آموزشسایر

روش فنون تدریس در مدارس

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
روش هاي اموزش مجموعه تدابيري که با استفاده از امکانات موجود براي رسیدن به هدفی مورد استفاده قرار میگیرد» روش گفته می شود که نهابتا ۱۲۰ ۲ فراگیران منجرمی شود. هرروش آموزشی و تدریس :داراي معیارها و شرایط خاصی است

صفحه 5:
یک روش مطلوب, اولا و قبل از هر چیز باید با ‎sla al‏ بیولوژیکی و روانی رفتار انسانها هماهنگی داشته باشد . ثانیا داراي اعتبار و ارزش منطقی و همسو و هم جهت با روشهاي معتبر کسب دانش باشد , ثالثا با اصول و ایده ال هاي انسانی همدم باشند و بالاخره داراي ارزش و اعتبار تربیتی

صفحه 6:
هدف اين قسمت , معرفی روش هاي متداول آموزش است غالبا روش آموزش بر اساس میزان دستیابی فراگیران به مطالب و بهره گيري آنها از دوره تعیین مى شود فراگیران با گوش کردن , دیدن . لل سم واجراي آموخته ها مطالب را ياد ند و بر همين اساس هم روش آموزشى ا انتخاب مى شود

صفحه 7:

صفحه 8:
:پژوهش ها در زمینه "گوش دادن" نشان می دهد که از وقتفرلگیران‌در مدارس‌لبتدلییو 90 9۵ در دوره هاي/ 60 باالثر و دلنشگاه ها صرفگوش‌دادن‌می‌شود. شاگردان ق سم اچیزیازآنچه را که شنیده اند حدود(3/ 1 تا تنها ۰ به خاطر میسپارند افراد بالغ به طور متوسط قادر به حفظ كردن 50 م9 مطالب در ذهن خود هستند حدود دو ماه بعد , اين میزان به نصف .نی زکاهش خواهد یافت

صفحه 9:
نتيجه اينكه با وجود صرف وقت زياد در كاربرد حس شنوابى؛ اين حس تاثير ناچیزی در یادگیری انسان دارد na asus 11 ‏هن‎ |_osus 5 vse | ‏سن‎ | tas 8100 | ‏صن | مصكرن | علكرن‎ | usaf

صفحه 10:
قیل از آنکة,روش خاصتی رامزای آموزشانتخاب کنید : به چند سوال در ذهنتان پاسخ دهید تعداد فراگیران۱ مدنومان‌اجرایآموزش ۲ سطح آگاهیو دلنش‌ف راگیران۲ تجهیزاسآموزشیمورد نیاز .؛ لنتظار شما از میزانمشا رکف راگیران‌در طول ه دوره موزش

صفحه 11:
انواع روش هاي اموزشی روش‌حفظ و تکرار.۱ روش‌سخنرلنی۲ روش‌بارش ف کرو لبتکارات۲ 5۲0۲۲۱۱۳9(۰ ۵۲۵10) ذهنی روش‌ن مایشو اجرایت مرین؛ ( 26۳۱۵۳5۲۲۵۲0۳ ) های‌علمی روش‌مباحثه .ه

صفحه 12:
روش‌برسشو پاسخ .1 روش‌لیفا ننقش‌در نمایش۰۷. ( ۳۱۷۱۳9 8016 ) روش‌بازدید از صحنه هایولقعی/ روش‌داستانگوییو نمایش؟ روشموزش‌چهره به چهره. ۱۰

صفحه 13:
این نوع آموزش بر اساس کلام و صحبت مربی یا سخنران می باشد و يادگيري از طریق گوش كردن و . یادداشت برداشتن از طرف فراگیر انجام می گیرد درصد يادگيري در یک سخنرانی بر حسب پیام هاي کلامی و غیر کلامی سخنران عبارتند از : زبان وحرکات بدن ۵ 55 9۵) , کلمات ( ۷۰7) . لحن (صدا (38

صفحه 14:
: مزاياي اين روش توانایی‌مربیدر برنامه پیزیو هدلینف راگیران‌در .۱ راستایاهدفآموزشی ارلیه مطا لاد در مدنک وتاه .۲ آموزشف راگیران‌زیاد در مدنکوتاه .۲ هزيم بر نمیب‌اشد و سود و زیانومطرح نمی؛

صفحه 15:
ا ون توجه و گوش‌دادن‌همزمان۲ به سخنران خمودگیو خوابآلودگیدر ف راگیران‌اگر مربیف عا. لو محرك۲ لین‌روش‌قادر به تغيير نكرشو نهايتاً ليجاد رفتار جديد.؛ نموياشد. 5. اموز شعملىكمتر وجود دارد

صفحه 16:
ابتکارات فكري( طوفان فكري ) اين روش يك نوع فعالیت سریع است , که در جمع آوري نظرات فراگیران به مربی می کند و یک روش پرتحرك می باشد

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:
( Demonstration_) این روش در واقع نوعی تمرین مهارت عملی است که ‎eS Piel rtm ee met Tm ver race‏ ۱ ‎peas cases ea, eee Fel‏ ‎ag‏ عنوان يى مربى آماده , مهارت هاي لازم . عمل را مرؤد و أجرا

صفحه 20:
‎x‏ مزاياي این روش ‏یادگیريآسانو عینوو مصور .4 ‏لمس‌واقعینت وسط فرلگیر و در كحقیقی امکان‌ارز شیابرو ب ررسی‌مهارتهای‌عملیف راگیران ‎٩‏ ‏امکانتکرار و تمرینت_وسط ف راگیران 4 ‏لیجاد فرصیبرایف راگیرانبه منظور شرکندر .9 يادگيري ‎

صفحه 21:
۱ معايب اين روش وقنگیر است4 عدم درك صحيح فراگیران‌و برداشتقلط .6 احتما لب ادگيرياشتباه در صورناجرای‌غیر اصولیو 9 صحیح .توسط مربی اگر تعداد فرلگیران‌زیاد باشند احتما (رویندقیق: فراگیر ارتباط بینن مایشو اهدافی ادگیریرا درك 5 ‎Se‏

صفحه 22:
روش مباحثه در اين روش فراگیران بیش از مربی صحبت می کنند, غلب خوب است که فراگیران بصورت گروهی مباحثه کید اسیکوس مياعتات :رز متوان در گروههای کوچی وا ,بزرگ رهبري نمود و به 2 صورت انجام می شود مباحثه در گروه کوچک مباحثه در گروه هایب‌ زگ

صفحه 23:
* انتقال مطالب آموزشی زیاد در زمان کم بروز نظرات و ایده هاي جدید و خلاقیت فكري و امتحان * عقاید * مشارکت فعالانه همه فراگیران در فرایند بادگيري ارتقا هایتهای رفرآروارتراط و مهانتهای للم بر * فرلگیران ت-تییرسآنش‌در خهوف راگیرا نی واسطه : گرار ومداخله *

صفحه 24:
ممکناستب دون:_ظارٍت‌هدلیتو راهنمایی‌مرییف راگیران‌از * . بحث و موضوع خارج شوند برخواز فراگیرانب خصوص‌ف راگیران‌خجا لیدر بحتٌ SaaS ‏.ال‎ برتریی ابیب رخماز افراد گروه *

صفحه 25:
لیفاین قش: « ۱۵۷۱۳9 ‎«Role‏ ایفای نقش , نوعی روش آموزشی اس تکه مشللات و مسائلی درآن عنوان می شور و مور بهث و بررسی قرار م یگیرث رکه مملن است برای فرآلیران مبهم و سوال براگلیز باشر . رراین روش فرالیران نقش را ایفاء م یکنتر «رهالیله «ر روش نمایش و ابرای تمرین عملی مربی نقش را ایفاء هی ‎,Demonstration ( —‏ ۵۱2۷۱۳96۵16( .کنر ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
: مزاياي این روش dow ® a ‏بیدا‎ ga le eee ‏.فرلگیران‌ب_دست آمده,1گا هی بیدا‎ فرلگیران‌قادر به تمرین‌در موقعیتیب سیار ن زدیکه :معايب اين روش وقتؤويادوموكيرد و باعءتطولانىوشدزبيشاز حد*» نامه درسى میشود مه 3 که * ‏نقشو شرکددر‎ tliat Slt solani

صفحه 27:
| داستان گویی و نمایش ‏ | ا ۱ |اين روش در بسياري از جوامع اسيايى و افريقايى | ‎sc‏ متداول و مناسبى براي أموزش مردم مى | | "ذکر داستانهایی از بزرگان , حکما , پهلوانان روش ( اهاي خوبی براي انتقال اطلاعات وآشنایی کودکان | 1 . با شيوه هاي صحيح زندگی است

صفحه 28:
:مزاياي این روش قدرنویاد در لیجاد لنگیزه, نگرش‌جدید و پیدلیش: وبروز رفتارهاي.مطلوب درك‌بهتر آرزش‌ها و تایید باورهایدرستو نفی. باورهايقلط :معايت اين روش وقنگیر است * از به آمادکیه . قبلی‌دارد

صفحه 29:
پرسش و پاسخ در اين روش آموزشی » مربی با پرسیدن سوالاتی از فراگیران و گرفتن پاسخ از آنها . شرایط پویایی و يادگيري فعال را درکلاس ایجاد می نماید و بسن طریی می تواند بطور سریعی به بررسی وضعیت میزان یادگيري آنها پرداخته و می فهمد که فراگیران چه .چیزهایی را می دانند و چه چیزهایی را نمی دانند

صفحه 30:
: مزاياي این روش افزلیش‌سرعتيادگيري؛ شروع خوبی رای یک مباجثه * ‎cules:‏ این روش کناره گیریب رخماز فراگیران‌عقبمانده از * ‏درس ‏هدر رفتن‌زمان"

صفحه 31:
اموزش چهره به چهره آموزش چهره به چهره جزء بهترین روشهاي آموزش از نظر ایجاد تغییر رفتاردر فراگیران ‎wo‏ ‏باشد . در اين نوع آموزش مربي و آموزش گیرنده ر مستقيم و رو در رو با يكديكر ارتباط برقرار مى كنند وفراگیر آزادانه اجازه صحبت, .پرسش و ارائه نظر دارد

صفحه 32:
: مزاياي این روش ‎culls‏ جنو گفتگو و تشویق4 طرح پرسشهایمورد علاقه .6 ‏:معايب اين روش ‏وجود ‎gut lamas dicey‏ فدرهك ئسي وفراكيراتو ‎١:‏ ‏مربیان ‏گیرندگی‌محدود فرلگیر, پریشانیف کر عدم اهمیت۲ ‎ae‏ ‎

صفحه 33:
واژه فن که معادل واژه تکنیک به کار رفته است در زبان فارسی به راه, روش , شیوه و مهارت معنی شده است در امر تدریس مجموعه تمهیدات و وسایلی که به منظور ارائه روش و تسهیل روند يادگيري به کار می روند فن تدریس گفته می شود . فنون تدریس مهارتهایی هستند که در اجراي .روشهاي تدریس مورد استفاده قرار می گیرند

صفحه 34:

موضوع :روش فنون تدریس در مدارس گرداورنده :رضا زیادی ‏TOPMOST@MAILFA.COM روش و فنون تدریس روش هاي آموزش مجموعه تدابیري که با استفاده از امکانات موجود براي رسیدن به هدفی مورد می استفاده قرار میگیرد ،روش گفته شود که نهایتا به یادگیري درفراگیران منجرمی شود .هرروش آموزشی و تدریس :داراي معیارها و شرایط خاصی است یک روش مطلوب ،اوال و قبل از هر چیز باید با پایه هاي بیولوژیکی و روانی رفتار انسانها هماهنگی داشته باشد .ثانیا داراي اعتبار و ارزش منطقی و همسو و هم جهت با روشهاي معتبر کسب دانش باشد ،ثالثا با اصول و ایده ال هاي انسانی همدم وسازگار باشند و باالخره داراي ارزش و اعتبار تربیتی .باشد هدف این قسمت ،معرفی روش هاي متداول آموزش است .غالبا ً روش آموزش بر اساس میزان دستیابی فراگیران به مطالب و بهره گیري آنها از دوره تعیین می شود فراگیران با گوش کردن ،دیدن ، پرسش و پاسخ و اجراي آموخته ها مطالب را یاد می گیرند و بر همین اساس هم روش آموزشی می شود .مناسب انتخاب :همیشه به خاطر داشته باشید هنگامی که گوش می کنید ،فراموش می کنید؛ هنگامی که می بینید ؛ به خاطر می آورید ؛ و هنگامی که انجام می دهید ؛ یاد می گیرید ؛ :پژوهش ها در زمینه ”گوش دادن“ نشان می دهد که از وLقLتفLLراLگLیراLندر مLدارLساLبLتداLیLیو % 90در دورLه هاي60 % بLLLاLالتر و داLنLشگاه ها صLLرفگLLوشدادLنمLیشLLود .شLLاگرداLن تLLLنهLا قLLسمتنLLاچLیزيازآLنLچه را کLLه شLLنیده اLند حLدود( 1 /3تLLLا مLیسLLپارLند )%1 / 5 .بLLLه خLاطر افراد بالغ به طور متوسط قادر به حفظ کردن % 50مطالب در ذهن خود هستند حدود دو ماه بعد ،این میزان به نصف .نیزکاهش خواهد یافت نتیجه اینکه با وجود صرف وقت زیاد در کاربرد حس شنوایی ،این حس تاثیر .ناچیزي در یادگیري انسان دارد قبل از آنکه روش خاصی را براي آموزش انتخاب کنید :به چند سوال در ذهنتان پاسخ دهید ‏Lن1 تLLLعLداد فLLراLگLیرا . مLدتزLماناLجراLيآLموزLش2. ‏Lن3 سLLطح آLگاهیو داLنLشفLLراLگLیرا . ‏LتLموزLشLیمLورد نLLیاز 4. تLLLجهیزا آ اLنLتظار شLLما از مLیزاLنمLشارLکLتفLLراLگLیراLندر طLول5. دورLه آLموزLش انواع روش هاي آموزشی روLشحLفظ و تLLLکرار 1. روLشسLLخنراLنLی2. روLشبLLLارLشفLLکرLيو اLبLتکاراLت(brain storming). 3. ذLهنی روLشنLLمایLشو اLجراLيتLLLمریLن( Demonstration ). 4. هايعلمی روLشمLباحLثه 5. روLشپLLLرسLشو پLLLاسLخ 6. روLشاLیLفا نLLقشدر نLLمایLش( Role Plying ) . 7. روLشبLLLازدLید از صLLحنه هايواLقLعی8. روLشداLسLتانگLLویLیو نLLمایLش9. روLشآLموزLشچLهLره بLLLه چLهLره 10 . روش حفظ وتکرار: :سخنرانی این نوع آموزش بر اساس کالم و صحبت مربی یا سخنران می باشد و یادگیري از طریق گوش کردن و .یادداشت برداشتن از طرف فراگیر انجام می گیرد درصد یادگیري در یک سخنرانی بر حسب پیام هاي کالمی و غیر کالمی سخنران عبارتند از :زبان وحرکات بدن ، )% 55 (%کلمات ( ، )% 7لحن (صدا (38 :مزایاي این روش تLLLواLنایLیمLربLیدر بLLLرنامLه رLیزيو هداLیLتفLLراLگLیراLندر 1. راLسLتاياLهداLفآLموزLشLی اراLیLه مLطاLلبزLیاد در مLدتکLLوتاه 2. آLموزLشفLLراLگLیراLنزLیاد در مLدتکLLوتاه 3. هزیLنه بLLLر نLLمیبLLLاشد و سLLود و زLیانLیمLطرح نLLمی4. .بLLLاشد معایب این روش مLشارLکLتو فLLعLاLلیتکLLم فLLراLگLیراLن.1. دLشوارLيدر یLLادداLشLتبLLLردارLيو تLLLوجLه و گLLوشدادLنهLمزمان2. بLLLه سLLخنراLن خLمودLگLیو خLواLبآLلودLگLیدر فLLراLگLیراLناLگر مLربLیفLLعLاLلو مLحرك3. .نLLباشد اLیLنروLشقLLادر بLLLه تLLLغییر نLLگرشو نLLهLایLتا ً اLیLجاد رLفLتار جLدید 4. .نLLمیبLLLاشد .5 .آLموزLشعملیکLLمتر وLجود دارد ابتکارات فکري( طوفان فکري ) این روش یک نوع فعالیت سریع است ،که در جمع آوري نظرات فراگیران به مربی .کمک می کند و یک روش پرتحرك می باشد :مزایاي این روش بWWرقرارWيارWتWباط آزاد بWWWینفWWراWگیراWن1. اراWیWه WنWWظراWتو عقاید جدید 2. بWWWیانآزاداWنWه WاWفWکار 3. تWWWحریWکخالقWیتفWWکريفWWراWگیراWن4. شWWرکتدر فWWعWا WلیتهايذWهنی5. :معایب این روش سLLردرLگLمیفLLراLگLیراLندر شLLناخLتمLوضوعاتمLورد نLLیاز 1. عدم اLحLساساLمLنیتو راLحLتیدر فLLراLگLیراLن2. اLتLالLفوLقLت3. عدم فLLایده در فLLراLگLیراLنبLLLا تLLLحصیالLتمLختلفو رLشLته 4. هايگLLوناگون سLLردرLگLمیو گLLیجیفLLراLگLیراLندر بLLLرخورد بLLLا اLبLتکاراLت5. فLLکريمLختلف نمایش و اجراي تمرین هاي عملی ) ( Demonstration این روش در واقع نوعی تمرین مهارت عملی است که به وسیله شخص مربی نشان داده می شود ،مربی باید قبل از اجراي نمایش تجهیزات الزم را تدارك دیده باشد و به عنوان یک مربی آماده ،مهارت هاي الزم .عمل را مرور و اجرا نماید مزایاي این روش یLLادLگLیريآLسانو عینیو مLصور 1. لLLمسواLقLعیتتLLLوسLط فLLراLگLیر و درLكحLقیقی2. اLمLکانارزLشLیابLیو بLLLررLسLیمLهLارLتهايعملیفLLراLگLیراLن3. اLمLکانتLLLکرار و تLLLمریLنتLLLوسLط فLLراLگLیراLن4. اLیLجاد فLLرصLتبLLLراLيفLLراLگLیراLنبLLLه مLنظور شLLرکLتدر 5. یLLادLگLیري معایب این روش وLقLتگLLیر اLسLت. 1. عدم درLكصLLحیح فLLراLگLیراLنو بLLLرداLشLتغLلط . 2. ‏LتLجراLيغLیر اLصولLیو 3. اLحLتماLلیLLادLگLیرياLشLتباه در صLLور ا صLLحیح .تLLLوسLط مLربLی اLگر تLLLعLداد فLLراLگLیراLنزLیاد بLLLاشLند اLحLتماLلروLیLتدLقLیق4. .نLLمایLشبLLLراLيهLمه مLهیا نLLمیشLLوند فLLراLگLیر ارLتLباط بLLLیننLLمایLشو اLهداLفیLLادLگLیريرا درLك5. نLLکند . روش مباحثه در این روش فراگیران بیش از مربی صحبت می کنند، اغلب خوب است که فراگیران بصورت گروهی مباحثه کنند.اینگونه مباحثات را میتوان در گروههاي کوچک ویا .بزرگ رهبري نمود و به 2صورت انجام می شود مLباحLثه در گLLروLه کLLوچLک1. مLباحLثه در گLLروLه هايبLLLزرLگ2. مWزWاWیWاWي WاWیWن WرWوWش * انتقال مطالب آموزشی زیاد در زمان کم بروز نظرات و ایده هاي جدید و خالقیت فکري و امتحان * عقاید * مشارکت فعاالنه همه فراگیران در فرآیند یادگیري ارLتLقائمLهLارLتLهLايبLLLرقرارLيارLتLباط و مLهLارLتLهLايکLLالLمLیدر * فLLراLگLیراLن تLLLثبیتداLنLشدر ذLهنفLLراLگLیراLنبLLLواLسLطه تLLLکرار وLمداLخLله * معایب این روش .مLمکناLسLتوLقLتگLLیر شLLود * ‏LتهداLیLتو راLهنمایLیمLربLیفLLراLگLیراLناز * مLمکناLسLتبLLLدوLننLLظار ، .بLLLحث و مLوضوع خLارLج شLLوند بLLLحث * بLLLرخLیاز فLLراLگLیراLنبLLLخصوصفLLراLگLیراLنخLجاLلتیدر .شLLرکLتنLLکنند بLLLرتريیLLابLیبLLLرخLیاز اLفراد گLLروLه * اWیWفاينWWقش« Role Playing » : ایفاي نقش ،نوعی روش آموزشی است که مشکالت و مسائلی درآن عنوان می شود و مورد بحث و بررسی قرار می گیرند که ممکن است براي فراگیران مبهم و سوال برانگیز باشد .دراین روش فراگیران نقش را ایفاء می کنند درحالیکه در روش نمایش و اجراي تمرین عملی مربی نقش را ایفاء می تفاوت ( Demonstrationو . ).playingRoleکند :مزایاي این روش مLربLیمLیتواLند از قLLدرLتعملکرد و شLLناخLتیکLLه تLLLوسLط * .فLLراLگLیراLنبLLLدسLت آLمده،آLگاهیپLLLیدا کLLند فLLراLگLیراLنقLLادر بLLLه تLLLمریLندر مLوقLعیتیبLLLسیار نLLزدLیLک* .بLLLه واLقLعیتمLیبLLLاشLند :معایب این روش وLقLتزLیادLيمLیگLLیرد و بLLLاعثطLوالLنLیشLLدنبLLLیشاز حLد * .بLLLرنامLه درLسLی مLیشLLود ‏LتیLفاء نLLقشو شLLرکLتدر * مLمکناLسLتهLمه فLLراLگLیراLنفLLرص اL داستان گویی و نمایش این روش در بسیاري از جوامع آسیایی و آفریقایی راه متداول و مناسبی براي آموزش مردم می باشد مانند تعزیه خوانی و شاهنامه خوانی و.).... ذکر داستانهایی از بزرگان ،حکما ،پهلوانان روش هاي خوبی براي انتقال اطالعات وآشنایی کودکان .با شیوه هاي صحیح زندگی است :مزایاي این روش قLLدرLتزLیاد در اLیLجاد اLنLگیزه ،نLLگرشجLدید و پLLLیداLیLش* وLبروز رLفLتارLهاي .مLطلوب درLكبLLLهتر ارزLشها و تLLLایLید بLLLاورLهايدرLسLتو نLLفی* . بLLLاورLهايغLلط :معایت این روش ‏Lت وLقLتگLLیر اLس . .قLLبلیدارد * نLLیاز بLLLه آLمادLگLی* پرسش و پاسخ در این روش آموزشی ،مربی با پرسیدن سواالتی از فراگیران و گرفتن پاسخ از آنها ،شرایط پویایی و یادگیري فعال را درکالس ایجاد می نماید و بدین طریق می تواند بطور سریعی به بررسی وضعیت علمی و میزان یادگیري آنها پرداخته و می فهمد که فراگیران چه .چیزهایی را می دانند و چه چیزهایی را نمی دانند :مزایاي این روش اLفزاLیLشسLLرعتیLLادLگLیري* شLLروLع خLوببLLLراLيیLLکمLباحLثه * :معایب این روش کLLنارLه گLLیريبLLLرخLیاز فLLراLگLیراLنعقبمLانده از * درLس هدر رLفLتنزLمان* آموزش چهره به چهره آموزش چهره به چهره جزء بهترین روشهاي آموزش از نظر ایجاد تغییر رفتاردر فراگیران می باشد .در این نوع آموزش مربی و آموزش گیرنده به طور مستقیم و رو در رو با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند وفراگیر آزادانه اجازه صحبت، .پرسش و ارائه نظر دارد :مزایاي این روش قLLابLلیتبLLLحثو گLLفتگو و تLLLشویLق1. طLرح پLLLرسLشهLايمLورد عالLقLه 2. :معایب این روش وLجود زLمLینه شLLکافاLجLتماعیو فLLرهنگیبLLLینفLLراLگLیراLنو 1. مLربLیان گLLیرندگLیمLحدود فLLراLگLیر ،پLLLریLشانLیفLLکر،عدم اLهمیت2. فنون تدریس واژه فن که معادل واژه تکنیک به کار رفته است در زبان .فارسی به راه ،روش ،شیوه و مهارت معنی شده است در امر تدریس مجموعه تمهیدات و وسایلی که به منظور ارائه روش و تسهیل روند یادگیري به کار می روند فن تدریس گفته می شود .فنون تدریس مهارتهایی هستند که در اجراي .روشهاي تدریس مورد استفاده قرار می گیرند با تشکر از نگاه گرمتان

51,000 تومان