صفحه 1:
زوج درمانی مبتنی بر
واره درمانی
ارائه:
صفحه 2:
( زوج درمانى چیست؟
* زوج درملنى یکی از رویکردهلیی است که به زوجین کمک می کند تا رابطه خود را
* همجنين تنش ها و تعارضاتى كه بين آنها وجود دارد بدین وسیله به حداقل برسد .
0
يبن
(i. ;
صفحه 3:
۳
Ad
0
: زوج درمانى در دو راستا به زوجين كمك مى كند *
*زوی کت رت دی در اس و باريد اما ل وا كن رام فيال افرايشن
| west ls ally حواهند صب شنری در cage! We ts LL,
O
0 زوجينى كه تنش و اختلاف نظر دارند به طورى كه رابطه خوبى با هم ندارند . زوج درملنى به *
آنها کمک مى كند تا جرخه هاى ناكارآمدى كه در رابطه دارند را بيشتر بشناسند تا بتوانند
رفتارهاى كارآمدترى داشته باشند و بتوانند تنش ها و اختلافات را برطرف كنند .
صفحه 4:
چه زمانی زوجین به زوج
درمانی نیاز دارند 1
* بسیاری از زوجین در سالهای اول دچار تنش و اختلاف می شوند که روند طبیعی در رشد رابطه
محسوب می شود . در ولقع منشا تنش ها تفاوت های فردی زن و مرد می باشد . در برخی موارد
زین و را لنش هارا ess les كل كه نايك لتاب درستى
نداشته لند و ازدواج ناموفقی داشته لند . در حقیقت یک رابطه روند و رشد حاص خود را دارد .
معبولا وقتی)"دو فر در ابتدابا هم آشنا می شوند شلید تنشل ها خود را نشان ندهد ..امااهر چه
رابطه به سمت جلو حرکت می کند شاهد افزايش تنش ها می باشیم . مهم اینجاست که زوجین
چطور می توانند تتش ها رابه خوبی مدیریت کنند . نکته مهم اینجاست که زوجین مهارت هاى
لازم را برای کنترل و مدیریت تنش ها دارند یا خیر . در لین راستا زوج درملنی به زوجین کمک
مم
; | مى كند مهارت هايى را براى مديريت تنش بياموزند .
7 |
١
0
6 0
صفحه 5:
طرحواره چیست؟
* طرحواره یک ساختار هیجلنی منفی» پایدان ناهوشیار و پویا است که به دلیل ناکامی در
ارضاء از دوران کودکی در فرد شکل میگیرد. ناکامی در ارضاء نیازها با افراط یا تفریط
تجارب ناراحت کننده adsl
در پاسخ به نیازها؛ الگوبرداری از محیط و پشت سر گذاشتن
ایجاد میشود.
* هر فردی با یک خلق و خوی خاص به دنیا میآید. لین خلق اولیه در کنار تجربههای
ناكام کننده باعث شکل گیری طرحواره میشود. بررسی طرحوارههای فردی در
روشهای روان درملنی و طرحواره درملنی کاربرد زیادی دارد؛ به واسطهی آنها میتوان
منشأً باورها و افکار فرد را جستجو کرد.
|
یس(
صفحه 6:
طرحواره درمانی چیست ؟
* طرحواره درمانی یا اسکیما تراپی توسط روانشناسی به نام یونگ با هدف درمان اختلالات
شخصیت پایه ریزی شد. در واقع طرحواره درمانی پاسخی برای خلاءهای رویکرد
شناختی یا شناختی رفتاری بود. طرحواره درملنی ناخودآگاه آگاهی؛ هیجان شناخت و
آموزش را ملاک قرار میدهد به علاوه بینش و بصیرت را نیز ارزیابی میکند. طرحواره
درمانی از این حیث که از روشها و مفاهیم رویکردهای دیگر هم استفاده میکند.
ساختاری بینابین دارد. امروزه از این درمان برای اختلالات اضطرابی» اختلالات
شخصیت. خلقی؛ ترک اعتیاد مشکلات ازدواج و مشاوره پیش از ازدواج بهره میبرند.
۳
یس(
صفحه 7:
| نظریه زشدی طرحواره درمانی ۱۲
۱ درباره Gu نیاز اصلی ۲
* طرحواره درملنی ۵ نیاز اصلی هیجلنی را مطرح میکند که ویژگی بارز آنها همگلنی بودن آنهاست. pe
طرحواره را مرتبط به چگونگی ارضا این نیازها میدانند.
.١ * دلبستكى ايمن: لين نياز مرتبط به ایجاد حس امنیت در رابطه کیفی با مراقبان اولیه است و در روانشناسی
کاربرد زیادّی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی کلیک کنید.
۶٩ خودگردلنی. کفایت. هویت: این نیاز مرتبط به استقلال طلبی و فردیت خواهی و رشد اعتماد به نفس
* 7 آزادى در بيان سالم نيازها و هیجانها: مرتبط به بیان آزادانه هیجانات و احساسات میشود. /
* ۶ بخویشتن داری و محدودیتهای واقع بینانه: با نیاز به مهار خویشتن و سازگاری مرتبط است. |
م
|أخوداتكيشتكى بو تفريب: مبتى بر ثباز به بذيني84 #الشروط ONY
صفحه 8:
لت ۳
۶ هدف: ایجاد یک رابطه درمانی امن و همدلانه با زوج
* شرح جلسه:در اولین جلسه درمانگر تلاش می کند تا محیطی را فراهم کند که زوج بتولند با احساس آرامش و امنیت
مشکلاتش را بیان کند. اصولا بر مشکلات فعلی زوج و آنچه خواهان بیان لن هستند. تمرکز می شود. هرجه زوج در
احساسات و افکار خود احساس راحتی بیشتری کنند و درمانگر بتولند امید به درمان را در آنان بیفزلید. نتلیج مثبت
از درمان به دست خواهد آمد. مهم لین است که درمانگر بتولند احساس همدلی و اتحاد رابا هر یک از همسران ایجا
و از شکل گیری ارتباط متحد تنها با یکی از همسران و یا ایجاد چنین ادراکی در آنان جلوگیری کند. شایان ذکر است توجه.
همدلی و گوش دادن فعال از سوی درمانگر در تمام جلسات دارای اهمیت است
* تکلیف:از زوج خواسته شد تا در یک زمان معین در مورد تجربه جلسه اول و نیز اهداف مورد انتظار خود از درمان با
یکدیگر صحبت کنند.
|
مم
| |
یس(
صفحه 9:
جلسه دوم ۳
0 1
* هدف: شناخت الگوهای ناکارآمد زندگی زوج ۵ 4
3° شرح جلسه:لين هدف در طول چند جلسه ادامه می یابد. برای شروع درمانگر به جمع آوری اطلاعات می پردازد و بر
لین اساس, پیشینه زندگی زوج و مشکلات فعلی آنان را بررسی می کند. اينکه زوج در برخورد با مشکلات عنوان شده
خود چه راهکاری را تا به امروز استفاده کرده لند و هر یک از آنان در مورد ّن چگونه می اندیشد و احساس می کند.
آنچه برای یک طرحواره درمانگر اهمیت دارد فرضیه سازی در مورد زوج و ريشه مشکلات آنان و شناخت طرحواره های
ناسازگار اولیه بر اساس اطلاعات به دست آمده است. درمانگر در طول جلسات بعدی فرضیه خود و صحت آن را می
آزماید. در آخر جلسه درمانگر یک جمع بندی و مفهوم سازی کلی از مشکلات زوج و اينکه چگونه این
"ناکارآمد در زندگی منجر به عدم رفع نیازهای اساسی آنان شده است با توجه به رویکرد طرحواره ای خواهد داشت.
ax
هریک از زوجین خواسته می شود تا تلاش کنند ارتباط بین رفتارهای دوران کودکی و رفتارهای امروز خود
اس تين م |
/
بنع
صفحه 10:
۷
0 1
1۵ ۵ 3 me).
1 هدف: آموزش مدل درمانى طرحواره محور *
شرح جلسه:ابندا تکلیف جلسه قبل مورد بررسی قرار می گیرد و سپس از آنجا كه زوج آمادكى بيشتر و اعتماد و همدلى *
بیشتری به درمانگر پیدا کرده است در مورد پنج نیاز اساسی انسان از دیدگاه طرحواره درمانی توضیح داده می شود.
همچنین در مورد پیامدهای عدم رفع این نیازها و راهکارهایی که ممکن است هر فردی در مقابل آن برگزیند و تاثیر آن بر
زندگی گفتگو شد. از زوج خواسته شد که در مورد نیازهای خود در زندگی کنونی و چگونگی ارضای آن صحبت کنند.
درمانگر برای زوج خاطر نشان می سازد که به کمک آنهابه شناسایی طرحواره ها و سبک های مقابله ای آنان می پردازد.
یس(
در آخر برای زوج توضیح داده شد که به منظور انجام مرحله سنجش در جلسه بعدی به صورت فردی شرکت کنند. 0
* تکلیف :از زوج خواسته شد تا در طول هفته به نیازهای بیان شده در جلسه که به صورت یادداشت شده به آنها [GQ sla
فکر کنند و با توجه دقیق به پیشنیه زندگی خود بررسی کنند که به کدامیک از نیازهای آنان به خوبی توجه نشده و با ارض
لثلده است. م
| | ۲
صفحه 11:
جلسه چهارم 1
هدف: بررسی نیازهای اساسی و چگونگی ارضای آن در دوران کودکی (جلسه فردی با زن) 5 1۵
ن جلسه تکلیف جلسه قبل بررسی شد و انتظار میرفت که با انجام لّن مراجع ذهن آماده تری برای ۲
شرح جلسه: در ۱
مفهوم سازی مشکلاتش از دیدگاه طرحواره درملنی داشته باشد. از مراجع خواسته می شود تا در مورد خاطرات (تاکید بر
خاطرات ناراحت کننده) و کیفیت ارتباطش با والدین و افرادی که به نوعی برای او مهم بوده اند صحبت کند. مراجع تلاش
می کند تا احساسات و افکار خود را از زبان کودکی اش نقل کند. به تدریج و با ادامه جلسات مراجع به بینش بیشتری در
مورد نیازهایش و اينکه چرا رفع نشده باقی مانده انده می رسد. در ضمن درمانگر در مورد خلق و خوی مراجع نیز
اطلاعلتی به دست می آورد. برای لین منظور از مراجع ميخواهيم تا نگرشها و رفتارهای والدینش رابه خاطر آورد و نیز از با
GS تصویر سازی ذهنی استفاده می کنیم ۳
/
یس(
9 9
اين جلسه با همسر فعلا صحبت نكند و أن را به بعد از اجراى
؟ تکلیف:از مراجع زن خواسته شد صحبت در مورد تجربيا
ليل axe ale زكر 86 وا خواسته 1 در منژل یه ریات 35(انسکودکی اش با عمق
بالایشد و احساسات و افکار خود را یادداشت کند.
۳"
صفحه 12:
* هدف: بررسی نیازهای اساسی و چگونگی ارضای آن در دوران کودکی (جلسه فردی با مرد)
* شرح جلسهاین جلسه همانند جلسه قبل است. برگزاری جلساتی برای هر دو همسر به صورت فردی اطلاعات
دقیقتری رابه درمانگر برای مفهوم سازی مشکلات زوج به همراه دار در ضمن اینکه هر دو همسر احساس درک
شدن و همدلی پیشتری با درمانگر می کنند. و مهمتر اينکه متوجه می شوند راهکارهایی که امروز در مقابل مشکلات
با همسر خود در پیش می گیرند ريشه در گذشته آنان دارد. این تجربه تازه ای برای زوج محسوب می شود.
* تکلیف:از زوج خواسته شد تا در مورد تجربه خود در جلسه فردی با همسر خود صحبت کند و تا حدی که می
توانند احساسات و هیجانات تجربه شده خود را ابراز کنند. البته این یک تکلیف اختیاری بود و گفتگو در مورد ن)
موضوعاتى كه با درمانكر مطرح كردند و ميزان كشودكى با همسر را خود انتخاب مى كردند. 9
صفحه 13:
d سسم 2
d ۱
* هدف: بررسی سبک های مقابله ای ted
* شرح جلسهنبا توجه به آموزش هلیی که هر دو همسر در مورد انواع سبک های مقابله ای دریافت کردند. در اين
جلسه مراجع با کمک درمانگر در می یلبد كه غالبا از چه سبک مقابله ای در زندگی بهره برده است. مهم توجه
مراجع به لين قضيه است كه او لين راهکارها را در دوران کودکی خود و به عنوان راهی برای ارضای
استفاده گرده است. و همچنان بعد از گذشت سالها همان راهکارها را بانوجود داشتن پیامدهای منفیی ادامه داده
است. کمک به مزاجع در بیان تجربياتش و چگونگی احساسات و افکارش بسیار مهم است.
* تكليف:از مراجع خواسته می شود که به بررسی موقعیت هلیی در زندگی گذشته خود (در ارتباط با والدين يا افراد ن
ار دیگر) بپردازد که همین احساسات. هیجانات و افکار در رابطه با مشکل فعلی اش را برنگیخته باشد. (بررسی LO
موقعیت های مشابه در زندگی)
| مم
صفحه 14:
qo
* هدف: مفهوم سازی مشکل مراجع بر اساس رویکرد طرحواره درمانی (جلسه فردی)
cre جلسه:در لین جلسه درمانگر با توجه به اطلاعاتی که از جلسات گذشته به دست آورده است به بیان
فرضيه خويش در مورد طرحواره های شکل گرفته در مراجع و ارتباط لن با مشکلات مربوطه می پردازد.
مانگر همراه با مراجع لین فرضیه را ارزیلبی می کند. آنچه مهم است توجه ویژه درمانگر به هیجانات مرا
است. مراجع زملنی با مفهوم طرحواره اش ارتباط برقرار می کند که بينش نسبت به آن به تغییر هیجانی در او
بیانجامد.
0
J /
تکلیف:از مراجع خواسته شد تا فعالیت طرحواره هایشان را در زندگی فعلی خود مورد مشاهده قرار دهند و لم
آن را پادداشت کنند تا در جلسه بعدی مطرح شود. خود مشاهده گری به مراجع کمک می کند تا بیند
9
| جگون او پا کرو استد 9298 oe CES Se lr |
T
صفحه 15:
لیر ی ۳ ۳
0
d ۱
© هدف: تخر طرحواره های ناسازگار از طریق راهیردهای شناعتی Abd
O
* شرح جلسه:بعد از اينکه درمانگر و مراجع از مرحله سنجش گذر کردند و مراجع به طرحواره ها و راهکارهای مقابله
اى خود آكاهى بيدا كرد نوبت به تغيير می رسد. در اولین مرحله. تغییر از طریق راهبردهای شناختی صورت می گیرد.
در ابتدا درمانگر با مراجع شرط می کند که طرحواره های خود را حقلیق مطلق نبیند و آنها را فرضیه ای بینند که قرار
است آزمون شود. در لین مرحله مراجع با کمک درمانگر شواهد Lub کننده يا رد کننده طرحواره را در زندگی خود
مورد بررسی قرار می دهد (به صورت تهیه لیست).
یس(
* وقتی مراجع شواهدی مبنی بر حملیت از طرحواره اش بیان می کند. لین شواهد مورد بررسی مجدد قرار می گیرد و
١ ۲ ee es < 5 ۳
" تفسیرهای دیگری برای همان وقایع اراثه می شود. همجن les 9 Use 3 90 peer aM راتكارهاى مقابله ای /
كتونى اش سوال مى شود.
م متسر برا خواسته می شود تا در طول هفته در موقعيت هليى كه طرحواره هاى ناسازكار او فعال ميشود. كار:
ای آموزشی که در جلسه تدوین شده را همراه خود داشته و آن را مطالعه کنند. |
صفحه 16:
جلسه نهم ۳
0
1
* شرح جلسه:در لین جلسه نیز درمانگر به راهبردهای شناختی ادامه می دهد تا زملنی که مراجع بتولند در صورت “yas 1
شدن طرحواره هلیش در زندگی روزمره, علیه آنها بجنگد. هدف ایجاد یک ذهنیت سالم و قدرت دادن به ن در مراجع
است. در لین جلسه بر شواهد دوران اولیه زندگی مراجع و قصوری که نه از جلنب او بلکه از جانب والدین او بوده
است و نیز بر ناسازگار بودن راهکارهای مقابله ای در دوران بزرگسالی تاکید می شود. در این جلسه در رابطه با مشکلی
که مراجع با آن روبرو شده با کمک درمانگر گفتگویی پین جنبه سالم و جنبه طرحواره برقرار می شود.
هدف: تغيير طرحواره هاى ناسازكار از طريق راهبردهاى شناختى (ادامه) 0
Ao
ل
تكليف:از مراجع خواسته مى شود در طول هفته در مواجهه با موقعيت هليى كه موجب برانكيخته شدن طرحواره ها در ن
او شده است. فرم ثبت طرحواره را که با کمک درمانگر طراحی شده تکمیل کند. در اين فرم مراجع در مورد واقعق
پرانگیزاننده. هیجان, افکار. رفتار» طرحواره. دیدگاه سالم نگاه واقع بینانه» واکنش های شدید و رفتار سالم خود هو
رابطه با موضوعی که موجب احساس طرد و اضطراب در زن و تجربیات شوهر در این رابطه است یادداشت می کند.
و
صفحه 17:
جلسه دهم ۳
* هدف: تغییر طرحواره های ناسازگار از طریق راهبردهای هیجانی 6d
* شرح جلسه:مراجع در جلسات قبل طرحواره هایشان را از نظر عقلانی درک کرده لند. اینک با استفاده از راهبردهای
هیجانی که مهمترین ن تصویر سازی ذهنی است. طرحواره ها را در سطح هیجلنی درک می کند. لین باور هیجانی
می توائد بیشترین تغییر را ایجاد کند. مراجع به کمک درمانگر در ابتدا با تصویرسازی محیط امن
به سوى تصاویر ذهنی آشفته ساز از دوران کودکی و حاکی از رابطه با واللین پیش می رود. مهم این است که
درمانگر به شکلی همدلانه در ایجاد احساس امنیت برای ابراز هیجانات مراجع کمک کرده و او را همراهی کند. ابراز
هیجان خشم نسبت به والدین
از سوی مراجع می تواند تاثیری شگرف بر روند تغییر طرحواره های او داشته باشد.
* تکلیف:از مراجع خواسته می شود برای فرد یا افرادی که در دوران کودکی و نوجولنی به آنها آسیب رسانده لند Ss
اغلب واللین هستند) نامه بنویسد و در جلسه بعدی همراه خود بياورد. به مراجع گفته شد که در نامه از احساسا
نسبت به رفتار والدین» آرزوهایش و خواسته هایش در حال حاضر بنویسد.
lv |
یس(
0
صفحه 18:
جلسه يازدهم ١
*لمدف: تغییوطرحراره های اسازکار از طریق راهبرهای هیجانی (ادامه) 9
»شرح جلسه: در ابتدای جلسه از مراجع خواسته شد تا نامه ای که به والدیتش نوشته (تکلیف جلسه گذشته) با صدای بلند I
بخواند. بعد از كفتكويى در مورد نامه. تصوير سازی ذهنی ادامه پیدا کرد. مجددا از مراجع خواسته شد تا یک تصویر آشفته
ساز از دوران کودکی یا نوجولنی خود در رابطه با واللین در ذهن خود مجسم کند. بعد از او خواسته شد که تصویری
ذهتی از مرقعیت های قعلی را دنل کند که هو ای را ee aan als ات که اانباط منتفیمی بین
خاطرات دوران کودکی و زندگی فعلی بیمار به وجود آید. هنگامی که مراجع موفق به ایجاد تصویر شد از او خواسته می
شود تا با افراد درون تصویر (ابتدا والاین و سپس همسر) به گفتگو بپردازد.
یس(
همجنين از مراجع خواسته می شود كه در تصاویر ذهنی خود به الگو شکنی رفتارهای تداوم بخش طرحواره هایش
و در ذهن خود در موقعیتهای دشوار به شیره ای متفاوت و صحیح عمل نماید. الكوش كنى Pio te
درفانكر صورت مى كيرد. |
* تکلیف:از مراجع خواسته می شود تا همانند نامه ای که جلسه قبل خطاب به والدینش بار خطاب به
بسكو ذو لن در موود احساساته اتظایایر خواسته قتن بتويسا. همجحتيت تكليفف قوم ثبت طحم
صفحه 19:
جلسه دو ۱ زدهم ۱
|
#هدف: تغییر طرحواره های ناسازگار از طریق راهبردهای رفتاری
o
Abd
شرح جلسه:در لین قسمت از درمان نوبت به تغییر الگوهای رفتاری و ايجاد سبكهاى مقابله اى سالم تر در مراجع مى لأ *
رسد. درمانگر در طول جلسه با توجه به ویژگی های مراجع و طرحواره هلیش می تولند از کلیه تکنیکهای رفتاری مانند
جراث ورزی, کنترل خشم: مهارت ارتباطی و غیره بهره بگیرد. مهمترین بخش این قسمت تهیه فهرستی از رفتارهای
مشکل ساز است. در این مرحله حضور هر دو همسر برای تعیین دقیق رفتارهای آسیب رسان مفید است. به طور مثال
یس(
وقتی مراجع زن در مورد مشکلات وییه خود در رابطه با احساس طرد شدن در موقعیت های خاص صحبت می کند. با
کمک همسرش می تولند در تهیه فهرستی از رفتارهای خاصی که از هردو سر می زند تلاش کند. درمانگر می تولند با
ترسیم چرخحه رفتاری بین همسران و تاکید بر موقعیت برانگیزاننده طرحواره. پیامدهای هیجلنی ن و بعد رفتارهایی که
/
0
"هر یک از همسران به کار می گیرند در تهیه این فهرست به آنان یاری رساند.
*تکلیف:از زوج خواسته شد که در طول هفته در برابر موقعیت های برانگیزاننده طرحواره شیوه سالم تر رفتار را انتد
م6
تددو ناي أن رار جات بای در کی را
۲ |
صفحه 20:
جلسه سیزدهم
هدف: تغییر طرحواره های ناسازگار از طریق راهبردهای رفتاری (ادامه)
شرح جلسه:در لین جلسه در ابتدا به بررسی تجربه زوج در مورد تلاش هایشان برای تغییر رفتارهای مشکل ساز
پرداخته می شود و هر یک از همسران نظر خود را ابراز می کند. امید دادن درمانگر به زوج برای ادامه راه و
دلسرد نشدن بسیار مهم است. یکی از کارهلبی که درمانگر در لین مرحلة انجام می دهد لین ات که با بازنگری
مزلیا و معلیب رفتارهای ناسازگارانه در زوج انگیزه لازم برای ادامه راه را در آنان ایجاد کند. همانطور که قبلا نیز
بیان شد هر یک از همسران ممکن است در زمینه ای نیاز به آموزش داشته باشد که اين آموزشها ادامه می یابد.
تکلیفنبه هر یک از زوجین با توجه نیازی که به آموزشهای ویژه برای تغییر رفتار دارد. تکلیف داده مى شود
مثلا تكليف Gls اوتباطی برای زوجی که مهارت ارتباطی ندارند.
\
0
صفحه 21:
جلسه چهاردهم
* هدف: پایان دادن به جلسه درمان
»شرح جلسه:در این جلسه از زوج خواسته می شود تابه صورت یکپارچه در مورد آنچه از اين دوره درمانی
تجربه اندوخته لند. صحبت كنند. درمانكر به منظور حفظ انكيزه و اميد براى ادامه تلاش در زوج باد آور مى
شود كه طرحواره هاى آنان ريشه تحولى در دوران كودكى آنها داشته است. اين موجب مى شود كه زوج خود را
مقصر و ضعيف در مقلبل تغییر نپندارند. همچنین به بررسی مزلیا و معلیب رفتارهای جایگزین زوج در مقابل
یکدیگر و در موقعیت های مشکل ساز پرداخته می شود. درمانگر بر ادامه حملیت خود از زوج در مواقع نیاز
تاکید می کند و پایان جلسه را اعلام می کند.
؟ تکلیف:از زوج خواسته شد تا زملنی را تعیین کنند و در مورد تجربه درمان و تغییرلتی که در زندگی مشترک آنها
در زمینه های گوناگون ایجاد شده صحبت کنند.
م6
صفحه 22: