آموزشسایرتحقیق و پژوهش

روش ها و فرایندهای نوین یاددهی و یادگیری

صفحه 1:

صفحه 2:
ردن ادس ار لراك اندرا #7 اداره آموزش و پرورش شهرستان کلات جواد شیر محمدی ۱۳۸۸

صفحه 3:
۹ ونم 6- ام '-هيافتك م ع وطورع ۵ ادلی کی كا مشكركا ۳ شبكه ‎z aie‏ ای 8-الگوی gas pl

صفحه 4:
‎a 4‏ : لو ‎ORG‏ ‎es‏ ‎The Team Effectiveness Design (TED))‏ در اين روش مربی درس را ارائه نمی دهد . بلکه ابزار ‏یادگیری را توزیم میکند وبه دلل شآموزان کمک می کند تا ف رآیند بادگیری خویش را پیگیری نمایند.

صفحه 5:
و به ‎fee ae‏ ون می توان تیم هایی با تعداد بي بیشتر تشکیل داد. ‎ells‏ لا هت است تعداد افراد تیم فرد باشل» زیر در مراحلی که دانش ‎lj gel‏ نیاز به هم اندیشی دارند » در ور که » توافق پرسدند ۰ بواند رای ‎MS oS‏

صفحه 6:
#ااراثه سؤالات يه داش انش آموزان : دانش آموزان در این ات ‎ee.‏ از نو غلط یا چندگزینه ای باشد. اگر در ‎oe‏ ‏ات از کافی نبود . می توانند به متن ۳ ایجاد انگیزه ی بیشتر برای یادگیری خواهد شد.

صفحه 7:
۵ارائه ی کلید به دانشآموزان (توسط معلم) و تصحیح برگه های فردی و تیمی توسط دانش آموزان .

صفحه 8:
‎over -۶ :‏ نمره ی موثر بودن بادا ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏وج دي _معدل تعرات فردی - نمرء قيعي ‏معدل تمرات فردی - نمره کل آزمون ۶ نمره ی مژثر بودن یادگیری یا کارآیی تیم ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
الف) اگر نمره ی تیم بالاتر از معدل نمرات فردی باشد . در اين حالت تیم برد داشته است یعنی تیم خوب عمل کرده و د متاسي ‎warty‏ اسفاده کرده در این تعالت تمرم و مور بودن عددی مثبت است. ب) اگر نمره ی تیم کمتر از معدل نمرات فردی باشد. در این حالت تیم باخت داشته است و افراد در کار تیمی موفق نبوده اند. در این حالت نمره ی موثربودن عددی منفی است. ج) اگر نمره ی تیم برابر پا معدل نمرات فردی باشد . در اين حالت کار تیمی بی اثر بوده است و تیم کارایی خوبی نداشته است,در این سالتنمره ی موثربودن صفر است.

صفحه 10:
‎Ph ode 440‏ ۱ تفت در تصحح می تون وه ما رم ۲۳۳ و دانش آموزان ورقه ی دوستان خود را تصحیح کنند. نمسره ای که هر فرد در این مرحله کسپ نموده به عنوان نمره ی هر فرد در دفتر کلاسی ثبت می شود. می توان یک نمصره ی تيممى همدر دفتر براى افراد تيم ثبت نمود.

صفحه 11:
کم (iheveam Member leaching Design) ۱۱۱۱۵

صفحه 12:

صفحه 13:
5 تيم 0 د. تیم 2 ‎ee‏ 0 نام كنارى كنيد وبا ۱۳۳ براى تيم خود نامى انتخاب كنند.

صفحه 14:
دوم درس و . هر تیم شماره ی ۴۳ ول کار ‎es po‏ ۱۳۳ خود را مطالعه می کند و پادداشت برداری می کند ۰ خلاصه لحي ‎me LS‏ ارت ی کشد و ..

صفحه 15:
۲ ‏تیم ۲ تیم‎ ١ ‏تيم‎ ‎EE oa 0 na a = تیم ۴ تیم ۵

صفحه 16:
۳ با هم و به همین صورت افرادی که یک قسمت ‏ ک را مطالعه نموده اند تیم تخصصی تشکیل می دهند.بعضی از معلمین به خاطر کمبود وقت این مرحله را اجرا ‎ne ‘‏ ۲

صفحه 17:
‎US ,‏ بعد قسمت دوم و به همین ترتیب تا ْ قسمت در هنگام تدریس افراد مجاز به مراجعه به مستن نمی باشند آنها می توانند به یادداشت ها و خلاصه های خود مرا کنن_-" دم ‎ ‎

صفحه 18:
ارائه كليد به دانش آموزان توسط معلم ۷نمره گذاری پاسخ های فردی : هر فرد برگه ی آزمون خود را نمره می دهد. لازم است هر قسمت نمره اش جداگانه ملحوظ ود ما تمرات علی این چنن است ۰ ۶-۲-۶ ۲۲

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
تنیسون و همکارانش (۱۹۸۶) تحقیقات مهمی درباره یاد گیری مفاهیم انجام دادند . این محققان دو نوع آموزش را با هم مقایسه کردند در یک نوع آموزش به دانش امو ابتدا تعریف مفهوم و سپس نمونه ها و مثال ها ارائه می شود . در نوع دیگر آموزش ابتدا نمونه ها و مثال ها عرضه می شود و سپس دانش آموزان خودشان ویژگی های مفهوم و تعاریف را بدست می آورند . نتایج این تحقیق نشان داده است که روش دوم یعنی وقتی بررسی نمونه ها مقدم بر بحث درباره ی ویژگی ها و تعاریف مربوط به حفهوم مطرح می شود مطالب برای مدت طولانی تری در ذهن دانش آموزان باقی می ماند .

صفحه 22:
الگوی تعریف مفهوم بر این اساس و به منظور کمک به دانش اموزان در اد گیری موْثرتر «فاهیم و بر اساس مطالعات بروثر پیرامون. شیوه تفکر طراحی گردیده است در اين الگو مقاهیم و تعاریف به طور مستقیم در اختیار دانش آموز قرار نمی گیرد ابتدا نمونه هایی که در برخی از آنها ویژگی های مفهوم مورد نظر را دارا هستند و برخی دیگر فاقد آن ویژگی ها هستند (نمونه های مثبت و منفی) در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و دانش آموزان با مقایسه این نمونه ها به مفاهیم دست می پابند .

صفحه 23:
رای اجرای این مرحله باید از قبل برای مفهومی که می نحواهیم آن را آموزش تعدادی نمونه مثبت و تعدادی نمونه منفی تهیه کنیم منظور از نمونه های مثبت نمونه هایی است که ویژگی آن مفهوم را دارا می باشد و منظور از نمونه های منفی نمونه هایی است که ویژگی آن مفهوم را دارا نمی باشد .

صفحه 24:
‎em‏ میت رس زا یکدیگر مقایسه کرده اند وبا توجه به عامل يا عوامل مشتركى كه بين مثال های میت وجود داشته فرضیه هایی در ذهن آن ها نقش بسته است . در این مرحله چند نمونه ی دیگر در اختبار دانش آموزان قرار دهید ولی این بار مثبت یا منفی بودن آن ها را مشخص نکنید بلکه از دانش آموزان بخواهید که مثبت یا منفی بودن نمونه ها را بیان کنند . سپس اجازه دهید دانش آموزان فرضیه ها و تعاریف خود را ارائه دهند . فرضیه های درست را تأیید کرده و مفهوم را نام گذاری نمایید . در صورت لزوم از دانش آموزان بخواهید نمونه های دیگری مطرح کنند .

صفحه 25:
مراحل اجراى الكوى دريافت مفهوم *- تخليل شيوه ى نفكر ‎ealees O15 sel Veeco wee‏ ار تفکرات خود در دو مرحله ی قبل صحبت کنند .

صفحه 26:
بر Oe 7 ‏دس‎ ال ا ا ال ا ‎Cl Wee oe)‏ بسيار شبيه روش تدريس اعضاى تيم است.

صفحه 27:
۸ oa KN SO OS ‏چم‎ ‎2 ‎Nel ۲ ‏تيم 4 تیم ۴ تیم‎ Bist

صفحه 28:
© © جع و ‎ED‏

صفحه 29:
۲ و دم نی تقد بگوید هر طرح جمع نمرات ۲۰ شود پا نظارت معلم همه ی فرا ‎ary‏ ‏للل©ط اسآ" »_» »۲۰ قسمتی نشده اند . فعالیت اضافی به عنوان تکلیف جبرانی در نظر گرفته می شود . ور این روش همه ی فراگیران فعال هستند و بسرای مسرور میحت کسترده ای از موضوع درسی به کار می رود.

صفحه 30:

صفحه 31:
aa = 1 a“ 5 9 1 تعريف بارش مغزى ی 0 مدت ‎PD ath ee‏ 1 ee در این تعریف چند نکتة اساسی وجود دارد : او ری زوس کی بروهی ات فکری و ذهنیبه طور گروهی صورت می‌گیردتا راه حلیبه دست آید. ۳ - راه‌هایی برای حل یک مسئله یاموضوع پیشنهاد می‌شود. . _ ۴- بارش فکری, نوعی حمله‌ذهنی به موضوع است که طي لن. شرایطی ایجاد می‌شود تا شرکت کنندگان. فی البداهه نظر خود را ابراز دارند

صفحه 32:
1- ترکیب. تلفیق و تغییر دادن اندیشه دیگران آزاد است. ۵ - به نظریات غیر معقول و غیر منطقی و دور از ذهن باید توجه شود. ۶ - حضور افراد داوطلبانه و اختیاری است. ۷-مشابه سازی نظریات آزاد است.

صفحه 33:
الف) خلاقیت و تولید انديشه ۱ - بیان و تفهیم موضوع جلسه. به وسیلة رئیس جلسه. ۲ - اعلام وظایف اعضاء منشیها و مشاهدهكنند كان به وسيلة رئيس جلسه. ۳- بیان قوانین جلسه به وسیلةٌ رئيس جلسه. ۶ - شروع جلسه بارش مغزی و ارائه نظریات به صورت چرخشی و نوبتی. ۵ - ثبت نظریات و آرای بیان شده در حين اجرای جلسه به وسیلة منشی. مراحل روش بارش مغزی: ب) قضاوت و ارزشیابی پس از پایان ارائه نظرات نوبت قضاوت و ارزشیابی می رسد. نظرات توسط منشی خوانده می شود و اعضا پیرامون آن نظرات موافق و مخالف خود رامی دهند. می توان نظرات را اولویت بندی نمود یعنی نظراتی را که بیشترین رای را می اورند در اولویت قرار دهیم.

صفحه 34:
9 .يك يا جند نفر منشى اعضاى شركت كننده عه آفراد شر کت کننده در جلسه بارش مقزی, متفاوت و از ۱۰ :۲ ۰۰۰ نذ را متغیر است. به نظر میرسد که عدة افراد براساس دايرة اطلاعات آنال اژ ضوع تمبین مبشرد. مشاهده کنندگان

صفحه 35:
pote

صفحه 36:

صفحه 37:
ا ‎Tg Sais eee‏ ‎ede 3‏ ۱۳ نشان می دهند (میرز »۱۹۷۴) ولی باید دانست که کودکان به طور انفعالی کسب دانش نمی کنند بلکه آن ها از طریق فعالیت و کنش متقابل با محیط دست به خلق چیزهایی می زنند که پیاژه آن را ساخت های ذهنی می نامد . (پیاژه ۱۹۷۶) کودک در تعاملش با محيط دير يا زود با تناقضات رو به رو می شود . یعنی با مسائلی برخورد می کند که در ساختار فکری موجودش نمی گنجد این تناقضات باعث ایجاد حللت عدم تعادل در او می شود و لین عدم تعادل موجب تفکر و فعالیت او مبی گردد .

صفحه 38:
مى دهد . در اين الكو انش آموزان | خرف بوسر ح ‎sly cul eal ae‏ 3 بل عدم تعادل و أيجاد تمادل مجددب حيط اكلام د

صفحه 39:
1 کز دانش آموزان روی موقعیت ارائه شده . پرسش های دانش آموزان پیرامون موقعیت . هوشیاری معلم و خودداری از توضیح مستقیم درباره ی موقعیت .

صفحه 40:
دانش آموزان. إسط اطلاعات از منابع معتبر مانند كتاب و ... تو. ها هت ود طبقه بندی : نْ مسئله ‎Sgt Bees‏ ‎See meee‏ های جدید

صفحه 41:
Lip ign هنگام یادگیری. نیمکره چپ مغز بیشترین فعالیت را دارد چرا که دریافت. پردازش و رمزگردانی کلمات بیشتر در لین قسمت از مغضز انجام می گیرد . اما چنانچه ابزارهای چند حسی چون چارت و نمودان‌نقشه فیلم و... استفاده کنیم قسمت راست مغز بیشتر در جریان یادگیری فعال شده و یادگیری موثرتر و بازدهی بیشتر می شود فعالیست هایی مانند تجسم . تحیل . شناخت رنگ بیش تر مربوط به نیمکره ی راست مغز می باشندیکی از این ابزارهایی که تهیه آن توسط خود معلم انجام می گیرد و امروزه از آن به عنوان الگوی تدریس یاد می کنند نقشه مفهومی یا طرح های شبکه ای است.

صفحه 42:
مدل چارت سازمانی مدل مجموعه ای مدل همپوشی

صفحه 43:
#در این مدل عنوان اصلی در وسط طرح و داخل کادر قرار می گیرد و شاخه های اصلی در پیرامون عنوان اصلی قرار می كيرند. اكر برای شاخه های فرعی ترتیب قائل هستید طبق قرارداد در جهت حرکت عقربه های ساعت کار را دنبال کنید . در صورت لزوم می توانید شماره گذاری نیز انجام دهید زیرا مدل شعاعی به گونه ای است که هر نقطه ی آن می تواند آغاز و جهت حرکت در طرح باشد . سعی کنید بیش از ۵ يا شاخه ی اصلی وجود نداشته باشد و از حجیم شدن طرح جلوگیری کنید مدل شعاعی

صفحه 44:
#اين مدل به دليل نظم و زیبایی که دارد بيش ترين كاربرد را دارد در اين مدل عنوان اصلى در بالاى طرح قرار مى كيرد و شاخه هاى اصلى در يايين به آن متصل مى شوند و مطالب فرعى هر شاخه نيز به ترتيب در زير آن واقع مى شوند . در اين مدل تصويربردارى ذهنى راحت تر صورت مى كيرد و بازيابى مطالب آسان تر است . در اين مدل و نيز مدل شعاعى براى تشخيص مفاهيم اصلى از مفاهيم فرعی بهتر است شکل کادرهای این مفاهیم متفاوت باشد . (مانند آن چه در مثال های این دو مدل دیده می شود ).

صفحه 45:
#در این مدل عنوان اصلی سمت راست ‎١‏ قلب ‎Daa os cet‏ طرح قرار مى كيرد و شاخه های اصلی از طريق يك آكلاد به آن متصل مى گردد . مطالب فرعی نیز به همین شکل © سرخرك->خون راز قلب خارج ‎iS ge‏ به هر شاخه ی اصلی متصل می شود ۲-رگها ] سياهرگ سه خون را به قلب برمكردائتد : 2 بیرگ كثار ان در اين مدل نیز می توانید برای جدا ا #سرونف بیاغ ار ولا زود با ی ی کبس ۱ زرد كم نی های مختلف استفاده کنید. همچنین می | گردش خون ‎Sew phone‏ توخالی بسیار توی آب مود گوناگون توانید از راست به چپ (از مفاهیم اصلی اک تغییر نوع خ اندازه و هی رم ‎eee‏ د خرن رامع أن (ز درشت به ريز) بين مفاهيم اصلى تین مج و فرعی تفاوت ایجاد کنیداین کارها _ إدفع لبي در رار ميكروي ها تصویربرداری ذهنی | و بازیابی آن ‎ae‏ توسط ذهن را سرعت می بخشد .

صفحه 46:
اخزندگان ۸ بدن آن ها با پولک های. سخت بوشيده شده أست. این مدل در مواردی به کار می أ هتكام حركت محكم خود را روى زمين رود كه ميان مطالب وجوه ‎wae‏ ۲ = 41000 ‎‘ikea‏ ۱ پرندگان اشتراک وجود دارد و تأکید بر ‎ie‏ با بوستهي تر كرد وتازيق ۱ ویژگی های مشترک میان مطالب با ددع اصلى و هم جنين ديكر نكات ضرورى است . در اين مدل از اشكال منظم هندسى استفاده مى شود . #تخم هايى با بوستهى آفكى مى ‎SE‏ ‏و روى تخمهاى خود مى خوابد.

صفحه 47:
4 © © 06 6 5 ستخراح نکات کلیدی تشخيص مفاهيم اصلى از فرعی

صفحه 48:
mao Oo

صفحه 49:
از انديشه هاى نوين در زمینه ی موضوع های درسی متعدد » این است که دانش اموزان می توانند روش پژوهش ویژه ی هر درس را فراگیرند . به دیگر سخن برای هر موضوع درسی روش يا الگوی اد رد

صفحه 50:
ا و بزو عكري . برای یادگیری ‎ei‏ ‏اكيران بايد مهارت ها و توانمندى هابى را در زمينه ى جست و جوى اطلاعات و آماده سازی اطلاعات به دست آورند و تا حدودى ‎Spel‏ مربوط به منطق و علت و معلول را دریابند . بنا به باور ساچمن . عموم دانش آموزان توانایی آن را دارند که فرایند پژوهش را پیگیری کنند . هم چنین او باور دارد که به صورت مستقیم می توان پژوهش کردن را به کودکان آموخت. هدف نهایی از به کارگیری این روش ۰ پرورش فراگیرانی محقق و متکی به خود است.

صفحه 51:
۱ . ‏ان شیوه ی اجرا را نظم می دهند‎ eee ی و نتایج پژوهش را استخراج می کنند ۰ آنگاه از یافته های ‏ پژوهش گزارشی تهیه می کنند و به کلاس ارائه می دهند . در اين الكو توصيه مى شود كه انجام پژوهش به صورت گروهی صورت ‎tek‏ مهم ترین تفاوت این الگو با الگوی کاوشگری مربوط به شروع آن است . اجراى كام اول اين الكو با استفاده از جند سؤال جالب و تفکر برانگیز از متن درس جديد است كه توسط معلم طرح مى شود و از اهداف درس و موضوع يزوهش مى باشد

صفحه 52:
بیان دقیق موضوع اهداف و سژال های مورد پژوهش فرضیه سازی دانش آموزان ۲ جمع آوری اطلاعات به دست آوردن اطلاعات جهت بررسی فرضیه ها انجام آزمایش (آزمون) برای تعبین درستی یا نادرستی فرضیه ها مشاهده ی دقیق و یادداشت برداری

صفحه 53:
‎cs‏ معلم درباره ی روش نوشتن گزارش توسط دانش آموزان به صورت کتبی یا شفاهی ‏پررسی و ارزشیابی گزارش گروه ها

صفحه 54:
تس رای( ع) ۲ ‎we‏ € ۳ هدف در اين الگو افزایش تفکر خلاق (رشد خلاقیت) در فرد و گروه می باشد ‎see‏ اده از اين الگو ناچاریمبه طور عمده تفکر منطقی را کنار بگذاریم و به دنیایی که قدری خیال انگیز و غیرمنطقی است سفر کنیم خلاقیت در فعالیت های روزمره دارای اهمیت فراوان است

صفحه 55:
أ دو راه و ارد . را در برتو خلاقيت غريب و ناآشنا كنيم و در حقيقت ثلاً از شاكردان بخواهيم درباره ى كتاب علوم خود كه جيزى آشنا راه دوم : بر عكس راه اول است يعنى عقايد جديد و ناآشنا را معنى دار و أشنا کنیم . مثلاً از شاكردان بخواهيم تا بدن انسان را كه به تازكى دربارهى آن اطلاعاتى يه دست آورده اند با سيستم حصل و نقل تشسبیه کنند . يايه و اساس هر دو راه استفاده از تشبيه است در اينجا راهبرد اول يعنى آشنا را غريب كرداندن مورد بررسى قرار كرفته است .

صفحه 56:
گام اول: توصیف اولیه در اين مرحله بايد مقدمات لازم برای آغاز نوآفرینی فراهم شود. برای شروع باید اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان موضوع درس و مفاهیم اساسی مربوط به آن را به خوبی فراگرفته اند. بنابراین لازم است در ابتدا شرایط موجود و وضعیت فعلی به صورت ساده توصیف گردد. ايز توصیف می تواند با همکاری شما و دانش اموزانتان صورت پذ بدیهی است که در این مرحله توصیف اولیه موضوع بسیار ساده و معمولی خواهد بود ولی اجرای این مرحله برای شروع گام های بعدی و استفاده از قیاس ها حائز اهمیت است

صفحه 57:
۲ این نوع قیاس ممکن است مس » گیاه . حیوان یا موجود بی جان صورت گیرد . مثلاً از دانش آموزان بيرسيد : اتم شبيه جه جيزى است ايا اتم را یک اسان در نظر بگیریم به نظر شم ل اين مقايسه شروع خوبى براى بروز خلاقيت هاى ذهنى دانش آموزان است از اين مقايسه مى توان به افكار جديد دست يافت در اين قياس دانش آموزان به خلق جيزهاى جديد مى بردازند وقتى براى اولين بار دانش آموزان قياس مستقيم انجام مى دهند ممكن است به نظر شما بسيار ساده و معمولى باشد . ولى نااميد نشويد . كمى صبر و تحمل داشته باشيد براى بروز خلاقيت هاى بجه ها بايد به آن فرصت دهيد تباط با موضوع مطرح مى كنند را روى تابلو كلاس وست داشتنی ترین و به عبارت دیگر مهیج ترین و عجیب ترین قیاس را انتخاب کنند . برای انتخاب بهترین قیاس از دانش اموزان بخواهید دلیل بیاورند قیاس هایی که دانش آموزان در بچه ها بخواهید ب

صفحه 58:
گام سوم - قیاسی شخصی در قباس شخصی دانش آموز باید خود را به جای یک فرد دیگر . یک شیء . یک گیاه یا ... قرار دهد و آن گاه بگوید که چه احساسی دارد ؟ در پایان مرحله ی قبل دانش آموزان بهترین قیاس مستقیم را پس از بحث و تبادل نظر انتخاب كرده و روى تابلوى كلاس نوشته عد مرحله از آن ها بخواهيد خود را به جاى آن قرار داده و به توصيف وضعيت خود بيردازند . در قياس شخص بايد احساس نزديكى زياد با موضوع مورد مقايسه ايجاد شود . هر جه فاصله ى فرد با خودش بيش تر شود احتمال اين كه به افكار جديد برسد بيش تر است . سعى كنيد شرايط لازم براى دركيرى همدلانه و عاطفى با موضوع مورد نظر به وجود آيد .

صفحه 59:
گام چهارم - قباس تضاد در اين نوع قياس دو كلمه متضاد يا متناقض از یک موضوع بیان می شود اجراى اين مرحله بينش وسیع و عمیقی به دانش آموز می دهد . در واقع دانش آموز دو داوری ذهنی متفاوت در ارتباط با یک موجود یا پدیده را انجام داده و آن ها را به یکدیگر پیوند می دهد . در اين مرحله از فراگیران بخواهيد از بین قیاس ها و تشبیه هایی که در مراحل دوم و سوم (قیاس مستقیم و قیاس شخصی) انجام داده اند کلمات متضاد را انتخاب کنند . این کلمات متناقض را روی تابلوی کلاس بنویسید و از بچه ها بپرسید : «کدام کلمات پیش ترین تضاد را در ارتباط با موضوع نشان می دهند يا کدام کلمات متضاد برای شما جالب تر است ؟

صفحه 60:
گام پنجم - توصیف ‎BE‏ در این مرحله فراگیر به موضوع اصلی درس برگشته و از قیاس های برگزیده و تجربه هاى به دست آمده خود و دوستانش استفاده نموده وموضوع را دوباره توصیف می کند . اما اين بار به نوعى ديكر . در این مرحله به فراگیر یادآور شوید که کار اصلی شما يادكيرى مفاهيم اساسی مربوط به موضوع است و این قیاس ها (قیاس مستقیم .یاس شخمی ‏ تضاد‌ها)زمته ساز و تسهیل کننده فرآیند بادگیری شما است . در این گام از فراگیران بخواهید با استفاده از قیاس ها و تضادهای برگزیده و تمامی توصیف های انجام گرفته موضوع اصلی را به صورت خلاق (با داستان , تصویر و ...) بیان کنند . این نوشته ها و تصاویر در واقع جریان خلاقانه ای از ایده های شاگردان شما است که ارزش فوق العاده ای دارد و ار بی شما می تواند بر اساس این متن نهایی صورت oS

به نام خدا اداره آموزش و پرورش شهرستان کالت جواد شیر محمدی 1388 -6 کاوشگری -7طرح های شبکه ای -8الگوی تدریس .1تشکیل تیم :تعداد نفرات تیم بستگی به نظر معلم دارد .بهتر است در مراحل اولیه تعداد نفرات تیم کمتر باشد و به تدریج که دانش آموزان کار با تیم را آموختند ، می توان تیم هایی با تعداد بیشتر تشکیل داد .در این روش بهتر است تعداد افراد تیم فرد باشد ،زیرا در مراحلی که دانش آموزان نیاز به هم اندیشی دارند ،در صورتی که به توافق نرسیدند ،بتوانند رأی گیری کنند. .3ارائه سؤاالت به دانش آموزان :دانش آموزان در این مرحله باید به صورت انفرادی به سؤاالت پاسخ دهند .بهتر است سؤاالت از نوع صحیح ،غلط یا چندگزینه ای باشد .اگر در حین پاسخ گویی اطالعات آنها کافی نبود ،می توانند به متن مراجعه کنند که این امر باعث ایجاد انگیزه ی بیشتر برای یادگیری خواهد شد. .5ارائه ی کلید به دانش­آموزان (توسط معلم) و تصحیح برگه های فردی و تیمی توسط دانش آموزان . تیم 3 16 18 17 17 0 2 تیم 2 14 18 16/6 16 -17/64 3 جدول شماره ()1 تیم 1 13 18 15/4 18 56/52 1 پایین ترین نمره باالترین نمره معدل نمرات فردی نمره ی تیم نمره ی مؤثر بودن یادگیری رتبه معدل نمرات فردی – نمره تیمی ×100معدل نمرات فردی – نمره کل آزمون = نمره ی مؤثر بودن یادگیری یا کارآیی تیم الف) اگر نمره ی تیم باالتر از معدل نمرات فردی باشد ،در این حالت تیم برد داشته است یعنی تیم خوب عمل کرده و از منابعش به خوبی استفاده کرده در این حالت نمره ی مؤثر بودن عددی مثبت است. ب) اگر نمره ی تیم کمتر از معدل نمرات فردی باشد ،در این حالت تیم باخت داشته است و افراد در کار تیمی موفق نبوده اند .در این حالت نمره ی مؤثربودن عددی منفی است. ج) اگر نمره ی تیم برابر با معدل نمرات فردی باشد ،در این حالت کار تیمی بی اثر بوده است و تیم کارآیی خوبی نداشته است .در این حالت نمره ی مؤثر بودن صفر است. دو فرضیه اساس طرح تدریس اعضای تیم را می سازد. اولین فرضیه این است که هر یک از اعضای تیم قسمت متفاوتی از موضوع درسی را که قرار است همه یاد بگیرند مطالعه می کند. دوم آن که هر فراگیر می تواند به اعضای تیمش درس بدهد .بنابراین هر عضو هم به عنوان معلم هم به عنوان شاگرد عمل می کند. .1تشکیل تیم :تعداد افراد تیم برابر با تعداد قسمت های درس باشد .یعنی اگر شما درس را به 5قسمت کرده اید تیم ها باید 5نفره باشند .تیم ها را متناسب با موضوع درس نام گذاری کنید و یا از افراد تیم بخواهید برای تیم خود نامی انتخاب کنند. .6ارائه کلید به دانش آموزان توسط معلم .7نمره گذاری پاسخ های فردی :هر فرد برگه ی آزمون . خود را نمره می دهد .الزم است هر قسمت نمره اش جداگانه ملحوظ گردد مثًال نمرات علی این چنین است 4 :ـ 3ـ 4ـ 2ـ 3 تنیسون و همکارانش ( )1986تحقیقات مهمی درباره یادگیری مفاهیم انجام دادند .این محققان دو نوع آموزش را با هم مقایسه کردند در یک نوع آموزش به دانش اموزان ابتدا تعریف مفهوم و سپس نمونه ها و مثال ها ارائه می شود .در نوع دیگر آموزش ابتدا نمونه ها و مثال ها عرضه می شود و سپس دانش آموزان خودشان ویژگی های مفهوم و تعاریف را بدست می آورند .نتایج این تحقیق نشان داده است که روش دوم یعنی وقتی بررسی نمونه ها مقدم بر بحث درباره ی ویژگی ها و تعاریف مربوط به مفهوم مطرح می شود مطالب برای مدت طوالنی تری در ذهن دانش آموزان باقی می ماند . الگوی تعریف مفهوم بر این اساس و به منظور کمک به دانش اموزان در یادگیری مؤثرتر مفاهیم و بر اساس مطالعات برونر پیرامون شیوه تفکر طراحی گردیده است در این الگو مفاهیم و تعاریف به طور مستقیم در اختیار دانش آموز قرار نمی گیرد ابتدا نمونه هایی که در برخی از آنها ویژگی های مفهوم مورد نظر را دارا هستند و برخی دیگر فاقد آن ویژگی ها هستند (نمونه های مثبت و منفی) در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و دانش آموزان با مقایسه این نمونه ها به مفاهیم دست می یابند . مراحل اجرای الگوی دریافت مفهوم -1ارائه نمونه ها گزینش مفهوم مناسب و سازماندهی آن در غالب نمونه های مثبت و منفی توسط معلم ، مقایسه نمونه های مثبت و منفی با یکدیگر و فرضیه سازی توسط دانش آموزان. برای اجرای این مرحله باید از قبل برای مفهومی که می خواهیم آن را آموزش دهیم تعدادی نمونه مثبت و تعدادی نمونه منفی تهیه کنیم منظور از نمونه های مثبت نمونه هایی است که ویژگی آن مفهوم را دارا می باشد و منظور از نمونه های منفی نمونه هایی است که ویژگی آن مفهوم را دارا نمی باشد . مراحل اجرای الگوی دریافت مفهوم -2دستیابی به مفهوم ‏ارائه نمونه های بیشتر تأیید فرضیه درست ،نامگذاری مفهوم و بیان تعاریف توسط معلم دانش آموزان در مرحله ی قبل نمونه های مثبت و منفی را با یکدیگر مقایسه کرده اند و با توجه به عامل یا عوامل مشترکی که بین مثال های مثبت وجود داشته فرضیه هایی در ذهن آن ها نقش بسته است . در این مرحله چند نمونه ی دیگر در اختیار دانش آموزان قرار دهید ولی این بار مثبت یا منفی بودن آن ها را مشخص نکنید بلکه از دانش آموزان بخواهید که مثبت یا منفی بودن نمونه ها را بیان کنند . سپس اجازه دهید دانش آموزان فرضیه ها و تعاریف خود را ارائه دهند .فرضیه های درست را تأیید کرده و مفهوم را نام گذاری نمایید .در صورت لزوم از دانش آموزان بخواهید نمونه های دیگری مطرح کنند . مراحل اجرای الگوی دریافت مفهوم -3تحلیل شیوه ی تفکر ‏بحث گروهی درباره ی فرضیه ها بیان جریان تفکر دانش آموزان برای دست یابی به مفهوم توسط خود دانش آموزان در این مرحله از دانش آموزان بخواهید درباره ی تفکرات خود در دو مرحله ی قبل صحبت کنند . این روش برای مرور ،روش بسیار خوبی می باشد و بسیار شبیه روش تدریس اعضای تیم است. روش تقسیم موضوع روش تقسیم موضوع روش تقسیم موضوع ميكوشند براي ي ك گردهمايي كه از طريق آن عده‌اي ‌ ‌ «اجراي فن و همانجا ب ه ‌ انديشههايي كه ‌ مسئله بخصوص با انباشتن تمام افكارو ميگردد ،راه حلي بيابند». وسيلة اعضا ارائه ‌ در اين تعريف چند نكتة اساسي وجود دارد : 1ـ بارش فكري روش و فني گروهي است. ميگيرد تا راه حلي به 2ـ تالش فكري و ذهني به طور گروهي صورت ‌ دست آيد. 3ـ راه‌هايي براي حل يك مسئله ياموضوع پيشنهاد مي‌شود. 4ـ بارش فكري ،نوعي حمل ةذهني ب ه موض وع اس ت ك ه طي آن، شرايطي ايجاد مي‌شود تا شركت كنندگان ،في البداه ه نظر خ ود را ابراز دارند . 1ـ انتقاد ممنوع است. 2ـ قضاوت وارزش‌ يابي در مورد انديشه وفكر اعضا ممنوع است. 3ـ كميت انديشه‌ها و نظريات ،مطلوب است. 4ـ تركيب ،تلفیق و تغيير دادن انديشه ديگران آزاد است. 5ـ به نظريات غير معقول و غير منطقي و دور از ذهن بايد توجه شود. 6ـ حضور افراد داوطلبانه و اختياري است. 7ـ مشابه سازي نظريات آزاد است. مراحل روش بارش مغزي: الف) خالقيت و توليد انديشه 1ـ بيان و تفهيم موضوع جلسه ،به وسيلة رئيس جلسه. 2ـ اعالم وظايف اعضاء ،منشيها و مشاهدهكنندگان به وسيلة رئيس جلسه. 3ـ بيان قوانين جلسه به وسيلة رئيس جلسه. 4ـ شروع جلسه بارش مغزي و ارائه نظريات به صورت چرخشي و نوبتي. 5ـ ثبت نظريات و آراي بيان شده در حين اجراي جلسه به وسيلة منشي. ب) قضاوت و ارزشيابي پس از پایان ارائه نظرات نوبت قضاوت و ارزشیابی می رسد. نظرات توسط منشی خوانده می شود و اعضا پیرامون آن نظرات موافق و مخالف خود را می دهند .می توان نظرات را اولویت بندی نمود یعنی نظراتی را که بیشترین رای را می آورند در اولویت قرار دهیم. رئيس گروه رئيس گروه ،برنــامهريز و هــدايت كننــده گروه اســت و در ابتــداي جلســه آموزشهاي مقدماتي در خصوص اجرا را به اعضــا ميدهــد و كنــترل جلســه را بعهده دارد. يك يا چند نفر منشي اعضاي شركت كننده عدة افراد شركت كننده در جلسه بارش مغزي ،متفــاوت و از 10تــا 400نفر متغير است .به نظر ميرسد كه عدة افراد براساس دايرة اطالعات آنان از موضوع تعيين ميشود. مشاهده كنندگان ی لگ ا وی تدر س گ ش کاو ری الگوی تدریس کاوشگری الگوی تدریس کاوشگری مراحل اجرایی الگوی تدریس کاوشگری -1بر هم زدن تعادل ارائه ی یک موقعیت اسرارآمیز ،ابهام دار ،مهیج و غیر معمول از طریق انجام یک آزمایش ،تعریف یک پدیده ،نشان دادن یک عکس و ... -2پرسشگری تمرکز دانش آموزان روی موقعیت ارائه شده . ‏پرسش های دانش آموزان پیرامون موقعیت . ‏هوشیاری معلم و خودداری از توضیح مستقیم درباره ی موقعیت . مراحل اجرایی الگوی تدریس کاوشگری انواع طرح شبکه ای طرح شبکه ای را می توان به شکل های مختلف رسم نمود هر یک از این طرح های شبکه ای که بیش ترین کاربرد را در تدریس دارند ارائه می گردد : مدل شعاعی در این مدل عنوان اصلی در وسط طرح و داخل کادر قرار می گیرد و شاخه های اصلی در پیرامون عنوان اصلی قرار می گیرند .اگر برای شاخه های فرعی ترتیب قائل هستید طبق قرارداد در جهت حرکت عقربه های ساعت کار را دنبال کنید .در صورت لزوم می توانید شماره گذاری نیز انجام دهید زیرا مدل شعاعی به گونه ای است که هر نقطه ی آن می تواند آغاز و جهت حرکت در طرح باشد .سعی کنید بیش از 5یا 6شاخه ی اصلی وجود نداشته باشد و از حجیم شدن طرح جلوگیری کنید مدل چارت سازمانی این مدل به دلیل نظم و زیبایی که دارد بیش ترین کاربرد را دارد در این مدل عنوان اصلی در باالی طرح قرار می گیرد و شاخه های اصلی در پایین به آن متصل می شوند و مطالب فرعی هر شاخه نیز به ترتیب در زیر آن واقع می شوند .در این مدل تصویربرداری ذهنی راحت تر صورت می گیرد و بازیابی مطالب آسان تر است .در این مدل و نیز مدل شعاعی برای تشخیص مفاهیم اصلی از مفاهیم فرعی بهتر است شکل کادرهای این مفاهیم متفاوت باشد . (مانند آن چه در مثال های این دو مدل دیده می شود ). مدل مجموعه ای در این مدل عنوان اصلی سمت راست طرح قرار می گیرد و شاخه های اصلی از طریق یک آکالد به آن متصل می گردد .مطالب فرعی نیز به همین شکل به هر شاخه ی اصلی متصل می شود .در این مدل نیز می توانید برای جدا کردن مفاهیم اصلی از فرعی از رنگ های مختلف استفاده کنید .همچنین می توانید از راست به چپ (از مفاهیم اصلی به فرعی) با تغییر نوع خط و یا اندازه ی آن (از درشت به ریز) بین مفاهیم اصلی و فرعی تفاوت ایجاد کنیداین کارها تصویربرداری ذهنی از نقشه و بازیابی آن توسط ذهن را سرعت می بخشد . مدل همپوشی ‏این مدل در مواردی به کار می رود که میان مطالب وجوه اشتراک وجود دارد و تأکید بر ویژگی های مشترک میان مطالب اصلی و هم چنین دیگر نکات ضروری است .در این مدل از اشکال منظم هندسی استفاده می شود . مراحل اجرای الگوی تدریس از طریق نقشه ی مفهومی -1استخراج نکات کلیدی ‏oروخوانی درس به صورت فردی یا گروهی ‏oتوجه به عناوین ،نکات کلیدی و مفاهیم مهم درس ‏oیادداشت برداری از مطالب مهم -2تشخیص مفاهیم اصلی از فرعی ‏oتشخیص مفاهیم اصلی و فرعی ‏oتصمیم گیری درباره ی مدل نقشه ‏oتعیین تعداد شاخه های اصلی و فرعی مراحل اجرای الگوی تدریس از طریق نقشه ی مفهومی -3تکمیل نقشه ‏oرسم نقشه ی مفهومی ‏oنوشتن مفاهیم اصلی و فرعی داخل نقشه ‏oاستفاده از رنگ ،شکل و....برای جدا کردن شاخه های اصلی و فرعی از یکدیگر -4ارزشیابی ‏oبررسی نقشه های مفهومی دانش آموزان ‏oبحث و گفتگو جهت اصالح نقشه ها ‏oارائه سؤال به صورت نقشه ی مفهومی از درس توسط معلم یکی از اندیشه های نوین در زمینه ی موضوع های درسی متعدد ،این است که دانش اموزان می توانند روش پژوهش ویژه ی هر درس را فراگیرند .به دیگر سخن برای هر موضوع درسی روش یا الگوی پژوهشی خاصی وجود دارد . پژوهش آموزش نظریه پرداز اصلی آموزش شیوه ی پژوهش ریچارد ساچمن است . اندیشمندانی چون ساچمن ،برونر و آزوبل معتقدند که انسان ها به طور طبیعی محقق و پژوهشگرند .برای یادگیری شیوه ی پژوهش ، فراگیران باید مهارت ها و توانمندی هایی را در زمینه ی جست و جوی اطالعات و آماده سازی اطالعات به دست آورند و تا حدودی اصول مربوط به منطق و علت و معلول را دریابند .بنا به باور ساچمن ،عموم دانش آموزان توانایی آن را دارند که فرایند پژوهش را پیگیری کنند .هم چنین او باور دارد که به صورت مستقیم می توان پژوهش کردن را به کودکان آموخت .هدف نهایی از به کارگیری این روش ، پرورش فراگیرانی محقق و متکی به خود است. پژوهش آموزش در الگوی تدریس پژوهش آموزی معلم ،دانش آموزان را در موقعیت مسئله قرار می دهد و چند سؤال جالب و تفکر برانگیز از متن درس طرح می کند ،سپس دانش آموزان شیوه ی اجرا را نظم می دهند .اطالعات را جمع آوری و نتایج پژوهش را استخراج می کنند ،آنگاه از یافته های پژوهش گزارشی تهیه می کنند و به کالس ارائه می دهند . در این الگو توصیه می شود که انجام پژوهش به صورت گروهی صورت پذیرد . مهم ترین تفاوت این الگو با الگوی کاوشگری مربوط به شروع آن است . اجرای گام اول این الگو با استفاده از چند سؤال جالب و تفکر برانگیز از متن درس جدید است که توسط معلم طرح می شود و از اهداف درس و موضوع پژوهش می باشد مراحل اجرای الگوی تدریس پژوهش آموزی -1مشخص کردن مسئله پژوهش آموزش انتخاب مسئله قرار دادن دانش آموزان در موقعیت مسئله هماهنگی با گروه ها و آزمایشگاه مدرسه جهت تهیه ی وسایل و امکانات مورد نیاز -2بیان مسئله بیان دقیق موضوع اهداف و سؤال های مورد پژوهش فرضیه سازی دانش آموزان -3جمع آوری اطالعات به دست آوردن اطالعات جهت بررسی فرضیه ها انجام آزمایش (آزمون) برای تعیین درستی یا نادرستی فرضیه ها مشاهده ی دقیق و یادداشت برداری مراحل اجرای الگوی تدریس پژوهش آموزی پژوهش آموزش -4تجزیه و تحلیل اطالعات بررسی و سازماندهی اطالعات جمع بندی و نتیجه گیری از اطالعات کسب شده قضاوت درباره ی درستی یا نادرستی فرضیه ها -5ارائه گزارش توضیح معلم درباره ی روش نوشتن گزارش توسط دانش آموزان به صورت کتبی یا شفاهی بررسی و ارزشیابی گزارش گروه ها بدیعه پردازی ( مقایسه ای) گام اول :توصیف اولیه در این مرحله باید مقدمات الزم برای آغاز نوآفرینی فراهم شود .برای شروع باید اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان موضوع درس و مفاهیم اساسی مربوط به آن را به خوبی فراگرفته اند .بنابراین الزم است در ابتدا شرایط موجود و وضعیت فعلی به صورت ساده توصیف گردد .این توصیف می تواند با همکاری شما و دانش آموزانتان صورت پذیرد . بدیهی است که در این مرحله توصیف اولیه موضوع بسیار ساده و معمولی خواهد بود ولی اجرای این مرحله برای شروع گام های بعدی و استفاده از قیاس ها حائز اهمیت است بدیعه پردازی ( مقایسه ای) گام دوم – قیاس مستقیم قیاس مستقیم مقایسه ی ساده دو موجود یا دو مفهوم است این نوع قیاس ممکن است به صورت همانند سازی با یک شخص ،گیاه ،حیوان یا موجود بی جان صورت گیرد . مثًال از دانش آموزان بپرسید :اتم شبیه چه چیزی است یا اتم را یک انسان در نظر بگیریم به نظر شما اتم چگونه انسانی است ؟ این مقایسه شروع خوبی برای بروز خالقیت های ذهنی دانش آموزان است از این مقایسه می توان به افکار جدید دست یافت در این قیاس دانش آموزان به خلق چیزهای جدید می پردازند وقتی برای اولین بار دانش آموزان قیاس مستقیم انجام می دهند ممکن است به نظر شما بسیار ساده و معمولی باشد .ولی ناامید نشوید .کمی صبر و تحمل داشته باشید . برای بروز خالقیت های بچه ها باید به آن فرصت دهید . قیاس هایی که دانش آموزان در ارتباط با موضوع مطرح می کنند را روی تابلو کالس بنویسید و از بچه ها بخواهید بهترین ،دوست داشتنی ترین و به عبارت دیگر مهیج ترین و عجیب ترین قیاس را انتخاب کنند .برای انتخاب بهترین قیاس از دانش اموزان بخواهید دلیل بیاورند . بدیعه پردازی ( مقایسه ای) گام سوم – قیاسی شخصی در قیاس شخصی دانش آموز باید خود را به جای یک فرد دیگر ،یک شیء ،یک گیاه یا ...قرار دهد و آن گاه بگوید که چه احساسی دارد ؟ در پایان مرحله ی قبل دانش آموزان بهترین قیاس مستقیم را پس از بحث و تبادل نظر انتخاب کرده و روی تابلوی کالس نوشته اند .در این مرحله از آن ها بخواهید خود را به جای آن قرار داده و به توصیف وضعیت خود بپردازند .در قیاس شخص باید احساس نزدیکی زیاد با موضوع مورد مقایسه ایجاد شود .هر چه فاصله ی فرد با خودش بیش تر شود احتمال این که به افکار جدید برسد بیش تر است .سعی کنید شرایط الزم برای درگیری همدالنه و عاطفی با موضوع مورد نظر به وجود آید . بدیعه پردازی ( مقایسه ای) گام چهارم – قیاس تضاد در این نوع قیاس دو کلمه متضاد یا متناقض از یک موضوع بیان می شود اجرای این مرحله بینش وسیع و عمیقی به دانش آموز می دهد .در واقع دانش آموز دو داوری ذهنی متفاوت در ارتباط با یک موجود یا پدیده را انجام داده و آن ها را به یکدیگر پیوند می دهد .در این مرحله از فراگیران بخواهید از بین قیاس ها و تشبیه هایی که در مراحل دوم و سوم (قیاس مستقیم و قیاس شخصی) انجام داده اند کلمات متضاد را انتخاب کنند . این کلمات متناقض را روی تابلوی کالس بنویسید و از بچه ها بپرسید : «کدام کلمات بیش ترین تضاد را در ارتباط با موضوع نشان می دهند یا کدام کلمات متضاد برای شما جالب تر است ؟ بدیعه پردازی ( مقایسه ای) گام پنجم – توصیف خالق در این مرحله فراگیر به موضوع اصلی درس برگشته و از قیاس های برگزیده و تجربه های به دست آمده خود و دوستانش استفاده نموده وموضوع را دوباره توصیف می کند . اما این بار به نوعی دیگر .در این مرحله به فراگیر یادآور شوید که کار اصلی شما یادگیری مفاهیم اساسی مربوط به موضوع است و این قیاس ها (قیاس مستقیم ،قیاس شخصی ،تضادها)زمینه ساز و تسهیل کننده فرآیند یادگیری شما است . در این گام از فراگیران بخواهید با استفاده از قیاس ها و تضادهای برگزیده و تمامی توصیف های انجام گرفته موضوع اصلی را به صورت خالق (با داستان ،تصویر و )... بیان کنند . این نوشته ها و تصاویر در واقع جریان خالقانه ای از ایده های شاگردان شما است که ارزش فوق العاده ای دارد و ارزشیابی شما می تواند بر اساس این متن نهایی صورت گیرد .

51,000 تومان