صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
روان شناسی اجتماعی: Sone
پژوهشگران چگونه ا و نظریه ها را تدوین می
ل ا شناس سای این اس ان سارت از سا
اجتماعی نظیر علل خشونت را می توان به صورت علمی مطالعه کرد (ریس
و گاسلینگ, ۲۰۱۰؛ ریس و جاد, ۲۰۰۰؛ ویلسون, آرونسون os اسمیت,
۰ پیش از بحث کردن درباره نحوه اجرای پژوهش های روان شناختی -
اجتماعن با بى هار آغاز می کم تايج برم ار آزمایش ای lal as
برخورد خواهیم کرد. بدیهی به نظر می رسد. زیرا روان شناسی اجتماعی با
موصوعانی سر وکار داردک با آها اشنا عامل دارم متا رفتار اما و
تفود اجتماعى (زيجارد. ياند و استوكز - روتاه ۰۱ ۱۳ این آشتایی: علت ای
روان شتاسی اماعی ارسایر Gul pele
صفحه 4:
صورت بندی فرضیه ها و نظریه ها
"روان شتاسان احتاعی چه ایده هایی را برای انجام مطالعات شان ارانه می
کنند؟ پژوهش با یک حدس و گمان یا فرضیه آغاز می شود که پژوهشگر می
خواهد آن را بیازماید. ملی در علم وجود دارد که می گوید بینش های ناب
تاگهان به ذهن خطور می کنند. همان طور که ارشمیدس هنگامی که oly حل
مسئله, ناگهان به ذهنش خطور کرد فریاد زد: «یافتم, یافتم!». با اینکه چنین
Yuin هایی ناگهان رخ می دهند, اما علم فرآیندی فزاینده و تراکمی است و
افراد اغلب فرضیه ها را از نظریه ها و پژوهش های قبلی می سازند.
صفحه 5:
الهام بخشی نظریه ها و پژوهش های نخستین
"بسپاری از مطالعات از نارضایتی پژوهشگر از نظریه ها و تبیین های موجود
نشأت گرفته اند. پژوهشگر پس از مطالعه کارهای سایرین ممکن است به اين
باور برسد که می تواند راه بهتری را برای تبیین رفتار افراد ارائه دهد. برای
مثال, الثون فستینگر در دهه ۱۹۵۰ از ناتوانی نظریه های بزرگ آن دوران نظیر
رفتارگرایی برای تبیین علت تغییر نگرش افراد, ناخرسند بود.
صفحه 6:
فرضیه های مبتنی بر مشاهدات فردی
وروال ای الا ص ل ار دكا ار كر ل را اما ور
کنیم. پژوهشگران اغلب در زندگی خود با سایرین به دنبال مشاهده چیزهای شگفت آور و
چات هنشت که ها را بای لل ره یک یه برباره علت را هر بدیه ووظرا سر ایک
مظاک برای spills cys cles Saws oul برای وال در اولیل ده ۱۶ فل است
باری در منطقه کوئینز شهر نیویورک روی داد که به حوزه پژوهشی عظیمی در روان شناسی
اجتماعى بدلا كشت. كيتى comes رن جوانی بور که هنگام بازکشت به آپارتبان حود در
نیمه شب ۱۹۶۴ بر اثر حمله ای که ۴۵ دفبقه به طول انجامید, به طور وحشیانه ای به فتل
رسید. نیویورک تایمز گزارش داد که ۳۸ نفر از ساکنان آپارتمان از پشت پنجره های خود شاهد
خی بودوبا فریادهای جتوویش رآ شنیده بودد با هیچ کدام از آنها برای کمک کردن به وى
اقدام بکردن يودتد و حتى با بلس تماس تكرفته بودند. با ابتكه اكنون مى دانيم پوپوری ابیز
درياره تكداد شاهدان عينى كه اقدامى تكرده بودتد. اغراق كرده الست (كوى, 7-15 بلونرو
۴ اما این ماجرا همانند شیوع یک بیماری ویروسی,ترس عموم را برانگیخت.
صفحه 7:
صفحه 8:
کون مور استفاده روانشناسان
روان شناسی اجتماعی به عنوان یک رشته علمی, دارای مجموعه روش های
پیشرفته برای پاسخگویی به پرسش هایی درباره رفتارهای اجتماعی نظیر
بررسی علت خشونت و نحوه واکنش به أن است. سه نوع روش وجود دارد:
روش مشاهده ای, روش همبستگی و روش آزمایشی (به جدول ۱ - ۲ نگاه
کنید. هر کدام از این روش ها می توانند برای بررسی موضوع پژوهشی خاص
مورد استفاده قرار گیرند. هر کدام از آنها در مواردی ابزار نیرومند و از جهاتی
ابزار ضعیف به شمار می ایند. یکی از خلاقیتها در اجرای پژوهش های روان
شناختی - اجتماعی, انتخاب روش صحیح, به حداکثر رساندن نقاط قوت آن و
به حداقل رساندن نقاط ضعف آن است.
صفحه 9:
روش مشاهده ای : توصیف رفتار اجتماعی
»برای مشاهده گر زیرکی که رفتار انسان را مشاهده می کند, چیزهای زیادی
برای فرا گرفتن وجود دارد. چنانچه هدف, توصیف گروه خاصی از افراد یا
نوعی از رفتار باشد. روش مشاهده ای بسیار سودمند خواهد بود. روش
مشاهده ای فنی است که به موجب آن یک پژوهشگر افراد را مشاهده می کند.
"قوم نگاری ) یک نمونه از یادگیری مشاهده ای, قوم نگاری استم قوم نگاری
روشی است که در آن پژوهشگران با مشاهده یک گروه يا فرهنگ از نزدیک و
بدون داشتن هر گونه تصور قبلی درباره آنها, برای درک آن گروه یا فرهنگ
تلاش مى کنند. هدف, درک غنا و پیچیدگی گروه با مشاهده آن حین انجام
پژوهش است رقوم نگاری) روش اصلی در علم مردم شناسی فرهنگی است.
قروم end Alia beg iy dey dcdiag A ey Gel
صفحه 10:
صفحه 11:
محدودیت های روش مشاهده ای
"مطالی ای که به تفیل پیام های توتیبری پرداحت نشانگر الکوی روزانه جالبی بود. اما نمی
توانست درباره علت به حداکثر رسیدن خلق هنگام صبح و شب چیزی بگوید. به علاوه,
ساعد انوا تا ار ی ات را ودر ظلوت 22029
دهند. شما می توانید محدودیت های روش مشاهده ای را ببینید. اگر لاتانه و دارلی برای
مطالعه لثر تعداد ناظران بر تمایل آنها به کمک کردن به یک فربانی از این روش استفاده آمی
esos Iglesias Ea ange Las جرا که موقعت هاه اعطراری كنيات
هستد 5 Olja Guu روی دادن آنها دشوار است علی رتم آمورنده بودن اطلاعات
آرشییی یراون مره بکاری تاره افرادی که بهان دس رس درد درا اثرات شرس
به سایت هات هرزه تكارى بر تكرش ها و رفعار افراد اطلاعات جامعى را در اختيار ما قرار
نمی دهند. روان شناسان اجتماعی می خواهند کاری بیش از صرفا توصیف رفتار انجام دهند.
آنها در صدد پیش بینی و تبیین رفتار هستند. برای این منظور, سایر روش ها مناسب ترند.
صفحه 12:
*از روش همبستگی اغلب در زمینه یابی استفاده می شود. زمینه یابی پژوهشی
است که در آن از نمونه معرفت (نماینده) افراد. پرسش هایی درباره نگرش
ها یا رفتارشان پرسیده می شود. از مینه یابی ها روش مناسبی برای سنجش
نگرش هاي افراد هستند. برای مثال. می توان با افراد تماس تلفنی برقرار
رهز ها نس که Bet pis Bee gies ام
هستند یا درباره موضوعات اجتماعی گوناگون چه نظری دارند. روان شناسان
اغلب sly کمک به درک نگرش ها و رفتار اجتماعی از زمینه یابی بهره می
جویند. برای مثال, مپزان تماشای هرزه نگاری توسط مردان با نگرش
نسبت به زنان همبستگی دارد.
صفحه 13:
صفحه 14:
محد ودیت های روش eS a
" همیستگی نشانگر علیت (رابطه علت و معلولی) نیست. عیب اصلی روش همبستگی اين
olan lennon ی هر را اه
اجتماعی, شناسایی علل رفتار اجتماعی است. ما می خواهیم بكوييم که (الف) علت (ب)
است, نه اینکه (الف) با (ب) همبستگی دارد.
ل کی و ار ار 2 1 كته اله
علی امالی بين این متعیرها وجود زارد براق مثال. يزوهشكران درياقته الذاكةه بين ميرا
تماشای خشونت در تلویزیون و نحوه پرخاشگری کودکان همبستگی وجود دارد (مشابه الكوى
يه les برآمده در موداز سم چب در کل ۱۲ الينه لين مميستكى خيلت قوى بست
به ارون, ۱۹۸۷ مراجعه کنید). یکی از تبیین های همبستگی مذکور این است که تماشای
خشونت در تلویزیون موجب می شود که کودکان بیشتر خشونت کنند. با این حال. عکس این
قضیه هم می تواند درست باشد: کودکانی که اقدام به خشونت می کنند, احتمالا بیشتر به
هی آن در زیون Spy Se
صفحه 15:
روش آزمایشی oe سش های
على (علت و 0
*روش آزمایشی تنها راه تعبین روابط علی است. 3 gil روش, پژوهشگر به سازماندهی نظام
دار یک رویداد می پردازد تا افراد آن را از یک جهت (مثلا آنها به همراه سایر ناظران, شاهد یک
موقعیت اضطراری هستند) با از جهت دیگر (مثلا آنها تنها شاهد همان موقعیت اضطراری
هستند) ap کنند. روش آزمایشی در اکثر پژوهش های روان شناختی - اجتماعی, روش
مت فره آزمات گر ات زرا ار اجارء فى دكد 5 انصباط كاف على راست اد
* متفیرهای مستقل و وایستم.
ole = شان ا بی ایرای آزمایش ب متال اول و درباره مطالی ب راك وتان ارت
باز می گردیم. آنها به عنوان دو روان شناس اجتماعی, این فرضیه را مطرح کردند که هر جه
داد اقرادى كه شاهة موقعيت اضطراری هستد بش ناش احمال جاح هر دى آر أنه
کاهش پیدا می کند. همانند همه آزمایش هاء آنها باید جنبه تعیین کننده موقعیت را که احتمالا آثر
عاك دشت عر ل زائد سن عاد افراي ركه شاك فلك ieee
صفحه 16:
اعتبار درونی در آزمایش ها
© چگونه می توانیم مطمئن شویم که تفاوت های موجود در میزان کمک رسانی در موقعیت های مطالعه «حمله
صرع» لاتانه و دارلی ناشی از تعداد ناظرانی است که شاهد موقعیت اضطراری بوده اند؟ آیا عامل دیگری سبب
ايجاد اين تأثير مى شود؟ لین لحسن روش آزمایشی است که می توانیم از رابطه علی بین تعداد ناظران و کمک
رسانی مطمئن باشیم, زیرا لاتانه و دارلی مطمئن بودند که همه وجوه موقعیت در وضعیت های گوناگون به
استثنای متغیر مستقل (تعداد ناظران) یکسان است یکسان نگاه داشتن همه چیز, به استثنای متغیر مستقل در
آزمایش تحت عنوان اعتبار درونی خوانده می شود.لاتانه و دارلی به منظور بالا نگاه داشتن اعتبار درونی تلاش
کردند تا مطمئن شوند که همگان شاهد موقعیت اضطراری یکسانی هستند. آنها صدای فرد قربانی و سایر
آزمودنی ها را از پیش ضبط کردند و آن را در آیفون پخش کردند تا همه افراد دقیقا یک چیز را بشنوند.با این
حال, ممکن است متوجه شده باشید که به چز تعداد ناظران, یک تفاوت اساسی دیگر بین موقعیت های آزمایش
لاتانه و دارلی وجود دارد: افراد گوناگونی که در موقعیت های مختلف شرکت کرده بودند. تفاوت های مشاهده
شده در کمک رسانی شاید تاشی از ویژگی های شخصیتی باشد, نه متغیر مستقل. افراد در موقعیتی که
خودشان به تنهایی شاهد ماجرا هستند. ممکن است به مراتب متفاوت تر از همتایان خود (سایر آزمودنی ها) در
موقعیت های دیگر عمل کنند و احتمال کمک رسانی آنها افزايش پیدا کند. شاید آنها درباره حمله صرع چیزهایی
بدانند یا تجریه کمک رسانی در موقعیت های اضطراری را داشته باشند. اگر این احتمالات درست باشند, نتیجه
گیری درباره اينکه تعداد ناظران به جای پیش زمینه آزمودنی موجب تفاوت در میزان کمک رسانی می شود.
دشوار خواهد بود.
صفحه 17:
صفحه 18:
اعتبار بیرونی در آزمایشها
*(روش آزمایشی علی رغم مزایای خود. معایبی هم دارد. به علت اعمال کنترل
زیاد بر روی موقعیت از طریق گماردن تصادفی افراد در موقعیت ها و حذف
کردن - اثرات متغیرهای مداخله گر, موقعیت می تواند تا حدی تصنعی شود و
از واقعیت فاصله بگیرد
صفحه 19:
*بسیاری از این قبیل مطالعات میدانی در روان شناسی اجتماعی اجرا شده
اند برای منال لانانه و دارلی ( ۱۳۷ به آزعون فرصیه خود درباره انداره
گروه و مداخله ناظر در یک فروشگاه بزرگ واقع در حومه نیویورک پرداختند.
دو «فرد سارق» (با اطلاع کامل صندوق دار و مدیر فروشگاه و کسب اجازه
آنها) پشت پیشخوان صندوق پنهان شدند و منتظر ماندند تا یک یا دو مشتری
دیگر وارد فروشگاه شوند. سپس بیرون آمدند و از صندوق دار خواستند تا
ان ترین نوشابه های فروشگاه را روی پیشخوان بگذارد. صندوق دار
که باید مجددا بررسی کند تا ببیند که چه تعداد از مارک های معروف نوشابه
موجود است. وقتى كه صندوقدار رفت, سارقان يى بطرى نوشابه را از
ويترين فروشكاه برداشتند و فرياد زدند: «ديكر آن را نخواهيد ديد!». سيس آن
را داخل اتومبيل كذاشتند و حركت كردند.
صفحه 20:
صفحه 21:
تکرارپذیری و فراتحلیل تکرارپذیری
* آزمون نهابی اعتبار ببرونی یک آزمایش است صرفا با انجام مطالعات در موقعیت ها و جمعیت های
بن می توانیم میزان تعمیم پذیری تایح را تعيين كنيم: با این خال هنگام انجام مطالعات زياد
درباره یک موضوع, نتایج تا حدی متفیر هستند. برای مثال, مطالعات زیادی نشان داده اند که تعداد
ناظران بر رفتار کمک رسانی wo pub گذارد, اما در عین حال تعداد معدودی از مطالعات خلاف آن را
نشان داده اند. چگونه لّن را تفسیر می کنیم؟ آیا تعداد ناظران علت ایجاد این تفاوت است یا خیر؟
خوشبختانه, یک فن آماری تحت عنوان فراتحلیل وجود دارد که برای نشان دادن معتبر بودن اثر یک متغیر
مستقل, میانگین نتایج دو یا چند مطالعه را محاسبه می کند. پیشتر درباره مقدار بحث کردیم.
مقدارمی) درباره این احتمال که یافته های یک مطالعه حاصل شانس هستند یا متغیر مستقل, به ما
اطلاعاتی می دهد. فراتحلیل اساسا همین کار را انجام می دهد, به استثنای اینکه میانگین نتایج مطالعات
گوناگون را هحاسیه ی کند به عنوان هنال اکر معلوم نود که یک متفیر مستقل صرفا در یکی از
بيست مطالعه انجام شده تأثیر داشته است. فراتحلیل به ما می گوید که آَن مطالعه احتمالا یک مورد
استثنا است و متغیر مستقل به طور میانگین بر متغیر وابسته تأثیری نداشته است. اگر یک متغیر مستقل
در اکثر مطالعات تأثیر داشته باشد, فراتحلیل احتمالابه ما می گوید که متغیر مستقل a طور میانگین بر
متفیر وابسته تأثیر داشته است.
صفحه 22:
"برخی فرآیندهای اساسي روان شناختی, جهان شمول هستند. در حالی بقیه
توسط قرهنکی که در آن رندگی Ul Ji ele ad oo JES ok coe
خودیندارههای افراد توسط قواعد فرهنگی وضع شده درباره نحوه ابراز وجود
می گيرند, همانند قوانین اعمال شده توسط گروه طالبان در افغانستان
که زنان باید کل بدن خود (از نوک سر تا نوک پا را بپوشانند؟ پژوهش میان
فرهنگی چالش انگیز و در عین J برای کشف تأثیر فرهنگ بر شیوه های
كر امل ات رت ار
صفحه 23:
*محیط پیرامون شان بپردازیم انتخاب طبیعی به عنوان یکی از مفاهیم اساسی
این نظریه فرآیندی است که از طریق آن صفات ارثی که به حفظ بقا در یک
محیط خاص کمک می کنند. به نسل های بعد منتقل می شوند, چرا که
موجودات زنده واجد لّن صفات, احتمالا Sic Lo oe می کنند. مثال
معمولی آن, گردن دراز» زرافه است. اگر غذا در Sess eee باشد,
زرافه ها با گردن دراز خود مى توانند از شاخ درك درختان تغذیه کنند, در
حالی که سایر حیوانات قادر به انجام این کار نبستند. این زرافه ها احتمالا
بیشتر زنده می مانند و تولیدمثل می کنند و ماجرا به همین منوال ادامه پیدا
می کند و ژن «گردن دراز» به نسلهای بعد منتقل می شود.
صفحه 24:
*نظریه تکامل در زیست شناسی برای om اين موضوع به کار می رود که
گونه های مختلف چگونه صفات جسمی نظیر «گردن دراز» را اکتساب می
كنئد. درياره رقتارهاى اجتماعى نظي تقايل به برحاشكرى به عضوى ار کون
خود يا تمايل به SoS به سايرين چگونه است؟ رفتارهای اجتماعی احتمالا
عامل تين Gil)» cou دارند كه ار طريق فرآيند انتكاب ظبیعی تخول بافده
اس وال این ا ار ل
ener asain ala aah, Cel رون شتاسی کاس ملت فى لاود
روان شناسی تاملی عبارت است از لاش gee cl رفتان اجتیاعی بر
اساس عوامل وراثتی که با گذشت زمان و مطابق با اصول انتخاب طبیعی,
كول بیدا کرد اند تصور اصلی این است که كامل طبار اراك انفاق فى
افتد, به طوری که رفتارهای اجتماعی نظیر پرخاشگری و کمک رسانی که
امروزه متداول هستند, تا حدی حاصل سازگاری ما با محیط در گذشته می
باشند.
صفحه 25:
علم اعصاب اجتماعی
"قات شناسی اتماعی نا اين موصو بسر و كار رارد كه اجقونه افكار,
احتساسات و رفارها اقراد تحت elle esis aaa ابر قرا
Ace semi) Oe eins See ames meniscus
ررس مكار سا ور هام roles ee ees
رده زيستى هستند و روان شتاسان اجتماعى علاقه فراینه اى به ارتباط ميان
فرآیندهای زیستی و رقتار اجتماعی پیدا کرده اند. اين علاقه شامل مطالعه
هورمون ها و رفتار. دستگاه ایمنی و فرآیندهای عصب شناختی در مغز انسان
ات و ربان دل ان برات مت ص واراط ان اررفان ار تا كاك
پیشرفتهای نظیر الکتروانسفالوگرافی با 25060 (در اين روش برای اندازه گیری
فعالیت الکتر کی معر الک ودهای در پیست سر کار گداست و ور
صفحه 26:
“در فرآیند کشف اطلاعات مهم درباره رفتار اجتماعی انسان نظیر مداخله ناظر
, پیش داوری. همرنگی , پرخاشگری و اطاعت از مرجع قدرت نقش دارند.
بسیاری از این اکتشافات صرفا جامعه را منتفع می سازند. با وجود این
واقعیت که روان شناسان اجتماعی ابزارهای نیرومندی را برای بررسی علمی
این موضوعات طراحی می کنند. بسیاری از دانشمندان بر اين باورند که اجرا
نکردن آزمایش ها برای کشف آنها کاری غیراخلاقی است. با این حال,
پژوهشگران برای بینش یابی در خصوص این موضوعات مهم, باید رویدادهای
فص را حلی کشکه سمل زر ter اها بابر مفكن اسك رحا ار
این رویدادها موجب ناراحتی آزمودنی ها شوند. مثلا مشاهده فردی که دچار
اد ی را ات اه ات یر 2
آزمودنى ها در آزمايش به هيج وجه تاراحت نمی شوند با با کورکورانه عمل
كردن و اكد رانى «هر ری در علم جایر ات ادن شكا )| جر كم
واضح است كه برخى موضع ميانه اى را در بيش مى كيرند.
صفحه 27:
ای سار اش
*که به جلسه در جریان قرار دادن معروف است. ضرورت پیدا می کند. در
جریان قرار دادن شامل توضیح دادن هدف واقعی مطالعه و رویدادهای در حال
وقوع به آزمودنی ها در انتهای آزمایش است. اگر هر یک از آزمودنی ها
ناراحتی را تجربه کرده باشند. پژوهشگران برای خنثی کردن و تسکین دادن آن
تلاش می کنند. آزمودنی ها در طول در جریان قرار دادن از اهدات پزوهش
آگاهی زیادی ro lay کنند. بهترین پژوهشگران علی رغم استفاده یا عدم
استفاده از قریب در ازمایش. از آزمودنی ها به دقت سوال می کنند و به
صفحه 28:
)هیئت بازنگری موسسهای ) ۱۳8
*عبارت است از گروهی که دست کم متشکل از یک دانش مند, يك غير
دانشمند و فردی است که به موسسه وابستگی ندارد و به بازنگری کل
پژوهشهای روان شناختی در آن موْسسه می پردازد و تصميم مى كيرد كه آيا
ژوهش های مورد نظر, رهنمون های اخلاقی را محقق می سازند یا خیر. کل
1 ا شد اي اد شت ار مو 1ت رك
صفحه 29:
*روان شناسی اجتماعی: یک علم تجریی . اصل بنیادین روان شناسی اجتماعی
این است که نفوذ اجتماعی می تواند مورد مطالعه علمی قرار گیرد. و صورت
بندی فرضیه ها و نظریه ها.
پژوهش های روان شناختی - اجتماعی با ارائه
°
*فرضیه ای درباره اثرات نفوذ اجتماعی آغاز می شوند. فرضیه ها اغلب از
یافته های پژوهش های پیشین تست ی Doles a) Ol Seino) eo
رشن سن كالكركل ازمايض كاك فلت مطالعانی ا انجام ی مد
بسيارى از فرضيه ها همانند حدس و كمانهاى لاتانه و دارلى درباره علت كمى
نگردن افراد به کیتی جنوویس از متاهده زندگی روزمره تشاً
اس ی ور
صفحه 30:
حوزه های نوین در پژوهش های روان
© فرهنگ و روان شناسی اجتماعی, روان شناسان اجتماعی sly بررسی راه هایی که
* فرهنگ از طریق آن موجب شکل گیری افکار, احساسات و رفتار می شود, پژوهش های میان فرهنگی
را اجرا می کنند. این موضوع به سادگی تکراریذیری یک مطالعه در فرهنگ های گوناگون نیست.
پژوهشگران باید از تحمیل دیدگاه ها و تعاریفشان بپرهیزند. از فرهنگ خود بیاموزند و درباره فرهنگی که
برایشان نا آشناست بیشتر بدانند. و رویکرد تکاملی. برخی روان شناسان اجتماعی در صدد تببین رفتار
اجتماعی بر اساس عوامل ورائتی هستند که در طول زمان و مطابق با اصول انتخاب طبیعی, تحول
یافته اند. آزمایش کردن این تصورات کار سخت و دشواری است, اما در عين حال فرضيه > جدیدی را
درباره رفتاز اجدماعی مطرح می کند که می توانند با روش آزمانشی موزد آزمون فرار گیرند. و علم
اعصاب اجتماعی, روان شناسان اجتماعی علاقه فزاینده ای به ارتباط میان ۱ زیستی و
رفتار اجتماعی پیدا کرده اند. این علاقه شامل مطالعه هورمونها و رفتارء دستگاه ایمنی
انسان و فرآیندهای عصب شناختی در مغز انسان است.
صفحه 31: