رویکردهای نوین در آموزش و مشاوره شغلی
اسلاید 1: بسمه تعالی رویکردهای نوین در آموزش ومشاوره شغلیNew approachesInEducation &Career Counseling
اسلاید 2: تاریخچه و اهمیت مشاوره شغلی در دنیا :دوره های مختلف تاریخی با تحولات مشاوره شغلی همگام می باشد: دوره شکار و شبانی دوره کشاورزی دوره فئودالیزم دوره صنعتی دوره فراصنعتی (ارتباطات- اطلاعات)
اسلاید 3: تقسیم بندی الوین تافلر از دوره های تاریخی: موج اول : خشونت (دوره سنت)موج دوم : ثروت (دوره مدرنیسم)موج سوم : دانش (دوره پست مدرنیسم)
اسلاید 4: تحولات روشهای انتخاب شغل درطول تاریخ:انتخاب شغل به صورت موروثیانتخاب شغل از روی شکل ظاهری بدن و چهره(مورفوسایکالوژی)انتخاب شغل از روی شکل و اندازه محیط جمجمه(فرنولوژی)انتخاب شغل از روی بررسی اجرام سماوی در لحظه تولد(آسترولوژی)انتخاب شغل از روی خط شناسی و شیوه نگارش(گرافولوژی)انتخاب شغل از روی اصول روانشناسی علمی و نظریه های شغلی
اسلاید 5: نظریه های انتخاب شغل:نظریه های غیر روانی: اجتماعی و تاریخیاقتصادیفرهنگیتصادف و شانس
اسلاید 6: نظریه های روانی :نظریه رشدی- فرایندی گینزبرگنظریه خودپنداره سوپرنظریه شخصیتی هالندنظریه نیازهای آنا رونظریه تصمیم گیری تیدمن و اوهارا
اسلاید 7: عوامل رشدي مؤثربرانتخاب شغل: 1. آرزوها وتخيلات والدين 2. اكتشاف در محيط 3. جايگاه فرزندان وترتيب تولد 4. سبك تربيتي والدين 5. بازيهاي كودكي 6. برآوردن نيازهاي هشيار و ناهشيار 7. الگوي عمل بودن والدين درباره مشاغل 8. ترغيب كلامي وشغل والدين واطرافيان 9. فرهنگ خانواده وجايگاه فرزندان دختروپسر درشغل 10. سازماندهي اوقات فراغت 11. درگيركردن فرد در موقعيتهاي يادگيري 12. خودپنداره و عزت نفس
اسلاید 8: رویکرد CIP* در مشاوره شغلیهرم پردازش اطلاعاتCognitive information processing*
اسلاید 9: مؤلفه های خودشناسی شغلی:شخصیترغبتمهارتارزشباور
اسلاید 10: شخصيت:
اسلاید 11: رغبت ها: بيان شده به مردم به داده ها آزمون شده نمايان شده فهرست شده به ايده ها به اشياءرغبت
اسلاید 12: استعداد: كلامي عددي حركتي فضايي موسيقي هماهنگي دستها وانگشتان
اسلاید 13: ارزشها: 1. ايثار- مبادله 2. فردگرايي- جمع گرايي 3. طبيعت انسان ( خوب- بد- خنثي ) 4. ارتباط فرد با طبيعت ( مسلط بر طبيعت- مغلوب طبيعت- هماهنگ با طبيعت ) 5. جهت گيري زماني ( حال- گذشته- آينده ) فصلي ( چرخشي ) 6. فعاليت ( بودن در حال خودانگيخته- بودن در حال كنترل شده- انجام دادن ) 7. كنترل خود- عدم كنترل خود 8. وظيفه شناسي به پدر و مادر 9. كمك به ديگران- ثروت اندوزي 1. زيباشناسي 11. خلاقيت 12. پيشرفت 13. استقلال كاري 14. منزلت اجتماعي 15. قدرت 16. امنيت 17. همكاران 18. تنوع
اسلاید 14: باورها: تقدير وشانس تفكرعلمي تفكر مطلق تفكرنسبي خرافه گرايي كار وتلاش كليشه هاي جنسيتي فمينيستي
اسلاید 15: ديدگاه هاي سنتي غلط درباره كار وشخصيت زنان: زن بايد بين شغل وخانواده يكي را انتخاب كند.بين زنان ومردان در انجام دادن كارها تفاوت اساسي وجود دارد.زنان هرگز توانايي رقابت با مردان رادر كارها ندارند.اگر زن يك خانواده كار كند به اين معني است كه مرد خانواده فرد بي لياقتي است.زنان از نظر عقلي از مردان در سطح پائين تري هستند.(ناقص العقل بودن)زنان موجوداتي احساساتي ودرمانده هستند كه نميتوان مشاغل مهم را به آنان سپرد.زنان فقط وظيفه خانه داري،بچه داري وحمايت عاطفي از خانواده را دارند.زنان به خوبي مردان نمي توانند كارها را انجام دهند وهميشه بايد دستمزد آنها كمتر از مردان باشد.
اسلاید 16: ديدگاه افراطي درباره كار وشخصيت زنان(فمينيسم راديكال): زنان ازنظر توانايي ها واستعدادها كاملا با مردان برابرهستند.زنان بايد به هر قيمتي كه شده حقوق پايمال شده تاريخي واجتماعي خود را از مردان بگيرندوحتي وارد مبارزه با مردان شوند.براي اينكه اولين گام را در برابري زن ومرد برداشت بايد سبك لباس پوشيدن،تفريحات وسرگرميهاي آنان دقيقا يكي شود.تمام مشاغلي را كه مردان قادرند انجام دهند زنان نيز ميتوانندانجام دهند.براي پاسخ به تاريخ مردسالاري لازم است يك تاريخ زن سالاري داشته باشيم.
اسلاید 17: ديدگاه متعادل براساس يافته هاي علمي نسبت به زنان: 1. بيشتر تفاوتهاي بين زن ومرد مربوط به انتظارات وتوقعات والدين وسبك تربيتي مختلف والدين ميان دختر وپسراست ونه مربوط به تفاوتهاي اساسي و ذاتي بين دو جنس.2. زنان در خصوص نيمكره راست ازمردان قويترهستند بنابراين از نظر:توانايي همدلي و همدردي با ديگرانتوانايي دريافتهاي شهودي توانايي كلامي وسيالي وروان بودن زبانتوانايي ابراز احساساتبرقراري روابط اجتماعيدقت وظرافت وتوجه به تفاوتهاحس زيبايي شناسيقدرت حافظه وبه خاطر سپردنهوش موسيقيايي وريتميك بالاتراز مردان هستند.
اسلاید 18: ادامه:3. مشاغلي كه در آنها شأن ومنزلت زن زير سؤال ميرود وياباعث فرسودگي جسمي و رواني آنان ميشود مناسب زنان نميباشد هرچندكه توانايي انجام آنرا داشته باشند.4. بنابر استدلالت بالا زنان درانجام برخي از مشاغل از مردان موفق بوده اند همانطور كه مردان در برخي از مشاغل از زنان موفق ترند واين مربوط به تفاوتهاي جنسي وجنسيتي است.5. احتمال موفقيت زنان در مشاغل اجتماعي- هنري- تهوري بالا تر از مشاغل واقع بين- فكري و قراردادي است.6.زنان بايد به مسأله تبعيض جنسيتي در محيطهاي كار توجه كافي داشته باشند.
اسلاید 19: راهبردهای شغل شناسی:کسب اطلاعات تحصیلی و شغلیمهارتهای تحلیل شغلمهارتهای کاریابی
اسلاید 20: منابع كسب اطلاعات تحصيلي و شغلي :مهمترين منابع كسب اطلاعات تحصيلي و شغلي در كشورما به قرار زير است: افراد:مثل صاحبان مشاغل،فارغ التحصيلان ودانشجويان،والدين و خويشاوندان،مشاوران.سازمانها: مثل مراكز كاريابي،وزارت كار،آموزش وپرورش،سازمان فنی وحرفه ای، سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان،فرهنگسراهاي كار، دفاتر كاريابي شهرداريها،دانشكده كارآفريني،مراكز جهاد دانشكاهي،سازمان تعاون.سايتها: مثلwww.jobiran.com ،www.jobportal.ir ، www.bazarekar.ir ،www.eshteghal.ir ، www.bashgahekar.ir مهمترين سايتهاي تستهاي مشاوره شغلي: www.parinc.com ،www.psychocorp.com .روزنامه ها ونشريات: هفته نامه بازاركار،نيازمنديهاي روزنامه ها،هفته نامه جامع،تهران امروز،دنياي اقتصاد.
اسلاید 21: مهارتهای تحلیل شغل :شرح وظایفشرح مهارتهای لازم برای انجام شغلشرح محیط فیزیکی شغلشرایط احراز شغلشرایط جسمانی و روانیمدارک تحصیلیروابط انسانی حاکم بر محیط کار
اسلاید 22: مهمترين تست هاي شغلي عبارتند از:پرسشنامه استعدادسنجي شخصيت شناسي رغبت سنج شغلي ارزشهاي شغلي بلوغ شغلي نگرش سنج شغلي پيشرفت تحصيلي” دقت(بینایی، حسی-حرکتی)
اسلاید 23: مهارتهای کاریابی :مهارتهاي شبكه سازي مهارتهاي رزومه نويسيمهارتهاي شركت در مصاحبه استخداميمهارتهاي ارتباط با كارفرما و شناخت بازار كار مخفي.
اسلاید 24: سبك هاي تصميم گيري:دينكليج (1998) هشت سبك تصميم گيري را مشخص كرده است: سبك تصميم گيري تاخيري: افراد داراي اين سبك از تصميم گيري حاشيه مي روند وهمواره مي گويند بعدا درباره ي اين موضوع فكر مي كنند. سبك جبرگرا: افراد داراي اين سبك براين باورند كه چه آنها بخواهند وچه نخواهند چيزي كه بايد اتفاق بيفتد مي افتد وآنها اراده اي در تصميمات خود ندارند. سبك دنباله رو: افراد داراي اين سبك اجازه مي دهند ديگران براي آنها تصميم بگيرند واز تصميمات ديگران بدون چون وچرا تبعيت مي كنند.
اسلاید 25: ادامه:سبك فلج كننده: افراد داراي اين سبك هنگام تصميم گيري آنقدر مضطرب وترسيده هستند كه معتقدند قادر به تصميم گيري نيستند يا احساس مي كنند براي تصميم گيري از طرف ديگران تحت فشارند اما از نتايج تصميم گيري ميترسند. سبك تكانشي: افراد داراي اين سبك روش معقول ومنطقي براي رسيدن به تصميمات خود را ندارند وبيشتر بر اساس خلق خود رفتار مي كنند به عبارتي اول تصميم مي گيرند وبعد فكر مي كنند. سبك سردرگم: افراد داراي اين سبك درباره ي موضوع تصميم گيري خود آنقدر اطلاعات جمع مي كنند كه عملا در ميان اين اطلاعات گم مي شوند. سبك شهودي: افرادي هستند كه اعتقاد دارند بايد در تصميم گيري به حرف دلشان گوش كنند همچنين اعتقاد زيادي به خرافات،فال گرفتن واستخاره دارند. سبك با برنامه: اين افراد كارشان مبتني بر منطق و برقراري تعادل ميان شناخت وهيجان است،آنها براين باورند كه برسرنوشت خويش حاكمند وتمام امور در اراده ي آنهاست.
اسلاید 26: توانمند سازی شغلی:1)رویکرد مکانیکی(Mechanic) دراین رویکرد توانمندسازی به معنای تفویض قدرت تصمیم گیری به زیردستان محسوب میشود.آنچه اهمیت دارد تغییرات در سطح سازمانی است. 2)رویکرد اُرگانیکی(Organic) توانمندسازی دراین رویکرد به معنی ریسک پذیری،رشد وتغییر کارکنان و اعتماد به آنها و پذیرفتن اشتباهات آنها می باشد.
اسلاید 27: ویژگیهای رویکرد مکانیکی:1)از مدیریت عالی شروع میشود.2)چشم اندازواهداف سازمانی به روشنی تعریف می شود.3)وظایف ونقشها وپاداشهای کارکنان مشخص میشود.4)مسئولیت ها تفویض میشوند.5)کارکنان در قبال نتایج پاسخگو هستند.
اسلاید 28: راهبردهای توانمندسازی مکانیکی کارکنان: 1)فراهم کردن اطلاعات2)پیوندبا نتایج 3)اعتمادسازی 4)سبک رهبری 5)تشکیل گروههای کاری 6)تفویض اختیار 7)استقلال وآزادی عمل کارکنان
اسلاید 29: ویژگیهای رویکرد اُرگانیک: 1)توانمندسازی از رده پائین شروع می شود وبا توجه به نیازهای کارکنان تعیین می شود.2)رفتار توانمند برای کارکنان الگو می شود.3)در مورد کارکنان اعتماد وجود دارد.
اسلاید 30: ابعاد توانمندسازی روانشناختی: 1)احساس شایستگی 2)احساس خودمختاری3)احساس موثربودن4)احساس معنی داربودن5)احساس اعتماد
اسلاید 31: Thank you
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.