صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
مساله تحقیق :
محقق فردی است که دچار مساله شده است .
۳ هر پژوهشی با مساله آغاز می شود احساس وجود یک مشکل یا درک یک
مساله نخستین مرحله اقدامی پژوهشی است .
۲ اهمیت و ضیورت » ماهیت و کیفیت مساله تعیین کننده اهمیت و کیفیت مساله
است .
۲ بيش از هر جيز بايد به سناخت و تبيين مساله ابعاد آن ؛ بیان روشن و واضح و
تبيين ضرورت آهميت آن يرداخت .
مادماوندی
صفحه 4:
”3 _ تجربه های واقعی از زندگی در محیط ؛ مواجهها با پدیده ها ؛ رخداد ها ؛ روندها پیوسته ما را با
مسایلی روبرو می کنند که یهام زا بوده و نياز به ياسخ دارند
” محيط ذهنى
مطالعه منابع : آثار و پژوهش های دیگران الهام بخش بوده و منشا شکل كيرى مساله است . به صورت
تمایل به تکرار یک پژوهش در جامعه ای دیگر و ..... بروز کند.
۲ نظریه ها
تطابق نظریه ها با واقعیت , نقصان های درونی نظریه ها . تعارض آنها با نظریه های دیگر موجد مساله اند.
7 تفکر و تخیل خلاق
ایده پردازی « تمایل رفت » عبور از موزهای موجود . کشف حوزه های نو»
تواند منشا بروز مساله های جدید باشد .
صفحه 5:
موضوع تحقیق :فاد ای تین مرنی
موضوع تحقیق بیانی است کوتاهرسا و کاملی از مساله تحقیق به نحوی که امکان بررسعٍ
و پژوهیدن آنرا عملی جلوه می دهد . ضوابطی برای یک موضوع خوب :
مورد علاقه باشد. دغدغه و مشغولیت ذهنی پژوهشگر باشد.
بدیع و نو باشد . تکراری نباشد» چیزی به ما ( به دانش یا توانایی ما ) بیافزاید.
عملی و ممکن باشد .دسترسی به منابع اطلاعاتی » مالی و امکاناتی آن میسر باشد .
اهمیت و ضرورت داثسته باد. بتواند به نیازی واقعی پاسخ گوید یا به دانشی نو بیانجامد.
مادماوندی
صفحه 6:
موضوع تحقیق :داب ای تدوين موضع
۲ وضوح و روشنی دروشن و بدون ابهام بوده و یاز بهتوضیح نداشته باشد .
”7 _رابطه چند متغیربه رابطه دو یا چند متغیر اشاره داشته باشد .
% محدودیت دامنه محدودی داشته باشد , به محدوده : زمان و مسایل مشخصی معطوف باشد.
مادماوندی
صفحه 7:
تمرین * موضوع های مناسب و نا مناسب را تعیین کنید .
بررسی عوامل موفقیت دانشجویان و نخبگان علمی و تحصیلی
تعیین روند تغییرات در برنامه های آموزشی
بررسی علل بی انگیزه گی دانشجویان
بررسی رابطه ویژگی های مدیران و رضایت شغلی کارکنان
بررسی تاثیر ارزشیابی توصیفی بر عملکرد شاگردان کلاس سوم
مادماوندی
صفحه 8:
بخش دوم
مروری بر نقش نظریه و فرضیه
در پژوهش علمی
صفحه 9:
Theory : نظریه
مجموعهای از سازهها ( مفاهیم ) تعاریف و گزارههای به هم مرتبط است که
از طریق مشخص ساختن رولبط بين متغيرهاء با هدف تبيين و بيش بينى
پدیدهها دید نظام یافتهای از پدیدهها ارائه میکند
مجموعه ای از تعریف ها و توضیحات در باره رولبط تعدادی از متغیرها .
برای توصیف و توضیح وتبیین منظم پدیده ها و رویدادها .
دلنش استدلالی انتیاعی است که ما از آن برای تبیین پدیده ها ودرک آنها
استفاده می کنیم ( ترین۲۰۰۷)
مادماوندی ۰
صفحه 10:
موجب انجام پژوهشهای بسیار و پیشبردعلم است .
موجز :
پدیده ها باروشی ساده و مستقیم تبیین میشوند. نظریه های ساده تر اولویت دارند.
جامع :
در دوره های زمانی مختلف » مناطق جغرافیایی متفاوت ؛ بافت های اجتماعی
و فرهنگی گوناگون توان تبیین دارد .
واضح وصریح :
مفاهیم آن می تواند به صورت عملی تعریف شود ؛ قابل ندزه گیری است تعاریف ناقص و سم | و
در آن نیست.
هماهنگ (درونی و بیرونیأ: ۱
سازکاری با دانش پیشین و واقعیت های مشاهده شده (بیرونیاو عدم تناقض بین بخش های
مختلف آن ( هماهنگی درونی)
مادماوندی
صفحه 11:
نظریه * کارکرد ها
توانایی توصیف :
تعیین عوامل و متغیر ها درونی پدیده یا رویداد و نوع و نحوه ارتباط آنها
توضیح نحوه و سازوکار(مکانیسم) عملکرد و تعامل و تاثیر و تاثر پدیده ها
امکان پیش بینی :
ایجاد امکان پیش بینی رخدادها و عملکردها
مادماوندی
صفحه 12:
تمرین :
چند نظریه ( تنوری ) شناخته شده را نام ببوید و فراز های مهم آن را توضیح دهید .
نظریه نیوتون (فبزیک)
نظریه داروین (زیست شناس)
نظریه فروید (روانشناسی)
نظریه رفتارگرایی (روانشناس)
آیا شما هم نظریه ای شخصی دارید؟ (نظریه شما جه چیز را توصیف و پیش بینی میکند؟)
مادماوندی
صفحه 13:
3
1 a
i
a
3
3
بخش سوم
صفحه 14:
Hypothesis
حدس ؛ پيشنهاد یا پیش بینی ( خردمندانه ای ) در باره چگونگی رابطه چند متغیو یا
پاسخ یا راه حل معقولانه ای برای مساله پژوهش .
(ادعايى مبنى بر وجود رابطه » تاثير يا تفاوت دو يا جند متغير)
طرح فرضيه راهكارى است براى هدايت روند يؤوهشس ( فرضيه ابؤار تثورى است ) و
جارجوبى را براى تنظيم و ارايه كزارش تحقيق فراهم مى أورد .
فرضيه ابطال يا اثبات نمى شوند بلكه تنها در حوزه محدودى به طور موقت
تابد يا رد مى كرد !
مادماوندی
|
j—_
صفحه 15:
فرضیه و سوال پژوهشی
فرضیه مبنایی منطقی دارد :
لازم است که فرضیه با ارایه مبانی نظری یا داده ها و شواهد تجربی تبیین شود (برای
طرح آن دلایل روشن و قابل ارایه ای وجود دارد )
مبنای نظری ؛ از متن نظریه های موبوط به موضوع بیآمده و با آنها سازگار است
مبنای تجربی ؛ از بطن مشاهده های عینی یا پزوهش های پیشین برآمده است
چنانچه مبانی منطقی لازم برای طرح فرضیه جود نداشته باشد به طرح
سوال پژوهشی بسنده می شود .
مادماوندی
صفحه 16:
گر صیه * ضابطه های تدوین
فرضیه همواره به صورت جمله خبری بیان میشود
مطالعه ( اندازه گیری ۰ مشاهده ) متفیر ها و روابط آنها ممکن باشد .
به رابطه ؛ تاثیر یا تفاوت متغیر ( دو یا چند متغیر ) با هم يا بیهم اشاره دارد .
به صورت عبارتی رسا و روشن که نیاز به تفسیر و ترجمه ندارد نگاشته شود .
دقیق بروشن و تا حد امکان ساده( بدون آرایه های نگارشی) ومختصر نوشته شوند .
(امور بدیهی و مسایلی که محل منازعه و بحث نیستند را به عنوان فرضیه ارایه نکنیم .)
مادماوندی
صفحه 17:
تمرین:
تعیین کنید کدامیک از عبارت های زیر فرضیه مناسبی است :
آیا تغییر برنامه کاروزی دانشجو معلمان اقدام مناسبی است ؟
مهارت ورفتار های اجتماعی دختران و پسران متفاوت است .
بومى بودن يا غير بومى بودن معلمان با عملکرد حرفه ای آنان ارتباطی ندارد.
بهره وری آموزشی با پیچیدگی عوامل وتاثیر و تاثرات آن رابطه دارد .
افزایش برنامه های تفریحی سبب بهبود یاد گیری می گردد.
تعداد و حجم درس های تربیتی با میزان کارایی معلمان رابطه دارد .
شما جندفرضيه ارايه كنيد
مادماوندی
صفحه 18:
بخش چهارم
مطالعه پیشینه موضوع و
یادداشت برداری
صفحه 19:
ادبیات و پیشینه تحقیق: ضرورت
تعریف و تحدید موضوع
اجتناب از دوباره کاری و معطوف شدن به مسایل نو
ارتقا روش شناختی ؛ بههره گیری از روش های کار آمدتر
دستیابی به بینشی در باره موضوع و حدود آن و ارزیابی فرضیه و سوال های پژوهش
مادماوندی
صفحه 20:
ادبیات و پیشینه تحقیق: هدف
مرور مبانی نظری
معرفی و توضیح نظریه ها , رویکردها , دید گاهها معتبو در حوزه موضوع
تعریف و بازنمایی مفاهیم
توضیح و پرداخت مفاهیم و واژگان کلیدی و کلیه نکات مربوط به آنها
مرور تحقیقات انجام شده
توضیح و وارسی نتایج به دست از بررسی موضوع در پژوهش های انجام شده
بازبینی روش ها . جامعه آماری » نمونه و دیگر فراز های روش شناختی,
مادماوندی
a
a
©
صفحه 21:
پرسش :
آيا بايد یادداشت کنیم ؟
شما یادداشت می کنید ؟
در يادداشت كردن نظم معينى را دنبال مى كنيد ؟
يادداشت هاى شما تا جه اندازه منظم و مرتب است ؟
یاداشت های شما قابل ارایه به دیگران هست ؟
یادداشت های شما به کارتان آمده یا میاید ؟
یادداشت کودن به یادگیری ( یادسپاری و یاد آوری ) شما کمک مي کند ؟
مادماوندی
صفحه 22:
بیان مساله : چرا باید یادداشت کنیم ؟
اطلاعات بسیاری را از دست می دهیم.
اطلاعات ما سازمان و طبقه بندی مناسبی نمی یابد.
دسترسی به آموخته ها اطلاعات و داده ها دشوار است .
بدون مرجع » منبع » تاریخ اطلاعات بی هویت اند .
اطلاعات اتفاقی کسب میشوند و تصادفی در ذهن می مانند.
مادماوندی
صفحه 23:
برگه یادداشت :
فیش يا برگه های یادداشت , برگه هایی اند با شکل و اندازه
واحد برای ثبت اطلاعات دریافتی » چکیده مطالعات و ... با
نظم و اصول تعریف شده .
مادماوندی
صفحه 24:
ويزكى هاى فيش :
كيفيت و جنس ( با قابليت نكهدارى ويا انتقال و جابجايى )
اندازه و ابعاد ( بسته به موضوع و كاربرده های آن )
مشخصات (نام نویسنده . شال التصار: : مترجم + ناشرء
تاریخ یادداشت برداری , نام يادداشت كننده »
شناسه بركه يادداشت )
مادماوندی
صفحه 25:
مشخصات فیش :
ویژگی ها منبع ؛ نام نویسنده » سال انتشار ۰» مترجم ناشر »
موضوع اصلی . موضوع فرعی
تاریخ یادداشت برداری . نام یادداشت کننده ( در صورت لزوم)
نوع و نحوه یادداشت برداری (در صورت لزوم)
شناسه برگه یادداشت
مادماوندی
صفحه 26:
شناسه برگه یادداشت :
عدد یا ترکیبی از عدد و حروف برای تعیین :
شماره ردیف
مادماوندی
صفحه 27:
نحوه یادداشت برداری :
نقل قول مستقیم ( مطالب علمی . داده ها و .....)
تلخیص ( مطالب مفصل و طولانی » داستان ها . مطالب فلسفی و
مضمون نویسی (مطالب پیچیده » مفصل یا غیر قابل نقل و ...)
حاشیه نویسی (مطالب شخصی نظرات شخصی و .........)
مادماوندی
صفحه 28:
a+
رویه های شخصی :
استفاده از رنگ ابت برای منظور خاص
استفاده از ابعاد مختلف برای موضوع ها مختلف
نوشتن یک سوال برای هر یک فیش ( که مطلب فیش پاسخ آن باشد )
شناسه نویسی و کد گذاری هر برگه بر اساس طبقه بندی شخصی
مادماوندی
صفحه 29:
نمایه سازی :
طبقه بندی مطالب و فیش ها
تعریف شناسهبرای هر طبقه
تبهیه فهرست برگه ها
مادماوندی
صفحه 30:
مجید ابراهیم دماوندی
مدرس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
۱۲
Mdamavandi@Srttu.Edu
ir
۵ اه هه هه ۵ هه هه