صفحه 1:
به نام پروردگار زیبایی ها
صفحه 2:
موسى درس : آراى تربيتى y
زرتشت 4
۳
ot
مدزس: مريم براتعلى-0م
نيمسال اول 1392-93
صفحه 3:
زرتشت و تعالیم او
زرتشت که بود و چه گفت ؟
تعاليم زرتش”
مراسم و آداب زرتشتيان
هدف آ.پ از نظر زرتشت
0 5
ad
9
ae
«jek
صفحه 4:
زرتشت و تعالیم او
همان طور که می دانید اطلاع اندکی در مورد آداب
و رسوم در سنتها و تعلیمات وآيين ها از جمله
Gul زرتشت می توان دست یافت
تعلیم و تربیت و زندگی اجتماعی ایرانیان قبل از
اسلام تحت تاثیر دستورات و تعالیم مذاهب و آيين
های مختلف بود .
که یکی از مهمترین و موثرترین انها دیانت زرتشت
است
صفحه 5:
زرتشت که بود و oF a> نو گ
زرتشت در روز ششم فروردين كه روز اول بهار بود
به دنيا امد
تارييخ تولد او معلوم نیست 6000 تا 0000© قبل از
میلاد گفته اند و محل تولدش شهری به نام (وگه یا
مدرگه )در اذربایجان واقع شده است که شاید همان
.مراغه امروزی باشد
پدرش او را به شهر (رغه یا رگه )که می گویند در
اطراف حضرت عبد العظیم امروزی قرار داشت
برد.از این روست که امروز انجا را شهر. ری می
@ نامند.
صفحه 6:
بنا بر نوشته های دانشمندان یونانی هنگام تولد به جای
گریه خنده بر لب داشت.
مبارزه خود را از هفت سالگی اغاز و نخستین بار در
برابر پرستش خدایان احساس نفرت و ناراحتی کرد .
هر چه بر سنش اضافه می شد عقل و کمالش بیشتر
تجلی می نمود و بر کوشش وی در برابر دشمنان می
افزود.دشمنان او نیز بیکار ننئستند و نقشه های
گوناگون بریای از بين بردن اين كودك مى كشيدند اما
كاركر نمى شد.
او در چهارده سالگی با بسیاری از رازهاى آفرينش آشنا
شده بود و مردم را پند و اندرز می داد و گفتارش چون
آب سردی مردمان به خواب رفته را بیدار می ساخت.
صفحه 7:
این جوان برومند را زرتشت یا زره توشتره یعنی
(ستاره درخشان) می نامیدند.
تعالیم این پیامبر بزرگ
ایرانی بر پایه پندارنیک گفتار نیک وکردار نیک که
پیروی از آن موجب پاکی درون و بیرون انسان است
استوار بود واين امر به نظر فرمانروایان ان زمان که
مردم را مثل گوسفند مطیع و بی اراده می خواستند
خوش ایند نبود.
دامنه این دشمنی کم کم وسیع شد و زرتشت از بیم انکه
مبادا در اثر کشتن او دیگری نتواند ماموریت آسمانی
او را انجام دهد » شبانه با زن و چهار فرزندش به
سوی بلخ روانه شد.گفته اند در این سفر که در زمستان
صفحه 8:
دران زمان پادشاهی کشور با کسی بود که در
گاتاها سرودهای اسمانی زرتشت او را
ویشتاسب خوانده اند و امروز شاه گشتاسب
نامیده می شود . شاه گشتاسب که پادشاهی
باهوش و بافراست بود وزیری به نام جاماسب
داشت که او هم شخصی با تدبیر و دانا بود.
صفحه 9:
پیام آسمانی زرتشت
زرتشت پیش از ورود به پایتخت به حضور پادشاه رسید و پیام
آسمانی خود را اعلام کرد و گفت:((اهورامزدا آفریدگاری
جد 4 لحاس ا leigh
او دانا و تواناست و باید او را پرستش کنیم و از پرستش
خدایانی که مخلوق بندگان اهورامزدا هستند بپرهیزیم و جنگ
و جدال بین خود را به جنگ با دروغ گویان و ناراستی تبدیل
کنیم. در وجود انسان دو نیروی مخالف وجود دارد یکی
نیروی نیکی و دیگری نیروی بدی.باید سعی کنیم نیروی
نیکی بر بدی چیره شود.))
© ((يس بايد همه اخلاق خودرا با نیکی و پاکی بیاراییم))
صفحه 10:
در بلخ هم کم کم زمزمه هایی برضد او به گوش می
رسید و گشتاسب مجبور شد برای اثبات تعالیم زرتشت
انجمنی از دانایان مخالف او ترتیب دهد.در اين انجمن
زرتشت پیام اسمانی خود را ابلاغ کرد و در بحث با
دانایان مخالف خود پیروز شد.
گویند از نخستین کسانی که به زرتشت گرویدند شاه
گشتاسب و شهبانو کتایون و جاماسب وزیر او و سپس
اسفندیار پسر گشتاسب بودند.
کتاب زرتشت به زبان اوستایی نوشته شده و نام ان اوستا
“©
صفحه 11:
دین زرتشت به سه پایه استوار است:پندار نیک »گفتار نیککردار نیک
وهر زرتشتی موظف است که وجود خودش را به این سه صفت بیاراید و
از بداندیشیءبد گفتاری وبد کرداری دوری گزیند.
در اوستا امده است :که همه ی پندار»گفتار وکردارهای نیک زاییده ی
فکر رساست و همه پندارها وکردارهای زشت زاییده ی فکر نارسا
می باشد.
زرتشت در اين اشعار »انديشه را در مقام نخست قرار داده است. زیرا که
انديشه از مرکز مغز انسان سر چشمه می گیرد و فرمانده تمام اعمال
پیکر انسان است,
صفحه 12:
درکتاب گاتاها اهورامزدا »هستی بخش بزرگ و
دانایی است که ابدی و ازلی است و سرآغاز و
سرانجام همه واز همه بزرگتر و برتر است ؛
,تغییری نمی پذیرد و همیشه یکسان است
صفحه 13:
مراسم 3 آداب
دو جيز یک ز زیون تطانیقه] ونمندس ر معین می کند: .یکی
نشان درونى (باطنى)و ديكرى نشان بيرونى (ظاهرى)
نشان درونى از سه عبارت يندار نيك »كفتار نيك و كردار نيك
است و هر زرتشتى موظف است وجودش را با اين سه صفت
.بيارايد
سدره و كشتى نشان بيرونى است كه زرتشت واقعى كسى است كه
.داراى هر دو علامت باشد
وازه اى كه در اوستا براى سدره آمده و هومنوستره به معناى لباس
.نيك انديش است
بنابر عقايد زرتشتيان »كودك را بايد در هفت سالكى ودر يك جشن
@“ به لباس مقدس((سدره)) ملّبس کرد و کمربند مقدس
((کشتی)) را به او پوشاند و دعاهایی از خرده اوستا بر او خواند
صفحه 14:
٩زرتشتی کسی را گویند که راستی و
درستی را پیشه خود کند گرد کارهای بد
نگردد » دهان خود را باگفتارهای بد و
دروغ و دشنام آلوده نکند , از دیگران
غیبت و بدگویی نکند و افکار پلید و
ناسازگار را از مغز و انديشه خویش
براند.
مرانک فیلس وف مشهور راجع به
© دستورات اخلاقی چنین می نویسد:
٩ کاخی كه زرتشت به 3 ستون بلند و
صفحه 15:
هدف آموزش و پرورش از
ran Hoh HOS, تربیت اين بود كه فرزندان
خود را به اخلاق نیک بیارایند تاعضو مفیدی برای جامعه
باشد._ این هدف در کلیه کتاب های دینی مذهب زرتشتی خاطر
نشان شده است.
سن تحصیل در اوستا از هفت تا پانزده سالگی ذکر شده است.
معلمان از طبقات مهم اجتماعی و دارای ارج و قرب بودند .
چون جامعه آن زمان یک جامعه طبقاتی بود ».معلمان
آموزشگاه های درباری از میان شاهزادگان و استان داران »و
آموزگاران دیگر. از بین روحانیان انتخاب می شدند.
(معلمان و آموزگاران آن دوره را ((هیربد)) می گفتند.
صفحه 16: