صفحه 1:
سازماندهی مهم مه ۲ ‎is‏ )

صفحه 2:
مبانی تقسیم کار ‎ti)‏ ‏۱- چگونه کارها را تقسیم کنیم ۱ ۳- چگونه وظایف را طبقه بندی کنیم ۳- چکونه حداکثر بهره را با حداقل نیرو به دست بیاوریم

صفحه 3:
تقسیم کار برمبنای هدف فعالیت کلیه اشخاصی که برای یک فعالیت انجام وظیفه می کنند . بايد در يك رده با یک قسمت سازمان متمرکز شوند . برای مثال دفاع از کشور برحسب هدف به سه قسمت اصلی واگذار گردیده است . دفاع از هوا به عهده نیروی هوایی . دفاع از زمین به عهده نیروی زمینی و دفاع از دربا برعهده نیروی دربایی است

صفحه 4:
تقسیم کار برمبنای نوع فعالیت با نوع عملیات این اصل پیشنهاد می نماید که کلیه فعالیت هایی که به یک نوع تخصص و اطلاعات احتیاج دارد در یک گروه متمرکز شود . مثلا هرسه نیروی دفاعی در کشور. به جمع آوری اطلاعات احتیاج دارد بنابراین بایستی یک مرکز اطلاعاتی برای هر سه نیرو وجود داشته باشد تا این که اطلاعات مورد لزوم هر سه نیرو را تهیه و در اختیار آنها بگذارد. رد

صفحه 5:
تقسیم کار برمبنای مشتری ویا ارباب رجوع بدین معنی که کلیه فعالیت هایی که به یک طبقه به خصوص از مردم پا مشتری مربوط می گردد . باید در یک دسته قرار بگیرند. مثلا کلیه معلمانی که کودکان را آموزش می دهند از معلمانی که برای جوانان تدریس می ‎BES‏ جدا شوند .

صفحه 6:
تقسیم کار برمبنای منطقه جغرافیایی کلیه فعالیت هایی که در یک منطقه وجود دارد باید تحت نظارت یک رهبرو يا يك مدير انجام شود. براى مثال در منطقه جنوب ايران فعاليت هاى دفاعى كشور ( زمينى . دربايى .هوابى) تحت نظر يك فرمانده قرار دارد.

صفحه 7:
اساسی اصول تقسیم کار طبقه بندی وظایف . لازمه مدیریت و تشکیل سازمان است .

صفحه 8:
ی تدعحصص تقسيم كار بايد به نحوى صورت كيرد كه استفاده از خدمات اهل فن و افراد متخصص و داراى استعدادهاى تخصصى را ميسر سازد

صفحه 9:
کنترل طریقه تقسیم کار تاثیر قابل توجهی در کنترل عملیات سازمانی دارد. چنانچه بخواهیم نتایج فعالیت های مختلف سازمان را ارزیابی نماییم در این صورت باید برای فعالیت های مختلف سازمان. واحدهای متعدد ایجاد نماییم و تقسیم کار و فعالیت ها بين واحدهای سازمان به نحوی باشد. که نتایج فعالیت های یک واحد. وقوع انحراف در یک یا چند واحد دیگر سازمان را ظاهر سازد.

صفحه 10:
اهمیت نسبی وظایف در تقسیم کار و تشکیل سازمان اهمیت نسبی وظایف باید مورد توجه قرار گیرد . روسا و سرپرستان سازمان مایل هستند زیر نظر مقامات عالی سازمان قرارگرفته تا توجه بیشتری به کارها و عملیات آنها معطوف گردد .

صفحه 11:
روش های تقسیم کار و طبقه بندی وظایف ‎angi‏ طرح سازمان و تقسیم کار در داخل سازمان به دو ‏صورت امکان پذیر است : ‎١‏ - روش تحلیلی یا از بالا به پایین ‏ككاتونع ان | ا 01 ‏۲ - روش ترکیبی با از پایین به بالا ‎

صفحه 12:
روش تحلیلی در روش تحلیلی منظور این است که اهداف اصلی به اهداف فرعی و هدف های فرعی به وظایف اصلی و و ظایف اصلی به وظایف فرعی را به شغل به نحوی تقسیم می کنند که فرد در داخل سازمان قادر به انجام کار باشد .

صفحه 13:
روش ترکیبی در روش ترکیبی ابتدا مشاغل مختلفی را که باید در سازمان انجام شود یک به یک تعیین می گردد و سپس شاغل را با یکدیگر دسته بندی نموده و به ایجاد وظایف و اهداف سازمان می پردازد . 06

صفحه 14:

صفحه 15:
تقسیم وظایف سازمان به مشاغل ساده موجب می شود. هزینه آموزش کارکنان کاهش می یابد. درجه اتکای سازمان به افراد به حداقل می رسد. به علت تکرار کار حرکات بی فایده و زاید جلوگیری می شود. ‎mgd ge jad Claes‏ محصول بیشتری تولید می شود.

صفحه 16:
wales - فرد نمی تواند احتیاجات روانی خود را به طور باید و شاید بر آورده نماید. - کار برای افراد تکراری می شود. - غيبت كاركنان افزايش مى يابد. - باكم شدن اتكاى سازمان به مهارت آنها . فرد احتياجات تامينى خود را در خطر مى بيند. - كاركنان به دليل كار تكرارى به دنبال تغيير شغل هستند .

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان