صفحه 1:
محتوایی الکترونیکی
(زمینه های پادگیری)
استاد:جناب آقای جدی کار
:ارائه
زر
:شماره دانشجویی
iil.
صفحه 2:
محتوای الکترونیکی
تولید محتوای الکترونیکی به منظور استفاده از برنامههای چند رسانه ای و مالتی مدیا انجام
مالتود 5 هدف]] صلى تن امور دروي بای داش آموران وباکت با اسفاد ار لين حتوانها
دانش آموزان ميتوانند دروس خود را بصورت صداء rise: ol eld متن و يا انيميشن
ل
اين محقوا به كونه اى توليد ميشود كه نحوه يادكيرى را براى محصلين تسهيل بخشد. براى
مثال تزاف آموزلق دروس مربوط به رياضيات, ناد فى به تى فرمولها. مسئلوها و نوضيحات
درج ذادء لود ممكن انك مشسائل رياس به PAG hE SA eth oye
مور نود siete موارد کفته کر کاهی ای الک یک مرتواندصیرت بازی رایاند
اى بر طراحي شده بات که غهیم مطالب رایرای کاریر آسان مرکند:
0
و
1]
صفحه 3:
محتوای آموزشی یکی از بنیان های اساسی سیستم های آموزشی نوین و یکی از ۳
دستاوردهای مهم فناوری الکترونیک می باشد. محتوای آموزشی که با متن ها و تصاویر
ساده بر روی لوح های فشرده آغاز گشت., امروز به مرحله مهمی از حیات و تکامل خود " ی
رسیده است. از آنجایی که کار اصلی آموزش را در روش های از
و دانشگاه مجازي و .... , محتوای آموزشی را به دوش می کشد. دقت در طراحی
و تولید محتوای آموزشی امری اجتناب ناپذیر است و هرگونه حساسیت و وسواس در
تولید آن کاملا توجیه شده و بحق است.
محتوای آموزشی به مجموعه ای از عکس ها, متن هاء و انیمیشن های صوتي و تصویری
گفته می شود که به کمک تکنولوژی رایانه ای پدید آمده تا یک مبحث درسی را آموزش دهد.
این محتواهای آموزشی توسط مدرسان این دروس و متخصصین رایانه ایجاد مى شود و
برای اجرا و بادگبری در اختبار فراگبران قرار می گیرد.
ل
iii
صفحه 4:
در ایران تبدیل داده ها به محتوای الکترونیکی از سال 68 با تبدیل کتابهای چاپی به کتابهای
دیجیتالی آغاز نشد. اولین بار با تبدیل منابع دینی به کتابهای الکترولیکی این کار انجام شد
برگزاری 3 جشنواره تولید محتوای الکترونیکی آموزش های فنی و حرفه ای نمونه ای تنها از
مطرح شدن عبارت محتوا است.
در فضای وب با انبوهی از اطلاعات به زبان های مختلف رو برو هستیم که هر کدام در
بخش خاصی طبقه بندی می شود.اما باید از اين نکته غافل نباشیم که هر اطلاعاتی که وارد
قضای وب می شود الزاما کاربردی نبوده و به اصلاح دارای محتوا نیست.
محتوای الکترونیکی مفهومی گسترده است و بطور کلی به هر نوع محتوابی که از طریق
رایانه قابل مشاهده و انتقال باشد. محتوای الکترونیکی گفته می شود.
ge
1]
صفحه 5:
محتواهای الکتونیک مي تواند بصورت های زیس
AW
-
ايليكيشن و بانكهاى اطلاعاتى
تولید نرم افزاری آموزشی, بازی و سرگرمی
تولید نرم افزارهایی که از کاربر آموزش میگیرد
تولید دروس آموزش مطابق با موضوعات کتابهای درسی
تولید اجزای مختلف آموزشی از قبیل نمودار ریاضیات و یا
آزمایشات فیزیک و شیمی
7
۴
سر
ا
صفحه 6:
برای تولید محتوای الکترونیکی باید ابتدا موضوعات کتابها مورد بررسی و تجزیه و
تخليل قرار بگیرد. دانش آموزان باید در حیطه کتابها مطالبی را فرا گیرند. از آینرو
موضوعاتی که برای محتوای الکترونیک انتخاب میشوند باید منطبق با موضوعات کتابها
باشند و نه خارج از آنها.
توجه به سن دانش آموزان برای تهیه محتوای الکترونیکی اهمیت زیادی دارد. برای
برای کودکان بین 7- 12 سال, نیاز به محتواي ساده ترى است. اين امر با افزايش سن >
يبجيده تر ميشود. به عبارت روشنتر, در نظر گرفتن میزان هوش و توانمندی کودکان در"
تاثیرگذاری محتوای الکترونیک نقش بسزایی دارد.
استفاده از مطالبی که بتواند مسائل و موصرعات کتابها را برای خودکان محسوس و
عینی نماید. ضرورت دارد. محتوای الکترونیک به عنوان مکمل محتواهای آموزشی در
کتابها به شمار میرود. از اين رو باید در شرح و توضیحات موضوعات آنها پیش رود.
محتواهای الترویی باید ذهن دانش آموز را درگیر نماید و او را برای آنامه خواندن
مطالب ترغیب کند. برای مثال استفاده از پرسشهایی در طول ارائه محتوا و یا
درخواست از وی برای انجام یک آزمایش کوتاه یا حل مسئله میتواند درو
تاثیرگذاری محتوای الکترونیکی مطلوب واقع شود.
if
۱۳
صفحه 7:
تتطط SASS NS los TGS NaS TIS Iga aU Sa eS
SESS NN LIT TNT UE
ASE ام ار ده هر توا اک وید توا الکتر ویک هد
بیشتری شود, مطالب نیز مفیدتر و جامع تر بیان میگردند. از اینرو توصیه میشود در هنگام
تهیه مطلب در رابطه با هر موضوعی, مطالعات لازم صورت بگیرد. کودکان و نوجوانان ذهن
کماوی داردد و بادگیری آنها toh lal mo هر ‘slp aloes gly Ge illo an
همیشه در ذهن کودک باقی بماند و تاثیرات منفی خود را داشته باشد. کودکان در اين سل
قدرت تكزيه و تخليل ندارید تمپتوانند مطالب سیم را از Gods or te pie os
دریافت اطلاعات, آنها را در ذهن خود حفظ می کنند. بنابراین تولید محتواهای مطابق با
واقعیت اهمیت پیدا میکند.
برای Seen) cee So lage مي توان از تصاویر مربط استتاد کرد مطمتبا مدای
های بصری در فهم مطالب موثر واقع می شود.
در هنگام نوشتن محتواهای الکترونیک باید از بحثهای پراکنده که ذهن خواننده را مغشوش می
نماید خودداری کرد. حاشبه پردازی و پرداختن به مواردف که ضرورتی دز بخت ندارد. موجب.
دور شدن دهن دانش آمورااز lel leg من et
۳
۴
3
1]
صفحه 8:
مثال هایی از محتوای متنی
1111۳
صفحه 9:
بستهای وبلاگ
بهترین نوع از انواع محتوا نویسی جهت معرفی و رونق بخشی به
برندها محتوا از نوع وبلاگ نویسی است. این نوع محتوا نه تنها جهت
هو ی ساسا کیک میتی لكه آر اين ظر و ات روم
culled برای برند خود میسازید و از طرة cad آگاهی مخاطب در مورد
برند مورد نظر افزایش مییابد. وبلاگ نویسی راههای مختلفی دارد
که بسته به نوع محتوا ارائه میشود. وبلاگ نویسی میتواند Joli
نقل قول, اعلام اخبار. محصولات, رضایت مشتری. آموزش مرحله به
ee ا ب كت سل تان
0
re
۱۳
صفحه 10:
ایجاد دفترجه راهنما با قوانین
این در در تالتی کاربری اس که منوا و با برد
شما به درجهای از پیشرفت رسیده باشد, که بتوانید
آن را به درجه پیشرفته انتقال دهید و به صورت
حرفهای sly آن محتوا نویسی از نوع ایجاد
دفترچه راهنما و ذکر قوانین جهت اطلاع خواننده و
مخاطب نمایید.
ل
iii
صفحه 11:
تاد الكترينيكي
بوستن تثابهای الشرویکی که م ول در کالب ی دی ۰
منتش میشوند. و ممکن است به صورت رایگان یا غیر
رایگان باشند. که در صورت غیر رایگان بودن برای فروش
معمولا در سایتهایی مثل آمازون در خارج از کشور و
سایتهای پی دی افی ایرانی در داخل کشور منتشر میشوند.
0
و
1]
صفحه 12:
اهداف تولید محتوا
خدمات تولید محتوا نقش بسزایی در برند سازی شرکت ها دارد. به
طور کلی در صورتی که بخواهید در موتورهای جستجوگر مانند گوگل
یا در جستجوهای اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی نقش موثری
داشته باشید و در مقابل رقبای خود دیده شوید و شانس رسیدن به
ده جایگاه برتر گوگل را نصیب خود کنید باید از خدمات تولید محتوای
به برس شكل ممكن استقاده سار
به طور كلى هدف از توليد محتوا بولد شدن و ديده شدن در بين
رقباى خود است. هر جه شما محتواى بهتر و جامع ترى بنويسيد در
بين بينندكان از محبوبيت بيشتر و بهترى برخوردار مى شويد.
مخاطب, شما را تا انتهای مقاله یا پست تان همراهی می کند و این
موضوع از دید گوگل مخفی نمی ماند.
0
re
۱۳
صفحه 13:
اهداف توليد محتوا را هميشه در نظر داشته باشيد تا بتوانيد عدر وليه >
بهینه تر و از همه مهمتر کاربر پپسند تر بنویسید. ~
بنابراین یکی از مهمترین اهداف تولید محتوا جذب مخاطب و نگه
داشتن وی در سایت می باشد. شما باید برای مخاطب خود محتوا
تولید نمایید. سپس مخاطب با رفتار خود در سایت شما نشان می دهد
كه از وزود > ات و لد ححوات Les تاه ار بر در
حور رای کار اراس تسش Oy Is اسان خاطر يشر
Ge Gata ee Oe A ee
کند.
۳
ل
3
iii
صفحه 14:
مزایای تولید
محتواى الكترونيكى
بل اس 0 اساي ري ارات طح ترس رات اليه >
هر
آموزش میباشد.معلمین و اساتید میتوانند در آموزش مجازی دزة
با توجه به طرح درس در طول سال تحصیلی اقدام به تولید
محتوای الکترونیکی نمایند.به عنوان مثال معلم درس ریاضی
میتواند فصل یک از کتاب ریاضی را در قالب 10 فیلم
آموزشی برای مهر ماه تولید نماید و این 10 فایل را در چهار
هفته متوالی (هفته اول مهر تا هفته چهارم مهر) به مرور
در سامانه ۷5یا همان سامانه موزش
مجازی بارگزاری نماید.
ی
ل
3
iii
صفحه 15:
کسب در آمد با تولید محتوا بدون نیاز به دفتر کار
اگر شما دانش یا تخصصی و مهارتی داربد , در دوره جامع تولید #نيت
محتوای الکترونیکی یاد خواهید گرفت که چگونه دانش. تخصص یا
مهارت خودتان را به محصولات آموزشی, محتوای الکترونیکی, ۰"
دوره های آنلاین. وبینار .پادکست آموزشی . فیلم
آموزشی يا نرم افزارهای آموزشی تبدیل کنید و درآمدهای بسیار
عالی داشته باشید.
در اين دوره تمام مراحل تولید محتوای حرفه ای, از ساخت
محصولات آمورشی تا تروتش و بارازبای فوق حرف ای بشما
آموزش داده خواهد شد تا بتوانید با کمترین فعالیت ممکن (1 ساعت در
روز ) دانش خودتان را به موتور پولسازی اتوماتیک زندگی تان تبدیل
if
|]
صفحه 16:
داه انداری کسب و کار آموزش مجازی
ae
میتوانید کسب وکار آموزشی خود را به دلخواه خودتان بسازید و
مدير كسب وكار خودتان باشيد و انطور که میخواهید تصمیم
بكيريد كه جكونه تدريس كنيد و جكونه از نشر دانشتان درآمد
داشته باشيد و حق التدريس و حق الزحمه را خودتان تعيين ميكنيد
-
ل
۳
1]
صفحه 17:
حذف محدودیت های فیزیکی با استفاده از آموزش مجازی و
آموزش ان طریق تولید محتوای الکترونیکی
—
فراگیران میتواند با استفاده از سامانه آموزش مجازی يا
همان سامانه ۱5 , از هر نقطه ای در دنیا به محتوای
الکترونیکی و آموزشهای مجازی دسترسی داشته باشند.
[1۳
صفحه 18:
معایب آموزش
تولید محتواالکترونبک
—
1111۳
صفحه 19:
کیفیت نامناسب
سباری از کبی راشهای فریللس به تارگی فعالیت خود My
عرصه تولید محتوا آغاز کردهاند و به دنبال مشتریان اول خود
برای کسب تجریه و ارائه نمونه کار هستند. ن است برخی از
آنها بااستعداد و توانمند باشند, ولی چون معمولاً امکان ارزیابی
دقیق کار آنها وجود ندارد, ممکن است در نهایت محتوای کم
کیفیت یا بی کیفیتی به شما ارائه شود.
ل
ع
iii
صفحه 20:
عدم يكبا رجكى در سبک
آگر از وب سایتهای تولید کننده محتوا استفاده میکنید, هميشه
یک نویسنده مشخص, پروژه شما را انجام نخواهد داد و تولید
محتوا توسط افراد اوت به سبکها و کیفیتهای متفاوت
Slimane pales Boas از يك وده فلس مش كما
استفاده مىكنيد. ممكن است بس از مدتى به دلايل مختلف ار
elle frites اذا اس رارسا رک رن
امر به عدم يكيارجكى سايت منتهى میشود.
0
re
۱۳
صفحه 21:
مشکل در زمان بندی
گاهی شما برای دریافت محتوای خود برنامه ریزی کردهاید,
ولی نویسنده فریلنس انجام پروژه شما را لغو یا به دلایلی
مانند بازنویسی. تحویل لن را به تأخیر میاندازد و اين
مسئله سبب بهم ریختن زمان بندی شما میشود. البته اگر
از خدمات موسسات تولید محتوا و پلتفرمهایی چون
استفاده کنید, میتوانید اطمینان بیشتری از تحویل
به موقع و عدم تاخیر داشته باشید.
ل
ع
iii
صفحه 22:
اختصاص زمان زياد
۳
معمولاً یافتن یک فریلنسر متعهد و متبحر کار آسانی نیست و
le اشام اسان سا رات اس اك قال اند
هر بار از فریلنسر متفاوتی کمک بگیریم اين فرایند دشوار و
زمانبر تکرار خواهد شد.
ل
۳
1]
صفحه 23:
اصول تولید محتوای الکترونیکی
در اصول تولید محتوای الکترونیکی, بر رعایت پنج اصل زیر وه
تاکید میکند.
توازن:
یعنی توزیع متعادل
۳ مختصر, طرحهای محدود, نوشتههای کوتاه,
و تعداد و تنوع رنگها
در یک صفحه
ل
۳
1]
صفحه 24:
تأکید:
وجود تفاوت محسوس روی جزئی که به آن تأکید میشود
فضای خالی:
رعایت نسبی فضاهای خالی بین عناصر
وحدت : = 3
تاکید تمام اجرای سازنده محنوای چندرسانهای روی یک موصوع که
همچنین در طراحی و تولید محتواهای الکترونیکی (نرمافزارهای آموزشی),
معیارها و اصولی وجود دارند که در حین طراحی و ساخت نرمافزار باید مورد
توجه تولید کننده قرار گیرند. مهمترین رکن در تولید محتواهای الکترونیکی,
seal, ۱ ات
ایا و رت وال ایکا
در يادكيرق كمى میکند». این جلسه , قصد ندارد اصول طراحی gers
تبيين و تعريف كند, اما نويسنده براى سهولت و تسريع آموزش اين اصؤكة |
1١ GOL ای سا روا در ال ولي Sse FIIs eta
است.
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
—
زمینه های یادگیری
۳
1]
صفحه 28:
بادگیری تکانشی در مقابل زمینه تاملی است و بادگیرندگان تکاتشی سریع کار می کنند 1 rer
مركب مف شود بادكيرتدكان تاعلى em ۰
50 miner einer yeur SOE iene curse | MMi enr yea rary PUR A nC ey
و tales aie hal
Pir rote ncecye nc) oyienrcwer ver caan | aia (ters
صفحه 29:
تعریف زمینه یادکیری
بسياري معتقدند که زمینه های يادگيري بر خود يادگيري تاثیر مي گذارند. ۱
کواسطا کهای بااگدری به طری فلت رت ی ردو تاره
گوناگوني دارد و لیکن عمدتاً همه تعاریف بر این نکته تاکید مي ورزند که یت
سبكهاي يادگيري شامل باورها, اعتقادات و رجحانها و رفتارهائي مي باشد که ۳"
افراد ل كار ی رت تازدر بل و فعت معیی ب بادكيري حو كفك
کنند.اصطلاح سبكهاي يادگيري کاملاً جدید است. نتایج مطالعات نشان مي
دهد اقراد در چگونگي گرایش به يك تکلیف متفاوتد و اين تفاوتها صرفاً
ee eect Pe teeta eae eee ۳
ترميمي sly پردازش و سازماندهي اطلاعات و پاسخدهي به محرکهاي
محيطي است.» براي مثال افراد خاصي به بيشتر موقعيتها به سرعت پاست, ٍ
مي دهند و افرادي دیگر به طور آهسته و تاملي ار
است هر دو گروه اطلاعات و دانش يكساني در ارتباط با لن تکلیف داشتیک
باشند . =
صفحه 30:
در حالي که تحقیقات در مورد كاربردهاي آموزشي هنوز هم در iS...
اولیه خود باقي مانده است , شواهد به دست آمده از تحقیقات >"
گوناگون نشان میدهند که دقت نظر در مورد سبكهاي يادگيري ممکن
است در ارتباط با موضوعات متنوع آموزشي سودمند باشد . از اين
رو , مطالعات در مورد سبكهاي يادگيري و ارتباط با يادگيري, بخش
خی ان روانشاسی اعوور رای خوه احتصاص ده PEG
چون زمینه یادگیری از نظر دکتر سیف همان ترجیحات فرد هستند و
بنابراین او هم از زمینه یادگیری یا ترجیح یادگیری به صورت معادل
استفاده می کند.
۳
ل
3
iii
صفحه 31:
روشهاي انفرادي مورد استفاده یادگیرنده براي پردازش اطلاعات ۳
يادگيري مفاهیم تازه استراتژی هر فرد برای کسب معلومات با شیود Ar
ی خاص افراد برای دریافت,نگهداری و یادآوری آموخته ها تفاوت
زمینه بادگیری با توانایی هوش و استعداد توانایی هستند اما زمینه
یادگیری توانایی نیست .
زمينه یادگیری به اينکه یادگیرنده چگونه یاد مي كيرد اشاره می کند .
te alse ool جند مر جلة ات الست 5 طن آل مفاحفة را قرا فق
كيريم و اين فرآيند شامل جمع آورى؛ طبقه بندى و تحليل اطلاعات
هر موضوع است.
5
ل
3
iii
صفحه 32:
بادگیری؛ روش های مختلف دارد که برای شناخت روند بادگیری» بهتر
*است آن ها را پشناسیم؛ این روش ها عبارتند ان
روش دیداری: مطالب از طریق مطالعه, دیدن نمودارها و اشکال در
ذهن ثبت می شوند. روش شنیداری: اکثرا اطلاعات از طریق شنیدن ب؛ 3
روش شهودی: اطلاعات بیشتر از طریق تجزیه و تحلیل روابط موجود ov
موضوعات درسی آموخته می شوند.
روش انفرادی: مطالب بیشتر توسط خود فرد مطالعه کننده و به صورت
انفرادی مطالعه می شوند.
روش جمعی: مطالب بیشتر از طریق بحث های بین گروهی آموزش داده مق
شوند. .= ۲
روش اتفاقی: یادگیری مطالب در این روش هیچ نظم و قانونی نورَد.
روش پلکانی: مطالب در چندین مرحله و به صورت تدریجی آموزش دادهتَمی
شوند.
صفحه 33:
5انواع زمينه های یادگیری بر اساس ادراک های جسی
—
زمینه یادگیری دیداری
aires یادگیری شنیداری
زمینه یادگیری جنبشی-بساوایی
۷
۳
1]
صفحه 34:
زمینه یادگیری شنیداری
of
۳ درصد جمعیت را شامل می گردد. خصوصیات این گونه افراد به قرار رازم ۰
تمايل دارند بيشتر با اصوات و موسيقى سرو كار داشته باشند. يت *
قادرند ريتم و تن صدا را تشخيص دهند. *
* از طریق گوش دادن یاد می گيرند.
© را به اظر ردن اطلاعات آنها را نایک صدای تاص رتیت می ند
* در محیطهای شلوغ و پر سرو صدا تمرکز خود را از دست می دهند.
* به یادداشت برداشتن تمایلی ندارند.
alps oll slate Vy تمایل دار مطالت *
* برای بخاطر سپردن lee دروس خود را با صدای بلند مکررا روخوانی میکنند.
ل
iii
صفحه 35:
تکنیک های یادگیری
—
- در مباحث گروهی کلاسس خود مشارکت کنید
۲ از اصوات و موسیقی در بارویری خود بهره کیرید؛
۳ عوص نت بوداری از صیظ صوت برای بت lies عمی کر
۳
۴
3
1]
صفحه 36:
زمینه های یادگیری شناختیانواع مختلفی دارند
:كه داد اه
زمینه سرعت ادراکی w
اح eee
زمینه مستقل از ز
-در زمینه یادگیری سر een ادراکی یاد گیرندگان به دو دسته تقسیم می شوند.
دسته ی اول تکانشی که به سرعت پاسخ دهی اهمیت می دهند. دسته دوم تاملی
که به دقت و صحت پاسح تاکید می وررند:
a
ع
if
1]
صفحه 37:
زمينه هاى ياد كيرى فيزيولوزيف
جنبه زيست شناختى دارند ودر بركيرنده واكنش فردبه محيط كلوه 7
موثر بر يادكيرى او هستند مانند ترجيح دادن مطالعه در شب وروزية
-زمينههاى يادكيرى شناختى:
-زمينههاى وابسته به زمينه وناوابسته به زمينه: كه بعضى از ياد كيرى ها
به زمينه وابسته و بعضى ها نيستند و انان كه وابسته به زمينه هستند
نمى توانند به راحتى محرك ها را از زمينه ها جدا كنند و تحت تاثير زمينه
هستند و آنان را كلى نكر مى كويند و آنان را كلى نكر مى كويند. و آنها
که وابسته نیستند تحلیلی نگر می گویند . افرادی که وابسته به زمينه
هستند جذب دیگران می شوند و شغل هایی که در ارتباط با دیگرانلع ۴,
ست را اشحات عن کت ماه رعلیی a= Dip ee lore aalcl™
۱۳
صفحه 38:
بزار سنجش
ای رت وا ای F GES fe eee ele oes ries
هيجانى جامعه شناسى فيزيولوزيكى و روانشناختى: عناصرى را :
توانايى افراد براى تسلط براطلاعات و مهارتهاى تحصيلى تازه ودشوار””
اندر من كداريد توضيك كردة أنه ابرار شش ای مسا
زمينههاى يادكيرى نام دارد.
زمينه هاى حسى-شهودى ديدارى-كلامى فعاليتى-تاملى ومرجع هاى-
كلى: نوعى اطلاعاتى كه فرد دريافت مى كندد جكونكى دريافت
نات رس را آنها را رضت فى ذه اين Stee
زمينههاى يادكيرى سنجيده مى شود.
0
if
۱۳
صفحه 39:
زمینه های تفکی
ب» ترجیهات اقراد درباره پکونکی استفاده از هوش r wigs Slaarwlg
شود عمده ترین زمینههای تفکر عبارت اند از قانون گذارانه -اجراب ee
قضایی- زمینه تفکربا پرسشنامه زمینههای تفکر سنجیده می شوند.
oly کارهایی برای متعادل کردن زمینه های یادگیری در هر بعد:
یادگیرندگان حسی: اگر شما زیاد به حس های خود متکی هستید,
احتمالا مطالب آشنا را ترجیح می دهید و به جای جذب و تطبیق با شرایط
جدید, روی واقعیت هایی تمرکز می کنید که آنها را می شناسید. بهتر است
که در جستجوی فرصت هایی sly یادگیری اطلاعات تئوری باشید و سپس
sly آنها مصداق هایی در واقعیت آشنا پیدا کنید.
0
if
۱۳
صفحه 40:
has Sok کلامی
راد که اطلاعات رز فا تصاورر و مودارها ارت رازه دی کوک
ء بادگیری سریع تر اتفاق می افتد. اگر شما بتوانید مهارت خود در
این زمینه را بهبود بخشید به میزان قابل توجهی نیاز به زمان کمت
برای یادگیری مطالب خواهید داشت. به دنبال فرصت هایی برای
یادگیری از طریق دیداری - شنیداری باشید. زمانی که یادداشت
ف وش اطلاعات را اشاس مفاهم كروة دی نید و راو
ارتباط دادن مفاهيم با يكديكر از نشانه هاى تصويرى استفاده كنيد.
5
ل
iii
صفحه 41:
يادكيرندكان انعكاسى
-
اگر شما خیلی زیاد فکر می کنید, در این خطر هستید که هیچ
کاری انجام ندهید. بهتر است خودتان را در فعالیت sl گروهی
تصمیم گیری مشارکت دهید و تلاش کنید اطلاعات خود را در
یک زمینه به صورت کاربردی به کار ببرید.
ل
۳
1]
صفحه 42:
یادگیرندگان جزه نگ
زمانی که شما مطالب را به بخش های کوچک تر تقسیم می ۰
كنيد بهتر می تواند در فرایند حل مسئله مشارکت کنید. اما در
برخی موارد می تواند مانعی بر سر راه در انسجام مطالب در
ذهن شما باشد. خودتان را وادار کنید به این سوال پاسخ دهید که
مطالب را چگونه می توانید به یک هدف کلی ارتباط دهید؟
ل
۳
1]
صفحه 43:
زمینه های یادگیری تکانشی و تاملی
نام دیگر این زمینههای یادگیری «سرعت شناختی» است. این زمینه نشا: ن است که
فراگیران به تکالیف شناختی با چه فوریت و سرعتی پاسخ می دهند. نشی
ees ا د DSU 1س 1 0 Ba Ste Ae ee met
کندی دست به فعالیت می زنند و مرتکب اشتباهات کمتری می شوند.
کراکران ای وا کر آنان رس و رن ی ان
می رسد پاسخ می دهند و تنها چیز مهم برای آنان سریع جواب دادن است. در مقابل
فراگیران تاملی پیش از حرف زدن فکر می کنند و به جای سریع جواب دادن.میگنا دات آي
ee eesti Pie ee ge ae ates tec et a رسيت 0501
ابتدا که مفهوم سرعت شناختي مورد توجه قرار گرفت, بیشتر بر سرعت پاسخی دهی
مبتنی بود. ولی بعدها ویژگیهای کیفی دیگری که بر صحت پاسخ دهی تاثیر*مق گذارند. در
نظر گرفته شد. جون فراكبرانى وجود دارند كه باسخهاى سريع و درست با جاستهایکند و
نادرست می دهند.
صفحه 44:
به عبارت دیگر افرادی که سریع پاسخ می دهند, ضرورتا به علت تکانشی
بودن آنها نیست. بلکه ممکن است به موضوع تسلط بیشتری داشته
پاش يا آنان كه كته جوات من لهند ممكر اسك به عل عدم سای
آنها برموضوع یاد گیری باشد. نه لزوما تاملی بودن آنها. ازلحاظ ط ددم ۳
این دو زمینه, پژوهشها حاکی از آنند که خانواده و مدرسه در رز و
آنها نثشش موثری ایفا می کنند. برخی از یافته ها نشان می دهند که
۳ یار سای se Su IL ees Gates Gln
گذرانند. خودشان نیز به صورت تاملی تغییر می یابند.
يكنه قابل تامل درباره دو زمينه تكانشي و تاملى اين است كه هيج يك از
آنها به خودى خود بر ديكرى برترى ندارد. زيرا موفقيت در هر موقعيت
پادگیری به تعامل و انطباق بین زمینه یادگیری مورد استفاده 4
ویژگیهای تکلیف یادگیری بستگی دارد.
0
if
۱۳
صفحه 45:
ساختارهای تکالیف یادگیری به گونه ای هستند که برخی دیگر oor
زمینه تکانشی را می طلبند. به عنوان مثال در حل مسائل ساده
lhe 6 db les) as رس اد فراگیوان ره تا
موفق تر از فراگیران تکانشی بودند ولی مسائل پیچیده
شامل ابعاد مختلف و دارای چندین جواب محتمل, فراگیران
تا ار
قار من ارس ار بادك اران عل رای رال کل عا لاله
طور منظم يكى بعد از ديكرى وارسى مى كردندء ومقدار زيادى
وقت صرف راه حل هاى غير محتمل مى كردند. موفق تر بودند.
۳
ل
3
iii
صفحه 46:
مطالعات ویتکین و دیگران
مطالعات با ارزشي را مینکن و همکاراتش در طول سال 1971 انجام داره ند بر طبق این
یادگیرندگان براي روبروشدن با عوامل محيطي خود سبكهاي حسي را بر مي گزینند. به عنوان ات
درك انسان وابسته به زمینه تحت تاثیر شرایط اطراف او و درك انسان مستقل از زمینه جدا یا #جز از
اطرافش شکل مي گیرد . ویتکین و همکاراتش در همان سال 1971 آزموني را تهیه کردتد. که باگان
میدن افراد وایست به رمیته و مستقل ااز زمینه راازایکنگر تشعیص داد ایرآزمون آزمورانتکان
نهفته [19] نام دارد.
کار ویتکین که بر اساس 35 سال پژوهش روي تقریباً 2000 موضوع شکل گرفته به این منظور است که
پژوهشگران آموزش و پرورش درباره آزمون اشکال نهفته آگاهي پیدا کنند و بدانند که اینآزمون بر مبناي
پژوهشهاي روانشناسي براي اجراي امور آموزشي تهیه شده است . گريتي [20] (1985 ) معتقد است؛
این گونه تفاوتهاي فردي ویژگها و رفتارهاي دروني به عنوان مباني براي زمینه های مختلف يادگيري به
کار گرفته مي شوند. آگاهي از چنین تفاوتهايي میتواند ay مربیان آموزش و پرورش را در در ارتباط با
یادگیرندگان و ساختارهاي وظايف Ol وى lm ساند
به نظر مي رسد که بهترین زمان براي استفاده آزمون شكال نهفته وقتي است که يك متخصص ]آ
و پرورش سعي در اندازه گيري سبك مستقل از زمینه را در يك متن دارد و مي خواهد بداند تا چه
فرد میتواند حواس پرتي هايي را که اشخاص دیگر از طریق اطلاعات به او ارائه داده PSE, oapli ail
صفحه 47:
نتیجه کیری
براي موفقیت درمدرسه.موقعيتهاي شغلي و زندگي بعدي مهم و اليه >
ضروري هستتند.اما باید توجه داشت که توانائیها به تتهائي نمي توانتد 3
عامل موفقيت باشند بلكه بايد سبكهاي يادكيري 1 هم به عنوان يكي از
عوامل مهم و موثر در موفقيت شغلي وتحصيلي افراددرنظركرفت .
هماهنگي وتوافق بین سبك فردوسبك موقعیت یا تكليفي که با آن
مواجه شده است عامل مهمي در موفقیت فرداست .
. عدم توافق بين سبك يادكيري فرد و سبك آموزشي مي تواند علت
ناتواني فرد در يادكيري باشد.
. عدم توجه به سبكها در موقعيتهاي مختلف مي تواند منجر به اين شود
که برخي از بهترین و باارزشترین استعدادها و سرمایه هاي بالقوه.
حذف یا نادیده گرفته شوند.
ل
iii
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
RA
تبيان موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی. ۳ 3
.7 /60 .271/616 (به ۳6۲5|۵۳). از روی نسخه اصلی در ۳ اکتبر 1٩
دریافتشده در ۰۳-۱۰-۲۰۱۹.
۰ 05۳ دریافت شده در۰۰۳-۱۰-۲۰۱۹
ey ee انتشارات فناوری.
«تولید محتوا توسط دانش آموزان, فرایند باددهی و بادگیری را جذاب می کند». رةء
انا رات و فناوری آموزشی. دریافتشده در ۰۳-۱۰-۲۰۱۹.
دلاکاتو, کارل, ترجمه سرحدی زاده, فاطمه, اختلال خواندن, چاپخانه پرتو, تهران چاپ
اول ۰۱۳۶۸
فریار, اکبر. رخشان, فریدون, ناتوانیهای یادگیری.
هیلگارد. ارنست روپیکوت (۰)۱۳۶۲ زمينة روانشناسی, ترجمة حسن رفیعی.
0
re
if
۱۳