علوم مهندسی معماری و عمران

زیبایی شناسی در معماری

Zibaee_shenasi_dar_memari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “زیبایی شناسی در معماری”

زیبایی شناسی در معماری

اسلاید 1: زیبایی شناسی در معماریاعضای گروه : مصطفی واعظی ، محسن یزدانی ، محسن فیاض بخش و بهروز خلیلی نصردانشگاه تهرانپردیس هنرهای زیبادانشکده معماریطرح 2

اسلاید 2: تعاریف زیبایی از صاحب نظرانافلاطون : زیبایی در هماهنگی اجزا با کل خلاصه می شود.هربرت رید : زیبایی وحدت روابط صوری در مدرکات حسی ما است.کانت شوپنهاور : یک شی یا پدیده وقتی زیباست که ما آن را به خاطر خودش دوست داشته باشیم و نه به دلیل فواید آن.بیرکهف : چیزی زیباست که با کم ترین علامات ممکن بیشترین نظم ممکن را به وجود آورد اما زیبایی از لحاظ نظم و قاعده به دست نمی آید بلکه نتیجه ی دو صفت متضاد است که هر دو به یک اندازه ضروری است.مطهری : زیبایی را نمی توان تعریف کرد چون زیبایی یک کیفیت است و کیفیات قابل تعریف نیستند و فقط باید آن ها را احساس کرد .وقتی به تعاریف مختلف زیبایی توجه می کنیم می بینیم که متفکران در اعصار مختلف از جنبه های گوناگونی به موضوع زیبایی نگریسته اند.

اسلاید 3: مقدار زیباییتربیت پذیری (تکامل حس )تاثیر پذیری ( ذائقه و سلیقه )خطا پذیری ( اشتباه حس )شدت پذیری ( مقدار توجه ) خصوصیات شخصیتی پیش زمینه های ذهنیشرایط موقت ذهنی و روانیفرهنگ تجربهتلقین ( انس )تعصبحب و بغضمالکیتخواستنبداعتتکرارشلوغیزشت زیباآشفتگی همبستگییکنواختتی تنوعبی محتوایی بیانحالیمقدار زیباییوحدتپیچیدگیشدت

اسلاید 4: زیبایی در معماری ادراک زیبایی پدیده ای چند بعدی است که می تواند حواس درونی ، بیرونی ، تعقل و شهود ما را به فعالیت وادارد . مطالعات نشان می دهد که : اولا ادراک زیبایی پدیده ایست چند بعدی ثانیا کیفیت سمبلیک محیط ، مهم ترین عامل در ادراک زیبایی می باشد. ثالثا ارتباطی درونی و ذاتی بین زیبایی فرمال و سمبلیک وجود دارد.با توجه به اینکه ادراک بصری زیبایی مهم ترین حس در زمینه ی معماری است ،می توان به بررسی دو نوع زیبایی فرمال و سمبلیک در این ارتباط بسنده کرد.

اسلاید 5: زیبایی فرمال (زیبایی فیزیکی مجرد )مضمون یا وحدت تغییر مضمونتوازن و تعادلتکامل اجزا از نظر زمان امساکیکپارچگی و قوام یافتگینداشتن جز زایدفراز و فرودپیچیدگی صوری ورود عناصر تازه ( تنوع )تدرجنظمقابل فهم بودنحرکتجلوگیری از یکنواختگی صرفه جویی در جلب توجهجلوگیری از شلوغی

اسلاید 6: زیبایی سمبلیک ( زیبایی فیزیکی آمیخته با مفاهیم )سمبل های طبیعی معانی رمزی اعداد و اشکال هندسیسمبل های متعارف قومی ، فرهنگی یا اجتماعی ادراک بر اسال سوابق تاریخی فرهنگی یا اجتماعیادراک بر اساس سوابق تاریخی

اسلاید 7: معیارهای اصلی زیبایی در معماری فرم و صورت : 1. فرم با قاعده : تابع قوانین هندسی و ساختارمند 2. فرم بی قاعده : فرم های فاقد ساختار مشخص و غیر قابل پیش بینی

اسلاید 8: رنگ : تاثیرات رنگ بر ناظرین تابع 3 عامل است : مکانی که رنگ در آن به کار رفته فرهنگ عوامل اجتماعی و روانیرنگ ها دارای وزن ادراکی می باشند :رنگ روشن سبکتر رنگ تیره سنگین تر رنگ گرم فضای بسته رنگ سرد فضای بازمعیارهای اصلی زیبایی در معماری

اسلاید 9: علائم و نماد : ارجحیت محتوا بر فرم ، یعنی معنای نهفته در بطن فرم ها و رنگ هاست . محتوای معنوی یک نماد را می توان در معماری به شکل های مختلف بیان کرد : توجه به رنگ ها ،توجه به نوع مصالح مورد استفاده در بنا ، نور پردازیمعیارهای اصلی زیبایی در معماری

اسلاید 10: تزیین : یک رکن مهم در معماری که بیشتر بعد ظاهری دارد تا معنایی و شاید اصلا از بعد معنایی برخوردار نباشد و تاکید بر فرم است. معیارهای اصلی زیبایی در معماری

اسلاید 11: Rachofsky house خانه ی راکوفسکی

اسلاید 12: ساختار اصلی متشکل از سه بخش است فضای مکعبی شکلفضای خصوصی فضای خالی محصور که با سقف پیچ خورده ای مشخص شدهتوضیحات مقدماتی بنا در یک محور طولی از مجموعه ساختمان ها و یک گالری و... تشکیل شده است و کلیه آن بر روی یک سکوی گرانیتی واقع شده است.از تحلیل آثار مختلف معماری مدرن می توان چنین نتیجه گرفت که اصول زیبا شناسی معماری مدرن اصول ثابتی نیستند ، بلکه این اصول برای هر منطقه و هر فرهنگ و سنت و هر بنایی متفاوت است .

اسلاید 13: سفیدی کار ها شکوه و عظمت درخشان و پر رمز و راز شدن تزیینات داخلی همچون روشنایی و تاریکی محصور شدن قسمت روشن با تاریکی حس محدودیت و تمرکز و انگیزه رعایت مقیاس و هندسه منظم یگانگی در بافت فضای محصور و باز یکپارچگی و قوام یافتگی نظم ( توازن و تعادل ) قابل فهم بودن عوامل زیبایی شناختی بنا

اسلاید 14: سادگی و در عین حال استفاده از عناصر مختلف برای جلوگیری از سادگی بیش از حد صفحات استیلی لعاب دار چینی و گچ بری شده روی نما پوشش شیشه ای با چارچوب فلزی ظریف رعایت تناسبات در نما استفاده از سمبلیسم طبیعی (ساختار مکعبی ) ایجاد مناظر و فضاهای متنوع در کنار بنا برای پیدایش اصل خلوت عوامل زیبایی شناختی بنا

اسلاید 15: خانه ی آزوما فضا از سه قسمت کلی هم شکل تشکیل شده است: . دو قسمت اصلی در دو طرف یک راهروی ارتباطی و حیاط در مرکز همسایگی های اطراف محدودیت در دید و ارتباط با بیرون فضا را ایجاد می کند.

اسلاید 16: سادگی در نمای خارجی و توجه به فضاههای داخلی عدم ارتباط خانه با محیط بیرون و محدود کردن خط دید انسان در داخل خانه رعایت تناسبات در نماها و داخل فضاها استفاده بیش از حد از عناصر مکعبی که باعث خسته کننده بودن خانه می شود نفی فرم و تاکید بر فضاها که به نوعی تحت تاثیر معماری ژاپن است. ایجاد حیاط در مرکز خانه به علت عدم ارتباظ با فضای بیرون تقارن در نمای خارجی و فضاهای داخلی معماری کل به جز ایجاد تضاد با استفاده از نور و سایهعوامل زیبایی شناختی بنا

اسلاید 17: ساخت بنا روی پیلوت که باعث معلق بودن بنا می شود ، همپنین باعث ارتباط بین محیط بیرون و داخل می شود استفاده از پلکان استوانه ای و ایجاد تضاد در فرم ایجاد پنجره های طولی بزرگ در حیاط روی سقف رنگ سفید در تمامی فضا که خانه را به صورت یک مجسمه در می آورد. یگانکی در بافتعوامل زیبایی شناختی بنا

اسلاید 18: تقارن متنوع در نماها تضاد در المان های عمودی یا همان ستون ها و حجم کلی بنا که به صورت افقی است سادگی در حجم که با استفاده از عناصر کوچک از خشکی فضا می کاهدعوامل زیبایی شناختی بنا

اسلاید 19: رعایت تناسبات در کف سازی پنجره در دیواره حیاط و قاب کردن طبیعت آوردن طبیعت به داخل بناعوامل زیبایی شناختی بنا

اسلاید 20: استفاده از شیشه به جای دیوار و استفاده از حداکثر نورعوامل زیبایی شناختی بنا

اسلاید 21:

اسلاید 22: پلکان مارپیچ و تضاد آن با بقیه بنا که به صورت مکعبی است تضاد در رنگ پله و دیواره ها پنجره در پلکان برای جلوگیری از بسته شدن فضاعوامل زیبایی شناختی بنا

اسلاید 23: هماهنگی و یکپارچگی در حجم کلی تضاد بین المان های افقی و عمودی و همچنین دیوار ها و پنجره های سر تا سری تضاد در بافتعوامل زیبایی شناختی بنا

اسلاید 24: قاب کردن بنا توسط محیط استفاده از بافت های متضاد خشن و لطیف شیشه های سرتاسری و ایجاد ارتباط بین فضای داخلی و خارجیعوامل زیبایی شناختی بنا

اسلاید 25: تضاد بین درخت های عمودی بلند و بنا که به صورت افقی استعوامل زیبایی شناختی بنا

اسلاید 26: ارتفاع کوتاه بین طبقات و ایجاد فضای صمیمی دسترسی های فرعی و عدم رویارویی ناگهانی با فضاهای داخلیعوامل زیبایی شناختی بنا

اسلاید 27: منابعمجله صفه شماره 37زیبایی شناسی در معماری ، یورگ گروتر ، ترجمه جهانشاه پاکزاد ، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی ،1386www.gardenvisit.com

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید