آموزشسایرتحقیق و پژوهش

روش های مطالعه

صفحه 1:
خب ۱7 Gy

صفحه 2:
0 0 ۱ ۳ ۱ i ۳ ۳ با a

صفحه 3:
خدایا مرا از تاریکیها و خبال بیرون ببر و با نور ففم بزرگوارم کن و درهای رحمتت را بر ما بگشا و گنجینه‌های مطالعه بر ما عطا کن ای مهربانترین مهربانان.

صفحه 4:
سس روش يس ختام مرحله پیش خوانی حدود ۲۵ دقیقه . 1-4 صفحه از کتاب درسی. جزوه کمک آموزشی و یا جزوه معلم را با دقت معمولی مطالعه کنید. #مرحله سوال كردن حدود ۳۵ دقیقه دوباره همان صفحات را با دقت کامل مطالعه کرده و تمام نکات مهم و کلیدی . فرمول ها و مفاهیم را به سوال تبدیل کنید؛ سوال بسازید. طرا ح سوال باشید تا ذهن خود را به جالش بکشید.

صفحه 5:
خب ۱7 مرحله خلاصه نویسی حدود ۰ دقيقه مهم ترین نکات همان صفحات را خلاصه نویسی كنيد #مرحله تفکر در این مرحله هنگام خواندن . پاسخ تموین ها و پرسش های همان صفحات را مشخص کرده در هنگام پاسخ درباره ‎ol‏ تفکی و دقت کنید.

صفحه 6:
خب ۱7 مرحله از حفظ گفتن #حدود ۱۵دقيقه همان صفحات را تدریس کنید ؛ از حفظ بیان کنید و شرح و توضیح دهید. یادتان باشد بهتری راه یادگیری یاددهی می باشد مرحله مرور کردن این مرحله که مرحله آزمون نیز می‌باشد دوباره همان صفحات را بادقت مرور کنید. #مجموع اين مراحل ۱۰۵ دقيقه طول خواهد كشيد

صفحه 7:
خب ۱7 روش دقیق خوانی هدف از اين روش این است که مطالب کامل و دقیق درک شده و بصورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود. برخی از فنون موجود که می‌تواند به روش دقیق خوانی کمک کند عبارتند از: © تكنيك خلاصه بردارى ©تكنيك سازماندهى مطالب #تکنیک علامت گذاری در متن

صفحه 8:
۰ 00 به نوشتن عبارت . مفاهيم و موضوعات كليدى متن يرداخته . بطوری که در مرور مطالب ‏ با نگاه کردن و خواندن خلاصه‌ها . همه مطالب خوانده شده را یادآوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصه‌ها نیز دوباره خلاصه برداری شود.

صفحه 9:
خب ۱7 نكات مهم در خلاحه بردارى #در خلاصه نويسى فعل ها را حذف كنيد. جون يكى از عوامل حواس يرتى در حين مطالعه وجود فعل و كامل بودن متن است. ©خلاصه بايد جامع و مانع باشد. يعنى نكات مهم را دربركيرد و نكات زائد هم نداشته باشد. ©رنكى باشد و بهتر است كه لايه هاى اول با رنك هاى كرم(قرمز و سبز) باشد و توضيحات آن با رنك هاى سرد(مشكى و آبى)

صفحه 10:
خب ۱7 ‎LO‏ استفاده از علامت های اختصاری باشد(کلیدبرداری). در اين روش شما بايد پس از درک مطالب. به صورت کلیدی نکات مهم را یادداشت کنید. و در واقع کلمه ی کلیدی کوتاهترین, راحت ترین, بهترین و پر معنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود. ‏© براى تهيه خلاصه د روش های تصویری استفاده کنبد(: 5 ۲ ۳50 ‏دیاگرام و 6) یا گرام و. ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
00 تكنيك ساز مالدهى ۳ ©#اين تكنيك باعث افزايش درك و سرعت يادكيرى و سهولت در بازيابى مطالب آموخته شده می‌شود. برای سازماندهی مطالب استخراج سه بخش از متن اصلی مورد مطالعه لازم است که عبارتند از: موضوع اصلی: موضوعی که تمامی مطالب را در بر می‌گیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن می‌چرخد. ##نکته‌های اصلی: خطوط و اندیشه‌های اصلی و مهم هستند که در مجموع موضوع اصلی را می‌سازند و از صراحت بیشتری برخوردار است. #نکات جزنی: اطلاعات جزئی‌تر هستند که بصورت مثالها » نمونه‌ها » عکس و تصویر اطلاعات واقعی مطرح می‌گردند.

صفحه 12:
ثکنیک علامت گذاری در متن #در اين تکنیک علامتهایی را بر روی متن اصلی می گذاریم » از قبیل علامت گذاری به شکلهای مختلف در متن » خط کشیدن زیر عبارات مهم » حاشیه نویسی و ... » اين موارد بسته به سلیقه‌های افراد متفاوت می‌باشد. اما نکته مهمی که در هر نوع علامت گذاری حائز اهمیت است اين است که » بهتر است همانند تکنیک سازمان دهی ۰ مطالب را در سه دسته مجزا (موضوع اصلی . نکته اصلی » موارد جزئی موارد جزئی )قرار داده و آنها را با علامتهای مختلف نشان دهید.

صفحه 13:
خب ۱7 این روش ویژه دانش آموزان سال سوم و چهارم است که خود را برای آزمون های دانشگاه آماده می کنند

صفحه 14:
خب ۱7 تند خو الى ۰ تند خوانی باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه باعث یادگیری بهتر می شود . فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقيقه از خود عبور دهد ولی اگر سرعت مطالعه ما پائین باشد. ذهن وقت اضافی می آورد و اچار به این شاخه وآن شاخه می پرد و در نتیجه حواس پرتی ایجاد می شرد. اما مطالعه سریع و یا تند خوانی فرصت جولان به ذهن نمی دهد و سبب برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه مى شود.

صفحه 15:
عبارت خوانی * عبارت. خوانی یعنی خواندن عبارات و جملات به عوض خواندن کلمات . عبارات خوانی به تمرکز حواس نیز كمك مى كند از اين طريق خوائنده باید با سرعتی که نزدیک به سرعت اندیشیدن اوست . بخواند» اگر سرعت آنقدر كم باشد كه ذهن از حالت فعال بودن باز بماند » احساس دلزدكى ايجاد مى شود و جيزهاى ديكرى ذهن فرد را مشغول مى كند و از روند مطالعه خارج مى شود . بنا بر اين اگر سرعت خواندن با سرعت اندیشیدن هماهنگ باشد باعث افزایش تمرکز حواس می شود.

صفحه 16:
خب ۱7 خواندن اجمالی روش خواندن اجمالی میتنی است بر یک نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر كردن از جزئيات؛ در این روش خواننده مطالب را سازمان بندی می کند , آنگاه هدف از مطالعه عود را معخض نموده و مقدار زمان مطالعه و میزان دشواری کتاب را تخمین می زند و سپس از طریق سئوال کردن کنجکاوی . ‎wide‏ دقت و تعرکز حواین فرده افزایش میاید.

صفحه 17:
© منظور از روش تجسسى طرح انواع سئوالات جزئی و کلی و مطالعه عمیق و اثر بخش در جهت دست یافتن به پاسخ این سئوالات است ۰.۰ کسی که به دنبال چیزی می گردد به احتمال بیشتری آن چیز را پیدا می کند لذا هدف خواندن تجسسی افزایش دامنه تمرکز و درک عمیق تر معانی است . به همین دلیل خواندن تجسسی تمركز حواس و علاقه فرد را افزايش مى دهد و به او کمک می کند تا مطالب دشوار را تجزیه و تحلیل نموده و آنها را بهتر بفهمد. فهمیدن مطالب موجب تحکیم آنها در حافظه می شود پس خواندن تجسسی برای غلبه بر تنبلی . حالت کسلی. پرتی حواس, از طریق تحریک حس کنجکاوی و شرکت فعالانه در مطالعه به كار می رود. 6

صفحه 18:
گروههای مطالعه کننده # گروه اول کسانی هستند که با صدای بلند مطالعه می‌کنند. * گروه دوم کسانی هستند که با زمزمه مطالعه می‌کنند. عيوب اين دو كروه اين است که مزاحم دیگران می‌شوند. در وقت بیشتری مطالب کمتری را می‌خوانند. چون انرژی بیشتری مصرف می‌کنند زود خسته می‌شوند. © گروه سوم کسانی هدند که با چشمانشان می‌خرانند (گروه سامت ‎he‏ حسن كار اين كروه اين است که مزاحم دیگران نمی‌شوند. از مطالعه خسته نمی‌شوند. چون خوب می‌توانند حواس خود را جمع کنند در نتیجه بهتر یاد می‌گيرند. در وقت کمتر مطالب بیشتری را می‌خوانند.

صفحه 19:
نکات قابل تامل قبل از آغاز مطالعه وضو بگیرید و مطالعه را با یاد و نام خدا آغاز کنید خواندن دعای مطالعه را فراموش نکنید از انجام کارهای دیگر در موقع مطالعه خودداری کنیم.هیچوقت با شکم و معده پر و یا خالی مطالعه نکنیم

صفحه 20:
خب ۱7 شیوه مطالعه خود را بهبود بخشید. مطالعه روزنامه‌وار چیزی عاید شما نمی کند و همانطور که مکث زیاد روی مطالب زمان شما را به هدر خواهد داد. از اینرو با بکار بردن شیوه‌های مناسب فرآیند مطالعه را پویاتر و جذابتر بکنید و فعالانه شروع به مطالعه کنید. برای لين کار ابتدابه صورت گذرا نگاهی کلی به مطللب مورد نظر برای مطالعه بياندازید. عناویین سرفصلها و جداول و نمودارها را بخوانید و سسسعی کید سسسوالاتی را برای خود ایجاد کنید.

صفحه 21:
خب ۱7 #هميیشه طوری مطالعه کنید که گویا قرار است همین حالا مطلب مورد مطالعه را برای فردی توضیح بدهید و اگر توانستید همین کار را هم بکنید

صفحه 22:
خب ۱7 © يادداشت برداری کنید. برای این منظور در مراحل مختلف می‌توانید این كار را انجام دهيد. برخى لين كار را در يايان مطالعه انجام مىدهند و برخى لن را مرحله به مرحله می‌نویسند و کاملتر می‌کنند. توجه کنید که منظور از یادداشت برداری کپی برداری نیست. بلکه توضیح و شرح خلاصه یا نکات مهمی از مطالب مورد مطالعه به زبان خود فرد است.

صفحه 23:
خب ۱7 #بين مطالبى كه مطالعه مىكنيد با مطالبى كه قبلا ياد گرفته‌اید ارتباط برقرار كنيد. مثال و نمونه‌هایی برای مطالب مورد مطالعه پیدا کنید و آن را مورد بررسی قرار دهید.

صفحه 24:
خب ۱7 در مورد یک مطلب از چند منبع متعدد مطالعه كنيد. لين کار ذهن شما را فعالتر می‌سازد و یادگیری از زبان چند نویسنده مختلف . یادگیری شما را بهبود می‌بخشد.

صفحه 25:
خب ۱7 #برنامه مناسبی برای مطالعه خود انتخاب کنید و از قرار دادن مطالب مشابه هم در یک برنامه همزمان اجتناب کنید.

صفحه 26:
خب ۱7 رای مطالعه زمان خاصی را در نظر بگیرید و از انجام چند کار همزمان با مطالعه اجتناب کنید. می‌توانید در فاصله زملنی بین دو مطالعه فعالیتهای دلخواه خود را قرار دهید. اما انجام همزمان چند فعالیت با یکدیگر عملکرد شما را کند خواهد ساخت.

صفحه 27:
خب ۱7 #مکان مشخصی برای مطالعه در نظر بگیرید و از مطالعه در حالت دراز کش و خوابیده و در شرایط نامناسب خودداری کنید. تحقیقات نشان می‌دهد مطالعه به حالت دراز کش با تداعی فرآیند خواب و استراحت یادگیری را کند خواهد ساخت. همچنین تحقیقات مختلف نشان می‌دهد شباهت بین شرایط مطالعه و یادآوری . فرآیند یادآوری را بهبود خواهد بخشید. به عنوان مثال اگر یادآوری شما در جلسه یک امتحان کتبی انجام خواهد شد. سعی کنید مطالعه خود را با استفاده از یک میز و صندلی یا نیمکت انجام دهید.

صفحه 28:
خب ۱7 #درسهایی که نیاز به حفظ کردن ندارند بلکه به فکر کردن نیاز دارند (مانند دروس رياضى و فيزيك )بايد به موقع صبح خوانده شود. و درسهايى كه نياز به حفظ كردن دارند بايد موقع شب و قبل از خواب و استراحت خوانده شوند.

صفحه 29:
این هنگام مطالعه سعی شود خم شدن کمر عادت نشود و فاصله کتاب تا چشم سی سانتیمتر باشد هنكام مطالعه لباس راحتى به تن كنيد , لباسی که باشد نه بسيار نرم , نه بسيار كشاد باشد نه بسیار استفاده از يك استراحت كوتاه در.هر ساعت. انرؤى لازم براى حفظ تمركز حواس را براى مدت زمانى طولانى ترى در اختيار فرد مى كذارد.

صفحه 30:
خب ۱7 #به جاى اينكه بكوشيد دنياى خارج را تغییر دهید . خود را تغییر دهيد و لازم نيست كه ديكران ويا رفتار آنها مطلبق دلخواه خويش تغيير داده شوند.

صفحه 31:
آسیب پذیری های عمده مطالعه ۱0 -بلند خوانی در هنگام مطالعه - مطالعه کردن در حين راه رفتن ۳- مطالعه در کنار وسایل صوتی 0 خواندن بیش از حد ۵0-از ساده به مشکل رفتن 2 خواندن بی و قفه ‎٩‏ ۷- مطالعه طوطی وار ‏© -اضطراب ‎AO‏ وسوس در مطالعه ‏0 ۱۰-افسردگی ‏© بيش فعالی

صفحه 32:
2 ۱۳-خواندن بیش از حد در شب های امتحان ۱۴-عدم افزایش ساعت مطالعه همراه با افزایش سنوات تحصیلی 0 ۱۵-مطالعه درحین خستگی 0 ۱۶-بی توجهی به پیش نیاز ها 0 ۱۷- قطع یک باره ی کمک های درسی در حین مطالعه 0 ۱۸-مطالعه منفعل 0 ۹- بی موقع خواندن -۲- پوسته خواندن یک درس ۲۱-صرف وقت زیاد برای بخشی از مطالب و کمبود وقت برای مطالب دیگر 0 ۲۲-داشتن احساس بلد بودن © ؟-خواندن و مرور كردن به جاى تمرین كردن

صفحه 33:
خب ۱7 - نا امید ی از مطالعه به هنگام برخو رد با هم کلاسی ©0١-كند‏ خوانى -جبار کردن به مطالعه در موقعيت نا مناسب ۷- از دست دادن علاقه به مطالعه - بی توجهی به پیش مطالعه - نداشتن سیر منطقی در مطالعه - نداشتن تمرکز -وجود مشغله های فراوان فکری

صفحه 34:
تهیه کننده : محمد فغانی پیروز باشید

خدایا مرا از تاریکیها و خیال بیرون ببر و با نور فهم بزرگوارم کن و درهای رحمتت را بر ما بگشا و گنجینه‌های مطالعه بر ما عطا کن ای مهربانترین مهربانان. روش پس ختام ‏مرحله پیش خوانی ‏حدود 25دقیقه 6-4 ،صفحه از کتاب درسی ،جزوه کمک آموزشی و یا جزوه معلم را با دقت معمولی مطالعه کنید. ‏مرحله سؤال کردن ‏حدود 35دقیقه دوباره همان صفحات را با دقت کامل مطالعه کرده و تمام نکات مهم و کلیدی ،فرمول ها و مفاهیم را به سوال تبدیل کنید؛ سوال بسازید ،طرا ح سوال باشید تا ذهن خود را به چالش بکشید. مرحله خالصه نویسی ‏حدود 10دقیقه مهم ترین نکات همان صفحات را خالصه نویسی کنید ‏مرحله تفکر ‏در این مرحله هنگام خواندن ،پاسخ تمرین ها و پرسش های همان صفحات را مشخص کرده در هنگام پاسخ درباره آن تفکر و دقت کنید. مرحله از حفظ گفتن ‏حدود 15دقیقه همان صفحات را تدریس کنید ؛ از حفظ بیان کنید و شرح و توضیح دهید .یادتان باشد بهتری راه یادگیری یاددهی می باشد ‏مرحله مرور کردن ‏این مرحله ،که مرحله آزمون نیز می‌باشد ،دوباره همان صفحات را بادقت مرور کنید. ‏مجموع این مراحل 105دقیقه طول خواهد کشید روش دقیق خوانی هدف از این روش این است که مطالب کامل و دقیق درک شده و بصورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود .برخی از فنون موجود که می‌تواند به روش دقیق خوانی کمک کند عبارتند از: ‏تکنیک خالصه برداری ‏تکنیک سازماندهی مطالب ‏تکنیک عالمت گذاری در متن تکنیک خالصه برداری به نوشتن عبارت ،مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته ،بطوری که در مرور مطالب ،با نگاه کردن و خواندن خالصه‌ها ،همه مطالب خوانده شده را یادآوری کند .یک روش بسیار مطلوب این است که از خالصه‌ها نیز دوباره خالصه برداری شود. نکات مهم در خالصه برداری در خالصه نویسی فعل ها را حذف کنید .چون یکی از عوامل حواس پرتی در حین مطالعه وجود فعل و کامل بودن متن است. خالصه باید جامع و مانع باشد .یعنی نکات مهم را دربرگیرد و نکات زائد هم نداشته باشد. رنگی باشد و بهتر است که الیه های اول با رنگ های گرم(قرمز و سبز) باشد و توضیحات آن با رنگ های سرد(مشکی و آبی) با استفاده از عالمت های اختصاری باشد(کلیدبرداری) .در این روش شما باید پس از درک مطالب ،به صورت کلیدی نکات مهم را یادداشت کنید .و در واقع کلمه ی کلیدی کوتاهترین ،راحت ترین ،بهترین و پر معنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود. برای تهیه خالصه بیشتر از روش های تصویری استفاده کنید(شاخه ای ،رسم دیاگرام و)... تکنیک سازماندهی مطالب این تکنیک باعث افزایش درک و سرعت یادگیری و سهولت در بازیابی مطالب آموخته شده می‌شود .برای سازماندهی مطالب استخراج سه بخش از متن اصلی مورد مطالعه الزم است که عبارتند از: موضوع اصلی :موضوعی که تمامی مطالب را در بر می‌گیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن می‌چرخد. ‏نکته‌های اصلی :خطوط و اندیشه‌های اصلی و مهم هستند که در مجموع موضوع اصلی را می‌سازند و از صراحت بیشتری برخوردار است. ‏نکات جزئی :اطالعات جزئی‌تر هستند که بصورت مثالها ،نمونه‌ها ، عکس و تصویر اطالعات واقعی مطرح می‌گردند. تکنیک عالمت گذاری در متن ‏در این تکنیک عالمتهایی را بر روی متن اصلی می گذاریم ،از قبیل عالمت گذاری به شکلهای مختلف در متن ،خط کشیدن زیر عبارات مهم ،حاشیه نویسی و ، ...این موارد بسته به سلیقه‌های افراد متفاوت می‌باشد .اما نکته مهمی که در هر نوع عالمت گذاری حائز اهمیت است این است که ،بهتر است همانند تکنیک سازمان دهی ،مطالب را در سه دسته مجزا (موضوع اصلی ،نکته اصلی ، موارد جزئی موارد جزئی )قرار داده و آنها را با عالمتهای مختلف نشان دهید. مطالعه برگشت پذیری ‏این روش ویژه دانش آموزان سال سوم و چهارم است که خود را برای آزمون های دانشگاه آماده می کنند تند خوانی ‏ تند خوانی باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه باعث یادگیری بهتر می شود .فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد ولی اگر سرعت مطالعه ما پائین باشد ،ذهن وقت اضافی می آورد و ناچار به این شاخه وآن شاخه می پرد و در نتیجه حواس پرتی ایجاد می شود . اما مطالعه سریع و یا تند خوانی فرصت جوالن به ذهن نمی دهد و سبب برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شود. عبارت خوانی ‏ عبارت خوانی یعنی خواندن عبارات و جمالت به عوض خواندن کلمات . عبارات خوانی به تمرکز حواس نیز کمک می کند از این طریق خواننده باید با سرعتی که نزدیک به سرعت اندیشیدن اوست .بخواند ،اگر سرعت آنقدر کم باشد که ذهن از حالت فعال بودن باز بماند ،احساس دلزدگی ایجاد می شود و چیزهای دیگری ذهن فرد را مشغول می کند و از روند مطالعه خارج می شود .بنا بر این اگر سرعت خواندن با سرعت اندیشیدن هماهنگ باشد باعث افزایش تمرکز حواس می شود. خواندن اجمالی روش خواندن اجمالی مبتنی است بر یک نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات ،در این روش خواننده مطالب را سازمان بندی می کند ،آنگاه هدف از مطالعه خود را مشخص نموده و مقدار زمان مطالعه و میزان دشواری کتاب را تخمین می زند و سپس از طریق سئوال کردن کنجکاوی ، عالقه ،دقت و تمرکز حواس فرد ،افزایش میابد. خواندن تجسسی منظور از روش تجسسی طرح انواع سئواالت جزئی و کلی و مطالعه عمیق و اثر بخش در جهت دست یافتن به پاسخ این سئواالت است … کسی که به دنبال چیزی می گردد به احتمال بیشتری آن چیز را پیدا می کند لذا هدف خواندن تجسسی افزایش دامنه تمرکز و درک عمیق تر معانی است .به همین دلیل خواندن تجسسی تمرکز حواس و عالقه فرد را افزایش می دهد و به او کمک می کند تا مطالب دشوار را تجزیه و تحلیل نموده و آنها را بهتر بفهمد .فهمیدن مطالب موجب تحکیم آنها در حافظه می شود پس خواندن تجسسی برای غلبه بر تنبلی ،حالت کسلی ،پرتی حواس ،از طریق تحریک حس کنجکاوی و شرکت فعاالنه در مطالعه به کار می رود. - گروههای مطالعه کننده گروه اول کسانی هستند که با صدای بلند مطالعه می‌کنند. گروه دوم کسانی هستند که با زمزمه مطالعه می‌کنند. عیوب این دو گروه این است که مزاحم دیگران می‌شوند ،در وقت بیشتری مطالب کمتری را می‌خوانند، چون انرژی بیشتری مصرف می‌کنند زود خسته می‌شوند. گروه سوم کسانی هستند که با چشمانشان می‌خوانند (گروه صامت خوان) حسن کار این گروه این است که مزاحم دیگران نمی‌شوند ،از مطالعه خسته نمی‌شوند ،چون خوب می‌توانند حواس خود را جمع کنند در نتیجه بهتر یاد می‌گیرند ،در وقت کمتر مطالب بیشتری را می‌خوانند. نکات قابل تامل ‏قبل از آغاز مطالعه وضو بگیر ید و مطالعه را با یاد و نام خدا آغاز کنید ‏خواندن دعای مطالعه را فراموش نکنید از انجام کارهای دیگر در موقع مطالعه خودداری کنیم.هیچوقت با شکم و معده پر و یا خالی مطالعه نکنیم شیوه مطالعه خود را بهبود بخشید .مطالعه روزنامه‌وار چیزی عاید شما نمی‌کنddد و همانطور که مکث زیاد روی مطالب زمان شما را به هدر خواهد داد .از ایddنرو با بکار بردن شیوه‌های مناسب فرآیند مطالعه را پویاتر و جذابتر بکنید و فعاالنddه شروع به مطالعه کنید .برای این کار ابتدا به صورت گذرا نگاهی کلی به مطالب مورد نظر برای مطالعddه بیاندازیddد .عنddاوین سرفصddلها و جddداول و نمودارها را بخوانیddddد و سddddعی کنیddddد سddddواالتی را بddddرای خddddود ایجاد کنیddddد. همیشه طوری مطالعه کنید که گویا قرار است همین حاال مطلب مورد مطالعه را برای فردی توضیح بدهید و اگر توانستید همین کار را هم بکنید یادداشت برداری کنید .برای این منظور در مراحddل مختلddف می‌توانیddد این کار را انجام دهید .برخی این کار را در پایان مطالعه انجام می‌دهند و برخی آن را مرحله به مرحله می‌نویسند و کاملتر می‌کنند .توجه کنید که منظddور از یادداشت برداری کپی برداری نیست .بلکه توضdddیح و شرح خالصdddه یا نکات مهمی از مطالب مورد مطالعه به زبان خود فرد است. بین مطالبی که مطالعه می‌کنید با مط البی ک ه قبال یاد گرفته‌ای د ارتباط برقرار کنید .مثال و نمونه‌هایی برای مط الب م ورد مطالع ه پیدا کنید و آن را مورد بررسی قرار دهید. در مورد یک مطلب از چند منبع متعدد مطالعه کنید .این کار ذهن شما را فعالتر می‌سازد و یادگیری از زبان چند نویسنده مختل ف ، یادگیری شما را بهبود می‌بخشد. برنامه مناسبی برای مطالعه خود انتخ اب کنی د و از قرار دادن مطالب مشابه هم در یک برنامه همزمان اجتناب کنید. برای مطالعه زمان خاصی را در نظر بگیرید و از انجام چن د ک ار همزمان با مطالعه اجتناب کنید .می‌توانید در فاصله زمانی بین دو مطالعه فعالیتهای دلخواه خود را قرار دهید .اما انجام همزمان چن د فعالیت با یکدیگر عملکرد شما را کند خواهد ساخت. مکان مشخصی برای مطالعه در نظر بگیرید و از مطالعdddه در حالت دراز کش و خوابیده و در شرایط نامناسب خودداری کنید .تحقیقات نشان می‌دهد مطالعddه بddه حالت دراز کش با تداعی فرآیند خddواب و اسddتراحت یادگیری را کنddد خواهddد ساخت .همچنین تحقیقات مختلف نشddان می‌دهddد شباهت بین شرایط مطالعddه و یادآوری ،فرآیند یادآوری را بهبود خواهد بخشید .به عنوان مثال اگر یادآوری شما در جلسه یک امتحان کتبی انجام خواهد شد ،سعی کنید مطالعddه خddود را با استفاده از یک میز و صندلی یا نیمکت انجام دهید. درسهایی که نیاز به حفظ کردن ندارند بلکه ب ه فکر کردن نیاز دارند (مانند دروس ریاضی و فیزیک )باید به موقع صبح خوان ده شود .و درسهایی که نیاز به حفظ کردن دارند باید موقع شب و قبل از خواب و استراحت خوانده شوند. این هنگام مطالعه سعی شود خم شدن کمر عادت نشود و فاصله کتاب تddا چشddم سی سانتیمتر باشد هنگام مطالعه لباس راحتی به تن کنید ،لباسی که نه بسیار زبر باشد نه بسیار نرم ،نه بسیار گشاد باشد نه بسیار تنگ. استفاده از یک استراحت کوتاه در هر ساعت ،انرژی الزم برای حفظ تمرکز حواس را برای مدت زمانی طوالنی تری در اختیار فرد می گذارد. به جای اینکه بکوشید دنیای خارج را تغییر دهید ،خود را تغی یر دهید و الزم نیست که دیگران ویا رفتار آنها مطابق دلخواه خویش تغییر داده شوند. -1بلند خوانی در هنگام مطالعه -2مطالعه کردن در حین راه رفتن -3مطالعه در کنار وسایل صوتی -4خواندن بیش از حد -5از ساده به مشکل رفتن ‏خواندن بی و قفه -7مطالعه طوطی وار -8اضطراب -9وسوس در مطالعه -10افسردگی -11بیش فعالی -13خواندن بیش از حد در شب های امتحان -14عدم افزایش ساعت مطالعه همراه با افزایش سنوات تحصیلی -15مطالعه درحین خستگی -16بی توجهی به پیش نیاز ها -17قطع یک باره ی کمک های درسی در حین مطالعه -18مطالعه منفعل -19بی موقع خواندن -20پیوسته خواندن یک درس -21صرف وقت زیاد برای بخشی از مطالب و کمبود وقت برای مطالب دیگر -22داشتن احساس بلد بودن -23خواندن و مرور کردن به جای تمرین کردن - 24نا امید ی از مطالعه به هنگام برخو رد با هم کالسی -25کند خوانی - 26اجبار کردن به مطالعه در موقعیت نا مناسب -27از دست دادن عالقه به مطالعه -28بی توجهی به پیش مطالعه - 29نداشتن سیر منطقی در مطالعه -30نداشتن تمرکز -31وجود مشغله های فراوان فکری تهیه کننده :محمد فغانی

51,000 تومان