صفحه 1:
به نام خدا
ریاضی پایه ی چهارم
فصل چهارم: اندازه گیری
درس: زاویه
م سلطنت یور
صفحه 2:
با
جارمسان
{os
زامیه
زامیه از برخورد دو نیم خط تشکیل عی شود . هر زاهیه یک راس
و دو ضلع دارد .
اندازه زاییمبا مقدار باز شدن دو ضلع آن کم و زياد مى شود واكر
ضلع های زاویه را ادامه دهیم . اندازه ی زاویه تغییر نمی کند .
عد مي سر
صفحه 3:
نام گذاری زاویه
or s
روش اول : ( مه
روش دوم : (س ر م)
( 1: 3
م 2
صفحه 4:
سل
دوا ۰ ligt 4 . 7
ر شكل زير جند زاويه مى بينيد ؟ آنها را نام ببريد .
(ح م و)
(ج م د)
(و م د)
صفحه 5:
تمرین
در شکل زير چند زاوبه می بینید ؟ آنها را نام ببرید .
3
صفحه 6:
با
جارمسان
{os
انواع زاویه
زاویه راست ( قائمه ) : اندازه زاویه راست ٩۰ درجه است .
زاوبه تند : زاویه ای که از زاویه ی راست کوچکتر باشد .
زاوبه باز : زاویه ای که از زاویه ی راست بزرگتر باشد .
ضلع زاویه
۹.
راس زاويه
صفحه 7:
fy
مادم دان
مقابسه زاویه ها ( روش کاغذ شفاف )
در لین روش ابتدا کاغذ شفاف را روی یکی از زایبه ها گذاشته و زاویه را
روی کاغذ شفاف عی کشیم . بعد از آن کاغذ شفاف را روی زامیه ی دیگ
co گذاريمبه طوری که راس ها و یکی از ضلع های دو زاییه بلید روی هم
قرار گیرند . زاوبه ی کوچکتر داخل زاویه ی بزرگتر قرار مى كيرد .
زاویه (الف م ج) از زاویه (الف م ب )بزرگ تر است
6
صفحه 8:
مقایسه زاویه ها ( روش نیم دلیره )
۰ ®
4 بماد موساان در لین روش مرکز نیم دایره . روی مرکز زامیه ها قرار می گیرد و شعاع
نیم دایره روی یکی از ضلع های زاویه ها قرار می گیرد .با مشخص
کردن ضلع های دیگر زامیه ها روی نیم دایره می توان زاهیه ها رابا هم
مقایسه کرد .
f
LO
7 الف م الف ۳
۱
صفحه 9:
۰ تمرین
بای ۵ باتوجه به شكل مقابل. نوع هر يك از زاويه هارا مشخص كنيد .
اسان (س م ص ) :
(ص من ) :
(ش م ص ) :
(ض من ) :
(ن م س ) :
(ض م ش ) :
صفحه 10:
با توجه به شکل , به سوالات زیر پاسخ دهید .
الف ) يك زاويه باز نام ببريد .
ب ) یک زاوبه تند نام ببرید .
ج) (ن ه د) چه نوع زاویه ای است ؟
oO ى
صفحه 11:
به نام خدا
ریاضی پایه ی چهارم
فصل چهارم: اندازه گیری
حم- "اندازه گیری زاویه
سلطنت بور
صفحه 12:
o ۰
اک اا
مان
نقلله وسیله ای است کمبه کمک ن. زاویه ها را اندازه گیری می
نیم دایره ی نقللهبه ۱۸۰ قسمت مساوی تقسیم شده استبه هر
کدام از این قسمت های کوچک یک درجه می گوییم .
۸
صفحه 13:
استفاده از نقاله
برای استفاده از نقلله بلید سوراخ نقلله روی راس زاوبه و شعاع
نقلله . روى ضلع اول زاويه قرار بكيرد . از روی ضلع دوم . درجه
صفحه 14:
زاويه نيم صفحه -
o ۰
-۱۸درجه ٩ ۶ ی
جارمسان
{os
زاویه نیم صفحه - ۱۸۰ درجه
اگر اندازه ی قسمتی از میک زاویه ۱۸۰با ٩۰ درجه را داشته باشیم . می
توانیم اندازه قسمت دیگر آن را بدست آوریم .
صفحه 15:
3
3
9
a
j
1
=
5
j
صفحه 16:
۰ ®
wy |
gle 5 مجموع زوایای داخلی یک مثلث ۱۸۰ درجه است .
ire
<مجموع زوایای داخلی یک چهارضلعی ۳۶۰ درجه است .
صفحه 17:
تمرین
7
به کمک ساعت . نوع زایبه ی بین عقربه های ساعت شمار و دقیقه
1
شمار را در هر مورد مشخص کنید .
ای ی
سافت #صبح ساعت ۱۲:۱۵ ساعت او ۲۰ دقيقه ساعت ۲ بعدازظهر
1
صفحه 18:
تمرین
o ۰
بای | بهكمك نقاله. زاویه های خواسته شدهرا رسم کنید.
مان
0 ۰ درجه - ۳۵ درجه - ۷۵ درجه - ۱۲۰ درجه - ۲۵۰ درجه
صفحه 19:
به نام خدا
ریاضی پایه ی چهارم
فصل چهارم: اندازه گیری
ح - "اندازه گیری زمان
صفحه 20:
رای ۱ ب | اندازه گیری زمان
4
جمارمدسان
.
| .سی دقیقه بعد از ساعت ۸:۴۰ چه ساعتی می شود؟ آن را روی ساعت نشان دهید |
صفحه 21:
۰
بای 4 .دقیقه بعداز ساعت ۳:۴ دقیقه را پیدا كنيد 50
5 جارمسان
ee
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
تمرین
۰
بای ۳ و
ry) اسان ۵ دقیقه بعد از ساعت ۲:۳۰ و قبل از ۲:۳۰ را روی محور و ساعت
ire
نشان دهید.
صفحه 25:
به نام خدا
ریاضی پایه ی چهارم
فصل چهارم: آندازه گیری
- “اندازه كيرى طول
صفحه 26:
0
را 31 Jia:
0 1
مادم دبالل فرض كنيد مى خواهيد ارتفاع يك در را اندازه بكيريد و براى اين كار دو خط كش
يك مترى در اختيار داريد. جه راه حلى داريد؟
180=20-100+100
180=80+100
صفحه 27:
مثال:
می خواهیم به کمک یک تکه ربان ۱۲۰ سانتی متری و یک تکه ربان ۷۵ سانتی
مترى» يك ريان 16٠ سانتى متوى درست كنيع جند سانتى متر أزاين ربان ها
بايد روى هم قرار بكيرد؟
صفحه 28:
مثال:
.در شکل زير پاره خط های «آ ج» و «ب د» با هم برابر هستند
«طول ياره خط «آ ب» را به دست بیاورید
صفحه 29:
ue
.نیکا با دو خط کش ۵۰ سانتی متری مى خواهد طول میزش را اندازه بگیرد
او برای این کار خط کش ها را به صورت زیر روی هم قرار داد؛ طول میز او چند
سانتی متر است؟
صفحه 30: