صفحه 1:
صفحه 2:
١ موضوع ارائه: روش های طبقه بندی درآمدها و
هزينه ها
ارائه دهنده: ایمان ذرده
زير نظر استاد: جناب دکتر عمر علیزایی
صفحه 3:
صرف منابع محدود بر روی موضوعات غیراصلی» جریمهاش واگذاری
میدان به حریفی است که منابع خود را بر روی منابع اصلی
سرمایه گذاری کرده است.
صفحه 4:
هیچ چیز سهل الوصولی در دنیای رقابت مزیت نیست
استراتژی زاییده فضای رقابتی و منابع محدود است.
باید فرصتهای اصلی را تشخیص و منابع محدود را روی آنها متمرکز کرد
صفحه 5:
مدیریت هزینهها عبارت است از :
- شناسايي حوزههاي ناکارا و نیازمند بهبود .
- حذف عدم كارايي ها و ضایعات .
(COST MANAGMENT) bp cane
21111111
EB
صفحه 6:
اهداف:
- افزایش میزان درآمد ؛ کاهش در هزینه ها و به تبع آن بهبود سودآوري
- استفاده بهینه منابع از طریق کاهش زمان گردش آن و گردش بهتر موجودي ها
- انعطاف پذيري بیشتر در قبمت گذاري
- بهبود در خدمات قابل ارانه به مشتري و بهبود سهم بازار
- مشارکت فعال کارکنان در امر کاهش هزینه ها
- نهادینه شدن سپستم نظارت بر هزینه ها و کوشش
مستمر و استراتژيك براي کاهش آن در موسسه
صفحه 7:
امروژه رهبري بازار در سه بعد کیفیت. زمان و هزینه اهمیت ویژه اي دارد.
سازمانیا براي حفظ و توسعه توان رقابتي نیاز دارند که فعالانه در میدان
رقابت در بعد هزینه وارد عمل شوند.
صفحه 8:
مفاهیم:
لا انواع تعاریف و تفکیک مفاهیم هزینه. زیان, بهای تمام شده و مخارج
هزینه چیزی است که از دست می دهیم وبا توجه به آن منابع دیگری را
بدست می آوریم.
لا هزینه از دست دادن ارزش است برای کسب منابع در جهت تحصیل سود.
صفحه 9:
#روند شکلگیری محصول براساس دیدگاه هزب
| هزینه یابی سنتی
یابی سنتی عبارت است از:
۱. نیازمندیهای محصول شناسایی میشود
۲. محصول طراحی میشود
۳ هزینههای محصول تخمین زده میشوند
۶ تجزیه و تحلیل ساخت/ خرید انجام میشود
۵ هزینههای تأمینکننده ارزیابی میشود
- اگر هزینههابالا باشد. په گام ۲ طراحى محصولء رجوع کرده و در طرح آن تجدیدنظر
خواهد شد
- اگر هزینهها مناسب باشند. گام ۷ اجرا میشود
۷ محصول تولید میشود
۸ هزینهها به صورت دورهای کاهش میپابند
صفحه 10:
برای جلوگیری از کاهش نادرست و کور هزینه ها چه
بايد كرد؟؟؟
#يكى از راه حل هاى مطمئن:
# هزینه یابی بر مبنای هدف
صفحه 11:
٩ فر آیند هزینه یلبی هدفعندیک سیستم برنلمه ریزی سود و مدیریت هزینه است
که توسط قیمت فروش هدلیت شده.با محوریت مشتری. متمرکز بر طراحی و بين
چند دپارتمان می باشد. هزینه یلبی هدفمند. مدیریت هزینه را در مراحل اولیه
توسعه محصول آغاز نموده و با درگیر کردن فعال تمام زنجیره ارزش, در کل طول
عمر محصول به کار می گیرد.
فرایند تصمیم گیری در هزینه یابی هدفمند. در بر گيرنده تیم های بین بخشی است
که اعضا تن از واحد های مختلف (تولید. مهندسی. تحقيق و توسعه. بازاريابى؛ و
مللی حسابداری) بوده و مسئولیت تعیین قیمت فروش قلبل پذیرش میزان دک
از فروش متناظر با ن وهمین طور هزینه ممکن برای هر آیتم تولیدی را بر عهده
دارند.
صفحه 12:
اساس هدف گذاری هزینه
هد فكذارى هزينه؛ ف
مديريت راهبردى سود و هزينه است. شش اصل کلیدی هدفگذاری هزینه
در بركيرندمى طرز تفكر مديريت راهبردى است كه كاملاً با روشهاى سنتى مديريت هزينه و
برنامهریزی سود متفاوت است. اصول شش گانه هدف گذاری هزینه عبارتند از:
- تعیین هزینهها توسط قیمت
- مشتریمداری
- تمرکز بر طراحی محصول و فرآیند
- استفاده از تیمهای فرابخشی
- کاهش هزینهها در کل چرخهی عمر محصول
- مشارکت. زنجیرهی:ارزفن
*_ ریشمی فکری هدفگذاری هزینه در تثوری سیستمهای باز است. ساختار دانشی که برتری
مدیریت فعالانمی سیستم را قبل از انحراف از نتیجهی مورد نظر بر اقدامات اصلاحی بعد از وقوع
انحراف. ترجیح میدهد
صفحه 13:
ينه ياببى بر مبناى هدف
اشكلگيري محصول در دیدگاه هزينهيابي برمبناي هدف,
۱ بارخ انش از
۱ نیازمندیهای محصول و خواستههای بازار شناسایی میشوند
۲ سود هدف تعیین میشود
۳ توازن لازم بین خواستههای بازار. گام ۱ و هزینه هدف. برقرار میشود
۶ گزینههای طراحی محصول و فرایند بررسی میشوند .در این گام ورودیهای زیر دریافت میشود :
-براورد هزینهها
یه وتحلیل ساخت
-هزینهپابی هدف تامین کننده
-مهندسی ارزش
ف :يسن از انتخحاب طزح و فایلن مناسب در گام:4» محصول تولین میشود
7 هزینهها به صورت دورهای کاهش مییابند
صفحه 14:
قيمتها تعیین کنندهی هزینهاند.
طراحی كليد كاهش هزيئه است.
وروردی مشتری هدایت کنندهی کاهش هزینهاست.
تيمهاى فرابخشى هزيندها را مديريت مى كنند.
تأمین کنندگان از اوایل کار دخالت داده میشوند.
هزینههای مالکیت مشتری نیز حداقل میشود.
ارزش در برنامهریزی هزینه مشارکت داده میشود.
هدف کذار ی هز ینه در مقابل مدیر یت هز ینه سنتی
ملاحظات بازار بخشی از برنامهریزی هزینه نیست.
هزينهها قيمت را
تمركز كاهش هزينه بر اتلاف و اکارآییهاست.
كاهش هزينهها توسط مشترى هدايت نمىشود.
حسابداران هزینه مسلول کاهش هزینهاند.
تأمین کننندگان بعد از طراحی محصول مشارکت داده میشوند.
هزینی ابتدایی پرداختی توسط مشتری حدائل میشود.
» ارزش کمی و با اصلا مداخلهتدارد.
در برنامهریزی هزینه
صفحه 15:
تصویر مقایسهی پایههای فکری روشهای مدیریت هزینه
ارتباط با محیط خارجی
تعداد متفیرهای ملاحظه شده
نحوهی سامان بخشی
هدف از ساما
كترل
oe ee
هزینه بر کارآیی و محاسبات داخلی تمرکز دارد.
توجهی از گروههای فرابخشی یا
سازمانهای دیگر بر سیستم هزینه وارد نمیشود.
بعد از وقوع, بر پایه هزینه انجام شده و اصلاح
خطاها از اطلاعات واریانس استفاده میشود.
هزینهها در حدود از قبل تعیین شده توسط
استانداردها یا بودجه حفظ میشود.
با محیط خارج برای پاسخگویی به نیازهای
مشتری و رفتارهای رقابتی تقابل دارد
به ارتباطات پیچیده نهادی در خلال
گروهای کاری و در سراسر زنجیره ارزش
توجه دارد.
قبل از وقوع, به پیشبینی و برنامهریزی
هزينههاى محصول قبل از تولید میپردازد.
بهبود مستمر هزینه مشتری و تولید کننده
در طول عمر محصول مد نظر است.
صفحه 16:
* فرآيند هزينه یابی هدفمند
#لیک سیستم مدیرریت هزینه است که به وسیله منلبع درآمدی هدلیت شده و با
محوریت ارباب رجوع. متمرکز بر طراحی و چند بخشی می باشد. هزینه یابی
هدفمند. مدیریت هزینه را در مراحل اولیه شکل گیری خدمت و یا محصول
آغاز نموده وبا درگیر کردن فعال تمام زنجیره ارزش؛ در طول عمر محصول
توسعه می بخشد.
فرایند تصمیم گیری در هزینه یلبی هدفمند. در بر كيرنده تيم های چند بخشی
است که اعضا تن از واحد های مختلف بوده و مسئولیت مدیریت هزینه را بر
عهده دارند.
صفحه 17:
تاكيد در اين هزينه یابی بر پیشگیری است. اين سیستم بیشتر درمرحله
استراتژی و قبل از اجرای فعالیت و ارلئه خدمت مورد نظر به کار
گرفته می شود. اگر چه لین سیستم چس از وقوع مشکل و برای درمان
آن نیز برنامه های مطلوبی پیش بینی کرده است.
در این سیستم هزینه هدف با توجه به منلبع درآمدی قلبل وصول
مشخص می گردد. سپس با استفاده از روند سال های گذشته و نیز
خروجی سیستم های بهای تمام شده. هزینه مورد نیاز محاسبه شده و
فاصله آن با هزینه هدف مشخص می گردد.
صفحه 18:
#پس از تعیین فاصله هزینه هدف با هزینه مورد نیاز که آن را چالش هزینه
ی نامیم.با استفاده از شکست هر یک از خدمات به حلقه های تشکیل
دهنده ن فعالیت. در ابتدا دقیقا فعالیت ایجاد کننده چالش هزینه
شناسایی می شود.
#سپس برای رفع و یا برنامه ریزی و در نتیجه ان مدیریت چللش هزینه.
امکان کاهش هزینه آن فعالیت بررسی می گردد.
صفحه 19:
#در صورت امکان کاهش هزینه باید ابتدا فعالیت های فاقد ارزش
شناسایی شده وبا استفاده از روش های نوین مثل مهندسی ارزش حذف
و يا بهبود یابد.
#همچنین در صورت عدم توانلیی برای کاهش هزینه مورد نظر و يا بروز
تبعلتی برای کاهش هزینه مثل کاهش کیفیت خدمات مورد نظر. چالش
any ایجاد شده از طریق مدیریت هزینه سایر خدمات و احتمالا
جابجایی منابع بودجه شده مدیریت می گردد.
صفحه 20:
#بنابرلین در روش مدیریت هزینهجا استفاده از هزینه یابی بر
مبناى هدف»
#مقدار كاهش و يا افزايش در هزينه از طريق جالش بهاى تما م شده
مشخص می گردد.
#فعالیت مورد نظربرای مدیریت هزینه نیز از طریق شکست هر یک از
خدمات به حلقه فعالیت تشکیل دهنده فعالیت و محاسبه مجدد چالش
هزینه صورت می پذیرد.
گزمان کاهش هزینه نیز با توجه به ملاحظات اقتصادی. احتماعی و سیاسی
معین خواهد شد.
صفحه 21:
مدیریت هزینه در رویکرد جدید
* مديران ارشد سازمان ها از دیرباز "مدیریت هزینه " را موضوعی نامرتبط با راهبرد
و رهیافت های کلان می پنداشتند.
* از نظر آنان مدیریت هزینه صرفا در ملاحظات تنگ نظرانه صرفه جویی مالی از
طریق کاهش و تعدیل کارکنان سازمان و کاهش بودجه های تحقیقاتی و سرمایه
گذاری خلاصه می شد.
۴ در تعریف جدید. مدیریت هزینه عبارتست از مجموعه اقداماتی که مدیریت برای
۱ تامین رضایتمندی مشتریان و ارباب رجوع. همراه با کنترل و کاهش مستمر هزینه
های سازمان انجام می دهد.
* بدین ترتیب نکته حایز اهمیت لین است که کاهش هزینه نباید به قیست کاهش
رضایتمندی Ob pre ارباب رجوع و نیز کار کنان سازمان باشد.
*به بیان دیگر مدیریت هزینه باك کردن صورت مساله
فیست .
صفحه 22:
* در چارچوب سیستم مدیریت هزینه فقط اقلام هزینه ای که به طور غیرمعمول زیاد
هستند. هدف کاهش هزینه قرار نمی گيرند. بلکه از این دیدگاه. هر هزینه ای قابل
کاهش است و امکانات کاهش لن بررسی می شود. شعار مدیریت هزینه لین است:
"هیچ فعالیتی نیست که نتوان آن را با هزینه ای پایین تر از هزینه کنونی انجام داد"
در لین دیدگاه مدیریت هزینه فلسفه بهبود است زيرا عى كوشد راه های مناسب برای
تصمیم گیری هایی که متضمن ارزش آفرینی برای مشتریان, همراه با کاهش هزینه
هاست را بیابد.
اساس مدیریت هزینه در رویکرد جدید بر لین نگرش استوار است که هزینه ها به
خودی خود ایجاد نمی شوند بلکه تمام هزینه های انجام خدمات. نتیجه تصمیم گیری
های مدیریت است که عمدتاً معطوف به چگونگی استفاده از منابع محدود سازمان
صفحه 23:
هزینه یابی» کلید مدیریت هزینه
صفحه 24:
* دوشکل از هزینه یابی های موفق بر حسب زمان اجرا به شرح زیر می
باشد:
-١ * هزينه يابى بر مبناى فعاليت © 8م
(پس از وقوع - درمان)
* ۲- هزینه یابی بر مبنای هدف TC
(قبل از وقوع- پیشگیری)
صفحه 25:
*تعریف هزینه یابی برمبنای فعالیت
هزینه یابی برمبنای فعالیت را می توان بسط تکامل یافته ای از روش
تخصیص دو مرحله ای هزینه تلقی کرد که شالوده سیستم های وین هزینه
یابی صنعتی و محاسبه بهای تمام شده محصولات است.
#در لین سیستم ابتدا هزینه ها به فعالیت ها و سپس از طریق فعالیت ها به
موضوعات دیگر مانند محصولات. خدمات. دوایر و ... تخصیص می یابد.
صفحه 26:
#در هزینه یلبی سنتی. هزینه ها عموما برمبنای حجم به محصولات تخصیص می یابند. در
حللی که هزینه یلبی / مدیریت برمبنای فعالیت ۸۸۳8۷/۸۸8 . محصولات و خدمات
تولیدشده, مستقیما مصرف کننده منابع نیستند. بلکه مصرف کننده. فعالیت ها هستند .
#بنابرلین بر فعالیتبه عنوان موضوع هزینه یلیی تاکید می شود. زیرا فعالیت. عامل
اصلی ایجاد هزینه است.
۴در سیستم هزینه یلبی بر مبنای فعالیت. ابتدا هزینه هابه فعالیت ها و سپس از طریق
فعالیت هابه موضوعات دیگر مانند محصولات. خدمات. دولیر و ... تخصیص می یابد.
20٠ پس از مشخص شدن هزینه هابه ازای فعالیت ها. کمترین نتیجه لین است که مدیران به
\ فعالیت ها بیشتر توجه می کنند و حساسیت بیشتری نسبت به فعالیت ها نشان می دهند.
5
صفحه 27:
#محاسبه صحیح بهای تمام شده محصول و خدمات قلبل ارلئه. بهبود فرایند
ارلئه خدمات. حذف فعالیت های زلید. شناخت صحیح و کامل محرک های
هزینه. شناخت فعالیت های دارای ارزش افزوده وبه تبع آن حذف فعالیتهای
بی ارزش. بودجه ریزی عملیلتی و سنجش صحیح عملکرد. نیازمند اطلاعاتی
است که سیستم هزینه یلبی/ مدیریت برمبنای فعالیت به مرلتب بهتر از سیستم
های سنتی حسابداری مدیریت فراهم می آورد.
صفحه 28:
lL سیستم بهای تمام شده در تصمیمات مديريت
“" امروزه با توجه به افزایش سطح آگاهی و تجارب مد به شناخت و تحلیل اجزاء
اطلاعاتی یک سازمان تبدیل به امری ضروری و اجتناب ناپذیر شده است.
* این اطلاعات شامل آگاهی از وضعیت بازار محصول؛ وضعیت بازار مواد اولیه, تغییرات
اقتصاد کلان. فن آوری های نوین و روش های بهینه تولید و توزیع کالا و خدمات می
باشف
* در اين میان نقش اطلاعات مالی سازمان در سه بخش تحلیل وضعیت فعلی؛ پیش
بینی وضعیت آتی و اتخاذ تصمیمات مناسب یک نقش حیاتی و اساسی است.
“ یکی از مهمترین اجزاء اطلاعات مالی تفکیک بهای تمام شده هر یک از کالاها یا
خدمات سازمان در شرایظط زماتی:مکانی و اقتضادى مختلف مى باشذه بتاير اين امروزة
ثابت شده است یکی از مهمترین عوامل موفقیت مدیران در اتخاذ تصميمات مناسبة
دستیابی به بهای تمام شده صحیح هر یک از محصولات سازمان خود می باشد
صفحه 29:
ضرورت انجام طرح
٠“ نتایج اقدامات: کاهش بیشتر هزینه ها و یا توقف موقت برخی خطوط تولید و تعدیل نیروی
انسانی؛ از دست دادن سهم بازار محصولات و خدمات تولیدی سازمان و تولد بحران پایدار
برای سازمان
* وضعیت موجود: کاهش هزینه غیر موثر و کور به این معنی که کاهش هزینه در همه بخش های
سازمان به میزان یکسان, همزمان و بدون در نظر گرفتن نقش زنجیره ارزش در مدیریت هزینه
انجام می گردد.
صفحه 30:
تعریف مساله
“ تصمیمات مدیریت نیاز به پایه های اطلاعاتی مطمئن و صحیحی دارد که
بهای تمام شده یکی از این مهمترین بخش های اطلاعات مورد نیاز می
باشد.
« حسابداری صنعتی (بهای تمام شده) به عنوان یکی از زیر مجموعه های
سیستم حسابداری
صفحه 31:
اهداف كل سيسكم بهای تمام شده
-١ افزايش ميزان درآمد. كاهش در هزينه ها و به تبع آن بهبود سودآورى
۲-استفاده بهینه منابع از طریق كاهش زمان كردش آن و كردش بهتر موجودى ها
؟- انعطاف يذيرى بيشتر در قيمت كذارى
؟- بهبود در خدمات قابل ارائه به مشترى و بهبود سهم بازار
۵- مشارکت فعال کارکنان در امر کاهش هزینه ها
تهادينة شدن سيستم نظارت بر هؤيتة ها و کوششی مستفر و استراتزيك ابرائكاهئنٍ
آن
صفحه 32:
تشریح متدولوژی بهای تمام شده
در یک تقسیم بندی کلی انواع روش های بهای تمام شده به دو دسته روش های
هب6 (ذهنی) و عصال) (عینی) تقسیم می گردد.
روش های ذهنی انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها عبارتست از هزینه یابی بر مبنای
فعالیت هدف و مدیریت استراتژیک هزینه.
همچنین روش های عینی نیز انواع مختلفی دارند که از جمله مهمترین آنها می توان هزینه
ORK ob هزینه یابی کار کرد و هزینه یابی بر مبنای فعالیت. را نام برد.
همچنین در طبقه بندی دیگری. کلیه روش های, عینی به چهار دسته سیستم هزینه یابی
سفارش کار سیستم هزینه یابی پروژه ای و سیستم هزینه یابی مختلط.
صفحه 33:
مساله بسیار مهم در چنین شرایطی
در شرایط بحرانی چه هزینه هایی باید کاهش و چه هزینه هایی باید بدون تغییر
باقی بماند با افزايش داده شود؟
زمان مناسب کاهش يا افزايش هزینه ها چه موقعی است
مقدار کاهش يا افزايش هزینه در هر یک از بخش های سازمان چه مقدار خواهد
بود؟
برای پاسخ به این سئوالات باید اطلاعات کامل و صحیح از بهای تمام شده هر یکث
از محصولات و يا خدمات قابل ارائه سازمان وجود داشته باشد. بنابراین قبل از هر
چیز وجود یک سیستم هزینه یابی برای دستیابی به مدیریت هزینه NAL امری
٠ لازم و ضروری به نظر می رسد
صفحه 34:
مهمترین دلایل نارسایی. سیستم های سنتی هزینه یابی و بهای تمام شده
- عدم توانایی در ارائه اطلاعات بهای تمام شده خصوصا در سازمان هایی که خدمات متنوع و
گوناگونی را به مشتریان خود ارائه می کنند.
عدم تفکیک حوزه هزينه هاى غير مشابه.
استفاده از مبناى مشترك و واحد براى تخصيص هزينه ها.
عدم تهیه اطلاعات دقیق در مورد بهاى تمام شده و ساير اطلاعات مورد نياز تصميم كيرى
بهبود عملكردها در فر آيندهاى عملياتى را نشان نمی دهند.
سیستم های هزینه یابی سنتی, اطلاعات واقعی از فر آیند عملیات و هزینه ها نشان نمی دهند
صفحه 35:
دومین مساله اساسی
در هزینه یلبی سنتی. هزینه های غیر مستقیم عموما برمبنای حجم به
محصولات تخصیص می يابند. لین امر دارای اشکالاتی نظیر تحریف بهای
تمام شده وبه دنبال كن تحرييف سود و زبان واقعی هرییک از محصولات یا
خدمات تولیدی سازمان می گردد.
صفحه 36:
مزایای سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت
محاسبه صحیح بهای تمام شده محصول و خدمات قابل ارائه بهبود فرایند ارائه
خدمات. حذف فعالیت های زاید» شناخت صحیح و کامل محرکك های هزینه»
شناخت فعالیت های دارای ارزش افزوده و به تبع آن حذف فعالیت های بی
ارزش» بودجه ریزی عملیاتی و سنجش صحیح عملگرد؛ نیازمند اطلاعاتی است
که سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت به مراتب بهتر از سیستم های سنتی هزینه یابی
توان برآوردن آن را خواهد داشت
صفحه 37:
اهداف نهایی در سیستم مدیریت هزینه
۱- اندازه گییی ak مصرف شده و تطبیق با فعالیت های انجام
شده در سازمان
۲- شناسایی و حذف فعایت های بدون ارزش افزوده
۳- تعیین شاخص کارایی و سودمندی و اندازه گیری آن برای
فعالیت های انجام شده در سازمان
۶- شناسایی و ارزیلبی فعالیت های جدیدی که در توسعه عملکرد
سازمان موثر هستند
صفحه 38:
«تاکید سیستم مدیریت هزینه بر فعالیت ها باید بتولند سازمان را
در شناسایی و حذف فعالیت های بدون ارزش افزوده یاری رساند.
«در حسابداری هزینه ها تاکید بر گزارش هزینه هاست. در IE
که در مدیریت هزینه برای مدیریت. کاهش و اداره هزینه ها برنامه
ریزی می شود.
صفحه 39: