صفحه 1:
ای انکه طلب کار خدایی به خود آ
ازخود بطلب کز تو خدا نیست جدا
اول به خود آ چون به خود آیی به خدا
اقرار بیاری به خدایی خدا
۰
صفحه 2:
صفحه 3:
onal om :بهراد پورهمدمی
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
*زندكينامه
بيتر آيزنمن متولد ١١ آكوست سال 19157 در ات ات وت ات
يكى ازمعماران مشهور قرن 7٠١ ام آمريكا است. اين معمار در زمينه ديكانستراكشن
۱
میشل گریوز» است که آثار خود را در سال ۰۱۹۶۹ درموزه هنرهای مدرن» در قالب
EC oop Ces We ا CC eer ا ۱[
ا ل Pic ceal ee ney Deeper
2156151177 2012611) و فوق ليسانس معمارى را از دانشكاه 0011320218
وا هنر و دکترای خود را از دانشگاه
of Cambridge زازوته701۷] اخذ کرده است.
|
به منزله یک کوشش دائم به سوی فرم آزاد از تمام لحاظ است؛ تلاشی که درک آن
برای بسیاری از افراد مشکل است. وی در آرا و انديشه های خویش از فیلسوف
ee ل Ree od ee ces اك
ale ot ee ya] ا ا eS
صفحه 7:
oer O
fee ty os
آنچه در معماری آیزنمن, بسیار مورد توجه قرار می گیرد. تجزیه کردن فرم معماری از دیدگاه علمی و
۱ ercar crea Py cetera en eye, rine iy Ren م gl
17/116302 61 )2©1286©1« وجهه اى نا مناسب داشته است. به عنوان مثال دربتاى مركز هنرى وكسنر
«5للل © 801 انتظار مى رفت كه به عنوان اولين بناى ديكانستراكتيويست )1985-1945(
عمومی, عنضری شاخص و منعکس کننده ایده های کانستراکتویستی در معمازی باشد اما به خاطر
آ۱ ae a Nee IO Nc ne ed
۷ eca prio cee eel) fc eer Rl eo fe
Bele pacer FS Peay tae gt es ES ye Ve a Pome aN CaN oT ae tees 4 eer)
معماران در طراحی و بکار بردن دیالکت تضادها در معماری کار کرده است. با اين که مجله چندی
Fe PIES ROH pe con rn CHE ل ال ees EPIE SIE erg Fe) ست كه متوقف
| ا ل ل ا ال ا pea
دست آمده از اصول و عقاید معماری موجود در دنیای خارج و به طور قابل توجهی در فلسفه و زبان
شناسی بنیان نهاده است و فرمولاسیون های به طور فزاینده پیچیده ای را در رابطه با فرآیندهای
ROP SS me CRU ge pee emer oat ees an EU Lee een
صفحه 8:
|
PPI تسخه اصلى بيشكامان لين سابك إز لحاظ ادبيات معمارائد و تلورى
های خاص آن به خود آیزنمن بر می گردد. وی به عنوان یک پست مدرنیست حساس طبقه
بندی شده و فعالیتهای ادبی طرح ها و بناهایش, او را در زمره چنین طبقه ای قرار می دهد که
معماری رابه عنوان متن در نظر گرفته است. طرح های او بنظر می رسد که مثل جامعه خودش
COR Ee NO ee eB al ce ACS) ee eee ede
ee ees ۰۳
با وجود آنکه سیاست پست مدرتیست یا سیاستهای دیکانستراکشن,دیکانسترالیسم یا پست
استراكجراليسمءتباهى و فروياشى نمادكرايى و ساختار موجود را ترويج مى دهد.
ولى آيزنمن هيج جايكزينى نهايى را نويد نداده ويك كار تازه و جديدى را ييشنهاد نمى كند.
آيزنمن ازيف سرى] بباختار شتيكه إى ااستفادة مى كلد كه إرده اضلى او را أسامان مى دفساو
ee ate Re ase Seo ا ا ا ا ا Re ane eae
ا ا Se ee
Ee ae ee oh eg eer ae ae عي
زاف pn cee the cel ye ec er eeer 0
ee ne ee ne eee UC ne Reet een ace 20
os
صفحه 9:
برخی فعالیت ها
و
alee upteal) mae ی
بنا .ساختمان را به عنوان ماهیت خانه می سازد.در عوض نامهای حساب شده"
خانه ۱.خانه ۲خانه۰.....۳" تحقیقات و بررسی های او را در طبیعت و معنای شکل معماری او
Fes sea ane ler re ea 1
اصول ساختاری بخصوص را با عملکردهایی که با آن جور بیاید را پیدا کند تا جایی که
ا Cl aU ل ا ا
در تقارن با ريجارد ترات ولورى اولينءأيزنمن مركز هنرى وكسنر را در سالهاى -١985«
Coe A nny رت و را ۱۳
هستند زماتی بکه ساختمان دراسال 1485 تكد بل شك موره هنر مدرن دو
نیویورک,دیکانستراکتیویسم را به عنوان سبك متداول کرده بود با نمایشگاه سال۱۹۸۸
وكاتالوك معمارى ديكانستراكتيويسم.كه در أن كارهاى آأيزنمن در كنار كارهاى فرانك كهرى
و رم كولهاوس و ديكران مشخصه أن بودند.
صفحه 10:
صفحه 11:
را تسین
در واقع ساختمان وكسترء به عنوان يك داربست با يك شبكه سه بعدى سفيد كه يديدار مى شود به
عنوان ستون ساختمان زیر mee ل ل Soe
cee LS a) ee ا Bo aI ee LC
كالرى وكسدر كه در امتداد قسمتى از فضاى بنا كه بيشتر وير زمين وجود كارك قرار كرفته است.
۲
ا ا ان
می ا پیوند پریشان کننده در سایت
قرار می دهد.
eC pO arr eer 8 el eee ea 0
موقتی تام همر با سایت و هم کون سایت را Br eat ere ke
heer carrer Bg ار و
sca necd ere een eed rel ان
يادآور برجهاى آرمورى كه تا قبل از نابودى در سال ١18/ در نزديكى آن قرار داشتند. است. برج
ی Pe
زوق
صفحه 12:
صفحه 13:
1 Ts ence Leen es SLU NIe Oe
فرانکفورت.به سوی خلاقیت جدید سایت حرکت کرد.علی رغم این دگرگونی؛او یکبار دیگر سیستمی از تلفیق
دوگانگی را شروع کرداین بار بین معماری و زیست شناسی. با بهم خوردن ساختارهای آزمایشگاهی موجود ثانویه
فرامپتون متذکر شده است «در عوض ما با یک معماری مجازی مواجه هستیم,یک معماری
ناطق جدید» که به موجب آن از طریق یک تفییر مناسب. یک سازه معمارائه موچب انعکاس بنیادی بین سیستم
eg es
مسابقه برای خانه مجازی پیتر آیزنمن,۱۹۹۷ موسسه هنر و علوم استیتن آیلند.۱۹۹۷
۱
Cag od ل cu aed Cor 17|
این طرحها از مسابقه خانه مجازی در سال ۱۹۹۷.وقتی که در ارتباط با ارائه دهى برا انستيتو هنر و علوم استيتن
FP one een A] ا een oa Meee |
0100 Operon eR Der ee arcey
COS et tea ee eens CL SS Re ioe eat weer aaa
خورده است سرچشمه می گیرد.»:
۳
كند و مفاهيم مورد نظر او در تحليلى نشائه شناسانه از معمارى كاسته نمى شود. افزايش و كاهش هاى جديد
وجود دارد. يا به كفته آيزنمن. يك متن به يك حقيقت يا ارزيابى نهابى هدايت نمى كند. بر عكس به سوى يك
نمايش نهابى از يك سرى مفاهيم حركت كرده و يك بروسه بايان نابذيرى را اعمال مى كند.
صفحه 14:
صفحه 15:
۱ ee ead
Sea Deen itt ae nha er ee ss SCE see reas]
RR م
ا سس نا ee ee ees ret ee
| ny mere neve eee
برگزار میشود.
] رت D aD Tod BLE te ee oe bal aD Nal ا al
PE Pee ears Pee ror mie eee eter teeny Bie p ae ee)
عبور میکند و از جنوب تا شمال و مرکز شهر را به یکدیگر متصل میکند. از سه طرف دیگر سا
بزركرادهاى سر تاسرى و خطوط راهآهن عبور مى كنند و يلهاى جند طبقه متعدد در اطراف سايت اين
00 ies pee render iC teye rey ae em Sn cope RCT es
داخل شهری. و در سه طرف دیگر سایت خطوط ارتباطی ا قرار دارد.
ام ا 00
تلفن. فاکس و اینتر: erry scpen per re ce Pars rr eye yer Prey 00
يك طرف اين ساختمان مركز تبادل اطلاعات را به مناطق و مراكز مختلف منتقل م ىكند و از طرف ديكر
۱
fees nee fe 0/0111
صفحه 16:
صفحه 17:
reo eee] eee بر
rey ces er tnrne Cac yy eer trea ices) 19 ساختمان در حالت
Sy eel ل ل FS ee el ae
Caleta ل PRU ne coger
Pe Cry rear hie ees er gems onl م peer er
مقياس است كه به هر دو آنها بدون ارجحيت يكى بر ديكرى توجه شده است. يكى مقياس
Gis a Verte 55 p0 Qi po OT yp JEI9 9 jf 9 Caml pte 553
مقياش ee ار
اطراف خیایان است.
صفحه 18:
| ee Bl aed
)۱۹۷۵( خانه هفتم
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
هتل المپیک بانیولس
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
باغ رد باى كمشده
صفحه 27:
صفحه 28:
۱۱ ome ee ree eC rere
ا ل ل ا
oe مت
آنچه می خواهم بگویم این است که این کلمه همان عنصری است که از آن فرم به وجود می 20
م ا م Senet ل 0
یکبار رخ می دهد می توان گفت معماری مدرن از سال ۱۹۱۴ تا سال ۱۹۵۹ در یک دوره جریان داشتدولی همچنین به
محدوده زمائى كه از سال 1818 با اتتشار كتاب "بسوى معماري" لكوريوزيه أغاز مى شوددنا حدوذ سال هاى هع؟ ١ با
|
esc ا ا ا اال Det eines tae eet 0
های ۶۵ تا ۰۶۸ که درآن چندین اثر مهم فلسفی ارائه شد- هم اطلاق میشود.
| OORT ene terre Tee eee)
پاریسمونیخ و ایلات متحده رخ دادند یسیار مهم هستند.بطور کلی یاس و دلسردی حاصل از این بود که پس از دو جنگ
eer نکرده و معماری مدرن که یک انقلاب اجتماعی را وعده داده بود حداقل در مقهوم معماری پاسخی
omte ey ا ا 0
صفحه 29:
براى جامعه ى ثمايفي حوب ميشوند حرا كه هيع كبن نمى تواتك آن رأ همائيد سازئ كن .خشونت بار و به وضوج.
مصور شده باشد.آنچه جهان شاهد بود....باید بدانید این تنها سرمایه داری نبود که مورد حمله قرار 010
Deere ااا Be POPES
1۱ SWE Tel Sle eMetrics
می باشند...
Beare a ا Cen aes Ce enn se ca
Deyn mre eer a eredeee eae telIN Sects acorns seear treo aS) veer a aoe
را به کجا برده است.زیوا زان معماری پست مدرن نیز بدون بحث اجتماعی سازمان یافتهاش,بصورت مصرفی ارانه میشود.
5
....كولهاس بس از آن كارش را با ارائه دو دياكرام جالب ذيكر اذامه دادديكى از آنها بروزة ى براى80806©1 بود خود
یک انقاد بودریک نقد درونی بر زیان "لکوربویه »زرا در حالی که لکوربوزیهایده فضایی گسترش افقی را
Pip cary ل ا encoding eer
Pay eS Ogee FC SES pee ree eC NIN FEO eres ae
ONS
صفحه 30:
ریچارد ساراب در مجسمه های اخیرش,پیشنهاد می کند که تجربه فضا و درک فضاسی توانند با هم متفاوت
mre fee epee eee eee eel eee ۱
حرکت می کنید درک شما از طریق دید بصری و عینی صورت نمی گیرد بلکه از طریق لامسه و تاثیر آن است."و
ca tn) ean Pee ا BS eee re
Oe eI ne TE co TORS Dace oe م se
pee ee Teeny er eee eres ee ere by ores eee
انسان نیازمند آن است که به جهان بازگردد .به اعتقاد من.آنجا که جسم,ذهن وچشم با هم پیوند حاصل کرده و
دیگر تحت سطله چشم قرار ندارنهسعماری تبدیل به رسانه ای از هر حیت تاثیر گذارتر خواهد شد.
PAP ees pes Os be Spee cee Cae vey ee ا ا (<1 00) bal
De ا cea ed ا ee aay)
۱۳ Foe زا ۱ yl See و
خواستم چراغ ها روشن باشد تا با شما ارتباط برقرار كنم و جهره هايتان را ببينمءنه اينكه شما را تنها در تریکی
ا 0000ل
٩
امر را چنین پیش بینی می کندهکه افرد از عناصر بصری ,رسوبات و انفعال اشباع می شوند و دوبره شروع به فعالیت
مى كنند يتابرين به همين علت عادى بنظر مى رسد كه اين روزها در كنسرت ها مى بينيم مردم دوباره باز ميكردند.
۱
ere
دا
صفحه 31:
۱ Seber nea ssn Reb CL eter Tag
Po reer Reteocyeee ام Cece rg
۰ فكر مى كنم كه اين وقايع بسيار مهم هستند.:
ا ل ل ا ا ل ل
یک نقطه عطف بزرگ در کار کولهاس و دلیلی بر این صحبت من که در پایان راه جامعه نمایش قرار
۱ ل ever Se Pen
من ارت مب یب ری ای سر لد لك
rans wrx Wel epee perme] و ا ۱
است.و جای سئوال نيست كه جرا شما اين را در كتابخانه ى سياتل و در يورتو كه پروژه ای عالی
م نا رم
کواهاس ها "و pt Cre ا [Va
eel oe le a on م
مسئله این است که ما داریم توسط تمایش خفه می شویم.هر روز کا
es hn te ees)
پرقصندءزی
بیوتر بازها بیسشتر وبیشترءتنها
با استفاده از كامييوتر اویر نمایشی بیشترو شتری تولی مي كد ,در حالی که دوه
پیشرفت و غایت اجتماعی وجود ندارد
صفحه 32:
| re ea Pace ata
رتست Ree Sa a ا ا
a
eines see a ne alee aera ا
D5 CML Se oes ا ا ا pep resis ess ea creo FE |
معماری رو به افول نهاده اند و اين مربوط به زمان استبه نظر من با هر برگرفته ای که از این محل
ee tee te eae
وتلفن ها و هر آنچه به آنها مربوط است را به دور بیندازیدچون شما در حال "مصرف کردن " هستید.و
NE ا Pee
ستارگان معماری هستم زیرا هر چه بیشتر مصرف کنیم. آنها بیشتر تکثیر خواهند شد.
۱
تا او و سا
۱0 rey eee Seer rye cane ا RITES Ieee FRC Cee Ee TS
BRtpecpag اا ا ا Ter)
صفحه 33: