صفحه 1:
۰
روش هاى تقويت تمركز
حواس
و
جلوگیری از حواس پرتی
صفحه 2:
صفحه 3:
انسانء به سیب ویژگی های بی نظیرش در ميان همه موجودات, عنوان
اشرف مخلوقات را به خود اختصاص داده است. او استعداد خاص تفکر
و یادگی رک برد که به او اجازه می دهد اعمال ام دهد ۱
اعمالش را پیش بینی و ارزیابی کند. تغییر و تحولات گوناگون و سریعی
را در عرصه علم و فناوری به وجود آورد. آن چنان که به قول تافلر دنیا
را به دهکده ای تبدیل کند که اطلاعات را در سریع ترین زمان ممکن از
.قاره ای به قاره دیگر انتقال دهد
بنابراین بر اثر پیشرفت سریع و غیر قابل انتظاری که در قلمرو دانش و
فا Di els اخیر نصیب انسان شده است حجم اطلاعات و
دانسته های بشری روز به روز به طور سر سام اوری در حال افزایش
است. بر دانش آموزان و دانشجویان لازم است که هرچه سریعتر خود را
eae سازند این را كار )| 000"
آموران ا ا ریاد کی کنند: یا ما
See eee ss a. eae . is) eee كن
صفحه 4:
تمرکز در:لغت بعنی تراکم» فشردئی مجموعه,
چکیده, تمرکز در اصطلاح یعنی حفظ و نگهداری
توجه و تمرکز حواس, روی موضوعی معین, بدون
تمرکز حواس, یادگیری مثمر poi نخواهد بود. بنابر
اين همه افراد توانایی تمرکز دارند و تمرکز نسبی
است یعنی کسی نمی تواند ادعا کند کاملا حواس
.پرت است ویا هميشه تمر کز حواس دارد
تمرکز کاهی ساده است و گاهی مشکل Bes gai
موضوع هایی که نیاز به تفکرو تجزیه و تحلیل دارند
مشکل و تمرکز در موضوع هایی که جنبه ی تفریحی
صفحه 5:
RO a, oles lee .. تمرکز
هر شا به نسبت کاهش عوامل ۱
افزایش می یابد و بنا به تغییرات موقعیت ذهنی و محیطی
امر اکتسابی است و باید هر روز پرورش و جهت داده
شود و هر کس با هوش عادی خود می تواند به أن دست
یابد. يبس برقراری تمرکز حواس به میزان کاهش عوامل
حواس پرتی بستگی دارد. یعنی هر چه عوامل مزاحم و
مخل مر کز تتت انوا حفطظ مرک ار
صفحه 6:
عبارت است از اشكالات فكرى انسان و انديشه هابی ند
موانعى بر سر راه توجه دقيق به مطالعه و تمركز حواس
ايجاد فى كنند. اين موقع شامل مواردی از قبیل: as 0
غم وغصه, نگرانی, گرسنگی و تشنگی, سردی و
.ترس و خشم و شادی, سردرد و ... می باشد
تحریکات sole pe که توسط حواس مختلف انسان ایجاد
cas ند مانند ی شندید هی ضعيف. صذاهاء |8 ار
صفحه 7:
رهایی از حواس پرتی و ایجاد تمرکز حواس Saree teed متفاوت
است و به خالت درونی, تجربه ها مکان و موقعیت ais ese bol!
برخی از افراد اظهار می دارند که من آدم کاملا حواس پرتی هستم و
برخی دیگر می گویند نمی توانم تمرکز حواسم را به روی کاری
کنم. در حالی که این تفکر غلط است و هیچ کس نباید خود را فردی
کاملا حواس پرت يا فاقد تمرکز حواس بداند بلکه بهتر است وقتی که
تمرکز حواس فردی دچار اختلال شد, بگوید در این لحظه و در محیط
فعلی حواس پرتی من بیشتر و میزان تمرکزمن کمتر است. لذا حواس
پرتی بیشتر علل درونی دارد و به طبیعت خود فرد. ویژگی ها, حالات
۰روحي و روانی؛ و عادات فردی بستگی دارد
بی شک حواس پرتی بیرونی اسانتر از عوامل حواس پرتی درونی بر
طرف می شود. پس می توان بدون توجه به عوامل محیطی مانند: سرو
صدای obj شلوغ بودن محیط و حتا داخل مترو, سرويس و هنكام
مسافراك تمر كز اهوات خود مااحفط كزة اها نكر تواف د كان
صفحه 8:
55a) حواش هنگام مطالعه کلید اصلی و آساسی درک و فیم مطالب
است. و کلید اساسی تمرکز حواس استفاده از روش هایی است که .
باعث تقویت و پرورش ومهارت در برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه
می شوند. بتابراین بدون تمرکز حواس ممکن است درک و فهم مطلبی
که فقط یک ساعت وقت لازم داشته باشد, ساعت ها وقت بگیرد اما به
خوبی فهمیده نشود و امر مطالعه بی فایده است و اثر مثبتی نخواهد
داشت. لا فار برد روش ها و فنونی که a, خواننده كنك 22 05 ۱۳۱۱۲
مطالعه فعال باشد, تمرکز حواس را تقوبت و مهارت فرد را در ایجاد
:تمركز حواس هنكام مطالعه افزایش می دهد این روش ها عبارتند از
sly شروع مطالعه, ابتدا بایستی خود را از جهات گوناگون آماده کرد.
زيرا حداکثر آمادگی, مقدمه ای برای علاقمندی به مطالعه, ایجاد تمرکز
Cf eet ی عا :]ا لاه
صفحه 9:
به رشد وک طب بدن, تندرستی و نداشتن نقص های بدنی مربوط
است. كاهى وجود بيمارى هابى مانند زخم معده: ميكرن. سردرد و نظاير
اين ها باعث از بين رفتن تمركز حواس و مانع مطالعه فرد مى شود و
فرد تا به دست آوردن تندرستی کامل قادر به برقراری تمرکز حواس و
.مطالعه ثمر بخش نیست و انگیزه کافی هم برای مطالعه ندارد
آمادگی ذهتی را می توان از خصوصیاتی نظیر رشد گوبای سالم, قدرت
تفسیر و تعبیر اشکال, توانایی درک همانندی ها و نا همانندی ها میان
.کلمات و ... شناخت دانست
به ماهیت و وسعت تجارب فرد بستگی دارد که می توان آن را با تجربه و
تحلیل زمینه خانه و خانوادگی. ales errant! ecpiggham ۱۱
لح ee ih Ws ی ee
صفحه 10:
مركن روانى به شكل بیچیده ای با رشد و تکامل بدنی,
ذهنى و اجتماعی آمیخته است. خس ۳۳ بی قراری» بی بى
تابى, كوتاهى زمان, دقت نداشتن تمركز در مطالعه,
واکنش های منفی نسبت به خود و دیگران. ضعف اعتماد
بدنی, ذهنی و اجتماعی دانش اموزان و دانشجوپان؛
اجرای برنامه های آموزشی, تمرکز حواس و فرایند
مطالعة تمر اجن إر رم ات ۱
صفحه 11:
سبب می شود تا شخص به مطالعه بیشتر بپردازد, مطالعه
بیشتر منجر به بهتر شدن فنون مطالعه می شود, کاربرد فنون
بهتر. مطالعه را اسان تر. سریعتر و لذت بخش تر می سازد؛ در
.نتيجه علاقه خواننده نسبت به مطالعه افزايش مى يابد
نمى تواند برانكيخته شود. لذا وقتى خواننده به موضوعى علاقه
مند می شود, خود به خود بر آن تمرکز می کند, بیشتر دقت می
کنو به ات مطالت رابه حافظه ما ۱۳۱
راحت به خاطر می آوزد: پس ازعلاقه پیدا کردن نسبت به
مطالب, گام بعدی تعیین هدف مطالعه است زیرا هدف زیر بنای
اتجام کار استه فعالیت انسان ج ۱۳
ارزشمند, فرد را به خواستن و طلب کردن وادار می کند و
صفحه 12:
زیرا تعلیم و ترپیتعلم اهدافاستو همه بر لین»
باورند که ب دونداشتنهدفی ی ادگیریک اریی سدشوار
«و غیر ممکناست
همان طور که فرانکین معتقد است انسان بدون هدف
مانند گلوله ای است که بدون هدف شلیک می شود. علاوه
بر آن مطالعه بدون C935 یکی از عادات غلط مطالعه
.بشمار مى رود
صفحه 13:
یکی از راه های برقراری تمرکز حواس این است که مطالعه در آن-
ساعت از روز انجام كيرد كه براى فرد مناسب تر است. اما نين
مناسب ترین زمان برای مطالعه کاری ST yc: عادات فردی
بستگی دارد. برخی افراد عادت دارند تا نیمه های شب بیدار بمانند و با
استفاده از سکوت و آرامش شبانه با خیالی راحت و آسبوده مطالعه فنید
برخی دیکر عادت دارند شب زود بخوابند و صبح زود از رات تداز نت وید
وبه مطالعه بپردازند. با اين توصیف تعیین زمان و مقدار مطالعه باعثت
آگاهی از تمام زمینه مطالعه, برقراری تمرکز حواس, عدم سردرگمی,
.جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و فهم بهتر مطالب می شود
والتر پارک در کتاب خود به نام « چگونه درس بخوانیم؟» چنین می
نویسد: « موفقیت يا عدم موفقيت شما در تحصیلات دانشگاهی,
مستقيما به اين امر بستكى دارد كه جكونه از وقت خود استفاده مى
پکنیک؟ موفقیت در دانشگاه و النته در مقاطع تحصیلی eas کر یز اتکی
صفحه 14:
محیط آشنایی کلتاق مشخص در حینمطاله موجه
انصرافک متر و تمرکز بیشتر حولسمیشود, Lad
لوازم آناتاقهر روز پبیشچشم شما اسنو کمتر
توجهتانرا به خود جلبمیکند. به علاوه اگر هر روز
به وقنمطالله در لتاق معینوب ودید کم کم (ذ ذهنتانعادت
میک ند که به محضرسيدزبه آنلتاقآماده تمركز
«.حواسو فراگیریشود
بنابراين نابت بودن مکان مطالعه و مشخص بودن آن به
علت دسترسی به آن و فراهم بودن وسایل مورد نیاز از
قبیل کتب درسی؛ دفاتر, کتاب لغت. خط کش, قلم و
نظایر آن جهت مطالعه موجب تمرکز حواس بیشتر و
صفحه 15:
پس یکی از بهترین راه های برقراری تمرکز اختصاص
دادن یک اتاق مجهز به آنچه لازم دارید, در موقع مطالعه
است. این اتاق خیلی زود مناسب تمرکر و یادگیریتان نننده
و کار شما را به طور خودکار راحت تر می کند و بعد
برایتان یک عادت مفید می شود. « برای داشتن تمرکز به
هنگام مطالعه ابتدا باید خود را از دنیای خارج جدا كنيد و
اراض روشن و دارای هوای مناسب باشد. هيج جيز به
اندازه سر و صداء خسته كننده و مانع تمركز حواس
نيست. ايجاد محيط كار مناست: به ذليل ايجاد ارامش و
شرايط مناسب اهميت دارد و زمينه اى است براى تمركز
صفحه 16:
زمانيكه ل صميم گرفتید بايد مطالحه كنيد اما دوستان»
ياهم اتاقىهاىوشما در خواستمئكنند كه دور هم جمع
شوید هبز گفتن«نه» را در خود تقو کنید. اک لين
اراده در شما ضعیف است میت ولنید روعدر لتاق مطالله
خود بنویسید « مزلاحم نشوید» لگر موفقن شدید می
تولنید کارهاءدیگریلنجام دهید که نشاندهد شما
Io».
صفحه 17:
مطالعه عمیق و بادگیری ثمر بخش وقتی حاصل می شود که فرد تصور
مثبتی از خود داشته باشد و به خود اعتماد کند. زیرا اعتماد به خود در
موفقیت موّثر است و مهارت را بیشتر و نیرو را افزایش داده و مغز را
سالمتر مى کند. وقتی می خواهید کاری انجام دهید از گفتن کلماتی
همانند: نمی خواهم, نمی دانم, نمی توانم بپرهیزید. جمله «اين کار
محال» است را از دفتر زندگی خود خط بزنید, ترس و بدگمانی و بی
ارادگی را از ذهن خود دور کنید: هرگز به خویشتن اجازه ندهید که
هیجانات و افکار منفی شما را در خود غرق سازد و تمرکز حواس شما را
اعتماد به نفس داشته باشید و پیوسته به نزد خود تکرار کنید که قادر به
انجام کار هستم, می توانم انجام دهم و باید انجام دهم. بدین طربق نفکر
مثبت را در خود پرورش دهید. قوی بودن اعتماد به نفس احساس شعف
.شاد رادر .سا بهحود می اهزت ی ور حالت شادمانی از لد 5 اس
صفحه 18:
مارگریت کوربت می نویسد « انسان در بحر اندیشه های شایند
حافظه بهتری پیدا می کند و ذهن در حالت آرامی قرار می كيرد و ميل
به یادگیری را در خود بوجود می آورد» لذا خودینداری مثبت مهمترین
کمک برای تمرکز و یادگیری است. اگر بتوانیم تصورات غلط ومنفی را از
ذهن خود دور نموده و تصورات مثبت را جایگزین کنیم, می توانیم علاقه
به مطالعه و پادگیری را در خود ایجاد کنیم چرا که علاقه به مطالعه
شرایط اصلی و اساسی ایجاد تمرکز حواس a هنگام مطالعه است.
الفردادلر روانشناس مشهور, در دوره جوانی در درس ریاضی بسیار
ضعیف بود. معلمش این موضوع را با والدینش در میان گذاشت آن ها
باور کردند که آذلز در درس زریاضی ضعیف استه در هه ابر نسم |
پذیرفته بود. یکی از روزها که معلم مسئله ای را روی تخته نوشته بود و
شاگردان کلاس از حل مستله عاجز مانده بودند, آدلر جواب مسئله زا
پیدا کرد, پای تخته رفت و در میان حیرت همگان مسئله را حل کرد.
فممند که توانایی دی و فمم مطات دوس رباص | ار
صفحه 19:
Tob سئوال یکی از شیوه های مطالعه دقیق و فعالانه است که
در تمام اوقات مطالعه. مفید است. طرح سئوال پیش از مطالعه
دقیق, فرد را وادار می کند تا به طور فعالانه و با تمرکز و دقت
کافی و با انگیزه و علاقه به مطالعه بپردازد. طرح سئوال هنكام
عمقی او را در گیر مطالعه می کند و سبب برانگیختن جدیت و
تلاش وی به هنگام مطالعه می شود و فرد برای یافتن پاسخ به
ستوالات بایستی تمرکز حواس خود را حفظ نماید, زیرا در هنگام
مطالعه, نمی توان بدون تمرکز پاسخ سئوالات را پیدا کرد. بعد از
خواندن مطالب با طرح سئوال می توان میزان فراگیری خود را
ارزش یابی نموده و به نقاط قوت و ضعف خود پی برد و سبب
صفحه 20:
برخی ار والدن بع طو مدام ب فوريدان - وس گید
درس بخوانید. مطالعه کنید. ولی هرگز
lle يد و روش هی مسج alle نس با
چون: ی عبارت خوانی, خواندن اجمالی, خواتدن
او را هنگام لات نمابند
صفحه 21:
تند خوانی باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه باعث
یادگیری بهتر می شود. فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در
دقیقه از خود عبور دهد ولی اگر سرعت مطالعه ما پائین باشد, ذهن
وقت اضافی می آورد و ناچار به این شاخه وان شاخه می پرد و در نتیجه
حواس پرتی ایجاد می شود. اما مطالعه سریع و یا تند خوانی فرصت
جولان به ذهن نمی دهد و سبب برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه
.می شود
.عبارت خوانی یعنی خواندن عبارات و جملات به عوض خواندن کلمات
عبارت خوانی به نوع دیگری به تمرکز حواس کمک می کند. از این طریق
خواننده بايد با سرعتی که نزدیک به سرعت اندیشیدن اوست, بخواند.
اگر سرعت آنقدر کم باشد که ذهن از جالت فعال بودن باز بماند؛
احسایتت دلددفی ابكاد من شود مس های دذيكرة ده 59 را شش
صفحه 22:
رو خواندن اخمالی مشی است بو یک مره كيزى سرك اآر Ga AS
صرق نظر کردن از جزئیات, در اين روش خواننده مطالب را سازمان بندی می
oil آن ol قلاف از مطالعه خود را مشخص نموده و مقدار زمان مطالعه و مبزان
دشواری کتاب را تخمین می زند و سپس از طریق سئوال کردن, کنجکاوی, علاقه,
.دقت و تمرکز حواس فرد, افزایش میابد
منظور از روش تجسسی طرح انواع سئوالات جزئی و کلی و مطالعه عمیق و اثر
بخش در جهت دست یافتن به پاسخ این سئوالات است ... کسی که به دنبال چیزی
می گردد به احتمال بیشتری آن چیز را پیدا می کند لذا هدف خواندن تجسسی
افزايش دامنه تمرکز و درک عمیق تر معانی است. به همین دلیل خواندن تجسسی
تمرکز حواس و علاقه فرد را افزایش می دهد و به او کمک می کند تا مطالب
دشوار را تجزیه و تحلیل نموده و آن ها را بهتر بفهمد. فهمیدن مطالب موجب
تحکیم آن ها در حافظه می شود پس خواندن تجسسی برای غلیه بر تنبلی, حالت
کسلی, پرتی حواس, از طریق تحریک حس کنجکاوی و شرکت ففعالانه در مطالعه
saul ی رود
صفحه 23:
به محض نشستن پشت میز مطالعه خواندن را با جدیت شروع
كنيد زا که اکر سریع مشغول به کار مطالاق شوید, ۳
حوآس زود به دست می ul « این ضرب المثل چینی را به یاد
داشته باشید که: فتح ستارگانی که هزاران فرسنی از ما دور
هستند با بر داشتن قدم اول امکان پذیر است» شک و تردید
حاصلی جز حواس پرتی يا انحراف حواس و تسلیم به تخیلات
واهی ندارد. اجازه ندهید چیزی جز مطالعه ذهن شما را مشغول
کند. با خود تصمیم بگیرید تا مقدار زمانی را برای مطالعه
مشخص کنید و خود را به مدت زمانی خاص محدود کنید. در اين
زمان از مطالعه دست نکشید, به مطالعه ادامه دهید, اما زمان
مطالعه را طولانی نکنید بيهوده وسواس به خرح ندهید, بهانه
Cc. ra. م ae سس 8 | ۳ 9 1 = nie
صفحه 24:
یکی از شیوه های برقراری ۳ حواس, استفاده از یک رهتما
مد ؛ انگشت سبابه, مداد و . م مطالعه است. زیرا استفاده
یک رهنما هنگام مطالعه باعت ۶ تمرکز حواس بهتر, افزایش سرعت
ی عادت به ر ن خواندن. جلوگیری از برگشت دوباره خوانی
eae 52 خستگی چشم و ذهن می شود
استفاده از اين روش یکی از شایعترین راهبردی است که اغلب
-داتش آموزآن و دانشجویان از آن استفاده می کنند
لذا هنگام مطالعه باید با استفاده از یک مداد ایده ها و مطالب مهم
و اساسی را علامتگذاری نمود. زیرا برای مشخص نمودن ایده ها و
مطالب مهم و اساسی و خط کشیدن زیر آن ها لازم است با تمرکز
حواس و دقت خاصی به مطالعه مشغول شد. پس خط کشیدن زیر
صفحه 25:
یاداشت برداری نوعی تکرار درس است که هم سبب
تمرکز حواس و هم موجب بیشتر به خاطر سپردن
مطالب می شود. یاداشت برداری خوب. کاری جدی
و فعال است که با اندیشیدن ملازمه دارد, لذا برای
پاداشت برداری بايد هنكام مطالعه فعال بود و لازمه
فعال بودن, داشتن تمرکز حواس است و برای
برقراری تمرکز حواس جهت نوشتن, هماهنگی چشم
و مغز به منزله نوعی یادگیری تجسمی چند بعدی با
قدرتی بی نظیر است که تمرکز حواس را تقویت
صفحه 26:
J 1117 103 ل ب al CO gs
برليتانمهم و جا لبقوجه اس سبتمه مطافه در خود شوقو علاقه
لیجاد کنید. زيرا علاقه داشتننسبتمه موضوعوسببة مركز حواسدر
a NS alate انم وضوع ممشود
۱ مورد بر ۳ Geeta.
بئلنید که چه عولملیلفکار شما را دگرگونمیکتند. افکار منفیو
بیمارگونه را از خود دور کنید و هر موقعینوا تا حدیکه
بحم طن تكلدن: نير و تفمسيز كنيد
موضوع هاومطاهاتىخود را تقسیم بندیک نید بعنیهر موضوعیرا -3
که میخواهید مطالله کنید, آنرا ببه قسمهایک وچکتر نقسیم
.کرده و به تدریج در زمانهایمختلفیآنها را مطاكه کنید
هر مقتصصمه یه ما له کنیه ]| كار بیگانحام لتك
صفحه 27:
1- سعى کنید با ایجاد انگیزه های نیرومند و در نظر گرفتن اهداقی که
برایتان مهم و جالب توجه است نسبت به مطالعه در خود شوق و علاقه
ایجاد کنید. زیرا علاقه داشتن نسبت به موضوعی سبب تمرکز حواس در
هنگام مطالعه آن موضوع می شود.
2- موقعیت هایی که نمی توانید در آن ها تمرکز کواس داش باشيد:
تجزیه و تحلیل کنید, احساسات خود را مورد بررسی فرار دهید و بدانید
که چه عواملی افکار شما را دگرگون می کنند. افکار منفی و بیمارگونه
را از خود دور کنید و هر موقعیت را تا حدی که می توانید به طور منطقی
3- موضوع های مطالعاتی خود را تقسیم بندی کنید یعنی هر موضوعی را
كه می خواهید مطالعه کنید, آن را به قسمت های کوچکتر تقسیم کرده و
به تدریج در زمانهای مختلفی آن ها را مطالعه کنید.
4-.هر وفت مصمم دید مطالعهکت بانکار دیکری انخام یی )394
صفحه 28:
0- ممکن است حوا ee و
00 يا علل درونی دیگری باشد, در
چنین موقعیتی هرگز na
ie - هنگام مطالعه لباس راحتی به تن کنید, لباسی که نه بسیار زبر
jel نرم. نه بسیار شاد بانشید piscine a3
2 مظللعه فقتحالت هایی نظیر:دراز کشیدن للد 000001
حال راه رفتن تکیه زدن به دیوار و امتال این ها مفید نمی باشد. زیرا
در چنین موقعیت هایی نمی توان تمرکز حواس خود را حفظ نمود,
بنابراين ن هنگام مطالعه سعی شود خم شدن کمر عادت نشود و
3- محرک های محیطی از قبیل صدای Esl, تلویزیون, تلفن و...
کنید.