صفحه 1:
زمان های مردم
ام تهيه کننده : زهرا عسگری
(دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندی)
صفحه 2:
مشارکت های اجتمای
داوطلب و سازمان های مردم نهاد در مراقبت از سالمندان
آن غیر دولتي, سازمان مردم نهاد یا ان جي او:60لابه اشکال 60
اسر جهان استفاده مي شود و با توجه به بافت کلامي که در آن " ۳ ی Non ovement
قزار گرفته, به انواع گوناگون سازمانها اشاره مي کند.
vos در كلي ترین معنایش , به سازماني اشاره مي کند که
بي از ساختار دولت محسوب نمي شودءاما نقش بسیار مهمي
بين فرد فردمردم و قواي حاکم و حتي خود جامعه ایفا مي کند.
صفحه 3:
ن هاي غيردولتي
آز, افزایش سواد همراه با گسترش وسایل ارتباطي,سازماندهي و بسیج نیروها را
یار آننان:تز گرده انست:
اوطلبان تنها و تك افتاده, حالا بسیار راحت تر مي توانند نظرخود را جا بياندازند.
اد (! مبادله کنند و ارتباط با همکاران همدل در داغل و خارج کشور را زنده نگه دارند.
يك سري ازتحولات در عرصه هاي اجتماعي و فرهنگي, خصوصي و جدید كه عام
و غيرانتفاعي است در همه كشورهاي دنیا, به آرامي جاي خود را گشوده است .
7 يافتن و متداول شدن سازمان هاي غيردولتي, طرفدارنش, آن را نوشدارويي همه
لب خوانند و طبيعي است که خواهان تکیه کامل به آن باشند.مشکلات امروز پیچیده
آن است که يك بخش به تنهايي از عهده آن برآید. الگوي مناسب قرن بیست و یکم, الگوي
لت و مپتني بر همكاري است. يعني يك "شیوه توسعه اي جدید" که براي رسیدن به
a a ible اقدامات جداگانه بخش هاي مختلف, بلکه به مشاركت اين بخش
صفحه 4:
ح «سازمان غیر دولتي» بسیار كلي است. بسياري از اين سازمانها ترجيح مي دهند
أسازمان داوطلبانه خصوصي )(۳۷0یاسازمان توسعه خصوصي ) (00استفاده کنند.
شده توسط سازمان ملل در سال ۱۹۹۵در خصوص حکومت جهاني نشان مي داد که در
قریب به 2۹000سازمان غیر دولتي بین المللي وجود داشته است.
اسازمان غير دولتي داخلي کشورها حتي از اين رقم نیز بالاتر بوده است: حدود 2میلیون
ان عيردولتي در ایالات متحده فعالیت مي کنتد که بیشتر آنها در ۳0سال گذشته تشکیل شده
سیه نیز۴000سازمان غیر دولتي دارد. در هندوستان 2میلیون سازمان غیر دولتی وجود دارند.
ندین مورد از اين سازمانها ایجاد مي شوند. تنها در کنیا,قریب به 2۴0سازمان غیر دولتي در
ٌاسیس مي شود.
ان تغداد اين سازمان ها از 2000در سال 1376به حدود 10250در سال 1384و بیش
درا سال 1390رسیده است.
2
صفحه 5:
لزگی های سازمان های مردم
نهاد_
pe 7
000
آن یافتگی
صى بودن (غيردولتى)
(سمن ها
صفحه 6:
و ضرورت تشکیل سازمان های مردم
نهاد
4 و هدف اصلی تشکیل سازمانهای مردم نهاد برخاسته از ضرورت های اجتماعی و بسیج
isle, مردمی و داوطلب در قالب ساختارهای سازمان یافته است که با هدف بهبود وضعیت
امعه و دستیابی به توسعه موزون و پایدار صورت می گیرد. تشکلهای مردمی ضمن دسترسی به
مختلف جامعه و جلب اعتماد انها در cage بهبود وضعیت و رفع معضلات و کاستی های
« فرصت بروز و ظهور دیدگاهاء انديشه ها و سلایق خود را به شکل طبیعی و قانونمند می
ردیٌد حضور پویای سازمانهای مردم نهاد کارآمد و در کنار دولت مشارکت جو می تواند ضمن
00 چشمگیر ضریب امنیت اجتماعی, نظمی را مستقر کند که همگان در استقرار آن سهیم و
صفحه 7:
بانهای مردم نهاد از راهای ذیل تامیین می گردد
آمردمی
از سازمانه ای بین المللی (با رعایت مقررات مربوطه)
أن ممالیت خای:سازمان:و انجام پروزه دز بهارچوب امداف و اساسنامه و آنین نامه
در یک موسسه پا بنیاد غیردولتی با توجه به نیاز اعضای خودمشخص و پیگیری می شوند
fl خمچوزنزدین, آموژیشن, بهذاشت. مخیط ژیست. کودکاق. ژنان:. سالمندان و یا موطوغات
صفحه 8:
اون "سمن ها" سازمانهای غیردولتی حق تجارت نداشته و باید هزینه های خود را از
عی, مردمی و کمکهای دوستانه دولت نامین کنند و اين آغازی است برای رايزنيها و
ای شرعی و غیر شرعی, قانونی و غیرقانونی سازمانهای مردم نهاد.
بیشتر سمن ها اعم از سمن های عام المنفعه خیریه, آموزشی, فرهنگی و... به دلیل
ن منابع مالی مشخص و تعریف شده با عناوین مختلف اقدام به جمع آوری اعانات و نذورات
بر قالب صدقات, کمکهای مردمی نقدی و غیرنقدی می کنند که در نوع خود بی اعتمادی
را نسبت به سازمانهای مردمی در برداشته است .
دگی و تعدد سازمانهای مردم نهاد وزارت کشور را بر آن داشت تا در اردیبهشت ماه
زاداره کل سازمانهای مردم نهاد را تحت عنوان "سمن" تاسیس کند. اين اداره با مطالعه بیش
ار پرونده کار خود را آغاز کرد و برای اولین بار در سال ۱۳۸۷آمار واقعی "سمن" های کشور
تم آمد. ۷۵سمن ملی و۹۵0سمن غیرفعال که اين آمار تنها برای سمن هایی است که توسط
اكشورئبت شده است. وزارت کشور به عنوان یکی از متولیان صدور مجوز و ناظر تمامی
نهای/مردم نهاد تا آن روز هیچگونه آمار دقیقی از "سمن" های تحت نظارت خود نداشت و
سب فعالیت غیرقانونی برخی خیریه ها را قراهم کرده بود .
صفحه 9:
ارتقاء سلامت سالمندان
که طول عمر اقراد افزایش مي یابد, اهمیت رفتارهاي ارتقاء دهنده سلامت نیز,
چه به حفظ کارکرد واستقلال افراد و افزایش کیفیت زندگي آنها, روز به روز بیشتر
رمی شود. سازمان ملل در سال 2006تعداد کل سالمندان جهان ر | 687میلیون و
(9هزار نقر برآورد کرد که اين تعداد در سال 2050به رقم يك میلیارد و 968میلیون و
هزار نفر خواهد رسید .این در حالیست که هم اکنون 9۵ 60از افراد سالمند در
هاي در حال توسعه زندگي مي کنند. در حال حاضر 696از جمعیت ایران را اقراد
بو بالاي 60سال تشکیل مي دهند که معادل چهار میلیون و 562هزار نفر مي باشد.
ain مي شود اين رقم تا سال 2050به 26میلیون و 393هزار نفر, معادل ٩6 26کل
| شور خواهد رسید.
صفحه 10:
ارتقاء سلامت سالمندان
اود ٩۵ 60از هزینه هاي مراقبتهاي بهداشتي, 9۵ 35از ترخيصهاي بيمارستاني
7از روزهاي بستري در بیمارستانها را سالمندان به خود اختصاص مي دهند.
جه به افزایش سریع تعداد سالمندان. مسأله بهداشت, سلامت و تأمین آسایش و رفاه
ند جامعه, هر روز ابعاد نازه و گسترد ه تري پیدا مي کند. رفتارهاي ارتقاء دهنده سلامت
از معيارهاي عمده تعیین کننده سلامت مي باشد که به عنوان عامل زمینه اي در عدم ابتلا
بشياري از بیماریها شناخته شده است و ارتقاء سلامت و پيشگيري از بیماربها مستقیما با
فتارها در ارتباط مي باشند .
صفحه 11:
را نمی توان متوقف کرد , ولی می توان با به کارگیری روش های مناسب , با
آو معلولیت های دوره سالمندی مقابله کرد , یا آن را به تعویق انداخت . بدین
امی توان از عمر طولانی همراه با سلامت و رفاه که همواره آرزوی بشر بوده
4 بهره مند شد . اسکینر , روانشناس معاصر درارتباط با دوران سالخوردگی مى
سالخوردگی تا حدی شبیه سفر به سرزمین دیگر است . اگر پیش از سفر به اين
مین , خود را آماده کرده باشید, در آنجا به شما بپشتر خوش می گذرد . " دوره
لمندی تنها به معنای از کارافتادگی و از دست دادن توانمندی نیست.
رسیدن a سالمندی فعال و سالم باید به بهداشت چسمی وروحی , مسائل اجتماعی ,
اذٍی , فرهنگی و معنوی زندگی , توجه داشت . ازآنجا که بسیاری از بیماریها و مشکلات
ان شالمندی , ناشی از شیوه زندگی ناسالم است , باید پایه و اساس سلامت سالمندان
| به پکارگیری روش های صحیح و ارتقای کیفیت زندگی پی ریزی کرد درعین حال با ایجاد
سب .می توان زمینه مشارکت سالمندان را در خانواده و جامعه فراهم ساخت.
صفحه 12:
یاست های نگهداری سالمند بر پایه نگهداری در خانواده بوده و بر اين مساله تاکید
+ اشرط سپردن سالمند به خانه سالمندان معلولیت می باشد که در قانون تاسیس
المندی ذکر شده است. با توجه به بدتر شدن وضعیت اقتصادی خانوارها لذا نیازهای
ol در خانوارها اولویت نداشته و وضعیت سالمندان در خانوارها رفته رفته بدتر می
طرفی قوانین و محدودیت های دست و پا گیر در تاسیس چنین مراکزی به همراه وضعیت
شتای پایین سالمندان و نبود کمک های دولتی و اينکه اغلب سالمتدان تحت پوشش بیفه
دو و اگر بیمه هم باشند چنین خدماتی تحت پوشش بیمها قرار نمیگیرد.
صفحه 13:
الم
به بير شدن جمعيت ضرورت دارد كه سبك زندكى سالمندى تعريف شود.كه البته
هايى دارد كه توسط مجامع جهانى تعريف شده كه مى توان انهارا بومى كرد.برخى
این شاخص ها مرتبط يا رقاه سالمنذان است يعنى سبك زندكى سالم به كونه اى كه
ائل رفاهى وارامش فرد سالمند در آن ديده شود همانند اينكه افراد مستمرى داشته
ند که نگرانی مالی نداشته باشند. شاخص ديكر رضايت از زندكى و نوجه به مسائل
وی است. شاخص دیگر با توجه به سخنان رئيس شوراى ملى سالمندى مشاركت
اعی و ایفای نقش توسط سالفندان است مانند نقش انتقال تجرییات و مشارکت
رسازژندگی و توسعه جامعه و یا مشارکت اقتصادی و داشتن یک شغل مناسب توانایی
parla. دیگر مربوط به مسائل محیطی است ,شاخص های دیگر مربوط به شرایط
[مسکن که اگر تمامی این شرایط فراهم شود سالمندی فعال محقق خواهد.
صفحه 14:
امردم نهاد و گروه های داوطلب باهروضعیت وهدقی شکل میگیرند هدقشان
مت سالمندان میباشد بعنوان مثال موسسات خیریه که به سالمندان بی بضاعت
| میکنند, گروه های: داوطلب ترک اعتیادو..
درامانی روزانه که میتوانند برنامه های تفریحی برای سالمندان ایجاد نمایند
ت دولت :همانند تبلیغات درتلویزیون جهت پذیرش سالمندان دراجتماع ,بکارگیری
لمندان درمشاغلی که توانایی انجام را داشته باشند ودرنهایت تلاش درجهت حفظ جایگاه
زلت سالمندان
ضٍه این که فعالیت هاي داوطلبانه موقعيتي ایجاد مي کند که در آن هم داوطلب و هم
متقابلاً از یکدیگر سود میبرند. فعالیت هاي داوطلبانه موقعي بیشترین تأثیر را داراست
در چارچوب يك بخش دولتي سالم و با منایع كافي صورت گیرد.
ار
صفحه 15:
نْ كارهاي داوطلبانه, دیگر چندان تعجب آور نیست که دولت هاي سراسر جهان,
(دلندي هاي اقتصادي و اجتماغي فعالیت هاي داوطلبانه برنامه ريزي مي کنند. فقط
نیا: فعاليتهاي داوطلبان, حدود 6۴میلیارد دلار به اقتصاد این کشور كمك کرده است و
دا ارزش اقتصادي این گونه فعالیت ها به رقم باورنكردني شانزده میلیارد دلار بالغ
اسبت. بر اساس يك مطالعه تطبيقي که به تازگي میان 22کشور جهان انجام شده,
زماني که داوطلبان صرف فعالیت هاي داوطلبانه مي کنند. معادل کار ۱0/۵میلیون
تمام وقت است .) البته توجه به این نکته ضروري است که سودآور شدن فعالیت هاي
نه مستلزم برنامه ريزي, سرمایه گذاري, سازماندهي و آموزش است.
od مطالعه اي که به تازگي در اروپا صورت گرفته, تخمین زده شده است که هر يك
لگرایه گذاري در كارهاي داوطلبانه. هشت دلار سود برمي گرداند. فعالیت هاي
7 انم نه جایگزین خدمات دولتي, بلکه مکمل اساسي آن است. دولت ها در ترویج
Sly داوطلبانه که از عناصر بنيادي در جامعه اي سالم و دموكراتيك است, ذینفع
ین دوکت,مي تواند با ایجاد امکانات قانوني, مالي, آموزشي و ننبازماني در از
ها به داوطلبان كمك کند.
صفحه 16:
اوطلبانه از طريق أسيرتت
ج جديدي از داوطلبان از ياي كاميبوترهاي خود در خانه يا در محل كار. وقت خود رااز
لكه اينتريت: نهخدمات :دا وظليانه:وقق :داده اثد. آينداوظليان جانهدار:داتشجو:
[اللتكاة وقارميت شير وقك جوويرا يسود بزران صرق من كبس گلسره عطل
ن از طريق اينترنت بسيار فراكير. سريع و موثر شده است. آن ها به كمك اينترنت از
آوري يول كرفته تا آموزش و انتشار ايده هاي شان در كارهاي داوطلبانه و مددكاري به هم
أمشاركت مي كنند.
هاي داوطلبانه و شورا
از راه هاي دیگر فعالیت هاي داوطلبانه از طریق همکاری شهروندان در برنامه ها و پروژه
,ی است. شهروندان از این راه در ساخت محله و شهر خود سهیم شده و در حقیقت
ر برنامه های عامالمنفعه شرکت مي کنند. شوراها بدون اين که در تصمیم گیری ها و خط
هاق گروه های داوطلب دخالت کنند, می توانند از تلاش هايي آنان در سازندگی شهر و
چه بهتر خدمات شهری به شهروندان کمک گیرند.
صفحه 17:
مختلف غيردولتي به زودي دریافتند که از طریق ارتباط با یکدیگر و در صورتي که
عمل بکنند, تأثيرگذاري اي به مراتب بیشتر خواهند داشت .مددكاري اجتماعي
تواند از ظرفیت هاي جديدي که سازمان هاي غيردولتي پدید آورده و بودجه اي که
اختصاص یافته, در راه اهداف اش بهره گیرد.
ي داوطلبانه و سازمان هاي غيردولتي در جامعه ما
ها و آمار نشان مي دهد که سازمان هايي که بر اين اساس در کشور ما شکل گرفتند.
أبسيار بالا و انفجاري داشتند و سيس به مرور افت کردند و از نب نشان کاسته شد.
أن نيز نا حدي روشن بود. آن ها جون هر خدمات وارداتي در ابتدا كنجكاوي ها را بر
و سپس با واقعیت پیش روي خود مواجه شدند؛ بدون کمك slo حمايتي, حتي اگر
هارا بر مي انكيختند, توانايي تأمين حداقل هزينه هاي
ري راإيراي ادامه فعاليت نداشتند.
2
صفحه 18:
آزمان هايي که باقي ماندند. نشان دادند که در اين راه جدي تر اند و استحقاق هر
ادولتي براي فعالیت هاي عام المنفعه را دارند. آن ها شامل سازمان هاي مدافع حقوق
و کودکان, سازمان هايي که براي حفظ محیط زیست فعالیت مي کردند. سازمان
و تكنولوژي و فرهنگي, سازمان هاي مدافع حقوق انساني, به خصوص حقوق اقلیت ها
سازمان هايي که براي سلامت فعالیت مي کردند, مي شدند.
6لاقطعا از دیدگاه هاي مختلفي قابل دسته بندي مي باشد. يك دیدگاه بر
(gil collabys chamrens مین:باسدا که موسسات :را می:یوانبه انواعبآر
ریه محور, خدمات محور و با محدودیت توانمندسازي تقسیم نمود.
ات فعال در خصوص حمایت و درمان بیماران سرطاني» كليوي و كيدي؛
اري و مراقبت افراد تابیناء بچه هاي یتیم و خانواده هاي بي سرپرست تموته
. موسسات خیریه محور هستند. این گونه موسسات خیریه, موسساتي غير
إكفاعي ور قير سيا بين م ياصع و بديراي أفزا دوا وظلت سمي أن
مكولاتوسظ قرد نا افرادي»دره اثننا وجري اسداق انسان:
شده و سپس به تدریج ساختار آنها شكل مي كيرد.
صفحه 19:
بترش فعاليتهاي نيكوكاري و حجم بودجه اي که در اين راه هزینه میگردد. آمار
[آمد و هزینه هاي این بنیادها در اختیار مراکز آماري دولتي و یا غيردولتي قرار ندارد.
هاي اجتماعي و بنيادهاي خیریه دولتي و نیمه دولتي (مانند کمیته ي امداد امام
بنیاد شهید, مستضعفین تراز و آمار ارائه میدهند .
آمار ایران با انتشار جزوههاي آماري و پس از نظر سنجي و نمونه برداري از بنيادهاي
براي به دست آوردن بودجه آنان. جزوهاي منتشر ساخت در این جزوه آمار سال ۰۱۳۷۳
ان میدهد مجموع بودجه ي مراکز خیریه بالغ بر2۲۳میلیارد (در حدود ۱۱6میلیون دلار)
المكرده ابن آماروافعيت يودجةى:تمام مراكن را يشان یمد
صفحه 20:
ایران نهاد عمومی غیردولتی نباید با سازمان مردم نهاد با سازمان غیردولتی یا
لیر حکومتی (۱160)اشتباه شود. قانون فهرست نهادها و موسسات
غیزدولعن ابن تهادها را بعريف تعوذ هاسنت كمعيارنيت اوه
أىها و شركتهاى تابعه آنان مادام كه بيش از 0٠ درصد سهام و سرمايه آنان
به شهرداریها باشد
امستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی
هْلی المپیک ایران
اخرداد
صفحه 21:
نی شدن» داوطلبان سرمایه های اجتماعی هستند که dub در
شناخته شده, توانایی های شان درک شده, به وسیله آموزش های
(آموزش حین کار, کارگاه های آموزشی, آموزش از oly 1499 حلقه
یت و رسانه های جمعی و اینترنت)؛ پژوهش های مستمر و برنامه
های حساب شده هدایت شوند و از طرف دولت؛ بخش خصوصی,
آن" پاس داشته شوند و هم از دستاوردهای آن ها در راه توسعه
ol
صفحه 22:
صفحه 23:
اسایشگاه كهريزک
است غیردولتی, غیرانتفاعی و مردمی که به لطف خداوند متعال و
خیراندیش با بیش از چهل و دو سال پیش, فعالیت خود را درخدمت
به همنوعان نیازمند آغاز کرده است.
با همت والای شادروان دکتر حکیم زاده از سال 1351با مختصر امکانات
این و همراهی یاران وی با اسکان انگشت شمار سالمند بی کس 9 OLS
اليت شروع شد پس از گذشت بیش از چهاردهه آسایشگاه خیریه کهریزک با
0هکتار و 18هکتار زیربنای مفید» عهده دار نگهداری» درمان و
7 از 1750 نفر سالمند, معلول و بیماران مبتلا به ام اس می باشد.