روانشناسی و روانپزشکی

زبان و تفکر نیک لاند فصل ۲

fasle_2_zabane_tafakor_nik_land

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “زبان و تفکر نیک لاند فصل ۲”

زبان و تفکر نیک لاند فصل ۲

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: فصل 2 کتاب زبان و تفکر نیک لاندرابطه بین زبان و تفکر

اسلاید 3: مقدمهاولین مشخص ای که جوامع انسانی را از جوامع جانوری متمایز میکند استفاده از زبان است.زبان بخش ضروری هر فرهنگ انسانی است و ابزار اجتماعی نیرومندی است که در سنین اولیه کسب می شود.دومین مشخصه ی انسان، توانایی حل مسائل پیچیده یا انتزاعی است.اگر چه برخی حیوانات قادرند مسائل ساده را حل کنند ،هیچ یک از آنها نمیتواند مسائل مربوط به مکان یابی یا حتی طراحی یک آزمایش رولنشناختی را به مرحله ی اجرا بگذارد.

اسلاید 4: عامل دیگر در مطالعه ی زبان و تفکر نقش فرهنگ است.درباره ی ماهیت رابطه ی زبان و تفکر چهار دیدگاه عمده وجود دارد:1- زبانی که با آن صحبت میکنیم،شیوه ی تفکر ما را تعیین میکند یا در آن تاثیر می گذارد.2- شیوه تفکراستفاده از زبان را تعیین میکند.3- زبان و تفکرمستقل هستند،اما به تدریج ،در زمان نوباوگی در هم تنیده می شوند.4- زبان و تفکر مستقل هستند.

اسلاید 5: از بین این 4 دیدگاه،دیدگاه اول فرضیه ی نسبیت زبانی نامیده میشود که تا حد زیادی به وورف منتسب است، و دومی دلالت بر دیدگاهی دارد که پیاژه مطرح کرده است.سومی را ویگوتسکی ارائه داده است.

اسلاید 6: فرضیه ی نسبیت زبانیاین فرضیه حاکی از این است که زبان در شیوه ی ادراک و اندیشه ی مردم درباره جهان تاثیر میگذارد.این فرضیه روی تفاوتهایی که هم در واژگان و هم در دستور زبانهای گوناگون وجود دارد تمرکز میکند و نشان میدهد که گویندگان یک زبان خاص ، به تفکر،ادراک و یادآوری جهان با شیوه ی خاص همان زبان هدایت میشوند.

اسلاید 7: این نظریه را اغلب نظریه وورف – سپیر می نامند .روانشناسان تشخیص داده اند که دست کم دو نسخه از فرضیه نسبیت زبانی وجود دارد که در تاکید و معنای ضمنی متفاوتند.دو نسخه از این فرضیه را ” قوی“ و ”ضعیف“ نامگذاری کرده اند:نسخه ی قویLRH حاکی از این است که زبان تعیین کننده ی تفکر است.نسخه ی ضعیف حاکی از این است که زبان در تفکر تاثیر میگذارد.

اسلاید 8: نسخه ی ضعیف حاکی از این است که زبان تفکر تاثیر ظریفتری دارد و صرفا در چیزی اثر میگذارد که احتمالا درباره ی یک شیء یا رویداد ادراک میکنیم یا به خاطر میسپاریم.اخیرا هانت و آگنولی(1991) نسخه ی دیگری از فرضیه ی نسبیت زبانی را مطرح کرده اند که میتوان گفت رویکرد شناختی نسبت به رابطه ی زبان و تفکر است و بر ارزشهای محاسبه ای زبانهای گوناگون در مورد تفکر ،تاکید میکند.

اسلاید 9: ارزیابی فرضیه ی قویتعداد معدودی مطالعه از نسخه ی قوی فرضیه ی نسبیت زبانی حمایت کرده اند و آنها نیز نتایج مبهمی به بار آورده اند.برای نمونه،کارول و کاساگراند(1958) رشد بازشناسی شکل و صورت را در بین گویندگان انگلیسی و ناواهو مورد مقایسه قرار میدهند.آنها سه گروه از کودکان را مورد مطالعه قرار میدهند..آنها در می یابند که گروه ناواهو-ناواهو بازشناسی شکل را زودتر از گروه انگلیسی زبان انجام داد.به نظر میرسد این مشاهده گواهی برای نسخه ی قومی LRH است چون بنظر میرسد که زبان در رشد تفکر در کودکان تعیین کننده است.اما گروه ناواهو- انگلیسی بازشناسی شکل را دیرتر از گروه انگلیسی انجام داد که با این نظریه ناهمسان است.(آنها باید در میان گروه ناواهو-ناواهو و گروه انگلیسی قرار میگرفتند).

اسلاید 10: نسخه ی قوی فرضیه نسبیت زبانی در بعضی زمینه ها مورد انتقاد قرار گرفته است.لینه برگ رابرتز(1956) یادآور می شوند که وورف یک استدلال چرخشی را مطرح کرده است.او بر این باور بود که چون زبانها متفاوتند،بنابراین تفکر هم باید متفاوت باشد.به سخن دیگر چون وورف در بین زبانها تفاوتهایی یافته بود اظهار داشت که باید تفاوتهایی نیز در تفکر وجود داشته باشد .

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید