صفحه 1:
بنام خذا
زندگی در دنیای امروز
9 عم به احکام الهی
درس هشتم
0
صفحه 2:
7 Se
Le Sho Lit PLE
قرآن کریم, رمز سعادت و
رستكارى .ما را تركية نقنس
:دانسته و مى فرمايد
تزكية نفس زماني اتفاق مى افتد
که نفس ما از آلودگی ها پاک
شود. اين کار با توبة از گناهان
آغاز می شود اما برای تداوم پاک
ماندن جان و دل انسان, مى
پایست علاوه بر تویه به دستوراتی
که خداوند فرمان داده است عمل
نمود. دستورات اخلاقی, عبادی
ges
صفحه 3:
احکام و قوانین دین اسلام, علاوه بر اینکه زندگی سالم دز دنیا را تضمین می کند, سعادت و
نیک بختی اخروی و ابدی را نیز تأمين می نماید. بنابراین, نمی توان بایدها و نبایدهای دینی و الهی را با
قوانین بشری که اهداف محدود و کوچکی دارند. مقایسه کرد و مثلا كفت كه جرا خداوند براى قلان
چنین مجازاتی قرار داده است؛ چراکه خذآوند می داند آن گناه مانعی بررگ بر سر راه تعادت
ت های ایدی است؛ نعمت هایی که خداوند بخشی از ul را در قرآن کریم به ما معرفی کرده و مراتب
از آن هم که اخروى است؛ در اين دنيا قابل توصيف نيست.
«هیچ کس نمی داند جه ياداش هايى كه مايه روشنى جشم هاست براى آنها نهفته شده؛ Gull, gil
«.کارهایی است که انجام می aisle
صفحه 4:
در همین مورد, خداوند به پیامبر می فرماید:
برای بندگان نیکوکارم چیزهایی ذخیره کرده ام که نه
چشمی دیده: نه گوشی شنیده و نه به ذهن کسی
.خطور كرده اسك
ی خردهند و
عاقبت اندیش قرار دارد. هرکس که نگران
عاقبت کار خود است به روشنی در می یابد که
د و اعتماد به دستورات او هرگونه
تكرانى نسبت به آبنده را از , مى برد. در غير
اين صورت, أينده اى غ 5 باد در انتظار
eal
صفحه 5:
< آیه ی ۱۷ سوره ی سجده aly
اعمال نیک دنیوی باعث برخورداری از پاداش های وصف نشدنی الهی است
پیام فرموده ی خداوند به پیامبر در همین زمینه <
خداوند برای کسانی که بندگی خدا را می کنند و نیکوکارند پاداش وصف
ناشدنی ذخیره کرده است
صفحه 6:
خداوند, در سوره توبه با هشدار دادن به این
:مطلب می فرماید
ae 4 ا آن كس كه بنيلا(كار) خود را
yee گن آشی افیا A یو Sys
0 بر یه پرگاهی در حال سفرط ساخته
Gs جرف مار مهار پیفی تا هك و" وبا آن در آش دوزخ فرو مى اقد؟
و خداوند كوه ستمكاران را هاايت نمى كلد
Alls لا یهدی الوم مین aed
صفحه 7:
val ۳ دینی تقوی و خوشنودی خداوند است
۲.اساس زندگی غیر دینی سهل انگاری و بی توجهی به احکام و دستورات الهی
۳. نتیجه نهایی زندگی غیر دینی
الف)فرو رفتن در آتش جهنم
ب)اينان جز گروه ستمکاران هستند و هدایت نمیشوند
صفحه 8:
تدبر در فرآن
زندگیمحکم و استوار بر چه پسایه هایری نا Nine
رکاری و تقو و طل خوشنودی خها که این ها با عمل به دستورات خداونه حاصل Delile
رد از بناعزندگیبر لبه پرتگاه چیس:2
انگاری در عمل به دستورات دین قرار دادن >29 بر لبه پرتگاهی ces as sus
وادی گمراهی و سرگردانی را به دنبال دارد
طرا عداوند کسانی را که رندگیویش را ر لب بترنگاه ی نا کر لبده
ری els calls Coole تافرمانی عدا در واقع طلم
و
گی و نعمت های جاوید آخرت محروم مب
صفحه 9:
sotto lysz ve
ee ١
0 ONTO a hee Sorell odd
صفحه 10:
آيه 219 سوره بقره و زمانه ای قابل اجراست و هرقدر زندگی بشر پیچیده تر
و مجتهدین می توانند احکام اسلامی a
که اگر جوامع بشری دچار انحراف شدند و خواسته ها و
۰ اسلام آن خواسته ها را بپذیرد و مطابق با آنها حکم کند.
هذ
1 6
00
هرت راب ر مار ام
Abadis Dictionary
co fae) yy!
صفحه 11:
یکی دیگر از انحرافات قبل از اسلام که امروزه هم در برخی جوامع رایج شده؛ ارتباط جنسی خارج
از چارچوب شرع است. ۲ رایج شدن اين ارتباط بازگشتی به دوران جاهلیت است و بنیان خانواده را
متزلزل می کند. همان طور که در کشورهایی که این قبیل رابطه ها وجود دارد» خانواده استحکام خود
1 رااز دست داده و فرزندان تک سرپرست فراوان شده اند.
قرآن كريم در همان زمان نزول» که اين عمل فراوان بود» در مقابل آن ايستاد و آن را كناه كبيره شمرد
و راه های آسان و بدون گناه برای ارتباط جنسى بيشنهاد داد. اين حكم نه تنها براى ديروز بلكه براى
= امروز و فردای انسان ها باقی است نا هیچ گاه موقعيت خانواده متزلزل نشود و سلامت جسمى و
3
۲ رو
بيام أيه oS 1 sick
aly أب انسان ها به خطر نیفند.
١ .رابطه جنسي نا مشروع حرام ۰ ولائقزبوا الزن ی به زنا نزدیک نشوید
id sug ped sf إنهو GIS فاجشة قطعا آن عملی بسیار زشت
ق ام سبیل ۱ و راهی نایسند ارت
صفحه 12:
۳۳ ی serene tat cleat tore erigt ert ararae
ارتباطات. ورزش و
:بازی و اقتصاد را بیان می کنیم
شرکنتدر مجالسشادی مانند جشنعروسی جشنهاعمذهیو ملیچایز استو حتیاگر 8
شل وح تا شان د ماستحر اريتك طاترك زر ار مجان احكاة 00
.مانند پوششمناسبخانم ها رعایتش ود
صفحه 13:
: ۲ عرصة ورزش و بازی
unl) از مساعاتان می خواهد رای سای درس و کوش وار شكارم كة
تندرستی را به خطر می اندازد. دوری کنند. علاوه بر اين, خوب است هر مسلمانی بکوشد که بدنی قوی
و نیرومند داشته باشد تا در زندگی از سلامت برخوردار باشد و بتواند بهتر فعالیت کند و در هنگام خطر
و مبارزة با دشمنان دین پیروزمندانه عمل نماید. پیامیر اکرم و امام علی از دلاوران زمان خود
بودند و در تمام جنگ ها شجاعانه می جنگيدند. البته قوی شدن بدن وقتی ارزشمند است که قوّت بازو
.سبب تواضع و فروتنی انسان شود, نه فخرفروشی بر دیگران
= ۲- کسانی که برای تقویت رابطة صمیمانه میان خویشان و همسایگان
و سلامت اخلاقی افراد خانواده در برگزاری بازی ها و ورزش های
.دسته جمعی پیش قدم می rig از پاداش اخروی بهره مند خواهند شد
شرط بندی از امور زیانآور روحوو اجتماعیاسنو لنجام آن حتیدر بازٍعها و ورزشهای-3
معمولین یز حرام میباشد
6 اگر ورزش و بازی های ورزشی برای دور شدن افراد جامعه از فساد و بی پندوباری های دنیای
روات ابد قراف کرین امانات آن Seales Col
صفحه 14:
۳- عرصة اقتصاد *
در عصر حاصر سبکی از زندگی اقتصادی که مبتتی بر تولیده
انبوه کالا و مصرف فراوان و نیز توجه
به رفاه بیش از حد و لذت های مادی است, در غرب رایج *
شده که سایر ملت ها را نیز تحت تأثیر قرار
داده است. امروزه کارخانه های عظیم در سراسر چهان و به *
خصوص در کشورهای صنعتی به تولید
انبوه کالا می پردازند و رسانه ها با تبلیغات مختلف, مردم را *
تشویق به مصرف می کنند. همین امر سبب
شده است که بسیاری از منایع زمین در همین قرن اخیر *
مصرف شود و محیط زیست برای انسان و
سایر جنبندگان و گياهان نامساعد گردد. کشور ما نیز از اين *
آسیب دور نمانده و میزان مصرف بسیاری
از کالاها در میان ما بالا رفته است. ساختار اداری پرمصرف *
و کم بازده, عدم استفادة صحیح از آب و
انرژی, وجود برخی از مشاغل کاذب و غیرضروری مانند *
واسطه گری و برخی اشکالات دیگر بر آسیب
مصرف گرایی افزوده است. برای اینکه بتوانیم بر مشکلات *
اقتصادی ناشی از تمدن جدید و معضلات
داخلی فائق شویم و در مسیر عدالت و رشد اقتصادی *
یکت کنیم, لازم است موارد زیر را به دقت
101 ao ay eo
گونه ای مدیریت کنند كه سه هدف
زیر محقق شود:
اول, استقلال اقتصادی و عدم سلطا
و نفوذ بیگانگان 1؛ دوم, پیشروی به
شوی عدالت و فسا و کاهنی
نی 5 ت به
سوى آبادانى و عمران در عين 8
.از دنيا زدكى و تجمل كرايى
۲ بكوشيم كه رزق و روزى حلال به خانه
بياوريم و از همه امورى كه سبب ناپاک
شدن روزى
مامی,شود. فانند تولید کالا با کیفیت پا
يين و فریبکاری در معامله خودداری کنیم
تااهم آثار میت
روزی حلال را در زندگی خود و تربیت
niesrar ay as ols Ula
اه
صفحه 15:
۴ بکوشیم جامعه و به خضوص بانک های کشور به زبا آلوده تشود و
ثروت افراد جامعه در خدمت تولید
قرار گیرد. همچنین قبل از ورود به عرص کار و تجارت باید با احکام
.تجارث أشنا شويم نا كرفتار كسب حرام تكرديم
ا خی کر ای گروه تاجران و بازرگانان
5 لفقة:, اول یادگیری تل شرعي 3
المتجر سپس تجارت کردن
- يكوشيم كه همه از کالای ایرانی استفاده کنیم و کالای مرغوب در algal
مردم قرار دهیم. اگر
مصرف کالاهای خارچی سیب وایستگی کشور شود تخريدن أن واجب
.است
صفحه 16:
0 اشرافی گری, تجمل WLS برخی مسئولین و فساد اداری و مالی, یکی از مهم
ترین عوامل
عقب ماندگی اقتصادی و فاصله طقای ات که علاوه برآنار عنفیاقتصادی باعت
بی اعتمادی
عمومی و رواج تجمل گرایی و مصرف گرایی در میان مردم می شود. بنابراین؛ بر
مسئولین و مدیران
کشور واجب است كه از اين شيوة زندگی اجتناب کنند و با اسوه قرار دادن خود,
دیگران رابه سوی
یک اقتصاد سالم دعوت کنند. مجموعة افراد جامعه نیز باید با پیروی از پيامبر اکرم و
ol به معروف
.وتوف ار ضكر روابط اقتصادی را سالم نگمدارند
صفحه 17:
از تتخریبمحیط یس برامونخود جلوگیزیکتيم. با توصیه به6
اطرافیاناستفاده از سموم
کش یسایس ایکا lsls > oer i ule انیم
واجباسنب راعپ_یشرفنتعلمی صنعتیو لفزلیش ت ولید داخلیوتلاشک نیم و در-7
مصرقمتايع
كشور حذاكثز قناعت را بيشه سازيم. مضرزف آبء بنزين, موادغذابى. يوشاكى:
= انرزى و امورى از
اين قبيل را به حداقل رسانده و به صورت کاملاً صحیح استفاده کنیم. اسراف در
همة اين موارد حرام
۸ ممکن است در محیط زندگی ماء مانند مدرسه, محله و محیط كار افرادى بى
بضاعت زندگی
کنند که زندگی تجغلی دیکران غم و اندفه آنان را به دنبال داشته باشد. از اين رو
بهثر است از مدگراین
Way uy OSU زتدگی دوری کرده و SLE LW Ss ول 27۳
و 9