تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 24 اسلاید این فایل به بررسی آیین زرتشت از ظهور تا عصر حاضر پرداخته و با نگاه قرآنی به آن برای پژوهش های دانشگاه و حوزوی بسیار مفید می باشد.

زهرا

صفحه 1:
7 os ‏زر‎

صفحه 2:
.زرتشت نام پیامبر ایران باستان است زرتشت در اوستا به صورت رَرَتَ اشتر به معناي دارنده شتر زرد ياشتر فرتوت .آمده است . نام پدرش, پوروشسب و نام مادرش دغدو بوده است ,زرتشت در 30 سالگي به پيامبري مبعوث شد و نخستین وحي را درباژ ور ی 7 ای در انشکدهاي در بلخ بهدست تورانیان کشته شد

صفحه 3:
زادگاه زرتشت : در کتاب مقدس زرتشتیان, چيزي در مورد زادگاه زرتشت یافت نمی شود . ازاینرو, محققان آراي متفاوتي ارائه داده اند . برخي زادگاه او را شرق ایران باستان دانسته اند . ولي بیشتر مورخان مانند خود زرتشتیان, زادگاه او را غرب ایران و بعثت او را کوهي نزديك دریاچه ارومیه در شمال غرب ایران دانسته آند/ البته میتوان این دو نظر را با هم جمع کرد؛ بدینصورت که زرتشت در غرر ایران متولدشده, اما در شرق ایران به تبلیغ و دعوت ایین خود میپرداخت.

صفحه 4:
0 انسماني کتاب مقدس زرتشتیان اوستا نام دارد. که به زبان اوستايي, که از زبانهاي کهن ايراني بوده. نوشته شده است. اوستا در عصر ساسانیان, شامل 345700 واژه بوده قسمت عمده ان: ‎eae‏ دود سه چهارم آن از بين رفته است. اوستاي فعلي 83000 واژه دارد و شامل شش بخش زیر است:

صفحه 5:
.گاتها :(گاهار<سرود) , گاتهایی نجگانه زرتشت‌قدیمیترینب_خش|وستاست 1 اين بخش, با اینکه خود جزئي از یسنه است, اما به سبب انتساب آن به .زرتشت و منظوم بودنش, جداگانه از آن یاد میشود یسنه :(ی سنا < جشنو پرستش]؛ .2 ویسپرد :(< همه سرورار) مشتمل‌بر نیایش .3 وندیداد :(< قانون‌ضد دیو) درباره حلا لو حرام و نجسو پاکها؛ .4 يشتها 2 نیایش‌سرود و تسییح)؛ 5 خرده 0 05 جل( ناته ابريخش يخشجداكانهاي, بلکه گزیدهایاز سراسر نامه ‎iy isin‏ متشتيان! سنکه در نمازهاء جرذ .مراسم گوناگون‌دیگر خوانده میشود بجز گاتها, که سروده خود زرتشت است, بخشهاي دیگر نوشته اشخاص ددر . بوده است

صفحه 6:
دين زرتشت مانند سایر ادبان و مذاهب داراي عقاید, آداب ديني, احکام شرعي و جشنها و .مراسم هاي گوناگون است : به اختصار برخي از باورهاي اعتقادي زرتشتیان عبارت است از .اهورامزدا: این واژه به معناي (سرور و دانا) است ا . شما بك تداه بزرگ ازلي و ابدي وجود دارد که خالق آسمان ونزمین و/از ی که روشن نیست که گرایش زرتشتبان به خدایان دوگانه(خداي خیر و شر) از چه زماني آغاز .«شده است دوگانه انگاري کیهان شناختي: دوگانه انگاري در کیش زرتشتي, به معناي تقابل دو نيروي ش .متضاد در عالم است: خداي خیر, و رقیب ‎pi‏ .بنابراین باور, همه جهان هستي, در نزاع ميان خير و شر دركيرند .اهورامزدا, تشخص همه خیرها و اهریمن, مجسمه همه شرور است

صفحه 7:
درصورتي که وقتي به گاتها, که به اعتقاد زرتشتیان تنها بخش باقیمانده از اوستاي اصلي است که از آسیب تحریف مصون مانده است, نظري بيافکنيم ,خواهیم دید که نه تنها از کلمة اهریمن, به معناي آفرينندة بدي و پليدي نامي برده نمي شود بلکه زرتشت از «انگره مینو» درمقابل سینتامینو به عنوان دو همزادي, که در عالم اندیشه به یکدیگر وابسته بوده و وجود خارجي يا حتي مستقلي ندارند و هر دو تحت نفوذ و وجود الاهي و مافوفي ‎els‏ | :«اهورامزدا» هستند ياد ميكند در آغاز, آن‌دو مینوي‌همزاد در انديشه و گفتار و کردار, (ی کم نيكو (ديكروي بد با يكديكر سخر» ۰«گفتند. دلنا نيك‌را برگزیند و نادانب درا به عبارت دیگر, در جهان‌بيني زرتشت, خوب و بد, پاك و پلید, مثبت و منفي, دو گوهريٌ .و ملزوم یکدیگرند که براي ادامة نظام پیچیده و منظم جهان و بنا به حکمت و ضرورت , ‎ee ye‏ 3 1 2:2 کول هم نمي‌توان برخورد که ذات پاك اهورامزدا را در ما .آفرينندة چیز ديگري قرار داده باشد ‏هیارا نها افربندة آنسان و تمام موجودات و کل عالم است اي‌خداوند جان‌و خرد! هنگامیکه در انديشة خود تو را سرآغاز و سرلنجام هستيش ناختم. آنگاه ب ديدة دلدريافتم كه تويوسرجشفة منشياك كه تويوآفرينندة راستوو داور دادكري كه ۰«مردم جهان‌را داوريمريني ‎

صفحه 8:
.انكره مثینو: این واژه به معناي (روح نابودکننده یا خرد خبیث) است .بعدها اين واژه, به مضان اهریمن, که معادل شیطان است: درآمده ‎I‏ ‏.اهريمن مظهر شرور و بدي هاست در آيين زرتشت, انكّره مئينو در مقابل سينتامينو(قوه نيكي) بيان كرديده .است .اين دو قوه هميشه باهم در ستیزند و در نهايت,پيروزي با قوه نيکي خواهد .امشاسپند: این واژه از دو جزءاست امشه » به معنایمقدس‌و پاك‌و » سپنته » به معناي‌جاودلني» و بنابر تعالیم زرتشت. جهان سرشار از نيروهاي معنوي بوده که امشاسپند, .ملائکه و ایزد خوانده میشوند

صفحه 9:
. سوشیانت: این واژه به معناي نجات دهنده است .به هريك از منجيهاي موعود زرتشتي اطلاق «سوشیانت » میشود بنابر سنت زرتشتي, سه هزار سال باقیمانده از عمر جهان, عهد سلطنت .روحاني زرتشت و سه پسر اینده اوست سوشیانس» میانموعودهایزرتشتي توجه بیشتر به آخرین» اس وشیا تست .پس از ظهور سوشیانس, جهان پر از عدل و حکمت میشود سعادت و خوشبختي فراگیر شده و انديشه, گفتار و کردار نيك, ظفر .مییاید و جهان از دروغ پاك میشود

صفحه 10:
:جاودانگي روح و رستاخیز ‎eller pl.‏ زرتشتي, روح پس از مرگ جسماني, سه روز با بدن میماند در روز چهارم, به دنبال پاداش و کیفر, به سراي جاوداني در بهشت یا دوزخ جاي میگیرد و كساني که اعمال خوب و بدشان یکسان باشد به مكاني به نام فشان متمق میشوند ‏رستاخیز و قیام. مردگان پس از ظهور آخرین سوشیانت خواهد بود در روز داوري نهايي. روح انسانها با بدنهایشان متحد گردیده, افراد نیکوکار از گنهکار جدا گشته و به مدت سه روز به بهشت یا جهنم فرستاده ميشوند. روز بعد, هم انسانهاي خوب و هم افراد شرور, با عبور از انبوه آهن گداخته .ياك خواهند شد ‏.ولي به خویان اس نخواهد رسید و سپس همه آنان به جاودانگي مي رسند

صفحه 11:
00 اي اسلام و آيین رریست

صفحه 12:
: توحید مبناي حق و عقاید حقه از منظر اسلام آفراد با ایمان آگر بخواهند از مزاياي معنوي کلمه توحید برخوردار گردند و موجبات رستگاري خود را در پرتو آن فراهم اور اد تاره و هرجه بيشتر, بهتر و شایسته‌تر. خویشتن را توحيد مرضي خداوند, که ماية ‎Ee‏ دنیا و آخرت است, تظییق , .دهند از جملة اين كه, كلمة توحيد بايد در گوینده ‎ol‏ اثرعملي داشته باشد تا آنجا که وي از كمبودهاي زندكي دنيوي هراسي به خود راه ندهد, همجنين كوينده كلمه توحيد مي بايست از معرفت امام و محبت .اهل بيت( ع) برخوردار باشد

صفحه 13:
توحید از دیدگاه زرتشت از دیدگاه زرتشت, خداوند را باید از روي اندیشه و خرد و با بصیرت و بينايي شناخت و قدرت او را درك ‎ene‏ ی کر وان با جواس پن‌گانه تشخیص داد و یا جا و مكاني براي او تعیین کرد #رکیت و راستاتم آجمردء از روع‌خرد: به درون‌انديشه کردم» در ‎fain‏ زرتانت. همه چیز را خدا آفریده و ذات پاك او در همة ذرات جهان وجود دارد که آن‌را «مووكر» يا «نيروي پیش‌برنده» مي‌نامند ‎las.‏ اورجهان را آفریده و مطایق با نظمي که در آن برقرار نموده است, اداره مي‌کند جهان و هرچه در اوست. با اعمال و حرکاتشان مانتد زمین. آسمان, خورشید, ماه و ستارگان. نیرافشانی و سیر و حرکت آنان. همه از او و به فرمان اوست: «من مي‌خواهم ‎Sea‏ بزرگتر از همه | سخن دارم. مزدا اهورا؛ كسي که نیکخواه مخلوقات است, ستایش كساني که وي را مي‌ستایند به توا ‎ete yee‏ ۱ او كانه آهورآمردا آن کسي است که بزرگ‌تر از همه است, از همه ‎١ 003 lcd‏ ار يروب غرد خويش راستي بيافريند. كسي كه همواره يكنان است یر را وا ارد كنس که ‎xsl SLE‏ و سرانجامء ‎٠‏ وبدر پاك‌متشي و آفریننده رانستي و داور اعمال) جهاني است, او كسي است که وي را به همه کس پيروزي است, هیچ قدرتي حکمتش را فریفتن نتواند, ‎fol‏ ‏كرا همه .وده و خپرخواه معلوقات است و نبایش آنان را هیچگاه از نظر دور نخواهد داشت. اوست «که دقیق‌ترین و باريك‌بین‌ترین داور اعمال است

صفحه 14:
: نبوت» رحمت و مئتي الاهي فرد مسلمان, با گفتن «لا اله الا الله» به توحيد ذات مقدس الاهي شهادت داده و این اعتقاد و ایمان خود را اعلان و نسبت به این حقیقت اعتراف مي‌کند که فقظ و ‎eeeee aries‏ نا ای را سالك خود دانسته و فقط احکام او را اجر) ‎ ( 01‏ قرار سال پیش مي‌زيستند. دور از یکدیگر و ‎je‏ ‎oliicals sam ate‏ ال ارت اي در آن زمان وجود نداشت پيامبراني که در آن زمان مي‌آمدند. عموماً براي هدایت اقوام و ممالك خود 05 لكا اتعدادهاي دروني عموم انسانها تا آن زمان 120 بطل ل د كاصل را تداشت از اين‌رو. احكام و قوانيني رااكه خداوند به وسيلة پیامبرانش مي‌فرستاد, متناسب با احوال, مزاج, صلاحیت و .استعداد دروني و حدٌ تحمل و برداشت آنان بوده است

صفحه 15:
در نتيجة تعلیم و تربیتهزارانییامبر و پس‌از ترقي (نبونعامه) صكلادبهاودرونراتسارها تكميلك رديد و استعداد دینیب شرینبه اوج و بلوغ رسید, زمان‌ان‌رسید که براي همه ‎lio‏ یك‌دین‌کاملو استوار و آئین‌واحد فرستاده شود و نراق .تمام مماك‌و ملل يلك رسول‌مبعونگردد براساس‌همينتقاضاي‌فطري خداوند متعا لور شهر .(نبونخاصه) مرکزیشبه‌جزيرة عربستان مکه معظمه - سرورکائنانو رحمت دوجهان حضرتمحمداص) را رسول‌ب رایتمام ‎lib‏ و هادیبرا 4 لقولم و ملل‌گردانيد, ۰ و به او حکم نمود ‎aS‏ به یمام لنسار‌هایدنیا لین‌بیام را لبلاغ نمايد: شوزالله ‎Ast]‏ جَمیعا» (اعراف 158) و چون انسانیت به لحاظ ديني کامل شده بود و صلاحیت حمل يك دين کامل در آن به وجود آمده بود. به وسيلة تعلیم همین پیامبر امّي, نظام .ديني به مرحلة تکامل رسید

صفحه 16:
:نبوت از دیدگاه زرتشت ‎٩‏ ۱ و ۳۱ لا بآورهای زرتشت نیز بر يكناپرستي (توجید). اعلام پیام آوري (نبوت) و باور به .جهان مبنوق [معاد) است ‏در باور زرتشتوي | ( لذت [دوت حاصه) و همه پیامبران (نبوت عامه), رسولان يا بيام آوراني مي باشند كه از ‏وی خواو برگریده شدواند تا انسان‌ها را به پرستش خداي یگانه از روي شناخت کامل دعوت نمایند. ‎nite as‏ ۹ | پرستي را تبلیع کرده‌آند. نه خودپرستي را و اين اصل گیز ‎ll‏ ها فلت ی هی بان مي‌باشد که پیروان مذاهب را با داتش کامل به يگانگي دعوت مي‌نمایند ‏از تفاسیر زرتشتي چنین بر مي‌آید که هرکس در راه بَشّر و پیشرفت جامعة بشري, خدمتگزار و سودرسان .باشد, «سوشیانت» است ازآنجا که زرتشت به صراحت خود را سوشیانت مي‌خواندو از سوشيانت‌هايي که بعد از او خواهند آمد, سخن' مي‌گوید: «اي مزداا کي ود شیانت‌ها فراواني و زيادگي خواهند یافت تا از پرتو کار و کردارشان دین گسترده شود. اينك سوشيانتي براي ‎a‏ مردم برپاست و منم. زرتشت که پیرو تو هستم اي اهورا» و نیز از آنجا که ‏زرتشتیان معتقدند. سه سوشیانت دیگر, که جملگي از نسل و فرزندان زرتشت به شمار مي‌آیند. در هر هزار ‎Sls‏ 1 221 راهن نله وباز ار آنما که مععود آخرالزمان نیز در باور زرتشتي: سوشیانت نامیده مي‌شود. بنابراین. مي‌توان نتیجه گرفت که سوشیانت. مصادیق زيادي در آئين زرتشت دارد که يكي از آنهاء انبياي الاهي هستند: «اي مزدا! کجایند آناني که پرتو راستي وجودشان را قراگرفته و با نيرومندي برابر دیوپرستان کینه‌جو ايستادگي کنند؟ در واقع اي مزداء این‌چنین كساني هستند رهاکنندگان, سوشیانت‌ها که براي «به ثمر رسانیدن آیین تو با دیوان و دیوپرستان به پیکار برخاسته‌اند

صفحه 17:
:معاد, حقيقتي غیرقابل انکار خزاود كال ربشة تناس کناهان و گمراهي‌ها را ایمان نداشتن به آخرت و امر حساب و جزاء و فراموش :کردن آن مي‌داند آنآنکه از رله خدا گمراه شوند به سببلنکه روز حسابوا فرلموش‌کرده‌اند: به عنلبي‌سخه ۰«دچارخولهند شد اعتقاد به قیامت و ایمان به روز جزاء موجب پذیرش تعهد و مسئولیت بوده و انسان را از هوس‌بازي و زورمداري بازمي دارد و در برابر قوانین خاضع مي‌کند؛ زیرا انکار معاد جهت توجیه تبهكاري و خوشگذراني‌ها .عامل مؤثري است 2 نگاهي اجمالي به آیات قرآن مجید نشان مي‌دهد که در میان مسائل عقيدتي, هيج مسئلهاي در اسلام بعد .توحید, به اندازة معاد و حیات پس از مرگ, حسابرسي اعمال بندگان و اجراي عدالت دارأي اهمیت نمي‌با «گرچه واژة «معاد» فقط یك‌بار در قرآن بيان شده است: «إنّ الَّذِي قرَض عَلَبْكَ الْقْرْآنَ رادكَ إلي معاد .اما كلماتي كه به عنوان مترادف «معاد» استعمال شده‌اند, بسيارند از آن جمله مي‌توان به بعث. قبل حشر, نشر, بوم‌الحساب, یوم‌الفصل, قیامت و آخرت در این زمینه اشاره .نمور دربارة دو موضوع اساسي, بیش ازهمه چیز سرسختي نشان مي‌داد: يكي مسألة توحید و يكتاپرستي و اله معاد ‎oops eld es‏

صفحه 18:
تررتشت و جهان مینوي و ایا وان ار سس «فبتوي» و «مينوي» درست شده است که ‎pb a,‏ وابسته و پیوسته هستند. براساس تاريخ مدون, اولین پيامبري که به صورت مکتوب :از جهان مينوي سخن به میان 102491 زرنشت مي‌باشد اي اهورا مزدا! با دلي ياك و انديشه اي نيك به تو روي ميآورم. اي مزداي نيكي افزاي. خواستارم که به من يي كاميابي در اين جهان مادي را و توفيق وصول به آن جهان مينوي را و اینکه بتوانم گروه مردمان را آن‌چنان آیین بیاموزانم که هر .دو جهان را چنین دریابند 00 52 - مفووم «نيستى» حقيقت نداردء بلکه آن شکل ديگري .از زندگي است در جهان‌بيني زرتشت, يك فرد مزدیسنان بايستي به صورتي زندگي کند که هم گيتي را داشته باشد و هم مینو راء و با دانش‌اندوزي و انجام اندیشه و گفتار و کردار نيك, گذشت و خیرات و سایر كارهاي نيك و مينوي (معنوي), در حدٌ توان .سعي کند که جهان مينوي بهتري را سامان دهد

صفحه 19:
درخصوص پاداش‌هاي ‎Sole‏ و دنيوي, که اشون‌ها (پیروان راستي) و دروگونها (پیروان .دروغ), از آنها برخوردار خواهند شد, در اوستا بسیار صحبت مي‌شود اما از «پادافره» و نتيجة اعمال اين دو كروه در سراي پسین, از روح و جاودانگي آن یا .حتي از جدايي روح و جسم اثري نمي‌بينيم از اين‌رو, با صراحت نمي‌توان اظهارنظر نمود که زرتشتیان نخستین تا چه اندازه به ‎hen‏ را ان أن معتقد بودهاند ‎Sante‏ ی ات که از سه طبقه مردم بر اساس ستجش ایمان و ‏عمل یاد مي‌کند که در نهایت, در سه جایگاه در سراي پسین (بهشت, دوزخ و برزخ) ‏.استقرار مي‌یابند ‏چنانکه در آیین‌روز نخستف رمان‌رفت‌دادگر از رویلنصاف با «دروغ پرسه و «پیرو» ‏ا 1 ‎Lee eens‏ شک اعما لباب دوو خويي‌آميخته لسکه ‎١‏ كل عه . ادا ار آن سنو نادرسماست ‎Ee‏ ]| یل تال زب از اسان براساس سنجش اعمال رفتار خود به سه طبقه ‏تقسیم مي‌شود: گروهي که اعمالشان نيك و شایسته است. گروهي که در ضلع مخالف ‎een cin ih‏ ی ات است: و گروهي که اعمال تيك و یدشان برایر ‏.است

صفحه 20:
تأثیر متقابل عقاید حقه و عمل صالح ‎es‏ برخي کلمات و جملات هستند که به کات تکرار مي‌شوند. واژة ایمان, که معمولاً در کنار : «عمل صالح» بیان گردیده است, از جملة آنهاست ‏آلش‌آعئوا 5 عملوا | انامه (فمران 57 ). از لینجا مضوازیه دسآورد که لینک تاب قدس و آسمائيت ا» .جه اندازه سعاد مشر را در كرو ليردو لمر مهم مميث مارد ‏جایگاه ایمان تفس (قلب) انسان است, از اين طریق, شوق و ارادة انسان را جهت داده و در نتیجه رفتاري تا اج( رو مي دهد در این باره از رسول اکرم(ص) نقل شده است: «ایمان, عقیدة خالصي است/ .«که در جان و دل زيشه دارد و رفتار انسان آن‌را تآیید مي‌نماید ‏.گاهي اوقات ارزش منطقي عمل به حدي است که حتي نوع عمل, جانشین انسان و واقعیت انسان مي‌گرّرد :در قرآن کریم به نوح(ع) خطاب مي‌شود که پسر تو از خاندان تو نیست؛ زیرا که عمل او غیرصالح است ,قلبا وخ له سمش هکل لمیر صاب» (هود: 46)» ‏ای ان رای بای خدایسش مي‌برد و آنجه موجب رفعت این ایمان مي‌شود. عمل صالح است, .زیرا عمل صالح چيزي است که جوهر ‎ol‏ با ایمان سنخیت دارو ‏در زندگی مومن عهد و پيماني به وجود مي‌آورد که او را با خدا مرتبط می‌سازد؛ پیمان و عهدي که شامل دو .كلمة «سَمعنا» و« آطعْنا» است ‎»)7 ‏(مائده:‎ » Labl 5 idea tis 3]. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
ثير پندار نيك بر گفتار و کردار در جهان بيني زرتشت آنچه در آئین مزدیسناء بیش از هر چیز قابل توجه مي‌باشد. سه رکن انديشه نيك (هومته), گفتار نيك ۰(هوخته) و کردار نيك (هورشته) مي‌باشد اين ارکان بنیان دین زرتشتي ۳ تشکیل مي‌دهد و در سراسر گاتها و همچنین سایر قسمت‌هاي اوستا إبه دفقات تكرار و تأكيد شذه است .هرگز در سه کار نيك, سُستي بر خود روا مدار: اندیشه نيك, گفتار نيك و کردار نيك این سه مرحلة تکامل اخلاقي انسان است که پيروي از يكي, منجر به قبول آن ‎as‏ ‏.اصول سه‌گانه‌اي که زرتشت عرضه کرد. با پایان جهان گيتوي (دنیوی) تمام نمي‌شود ‎tors‏ اك إر دیان آتریشه نيك. گفنار نيك و کردار نيك یا ضلع مخالف آن, يعني اندیشه بد, گفتار بد و کردار بد, کدام را برگزیند در جهان . مينوي و روز پسین مورد داوري قرار ‎sige‏ ‏گرفت. در آنجا با دقت و موشكافي تمام و بدون نظر و غرض, نيكي و بدي هرکس تعیین خواهد 0001 5 ار توا بدین باداش و مجارات نخواهد مان ‏2 22 1 تلظ :شي راستى رخوردار باشند در لنتخابوله نيك کامیانه گرد و که بات ان ردو جهازه هرة نیكب ابند

صفحه 22:
از آنجا که زرتشت, پایه و اساس هر گفتار و كرداري را «اندیشه» .مي‌داند, آنديشة نيك همواره پیش از ز گفتار و کردار ‎ai‏ نيك نيك مي‌آید ‎0١‏ ور شم و بنیاد تمام گفتار و کردار .انسان را اعم از نيك و بد اندیشه مي‌داند اکر فکر آدمي شایسته و پاك باشد, نتيجة گفتار و کردار او نیز چنین خواهد بود. . به عكس هركاه انديشة انسان يليد و ناپاك باشد, گفتار و 5 2 سای و ربان‌آور خواهد گردید و( صرف آن شد تا مردم خرد و نيروي انديشة خودشان را در گزینش راه زندگي راهنما قرار دهند و بکوشند تا با حفظ مقام و شرافت انساني, تنها براي يك زندگي سامان‌مند, که بر پايه‌هاي اخلاقي و راستي و درستي استوار باشد, زندگاني خود و .خانواده و جامعه‌شان را بنا نهند

صفحه 23:
در باورهاي کهن زرتشتي, آفرينندة بزرگ - اهورامزدا - خود دانش .است و سرور دانايي است انسان تنها موجودي است که خود را مي‌شناسد و «من» ‎(a5)‏ دارد و .مي‌تواند «من» خود را به هر صورتي که دوست دارد, به کار گیرد به راستي گراید و تا حدٌ فرشتگان تعالي یابد و«سپنته من» شود و یا به رون درو ود و همه ديوهاي از, كين, ۰ خشم, , ‎Rob‏ نامردمي و .. .را درخود پرورش داده و «انگره من» شود اي مردم! گفتار نيك دیگران را بشنوید و با انديشة روشن در آن بنگرید و میان نيك و بد را خود تمییز دهید؛ زیرا پیش از آنکه فرصت زندگي از دست برود. هر مرد و زن باید به شخصه راه خود را برگزیند. بشود که .به ياري خرد اهورايي, در گزینش کار نيك کامروا گردید

صفحه 24:
لازم به يادآوري است که امروزه شمار زرتشتیان کمتر از .دویست هزار نفر میباشد .نزديك به صدهزار نفر از اين جمعیت, فعال و دین مدارند حدود 30 هزار تن از زرتشتیان مهاجر, در کانادا, ایالت .متحده, انگلستان و سایر کشورها مقیم هستند .از شاخه هاي عمده زرتشتي, پارسیان و گیرها میباشند که تعداد پیروان پارسیان 110 هزار نفر و گبرها 20 هزار نفر

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
14,000 تومان