صفحه 1:
صفحه 2:
eee
اموزش
9 افراد از چشم اندازهای مختلف به توصیف اموزش
پرداخته اند اما در هر صورت از هر منظری که به
سب اموزش نگاه شود می توان ان را فعالیتی هدفمند و از
پیش طراحی شده به منظور ایجاد موقعیتی Sly
ey A توصیف کرد درنتیجه به فعالیتهای پراکنده بی
ب اثر بدون هدف وبرنامه ریزی نشده هرگز اموزش
صفحه 3:
* اموزش میتواند در اثنای خلق یک محیط سودمند به طور هوشمندانه نیز اتفاق
بیفتد از این چشم انداز گروهی اموزش را عملی هنرمندانه میدانند هنری که به
وسیله ی ارزشهای تربیتی نیاز های شخصی و سطوح گسترده ای از باورها و
علایق شخصی جهت داده می شود
* اموزش علمی کاربردی است که بر پایه نظریه های اموزش یادگیری و روان
100 اناا انسانى استواراست اما ين نكت رانبايد قرامو 0000170777
01 اسار مستقيم اطلاعات با ارتباظ دیالکتیکی بین دویا چند نهر بر
5
هدفیاز قبل ee شده نیست
۸
صفحه 4:
اموزش علم است يا هنر
* به اعتقاد ایزنر حداقل چهار معنی از اینکه اموزش میتواند به عنوان هنر بررسى
شود وجود دارد
8 آاعورس هیر است به این معنی که میتواند با چنان مهارت و طرااعتی ا ۱
که تجربه برای یادگیرندگان به اندازه اموزش دهنده همانند زیبایی شناسی
توصیف قابل توجهی داشته باشد
2( اموزش هنر است زیرا معلم همانند یک نقاش اهنگ ساز بازیگر و یا هر هنرمند
دیگری به طور گسترده عملکرد یک دوره را بر پایه اعمال انجام شده قضاوت
/ مو کند iy 4
صفحه 5:
3.اموزش هنری است که در آن فعالیت اموزش دهنده تحت تاثیر تجویزها با
دستور العمل های از قبل تعیین شده قرار ندارند برعکس رفتار او به وسیله
قابلیت ها و احتمالات پیش بینی ناپذیر تعیین می شوند
4. اموزش هنر است که اهداف ان اغلب در فرایند فعالیت ها تولید می شود و
و مب کند اکرچه بعضی انرا عملی میدانند که برای تحعی ها ۱۳۰۱
eae 2 کار گرفته میشود
a iy 9
صفحه 6:
۸
در اين چهار معنی آموزش به عنوان منبعی از تجربه هنری ادراک و کنترل قابلیتها
حال هاى اتقافی و راهیابانه و جستجوی اهداف از پیش تعبین نشده مینواد ارلا
هنر در نظر گرفته شود .
دیویی نقش هوش را در هنر اینگونه بیان کرد :
«انديشه ای که ضرورت نقش هوش را در تولید کار هنری نادیده می گیرد.»
507 خاصن از مواد علايم وكلمات ريشه در ماهيت نفك 1١ اا
هنرى اصيل نسبت به زمانى كه كلمات با روشهاى مكانيكى به راحتى دستكارى
مى شوند يا كارهايى كه افراد با غرور خود را هوشمند ميدانند هوش بيشترى را
ميطلين w نما د
صفحه 7:
لت
نقش نظريه در اموزش
اكر اموزش به عنوان هنر در نظر كرفته شود ايا نظريه ميتواند در توليد روش اموزش موثر و
هدایت ان نقش داشته باشد؟ایا هنر پنداشتن اموزش زمینه های علمی نظریه را باطل نمی کند ؟
نظریه های علمی چهارچوب های بسیار قوی و مهم برای کارکردهای اموزش اند.
۳۱۱۰۰۰۰ شود که به موضوع آموزش توجه شود مثلا تظریه جامعه شناجتی ee
درس را از نظر اجتماعی مشخص میکند و تفاوتهای طبقات اجتماعی را در میان مردم WIS
نشان می دهد
صفحه 8:
| مت Se
مت
نظریه های روان: شناختی ممکن است عزت نفض شکلی از تقوبت يا فرصت هابی اج
را برای یادگیرنده برای تمرین رفتارهای موردنیاز فراهم سازد.
همه ی نظریه هاتجویزی نیستند بلکه بیشتر پیشنهادی هستند. انها قسمتی از جهان
رای وی میکشند نه کل انرا.
به عقيده شوآب نظریه خوب در زمینه برنامه درسی و آموزش نیاز به متمم
: دارد.متممی که بتواند هنرمندانه نکات زیر را در عرصه کاربرد نظریه رعایت کند
ی و بت رید وافعی و توصینهای نظری را مشخص ساره
مغایرتها را شفاف سازد و خط مشی کاربردش را مشخص کند ۰
ضمن توصیه روشها به جنبه های مختلف واقعیت که نظریه نمیتواند در قلمرو * "
. مت محاسبه قرار دهد بیندیشد یا جزو محدودیتهای کاربرد نظریه مطرح سازد
۸ 4 ش) تا ۲
صفحه 9: