صفحه 1:
بای
سازمان مجازی راهکاری برای تحقق راهبردهای اقتصاد مقاومتی
' على اكبر حدادی هرندی؛ "دکتر رضا رادفر؛ "سحر اسماعیلی؛ "حستعلی حدادی هرندی
" کارشناس ارشد سیستم های اطلاعاتی پژوهشکده حمل و نقل(نویسنده رابط)
"عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم تحقیقات تهران
" کارشناس ارشد و مدرس فناوری اطلاعات آموزش و پروش شهرتهران
"کارشناس فناوری اطلاعات سازمان بازنشستگی شهرداری تهران
صفحه 2:
مقدمه
* با نكاهى به جوامع درحال توسعه و شيوه زندكى انسانهاء مسائل و معضلاتى از قبيل توليد
انبوه» مصرف بيرويه؛ كمبود انرى و آلودكيهاى زيست محيطى از جمله اثرات عدم
برنامهریزی و هدایت صحیح منابع به شمار مى روند. در ايران بهعنوان يكك كشور در حال
توسعه كه همواره با تهديد تحريم مواجه بوده است نيز مصرف نامتعارف در تمام سطوح را
مى توان مشاهده كرد. يكى از بارزترين و يرهزينهترين سطوح نامتعارف مصرف در ايران»
مصرف حاملهاى انرى است.
بطوريكه متوسط مصرف روزانه فرآوردههاى نفتى در كشور از ابتداى سال ٩۳ تاکنون
۵ ميليون لير مى باشد كه عمدتاً صرف جابجايى افراد از منزل به محل كار يا انجام
ماموريت هاى كارى و يا شخصى مى شود.
* از مسئلهى مديريت مصرف به مفهوم مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر به عنوان
یکی از اررکان اقتصاد مقاومتی نام برده شده است که تحقق آن از سوی دستگاههای دولتى»
غیر دولتی و آحاد مردم و خانوادهها يكك حركت جهادى تلقى مى.ث
aharandi@gmail.com
صفحه 3:
۳
...مقدمه
* با ايجاد و توسعه وسايل و ابزارهاى نوين اطلاعاتى و ارتباطى؛ اين امكان فراهم شده كه
فناورى جاى فضاهاى فيزيكى واحدهاى ادارى را كرفته و كاركنان متحرك جايكزين
کارکنانی شوند که به محل کار ثابت نياز دارند. انعطاف پذیری و توانایی باسشگویی سریع
به نیازها و تغییرات استقلال بیشتر کار کنان در کار که به افزایش انگیزه شغلی آنان منجر می
شود. و نیز کاهش هزینه ها ازجمله مزایای اداره مجازی است.
ریموند مایلز و چارلز اسنو(۱۹۷۸) معتقدند که سازمانها برای اینکه بتوانند در ایجاد هماهنگی
ميان خود و محيط توفيق يابنده باید سه مسئله مرتبط به هم را حل کنند:
- مستله خلاقیت و کارآفرینی که انتخاب قلمرو فعالیت سازمان
- مسئله فنی و مهندسی و ””” فناورى و سيستم سازمان
- مستئله اداری كح بازبائيس:تيروماى کبردزو لگزی ارتاطات
ازاين رو می توان گفت که "سازمانهای مجازی "دست کم ب
مهندسی خود را ازطریق «اداره مجازی» حل می کنند.
aharandi@gmail.com
صفحه 4:
۳
مفهوم مجازی
* با توجه به فرهنگ لغت آکسفورد واژه" مجازی((۷[۲۷۱1۵" چنین تعریف می
شود : "چیزی که برای اهداف عملی است؛ هر چند با نام و یا مطابق تعریف دقیقی نباشد ",
فیرچلد(۲۰۰۴) می گوید که "یک سازمان ممکن است متشکل از تعداد افرادی باشد که به
طور سیستماتیک و نظامند برای برخی از اهداف و یا کارها متحد شده باشند ". او بیان مى
کند که یک سازمان مجازی ممکن است به صورت "تعداد افرادی مشاهده شود که با یک
هدف عملی و يا یک هدف عملی برای قرن ۲۱متحد شده باشند و بایکدیگر همکاری
ند
صفحه 5:
۳
...عفهوم مجازی
* استفاده از واه مجازی برای سازمانها توسط ونکاترامان و هندرسون» (۱۹۹۶)مطرح شد و به
تشریح مفهوم مجازی برای سازمان ها پرداختند:
"مجازی بودن توائایی سازمان در فراهم و هماهنگ کردن مدوام صلاحیت های مهم از
طریق طراحی ف رآیندهای ارزش افزوده کسب وکار و مکانیسم های اداری آن شامل حوزه
های خارجی و داخلی برای ارائه ارزش افزوده؛ برتر در بازار است."
صفحه 6:
مفهوم سازمان مجازی
۶ جنبه های کارکردی
- نقش فناوری در ۷6۵ هاء مسائل قانونی» مسائل اجتماعی - اقتصادی
* جنبه های مقاهیم كسب و كار
- مدیریت دانشء شبکه های منعطف ويا يوياء رقابت سریع» طراحی مجدد فرایند کسب
و کار و شبکه های تامین ارتباطات
تمرکز بر ۷/0را می توان به دو دسته اصلی تقسیم نمود:
* چشم انداز ساختاری * چشم انداز فرآیند.
* تمرکز بر اجزای تشکیل دهنده ۷0 3 ول
Set
* اتحادیه
* شکل گیری همکاری
* ترکیی از مهارت های اصلی
* تركيبى از فعاليت ها
aharandi@gmail.co1
صفحه 7:
تعریف سازمان مجازی
۷
اتحاد برای یک هدف مشترءك فرایندهای کسب و کار توزیع شده
فناوري اطلاعات و ار تباطات اساسی و اصلی مکانیزم تسهیل کننده ۱۷/۵
ادغام عمودی افزایش بهره وری زنجیره ارزش
جهانی شدن بهره گیری از منابع و پیمانکاران محلی
استفاده از گروه افزارها برای تشکیل تیم ها و
esse سازمانهای مجازی
aharandi@gmail.co1
صفحه 8:
...تعریف سازمان مجازی
۶ از دید گاه ساختاری :
"یک شبکه موقتی از شرکت های مستقل - تامین کنند گان؛ مشتریان و حتی رقبا- است که
با استفاده از فن آوری اطلاعات بایکدیگر ارتباط برقرار گرده و ویژگی های ممتاز خود و
هزینه ها به اشتراک گذاشته و به بازارهای دیگر وصل می شوند.
* از دید گاه فرآیندی و توسعه سازمانی:
سازمانی که به طور مداوم در حال تحول. تعریف دوباره و نوآفرینی خود برای اهداف
"كسب و کار های عملی باشد.
* سازمانهای مجازی اشاره به یک شکل سازمانی جدید است که با گردآوری
موقت یا دلثم از افراذ به لحاظ پرا کند گی جغرافیلیی. گروه ها یا بخش های
یک سازمان دیگر برای ف رآیند تولید خود وابسته به ارتباطات الکترونیکی می
باشند.
صفحه 9:
سازمان مجازی: مزایا
استرس کمتر * افزایش هره وری * _ آلودگی کمتر هوا
امكان تحصيل هنكام كار كردن * . کاهش هزینه خرید (یاجاره) املاک * مشكلات كمتر ترافیکی و حوادث
تقویت زندکی خانوادکی و ستقلات ماشين
فرصت بری کسب پول بیشتر (وقت انعطاف پذدیری نیروی BUI کسب و کاي بیشتر برای حومه ی
آزاد بیشتر) کاغذبازی کمتر شهر و مناطق روستایی
صرفه جوبی در هزینه هاى لباس» غیبت کمتر
سوخت. تعميرات ماشين هزینه های ثیروی کار کمتر
فرصتهاى شغلى براى eth SE ONS تعامل بهتر كارمندان و تامين كنندمان
( والدين مجرد بجه ها؛ معلولين). قابليت كار ۲۶ ساعت در روز (مناطق
مختلف يمانى)
اراه امکان دسترسی به طیف کسترده
ای از منابع تخصصی
امكان بازسازى يا تغيير اعضا با توجه به
پروژه با وظیفه ی محول شده
ساختار سطح
صفحه 10:
سازمان مجازی: معایب
> كاهى زندكى خانوادكى آث دشواری نظارت و شناساییمتخفین با خطاهای انسانی
اضافه بار اطلاعات: مشنكلات نظارت كردن
فاش شدن آسان فناوري و اطلاعات محرمانه با كبى رايت شده.
امکان دارد در روابط بين ش رکای خارجی مشکل رخ دهد.
فناوری جدید معکن است غیرقابل اعتمادباشد.
شناخت ضعیف تر کار کنان از سازمان
صفحه 11:
تأثیر دورکاری بر اصلاح الگوی مصرف
aharandi@gmail.con
صفحه 12:
owe تآثیر دو رکاری بر اصلاح الگوی مصرف
* نظرخواهی امکان دور کاری روزهای هفته در شر کتهای دولتی ایران:
- از نظر کارمندان, ۲۷ درصد
- از نظر مدیران ۳۱ درصد
۴ در صورتی که اگر با استفاده از تجارت الکترونیک» آموزش مجازی و استفاده از کارمندان
دورکار فقط ۱۰ درصد این سفرها حذف شوند وبا فرض ۸ میلیون سفر کاری در روز و در
نظر گرفتن ۷ کیلومتر متوسط هر سفر درون شهری, میتوان انتظار داشت در هر روز ۸۰۰ هزار
سفر کاری کاهش پیدا کرده و ۵۶۰۰۰۰۰۰ کیلومتر کمتر توسط اشخاص پیموده شود که این
میزان برابر با ۴۰۰ هزار لیتر صرفه جویی در مصرف بنزین در روز و فقط در شهر تهران می
باشل
باید توجه داشت ۴۰۰هزار لیتر صرفهجویی از محل واردات با توجه به قيمت ٠١ هزارريالى
آن در هر لیتر معادل ۴ میلیاردریال در روز و سالانه بالغ بر ۱۳۶۰ میلیارد ریال خواهد شد که
رقم قابل توجهی خواهد بود.
aharandi@gmail.com
صفحه 13:
زیرساختهای ارتباطی
ضریب نفوذ زیرساختهای ارتباطی از لحاظ تعدا مشترکان
ol pom
۳۸۳۳ ۸۳۵
YY. ۱۷۶۸
۳۱ ۳۳۶۷/۸
صفحه 14:
نسیر نگرش سازمانیها به مشتری
کید برجا وبدست آوردی مشدری تاكيد بر نگهداری و محافظت مشترى
تبدیل
تاکید بر کالاو جنس 8 تاکید بر خدمات
از باز به بازار خصوصی
ae
تفاوت سازمانيهاى كنونى و مجازى
رشد فردى
ماهانه ساعتى
دارائیهای فیزیکی اطلاعات و متفکران
ثابت انعطاف پذیر
رقابت كردن سازندگی و بالندگی
بالا به پایین پایین به بالا
فصلی در زمان حقیقی
rs aharandi@gmail.com
صفحه 15:
مانهای مجازی
اثربخش سازه 2
مدیریت اثرب
۱ -سرعت
۲ - نیروی انسانی ماهر
۳- آزادی عمل ی
۶ - مهار تهای همکار:
۵ - نظم
wes
تباطات خوب
ار تب -
ت رضایتمندی ۱
- مدیریت را - ۷
تم رکز بر نیاز مشتر - ۸
ت دانش
ی ز طریق نظارت
رهبری از طرد - ۰
صفحه 16:
۳
اقتصاد مقاومتی
۰ در ادبيات از علم اقتصاد به عنوان علم اداره منابع کمیاب و تخصیص بهینه آنها در تولید و
مصرف ياد مى شود.
انسان اقتصادى مى كوشد براى رفع نيازهاى مادى خود محدوديت در برخوردارى را
تبديل به فرصت کند.
جامعه اقتصادی عقلانی رفتار می کند و در برابر محدودیت های منابع تولید و مصرف؛
رفتار بهینه ای را در پیش می گیرد تا به شاخص های بهینه دست يابد.
در سطح کلان؛ برخورد با مشکلات از طریق سیاست گذاری در جهت تقویت بنیه ی
اقتصادی و افزایش درجه مقاومت در نظام اقتصادی صورت می پذیرد.
اقتصاد مقاومتی با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخصهای مقاومت اقتصادی و دستیابی
به اهداف سند جشمانداز بیستساله؛ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی؛
انعطاف پذیر فرصت ye Glo درونزا» پیشرو و برون گرا در تاریخ
aharandi@gmail.com
صفحه 17:
...اقتصاد مقاومنی
* توسعه کارآفرینی
ساماندهی نظام ملی نوآوری
افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان
رشد بهرهوری
ارتقاء شاخصهای عدالت اجتماعی
ارتقاء آموزش, مهارت خلاقیت
مدیریت مصرف با تأ کید بر اجرای سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصوف
صرفه جویی در هزینههای عمومی کشور با تأاکید بر تحول اساسی در ساختارها؛
منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاههای موازی و غیرضرور و هزینههای زاید.
صفحه 18:
۳
جمع بندی
سرعت شاید مهمترین ثروت در هزاره سوم و عصر جدید موسوم به عصر اطلاعات باشد.
برای کاستن زمان پاسخگویی و بهبود انعطافپذیری؛ باید شکل کاملا جدیدی از سازمانها
بوجود آیند.
تحول الکترونیکی به طرق مختلف تجارت را تغییر داده است . ساختارهای سازمانی سنتی»
دیگر نمیتوانند با اي تحولات سا زگار باشند.
بازار جدید نیازمند سا زگاری مداوم و واکنشهای فوری است. سرعت هم|کنون یک شاخص
رقابتی است و در نتیجه مدل قدیمی و کلاسیکک تجارت رنگ خواهد باخت.
* در این شرایط تنها بخشی از شبکه های مشترک پایدار خواهند بود که به عنوان محیط های
پرورش شکل گیری سازمان های مجازی پویا؛ عمل می کنند چرا که سازمان مجازی توانلیی
پاسخگویی سریع به تغیبرات محیطی را به عنوان هدف کلیدی وجهه همت قرار داده !
aharandi@gmail.com
صفحه 19:
۳
...جمع بندى
* تاثير قابل توجه سازمانهای مجازی بر همكارى اعضاى يكك سازمان كه مى توانند بدون موانع
زمانى و مكانى فعاليت كنند. مى تواند راه حلى براى حل مشكلات داخلى (مصرف بهينه
منابع) و مشكلات ناشى از تحريم و سختی ورود به بازارهایی باشد تا با بازمهندسی فرایندهای
سازمانی و کاهش هزینه های ورود به بازار اطلاعات و صنایع تکنولوژی محور فرصت های
جدیدی را در اقتصاد کشور خلق نمود.
از طرفی باتوجه تاکید سازمانهای مجازی بر سهیم بودن اعضا در فلسفه سازمان از طریق
فرهنگ و ارزشهای مشتر که به منظور کنترل سازمان می توان الگوی اقتصاد مقاومتی را
برای اعضا تببین نمود تا رعایت آن بتوان مشکلات را به حداقل رساند.
aharandi@gmail.com
صفحه 20:
مراجع و منابع
ابلاغيه سیاستهای کلی اقتصاد http://farsi,khamenei ir/news-content?id=25370 2+slés
http://www.fekreno.org/articlefekreno/arfek366.htm 5 jes Sj cla F.9 syalll De gen!
httpy/atlas.tehran ir/Defaultaspx?tabid=40 a1 47 42915 اطلس
حدادی هرندی, علی اکبر؛رادفره رضا؛ غفاری: فرهاد و طلوعى اشلقى: عباس17417): بررسى اثر همزمان عوامل موثر بر یده سازی
دو رکاری درسازمانهای دولتی؛ فصلنمه پژوهش های مدیریت سرمایهانسانی
طییی؛ سید کمیل؛(۱۳۹۱)اقتصاد مقاومتی؛ مفهوم سازی و مصداقها, نشریهاتاق بازگانی اصفهان شماره ۶۰-۵۹
مندوسی؛ ایررضا:نقش دز رکازی دز مدیریت GLE سل واقل: اون کنگزه علیبهندمتی عمزان: دانشگاه عنمتی شریت: اودیبهشت:
ماه WA
کریمی غلامرضا؛ نظارت در سازمانهای مجازی ماهنمهتدییر -سال چهاردهم -شماره ۱۴۱
Kristoffer Jacobsen(2004), A Study of Virtual Organizations -in mobile computing environments -,
Norwegian University of Science and Technology Department of Computer and Information Science,
NTNU http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx?
utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter.co.jp
Haddadi Harandi, A. A. & Ghafari, F. (2012). Investigation of the Requirement and Constraints Affecting
‘Teleworking in Government Institutes; Case Study: Research Institutes of Ministry of Roads and Urban
Development. International Journal of Information, Security, and Systems Management, 1(2), 96-103.
Fairchild, A. M. (2004). Technological Aspects of Virtual Organizations: Enabling the Intelligent
Enterprise, Kluwer Academic Publishers, ISBN 1-4020-1732-4.
F ۲ Sandy (1998). The Business Benefits of the Virtual Organization, in: The
1p Publishing.
1997). Towards the Virtual Organization, London:McGraw-Hill, ISBN
SSS
aharandi@gmail.co1