صفحه 1:
#سازمان دهی فرآیندی است که در طی آن تقسیم کار
میان افراد و گروه های کاری و هماهنگی میان آن هابه
منظور کسب اهداف سازمان صورت می گیرد.
صفحه 2:
,. طراحی کارها وفعالیت ها
دسته بندی فعالیت ها بر اساس پست های سازمانی(با توجه به
منابع انسانی و مادی موجود)
. برقراری رابطه میان پست ها به منظور نيل به اهداف مشترک.
صفحه 3:
نمودار سازمانی
* هنگامی که سازمانی رسمیت می یابد اولین سندی که باید
تنظیم شود نمودار سازمانی است:
الف)برای نشان دادن واحد های سازمانی معمولا از کادر مستطیل
استفاده می شود.
ب)قوی ترین واحد در بالای نمودار قرار می گیرد و فاصله ی هر
واحد از بالاترین واحد بیانگر میزان قدرت و اهمیت آن واحد است.
ج)خطوط رسم شده بین واحدها نمایانگر روابط سازمانی است.
د)/چارچوب و اسکلت کلی و اسلسی سازمان را بايد در نموداز
سازمانى بيدا کرد.
صفحه 4:
صفحه 5:
نمودار سازمانی کادر پرستاری
اگروه پرستاران کنترل عدا به های حرفه ای La ۱ مدیر آموزش پرستاری
صفحه 6:
# به سلسله روابطی اشاره می کند
که از راس سازمان(مدیر
سازمان)شروع و در پایین به
پرسنل عملیاتی ختم می شود.
© سلسله مراتب یا زنجیر فرمان به
صورت یک هرم تصور می شود
و مجرای رسمی سازمانی برای
تعیین اختیارات.مسئولیت و
ارتباطات است.
صفحه 7:
تعداد افرادی که مستقیما توسط یک مدیر یا سرپرست اداره و
هماهنگ میگردند را در اصطلاح "حیطه ی مدیریت" می گویند.
مدير جه تعدادى از كاركنان را مى تواند به گونه ای کارآمد و
كافى راهنمايى كند؟
صفحه 8:
۶ امروزه حیطه ی کنترل به نحو روزافزونی با نگرش به
متغیرهای احتمالی تعیین می شود.
-هر چه آموزش و تجربه ی کارکنان بیشتر باشدءنياز به
نظارت مستقیم کمتری دارند.
-مشابهت وظایف کارکنان»پیچیدگی وظایف»مجاورت
فیزیکی»درجه ی دستورالعمل های استانداردشده ی موجود در
سازمان و نیز سبک مدیریت مورد پسند مدیراز متغیر های تعیین
کننده ی حیطه ی نظارت هستند.
صفحه 9:
* واحدهای صف به واحدهایی اطلاق می شود که فعالیتشان مستقیما در تامین
اهداف یک سازمان نقش تعیین کننده داشته باشد.
٩ واحدهای ستاد به واحدهایی اطلاق می شود که فعالیت هایشان به صورت
غير مستقیم در تامین هدف های سازمان نقش دارد.
۰
دردانشگاه علوم پزشکی»چون هدف اصلی آموزش و پژوهش
است معاونت های آموزشی و پژوهشی نقش صفی ومعاونت
پشتیبانی نقش ستادی دارد.
صفحه 10:
ee ye ل
٩ سازمان رسمی را مسئولین به طور قانونی بنیانگذاری و تصویب
می کنند.
* در سازمان رسمی تعداد مشاغل»حدود و وظایف »اختیارات و
چگونگی انجام آن را مشخص می کنند.
٩ سازمان غیر رسمی حاصل تعامل افراد است و سازمان رسمی را
تعدیل»تحکیم وحتی گسترش می دهد.
صفحه 11:
۶ اختیار به حقوق ذاتی مقام مدیریت اطلاق می شود تا دستور دهد
و متوقع باشد که دستوراتش مطاع است.
٩ اختیار و قدرت ناشی از آن وسیله ی انجام دادن وظایف و
مسئولیت ها برای رسیدن به اهداف سازمان است.
© قدرت و اختیار هر دو با هم از اهرم های کنترل سازمان هستند.
© در مدیریت کلاسیک برای مدیران دو نوع اختیار قائل می شدند.
خثیار صف و اخثیار ماد
صفحه 12:
تفاوت اختیار با قدرت چیست؟
*اخقیار_ یک حق است.مشروعیتی است که بر پایه ی و
درجه ی اختبار. در, سازمان قرار دارد.
اختیار, همراه با شغل است.
#درت به ظرفیت اثرگذاری افراد بر تصمیم ها اشاره
دارد.
#درث نیرویی است که با استفاده از آن شخص می تواند
صفحه 13:
یک مدیر به عنوان یک حلقه ی اتصال در زنجیر
فرماندهی,با اختیار صف.حق هدایت کردن کارکنان و
اتخاذ تصمیمات معینی را بدون مشورت با فرد دیگر
دارد.
صفحه 14:
nee)
1۹۹
بل قدرت
صفحه 15:
قدرت بر پایه ی ترس
قدرت برای پاداشی که
دیگران برای آن ارزش
قدرت ناشی از مقام در
سسله مراتب ورسمی.
قدرت بر پایه ی
تخصصمهارت یا دانش
قدرت بر پایه ی شخصیت و
ویزگی های فردی
صفحه 16:
یک نوع واگذاری مسئولیت و اختیار به مقامات زیردست با
در نظر گرفتن صلاحیت آن هاست.
صفحه 17:
0510009
د اختيارات خود را مى تواند تفويض كند نه تمام آن
راء.
© صاحب اختيارات اصلى هميشه در مقابل مسئوليت تفويض شده
مسئول است و تفويض اختيار مسئوليت را از وى سلب نمى كند.
© تفويض اختيار قابل فسخ است.
© تناسب بين اختيار و مسئوليت بايد حفظ شود.
صفحه 18:
مزاياى تفويض اختيار
0. افزايش بازدهى
©. تقويت همكارى دسته جمعى
©. جلوكيرى از اتلاف وقت مديران.
صفحه 19:
۱۳-۹۱9
. اعتماد نداشتن به زیردستان
. نداشتن ثبات عاطفی»عوامل روانی مثل خودخواهی ویا
احساس تزلزل از مقام
برخی از مسائل و اطلاعات
صفحه 20:
*فرآیند ایجاد وحدت و یگانگی میان فعالیت های واحدهای مختلف
سازمان به نحوی که هدف های سازمان یه طور موثر تحقق
یایند
-هرچه تقسیم کار بیشتر باشد نیاز به هماهنگی بیشتر خواهد بود.
-هر چه وابستگی واحدها به هم بیشتر باشد نیاز به هماهنگی
بیشتر خواهد بود.
صفحه 21:
واحدهای مختلف هر سازمان را به سه طریق می توان به
هم مرتبط ساخت:
)-همبستگی مجموعه ای
مهمبستگی ترتیبی
همبستگی مرحله ای
صفحه 22:
*واحدها در يك ارتباط كلى در حركت كل سازمان سهیم
هستند ولی به طور مستقیم با هم ارتباط ندارند و از
حداقل مکی بر هو
صفحه 23:
© در این نوع ارتباط هر واحد به واحد قبلی خود وابسته
است»همبستگی ترتیبی هماهنگی بیشتری را نسبت به همبستگی
مجموعه ای لازم دارد.
صفحه 24:
همبستكى ترتيبى در بخش بيماران قلبى
صفحه 25:
“در اين نوع ارتباط بازده یک واحدهداده ی واحد بعدی
خواهد بودو بر عكس.
صفحه 26:
همبستگی مرحله ای در مرکز. استرلیزاسیون و اتاق عمل
صفحه 27:
منابع انسانى و تامين آن
#تامين نيروى انسانى روشى است كه ان طریق آن
مديريت تشخيص مى دهد جطور نيروى انسانى مناسب و
به تعداد مورد نياز در زمان و مكان مناسب تامين كند.
#در. اجرای Galt نیروی انسانی مدیر باید دست به
فرآيندى به نام انتخاب بزند.
صفحه 28:
مراحل فرآيند انتخاب
تعيين عوامل انتخاب بر حسب نیازهای فعلی و آینده پست
سازمانی شامل تحصیلات»دانش»مهارت هاءسن و مشخصات
فیزیکی...
4 تکمیل فزم تقاضا توسط متقلضی
. انجام مصاحبه عمومی و اختصاصی
. برگزاری آزمون برای کسب اطلاعات بیشتر
1 کنترل و ارزیابی اطلاعات
oii el
صفحه 29:
نيروى انسانى در يرستارى
بيش بينى نيروى انسانى در يرستارى به دليل دخالت عوامل زير
بسيار با اهميت است:
کمبود نیروی انسانی
سوءمدیریت در زمینه ی روش های تفسیم کار
بهره برداری غلط از نیروی انسانی
مسائل شخصی و خانوادگی پرستاران(به خصوص خانم ها)
ترک حرفه ی پرستاری
کمی علاقه مندی برخی پرستاران به حرفه پرستاری
ساعات کار متغیر
کمبود مهد کودک و کودکستان های مناسب
A
8
5
6
6
8
زان
8
صفحه 30:
روش هاى ترغيب در بيمارستان
#اعمال قدرت
9توجه و مهربانی (مادرانمپدرانه)
9گفتگو برای توافق در باره ی مسائل بیمارستان
٩ ایجاد یک رقابت سالم
#برآوردن نیازمندی های پرسنل
صفحه 31:
روش های تقسیم کار بین پرسنل پرستاری
0 روش فعالیتی(ه21<) لسمساسی۳))
کار محور
صفحه 32:
Bane ate
0 ee
یرصب ی رل ی مرو
8
و
ys پرستار مسئول درو
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
دیگر روش های تقسیم کار میان پرسنل پرستاری
#پرستار درمانگر(مراکز توان بخشی...)
# پرستار یک به یک(پرستار مخصوصپزشک
مخصوص)
#پرستار, خصوصی