کسب و کاراقتصاد و مالیسایرتحقیق و پژوهشسایرفروش و بازاریابی

روند جهانی سازی و همگرایی بنگاه های اقتصادی با آن

صفحه 1:
۱ 0 5 5 jhe silgs aig) ‏بنگاههای اقتصادی با آن‎ ‏ل م‎

صفحه 2:
فهرست تیش یدحا یه ‎eve eS SS on‏ ‎Seen ae oe ae‏ 1# 1:5 - تغيرات شرايط 5 8 0-2 - تغیریات شرایط اقتصادى كي ۷ 7

صفحه 3:
SS ‏ااا‎ 0 تعریف و مفهوم جهانی سازی * این اصطلاح نمایانگر شبکه سیستمی فرا کشوری ۰ سیاسی ۰ اقتصادی و اجتماعی » جامعه و بازارها است . بطور اصولی در ‎Ean s‏ و 21 جابجایی و تحرک سرمایه چندی که تا کنون نظیر آن نبوده است می پردازد » بدین ترتیب در فرآیند بازار به بازار سرمایه » تولید و توزیع پرداخته می شود.

صفحه 4:
0- تعریف و مفهوم جهانی سازی بازنكرى در مورد بنكاه ها و توليدات ملى حل شدن روابط بين المللى در روابط جهانى ‎PE ere egy cate‏ ۳ eee tee reed

صفحه 5:
0 eS ere Goan ‏0ت‎ IS Tes Te Deve Snes ae Ce OES nee ee Tee Cee re Oe ee fe ones 0 ee ene ae ‏منطقه سازى > ارتباطات منطقه و قاره اى‎ 3 EO ‏ارتباطات بيشتر در زمينه ارتباطات اقتصادى مانند‎ 00۳۳0 ‏منطقه اى سازى به عنوان‎ > ‏عکس العمل در مقابل جهانی سازی‎ ۴ ‏پیش شرط برای توسعه جهانی سازی‎ *

صفحه 6:
eee 9 ی 7 ایجاد رقابت شفاف و برابر ‎ree ie‏ 0 و ۱ ۱۳-0 7 ارنقا جهانی حمایت از سرمایه گذاری 60

صفحه 7:
Pe eee 9 "" ييمان - مربوط به امورمالى و ارزى Rp Cees re even Perr GL

صفحه 8:
9- علل جهانى شدن تغیرات محیطی اجتماعی ree cme 2100 ENG ۳ ee LS e) لك 25111101 222007 روان سازى و تسريع در جابجايى محل توليد ارتق و افزایش میزان رقابت تغيرات محيط سياسى 532207316 3S ا ۳ کرش بازارها

صفحه 9:
ااا ‎SS‏ ‏گسترش بازارها ا 2 2060 ل ا ا ا ‎Rare ee Ee Se‏ ل ا ل ل ل لاتين ) باعث شده اند كه عمليات تجارى و حجم آن در بين بنكاهها در سطح جهان كسترش فوق العاده بيابد.

صفحه 10:
eee ‏گسترش بازارها‎ US Brew ene Sete sna Ler SER FON ERIK EES E oy ‏از بين رفتن مرزهاى ايدئولوزيك‎ 2 . فرآيند مردم سالارى اقتصاد آزاد در آمريكاى لاتين

صفحه 11:
eee ‏ارتقا ظرفيت سازى حمل و نقل جهانى‎ تحول در رشته حمل و نقل باعث نتايج زير شده است: _ 020000 و نقل "" كاهش زمان حمل و نقل از طريق افزايش ظرفيتهاى حمل كه

صفحه 12:
ارتقا ظرفيت سازى حمل و نقل جهانى حمل و نقل نوين باعث افزايش ظرفيت حمل و نقل كالا در شطع ا 1 # گسترش ارتباطات تجارى و توليد در سطح جهانى شده اسك "" ارتقا هرجه بيشتر استفاده از خدمات خارجيان شده است. Ron eke Tee Sonre ce ree keen

صفحه 13:
ااا ‎SS‏ ‏ارتقا ظرفيت سازى حمل و نقل جهانى افزايش مسافرتها در سطح جهان براى موارد زير اهميت داشته است: "" ارتباط و مراقبتهاى و ييكيرى هاى تجارى ل ا ا ا كت "" ارتقا مبادلات و تبادلات فرهنكى "" ارتقا تفاهم هاى فرهنكى و درك آنها ۱

صفحه 14:
SS ‏ااا‎ توسعه فن آورى اطلاعات و ارتباطات اين زمينه توسعه باعث نتايج زير شده است : "" ارتقا فوق العاده تبادل اطللاعات * کاهش هزینه بدست آوردن اطلاعات

صفحه 15:
SS ‏ااا‎ توسعه فن آورى اطلاعات و ارتباطات بهبود دسترسی به اطلاعات و بهبود در اخنیار داشتن آن 7 فرآیند تصمیم سازی را تسریع کرده ولی زمان اعتبار آن را کوتاه می کند. ۴ کاهش اهمیت اقتصادی فواصل جغرافیابی 7 ارتقا مستمر شفافیت بازار در سطح جهان 7 تاثیرگذاری در بازارها . سیستم های سیاسی و ارتقا شدت رقابت

صفحه 16:
SS ‏ااا‎ توسعه فن آورى اطلاعات و ارتباطات هزينه هاى جارى براى اجراى و نظارت مبادلات در سطح جهان ‎Ie Cia‏ ا ا اال ل 0 جهان گردیده است. بهبود مبادلات اطلاعات الكترونيكى ( 0001 ) از طريق : 7 شبکه ها و دستگاههای ارتباطی با قابلیت بیشتر و هزینه های کمتر 7 ارتقا مستمر مبادله اطلاعات ~ لكك + اطلاعات بسيار سريع مى تواند مبادله شود. :2 تجارت الكترونيك

صفحه 17:
eee تسريع در امكان جا بجايى توليد ۴ از طریق توسعه عوامل که در قبل ذکر شد * روان و ساده سازی فرآیند تولید * استاندارد سازیی کالا و خطهای تولید " در اختيار بودن آخرين فن آأورى در سطح جهان »» توليد انبوه

صفحه 18:
SS ‏ااا‎ تسريع در امكان جا بجايى توليد توليد انبوه < تولید انبوه کالا در زمان نسبتا طولانی = ع صد تكسو ان ۱۹۱ 7 بهینه سازی تولید جهانی Se SPO res cre tries Phere ‏وم‎

صفحه 19:
SS ‏ااا‎ تسريع در امكان جا بجايى توليد Sn eee Sora el ‏پردازش اطلاعات‎ * ‏تحقيق و توسعه‎ 1" اك لل ال لت 1 ۱

صفحه 20:
تسريع در امكان جا بجايى توليد ‎EL‏ ال ا كك ‏ا ا ا ا ا ا ل ‏< تخصص های متوسط و بالا به افراد متخصص از کفنور‌های توین صنعتی داده می شود. ‏م ‏هرجه بيشتر سرعت كرفتن كسترش فن آورى نوين ‏ا ل ا كت 1 ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
ارتقا رقابت جهانى نمادهای اوج رقابت 8 از طریق : 7 افزایش مستمر هم چشمی بین رقبا > بازاريابى تهاجمى براى سهم بازار ‎sie eowe te ne‏ ل 0 Nero STE Mey COS Te ke nr See ee

صفحه 22:
SS ‏ااا‎ ارتقا رقابت جهانى ‎sleet |‏ 50 7 فشار کاهش قیمت از طریق اقتصاد بازار و مدیریت مجدد ‎ee‏ ‏* كاهش موانع حضور در بنكاه هاى اقتصادى در بازار ديكر ‎a ers‏ ا ل ۱9

صفحه 23:
SS ‏ااا‎ ‎ONES Rete are sree ren eee ponte eee BE ‏كاهش ارزشها آداب و سنن » خانواده از طريق دوكانكى فعاليتهاى‎ "" اقتصادی و [0 IO ‏ل‎ 00 7 فعالیت وسیع رسانه های بین المللی

صفحه 24:
کشور‌های توسعه یافته "" روند تنوع فرهنكى جامعه همجنان ادامه دارد "ا تعريف جهانى سازى و توليدات در سطح جهان بستكى به ‎en]‏ 0

صفحه 25:
SS ‏ااا‎ ‎ONES Rete are sree ren eee "" امكانات نوين براى بازاريابى ‎٠‏ توليد و اشتغال ‎eerie‏ ل ل 7 امکانات بکارگیری انسانها افزایش می یابد. > افزايش بالقوه نيروى عامل كار > امكان بيشتر فروش و توليد ای ‎Te Se STO E one)‏ 1

صفحه 26:
ااا ‎SS‏ ‏طرح مسئله 9 ea ‏ا ل‎ EN) ‏پرداخته شده است که فرصتها و تهدیدهای آن برای بنگاه های اقتصادی چیست؟‎ ‏تفاوت جهانيت و جهانى سازى‎ ( ‏جهانیت : از نقطه نظر تنوری سیستمها یعنی سیستمهای بازتر شدن و ساب سیستمها مثل‎ 7 per ‏م الا‎ Sb Peee One) Bo oris Sc ed PE OcTe) ce Tinh Athan eC Ws CORSE S Te LOE OST) - ‏اين جهانيت نه فقط در محدوده بازار بلكه محدودهاى غير بازار ( سياست‎ ‏فرهنك - محيط زيست ) نيز معتبر است.‎ ‏جهانی سازی‎ ‏هر نوع فرآيند جهانى است كه در تشكيل و توسعه سيستم جهانى اثر مثبت دارد.‎ > Pee ‏ل ا‎ nett

صفحه 27:
ااا ‎SS‏ ‏طرح مسئله "" از ديدكاه نكّاه هاى اقتصادى > مهمترين نكته اثرات تغييرات بازار و غير بازار بر روى بنكاه ها است. لذا در اين جا ما بر روى © سوال اصلى متمركز مى شويم : 0 ee Tae Eee ‏اقتصادى از طريق جهانى سازى ايجاد مى شود.‎ YEE Senex He ‏ا ا ا ل ل‎ Caco) © جه نتايج كليدى از بررسى دو نكته فوق مى توانٍ ا ا ا ‎TOS ren‏ 50

صفحه 28:
SS ‏ااا‎ تغييرات ‎eee‏ بازارها از طریق جهانی شدن ‎Sees oe eS Tee eh oP ee So BP OR Sen‏ مى كيرد: ۹ > جهانى شدن يعنى كسترش بازارها در نتيجه كسترش بيوندها م ا ا ا ا ا لل ‎og‏ ۹ 0 7 در نتیجه در هر صورت رقابت شدت می یابد و بازارهای رسانه گونه ( مجاز ) مانند اینترنت رشد ۳۳-۹0۹ ‎Ue en Oe‏ ا ‎oWC COL es pater‏ ۱ FO ee ETE Sede eT net ae ee ICSD be CPS oe Fears OS Wy

صفحه 29:
تغييرات در محدوده ۳۳ ‎as‏ اك از طریق جهانی شدن 502 7 اگر نیازها و تقاضای مشتریان تا حدودی قابل قبول داراى تشابه باشد » براى عرضه كننده امكان كستيش بازار وجود داريد. ‎reer Fe‏ 5 در سبد عيضه » اين تفاوت را لحاظ كند ( جهانى ‎rene es‏ 0 ل ا ا

صفحه 30:
تغييرات در محدوده بازارها و غير بازارها از طریق جهانی شدن ۱ ‏ا ل‎ ey) ۹ 1 قرار دارد. ا ا ا ‎Pee‏ نيروهاى متخصص و ارزان فراوان مى شود. نتيجه در بلند مدت قيمت منابع در جهان از نظر قيمت بريكديكر نزديك مى شود. 0 7 1101 OP er CORE كجا اين منابع انسانى زندكى كنند. دانش و دانايى و توانمندى مهمترين عامل رقابت مى شود. 1 ‏ا‎ nord

صفحه 31:
eee تغييرات در محدوده بازارها و غير بازارها از طریق جهانی شدن ۳9 اقتصادی :ٍ يس از فروياشى كمونيست در تمامى جهان نظام بازاركرا بركزيده قح رت ا ات ل ا ‎a‏ ا ا لت سازی رو به تزاید می گذارد. ۱۳۳۳ see 8s Tee a Be oti ‏عرضه کرد بلکه باید یک برنامه و طرح جامع ارائه داد. ( مانند‎ .) ‏نحوه سرمایه گذاری » خطوط تولید و نظایر آن‎

صفحه 32:
تغييرات در محدوده ۳۳ ‎as‏ اك از ا نظامهای اجت درحال حاضر اعتفادات پایه ای » نرمها » ارزشها و رفتارها در جهان داراق تفاوت فاحش ادت: در نتیجه بنگاه های اقتصادی فعال در جهان باید مسایل اجتماعی و ‎vee)‏ 0 ا ا ۳ بوجود آورد تا با درخواستها و نقطه نظرات انجمنها و نهادهاى ‎re re ree‏

صفحه 33:
eee تغييرات در محدوده بازارها و غير بازارها از طریق جهانی شدن VES a CUSIP ee SCOP Lenn PEPSI CEL ‏نقش دارند.‎ جهانی سازی قدرت چانه زنی سندیکاهای کارگری ‏ دولتی » نهادها و ارگانها را تقلیل می دهد. ۱ Le Se Eevee es SOL ‏ا‎ ‎Rare 05 CRD TOM oe mew e ve) ۳ ee Rew TOC ens re CE as * بنگاه باید بدنبال تعادل و رفتاری جدید بر آید.

صفحه 34:
چالشهای پیش روی بنگاه ها ۱0۹ ‏مس‎ ee cB) ‎07S bE er eS Se‏ ل حاشيه سود اهميت ديكر مى يابد. ‎0 ‏ارتباط ) شكل بين سهم بازار و حاشيه سود مى تواند با افزايش ا

صفحه 35:
اا ا ‎A‏ چالشهای پیش روی بنگاه ها بنگاه های متوسط با موقعیت نامناسب حاشیه سود » تحت فشار قرار مى كيرند. ( اين بنكاه ها نه آنقدر كوجك هستند كه به كوشه اى از ا 7 2 ا بنكاذ هاى منطقه إى و. ملى كه تا كنون إخساس |منيت اقتصادى مى گردند دیگر در اسان تخواهت برد ( بظور عتال حنی اغذیه فروشهای ‎Cure tae)‏ ۱ ‎(eee Sree me Es H8))‏

صفحه 36:
چالشهای پیش روی بنگاه ها صرفه جویی به دامنه فعالیت. " سوال اين است ‎٠‏ فعاليتى را مى توان به بيرون از بنكاه ‎DUO Eee SECON (ONC tam)‏ 0 ‎ae‏ ا ا ل ا ل ل كسس 8) مدیم را شدت می بخشد. ‎ES OEE Rey PAC WR CeCe IPS ete Cer aL es

صفحه 37:
eee چالشهای پیش روی بنگاه ها صرفه جویی به سرعت ( م6 0۴ عسمس»5 ) | tS e er ee ete ‏قت شناسی » کوتاه کردن زمان عمل و واکنش ۰ دو جنبه اصلی عامل « زمان » است.‎ eee oie eee it Se ieee eer ee re ‏العاده لفزايش داده است.‎ تغیرات و نوآوری در زمینه محصول مد و سلیقه شدت می گیرد. 2707000 207 به عبارت دیگر « کسی که می خواهد در پدیده جهانی شدن بازیگر یا حتی رهبر باشد باید رهبرى تغييرات و نوآورى را در اختيار بكيرد.

صفحه 38:
تجدید نظر در جهت گیری ها » تجدید نظر در استراتزى توسعه در حوزه فعاليت at PR Serres 315 "ا با تغييرات محيطى با جهت كيرى و استرراتزى تغيير يابد. ‎eh‏ ا ا ا 5 لت ل بيرون بنكاه ) در يكديكر دوباره ادغام شود. ‏"" برجستكى توانمندى ( تخصص ) عامل بايدار براى مزيت ا ل

صفحه 39:
تجدید نظر در جهت گیری ها » تجدید نظر در استراتزى توسعه در حوزه فعاليت مه * فاکتور برجستگی تخصصی را بنگاههایی در اختیار دارند ‎BS So ra ree weve Le Berra pS et ete)‏ ارايه دهند. "" برجستكى تخصصى بسيار يايدارتر از محصول است و بنكاه مى تواند سالها بر اساس آن مزيت رقابتى داشته باشد.

صفحه 40:
Be ‏ل‎ eee eres ie a eece) ‏استراتزى توسعه در حوزه فعاليت‎ ‏ادامه:‎ * بازارها معمولا براساس ارتباط ( محصول - بازار ) تعریف می شوند. اکنون بجاى محصول كرايى بايد به برجستكى ويزه تخصص كرايى روى آورد. ( مثال ) : هوخست خود را از جهت گیری تخصصى در زمينه شيمى رها کرد ‎Sep ape CCIE Cee ET‏ 1 ‎Lie Griewes >>‏ << IE ESS TOn eS SS TOE Bee wee ere Se ee ۱ Senne ie Ter SE Tee SECC] Ree See See ced EN CR Se ‏ل‎ Sa ‏تفریح ) جهت گیر ی براسلن این تیار ما انترانوی‎ : aero rea US gs Jab lb

صفحه 41:
تجدید نظر در جهت گیری ها » تجدید نظر در استراتزى توسعه در حوزه فعاليت "" بنكاه ها در واقع تيديل به « حل كننده مشكل » مى شوند. 9 به توليد كسد دودرو © حل كنده مشكل جابحلى توليد كننده برق © مشاور در زمينه انرزى 0 و ارايه دهنده طرح جامع اشت»داشت » برداشت

صفحه 42:
90 Ea Ee Seve ae tace) ‏استراتزى توسعه در حوزه فعاليت‎ عوامل اصلی حوزه فعالیت وک ۳ ۶۲ برجستگی ویژه تخصصی بنگاه

صفحه 43:
Be ‏ل‎ eee eres ie a eece) ‏استراتزى توسعه در حوزه فعاليت‎ اا 1 زیاد بازار تخصصى استفاده كنيد 7 ‎Penne‏ ‏- براساس میزان تخصص و جذابیت تکمی بازار دو نوع استراتژی وجود ۱ ۳ ۳ 200000 ۳ 0 سیاست متفاوت ساز 20-5 5 ۵ كم زياد و

صفحه 44:
Be ‏ل‎ eee eres ie a eece) ‏استراتزى توسعه در حوزه فعاليت‎ * کدامین استراتژی انتخاب می شود بستگی به نوع کسب وکار دارد ‎Deen Sar:‏ جهت گیری مزیت ‎eT Ee tan‏ 555555 52210 ‎Peas‏ ‏کسب و کار كسب و 8 ویژه كار 52-65 ‎q e‏ نوع كراسي 3 يوه سيستمى 5 راهكار يكيارجه ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 45:
تجدید نظر در جهت گیری ها » تجدید نظر در استراتزى توسعه در حوزه فعاليت aes) - کسب وکار حجمی : عرضه کالا و خدمات استاندارد که به دلیل مزیت هزینه در ‎COS em rer nan De‏ ۱ صرفه جویی در مقیاس برای اين نوع کسب و کار مفید است. ‎Ce Slee een Lee aes tel ne‏ ‎(Cer es he est Sse es lms oy‏ ‎RECS SOLS SATE EO CECB Toa eS RES Coen‏ ۱ eem my ERENCE tir BSC Se ‏اا ا‎ ORs eet rR Sperone men Rice Upp ete nore a CUO ‏ا‎ ICE NEL Wp Nes COTTE Ly ‏براساس تقاضا و نياز هر فرد.‎

صفحه 46:
SS ‏ااا‎ 3۱۱ ۰9۱۳ شناسايى توانمندى هاى لازم " جهت كيرى نوين در زمينه توسعه كسب و كار اجبارا تغيير در توانمندى را ل ا ا ا 2 ‎eee‏ ‏0 در نتيجه جهت كيرى توانمندى بنكاه به سمت دانش كرايى سوق خواهد يافت ال 0 وش یی زو ۳[ عقب نشینی ) و نوع کسب وکار تعیین کننده توا 5 |

صفحه 47:
SS ‏ااا‎ 3۱۱ ۰9۱۳ نماد توانمندی بنگاه انقاط قوت نكرى و بايه اى درون بنكا|_-__نقاط قوت با كرايش به بيرون بذكا توانمندی تحول ۰ تولنمندی مدیریت ا ۳۹9 ۳ لك <_توانمندی حمایتی توانمندی گفتمان توانمندی یادگیری و نوآوری PS ee TOSS ECTS Slee TUS veN ne fee Say ‏در بازار اين توانمندی ها می توانند بصورت ( فعال - غیر فعال - محافظه‎ * ۳

صفحه 48:
‎eines‏ بخشی از سازمان بنگاه ۳۳۳۹ ان انجام یک کار به ‏ جز و یا بخشی از یک ]7 میزان رقابت پذیری ایی و به نحو احسن | سازمان ( تولید برق/) يايدار ‎pede,‏ ‏1 ‏۹ ۱ المندئ هاى بخشى افزازها در اختيا اسخت اقزارى و نرم لت ‎Perr‏ توانمندی بخشی و میزان ‎pare ne‏ توانمندى با ‎ ‎ ‎ ‏استراتژی رهبری در فن آوری و یا استراتژی مقلد فن آوری در جنبه مدیریت دانش است. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 49:
eee بهبود و تکمیل توانمندی ‎re eee ey‏ ادامه : توسعه دانايى از طرق زير امكان دارد : " از درون بنكاه " حمايت بيرون از بنكاه بازار اطلاعات " بازار كار *" شبکه ای خرید بنگاه های دیگر

صفحه 50:
اا ا ‎A‏ ا ل ا 0 ۱۳ 9 دو عامل « تنوع طلبى » و قابليت عملكرد سريع 3 ‎eddy‏ ‏جهاني سازی مستقیما بر روی ساختار و فریندهای بنگاه تثیر می گذارد. 7 Sie see ‏از طرف دیگر ضروری است عدم تمرکز و جداسازی را پشه‎ ‏كرد تا بتوان هرجه نزديكتر به بازار و مشتري عمل نمود.‎ UES Lee EOE eNO nts easyer ‏در‎ است : شرکتهای مر" ساختار شبکه ای : ( عمودی یا افقی ) ( استراتژی شبکه ای )

صفحه 51:
ااا ‎SS‏ ‏مهندسی مجدد : تحول ساختاری و فرآیندها ‎eee re ree Se a‏ م ‎0 COC mA TP RITE PED PTC teed SD Dee ee Tee Teo Tee eel ‏آثر بخشی جهانی برای صرفه جویی جهانی در مقیاس و دلمنه‎ 201111 1 1 1 1 1 111117 ‏7 بنگاههای م ‎ee‏ ‏شرايط ويزه هر منطقه يا مهارتهاى ملى تمركز دارند ( اثر بخشى ملى ‏ا ا ا ا ل ل ‎fen‏ ‏جهانی ) ‎US ere ete Pts OS ARCA D TCDS PSE Fee) aS ECE 90 CR SES EON Cen wr Te eeey ‎ ‏فعالانه رقابت ‎ ‎

صفحه 52:
SS ‏ااا‎ 4a svurviegy 9 Outsvurciany Gib 5) a Slee Oa Sang -OQ 7 سوال اصلی تعبین مرزهای خارجی سیستم است ( چه وظایفی را بايد خود بنكاه بعهده بكيرد و جه وظايفى را به بازار انتقال عم * جواب اين سوال با تمركز بر « برجستكى ويزه تخصصى » داده می شود. کب 1 توضيح داد.

صفحه 53:
‎Outspurvicn, Giyb 5) Slee Ga 8 dug: -O‏ 9 ل ‏زياد ‎0 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 54:
SS ‏ااا‎ ) ‏-يكبارجكى شايستكى هاى عملكرد اصلى به ( مركزيت شايستكى ها‎ © CO er) Rete ECE SS PSS Tate ie ees See ee ent ‏شايستكى ها و اهداف استفاده ان آن را ياسخكو باشد.‎ 00 ‏ا ا‎ Ores Sie ne nee ae : ‏را بايد ايجاد كرد » وظيفه اين مركزيت آن است كه‎ ‏و‎ nee SESE DE Sr Tape S reve een ees Soke TOL Ie SSeS aS Cae S)

صفحه 55:
SS ‏ااا‎ فرآیندهای بنگاه به عنوان جریان معکوس سازمان 0 از منابع و توانمندی ها - شایستگی اصلی شکل می گیرد که خصوصیات ‎Ter re)‏ ل ‎eee eres Le‏ ‎eS Oe Se Be tee eee tee re eee Sno)‏ دد. ‎pee pon ieee:‏ ول ‎CPST Te SCS ICES Seve Sve eere ne Tre me ‏بنگاه را به بدنه آن مرتبط کند.‎ ‏از راس بنكاه به شكل ويزن و اهداف آغاز مى كردد و جريان معكوس‎ ‏ازتطبيق شايستكى و منابع با اين اهداف ويزن شكل مى كيرد.‎ ‏در اين چرخه توانمندی و شایستگیها توسعه خواهد یافت.‎

صفحه 56:
eee فرآيندهاى بنكاه به عنوان جريان معكوس سازمان ‎Seer es ree eS Teh ar eT See ree ie‏ ‎Rory‏ ۱۳ eno To a Se Te Oleh Tet ote ey ‏اراس بنكاه‎ a ‏ورودی جریان‎ ان شید ضوعم 1

صفحه 57:
ااا ‎SS‏ ‏مهندسی مجدد : تحول ساختاری و فرآیندها ‎eee re ree Se a‏ م ‏ا | ‎teed‏ ‏انعطاف يذيرى جند مليتى براى تضمين وارد شدن به بازار و تنظيم فعالانه رقابت آثر بخشی جهانی برای صرفه جویی جهانی در مقیاس و دلمنه ‎SIE TCTs See cei een pees on‏ 1 ‏7 بنگاههای فرا ملی بصورت اجزا غبر متمرکز در تمامی جهان حضور دارند و بر شرايط ويزه هر منطقه يا مهارتهاى ملى تمركز دارند ( اثر بخشى ملى ‏ا ا ا ا ل ل ‎fen‏ ‏جهانی ) ‏7 بدلیل فن آوری اطلاعات و ارتباطات ساختارها بسیار انعطاف پذیر شده ‏ بعد زمان ‎ECE 90 CR SES EON Cen wr Te eeey‏ ‎ ‎

صفحه 58:
eee ‏ا‎ 0- ارتقا تنوع طلبى و نياز به قابليت عكس العمل سريع ييوند ۳-9 - با جهانی سازی محیط بیرونی سازمان در جهت ارنقا تنوع طلبى و نياز به قابليت عكس العمل سريع سوق مى يابد. - به اين معنا است كه محيط بيرونى ( بازار و غير بازار ) همه بنكاه هاى اقتصادى تغيير يابد.

صفحه 59:
جمع بندی 0 roey tee ec) ‎See bok Sere heer cree ree‏ لك ‎ie Tees‏ 00 ‏فرصتها و تهديدات بطور يكسان شدت مى يابند ‎eS ee ee Be‏ ل ‎(CO See eee eee Ser even ews)‏ ‎1 es Ein E OSs ATED eae Pe ene ences ‎ ‎ ‎

صفحه 60:
SS ‏ااا‎ جمع بندی 2- ارتقا اهميت صرفه جويى ها به مقياس دامنه و سرعت - ازيك طرف براى بعضى از بنكاه ها روند بزرك شدن وجود دارد 6 از طرف ديكر مسئله حوزه فعاليت » زنجيره توليد ارزش بايد مورد بازنكرى قرار كيرد ( صرفه جويى به دامنه ) - از طرف دیگر در فرآیند جهانی سازی « فاکتور زمان در رقابت » ۳

صفحه 61:
ااا ‎SS‏ ‏ا <- تجدید در جهت گیری - براساس تعریف جدید از کسب و کار و نوع کسب وکار باید استراتژی توسعه مورد بازنگری قرار. گیرد. ‎TS TE ae‏ ل لك متمركز شد تا از يك طرف بعنوان بدنه بنككاه طولانى تر پایدار شود و از طرف دیگر انعطاف پذیری و قدرت انطباق با تغييرات بازار را داشت. ‎ ‎ ‎

صفحه 62:
0 تجدید حیات - تعريف جديد از كسب وكار » احتياج به تغيير با كسترش توانمندی دارد. - مهمترین عامل اين زمینه توانمندی در تحول پذیری است. - ارتقا توانمندى يعنى مديريت دانايى كه مى توان از طرق ‎rar icce‏ ل ا ۳

صفحه 63:
جمع بندی ©- تجديد ساختار eee ‏ا ل اا‎ es ‏مناسب بريا كرد.‎ ل ا ا ا 0 00 شايستكى هاى اصلى را از « مركز شايستكى » سازماندهى كنيد. ا ل |

صفحه 64:
جمع بندی دراركستر جهانى“ مديريت ارشد هر بنكاه به مهارت ‎os‏ ای احتیاج ‎aia‏ كه صداى ساز او نیز شنیده شود

صفحه 65:
ااا ااا شذثأض«ح«2<ظ<«(سظ( ا ‎Pree‏ ‎La‏ ‏0 0 بف ‎ce‏ وعلل جهانی g 5 3 ‏با سياس از‎ 3 JY lad aa

روند جهانی سازی وهمگرائی بنگاههای اقتصادی با آن محمد رضا همتي فهرست -1 تعریف – مفهوم جهانی سازی -2 اندازه گیری جهانی سازی -3 علل جهانی شدن – 1-3 تغیر.ات شرایط محیطی سیاسی – 2-3 تغیر.ات شرایط محیطی اقتصادی – 3-3 تغیرات شرایط محیط اجتماعی -1تعریف و مفهوم جهانی سازی ‏ این اصطالح نمایانگر شبکه سیستمی فرا کشوری ،سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی ،جامعه و بازارها است .بطور اصولی در فرآیند جهانی سازی به شکل گیری کامل بازار جهانی و همچنین جابجایی و تحرک سرمایه چندی که تا کنون نظیر آن نبوده است می پردازد ،بدین ترتیب در فرآیند بازار به بازار سرمایه ،تولید و توزیع پرداخته می شود. -1تعریف و مفهوم جهانی سازی ‏ بازنگری در مورد بنگاه ها و تولیدات ملی ‏ حل شدن روابط بین المللی در روابط جهانی ‏ شبکه مرتبط اقتصادهای ملی ‏ جهانی سازی ،موضوعی جهانی نیست. -1تعریف و مفهوم جهانی سازی ‏ مفاهیم جهانی به عنوان معادلی برای بین المللی سازی بین المللی سازی مفهوم اصلی برای جهانی سازی و منطقه سازی جهانی سازی = ارتباطات بین المللی منطقه سازی = ارتباطات منطقه و قاره ای ارتباطات بیشتر در زمینه ارتباطات اقتصادی مانند EUو ‏NAFTA منطقه ای سازی به عنوان عکس العمل در مقابل جهانی سازی پیش شرط برای توسعه جهانی سازی پیمان های جهانی ‏ اقدامات بعدی دیگر برای تسریع در جهانی سازی از طریق : ‏ ایجاد رقابت شفاف و برابر ‏ پیمان درباره برطرف کردن موانع محدود کردن بازارها و موانع رقابتی ‏ ارتقا جهانی حمایت از سرمایه گذاری ‏ بهبود سیستمهای داوری حقوقی جهانی پیمان های جهانی ‏ پیمان – مربوط به امورمالی و ارزی پیمان های مربوط به یکسان سازی استانداردها -3علل جهانی شدن تغیرات محیطی اجتماعی کاهش وابستگی های .فامیلی و ملی کاهش آداب و سنن و نرمهای ملی ارتقا هرچه بیشتر آموزش تخصصی تغیرات محیطی فن آوری و اقتصادی تغیرات محیط سیاسی ارتقا ظرفیت حمل و نقل جهانی سیاست مردم ساالری و مدیریت مجدد توسعه فن آوری اطالعات پیمان های جهانی روان .سازی و تسریع در جابجایی محل تولید ارتقا و افزایش میزان رقابت گسترش بازارها گسترش بازارها حضور کشورهای جدید در بازارهای جهانی امکان تجارت بین طرفهای تجاری گسترش یافته است. کشورهای جدید ( کشورهای جدید صنعتی آسیا ،آمریکاي التین ) باعث شده اند که عملیات تجار.ی و حجم آن در بین بنگاهها در سطح جهان گسترش فوق العاده بیابد. گسترش بازارها .1 فعالیتهای یکپارچه سازی بازار در اروپا .2 قانون جدید توسعه اقتصادی در آسیا .3 از بین رفتن مرزهای ایدئولوژیک .4 فرآیند مردم ساالری اقتصاد آزاد در آمریکای التین ارتقا ظرفیت سازی حمل و نقل جهانی تحول در .رشته حمل و نقل باعث نتایج زیر شده است: کاهش هز.ینه های حمل و نقل از طریق افزایش حجم حمل و نقل کاهش زمان حمل و نقل از طریق افزایش ظرفیتهای حمل و نقل هوایی ارتقا ظرفیت سازی حمل و نقل جهانی حمل و نقل نوین باعث افز.ایش ظرفیت حمل و نقل کاال در سطح جهان و باعث تغیرات زیر شده است : گسترش ارتباطات تجاری و تولید در سطح جهانی شده است. ارتقا هرچه بیشتر استفاده از خدمات خار.جیان شده است. باعث افزایش مسافرتهای بین کشوری و جهان شده است. ارتقا ظرفیت سازی حمل و نقل جهانی افزایش مسافرتها در سطح جهان برای موارد زیر اهمیت داشته است: ارتباط و مراقبتهای و پیگیری های تجاری کنترل و مدیریت سرمایه گذاران جهانی ارتقا مبادالت و تبادالت فرهنگی ارتقا تفاهم های فرهنگی و درک آنها کاهش موانع در زمینه جهانی سازی توسعه فن آوری اطالعات و ارتباطات این زمینه توسعه باعث نتایج زیر شده است : ارتقا فوق العاده تبادل اطالعات کاهش هزینه بدست آور.دن اطالعات توسعه فن آوری اطالعات و ارتباطات ‏ بهبود دسترسی به اطالعات و بهبود در اخنیار داشتن آن فرآیند تصمیم سازی را تسریع کرده ولی زمان اعتبار آن را کوتاه می کند. ‏ کاهش اهمیت اقتصادی فواصل جغرافیایی ارتقا مستمر شفافیت بازار در سطح جهان تاثیرگذاری در بازارها ،سیستم های سیاسی و ارتقا شدت رقابت توسعه فن آوری اطالعات و ارتباطات ‏ هزینه های جاری برای اجرای و نظارت مبادالت در سطح جهان ‏ ‏ کاهش هزینه ها باعث کنترل بهتر و هماهنگی بهتر بنگاه های اقتصادی فعال در سطح جهان گردیده است. بهبود مبادالت اطالعات الکترونیکی ( ) EDIاز طریق : ‏ شبکه ها و دستگاههای ارتباطی با قابلیت بیشتر و هزینه های کمتر ‏ ارتقا مستمر مبادله اطالعات ‏ ‏EDIFACT ‏ اطالعات بسیار سریع می تواند مبادله شود. ‏ تجارت الکترونیک تسریع در امکان جا بجایی تولید از طریق توسعه عوامل که در قبل ذکر شد ر.وان و ساده سازی فرآیند تولید استاندارد ساز.ی کاال و خطهای تولید در اختیار بودن آخرین فن آوری در سطح جهان تولید انبوه تسریع در امکان جا بجایی تولید تولید انبوه تولید انبوه کاال در زمان نسبتا طوالنی ‏Modularisierung  بهینه سازی تولید جهانی این امر نه فقط برای تولید بوده بلکه بر.ای موارد زیر نیز اهمیت دار.د. تسریع در امکان جا بجایی تولید خدمات مربوط و وابسته به تولید پر.دازش اطالعات تحقیق و توسعه ایجاد و تدوین مدلهای بازاریابی و توزیع تسریع در امکان جا بجایی تولید ‏ اهمیت عامل کار در فرآیند تولید فرآیند اتوماسیون باعث .جایگزینی سرمایه به جای کار شده است. تخصص های متوسط و باال به افراد متخصص از کشورهای نوین صنع.تی داده می شود. نتیجه : هرچه بیشتر سرعت گ.رفتن گسترش فن آوری نوین هرچه ک.شورهای بیشتری قادر هستند تولیدات با ک.یفیت مشابه و با قیمت نازل تر عرضه نمایند. ارتقا رقابت جهانی نمادهای اوج ر.قابت از طریق : افزایش مستمر هم چشمی بین رقبا بازاریابی تهاجمی برای سهم بازار افزایش مستمر تعداد نوآوری ها هرچه کوتاه تر شدن زمان نوآوریها ،طرحها و عمر کاال ارتقا رقابت جهانی علل افزایش شدت رقابت فشار کاهش قیمت از طریق اقتصاد بازار و مدیریت مجدد رقابت جهانی کاهش موانع حضور در بنگاه های اقتصادی در بازار دیگر کشورها از طریق ارتقا فن آوری نوین تاثیرات محیطی ،فرهنگی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه کاهش ارزشها آداب و سنن ،خانواده از طریق دوگانگی فعالیتهای اقتصادی علل کم ارزش شدن : مهاجرت از روستا ،امکانات کم اقتصادی سبب رشد شهرنشینی شده است. فعالیت وسیع رسانه های بین المللی تاثیرات محیطی ،فرهنگی و اجتماعی کشور.های توسعه یافته ر.وند تنوع فرهنگی جامعه همچنان ادامه دارد تعریف .جهانی سازی و تولیدات در سطح جهان بستگی به استراتژی یکپار.چگی فرهنگی دار.د. تاثیرات محیطی ،فرهنگی و اجتماعی ‏ امکانات نوین برای بازاریابی ،تولید و اشتغال تحول و جابجایی انسانها ارتقا می یابد. امکانات بکارگیری انسانها افزایش می یابد. افزایش بالقوه نیروی عامل کار امکان بیشتر فروش و تولید جوامع ملی جزئی از جامعه جهانی دیده می شوند و کشورهای غریبه به عنوان بازارهای جنبی در نظر گرفته می شود. طرح مسئله ‏ در مورد جهانی سازی اقتصاد بسیار صحبت شده است اما کمتر به این امر پرداخته شده است که فرصتها و تهدیدهای آن برای بنگاه های اقتصادی چیست؟ ‏ تفاوت جهانیت و جهانی سازی ‏ ‏ جهانیت :از نقطه نظر تئوری سیستمها یعنی سیستمهای بازتر شدن و ساب سیستمها مثل ( منطقه ای – بازارها – ملتها ) دیگر سیستمهای بسته نخواهند بود و این موضوع نه فقط متوجه بعدهای زمانی ،مکانی و تیمی است بلکه با پیوندهای بادوام به یکدیگر مرتبط هستند.این جهانیت نه فقط در محدوده بازار بلکه محدودهای غیر بازار ( سیاست – فرهنگ – محیط زیست ) نیز معتبر است. جهانی سازی ‏ هر نوع فرآیند جهانی است که در تشکیل و توسعه سیستم جهانی اثر مثبت دارد. ‏ جهانی سازی در ا.ین معنا یعنی تقویت و ارتقا وابستگی های جهانی طرح مسئله ‏ از دیدگاه نگاه های اقتصادی ‏ ‏ مهمترین نکته اثرات تغییرات بازار و غیر بازار بر روی بنگاه ها است. لذا در این جا ما بر روی 3سوال اصلی متمرکز می شویم : -1چه نوع تغیراتی در محیط بازار و غیر بازار مرتبط با سیستم بنگاه های اقتصادی از طریق جهانی سازی ایجاد می شود. - 2چه نوع چالشهایی از این طریق برای بنگاه های اقتصادی بوجود می آیند. -3چه نتایج کلیدی از بررسی دو نکته فوق می توان برای استراتژی و توانمند سازی ضروری و ساختار مناسب برای بنگاه های اقتصادی استخراج نمود. تغییرات در محدوده بازارها و غیر بازارها از طریق جهانی شدن ‏ پیوند بازار :منظور قسمت خروجی بنگاه اقتصادی است که در ارتباط با مشتری و رقبا قرار می گیرد: رقبا : جهانی شدن یعنی گسترش بازارها در نتیجه گسترش پیوندها تسریع در گسترش بازار فرا ملی فرصت خوبی برای بنگاه های کوچک و بزرگ فراهم آورد. بنگاه های کوچک و متوسط نمی توانند دیگر به گوشه بازاری که دارند مطمئن باشند. در نتیجه در هر صورت رقابت شدت می یابد و بازارهای رسانه گونه ( مجاز ) مانند اینترنت رشد خواهند کرد. بین عرضه کنندگان نه تنها رقابت شدت می یابد بلکه امکان همکاری بین آنها گسترش می یابد. استراتژی اتحاد شرایط رقابت را نسبی می نماید ،اما پیش شرط آن توانمندی مدیریتی ،هدایت و سازماندهی است. تغییرات در محدوده بازارها و غیر بازارها از طریق جهانی شدن مشتریان : اگر نیازها و تقاضای مشتریان تا حدودی قابل قبول دارای تشابه باشد ،برای عرضه کننده امکان گستر.ش باز.ار وجود دار.د. اگر .تفاوت در .نیازها و تقاضا باشد ،عرضه کننده باید در .سبد عر.ضه ،این تفاوت را لحاظ کند ( جهانی اندیشیدن و ملی عمل کردن ) .Porter 1998 تغییرات در محدوده بازارها و غیر بازارها از طریق جهانی شدن ‏ ورودی به بنگاه ها شامل توزیع کنندگان ،خدمات ،کارکنان بالقوه و سرمایه خود در منابع سرمایه دیگر قرار دارد. ‏ دسترسی به بازار منابع گسترش می یابد ،بویژه منابع انسانی. ‏ نیروهای متخصص و ارزان فراوان می شود. ‏ نتیجه در بلند مدت قیمت منابع در جهان از نظر قیمت بریکدیگر نزدیک می شود. ‏ دستمزد مبنای کشورهای در حال توسعه پرداخت خواهد شد ،فارغ از اینکه در کجا این منابع انسانی زندگی کنند. ‏ دانش و دانایی و توانمندی مهمترین عامل رقابت می شود. ‏ جامعه صنعتی به جامعه دانش محور تبدیل می شود. تغییرات در محدوده بازارها و غیر بازارها از طریق جهانی شدن نظام اقتصادی : ‏ پس از فروپاشی کمونیست در تمامی جهان نظام بازارگرا برگزیده شده است. ‏ موانع جهانی جابجایی کاال در سرمایه حذف می شوند و خصوصی سازی رو به تزاید می گذارد. ‏ دیگر در بازار جهانی نمی توان فقط یک کاال سرمایه ای را عرضه کرد بلکه باید یک برنامه و طرح جامع ارائه داد ( .مانند نحوه سرمایه گذاری ،خطوط تولید و نظایر آن ). تغییرات در محدوده بازارها و غیر بازارها از طریق جهانی شدن نظامهای اجتماعی و فرهنگی: ‏ درحال حاضر اعتقادات پایه ای ،نرمها ،ارزشها و رفتارها در جهان دارای تفاوت فاحش است. ‏ در نتیجه بنگاه های اقتصادی فعال در جهان باید مسایل اجتماعی و فرهنگی مختلفی را مورد توجه قرار دهند. ‏ هر بنگاه باید مدیریت درخواستهای « فرهنگی و اجتماعی » را بوجود آورد تا با درخواستها و نقطه نظرات انجمنها و نهادهای مدنی و دینی دید مدیریت خود را لحاظ کند. تغییرات در محدوده بازارها و غیر بازارها از طریق جهانی شدن نظام قدرت : ‏ در بازار قدرتها مانند سندیکای کارگری ،عوامل دولتی ،نهادها و ارگانها نقش دارند. ‏ جهانی سازی قدرت چانه زنی سندیکاهای کارگری ،دولتی ،نهادها و ارگانها را تقلیل می دهد. ‏ در کنار آن عوامل جدید و ناشناخته در بازارها فرا ملی نمود می یابد. اصطالحا « عوامل درب باز کننده ». ‏ ‏ جهانی سازی تعادل قدرت های غیر بازارای را برهم می زند. بنگاه باید بدنبال تعادل و رفتاری جدید بر آید. چالشهای پیش روی بنگاه ها صرفه جویی به مقیاس ( ) Economic of scale ‏ با گسترش بازار ،حفظ سهم بازار ،کاهش هزینه تولید و حفظ حاشیه سود اهمیت دیگر می یابد. ‏ ادغام بنگاه ها سرعت بیشتر می یابد. ‏ ارتباط Uشکل بین سهم بازار و حاشیه سود می تواند با افزایش سهم بازار به سود بیشتر دست یابند. چالشهای پیش روی بنگاه ها ‏ بنگاه های متوسط با موقعیت نامناسب حاشیه سود ،تحت فشار قرار می گیرند ( .این بنگاه ها نه آنقدر کوچک هستند که به گوشه ای از بازار بپردازند و نه آنقدر بزرگ که « بازیگری جهانی » شوند). ‏ بنگاه های منطقه ای و ملی که تا کنون احساس امنیت اقتصادی می کردند دیگر در امان نخواهند بود ( بطور مثال حتی اغذیه فروشهای محله ای و ملی از طریق MC Donald'sو Pizza Hotو نظایر آن نیز در امان نخواهند بود). چالشهای پیش روی بنگاه ها صرفه جویی به دامنه فعالیت. ‏ سوال این است ،فعالیتی را می توان به بیرون از بنگاه ( )Outsourcingداد و چه فعالیتی را به داخل بنگاه ( )in sourcingاضافه نمود. ‏ جهانی سازی فرصت و تهدیدات را همزمان در رابطه استراتژی In-Out Sourcingرا شدت می بخشد. ‏ هر بنگاه باید روی برجستگی ها و نقاط قوت خود کارکرده و آنرا در بازار تجلی دهد. چالشهای پیش روی بنگاه ها صرفه جویی به سرعت ( ) Economics Of Speed ‏ صرفه جویی به سرعت ،فاکتور رقابتی « زمان » را تقلیل میدهد. ‏ وقت شناسی ،کوتاه کردن زمان عمل و واکنش ،دو جنبه اصلی عامل « زمان » است. ‏ جهانی سازی عوامل محیطی را از طریق این روند و همچنین شدت یابی رقابت بطور فوق العاده ا.فزایش داده است. ‏ تغیرات و نوآوری در زمینه محصول مد و سلیقه شدت می گیرد. ‏ باید بدون اتالف وقت در هر لحظه و هر جا جهان آماده کنش و واکنش بود . ‏ دیگر قوی ضعیف را نمی بلعد بلکه سریعتر ،آهسته تر را می بلعد. ‏ به عبارت دیگر « کسی که می خواهد در پدیده جهانی شدن بازیگر یا حتی رهبر باشد باید رهبری تغییرات و نوآوری را در اختیار بگیرد. تجدید نظر در جهت گیری ها ،تجدید نظر در استراتژی توسعه در حوزه فعالیت جهت گیری به سمت بر.جستگی اصلی مهارت : با تغییرات محیطی با جهت گیری و استر.اتژی تغییر یابد. باز.ار ( بیرون به داخل بنگاه ) و جنبه مهارت ( داخل به بیرون بنگاه ) در یکدیگر دوباره ادغام شود. برجستگی توانمندی ( تخصص ) عامل پایدار .بر.ای مز.یت رقابتی بنگاه است. تجدید نظر در جهت گیری ها ،تجدید نظر در استراتژی توسعه در حوزه فعالیت ادامه : فاکتور برجستگی تخصصی را بنگاههایی در اختیار دارند که بتوانند آنرا نسبت به رقبا بر.ای مشتری شفاف .تر .کر.ده و ارایه دهند. برجستگی تخصصی بسیار پایدارتر از محصول است و بنگاه می تواند سالها بر اساس آن مزیت رقابتی داشته باشد. تجدید نظر در جهت گیری ها ،تجدید نظر در استراتژی توسعه در حوزه فعالیت ادامه : ‏ بازارها معموال براساس ارتباط ( محصول -بازار ) تعریف می شوند .اکنون بجای محصول گرایی باید به برجستگی ویژه تخصص گرایی روی آورد. ( مثال ) :هوخست خود را از جهت گیری تخصصی در زمینه شیمی رها کرد و به برجستگی تخصصی خود یعنی پیوند « تکنیک و علم » پرداخته است . << >> Life Sciences ‏ تجدید نظر در زمینه مشتریان هدف :تاکنون بازارها براساس گروه های هدف یا منطقه تعریف می شود و اکنون براساس جهت گیری « نیازها و تقاضاها » ‏ نیازهای اولیه کمتر تغییر پیدا می کند مانند ( تشنگی ،گرسنگي ،امنیت ، اعتبار اجتماعی ،تحرک ،تفریح ) جهت گیری براساس این نیازها استراتژی را پایدارتر می کند. تجدید نظر در جهت گیری ها ،تجدید نظر در استراتژی توسعه در حوزه فعالیت بنگاه ها در واقع تیدیل به « حل کننده مشکل » می شوند. به از حل کننده مشکل جابجایی تولید کننده خودرو  مشاور در زمینه انرژی تولید کننده برق ‏ تولید کننده بذر ارایه دهنده طرح جامع ‏ کاشت،داشت ،برداشت تجدید نظر در جهت گیری ها ،تجدید نظر در استراتژی توسعه در حوزه فعالیت م شت ر یا ن گر و ه هد ف برجستگی ویژه تخصصی بنگاه نیاز اصلی مشتری ‏ عوامل اصلی حوزه فعالیت تجدید نظر در جهت گیری ها ،تجدید نظر در استراتژی توسعه در حوزه فعالیت ‏ توسعه فعالیت بنگاه ها بازار تخصصی استفاده کنید -1براساس میزان تخصص و جذابیت بازار دو نوع استراتژی وجود دارد زیاد توسعه تکمیل جذابیت بازار سیاست متفاوت سازی تمرکز عقب کشیدن انتقال الف :دفاعی ؛ عقب نشینی ،تمرکز و سیاست متفاوت سازی ‏Out Sourcing ب ؛ هجمی ،مکمل ،انتقال ،توسعه زیاد کم کم تجدید نظر در جهت گیری ها ،تجدید نظر در استراتژی توسعه در حوزه فعالیت ‏ کدامین استراتژی انتخاب م.ی شود بستگی به نوع کسب وکار دارد انواع کسب و کار جهت گیری مزیت مزیت محصول و بازارنسبی مزیت هزینه کسب و کار حجمی کسب و کار ویژه 2 1 کسب وکار سیستمی فردی 4 3 کسب و کار سیستمی استاندارد محدودیت به یک نوع کارایی نوع کارایی محصول راهکار یکپارچه ادامه : ‏ تجدید نظر در جهت گیری ها ،تجدید نظر در استراتژی توسعه در حوزه فعالیت - 1کسب وکار حجمی :عرضه کاال و خدمات استاندارد که به دلیل مزیت هزینه در بازار جا افتاده است ( مانند فوالد – محصوالت شیمیایی ) صرفه جویی در مقیاس برای این نوع کسب و کار مفید است. ‏ -2کسب و کار ویژه :عرضه کاال و خدمات خاص در بازار خاص باید بازار ملی را حفظ کرد ( نوشابه ایرانی – ذائقه ایرانی ) همبستگي و همکاری با عرضه کنندگان بازار ملی و منطقه ای دیگر قابل توجه است. ‏ - 3کسب و کار سیستمی استاندارد :در این نوع کسب وکار سیستم کامل برای حل یک مسئله بصورت استاندارد عرضه می شود .مانند MC Donald's ‏ - 4کسب و کار سیستمی فردی :عرضه کاال و خدمات کامل برای حل یک مسئله براساس تقاضا و نیاز هر فرد. بهبود و تکمیل توانمندی -1شناسایی توانمندی های الزم ‏ جهت گیری نوین در زمینه توسعه کسب و کار اجبارا تغییر در توانمندی را طلب می کند. برای مثال :جهت گیری ( ) Life Scienceاحتیاج به توانمندی نوین در زمینه بیوتکنیک و ژنتیک دارد. در نتیجه جهت گیری توانمندی بنگاه به سمت دانش گرایی سوق خواهد یافت ‏ چه توانمندی نوینی نیاز است ،بستگی دارد به : حوزه فعالیت براساس برجستگی تخصصی و نوع توسعه ( تمرکز – تکمیل –عقب نشینی ) و نوع کسب وکار تعیین کننده توانمندی عمودی در بخش است. ‏ احتیاج به مدیریت توانمند سازی با نتایج گرایش بهتر تا کنون است. بهبود و تکمیل توانمندی ‏ نماد توانمندی بنگاه نقاط قوت نگری و پایه ای درون بنگاه نقاط قوت با گرایش به بیرون بنگاه توانمندی تحول • توا.نمندی مدیریت • توانمندی رقابتی • توانمندی عملیاتی •توانمندی همکاری و شبکه ای • توانمندی حمایتی توانمندی یادگیری و نوآوری ‏ ‏ • توانمندی گفتمان تجزیه و تحلیل توانمندی بنگاه براساس زنجیره تولید ارزش انجام می گیرد. در بازار این توانمندی ها می توانند بصورت ( فعال -غیر فعال -محافظه کارانه – هجومی ) نمود یابد. بهبود و تکمیل توانمندی ‏ ‏ ارتقا توانمندی از طریق مدیریت دانایی به تنهایی بخشی از سازمان بنگاه تخصصی میزان انجام یک کار به تنهایی و به نحو احسن جز و یا بخشی از یک سازمان ( تولید برق ) وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهد میزان رقابت پذیری پایدار منابع سخت افزار و نرم افزارها در اختیار برای انجام وظیفه قابلیت فردی و منابع سخت افزاری و نرم افزاری توانمندی های بخشی سخت افزاری و نرم افزاری و منابع توانمندی خدمات وابسته به کارکنان توانمندی های فردی تبدیل به توانمندی سازمانی می شود توانمندی بخشی و میزان یکپارچگی آنها تبدیل به توانمندی بنگاه می شود. دانش یریت مد استراتژی رهبری در فن آوری و یا استراتژی مقلد فن آوری در جنبه مدیریت دانش است. بهبود و تکمیل توانمندی مدیریت دانایی ،ادامه : توسعه دانایی از طرق زیر امکان دارد : ‏ از درون بنگاه ‏ حمایت بیرون از بنگاه ‏ بازار اطالعات ‏ بازار کار ‏ شبکه ای ‏ خرید بنگاه های دیگر مهندسی مجدد :تحول ساختاری و فرآیندها ‏ -1ترکیب اثر بخشی ملی با کارایی جهانی در ساختار شبکه ای دو عامل « تنوع طلبی » و قابلیت عملکرد سریع در پدیده جهانی سازی مستقیما بر روی ساختار و فرآیندهای بنگاه تاثیر می گذارد. در ساختار نوین از یک طرف ضرورت تمرکز وجود دارد و از طرف دیگر ضروری است عدم تمرکز و جداسازی را پیشه کرد تا بتوان هرچه نزدیکتر به بازار و مشتري عمل نمود. در این راستا دو نوع ساختار بیشتر مورد توجه قرار گرفته است : شرکتهای Holding -ساختار شبکه ای ( :عمودی یا افقی ) ( استراتژی شبکه ای ) مهندسی مجدد :تحول ساختاری و فرآیندها -1ترکیب اثر بخشی مل.ی با کارایی جهانی در ساختار شبکه ای -ادامه : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بنگاه های فرا ملی دارای ساختار شبکه ای داخلی هستند که دارای سد شاخص همزمان می باشند: انعطاف پذیری چند ملیتی برای تضمین نزدیکی به بازار و تنظیم فعاالنه رقابت اثر بخشی جهانی برای صرفه جویی جهانی در مقیاس و دا.منه یادگیری در سراسر جهان و انتقال و توزیع آن در بنگاه برای تمرکز دانش و دانایی بنگاههای فرا ملی بصورت اجزا غیر متمرکز در تمامی جهان حضور دارند و بر شرایط ویژه هر منطقه یا مهارتهای ملی تمرکز دارند ( اثر بخشی ملی ) دفتر مرکزی به هدایت منابع و همکاری و هماهنگی بین اجزا می پردازد ( اثر بخشی جهانی ) بدلیل فن آوری اطالعات و ارتباطات ساختارها بسیار انعطاف پذیر شده ،بعد زمان کمرنگ شده و « بنگاه های مجازی » شکل گرفته اند. مهندسی مجدد :تحول ساختاری و فرآیندها ‏ -2بهینه کردن عملکرد از طریق Outsourcingو In sourcing ‏ ‏ ‏ سوال اصلی تعیین مرزهای خارجی سیستم است ( چه وظایفی را باید خود بنگاه بعهده بگیرد و چه وظایفی را به بازار انتقال دهد؟ ) جواب این سوال با تمرکز بر « برجستگی ویژه تخصصی » داده می شود. جواب این سوال را می توان براساس نمودار صفحه بعد توضیح داد. مهندسی مجدد :تحول ساختاری و فرآیندها -2بهینه کردن عملکرد از طریق Outsourcingو – In sourcingادامه : توسعه یکپارچگی استفاده جذابیت پایداری 2 عملکرد اصلی انتقال 1عملکرد حاشیه ای جذابیت بازار عدم یکپارچگی در خطر عملکرد اصلی 4 زیاد زیاد غیر جذاب 3عملکرد حاشیه ای شدت تخصص کم کم مهندسی مجدد :تحول ساختاری و فرآیندها – 3یکپارچگی شایستگی های عملکرد اصلی به ( مرکزیت شایستگی ها ) ( ) Centers Of Competence ‏ ‏ - باید ساختاری برای وظایف باقی مانده بوجود آورد که باعث پیوند شایستگی ها و اهداف استفاده از آن را پاسخگو باشد. برای این امر مرکزیت شایستگی ها ( ) Centers Of Competence را باید ایجاد کرد ،وظیفه این مرکزیت آن است که : شایستگی های ویژه تخصصی متمرکز شود این مرکز منابع و توانمندیهای مشترک را بهم پیوند زند به نحوی که برای همه اجزا سازمان در سراسر جهان قابل دسترسی باشد. فرآیندهای بنگاه به عنوان جریان معکوس سازمان -1از منابع و توانمندی ها – شایستگی اصلی شکل می گیرد که خصوصیات اصلی محصول یا بنگاه را تعیین می کند که براساس معیار نیازهای اصلی مشتریان تست می شود که دوباره بعنوان منابع و توانمندی وارد چرخه می گردد. - 2رابطه عمودی در این مدل تکمیل کننده جریان افقی است و مراد آن است که : مدیریت فرآیند شایستگی و تخصص به گونه ای سازماندهی شود که راس بنگاه را به بدنه آن مرتبط کند. از راس بنگاه به شکل ویژن و اهداف آغاز می گردد و جریان معکوس ازتطبیق شایستگی و منابع با این اهداف ویژن شکل می گیرد. در این چرخه توانمندی و شایستگیها توسعه خواهد یافت. فرآیندهای بنگاه به عنوان جریان معکوس سازمان ‏ تمامی « صرفه جویی های » ذکر شده در فرآیند جهانی سازی باید بطور مستمر نظارت و اصالح و بهبود یابند. جریان معکوس بعنوان مدلی برای فرآیندهای بنگاه با گرایش بر روی شایستگی ها راس بنگاه مشتری نیازهای خ اصلی بازخورد مناسب جریان شایستگی خصوصیات منابع اصلی اصلی توانمندی تامین کنندگان ورودی جریان مهندسی مجدد :تحول ساختاری و فرآیندها -1ترکیب اثر بخشی مل.ی با کارایی جهانی در ساختار شبکه ای -ادامه : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بنگاه های فرا ملی دارای ساختار شبکه ای داخلی هستند که دارای سد شاخص همزمان می باشند: انعطاف پذیری چند ملیتی برای تضمین وارد شدن به بازار و تنظیم فعاالنه رقابت اثر بخشی جهانی برای صرفه جویی جهانی در مقیاس و دا.منه یادگیری در سراسر جهان و انتقال و توزیع آن در بنگاه برای تمرکز دانش و دانایی بنگاههای فرا ملی بصورت اجزا غیر متمرکز در تمامی جهان حضور دارند و بر شرایط ویژه هر منطقه یا مهارتهای ملی تمرکز دارند ( اثر بخشی ملی ) دفتر مرکزی به هدایت منابع و همکاری و هماهنگی بین اجزا می پردازد ( اثر بخشی جهانی ) بدلیل فن آوری اطالعات و ارتباطات ساختارها بسیار انعطاف پذیر شده ،بعد زمان کمرنگ شده و « بنگاه های مجازی » شکل گرفته اند. جم.ع بندی -1ارتقا تنوع طلبی و نیاز .به قابلیت عکس العمل سریع پیوند محیط بیرونی - با جهانی سازی محیط بیرونی سازمان در جهت ارتقا تنوع طلبی و نیاز به قابلیت عکس العمل سریع سوق می یابد. - به این معنا است که محیط بیرونی ( بازار و غیر بازار ) همه بنگاه های اقتصادی تغییر .یابد. جم.ع بندی -2تقویت فرصتها و تهدیدات - جهانی سازی به هیچ وجه مشکل نوینی در زمینه استراتژی بوجود نمی آورد بلکه هم عوامل فعلی را شدت می بخشد - فرصتها و تهدیدات بطور یکسان شدت می یابند - تراز بین فرصتها و تهدیدات ،جنگی به بزرگی بنگاه دارد (.برای رهبران بازار و فعالین در گوشه کوچک بازار یکسان اثر می گذارد) - بنگاه های اقتصادی متوسط از جهانی سازی بیشتر مورد تهدید قرار می گیرند. جم.ع بندی -3ارتقا اهمیت صرفه جویی ها به مقیاس دامنه و سرعت - از یک طرف برای بعضی از بنگاه ها روند بزرگ شدن وجود دارد ( صرفه جویی به مقیاس ) از طرف دیگر مسئله حوزه فعالیت » زنجیره تولید ارزش باید مورد بازنگری قرار گیرد ( صرفه جویی به دامنه ) - از طرف دیگر در فرآیند جهانی سازی « فاکتور زمان در رقابت » دارای اهمیت فراوان می گردد. جم.ع بندی -4تجدید در جهت گیری - بر.اساس تعریف جدید از کسب و کار و نوع کسب وکار باید استراتژی توسعه مورد باز.نگری قرار .گیرد. - به ویژه توصیه می شود بر .ر.وی شایستگی های اصلی متمرکز شد تا از .یک طرف بعنوان بدنه بنگاه طوالنی تر پایدار .شود و از .طر.ف دیگر انعطاف .پذیر.ی و قدر.ت انطباق با تغییرات بازار را داشت. جم.ع بندی -5تجدید حیات - تعریف جدید از کسب وکار ،احتیاج به تغییر با گستر.ش توانمندی دار.د. - مهمترین عامل این ز.مینه توانمندی در .تحول پذیری است. - ارتقا توانمندی یعنی مدیریت دانایی که می توان از طرق مختلف در داخل یا خارج بنگاه به آن دست یافت. جم.ع بندی -6تجدید ساختار - برای اجرای استراتژی جهانی سازی با ساختار و سازماندهی مناسب برپا کرد. - In-Out sourcingب...اید ب...ه .ت...وا.نمندیا.صلیمنطبقگ...ردد. - شایستگی های اصلی را از « مرکز شایستگی » سازماندهی کنید. - فرآیند بنگاه را بصورت جریان معکوس سازماندهی نمایید. جم.ع بندی درارکستر جهانی“ مدیریت ارشد هر بنگاه به مهارت ویژه ای احتیاج دارد که صدای ساز او نیز شنیده شود این مقاله مقدمه ای برای تعریف وعلل جهانی سازی بود با سپاس از توجه شما

51,000 تومان