آموزشعلوم انسانی و علوم اجتماعیسایرروانشناسی و روانپزشکی

رویکردهای نوین در آموزش و مشاوره شغلی

صفحه 1:
eerie نوين ‎oot‏ ‏۱۳۹ ‎ap)‏ ۳ ۱ مشاوره شغل ش و ان میت

صفحه 2:
تاریخچه و اهمیت مشاوره شغلی در دیا : دوره های مختلف تاریخی با تحولات. مشاوره شغلی همگام می باشد: "" دوره شكار و شبانى ب * دوره فتودالیزم ا "" دوره فراصنعتى (ارتباطات- اطلاعات)

صفحه 3:
تقسيم بندى الوين تافلر از دوره هاى تاريخى: ع ا ا كي " موج دوم : ثروت (دوره مدرنيسم) ۳ موج سوم : دانش (دوره پست مدرئیسم)

صفحه 4:
تحولات روشهای انتخاب شغل درطول تاریخ: انتخاب شغل به صورت موروثى 1 | انتخاب شغل از روی شکل و اندازه محیط جمجمه(فرنولوژی) ۹ ned ene sy TCAD eer! ١ انتخاب شغل از روی خط شناسی و شیوه نگارش(گرافولوژی) [0 epee eres ere |

صفحه 5:
نظربه های انتخاب شغل: < نظریه های غیر روانی: ۳ ‏ا‎ oy ۱۳ ۴ تصادف و شانس

صفحه 6:
مد من نس ك 0 Bo ‎Eire ean‏ رت زر هلاه سم ‎Te‏ ا ‏نظريه نيازهاى آنا رو ‏. نظريه تصميم كيرى تيدمن و اوهارا

صفحه 7:
عوامل رشدى مؤثر برانتخاب شغل: ‎.١‏ آرزوها وتخيلات والدين ‏؟. اكتشاف در محيط ‏". جايكاه فرزندان وترتيب تولد ‏۶ سبک ترییتی والدین ‏ا ‎Ber Se Bl ‏ا ا‎ AY ‏/. الكوى عمل بودن والدين درباره مشاغل ۸ ترغیب کلامی وشغل والدین واطرافیان ‎.١‏ فرهنتت خانواده وجايكاه فرزندان دخترويسر درشغل 5300102000 ‏لل ا 20 ‎ane‏ ا 20 ‎

صفحه 8:
eres yess تیا سم ات

صفحه 9:

صفحه 10:
5 5 7 © 3

صفحه 11:
بیان شده ‎pus‏ به داده ها م2 نمایان شده فهرست شده ‎Ven ey‏ ۳

صفحه 12:
ales 71 تها وانگشتان هماهتكى دستها و

صفحه 13:
ارزشها: ‎١‏ ايثار- مبادله ‎AE ee NTS ‏۳. طبیعت انسان ( خوب- بد- ختثى ) ‎I Dy pl ee ) ‏نه - آینده ) فصلی ( چرخشی‎ ‎۱ Oh me] BIOL) r= ‏ا‎ ony Dat ‏کتترل خود - عدم کنترل خود.‎ ۷ ‏۸ وظیفه شناسی به پدر و مادر ‎es RTO Path ee nea) ‎ ‎

صفحه 14:
باورهاء: تقدیر وشانس ‏ تفکرعلهی خرافه گرایی کار وتلاش کليشه های جسیتی فمینیستی

صفحه 15:
eee ey) US) Se) eee) ere) obj ete Tee Toe TCs) ‏بين زنان ومردان در انجام دادن كارها تفاوت اساسى وجود دارد.‎ ‏زنان هركز توانايى رقابت با مردان رادر كارها ندارند.‎ 0 ‏و ا ل‎ ot ‏ا‎ ‏زنان از نظر عقلی از مردان در سطح پائین تری هستند.(ناقص العقل بودن)‎ 0900 ‏ا ا‎ TTC} RO ‏ا ل لل‎ زنان به خوبى مردان نمى توانند كارها را انجام دهند وهميشه بايد دستمزد آنها كمتر از مردان اد"

صفحه 16:
دی دگاه افراطی درباره کار وشخصیت زنان(فمینیسم رادیکال): even SIC ROEM DM ‏ل ا ل‎ ‏لت‎ OL NC a ee Eee ‏ا‎ ‎Pe ‏ل‎ Te Se Ey برای اينکه اولین گام را در برابری زن ومرد برداشت باید سبك لباس ‎Ne) Me peer keep Terese)‏ 0 تمام مشاغلى را كه مردان قادرند انجام دهند زنان نيز ميتوانندانجام دهند. ل ا ا ‎Po‏ ‏باشیم.

صفحه 17:
ديدكاه متعادذل براساس يافته هاى علمى نسبت به زنان: ۱ والدین میان دختر وپسراست وئه مربوط به تفاوتهای اساسی و دانی بین دو جنس. ؟. زنان در خصوص نيمكره راست ازمردان قويترهستند بنابراين از نظر: ‎slilgi‏ ا & ‎NS‏ اس توانایی کلامی وسیالی وروان بودن زبان توانایی ابراز احساسات برقراری روابط اجتماعی ‎Rod‏ ی رت ‏حس زیبایی شناسی ‎orp ary meen) ‏هوش موسیقیایی وریتمیک ‎ ‎EPL)‏ ا

صفحه 18:
t4al ol ©. مشاغلی که در آنها شآن ومنزلت زن زیر سورال میرود ویاباعث فرسود گی جسمی و روانی آنان میشود مناسب زنان نمیباشد هرچند که توانایی انجام آنرا داشته باشند. 1 ct Ne eT ‏ال ل‎ neoe en ‏بوده اند همانطور که مردان در برخحی از مشاغل از زنان موفق ترند‎ ‏واین مربوط به تفاوتهای جنسی وجنسیتی است.‎ ه. احتمال موفقيت زنان در مشاغل اجتماعى - هنرى- تهورى بالا تر از مشاغل واقع بين- فكرى و قراردادى است. #.زنان بايد به مسأله تبعيض جنسيتى در محيطهاى كار توجه كافى داشته باشند.

صفحه 19:
راهبردهای شغل شناسی: و کت نی وی ‎s)‏ ۱ ‎eats) ne‏

صفحه 20:
on SBE TS) mee OE We Re) 5 pene) 2) | DEES ste Tse SS THe SPs) ROSE eS Ie SP BL cL Ld ‏سازمان هميارى اشتغال فارغ التحصيلانءفرهنكسراهاى كارء دفاتر كاريابى‎ 0 ‏ام ا‎ PB wwwjobiran.com .www.jobportal.ir . 3 ‏سا‎ « Www.bazarekar.ir www.eshteghal.i www.bashgahekar.ir . www.psychocorp.com. Ob eee wee) Bert ee BL ۳۳۳ www.parinc.com «, Rrra sts ees)

صفحه 21:
* شرح وظايف ‎ities‏ ل ل ل ل ‎oes‏ 0100 سب ولتت *؟ شرایط جسمانی و روانی *.مدارك تحصيلى * روابط انسانى حاكم بر محيط كار

صفحه 22:
بر پرسشنامه استعدادسنجی 9 شخصیت شناسی رغبت سنج شغلى ۳ ارزشهاى شغلى 0 بلوغ شغلى ‎Bees"‏ ‎C3 5‏ تحصیلی م دقت(بینایی؛ حسی-حرکتی)

صفحه 23:
a == سس * مهارتهای,رزومه

صفحه 24:
سبك هاى تصمیم گیری: ‎ge‏ سس اس مات و 9 افراد دارای این سبک از تصمیم گیری ‏حاشیه می روند وهمواره می گویند بعدا درباره ی این موضوع فکر می كبلك ‎۱ ‏ل ل ا‎ BFP eae eral ‏وچه نخواهند چیزی که باید اتفاق بیفتد می افتد و آنها اراده ای در‎ ‏تصميمات خود ندارند.‎ ‏۳( : افراد دا ارای این سبکک اجازه می دهند دیگران برای آنها تصمیم بگیرند واز تصمیمات دیگران بدون چون وچرا تبعیت می کنند.

صفحه 25:
ادامه: سبك فلج كننده: افراد داراى ان 0 ‎I CANNER CRI apres‏ براى ار ار ‎Hin As ea Sn‏ ‎Ree ECD Dawe nen‏ براى رسيدن به تصميمات ‎Poros‏ اساس تحلق ود رفتار به عبارتى اول تصمي کنر ىد ‎a i uo‏ ای او صحدم ی سبکت سو ‎eeeiee)‏ 0 0 ‎ar TOON WO a oerreser=‏ 0 سبك شهودى: افرادی هستند که اعتقاد دارند باید در تصمیم گیری به حرف دلشان ‎Leon ne ea Cn poarenrn besa) LETTS‏ 1۱ سبك باابونامة: ابن افراد كارشان مبتنى بر منطق و برقرارى تعادل ميان شناخت ‎AP Dera eed ee er eee Or ie Lon nee)‏ ‎rir‏

صفحه 26:
تواذ نمند سازی ‎pen‏ 2 ا ل تايا ل ا | تصميم 0 سطح سازمانی است. ۲)رو کرد ار گانبکی(0۳5۲۱۱) ‎eae Ly Eee eer‏ ۱ و ‎pts Open si res aoe rel Ire Pere I‏

صفحه 27:
وب زكيهاى رويكرد مكانيكى: لا لد ره مس ۱ Ut aah ۱ ‏رل‎ 0 ۱ bel A تک رل ی پاسخگو هستند.

صفحه 28:

صفحه 29:
ىك كرك ار بان اا نيازهائ كاركنان تعبين مى شود. ")رفتاز توانمند براى كاركنان الكو مى شود: ")در مورّد كاركنان اعتماد وجود دارد.

صفحه 30:

صفحه 31:
Thank you

بسمه تعالی رویکردهای نوین در آموزش ومشاوره شغلی New approaches In Education & Career Counseling تاریخچه و اهمیت مشاوره شغلی در دنیا : دوره های مختلف تاریخی با تحوالت مشاوره شغلی همگام می باشد: دوره شکار و شبانی دوره کشاورزی دوره فئودالیزم دوره صنعتی دوره فراصنعتی (ارتباطات -اطالعات) تقسیم بندی الوین تافلر از دوره های تاریخی: ‏ موج اول :خشونت (دوره سنت) ‏ موج دوم :ثروت (دوره مدرنیسم) ‏ موج سوم :دانش (دوره پست مدرنیسم) تحوالت روشهای انتخاب شغل درطول تاریخ: انتخاب شغل به صورت موروثی انتخاب شغل از روی شکل ظاهری بدن و چهره(مورفوسایکالوژی) انتخاب شغل از روی شکل و اندازه محیط جمجمه(فرنولوژی) انتخاب شغل از روی بررسی اجرام سماوی در لحظه تولد(آسترولوژی) انتخاب شغل از روی خط شناسی و شیوه نگارش(گرافولوژی) انتخاب شغل از روی اصول روانشناسی علمی و نظریه های شغلی نظریه های انتخاب شغل: ► نظریه های غیر روانی: .1 اجتماعی و تاریخی اقتصادی فرهنگی تصادف و شانس .2 .3 .4 نظریه های روانی : .1 .2 .3 .4 .5 نظریه رشدی .-فرایندی گینزبرگ نظریه خودپنداره سوپر ن.ظریه شخصیتی هالند نظریه نیازهای آنا رو نظریه تصمیم گیری تیدمن و اوهارا عوامل رشدي مؤثربرانتخاب شغل: .1آرزوها وتخيالت والدين .2اكتشاف در محيط .3جايگاه فرزندان وترتيب تولد .4سبك تربيتي والدين .5بازيهاي كودكي .6برآوردن نيازهاي هشيار و ناهشيار .7الگوي عمل بودن والدين درباره مشاغل .8ترغيب كالمي وشغل والدين واطرافيان .9فرهنگ خانواده وجايگاه فرزندان دختروپسر درشغل .10سازماندهي اوقات فراغت .11درگيركردن فرد در موقعيتهاي يادگيري .12خودپنداره و عزت نفس رویکرد *CIPدر مشاوره شغلی حيطه اجرا حيطه مهارتهاي تصميم گيري ‏CASVE شغل شناسي خود شناسي هرم پردازش اطالعات *Cognitive information processing مؤلفه های خودشناسی شغلی: شخصیت رغبت مهارت ارزش باور شخصيت: قراردادي واقع بين تهوري شخصي ت جستجو گر اجتماعي هنري رغبت ها: بيان شده آزمون شده نمايان شده فهر*ست شده به داده ها به مر*دم رغبت به ايده ها به اشياء استعداد: كالمي عددي حركتي فضايي موسيقي هماهنگي دستها وانگشتان ارزشها: ‏ .1ايثار -مبادله .2فردگرايي -جمع گرايي .3طبيعت انسان ( خوب -بد -خنثي ) .4ارتباط فرد با طبيعت ( مسلط بر طبيعت -مغلوب طبيعت -هماهنگ با طبيعت ) .5جهت گيري زماني ( حال -گذشته -آينده ) فصلي ( چرخشي ) .6فعاليت ( بودن در حال خودانگيخته -بودن در حال كنترل شده -انجام دادن ) .7كنترل خود -عدم كنترل خود .8وظيفه شناسي به پدر و مادر .9كمك به ديگران -ثروت اندوزي .1زيباشناسي .11خالقيت .12پيشرفت .13استقالل كاري .14منزلت اجتماعي .15قدرت .16امنيت .17همكاران .18تنوع باورها: تقدير وشانس تفكرعلمي تفكرنسبي تفكر مطلق كار وتالش خرافه گرايي كليشه هاي جنسيتي فمينيستي ديدگاه هاي سنتي غلط درباره كار وشخصيت زنان: ‏ زن بايد بين شغل وخانواده يكي را انتخاب كند. ‏ بين زنان ومردان در انجام دادن كارها تفاوت اساسي وجود دارد. ‏ زنان هرگز توانايي رقابت .با مردان رادر كارها ندارند. ‏ اگر زن يك خانواده كار كند به اين معني است .كه مرد خانواده فرد بي لياقتي است. ‏ زنان از نظر عقلي از مردان در سطح پائين تري هستند(.ناقص العقل بودن) ‏ زنان موجوداتي احساساتي ودرمانده هستند كه نميتوان مشاغل مهم را به آنان سپرد. ‏ زنان فقط وظيفه خانه داري،بچه داري وحمايت عاطفي از خانواده را دارند. ‏ زنان به خوبي مردان نمي توانند كارها را انجام دهند وهميشه بايد دستمزد آنها كمتر از مردان باشد. ديدگاه افراطي درباره كار وشخصيت زنان(فمينيسم راديكال): ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ زنان ازنظر توانايي ها واستعدادها كامال با مردان برابرهستند. زنان بايد به هر قيمتي كه شده حقوق پايمال شده تاريخي واجتماعي خود را از مردان بگيرندوحتي وارد مبارزه با مردان شوند. براي اينكه اولين گام را در برابري زن ومرد برداشت بايد سبك لباس پوشيدن،تفريحات وسرگرميهاي آنان دقيقا يكي شود. تمام مشاغلي را كه مردان قادرند انجام دهند زنان نيز ميتوانندانجام دهند. براي پاسخ به تاريخ مردساالري الزم است يك تاريخ زن ساالري داش.ته باشيم. ديدگاه متعادل براساس يافته هاي علمي نسبت به زنان: .1بيشتر تفاوتهاي بين زن ومرد مربوط به انتظارات وتوقعات والدين وسبك تربيتي مختلف والدين ميان دختر وپسراست ونه مربوط به تفاوتهاي اساسي و ذاتي بين دو جنس. .2زنان در خصوص نيمكره راست ازمردان قويترهستند بنابراين از نظر: توانايي همدلي و همدردي با ديگران توانايي دريافتهاي شهودي توانايي كالمي وسيالي وروان بودن زبان توانايي ابراز احساسات برقراري روابط اجتماعي دقت وظرافت وتوجه به تفاوتها حس زيبايي شناسي قدرت حافظه وبه خاطر سپردن هوش موسيقيايي وريتميك باالتراز مردان هستند. ادامه: .3مشاغلي كه در آنها شأن ومنزلت زن زير سؤال ميرود وياباعث فرسودگي جسمي و رواني آنان ميشود مناسب زنان نميباشد هرچندكه توانايي انجام آنرا داشته باشند. .4بنابر استداللت باال زنان درانجام برخي از مشاغل از مردان موفق بوده اند همانطور كه مردان در برخي از مشاغل از زنان موفق ترند واين مربوط به تفاوتهاي جنسي وجنسيتي است. .5احتمال موفقيت زنان در مشاغل اجتماعي -هنري -تهوري باال تر از مشاغل واقع بين -فكري و قراردادي است. .6زنان بايد به مسأله تبعيض جنسيتي در محيطهاي كار توجه كافي داشته باشند. راهب.ردهای شغل شناسی: .1کسب اطالعات تحصیلی و شغلی .2مهارتهای تحلیل شغل .3مهارتهای کاریابی منابع كسب اطالعات تحصيلي و شغلي : مهمترين منابع كسب اطالعات تحصيلي و ش.غلي در كشورما به قرار زير است: • افراد:مثل صاحبان مشاغل،فارغ التحصيالن ودانشجويان،والدين و خويشاوندان،مشاوران. • سازمانها :مثل مراكز كاريابي،وزارت كار،آموزش وپرورش،سازمان فنی وحرفه ای، سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيالن،فرهنگسراهاي كار ،دفاتر كاريابي شهرداريها،دانشكده كارآفريني،مراكز جهاد دانشكاهي،سازمان تعاون. • سايتها :مثل www.jobiran.com ،www.jobportal.ir ، ، www.bazarekar.ir ،www.eshteghal.ir ‏www.bashgahekar.ir • مهمترين سايتهاي تستهاي مشاوره شغليwww.parinc.com : . www.psychocorp.com، • روزنامه ها ونشريات :هفته نامه بازاركار،نيازمنديهاي روزنامه ها،هفته نامه جامع،تهران امروز،دنياي اقتصاد. مهارتهای تحلیل شغل : • شرح وظایف • شرح مهارتهای الزم برای انجام شغل • شرح محیط فیزیکی شغل • شرایط احراز شغل • شرایط جسمانی و روانی • مدارک تحصیلی • روابط انسانی حاکم بر محیط کار مهمترين تست هاي شغلي عبارتند از: پرسشنامه استعدادسنجي شخصيت شناسي " رغبت سنج شغلي " ارزشهاي شغلي " بلوغ شغلي " نگرش سنج شغلي " پيشرفت تحصيلي " دقت(بینایی ،حسی-حرکتی) ” مهارتهای کاریابی : • مهارتهاي شبكه سازي • مهارتهاي رزومه نويسي • مهارتهاي شركت در مصاحبه استخدامي • مهارتهاي ارتباط با كارفرما و شناخت بازار كار مخفي. سبك هاي تصميم گيري: دينكليج ( )1998هشت سبك تصميم گيري را مشخص كرده است: سبك تصميم گيري تاخيري :افراد داراي اين سبك از تصميم گيري حاشيه مي روند وهمواره مي گويند بعدا درباره ي اين موضوع فكر مي كنند. سبك جبرگرا :افراد داراي اين سبك براين باورند كه چه آنها بخواهند وچه نخواهند چيزي كه بايد اتفاق بيفتد مي افتد وآنها اراده اي در تصميمات خود ندارند. سبك دنباله رو :افراد داراي اين سبك اجازه مي دهند ديگران براي آنها تصميم بگيرند واز تصميمات ديگران بدون چون وچرا تبعيت مي كنند. ادامه: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ سبك فلج كننده :افراد داراي اين سبك هنگام تصميم گيري آنقدر مضطرب وترسيده هستند كه معتقدند قادر به تصميم گيري نيستند يا احساس مي كنند براي تصميم گيري از طرف ديگران تحت فشارند اما از نتايج تصميم گيري ميترسند. سبك تكانشي :افراد داراي اين سبك روش معقول ومنطقي براي رسيدن به تصميمات خود را ندارند وبيشتر بر اساس خلق خود رفتار مي كنند به عبارتي اول تصميم مي گيرند وبعد فكر مي كنند. سبك سردرگم :افراد داراي اين سبك درباره ي موضوع تصميم گيري خود آنقدر اطالعات جمع مي كنند كه عمال در ميان اين اطالعات گم مي شوند. سبك شهودي :افرادي هستند كه اعتقاد دارند بايد در تصميم گيري به حرف دلشان گوش كنند همچنين اعتقاد زيادي به خرافات،فال گرفتن واستخاره دارند. سبك با برنامه :اين افراد كارشان مبتني بر منطق و برقراري تعادل ميان شناخت وهيجان است،آنها براين باورند كه برسرنوشت خويش حاكمند وتمام امور در اراده ي آنهاست. توانمند سازی شغلی: )1رویکرد مکانیکی()Mechanic تصمیم دراین رویکرد توانمندسازی به معنای تفویض قدرت گیری به زیردستان محسوب میشود.آنچه اهمیت دارد تغییرات در سطح سازمانی است. )2رویکرد اُرگانیکی()Organic توانمندسازی دراین رویکرد به معنی ریسک پذیری،رشد وتغییر کارکنان و اعتماد به آنها و پذیرفتن اشتباهات آنها می باشد. ویژگیهای رویکرد مکانیکی: )1از مدیریت عالی شروع میشود. )2چشم اندازواهداف سازمانی به روشنی تعریف می شود. )3وظایف ونقشها وپاداشهای کارکنان مشخص میشود. )4مسئولیت ها تفویض میشوند. )5کارکنان در قبال نتایج پاسخگو هستند. راهبردهای توانمندسازی مکانیکی کارکنان: )1فراهم کردن اطالعات )2پیوندبا نتایج )3اعتمادسازی )4سبک رهبری )5تشکیل گروههای کاری )6تفویض اختیار )7استقالل وآزادی عمل کارکنان ُرگانیک: ویژگیهای رویکرد اُرگانیک: ) 1توانمندسازی از رده پائین شروع می شود وبا توجه به نیازهای کارکنان تعیین می شود. )2رفتار توانمند برای کارکنان الگو می شود. )3در مورد کارکنان اعتماد وجود دارد. ابعاد توانمندسازی روانشناخت.ی: )1احساس شایستگی )2احساس خودمختاری )3احساس موثربودن )4احساس معنی داربودن )5احساس اعتماد Thank you

51,000 تومان