مواردی نظیر مشارکت افراد پیشینه تاریخی روابط ميان مردم عوامل جامعه شناختی عوامل اقتصادی پیشینه آموزش افراد ريشه های قومی تنش های ایجاد کننده مسائل کمک به گروه يا افراد برای تجزیه و تحلیل و حل مسئله 7 یافته ها © “e°s"-2 oe © ا "© ای ۰ .

صفحه 22:
۹ 7 « © © re ‏مرش‎ کمک به آماده سازی مطالعه موردی خواندن و گوش دادن تحلیلی به مطالعه موردی تعیین عوامل اصلی تعیین یا شناسایی افراد اصلی در مسئله تعیین دلایل وجودی مسئله تعیین اصول کمک کننده به درک موقعیت یشنهاد ‎ol,‏ حل ‎ge‏ بهترين راه حل , در ارائه ‎© e BS ‏رزش باب یادگیوی‎ a. ‎i ee

صفحه 23:
و * 6 ۰ 6۲ ۳5 2- 9 روش گروه های کوچک در چهار چوب گروه های کوچک , گروه هایی 3تا6نفر برای بحث درباره موضوع یا مسئله تکلیف شده تعیین می گردد. برای هر گروه نماینده ای در نظر گرفته

صفحه 24:
کمک به تعیین مساله تقسیم یادگیرندگان به گروه های 3-6نفری راهنمایی گروه ها تعریف روشن تکلیف آگاهاندن اعضای گروه ها از محدودیت زمانه(معمولا 5- 0دقیقه) در خواست از گروه ها برای انتخاب رهبر گروه و منشی گروه در خواست راه حل هایی برای مساله , تعیین مسایل, با پا سخ دهی به پرسش ها اخطار پیش از 2دقیقه مانده پایان کار دریافت گزارش از گروه ها قاضّای نظرات اضافی از اعضای گروه ها

صفحه 25:
کمک به تعیین موضوع پا مساله انتخاب رهبر و منشی گروه باز تعریف و توصیف مجدد موضوع يا مساله ارائه پيشنهاد برای بحث يا حل مساله گوش دادن هدفمند به پيشنهادات سایر یادگیرندگان تصمیم گیری درباره نحوه کاریست و استفاده از اطلاعات ارائه شده در عمل کمک به ارزش یابی اثر بخش تجارب یادگیری داشت خلاصه ها و گزارش به گروه ها

صفحه 26:
۳ هس ۳ > م ۲ © . 2 روش گروه بحث در گروه بحث, عده ای از یادگیرندگان به صورت هم یارانه موضوعی را به صورت یک امر مشترک مورد بحث قرار می دهند. مدرس یا رهبر گروه موضوعی را برای بحث ارائه می دهد و یادگیرندگان به صورت مشارکتی درباره آن انديشه کرده و بحث می کنند.

صفحه 27:
در گروه بحث» عده ای از یادگیرندگان به صورت هم یارانه موضوعی را به صورت یک امر مشترک مورد بحث قرار می دهند. مدرس يا رهبر گروه موضوعى را برای بحث ارائه می دهد و یادگیرندگان به صورت مشاركتى درباره ان أنديشه

صفحه 28:
* © ۰ 6 8 نقش مدرس © تعيين موضوع براى بحث ارائه مواد خواندنی پیش از بحث آماده سازی سئوالات برانگیزنده 3 محرک اعلام شرایط کار در گروه خواندنی هایی برای مطالعه © ‎e@ 3‏ لد © لصي 8

صفحه 29:
نقش یادگیرنده خواندن مطالب تعیین شده درک هدف و روند کار گوش دادن فعال توجه به توصیه و راه کارهای ارائه اطلاعات مرتبط تعیین نحوه کاربرد اطلاعات 6, © ‏هه‎ ١ 04

صفحه 30:
© 6 92 © روش بارش مغزی/ طوفان ف بارش مغزی فنی است برای حذف كردن جواب های زیاد برای یک سئوال يا ارائه راه حل های زیاد ‎sly‏ یک مسئله. کاربرد این فن بسیار مفید است , : چون سیب جلب مشارکت همه جانبه افراد می شود , چون همه پاسخ ها یادداشت می شود سیب حل مسائل دشوار می شود روش و تجربه را در هم می آمیزد _ جو حل مساله مشارکتی پدید می آورد فضای یادگیری مثبتی را تولید می کند یکم‌مسئله از دیدگاه های مختلف بررسی می شود

صفحه 31:
مدرس رائه مسئله یا نبیین مسئله ای که یادگیرندگان با آن مواجهه مو منش رائه اصول کار (برای مثال , هیچ زمین نمی ماند, همه ایده ها : رائه بذر پيشت هیز از ارزش یابی نظرات افراد ن محدوده زمانه به گروه ها برای گسترش دیدگاه هایشان جهت ارائه ‎oul‏ ‏گیری درباره شیوه ارزش یابی پاسخ ها

صفحه 32:
نقش یادگیرنده تفکر خلاقانه ارائه همه ايده ها يرهيز از اظهار نظر درباره ايده ديكران يا راه حل هاو کمک به ارزش يابى ايده ها +س از مرحله بارش مغز: تعيين بهتر شيوه كاربرد اطلاعات ارزش يابى تجارب يادكيرى

صفحه 33:
روش ایفای نقش ایفای نقش فرایندی است که در آن مساله ای در عمل مورد توجه قرار می گیرد. در اين روش» مساله به غيبت در می آید وجوه مختلف آن نمایان می گردد. اساس ایفای نقش, مشارکت یادگیرندگان برای حل مساله واقعی و گرایش به حل مجدد مسایل و درک مساله در موقعیت عملی است. به هر روی در این روش عده ای از پادگیرندگان» بازیگر و عده ای دیگر تماشاگر هستند. يغاى نقش كمك مى كند ياد كيرندكان احساسات را کوّده بینشی نسیت به نگرش هاء ارزش ها و

صفحه 34:
بيان مسئله و تبيين آن © تشريح دوستان مربوط به مسئله و توصيف موضوعات شرح ايفاى نقش انتخاب نقش ها و بازيكران تحليل نقش ها کمک به انتخاب بازیگران آماده سازی فضا آماده سازی خط سیر اقدامات توصیف مجدد نقش ها تدارک رهنمود هایی برای تماشاگران جهت اندازه گیری اثر بخشی اجرا آغاز ایفای نقش حفظ ایفای نقش به خاتمه رساندن ایفای نقش وری کوتاه بر فعالیت اور فعالیت ایفای نقش

صفحه 35:
روش بازی های شبیه سازی در این روش , یادگیرندگان , مود درگ می شوند که نمودی از واقعیت هستند. یادگ ن از پیامد های اقدامات آنان می آموزند . 5 یه سازی شیوه ای اثربخشی برای .تجزیه و تحلیل یک نظام جاریست ارزش یابی الگو برای نظامی جدید است پدید آوری محیط یادگیری "است که موقعیت واقعی را . به تصوير می کشد و یادگیری را ترغیب می کند 4 .۰ د ©

صفحه 36:
بازی شبیه سازی معیار های خود را در نظر می گیرید و به میزان کفایت آنان هم جهت دستیابی به بازده یادگیری توجه نشان می دهد. سایر عواملی که در این میان قابل توجه است مربوط به برنامه ریزی » تمایز یادگیرندگان ؛ مدیریت شرایط و فضای آموزشی و .تناسب آن با روش آموزشی است سئوالاتی که مدرس در نظر می آورد : عبارتند از مسئله چیست؟ شبیه سازی برای کیست؟ چه گزینه ای برای بازیگران وجود دارد؟ بازی چقدر به طول می انجامد؟ قواعد کدامند؟ حرکت ها کدامند؟ چه آمادگی هایی باید ایجاد شود؟ آیا یادگیرندگان توانایی بازی را دارند؟ نه بايد از يادكيرى یادگیرندگان © 9...

صفحه 37:
از رقابت و تنش یادمی گیرند از همیاری سود می برند در ایفای نقش ها همدلی می کنند تاثیر رفتار بر محیط را درک می کنند نحوه دستکاری محیط از طریق انواع اقدامات را فرا می گیرند راه برد های مختلف حل مسائل را در می aul

صفحه 38:
روش مشق و تمرین مشق و تمرین, تکرار یک عمل است. یادگیرنده ‎wo‏ تواند مهارتهايش را تحت هدایت مدرس .پرورش داده و تقویت کند

صفحه 39:
نقش مدرس نشان دادن واکنش درست هدایت یادگیرنده در کوشش های اولیه به طور تدارک تمرین های توضیعی تدارک شرایط واقعی برای تمرین تصحیح عملکرد و تدارک بازخودی ۰ تعیین استانداردهای عملکرد

صفحه 40:
نفش یادگیرنده : ت مبهم بودن الگو پرسش در صور 2 2 تمرين مهارت تا سر حد تسلط هدف گزینی برای هر تمرین

صفحه 41:
راهنمای انتخاب روش های تدریس همه روش های تدریس به نحوی برای دستیابی به هدف کمک می کنند, ولی برخی روش های تدریس اثر فضاینده ای برای رسیدن به هدف دارند . جدولی که ارائه می شود تناسب روش های تدریس با انواع بازده های یاد گیری مورد انتظار را نشان می دهد . در این جدول عدد 4 نشان دهنده تناسب کامل و عدد صفر(0) نشان کمترین تناسب روش های تدریس با بازده های یادگیری هستند.

صفحه 42:
بازده های یاد گیری Busha مهارتهای قکری

39,000 تومان