صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
مبنای تربیتی
* درک بسیاری ازمعقولات و امور ذهنی برای انسان ها به آسانی میسر
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
* وَلَقَدْ صَرّكنا لاس فی هذا رن من کل مت قلبی 51 لاس |
کفوراً (سراء»۸۹)
۶ و لد صرفنا فی هذا ارآ لاس من کل مت و gis نانآ
(OF wigs) Vas a
* ولد ضرنا eo هذا whl من کل fe و لئن ab ate
یفن الدین کفزوا ان شم الا مُبطلُونَ (روم.۵۸)
* و لَقَدْ ضَرَبْنا لئاس فى هذا ارآ من. IS مق للم یرون
(زمر»۲۷)
صفحه 8:
كاوبرد تسمثيلدر كستابهاعبلسملنى. 2
YEN pal] Gad ESS JEB Uo Ely oils *
) ۳۸۴ کّه(مجلسی,۱۴۰۳. ج ۷۲ ص
صفحه 9:
Jb 6 و ار و سا
ليَكشفوا لَمُمْ عَنْ غطائها و ليُحَذرُوهُمْ مِنْ صَرَائْهَا وَ ليَضْرِبُوا pad
معا (نیج البلاغهء (VAY aes
صفحه 10:
صفحه 11:
ips VY oS) ob JE is زان من. be و لقذ ضرفنا لاس فی *
)۸٩ءارس((
ths Sy هذا لزان لاس من کل مت و كان الانسان آکتز شیء جَلا
(کهف,۵۴)
و cet ell Ws A هلا لزان من کل مت ون جنتهم یف ون الذین
زوا انم لا مُْطلُونَ (روم.۵۸)
قذ ربا لاس فی ها الفرآن من کل مت للم یرون (زمره۲۷)
صفحه 12:
جظبیتن ملنسشینی, 2
* أن الثبی صلی الّه علیه و لله قال: «إنّما مثل الجليس الصَّالح و جليس
السوء کحامل المسک و نافخ الکیر فحامل المسک مان یحذیک و
ما ن تبتاع منه و إِمَا أن تجد منه ريحا طيّبة و نافخ الكير إِمَا أن
يحرق ثيابك و إمًا لْن تجد منه ريحا منتنة»إخرمشاهى و
انصاری»۰۱۳۷۶ (FAY Ge
* قال المسيح عليه السلا All BSI dbs E58 LAI ieee
3 و یُمسک BE کذلکد نم تخرجُون لحکمَة من آفواهکم و یی
Ge gall صدورکم(مجلسی: ۰ ج۰۱ ص۱۴۳۶)
صفحه 13:
له کات شوب الا ملا ی Sop Wl dab add 5
ی اش(
OB tl * حن بان ريا و يشب ال الال لئاس لتلفخ
ید (Fees!) Soke
صفحه 14:
A. تسفکر
نا هت Gyo leads Lok SI Js ee Sls حَشْيَة الهو
تلک Wad Just لاس للم رون (Mepis)
* هن لباس لکم و انتم لباس لهن(بقره»۱۸۹)
صفحه 15:
در آستانه جنگ بصره در سال۳۶هجری, گروهی از اعراب کلیب جرمی را جهت
آگاهی از حقيقت و دانستن علل مبارزه امام علیه السلام با ناکئین به نمایندگی
نزد حضرت علی علیهالسلام فرستادند. هم به گینه ای با آن شخص صبحبت
کرد که حقیقت را دریافت. آنگاه به او فرمود بیعت کن. وی گفت: من نماینده
ررح ها تا
صفحه 16:
Pee ا een ee
(7 \gew assure to llr) toy eager
صفحه 17:
سس ار
ew 652 کال
roves) JAN 5d nev JAY ٠ آمدی, ۱۳۶۶ ص )5/١
صفحه 18:
ail 3) ° لا ب آن یضرب متام Sis Ls dS ما لین
sai من رهم 5 Sh} be Soles 15385 Spill Bl
Sl
ب به كثيراً و یهدی به کتيراً و ما یل به الا chal Mes Wy الل
)۲۶ الفاسقينَ (بقره
صفحه 19:
تسعتل. 9
| * و تلک الانتال تضرنه لاس و ما نها لا نون (عنکبوت ۴۳)
* اغقل لک فِنْ المثل ذلیل علی شبهه(نهج البلاغه. خطبه۱۵۳)
* (عقل) التحقیق ان الاصل الواحد فی الماده هو تشخیص الصلاح و
الفساد فی جریان الحیاه مادیا و معنویا ثم ضبط النفس و حبسه
علیها(المصطفوی» ج۸ ص ۱۹۶)
صفحه 20:
لستحکام خانوادم 10
٠ تصوير زيبا
صفحه 21:
(VAY copie) algal .آنهالباس شما هستند؛ و شما لیاس (5 Gold Ba told
این تشییه حاوی ارزش های خانوادگی متعددی است که هر یک به ایجاد آرامش رولنی بین زن و شوهر
میانجامد. مواردی همچون: عیب پوشی» محافظت زینت بخشی, انعطاف پذیری, و.. (قرائتی ۱۳۷۶ ج۱
ص۳۸۲
il G58 Y Sus Bote Assos Ul 55
ope cas + ای کسانی که ایدانآوردهاید خود و خانوده خویش را از آتشی که هیزم لن
انسانها و سنگهاست نگه دارید؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان
© ss) li bal Js pe aad نميكضد و أنجه را فرمان دده as
۱ 0 . زن قهرمان نیست بلکه شاخه ریحان است. بهر
حال با او مدارا کن و به خوبی با او همراهی کن تا زندگیت گوارا گردد (صدوق, ۱۴۰۴ ج؟, ص۵۵۶
صفحه 22:
ب. تشبیه زن
در منابع انللامی؛ زنان نسبت به شوهران خویش اینگونه تشبیه شده اند
از آنجا که مایه زیبایی یا زشتی شوهران خود هستند. و يا ارتباطی پیوسته با آنان دارن. به گردن بند؛
از این جهت که زمینه پرورش فرزند صالح یا ناصالح را فراهم مى كنند, به کشتزار ؛
و از جهت لطافت و عدم تناسب با فرمان فرمایی و انجام امور طاقت فرسا به گیاه خوشیوء
و از جهت خوب شوهر داری کردن به مجاهد در راه خدا ء
و در دوران بارداری به روزه دار شب زنده داری که با جان و مال خود در راه خدا جهاد می iS تشبیه شده اند.
همچنان که زنان زیبا که در رویشگاه بد پرورش يافته باشند. به دليل تربيت نامطلوب با وجود زیبلیی ظاهری به
سبزه مزبله؛
زنان شایسته از جهت کمیابی و نادر بودن به کلاغ هایی که یک پای آنها سفید است؛
زنان صالح از آن رو که روشنی بخش خانه شوهر اند به هالال ماه درخشان؛
و زنان ناصالح از أن رو که زندگی زنشویی را تيره و تار مى iS به ظلمت؛ تشبیه گردیده
و زنان كج خلق از آن جهت که بليد با آنها مدارا گردد به استخوان دنده كج تشبيه شده اند كه ذر صورتى كه تحت
فشار قرار گیرند مى شکنند.
صفحه 23:
ج. تشبيه شوهر
شوهران در ارتباط با همسران خود به اینگونه تشبیه شده اند:
از آن رو که تکیه گاه همسرانده به ستونی که خیمه خانواده بر آن استوار است؛
از آن جهت که در رفع نیازمندی های همسر خود می کوشند. به خدمت کار؛
از آن حیث که در کنار و همنشین او هستند به صدقه دهنده؛
از آن جهت که رزق حلال را برای خود و خانواده طلب می کنند. به مجاهد فى
سبيل الله؛
از آن حيث كه به همسرشان رو می آورند. به كسى كه در راه خدا شمشير بركشد؛
و از آن لحاظ كه يا همسر خود مجامعت مى كنندء به درختى كه برك(كناه) هايش
فرو مى ريزد؛ تشبيه شده اند.
صفحه 24:
5 تشبیه فرزند
فرنند صالح از آن لحاظ كه عطرش هميششه براكنده و منظرش باعت روشتى ديده مى كردد..يه كلى از كل هاى
از آن جهت كه حاصل عطوفت باطنى انسان استه به ميوه قلب او!
از آن رو كه براى والدينش استغفار مى كندء به ميرائى كه مؤمن يس از مركش براى خدا به جا مى گذارد؛
از آن حیث که پس از والدین به زيباترين شكل يادآور آنها شده و باعث مى شود نام آنهابه نیکی برده شود. به
زیباترین دو نام؟
و از آن جهت که والین در مرک LS ly lle igh صبر میکنند به وزنه ای سنگین در یزان sll
تشییه شده است.
همچنان که فرزند ناصالح از َن لحاظا كه در دنيا سبب غم و اندوه بسيار شود و بسيار باشد که آدمی از بای او
آخرت را هم از دست دهد, به یکی از دو دشمن؛
و از آن حیث که آزار دهنده است ولی چاره ای در تحمل آن نیست. به پابرجاترین دردتشبیه گشته است.
صفحه 25:
شرایط تاثیرگذاری روش
صفحه 26:
* فلا تضربوا له الامال ان تا
٠ الذينَ ون الب اون YY كما يَقُومُ الذى ب x
8 مثل لباز 0 oe a 3
عد فأولئک 0 از هم فیها خالُون (بقر as
صفحه 27:
* قال امير المؤمنين عليه السلام: ی ها لا انا و موا خط شافية لو
صَادَفَتْ قُلُوباً رَاكيَةٌ وَ أَسْمَاعاً وَاعِيَُ وَ آرَادَ عَازِمَةَ و آناباً حازمة(نهج
البلاغهء خطبه ۸۳)
۰ ال لا بنتخبی أن یضرب Sgt Le Ss قما فَوْقَها فَأما الذِينَ
ما ون ats Se Soul 5 لین گنز وین ما ۵ را
| به كثيراً و دی به کتیر و ما یل به chet SES Uy atl
اْفاسقينَ (بقره۲۶)
صفحه 28:
عم مستریسی. 3
juill Je * انوا من دُونٍ الله أَوْليءَ کل نوت ائحَد
هن | وت لَبَيِتُ لنوت لو کنو Lei dtl 5! (F) Spal
يَدْعُونَ من ذونه من شیء و هو اریز الحکیم (۳۲) و تلک الامنا
تشرنها لاس و ما نها إلا اون (عنکبوت.۳۳)
عه 1
* إِنَّ الل لا
Se ما gags Lab Ape ما اين
من نون الق من زین و نا la U3 SnD ما ذ
yh SE Ling il به كثيراً وَ بهدی به کنیراً و ما Ya dal
الفاسقينَ (بقرممع”)
aI
صفحه 29:
ار
FA GLEN BS 5 JE IS ود صَرفْنا فی هلر لاس من *
(OF aes) Vad شنء
صفحه 30:
* و لقذ رفن ِلئَّاسٍ فى هذا امن من کل A 581 ob JS إل
کفوراً (اسراء»۸5)
صفحه 31:
* قرآن كريم
نهج البلاغه
خرمشاهی, بهاء الدین و مسعود انصاری(۱۳۷۶) پیام پیامبر. تهران»
منفرد
* تمیمی آمدی(۱۳۶۶) تصنیف غرر الحکم و درر الکلم. قم, دفتر
تبلیغات اسلامی
* مصطفوی, حسن (۱۳۷۵) التحقیق فی کلمات القرآن الکریم.
تهران» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, سازمان چاپ و انتشارات
صفحه 32:
حاثری شیرازی» محی الدین() تمثیلات. قم انتشارات شفق
رجالی تهرانی» علیرضا(۱۳۷۸) تمثیلات و تشبیهات در آثار
استاد شهید مطیهری. قم. دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
قرانتی» محسن(۱۳۸۰) قمثیلاته تهران مركز فرهنكى درسهابى از
قران
GUS سید حسین(۱۳۸۱) امثال البلاغه قم.
مکارم شیرازی» ناصرل(۱۳۷۸) مثال های زیبای قرآن. قم انتشارات
نسل جوان
صفحه 33:
الحمد لله رب العالمين