سایرتحقیق و پژوهش

روش ها و انواع تحقیق (تحقیق پس رویدادی)

صفحه 1:
ay

صفحه 2:
تحقیق پس رويدادي . تحقیق آزمايشي تحقیق زمینه يابي ‎a: 3‏ تحقيقي قوم شناسي تحقيق تاريخ تحقیق کیفی _ تحقیق عمل نگر (اقدام پژوهي) تحقیق موردي

صفحه 3:

صفحه 4:
تحقیق پس رویدادی(علی مقایسه ای-پس رویدادی-تعلیلی(تبیینی توصیفی)-بعد از وقوع گذشته نما-از معلول به علت) : مثلا رابطه طلاق با بزهکاری فرزندان: در مواردی امکان دستکاری متغیر مستقل وگماردن آزمودنیها در شرایط مختلف آزمایشی امکان پذیر نیست ويا متغير مستقل از بيش اتفاق افتاده است. (عوامل علّی موجه در گذشته جستجو می شود.مطالعه عینی ومنظمی که در آن محقق کنترل مستقیم بر متغیرهای پژوهش ندارد.) در تحقیق پس رویدادی نوع طرح قابل تشخیص است: )-علی (بررسی پیشامده هانی که موقعیت فعلی را به وجود آورده اند) x 0 مثلاً أيا بين كارائى فعلى معلم با آموزش پیش از فراغت تحصیل وی رابطه وجود دارد؟ 2-علّی- مقایسه ای یا گروه ملاکی: پژوهشگر با مطالعه یک ویژگی در یک گروه ومقایسه آن با گروهی که فاقد آن ویژگی است به کشف علت پدیده مورد پژوهش می پردازد.

صفحه 5:
مثلاً مقایسه معلمان کارا با معلمان فاقد این ویژگی به منظور پیدا کردن عوامل موثر بر کارائی مقایسه روش علی ومقایسه ای با روش آ زمایشی کاد جاز مودست؟ گتای کنترل مستقیم a gla! دستکاری به صورت مستقیم جایگزینی تصادفی از علت به معلول موقعیت با شرایط ساختگی دستکاری به وسیله پژو هشگر دستیابی به رابطه قطعی علت ومعلول گروه بندی بر اساس سطوح متغیر مستقل

صفحه 6:
مزای‌ای تحقیق پس رویدادی محاسن ومعایب: محاسن: )-وقتى ازمايشى امكان ندارد ©-روشهاى امارى قوى به صرفه تر است براى كشف روابط ساده علت ومعلولی<-اطلاعات مفیدی در مورد ماهيت يديده ها -به صورت مقدماتی برای ازمون فرضیه وبعد در شرایط کنترل شده در شرایط ساختگی مفید تر از آزمایشی معایب: فقدان مفروضه ها وانعطاف پذیری دو ارزشی لزوماً به سختی جداکردن واحدی به متعددی

صفحه 7:
تحقیق علی - مقایسه ای (پس رویدادی) در این روش محقق به دنبال کشف و بررسی روابط علت و معلولی از طریق مشاهده و مطالعه نتایج موجود و زمینه قبلی آنها به امید يافتن علت وقوع پدیده است .

صفحه 8:
تحقیق علی - مقایسه ای (بس روبدادی) و این روش: [ابررسی علل پس از وقوع آنهاست . [] پژوهشگر هیچگونه دخالتی در بروز حادثه نداشته است . لاو بارزترین نارسایی آن عدم توانایی کنترل متغیرهای مستقل است . برخی از پدیده ها درمحیط ویژه زاده علل یا عوامل خاص آن محیط است و با محیط و شرایط دیگر تفاوت دارد .

صفحه 9:
نکات ضروری در تفسیر تحقیقات علی - مقایسه ای (پس رویدادی) 1- بین متغیر مستقل و وابسته رابطه آماری برقرار باشد . یعنی بتوان تغییرات همزمان متغیر وابسته ومستقل را مشاهده کرد. ۲- متغیر مستقل بایستی قبل از متغیروابسته موجود باشد . (تقدم رتبی) ۳- دلایل کافی برای رد فرضیه های رقیب موجود باشد تابتوان یک رابطه علی بین دومتغیر را برقران کرد.

صفحه 10:
کنترل در تحقيقات على ومقایسه ای : ۱ همتاسازی (تشکیل گروههای آزمودنی همتا ) ۲- ایجاد گروههای همگن ۳- استفاده از متغیرهای مزاحم ( متغیر تعدیل کننده )

صفحه 11:
. و لس -| tS ‏مش‎

صفحه 12:
۱)متفیرهای اصلی که نقش موثر و مثبتی در بروز پدیده داشته‌اند. ۲/متیرهایی که تفش بازدارنده و عتقی خر رابظهیابروز پدنته ‎beth‏ ۳)متغیرهای زمینه ساز که هموارکننده راه برای اثرگذاری متفیرهای اصلی بوده‌اند.

صفحه 13:
شناسائى مسئله و حوزه تحقيق صورت بندى سوالات و فرضيه هاى تحقيق بررسى ادبيات تحقيق مشخص كردن روش انجام تحقيق ( شامل تعیین جامعه » نمونه . ابزار گرد آوری داده ها و روش تجزیه و تحلیل داده ها ) توصیف » تحلیل و تفسیر یافته های تحقیق و تهیه گزارش نایج

صفحه 14:
شش کلمه استخهام *«چگونه؟ ۶۳۱۵۷۷ +کی ؟ ?when ‏+«چی؟‎ ?who ‏كيه ؟‎ ?what ‎?why $1,>*‏ +کحا؟ ‎?where‏

صفحه 15:
۱ ۷۷۶ ۱۵۷ ‏دا‎ ‎Teacher!

روش ها و انواع تحقيق .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 تحقيق پس رويدادي تحقيق آزمايشي تحقيق زمينه يابي تحقيق همبستگي تحقيقي قوم شناسي تحقيق تاريخ تحقيق كيفي تحقيق عمل نگر (اق5دام پژوهي) تحقيق موردي تحقيق پس رويدادي در لغت آنچه كه بعدًا انجام مي شود .در علوم رفتاري بعد از وقوع يا گذشته نگر ،روابط علي از طريق مشاهده شرايط موجود و عوامل علي در گذشته ( مثل بررسي علل تصادفات براي بهتر كردن وضعيت در زمان حال و آينده) تحقیق پس رویدادی(علی مقایسه ای-پس رویدادی-تعلیلی(تبیینی توصیفی)-بعد از وقوع-گذشته نما-از معلول به علت) : مثال رابطه طالق با بزهکاری فرزندان: در مواردی امکان دستکاری متغیر مستقل وگماردن آزمودنیها در شرایط مختلف آزمایشی امکان پذیر نیست ویا متغیر مستقل از پیش اتفاق افتاده است. (عوامل علّی موجه در گذشته جستجو می شود.مطالعه عینی ومنظمی که در آن محقق کنترل مستقیم بر متغیرهای پژوهش ندارد). در تحقیق پس رویدادی 2نوع طرح قابل تشخیص است: -1علّی (بررسی پیشامده هائی که موقعیت فعلی را به وجود آورده اند) ‏X ‏O مثالً آیا بین کارائی فعلی معلم با آموزش پیش از فراغت تحصیل وی رابطه وجود دارد؟ -2علّی -مقایسه ای یا گروه مالکی :پژوهشگر با مطالعه یک ویژگی در یک گروه ومقایسه آن با گروهی که فاقد آن ویژگی است به کشف علت پدیده مورد پژوهش می پردازد. ‏O1 ‏O2 ‏X مثالً مقایسه معلمان کارا با معلمان فاقد این ویژگی به منظور پیدا کردن عوامل موثر بر کارائی مقایسه روش علی ومقایسه ای با روش آ زمایشی کاد جاز مودست 2گتای کنترل مستقیم اجرای علت دستکاری به صورت مستقیم جایگزینی تصادفی از علت به معلول موقعیت با شرایط ساختگی دستکاری به وسیله پژو هشگر دستیابی به رابطه قطعی علت ومعلول گروه بندی بر اساس سطوح متغیر مستقل تولید داده ها آینده نگر مزایای تحقیق پس رویدادی محاسن ومعایب: محاسن: -1وقتی ازمایشی امکان ندارد -2روشهای اماری قوی -3به صرفه تر است برای کشف روابط ساده علت ومعلولی-4اطالعات مفیدی در مورد ماهیت پدیده ها -5به صورت مقدماتی برای ازمون فرضیه وبعد در شرایط کنترل شده -6در شرایط ساختگی مفید تر از آزمایشی معایب: فقدان مفروضه ها وانعطاف پذیری دو ارزشی لزوما ً به سختی جداکردن واحدی به متعددی تحقيق علي – مقايسه اي (پس رويدادي) در اين روش محقق به دنبال كشف و بررسي روابط علت و معلولي از طريق مشاهده و مطالعه نتايج موجود و زمينه قبلي آنها به اميد يافتن علت وقوع پديده است . مثال : “ بررسي علل خودكشي از طريق بررسي پرونده هايي كه در اين مورد در اداره پليس وجود دارد ”. يا : “ بررسي ويژگيهاي شخصيتي كساني كه تصادف مكرر اتومبيل داشته اند “ . تحقيق علي – مقايسه اي (پس رويدادي) ويژگيهاي اين روش: ‏بررسي علل پس از وقوع آنهاست . پژوهشگر هيچگونه دخالتي در بروز حادثه نداشته است . و بارزترين نارسايي آن عدم توانايي كنترل متغيرهاي مستقل است . برخي از پديده ها درمحيط ويژه زاده علل يا عوامل خاص آن محيط است و با محيط و شرايط ديگر تفاوت دارد . نكات ضروري در تفسير تحقيقات علي – مقايسه اي (پس رويدادي) -1بين متغير مستقل و وابسته رابطه آماري برقرار باشد ، يعني بتوان تغييرات همزمان متغير وابسته ومستقل را مشاهده كرد. - 2متغير مستقل بايستي قبل از متغيروابسته موجود باشد . (تقدم رتبي) - 3داليل كافي براي رد فرضيه هاي رقيب موجود باشد تابتوان يك رابطه علي بين دومتغير را برقرار كرد. كنترل در تحقيقات علي ومقايسه اي : -1همتاسازي (:تشكيل گروههاي آزمودني همتا ) -2ايجاد گروههاي همگن -3استفاده از متغيرهاي مزاحم ( متغير تعديل كننده ) طر ي قه تد ر ي س امکان ا ت آ م و ز ش ي نات مک ا ا نقش آموزش در ارتقاء کيفي کارکنان هي رفا •خوابگاه • تغذيه • فوق برنامه • .... زمان آموزش ف راگ ير ان • سن • جنس • رسته شغل • تحصيالت •.... • سخنراني • بحث گروهي • نمايش • ... مک ا ن آم و ز ش سي در م ت آموزش مد ن •کالسها • سمعي و بصري •جزوات • .... در یک تحقیق علی مطلوب محقق باید سه دسته متغیر داشته باشد: )1متغیرهای اصلی که نقش موثر و مثبتی در بروز پدیده داشته‌اند. )2متغیرهایی که نقش بازدارنده و منفی در رابطه با بروز پدیده داشته‌اند. )3متغیرهای زمینه ساز که هموارکننده راه برای اثرگذاری متغیرهای اصلی بوده‌اند. مراحل تحقیق پس رویدادی .1 .2 .3 .4 .5 شناسائی مسئله و حوزه تحقیق صورت بندی سواالت و فرضیه های تحقیق بررسی ادبیات تحقیق مشخBص کردن روش انجام تحقیBق ( شامBل تعییBن جامعBه ،نمونBه ،ابزار گرد آوری داده ها و روش تجزیه و تحلیل داده ها ) توصیف ،تحلیل و تفسیر یافته های تحقیق و تهیه گزارش نتایج شش کلمه استفهام ‏چگونه؟  ?Howکي ؟ ?when ‏چي؟ ?what ‏که ؟ ?who ‏چرا ؟  ?whyکجا ؟ ?where Clinical Psychology

51,000 تومان