آموزشسایرتحقیق و پژوهش

روش های صحیح مطالعه و یادگیری

تعداد اسلاید : 38 درباره روش های صحیح مطالعه و یادگیری مثل روش PQRST و …

eiliagamer712

صفحه 1:

صفحه 2:
*#مزیت های شیوه صحیح مطالعه *#*شیوه های مطالعه #*مطالعه به روش ۴۴6۲

صفحه 3:

صفحه 4:
معدمه * بارها شنیده ایم که دانش آموز یا دانشجویی می گوید دیگرجان و سوصله خواندن این کتاب.را شیوام که فا گنتی نومت ‎٠١‏ بار خواندم و تكرار كردم ولی ‏ ندار 1 ۳ 2 بازهم یاد نگرفتم ۹ ‎is‏ 21 آنقدر از این کتاب خسته * آیا باید دروس خود را يشت سرهم مروركرد؟ * وآیا بایددهها بار درس راتکرارکردتا یادگرفت ؟

صفحه 5:
مطمئنا" اگر چنین باشد ؛ مطالعه کاری سخت و طاقت فرسا است . اما واقعیت چیزی دیگر است . واقعیت لن است که لین گروه از فراگیران ۰ روش صحیح مطالعه را نمی دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن نمی آموزند . یادگیری و مطالعه. رابطه ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند. تا جایی که می توان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هرچیز مطالعه ای:فعال و بویا داشت:.

صفحه 6:

صفحه 7:
مزیت های شیوه صحیح مطالعه ۱- زمان مطالعه را کاهش میدهد. ۲- میزان یادگیری را افزایسش میدهد . ۳- مدت نگهداری مطالسب در حافظه را طولانی تر می‌کند. ۴- بخاطر سسپاری اطلاعات را آسانتر مین سازد.

صفحه 8:

صفحه 9:
7 شیوه های مطالعه از شیوه های مطالعه علمی که بسیاری از صاحب نظران به آن معتقد می‌باشند عبارتست از: پیش خوانی و پس خوانی: یعنی دانش آموز هميشه یک درس از معلم جلوتر باشد تا آمادگی ذهنی برای قراگیری درس ایجاد گردد و بعد از فراگیری هر درس توسط معلم یک بار دیگر آن را مطالعه کند. سوال کردن: باید درس را به شیوه سنوالی مطرح کرد و پرسش ها را از خود پرسید. خط کشیدن زیر مطالب مهم: قابل نکر است که نباید خط کشیدنها بیش از ده درصد مطالب هر درس باشد. تکرار مطالب مهم: باید بعد از مطالعه درس, مطالب مهم را از حفظ تکرار کرد.

صفحه 10:

صفحه 11:
شیوه های مطالعه * یکی از بهترین روشهای پیشنهادی روش (۲ 5 6۵) است. که یک تکنیک مفید. موثر و سازمان یافته است. استفاده از اين روش, از آن جهت توصیه می‌شود که می‌تواند. توانایی فراگیرنده را برای مطالعه. به خاطر سپاری و یادآوری مطالب درسی افزایش دهد.

صفحه 12:
(PQRST) (45) Joly © بيش خوان ‎a‏ ‏1 cee ‏طرح‎ «| 74 2

صفحه 13:
اولین گام برای مطالعه یک کتاب درسی بررسی مقدماتی آن است. در ‎cabeza. gyal‏ مطالب یک فضل .برای:دستیایی جه یک :دیدکلی:دربازه موضوعات و بخشهای اصلی آن پیش خوانی می‌شود. پیش‌خولنی موجب درک بیش‌تر مطللب می‌شود چون. طی مطالعه و آگاهی کلی فرد از موضوع مورد مطالعه, اجزاء کتاب و ارتباط ن با یکدیگر در نظر خواننده‌ی آن مفهوم بهتری پیدا می‌کند. مرحله پیش‌خولنی شامل: خواندن عنوان فصل. خواندن سطحی مطالب يك فصل, تمرکز و توجه روی عناوین بخش‌های اصلی کتاب. نگاه‌گذارا به تصاویر و مثال‌ها به ویژه خواندن دقیق بخش خلاصه آخر فصل است.

صفحه 14:
چس از اتمة مطالعه یتک بفن: ذر ان مرحله تعذاذی از عنایین ‎dal‏ ‏و فرعی. قسمتهای مورد مطالعه به سوال تبدیل می‌شود. در با در نظر گرفتن این مسأله که طرح سوال از محتوای درسی. حس کنجکاوی و انگیزه یادگیری را در خواننده کتاب افزلیش می‌دهد. لین امر باعث افزلیش دقت و تمرکز فکری و در نتیجه سرعت و سهولت یادگیری مي‌شبود: عقیدمی روان شناسان. عامل کنجکاوی موجب افزایش اشتهای ذهن برای یادگیری بیشتر می‌شود و در نتیجه چنانچه اطلاعات حاصله ناشی از پرسش‌های معینی باشد, به راحتی ترکیب می‌شود و بیش تر در حافظه باقی می‌ماند.

صفحه 15:
1 5 i seit * پس از مطالعه و طرح سوالات برانگیزنده از عناوین کتاب درسی, قدم بعدی خواندن عمیق و دقیق محتوای درسی برای درک و فهم صحیح آن است. در لین مرحله خواننده کتاب باید تلاش کند تا درباره آن چه که می خولند فکر کند و آن رابا آموخته‌های قبلی خود مرتبط

صفحه 16:
بس از خواندن دقیق مطالب؛ باید نلاش کرد تا ايده‌هاي اصلي محتواي مورد مطالعه بدون مراجعه به کتاب و از حفظ يادآوري شود. براي این کار یادگیرنده مي‌تواند مطالب را (با صداي بلند یا آهسته) به خود بازپس دهد. باید تلاش کرد تا به پرسشهاي مطرح شده در مرحله سوم پاسخ داده شود و در صورت عدم امکان پاستيابي براي آنهابازگشنت مجدد به متن اصلي و تکرار خواندن ضروري است. در صورتي که قادر به بازگو کردن مطالب مطالعه شده در قالب کلمات و عبارات خود باشيم؛ ميتوانيم ادعا كنيم كه أن مطالب را خوب ياد كرفتهايم. با استفاده از تكتيك به خود پس دادن؛ فاصلههاي خالي اطلاعات و خلاء يادكيري افراد آشکار مي‌شود» و زمينه را براي سازماندهي مجدد مطالب در ذهن فراهم مي‌سازد. به خود پس دادن؛ مرحله مرور و تکرار فعالانه مطالب درسي است که اگر آن را به كار نبريم؛ فراگيري فعال نداریم و علیرغم تلاش و صرف وقت براي خواندن؛ در هنگام یادآوری مطالب به ویژه زمان امتحانات با مشکل مواجه می‌شو تکنیک به خود پس دادن یکی از اصول اولیه تثبیت اطلاعات در حافظه است و باید زمان زیادی صرف مطالعه و از حفظ گفتن درس نمائیم.

صفحه 17:
* پس از پایان مراحل چهارگانه در یادگیری محتوای درسی» می‌توان میزان یادگیری‌های تحقیق يافته خود را ارزیابی کرد. در لین مرحله درمی‌يابيم که تا چه اندازه مطالب را خوب و عمیق آموخته‌ايم و کدام قسمت‌ها را خوب نياموخته‌ايم تا به مطالعه جبرانی بپردازیم. Mee et ee به لين منظور آست که فرد ‎3s‏ يايان مطالعه پس از ارزیابی خود. در صورت نياز مراحل قبلى رأ مجددا ارزيابى كند.

صفحه 18:

صفحه 19:
مقدمات مطالعه ۱- برای مطالعه» فقط یک مکان ۱ انتخاب شود و لن مکان تغییر ‎٠‏ - در محیط مطالعه عواملی که باعث پرت شدن حواس می‌شود. نباشد. مثلاً کتاب غير درسی» روزنامه» عکس و.... ۰ 0- محیط مطالعه آرام باشد. ۰ ۴ در حین خستگی مطالعه

صفحه 20:

صفحه 21:
* مطلب بسیار مشابه را با هم مطالعه نکنید. * در برنامه مطالعه یک روز دروس متفاوتی گنجانده شود. * پس از خاتمه کلاسها موارد آموزشی را مرور کنید و به رفع ابهام‌های آن بپردازید تا بازده يادكيرى شما افزايش يابد.

صفحه 22:
* مطالعه مطالب پیچیده‌تر را در ساعاتی که کارآیی بیشتری دارید. انجام دهید. ‎z‏ به خود استراحت بدهید (برنامه یادگیری فاصله‌ای به نسبت یادیگری فشرده بازده بهتری دارد.) * زمان مناسب مطالعه نباید طولانی باشد ۱ ساعت بیشتر تباشد, FARSV.COM

صفحه 23:
تنظیم برنامه * ضمن مطالعه فعال باشید. یادداشت برداری و خط کشیدن زیر مطللب مهم موجب افزایش تمرکز حواس مى سود. من فق قستى مهدو مشخص | | م ۳۹

صفحه 24:
برنامه مطالعه خود را واقع بینانه طرح‌ریزی کنید. برنامه مطالعه را به شکلی طراحى كنيد كه در مقابل حوادث غیرقابل پیش‌بینی انعطاف پذیر باشد. برای یک زمان محدود برنامه‌ریزی زیادی نداشته

صفحه 25:
‎pt pees‏ یره ‏بهتر است برای فعالیتهای روزمره خويش (كارء تفریح» مطالعه. استراحت) برنامههاى حساب شدهاى داشته باشيد ‎ ‏“اماه بيش از امتحان ‏عر كارك ريه مرتع اجام ديد ‏* داشتن برنامه مشخص مطالعه. نيروى تمركز حواس را زياد مىكند و مانع از انباشته شدن مطالب درسى را براى شب امتحان می‌شود. ‏* هرگز مطالعه رابه شب امتحان موکول ‎

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:
بهترین نور برای مطالعه و کار, روشنایی معمولی اتاق است که در هوای روشن به وسیله نور غیر مستقیم ایجاد شده باشد . به علت داشتن نوسان. چندان مناسب نیست و بهتر است به جای استفاده از یک منبع نوری از چند چراغ استفاده نمود. نور نباید نوسان داشته باشد تا روشنایی محل مطالعه یکسان بماند.

صفحه 29:
نورهای محیط خصوصا اگر در زاویه دید چشمهای شما هستند باید یکنوافت باشد. یکی از معایب استفاده از چراغ مطالعه این است که تمرکز نور به سطع کتاب و

صفحه 30:
کیفیت هوای تنفسی هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لماظ فراهم آوردن موجبات کسالت فیلی مهم است. تنفس در اتاق دربسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود انجام هرکات تنفسی متناسب در مطالعه بسیار مهم ۱ به تدریج باعث کاهش اکسیژن فون و ایجاد حالت ‎9d‏ ‏آمادگی ذهنی برای مطالعه می کاهد. ب آلودگی می شود ودرنتیجه از

صفحه 31:
در یک دبستان چینی برای دور نگاه داشتن سر کودکان از روی کتاب از ‎Glo aye‏ مخصوصی استفاده می شود. این عمل باعشه جلوگیری از صدمه وارد شدن به چشم کودکان می گردد.

صفحه 32:
بهترین رنگهاء رنگ آبی و مشکی است که فشار کمتری به چشم وارد می کند و مانع فستگی می شود. رنگهای قرمز سبز و... دید )| مشکل و باعث فستگی چشم هی‌شوند. برای هر ساعت مطالعه یک ربع تا بیست دقیقه استرامت مفید لازم است. اين استرامت نه تنها برای چشم بلکه برای مغز هم فرصت مناسبی است که یادگیری خود ۱ مرور کند. در زمان استرامت باید به فاصله دور و بدون تومه و دقت نگاه کرد. این کار باعث تنوع و تمدد اعصاب می شود.

صفحه 33:
بهداشت ‎walling‏ - وضعيت بدنی وضع نشستن براى افرادى كه زياد مطالعه مى كنند بسيار مهم است. نبايد به صورت خميده و يا در طرفين مطالعه نمود. چون به تدریج باعث تغییر ستون فقرات می‌گردد: ستون فقرات به هنگام مطالعه باید راست باشد. بایدفمن مطالعه و در وقتهای استرامت چشمها و وضع نشستن خود را تغییر داده, مختصری مرکت نمایید تا از رکود خون در ياها جلوگیری شود. مطالعه در حال دراز کشیدن ‎Gly‏ شم مناسب نیست چراکه روشنایی کتاب تامین نمی شود و فستگی زودتر فرا می رسد همچنین مطالعه در وسط روز رو به شمال مناسب نیست زیرا نور بیشتر یا کمتر از مد طبیعی به چشمها می رسد. مراحل درس برش که )هرس قواندن بازاوه < درجه شروع مشود 3 ‎age‏ داخودآگه تدیلبه ۳۵ ترجه هی شود ‏بعد بر یه استه ‏*) وقتی بدن ریلکس شد. وی ودیخود ب 1۵ درجه تبدیل می شود ‏"تضحه ‏شب به خير !

صفحه 34:
بهداشت مطالعه - وضعیت بدنی مطالعه هنگام راه رفتن به علت تکان. مرکت و تغییر دامی فاصله چشمها تا کتاب چشمها می شو:

صفحه 35:
صرق ۱ بلافاصله يس از صرف غذا نبايد مطالعه نمود. زيرا به علت شروع فعاليت دستكاه كوارش يس از خوردن غذا و هجوم خون به معده و احشاء داخلى. از ميزان جريان فون ن اوقات نامه.من «مظطا لع اکر مطالعه در ساعات معینی از شبانه روز انمام گیرد. آمادگی ذهنی و بدنی ‎ay‏ هنگام مطالعه را می کاهد. مگر اینکه زمان مطالعه کوتاه مدت باشد. در هنگام مطالعه باید از اشتفالات ذهنی و عصبانیت جلوگیری نمود. اضطراب و نارامتی ‎Gch‏ از بین رفتن تمرکز هواس می شود و مافظه کسانی که دارای اضطراب و عصبانیت هستند. به طور مهسوسی از افراد عادی کمتر است. یکی از مشکلات اساسی در مطالعات طولانی افتلال در جریان خون است. افرادی که. ساعت زیادی در شبانه روز به مطالعه می پردازند باید فعالیت و هرکات عضلانی ‎CAG‏ ‏داشته باشند. چرا که در افراد پرمطالعه. خون بیش از همه جاء در مغز و کاسه سر کردش کرده و افتلالاتی در گردش خونشان به وجود مى آید.

صفحه 36:

صفحه 37:
تمرکز حواس * یکی از شرایط اساسی مطالعه. تمرکز حواس است. معمولاً دانش آموزان. والدین یا معلمین از عدم تمرکز حواس شاگردان شکوه می‌کنند و همین امر باعث ایجاد افت تحصیلی در بین دانش آموزان ایرلنی شده است. پس بر لن شدیم تا مطالبی چند جهت رفع این مسئله ارائه دهیم: - دلنش آموز بليد قبل از ورود معلم به کلاس. آمادگی رولنی و عصبی داشته باشد. در غیر این صورت در تمرکز حواس خلل ایجاد می گردد. - ينج دقيقه قبل از شروع درسء دلنش آموز بلید ساکت و آرام باشد تا تمرکز لازم به وجود آید. - والدین و اولیاء مدرسه باید مدرسه و منزل را برای دانش آموز به صورت محیطی خوش آیند. آرام بخش و شادی آفرین در آورند

صفحه 38:
Sas ۲ ‏اس یت اس‎ ‏مدرسه استساد های درخشان‎

39,000 تومان