تغذیه

رژیم غذایی گیاهخواری،معایب و مزایای آن

adabe_ghazaei_dar_farhange_irani_eslami

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “رژیم غذایی گیاهخواری،معایب و مزایای آن”

رژیم غذایی گیاهخواری،معایب و مزایای آن

اسلاید 1: به نام خدادرس: آداب غذایی در فرهنگ ایرانی - اسلامی

اسلاید 2: موضوع: رژیم غذایی گیاهخواری،معایب و مزایای آن

اسلاید 3: در مورد رژیم گیاهخواری چه می دانید ؟شروع گیاهخواری با تاریخ پیدایش انسان در روی زمین آغاز شده است . انسان های اولیه در جنگل های گرمسیری زندگی می کردند و خوراك آنها میوه درختان بود. اما به واسطه پیش آمدهای ناگهانی مانند زمین لرزه ، سیل و غیره به نواحی دیگری كوچ کردند و به تناسب تغییرات آب و هوایی و كمیاب شدن میوه ها و به علت گرسنگی مجبور شدند از گوشت جانورانی را كه برای دفاع از خود می كشتند بخورند و پس از كشف آتش این عادت را حفظ نمودند.

اسلاید 4: گیاهخواری چیست؟در مقابل اصطلاح رژیم همه چیزخواری که شامل تمام منابع حیوانی و گیاهی میباشد ،رژیم غذایی گیاهخواری میباشد که به معنی محدود کردن رژیم غذایی به غذاهای گیاهی و پرهیز از مصرف انواع گوشتها و محصولات حیوانی است.

اسلاید 5: دلايل گياهخواريمردم به دلايل مختلف از جمله به دليل اخلاقي ، فلسفي و مذهبي ،اقتصادي ، فرهنگي ويا بيماري گياهخوار مي شوند. از ديد اخلاقي بعضي از افراد مصرف غذاهاي حيواني را کفر مي دانند. از ديد مذهبي بعضي افراد كشتن حيوانات را گناه مي دانند و برخي افراد به دليل فقرگياهخوار مي شوند. گروه ديگر جهت حفظ سلامتي و مسائل درماني و يا براي زيبايي اندام، گياهخوار مي شوند.

اسلاید 6: برخی از منابع غذایی گیاهخواران:پروتیین(غلات،دانه های خوراکی،دانه های مغزدار، حبوبات ،سویا )کربوهیدرات(غلات،میوه جات، حبوبات،سیب زمینی)چربی(دانه های مغزدار،دانه های خوراکی وروغن آنها، کره گیاهی،آووکادو)ویتامینها و مواد معدنی

اسلاید 7: برخی از منابع غذایی گیاهخواران:ویتامین آ(درهویج،سبزیجاتی که برگ سبز دارند، گوجه فرنگی،کدو،انبه) ویتامینهای گروه ب شامل: تیامین،ریبوفلاوین، اسیدفولیک، پانتوتنیک اسید، پریدوکسین، ب12 (میوه های خشک شده،سبزیجات، قارچ، گندم)ویتامین ث(مرکبات، توت فرنگی، سبزیجات)ویتامینِD2

اسلاید 8: برخی از منابع غذایی گیاهخوارانویتامین ای(دانه های مغزدار، دانه های گیاهی، روغن سبزیجات، سبوس گندم)موادمعدنی و کلسیم(کلم بروکلی، غلات، شیرسویا، حبوبات، سبزیجات دریایی)آهن(میوه های خشک شده ،گندم، سبزیجات، جو، حبوبات)روی:(غلات، حبوبات، جعفری ، سبوس گندم)

اسلاید 9: مزایای گیاه‌خواریگیاه‌خواران در برنامه غذایی‌شان تنها از منابع گیاهی مانند انواع سبزی‌ها، میوه‌ها، غلات، حبوبات، مغزها و دانه‌های روغنی استفاده می‌کنند. این رژیم اگر به صورت متنوع و کامل استفاده شود، تمامی نیازهای غذایی این گروه را تامین می‌کند. این رژیم نسبت به سایر رژیم‌های غذایی، کلسترول و اسیدچرب اشباع کمتری دارد و کمتر از 30 درصد کالری رژیم از منبع چربی تامین می‌شود که بیشتر آن اسیدهای چرب غیراشباع است. به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق، فشارخون بالا، دیابت و سرطان‌ها در این گروه کمتر از سایرین است. علاوه بر آن، این رژیم حاوی درصد زیادی کربوهیدرات و فیبر است که به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و از سرطان کولون جلوگیری می‌کند و در درمان یبوست موثر است. دیگر اینکه این رژیم از حجم زیاد و کالری کم برخوردار است که به کاهش ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان کولون، ریه و سینه منجر می‌شود و احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا و سکته‌های مغزی کاهش می‌یابد..

اسلاید 10: مزایای گیاه‌خواری كمك به كاهش وزن - كاهش خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق - كاهش سكته مغزی - كاهش ابتلا به سنگ كیسه صفرا- كاهش ابتلا به سرطان روده، ریه و سینه - كاهش ابتلا به دیابت نوع 2 - كاهش ابتلا به فشار خون و آرتریت روماتوئید - کمک به درمان یبوست

اسلاید 11: معایب رژیم گیاهخواریبا وجود کلیه مزایایی که این نوع رژیم دارد ولی خطر پیدایش کمبودهای تغذیه‌ای در گیاه‌خواران، به خصوص گروه‌های آسیب‌پذیر مانند زنان باردار و شیرده، کودکان، نوجوانان و ورزشکاران وجود دارد. در دوران بارداری و شیردهی به دلیل تامین رشد جنین و تغییرات بدن مادر، نیاز به کالري، پروتیین، ویتامین و مواد معدنی افزایش می‌یابد ولی ویتامین‌های ب 2،6،12 واسیدفولیک و عناصری مثل روی و آهن در منابع حیوانی بیشتر و قابل جذب‌تر هستند٬به طوریکه ب 12را فقط در منابع حیوانی می توان یافت. بنابراین مادران باردار و شیرده که از این رژیم استفاده می‌کنند باید به میزان بالاتری از مغزها، حبوبات، میوه‌های خشک و محصولات لبنی یا در صورت امتناع از شیر سویا استفاده کنند. درباره کودکان پیرو این رژیم نیز با وجود برنامه‌غذایی متنوع و کامل می‌توان رشد مناسب آنها را تامین کرد،

اسلاید 12: معایب رژیم گیاهخواریولی به دلیل وجود مقادیر زیاد مهارکننده‌های جذب در منابع گیاهی مانند فیتات که در غلات و دانه‌ها وجود دارد، اگزالات که در اسفناج، ریواس، شکلات و بادام‌زمینی وجود دارد، سیترات موجود در مرکبات و تانات موجود در چای، به کاهش جذب مواد مغذی منجر می‌شود. بنابراین درباره کودکان بهتر است علاوه بر تامین پروتیین کافی برای سلامت و رشد استخوان‌هایشان و رفع نیاز به چربی و کلسیم باید از شیر و لبنیات نیز استفاده کنند و علاوه بر آن از منابع روی که برای رشدشان مفید است، استفاده کنند. غلات سبوس‌دار، سبزی‌های برگ سبز تیره و زرد تیره منبع خوب روی هستند. از دیگر معایب رژیم گیاهخواری وجود مقادیر فراوان ویتامین ث است که مازاد آن به اسید اگزالیک تبدیل می‌شود و خطر ابتلا به سنگ‌های اگزالاته کلیوی را در این گروه افزایش می‌دهد. در پایان باید یادآور شویم که برای حفظ سلامت کامل و همه جانبه، داشتن یک رژیم متعادل، متناسب و متنوع کلید طلایی موفقیت است..

اسلاید 13: معایب رژیم گیاهخواریویتامین های ب (6،12،2 )اسید فولیك و عناصری مثل روی و آهن در منابع حیوانی بیشتر و قابل جذب تر هستند.ـ وجود مهار كننده های جذب درمنابع گیاهی مثل فیتات ( در غلات سبوس دار، انواع مغزها و دانه ها )، اگزالات ( در اسفناج ، ریواس، جعفری ، بادام زمینی و انواع مغزها ) و سیترات ( در مركبات ) باعث كاهش جذب مواد مغذی می شوند.

اسلاید 14: پایان

اسلاید 15: منابعPezeshk.usکتاب گیاه و گیاهخوارهمشهری سلامتجام جمکتابرژیم گیاهخواری از دکتر نیکولا گرایمز

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید