سایرسایر

روش شناسی تحقیق

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
مساله تحقیق : محقق فردی است که دچار مساله شده است . ۳ هر پژوهشی با مساله آغاز می شود احساس وجود یک مشکل یا درک یک مساله نخستین مرحله اقدامی پژوهشی است . ۲ اهمیت و ضیورت » ماهیت و کیفیت مساله تعیین کننده اهمیت و کیفیت مساله است . ۲ بيش از هر جيز بايد به سناخت و تبيين مساله ‏ ابعاد آن ؛ بیان روشن و واضح و تبيين ضرورت آهميت آن يرداخت . م‌ادماوندی

صفحه 4:
”3 _ تجربه های واقعی از زندگی در محیط ؛ مواجهها با پدیده ها ؛ رخداد ها ؛ روندها پیوسته ما را با مسایلی روبرو می کنند که یهام زا بوده و نياز به ياسخ دارند ” محيط ذهنى مطالعه منابع : آثار و پژوهش های دیگران الهام بخش بوده و منشا شکل كيرى مساله است . به صورت تمایل به تکرار یک پژوهش در جامعه ای دیگر و ..... بروز کند. ۲ نظریه ها تطابق نظریه ها با واقعیت , نقصان های درونی نظریه ها . تعارض آنها با نظریه های دیگر موجد مساله اند. 7 تفکر و تخیل خلاق ایده پردازی « تمایل رفت » عبور از موزهای موجود . کشف حوزه های نو» ‏ تواند منشا بروز مساله های جدید باشد .

صفحه 5:
موضوع تحقیق :فاد ای تین مرنی موضوع تحقیق بیانی است کوتاه‌رسا و کاملی از مساله تحقیق به نحوی که امکان بررسعٍ و پژوهیدن آنرا عملی جلوه می دهد . ضوابطی برای یک موضوع خوب : مورد علاقه باشد. دغدغه و مشغولیت ذهنی پژوهشگر باشد. بدیع و نو باشد ‎ .‏ تکراری نباشد» چیزی به ما ( به دانش یا توانایی ما ) بیافزاید. عملی و ممکن باشد .دسترسی به منابع اطلاعاتی » مالی و امکاناتی آن میسر باشد . اهمیت و ضرورت داثسته باد. بتواند به نیازی واقعی پاسخ گوید یا به دانشی نو بیانجامد. م‌ادماوندی

صفحه 6:
موضوع تحقیق :داب ای تدوين موضع ۲ وضوح و روشنی دروشن و بدون ابهام بوده و یاز بهتوضیح نداشته باشد . ”7 _رابطه چند متغیربه رابطه دو یا چند متغیر اشاره داشته باشد . % محدودیت دامنه محدودی داشته باشد , به محدوده : زمان و مسایل مشخصی معطوف باشد. م‌ادماوندی

صفحه 7:
تمرین * موضوع های مناسب و نا مناسب را تعیین کنید . بررسی عوامل موفقیت دانشجویان و نخبگان علمی و تحصیلی تعیین روند تغییرات در برنامه های آموزشی بررسی علل بی انگیزه گی دانشجویان بررسی رابطه ویژگی های مدیران و رضایت شغلی کارکنان بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر عملکرد شاگردان کلاس سوم م‌ادماوندی

صفحه 8:
بخش دوم مروری بر نقش نظریه و فرضیه در پژوهش علمی

صفحه 9:
Theory : ‏نظریه‎ مجموعه‌ای از سازه‌ها ( مفاهیم ) تعاریف و گزاره‌های به هم مرتبط است که از طریق مشخص ساختن رولبط بين متغيرهاء با هدف تبيين و بيش بينى پدیده‌ها دید نظام یافته‌ای از پدیده‌ها ارائه می‌کند مجموعه ای از تعریف ها و توضیحات در باره رولبط تعدادی از متغیرها . برای توصیف و توضیح وتبیین منظم پدیده ها و رویدادها . دلنش استدلالی انتیاعی است که ما از آن برای تبیین پدیده ها ودرک آنها استفاده می کنیم ( ترین۲۰۰۷) م‌ادماوندی ۰

صفحه 10:
موجب انجام پژوهشهای بسیار و پیشبردعلم است . موجز : پدیده ها باروشی ساده و مستقیم تبیین میشوند. نظریه های ساده تر اولویت دارند. جامع : در دوره های زمانی مختلف » مناطق جغرافیایی متفاوت ؛ بافت های اجتماعی و فرهنگی گوناگون توان تبیین دارد . واضح وصریح : مفاهیم آن می تواند به صورت عملی تعریف شود ؛ قابل ندزه گیری است تعاریف ناقص و سم | و در آن نیست. هماهنگ (درونی و بیرونیأ: ۱ سازکاری با دانش پیشین و واقعیت های مشاهده شده (بیرونیاو عدم تناقض بین بخش های مختلف آن ( هماهنگی درونی) م‌ادماوندی

صفحه 11:
نظریه * کارکرد ها توانایی توصیف : تعیین عوامل و متغیر ها درونی پدیده یا رویداد و نوع و نحوه ارتباط آنها توضیح نحوه و سازوکار(مکانیسم) عملکرد و تعامل و تاثیر و تاثر پدیده ها امکان پیش بینی : ایجاد امکان پیش بینی رخدادها و عملکردها م‌ادماوندی

صفحه 12:
تمرین : چند نظریه ( تنوری ) شناخته شده را نام ببوید و فراز های مهم آن را توضیح دهید . نظریه نیوتون (فبزیک) نظریه داروین (زیست شناس) نظریه فروید (روانشناسی) نظریه رفتارگرایی (روانشناس) آیا شما هم نظریه ای شخصی دارید؟ (نظریه شما جه چیز را توصیف و پیش بینی میکند؟) م‌ادماوندی

صفحه 13:
3 1 a i a 3 3 بخش سوم

صفحه 14:
Hypothesis حدس ؛ پيشنهاد یا پیش بینی ( خردمندانه ای ) در باره چگونگی رابطه چند متغیو یا پاسخ یا راه حل معقولانه ای برای مساله پژوهش . (ادعايى مبنى بر وجود رابطه » تاثير يا تفاوت دو يا جند متغير) طرح فرضيه راهكارى است براى هدايت روند يؤوهشس ( فرضيه ابؤار تثورى است ) و جارجوبى را براى تنظيم و ارايه كزارش تحقيق فراهم مى أورد . فرضيه ابطال يا اثبات نمى شوند بلكه تنها در حوزه محدودى به طور موقت تابد يا رد مى كرد ! م‌ادماوندی | j—_

صفحه 15:
فرضیه و سوال پژوهشی فرضیه مبنایی منطقی دارد : لازم است که فرضیه با ارایه مبانی نظری یا داده ها و شواهد تجربی تبیین شود (برای طرح آن دلایل روشن و قابل ارایه ای وجود دارد ) مبنای نظری ؛ از متن نظریه های موبوط به موضوع بیآمده و با آنها سازگار است مبنای تجربی ؛ از بطن مشاهده های عینی یا پزوهش های پیشین برآمده است چنانچه مبانی منطقی لازم برای طرح فرضیه جود نداشته باشد به طرح سوال پژوهشی بسنده می شود . م‌ادماوندی

صفحه 16:
گر صیه * ضابطه های تدوین فرضیه همواره به صورت جمله خبری بیان میشود ‏ مطالعه ( اندازه گیری ۰ مشاهده ) متفیر ها و روابط آنها ممکن باشد . به رابطه ؛ تاثیر یا تفاوت متغیر ( دو یا چند متغیر ) با هم يا بیهم اشاره دارد . به صورت عبارتی رسا و روشن که نیاز به تفسیر و ترجمه ندارد نگاشته شود . دقیق بروشن و تا حد امکان ساده( بدون آرایه های نگارشی) ومختصر نوشته شوند . (امور بدیهی و مسایلی که محل منازعه و بحث نیستند را به عنوان فرضیه ارایه نکنیم .) م‌ادماوندی

صفحه 17:
تمرین: تعیین کنید کدامیک از عبارت های زیر فرضیه مناسبی است : آیا تغییر برنامه کاروزی دانشجو معلمان اقدام مناسبی است ؟ مهارت ورفتار های اجتماعی دختران و پسران متفاوت است . بومى بودن يا غير بومى بودن معلمان با عملکرد حرفه ای آنان ارتباطی ندارد. بهره وری آموزشی با پیچیدگی عوامل وتاثیر و تاثرات آن رابطه دارد . افزایش برنامه های تفریحی سبب بهبود یاد گیری می گردد. تعداد و حجم درس های تربیتی با میزان کارایی معلمان رابطه دارد . شما جندفرضيه ارايه كنيد م‌ادماوندی

صفحه 18:
بخش چهارم مطالعه پیشینه موضوع و یادداشت برداری

صفحه 19:
ادبیات و پیشینه تحقیق: ضرورت تعریف و تحدید موضوع اجتناب از دوباره کاری و معطوف شدن به مسایل نو ارتقا روش شناختی ؛ بههره گیری از روش های کار آمدتر دستیابی به بینشی در باره موضوع و حدود آن و ارزیابی فرضیه و سوال های پژوهش م‌ادماوندی

صفحه 20:
ادبیات و پیشینه تحقیق: هدف مرور مبانی نظری معرفی و توضیح نظریه ها , رویکردها , دید گاهها معتبو در حوزه موضوع تعریف و بازنمایی مفاهیم توضیح و پرداخت مفاهیم و واژگان کلیدی و کلیه نکات مربوط به آنها مرور تحقیقات انجام شده توضیح و وارسی نتایج به دست از بررسی موضوع در پژوهش های انجام شده بازبینی روش ها . جامعه آماری » نمونه و دیگر فراز های روش شناختی, م‌ادماوندی a a ©

صفحه 21:
پرسش : آيا بايد یادداشت کنیم ؟ شما یادداشت می کنید ؟ در يادداشت كردن نظم معينى را دنبال مى كنيد ؟ يادداشت هاى شما تا جه اندازه منظم و مرتب است ؟ یاداشت های شما قابل ارایه به دیگران هست ؟ یادداشت های شما به کارتان آمده یا میاید ؟ یادداشت کودن به یادگیری ( یادسپاری و یاد آوری ) شما کمک مي کند ؟ م‌ادماوندی

صفحه 22:
بیان مساله : چرا باید یادداشت کنیم ؟ اطلاعات بسیاری را از دست می دهیم. اطلاعات ما سازمان و طبقه بندی مناسبی نمی یابد. دسترسی به آموخته ها اطلاعات و داده ها دشوار است . بدون مرجع » منبع » تاریخ اطلاعات بی هویت اند . اطلاعات اتفاقی کسب میشوند و تصادفی در ذهن می مانند. م‌ادماوندی

صفحه 23:
برگه یادداشت : فیش يا برگه های یادداشت , برگه هایی اند با شکل و اندازه واحد برای ثبت اطلاعات دریافتی » چکیده مطالعات و ... با نظم و اصول تعریف شده . م‌ادماوندی

صفحه 24:
ويزكى هاى فيش : كيفيت و جنس ( با قابليت نكهدارى ويا انتقال و جابجايى ) اندازه و ابعاد ( بسته به موضوع و كاربرده های آن ) مشخصات (نام نویسنده . شال التصار: : مترجم + ناشرء تاریخ یادداشت برداری , نام يادداشت كننده » شناسه بركه يادداشت ) م‌ادماوندی

صفحه 25:
مشخصات فیش : ویژگی ها منبع ؛ نام نویسنده » سال انتشار ۰» مترجم ناشر » موضوع اصلی . موضوع فرعی تاریخ یادداشت برداری . نام یادداشت کننده ( در صورت لزوم) نوع و نحوه یادداشت برداری (در صورت لزوم) شناسه برگه یادداشت م‌ادماوندی

صفحه 26:
شناسه برگه یادداشت : عدد یا ترکیبی از عدد و حروف برای تعیین : شماره ردیف م‌ادماوندی

صفحه 27:
نحوه یادداشت برداری : نقل قول مستقیم ( مطالب علمی . داده ها و .....) تلخیص ( مطالب مفصل و طولانی » داستان ها . مطالب فلسفی و مضمون نویسی (مطالب پیچیده » مفصل یا غیر قابل نقل و ...) حاشیه نویسی (مطالب شخصی ‏ نظرات شخصی و .........) م‌ادماوندی

صفحه 28:
a+ رویه های شخصی : استفاده از رنگ ابت برای منظور خاص استفاده از ابعاد مختلف برای موضوع ها مختلف نوشتن یک سوال برای هر یک فیش ( که مطلب فیش پاسخ آن باشد ) شناسه نویسی و کد گذاری هر برگه بر اساس طبقه بندی شخصی م‌ادماوندی

صفحه 29:
نمایه سازی : طبقه بندی مطالب و فیش ها تعریف شناسهبرای هر طبقه تبهیه فهرست برگه ها م‌ادماوندی

صفحه 30:
مجید ابراهیم دماوندی مدرس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ۱۲ Mdamavandi@Srttu.Edu ir ۵ اه هه هه ۵ هه هه

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان