صفحه 1:
صفحه 2:
ردن ادس ار لراك اندرا #7
اداره آموزش و پرورش شهرستان کلات
جواد شیر محمدی ۱۳۸۸
صفحه 3:
۹ ونم 6-
ام
'-هيافتك م
ع وطورع
۵ ادلی کی
كا مشكركا
۳ شبكه
z aie
ای
8-الگوی
gas pl
صفحه 4:
a 4 :
لو ORG
es
The Team Effectiveness Design (TED))
در اين روش مربی درس را ارائه نمی دهد . بلکه ابزار
یادگیری را توزیم میکند وبه دلل شآموزان کمک
می کند تا ف رآیند بادگیری خویش را پیگیری نمایند.
صفحه 5:
و به fee ae ون
می توان تیم هایی با تعداد بي بیشتر تشکیل داد. ells
لا هت است تعداد افراد تیم فرد باشل» زیر در
مراحلی که دانش lj gel نیاز به هم اندیشی دارند » در
ور که » توافق پرسدند ۰ بواند رای MS oS
صفحه 6:
#ااراثه سؤالات يه داش انش آموزان : دانش آموزان در این
ات ee.
از نو غلط یا چندگزینه ای باشد. اگر در oe
ات از کافی نبود . می توانند به متن ۳
ایجاد انگیزه ی بیشتر برای یادگیری خواهد شد.
صفحه 7:
۵ارائه ی کلید به دانشآموزان (توسط معلم) و تصحیح برگه
های فردی و تیمی توسط دانش آموزان .
صفحه 8:
over -۶ : نمره ی موثر بودن بادا
وج دي _معدل تعرات فردی - نمرء قيعي
معدل تمرات فردی - نمره کل آزمون ۶ نمره ی مژثر بودن یادگیری یا کارآیی تیم
صفحه 9:
الف) اگر نمره ی تیم بالاتر از معدل نمرات فردی باشد . در
اين حالت تیم برد داشته است یعنی تیم خوب عمل کرده و
د متاسي warty اسفاده کرده در این تعالت تمرم و مور
بودن عددی مثبت است.
ب) اگر نمره ی تیم کمتر از معدل نمرات فردی باشد. در
این حالت تیم باخت داشته است و افراد در کار تیمی موفق
نبوده اند. در این حالت نمره ی موثربودن عددی منفی است.
ج) اگر نمره ی تیم برابر پا معدل نمرات فردی باشد . در اين
حالت کار تیمی بی اثر بوده است و تیم کارایی خوبی
نداشته است,در این سالتنمره ی موثربودن صفر است.
صفحه 10:
Ph ode 440 ۱
تفت در تصحح می تون وه ما رم ۲۳۳
و دانش آموزان ورقه ی دوستان خود را تصحیح کنند. نمسره
ای که هر فرد در این مرحله کسپ نموده به عنوان نمره ی
هر فرد در دفتر کلاسی ثبت می شود. می توان یک نمصره ی
تيممى همدر دفتر براى افراد تيم ثبت نمود.
صفحه 11:
کم
(iheveam Member leaching Design) ۱۱۱۱۵
صفحه 12:
صفحه 13:
5 تيم 0 د. تیم 2
ee 0 نام كنارى كنيد وبا ۱۳۳
براى تيم خود نامى انتخاب كنند.
صفحه 14:
دوم درس و . هر تیم شماره ی ۴۳
ول کار es po ۱۳۳
خود را مطالعه می کند و پادداشت برداری می کند ۰ خلاصه
لحي me LS ارت ی کشد و ..
صفحه 15:
۲ تیم ۲ تیم ١ تيم
EE oa
0 na
a =
تیم ۴ تیم ۵
صفحه 16:
۳
با هم و به همین صورت افرادی که یک قسمت
ک را مطالعه نموده اند تیم تخصصی تشکیل می
دهند.بعضی از معلمین به خاطر کمبود وقت این مرحله را اجرا
ne ‘ ۲
صفحه 17:
US , بعد قسمت دوم و به همین ترتیب تا ْ
قسمت در هنگام تدریس افراد مجاز به مراجعه به مستن نمی
باشند آنها می توانند به یادداشت ها و خلاصه های خود
مرا کنن_-" دم
صفحه 18:
ارائه كليد به دانش آموزان توسط معلم
۷نمره گذاری پاسخ های فردی : هر فرد برگه ی آزمون
خود را نمره می دهد. لازم است هر قسمت نمره اش جداگانه ملحوظ
ود ما تمرات علی این چنن است ۰ ۶-۲-۶ ۲۲
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
تنیسون و همکارانش (۱۹۸۶) تحقیقات مهمی درباره یاد گیری مفاهیم انجام دادند . این
محققان دو نوع آموزش را با هم مقایسه کردند در یک نوع آموزش به دانش امو
ابتدا تعریف مفهوم و سپس نمونه ها و مثال ها ارائه می شود . در نوع دیگر آموزش
ابتدا نمونه ها و مثال ها عرضه می شود و سپس دانش آموزان خودشان ویژگی های
مفهوم و تعاریف را بدست می آورند . نتایج این تحقیق نشان داده است که روش دوم
یعنی وقتی بررسی نمونه ها مقدم بر بحث درباره ی ویژگی ها و تعاریف مربوط به
حفهوم مطرح می شود مطالب برای مدت طولانی تری در ذهن دانش آموزان باقی
می ماند .
صفحه 22:
الگوی تعریف مفهوم بر این اساس و به منظور کمک به دانش اموزان در
اد گیری موْثرتر «فاهیم و بر اساس مطالعات بروثر پیرامون. شیوه تفکر طراحی
گردیده است در اين الگو مقاهیم و تعاریف به طور مستقیم در اختیار دانش
آموز قرار نمی گیرد ابتدا نمونه هایی که در برخی از آنها ویژگی های
مفهوم مورد نظر را دارا هستند و برخی دیگر فاقد آن ویژگی ها هستند
(نمونه های مثبت و منفی) در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و دانش
آموزان با مقایسه این نمونه ها به مفاهیم دست می پابند .
صفحه 23:
رای اجرای این مرحله باید از قبل برای مفهومی که می نحواهیم آن را آموزش
تعدادی نمونه مثبت و تعدادی نمونه منفی تهیه کنیم منظور از نمونه های مثبت نمونه
هایی است که ویژگی آن مفهوم را دارا می باشد و منظور از نمونه های منفی نمونه
هایی است که ویژگی آن مفهوم را دارا نمی باشد .
صفحه 24:
em میت رس زا یکدیگر مقایسه کرده اند وبا توجه به
عامل يا عوامل مشتركى كه بين مثال های میت وجود داشته فرضیه هایی در ذهن آن ها نقش بسته
است .
در این مرحله چند نمونه ی دیگر در اختبار دانش آموزان قرار دهید ولی این بار مثبت یا منفی بودن آن
ها را مشخص نکنید بلکه از دانش آموزان بخواهید که مثبت یا منفی بودن نمونه ها را بیان کنند .
سپس اجازه دهید دانش آموزان فرضیه ها و تعاریف خود را ارائه دهند . فرضیه های درست را تأیید
کرده و مفهوم را نام گذاری نمایید . در صورت لزوم از دانش آموزان بخواهید نمونه های دیگری
مطرح کنند .
صفحه 25:
مراحل اجراى الكوى دريافت مفهوم
*- تخليل شيوه ى نفكر
ealees O15 sel Veeco wee ار
تفکرات خود در دو مرحله ی قبل صحبت کنند .
صفحه 26:
بر
Oe 7 دس
ال ا ا ال ا Cl Wee oe)
بسيار شبيه روش تدريس اعضاى تيم است.
صفحه 27:
۸
oa KN SO OS چم
2
Nel ۲ تيم 4 تیم ۴ تیم Bist
صفحه 28:
© © جع و ED
صفحه 29:
۲ و دم نی تقد بگوید هر طرح
جمع نمرات ۲۰ شود پا نظارت معلم همه ی فرا ary
للل©ط اسآ" »_» »۲۰
قسمتی نشده اند . فعالیت اضافی به عنوان تکلیف جبرانی در نظر گرفته می شود .
ور این روش همه ی فراگیران فعال هستند و بسرای مسرور میحت کسترده ای از
موضوع درسی به کار می رود.
صفحه 30:
صفحه 31:
aa = 1
a“ 5 9 1
تعريف بارش مغزى
ی
0 مدت PD ath ee
1 ee
در این تعریف چند نکتة اساسی وجود دارد :
او ری زوس کی بروهی ات
فکری و ذهنیبه طور گروهی صورت میگیردتا راه حلیبه
دست آید.
۳ - راههایی برای حل یک مسئله یاموضوع پیشنهاد میشود. . _
۴- بارش فکری, نوعی حملهذهنی به موضوع است که طي لن.
شرایطی ایجاد میشود تا شرکت کنندگان. فی البداهه نظر خود را
ابراز دارند
صفحه 32:
1- ترکیب. تلفیق و تغییر دادن اندیشه دیگران آزاد است.
۵ - به نظریات غیر معقول و غیر منطقی و دور از ذهن باید توجه شود.
۶ - حضور افراد داوطلبانه و اختیاری است.
۷-مشابه سازی نظریات آزاد است.
صفحه 33:
الف) خلاقیت و تولید انديشه
۱ - بیان و تفهیم موضوع جلسه. به وسیلة
رئیس جلسه.
۲ - اعلام وظایف اعضاء منشیها و
مشاهدهكنند كان به وسيلة رئيس جلسه.
۳- بیان قوانین جلسه به وسیلةٌ رئيس
جلسه.
۶ - شروع جلسه بارش مغزی و ارائه
نظریات به صورت چرخشی و نوبتی.
۵ - ثبت نظریات و آرای بیان شده در حين
اجرای جلسه به وسیلة منشی.
مراحل روش بارش مغزی:
ب) قضاوت و ارزشیابی
پس از پایان ارائه نظرات نوبت
قضاوت و ارزشیابی می رسد.
نظرات توسط منشی خوانده می
شود و اعضا پیرامون آن نظرات
موافق و مخالف خود رامی
دهند. می توان نظرات را اولویت
بندی نمود یعنی نظراتی را که
بیشترین رای را می اورند در
اولویت قرار دهیم.
صفحه 34:
9
.يك يا جند نفر منشى
اعضاى شركت كننده
عه آفراد شر کت کننده در جلسه بارش مقزی, متفاوت و از ۱۰ :۲ ۰۰۰ نذ را
متغیر است. به نظر میرسد که عدة افراد براساس دايرة اطلاعات آنال اژ
ضوع تمبین مبشرد.
مشاهده کنندگان
صفحه 35:
pote
صفحه 36:
صفحه 37:
ا Tg Sais eee
ede 3 ۱۳
نشان می دهند (میرز »۱۹۷۴) ولی باید دانست که کودکان به طور انفعالی کسب دانش
نمی کنند بلکه آن ها از طریق فعالیت و کنش متقابل با محیط دست به خلق چیزهایی
می زنند که پیاژه آن را ساخت های ذهنی می نامد . (پیاژه ۱۹۷۶) کودک در تعاملش
با محيط دير يا زود با تناقضات رو به رو می شود . یعنی با مسائلی برخورد می کند
که در ساختار فکری موجودش نمی گنجد این تناقضات باعث ایجاد حللت عدم
تعادل در او می شود و لین عدم تعادل موجب تفکر و فعالیت او مبی گردد .
صفحه 38:
مى دهد . در اين الكو انش آموزان | خرف بوسر
ح sly cul eal ae
3 بل عدم تعادل و أيجاد تمادل مجددب حيط اكلام د
صفحه 39:
1
کز دانش آموزان روی موقعیت ارائه شده .
پرسش های دانش آموزان پیرامون موقعیت .
هوشیاری معلم و خودداری از توضیح مستقیم درباره ی موقعیت .
صفحه 40:
دانش آموزان.
إسط
اطلاعات از منابع معتبر مانند كتاب و ... تو.
ها
هت ود
طبقه بندی
: نْ مسئله
Sgt Bees
See meee های جدید
صفحه 41:
Lip ign
هنگام یادگیری. نیمکره چپ مغز بیشترین فعالیت را دارد چرا که
دریافت. پردازش و رمزگردانی کلمات بیشتر در لین قسمت از مغضز
انجام می گیرد . اما چنانچه ابزارهای چند حسی چون چارت و
نموداننقشه فیلم و... استفاده کنیم قسمت راست مغز بیشتر در جریان
یادگیری فعال شده و یادگیری موثرتر و بازدهی بیشتر می شود فعالیست
هایی مانند تجسم . تحیل . شناخت رنگ بیش تر مربوط به نیمکره ی
راست مغز می باشندیکی از این ابزارهایی که تهیه آن توسط خود معلم
انجام می گیرد و امروزه از آن به عنوان الگوی تدریس یاد می کنند نقشه
مفهومی یا طرح های شبکه ای است.
صفحه 42:
مدل چارت سازمانی
مدل مجموعه ای
مدل همپوشی
صفحه 43:
#در این مدل عنوان اصلی در وسط طرح
و داخل کادر قرار می گیرد و شاخه های
اصلی در پیرامون عنوان اصلی قرار می
كيرند. اكر برای شاخه های فرعی ترتیب
قائل هستید طبق قرارداد در جهت
حرکت عقربه های ساعت کار را دنبال
کنید . در صورت لزوم می توانید شماره
گذاری نیز انجام دهید زیرا مدل شعاعی
به گونه ای است که هر نقطه ی آن می
تواند آغاز و جهت حرکت در طرح
باشد . سعی کنید بیش از ۵ يا شاخه
ی اصلی وجود نداشته باشد و از حجیم
شدن طرح جلوگیری کنید
مدل شعاعی
صفحه 44:
#اين مدل به دليل نظم و زیبایی که دارد
بيش ترين كاربرد را دارد در اين مدل
عنوان اصلى در بالاى طرح قرار مى
كيرد و شاخه هاى اصلى در يايين به آن
متصل مى شوند و مطالب فرعى هر
شاخه نيز به ترتيب در زير آن واقع مى
شوند . در اين مدل تصويربردارى ذهنى
راحت تر صورت مى كيرد و بازيابى
مطالب آسان تر است . در اين مدل و نيز
مدل شعاعى براى تشخيص مفاهيم اصلى
از مفاهيم فرعی بهتر است شکل
کادرهای این مفاهیم متفاوت باشد .
(مانند آن چه در مثال های این دو مدل
دیده می شود ).
صفحه 45:
#در این مدل عنوان اصلی سمت راست ١ قلب Daa os cet
طرح قرار مى كيرد و شاخه های اصلی
از طريق يك آكلاد به آن متصل مى
گردد . مطالب فرعی نیز به همین شکل © سرخرك->خون راز قلب خارج iS ge
به هر شاخه ی اصلی متصل می شود ۲-رگها ] سياهرگ سه خون را به قلب برمكردائتد
: 2 بیرگ كثار ان
در اين مدل نیز می توانید برای جدا ا #سرونف بیاغ ار ولا زود با
ی ی کبس ۱ زرد كم نی
های مختلف استفاده کنید. همچنین می | گردش خون Sew phone
توخالی
بسیار توی
آب مود گوناگون
توانید از راست به چپ (از مفاهیم اصلی اک
تغییر نوع خ اندازه و هی رم
eee د خرن رامع
أن (ز درشت به ريز) بين مفاهيم اصلى تین مج
و فرعی تفاوت ایجاد کنیداین کارها _ إدفع لبي در رار ميكروي ها
تصویربرداری ذهنی | و بازیابی آن ae
توسط ذهن را سرعت می بخشد .
صفحه 46:
اخزندگان
۸ بدن آن ها با پولک های.
سخت بوشيده شده أست. این مدل در مواردی به کار می
أ هتكام حركت محكم خود را روى زمين رود كه ميان مطالب وجوه
wae ۲ = 41000
‘ikea ۱ پرندگان اشتراک وجود دارد و تأکید بر
ie با بوستهي
تر كرد وتازيق ۱ ویژگی های مشترک میان مطالب
با ددع اصلى و هم جنين ديكر نكات
ضرورى است . در اين مدل از
اشكال منظم هندسى استفاده مى
شود .
#تخم هايى با بوستهى آفكى مى SE
و روى تخمهاى خود مى خوابد.
صفحه 47:
4 © ©
06 6 5
ستخراح نکات کلیدی
تشخيص مفاهيم اصلى از فرعی
صفحه 48:
mao Oo
صفحه 49:
از انديشه هاى نوين در زمینه ی موضوع های درسی متعدد » این
است که دانش اموزان می توانند روش پژوهش ویژه ی هر درس را
فراگیرند . به دیگر سخن برای هر موضوع درسی روش يا الگوی
اد رد
صفحه 50:
ا و بزو عكري . برای یادگیری ei
اكيران بايد مهارت ها و توانمندى هابى را در زمينه ى جست و
جوى اطلاعات و آماده سازی اطلاعات به دست آورند و تا حدودى
Spel مربوط به منطق و علت و معلول را دریابند . بنا به باور
ساچمن . عموم دانش آموزان توانایی آن را دارند که فرایند پژوهش
را پیگیری کنند . هم چنین او باور دارد که به صورت مستقیم می توان
پژوهش کردن را به کودکان آموخت. هدف نهایی از به کارگیری این
روش ۰ پرورش فراگیرانی محقق و متکی به خود است.
صفحه 51:
۱ . ان شیوه ی اجرا را نظم می دهند eee
ی و نتایج پژوهش را استخراج می کنند ۰ آنگاه از یافته های
پژوهش گزارشی تهیه می کنند و به کلاس ارائه می دهند .
در اين الكو توصيه مى شود كه انجام پژوهش به صورت گروهی صورت
tek
مهم ترین تفاوت این الگو با الگوی کاوشگری مربوط به شروع آن است .
اجراى كام اول اين الكو با استفاده از جند سؤال جالب و تفکر برانگیز از
متن درس جديد است كه توسط معلم طرح مى شود و از اهداف درس و
موضوع يزوهش مى باشد
صفحه 52:
بیان دقیق موضوع اهداف و سژال های مورد پژوهش
فرضیه سازی دانش آموزان
۲ جمع آوری اطلاعات
به دست آوردن اطلاعات جهت بررسی فرضیه ها
انجام آزمایش (آزمون) برای تعبین درستی یا نادرستی فرضیه ها
مشاهده ی دقیق و یادداشت برداری
صفحه 53:
cs معلم درباره ی روش نوشتن گزارش توسط دانش آموزان به صورت کتبی
یا شفاهی
پررسی و ارزشیابی گزارش گروه ها
صفحه 54:
تس رای( ع) ۲
we € ۳
هدف در اين الگو افزایش تفکر خلاق (رشد خلاقیت) در فرد و گروه
می باشد see اده از اين الگو ناچاریمبه طور عمده تفکر
منطقی را کنار بگذاریم و به دنیایی که قدری خیال انگیز و غیرمنطقی
است سفر کنیم خلاقیت در فعالیت های روزمره دارای اهمیت فراوان
است
صفحه 55:
أ دو راه و ارد . را
در برتو خلاقيت غريب و ناآشنا كنيم و در حقيقت
ثلاً از شاكردان بخواهيم درباره ى كتاب علوم خود كه جيزى آشنا
راه دوم : بر عكس راه اول است يعنى عقايد جديد و ناآشنا را معنى دار و أشنا
کنیم . مثلاً از شاكردان بخواهيم تا بدن انسان را كه به تازكى دربارهى آن
اطلاعاتى يه دست آورده اند با سيستم حصل و نقل تشسبیه کنند .
يايه و اساس هر دو راه استفاده از تشبيه است در اينجا راهبرد اول
يعنى آشنا را غريب كرداندن مورد بررسى قرار كرفته است .
صفحه 56:
گام اول: توصیف اولیه
در اين مرحله بايد مقدمات لازم برای آغاز نوآفرینی فراهم شود. برای
شروع باید اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان موضوع درس و مفاهیم
اساسی مربوط به آن را به خوبی فراگرفته اند. بنابراین لازم است در ابتدا
شرایط موجود و وضعیت فعلی به صورت ساده توصیف گردد. ايز
توصیف می تواند با همکاری شما و دانش اموزانتان صورت پذ
بدیهی است که در این مرحله توصیف اولیه موضوع بسیار ساده و
معمولی خواهد بود ولی اجرای این مرحله برای شروع گام های بعدی و
استفاده از قیاس ها حائز اهمیت است
صفحه 57:
۲ این نوع قیاس ممکن است
مس » گیاه . حیوان یا موجود بی جان صورت گیرد .
مثلاً از دانش آموزان بيرسيد : اتم شبيه جه جيزى است ايا اتم را یک اسان در نظر بگیریم به نظر شم
ل
اين مقايسه شروع خوبى براى بروز خلاقيت هاى ذهنى دانش آموزان است از اين مقايسه مى توان به
افكار جديد دست يافت در اين قياس دانش آموزان به خلق جيزهاى جديد مى بردازند وقتى براى
اولين بار دانش آموزان قياس مستقيم انجام مى دهند ممكن است به نظر شما بسيار ساده و معمولى
باشد . ولى نااميد نشويد . كمى صبر و تحمل داشته باشيد
براى بروز خلاقيت هاى بجه ها بايد به آن فرصت دهيد
تباط با موضوع مطرح مى كنند را روى تابلو كلاس
وست داشتنی ترین و به عبارت دیگر مهیج ترین و عجیب ترین قیاس را
انتخاب کنند . برای انتخاب بهترین قیاس از دانش اموزان بخواهید دلیل بیاورند
قیاس هایی که دانش آموزان در
بچه ها بخواهید ب
صفحه 58:
گام سوم - قیاسی شخصی
در قباس شخصی دانش آموز باید خود را به جای یک فرد دیگر . یک
شیء . یک گیاه یا ... قرار دهد و آن گاه بگوید که چه احساسی دارد ؟
در پایان مرحله ی قبل دانش آموزان بهترین قیاس مستقیم را پس از بحث و
تبادل نظر انتخاب كرده و روى تابلوى كلاس نوشته عد مرحله از
آن ها بخواهيد خود را به جاى آن قرار داده و به توصيف وضعيت خود
بيردازند . در قياس شخص بايد احساس نزديكى زياد با موضوع مورد
مقايسه ايجاد شود . هر جه فاصله ى فرد با خودش بيش تر شود احتمال
اين كه به افكار جديد برسد بيش تر است . سعى كنيد شرايط لازم براى
دركيرى همدلانه و عاطفى با موضوع مورد نظر به وجود آيد .
صفحه 59:
گام چهارم - قباس تضاد
در اين نوع قياس دو كلمه متضاد يا متناقض از یک موضوع بیان می شود
اجراى اين مرحله بينش وسیع و عمیقی به دانش آموز می دهد . در واقع
دانش آموز دو داوری ذهنی متفاوت در ارتباط با یک موجود یا پدیده را
انجام داده و آن ها را به یکدیگر پیوند می دهد . در اين مرحله از فراگیران
بخواهيد از بین قیاس ها و تشبیه هایی که در مراحل دوم و سوم (قیاس
مستقیم و قیاس شخصی) انجام داده اند کلمات متضاد را انتخاب کنند .
این کلمات متناقض را روی تابلوی کلاس بنویسید و از بچه ها بپرسید :
«کدام کلمات پیش ترین تضاد را در ارتباط با موضوع نشان می دهند يا
کدام کلمات متضاد برای شما جالب تر است ؟
صفحه 60:
گام پنجم - توصیف BE
در این مرحله فراگیر به موضوع اصلی درس برگشته و از قیاس های برگزیده و تجربه
هاى به دست آمده خود و دوستانش استفاده نموده وموضوع را دوباره توصیف می کند .
اما اين بار به نوعى ديكر . در این مرحله به فراگیر یادآور شوید که کار اصلی شما
يادكيرى مفاهيم اساسی مربوط به موضوع است و این قیاس ها (قیاس مستقیم .یاس
شخمی تضادها)زمته ساز و تسهیل کننده فرآیند بادگیری شما است .
در این گام از فراگیران بخواهید با استفاده از قیاس ها و تضادهای برگزیده و تمامی
توصیف های انجام گرفته موضوع اصلی را به صورت خلاق (با داستان , تصویر و ...)
بیان کنند .
این نوشته ها و تصاویر در واقع جریان خلاقانه ای از ایده های شاگردان شما است که
ارزش فوق العاده ای دارد و ار بی شما می تواند بر اساس این متن نهایی صورت
oS