صفحه 1:
0d all po وی
تت
صفحه 2:
سازمان 8 قوانین
اموزس وبرورس
ابران
صفحه 3:
0
Ca ieee Ceres Cos
7 ee ۳"
0 nln ee tons neler)
Za iin 9 5 ۳
5 5
صفحه 4:
شکل ب: نظام آموزشی ساده و كوجكك
صفحه 5:
نظام ST) ساده 3 ry چکك(ب)
در اين مرحله مدرسه به وجود آمد.ولى فقط تعداد معدودى از
م ا ار
رسمى مدرسه بر خوردار شوند و اكثريت از طريق خانواده
اه
صفحه 6:
در این مرحله با وجود گسترش نسبی آموزش و پرورش رسمی»
eee ee eee eee rents
سمل اقا "رش رپرررش اران
صفحه 7:
+
]۳
i
0
هه
متوسطه فنى و حرفه اى
|
دوره كاردانى
تس کر
دوره کارشناسی
صفحه 8:
كلياتى درباره
لطر
و شیوه های ادارة
cS رش 1
صفحه 9:
تعاریف سازمان
٠ سازمان عبارت است از هماهنكى معقول تعدادى از افراد كه
برای تحقق هدفسیا منظور مشترکی از طییق تقسیم وظایف و
را یاتسد
* سازمان 7" مجموعه ای مرکب از جزءهلیی که
ا ی رت
٠ سازمان .2 2 همكارى مشترك افراد براى انجام
er re en tera)
RE eC eS BS ad Coe De ا
رسیدن به هدفهای مشخص است.
صفحه 10:
RIED Ere erent ee eye welt
-١ * سازمانيا هدف دارند .يعنى براى دستيابى به هدفها و مقاصد
معینی به وجود آمده اند .
|
ميكنند تشكيل مى شوند .
؟ - فعاليت سازمانيا استمرار زمانى دارند .
ye a ا ل ا ل اك
برنامه . و با استفاده از دانش و فن و ابزار انجام مى دهند .
0 ا ا ل ney Fray
| ا ا ا Bewennt Sawer vogert
صفحه 11:
اهميت و ضرورت ايجاد سازمانها :
eel) ا اد رن(
احتياجات زندكى
لا ی
و
أست و مر راش از نيش كبازمنه سازمائهاى مخيلف ساخته است.
Te ee ل 0 سازمان
02020 وشد مى كنند ودر سازمانهاى 0١١ ٠| آموزش
مى بينند ودر يكىاز 12777 واردمى شوند
ی
7 سلرمان وین آمرزش و پرورش ابران
صفحه 12:
07 Clg if
نها
صفحه 13:
۳
۳ TCS
صفحه 14:
انواع سازمانما
۰ برمبنای ویژگیهای گوناگینی که سازمانها دارند انواع
طبقه بندی امکان پذیر است .
٠ برحسب اندازه ( كوجك يا بزرك)
) نوع مالكيت ( دولتى يا خصوصى ٠
) ملاى عضويت ( داوطلبانه . استخدامى يا اجبارى ٠
الل ل ل 0001
يا اقتصادى )
صفحه 15:
۳
-١ ٠١ سازمانهاى مشترك المنلقع - كدببه اصل و عموم
00 0
۱
ie ل ea ee نت
خود لين er es ae)
ore لما
صفحه 16:
انواع سازمانما
۰ ۳- سازمانهای خدملتی که در درجه نخست به
۱
خصوصی » مدارس خصوصی , بنگاههای مددکاری
اجتماعى )
۰ ۴- سازمانهای رفاه عمیمی که به عموم مردم بهره
enemy es 1
ا 1
سازمانهاى تحقيقاتى )
صفحه 17:
Fr pey es I ye
Pen | rn per)
ار
غير متم ركز ٠
ا لف
ا ل 1ل igo Jolge
pt oe اللا 7 اا سا
صفحه 18:
دوبعد تأثیر گذار در شیوهٌ اداره سا زمانها:
eS Sele sy Ue ere me tee ed le
SP TEES ie ۳
اگر دولتی این دوبعد رادراختبار داشتهباشد؛
صفحه 19:
0
ل لل
ا لا ا PR ed
صفحه 20:
در شيوهٌ غیرمتمر کز
ne eed eee Beale ste 5) RST era |
به کمک صاحبنظران محلی تعلیم و تربیت انجام می گیرد.
۰ همه یا قسمت اعظمی از بودجةٌ مورد نیاز را مردم
۹ تأمين |
eT oC rca ل ۱۳۳۳۳
در دو بعد برنامهها و خط مشىها و اجراى برنامهها ضرورى مىدانند.
ردنر مت روز TOTES) نقش سم یت 4
صفحه 21:
OB Sete. BL
al ی
درسی در مقیاس کشوری عرضه می شود .
۱ PEERY Sonera
PISTON PenCH IN Maen Be API roe I
0 ا er pe eB) mee ae)
صفحه 22:
صفحه 23:
اموزى که در مرکز (تهران) انمام می شود و ادارات
EM WETS OR Wa] oN) 1 7
SSE ee eel Rene ee eee م
٠ تعيين سياستهاى كلى آ.ب
* تعیین اهداف کمی
SC ee SN rs nna
تعيين بودجه و هزينه هاى آموزشى
تعیین خط مشی های لازم در زمینة تربیت. تأمین و استخدام و
صفحه 24:
ES
جند برسس :
-١ سازمان را تعريف كنيد و عناصر مشترك در سازمانها را
بيان كنيد.
"- اهميت و ضرورت وجود سازمانها و دلايل ايجاد سازمانها
را يبان كنيد.
- انواع طبقه بندى سازمانها راجيان كنيد.
5- براساس ميزان دخللت دولتها سازمانهابه جند شيوه اداره
صفحه 25:
۱۳ Le ere tere
0 el La ea oe LD el ae) a oe
شته هاى مديويت وحود توانين و متررات مناسب و رعايت 8
نها در هر سازمان است.
اجراى عدللت در سازمانها و نجات يافتن از رولبط عاطفی و
اعمال نفوذ در تصمیم گیریها مستلزم وجود ضولبط و تدوین
0
آكاهى مديران و معلمان از قوانين و مقررات آموزشى
Seg يي ae kee ل
معنوی و مادی خود و ديكران در زمينة تعليم و تربيت واقف
كرديده براي سب ا خود در زمينه هاى ادارى و
aS
7
صفحه 26:
منانم قوانین و مقررات آموزشی
) حقوق انسانی
2
۳) قانون اساسی
قوانین عادی
۵) تصویب نامه
VERY 0
cob ol (V
/) بفشنامه
صفحه 27:
۱- حقوق انسانی
PL EE tC SP TO ho tea eal ge ee ty
بليسبا ميكران زندكى كند و از امكلنات و كمك هاى افراد ديكر
ل ل ی سا
Co سس leak a)
۶ ۳ ae ee ene ا are SB
9 UN Ao 5Y Ua ls coal la hg Camigh 5 15 9 wll clo jl
Tee TCL ae Cy aad)
صفحه 28:
تعریف حقوق انسانی
5212310110112
100010000005
م ل ا Se A pe PY
صفحه 29:
از جمله حقوق انسانی ؛
حق برخورداری از تعلیم و ترببت
AG Oe ee) ee eer
مختلف مورد توجه قرار كرفته است.
صفحه 30:
حقوق مورد توجه در نظام حقوقى اسلام
٠ حقوق افراد نسبت به هم
۰ حقوق پدر و مادر نسبت به فرزندان
۰ حقوق فرزندان نسبت به والدین
٠ حقوق فرد نسبت به دولت
٠ حقوق حكومت نسبت به فرد
صفحه 31:
۲- قراردادهای بین المللی
Rp rear RTO mney eer
دارده و موظف به رعليت حقوق ديكران است افراد هر
کشوری در بعد جهلنی و نستبه کشورهای دیگر نیز ملزم به
ee Pe Te eC ey SRC ten a]
* اعلامیاٌ حتون بشرییک سند رسمی و معتبر است که بیان
كنندة حقوق انسانها در ز مينه هاى كوناكون اجتملعى است
ws 5200221
صفحه 32:
۳- قانون اساسی
۱
قانون اساسی
٠ انواع قانون: حر
Co 46
0 ل Foy
سياسى كشور ,جدود وقلررت أنها وتقسيم قورت ميان انيور
tT ا ا 0
صفحه 33:
۵- تصویب نامه
٠ در اصطلاح حتوق ادارى ؛ یکی از تصمیمات کلی و مهم
مقامات صالح سیاسی و اداری کشور است و همانند قانون »
جنبة آمرانه دارد.
9 ال ا ل يي
که هیّت وزیرانبه حکم قانون و طبق مئولیتی که در 210
0
ار ی
ار
صفحه 34:
و ۱۳
۰ قانون در علم حقوق به معنی :
قاعدهای است که مقامات صلاحیتدار وضع و ابلاغ ی کنند و این
ل
٠ امروزه اجراى قوانين در هر زمينه مورد درخواست مردم
است.
۰ قوانین هر جامعه از جمله قوانین آموزش و پرورش بیان کنندة
9 انتظارات rer) خواهد بود.
صفحه 35:
۶- اساسنامه
۰ ستون مقررات هر تأسیس حقوقی را اساسنامه می نامند.
2 سندی رسمی 3
هدفه اصول» ارکان: شرلیط اعضا و طرز کاربیک سازمان را
معین می سازد.
ee ST Ley Re ee ad cet a) ل
|
ott) lool i ها
ee ene پرسده
Yooro » آموزش عالی sb آموزشی دودم ne طن ٩
00000 5
صفحه 36:
406 gw —¥
۲۳ ea nC SS ee te Lae
تصویبنامهسیک دستور عام و کلی است ومعمولا از طرف مراجع
Te et od TS BOB nied
ا ا لت eae)
تانون ؛ زیرا قانون گذاران تمام جزئیات اجرلیی یک قانون را
نمی توانند پیش بینی کنند.
PC el et rae nye) ren pe) eee er Cer] a
ROMP Te Tree On ie in ae pe)
سا
صفحه 37:
۰ مهمترین مرجع تصویب کننده آیین نامه های
ل ال ۳
پرورش است.
۰ شورای عللی انقلاب فرهنگی نیز از مراجع
سا
0
صفحه 38:
مغك
FI RSIS RA = ۱
باللتر خطابببه مقامات و كاركنان زيردست براساس سلسله
۱
٠ هدف اساسى از صدور بخشنلمه » ارشاد و راهنماي مقامات
erp en ree ere
moma ev ney meron) eee rere Way CL ey
SS ere a وخ
ST ee cease
صفحه 39:
-٩ دستورهای فردی
PCS Oe waft St Ler LSet ae
Sted از SS
صادر کند که به آن دستور ثردی می گویند.
۰ دستورات بلید در راستای قوانین و مقررات بلشد و اجرای آنها
ل و
صفحه 40:
پرسش :
ل ل ل ل ۱
لا RUN
صفحه 41:
EEE SAR as ely alten
ایران و اهم قوانین آموزشی
0 ae
Doe ie Tey SE See eee Sy Ue) Some Ol
re > ey OMe ce ST me sy Le Sm
انقلاب مشروطيت
رز
انقلاب اسلامى
؟) تغيبرات سازمان آموزش و برورش ايران بعد از انقلاب
صفحه 42:
ااال ل
عمدتاًجس از انقلاب مشروطيت به وجود
آمده است.
صفحه 43:
) تسس وزارت علوم
۰ چند سال یس از تأسیس دارالفنون در سال ۱۲۲۸ دولت
een DARIN BY ITT CR SEY)
۰ تأسیس وزارت علوم نخستین اقدام دولت برای ادارةُ آموزش
وبرورش كشور به صورت رسمي بود.
صفحه 44:
سازمان اداری وزارت علوم
)١ ادارة مدارس
؟) ادارة اوقاف
1
۴ ادارهُ حفریات موزه
۵) ادارة مطبعة دولتی
صفحه 45:
CUE Yarn aT) Per me] CY) ee) ORY ETT Of
بس از انقلاب مشروطيت و تصويب قانون اساسى و متعم لن و تشكيل ٠
وزارتخلنه های متعدد نام وزارت علوم به وزارت معارف اوقاف و
صنایع مستظرفه تنببر یافت.
PRB ea waren rer ge morn Carmen CO Were hb 0 Wn | Pr)
آموزش و پرورش مشخص شد( اولین قانون آموزش و پرورش که به
ROM Pe Oe res eM MR fey Scr
صفحه 46:
ee Si Loe es res ey Lo
گردیده است:
)١ ترتيب شعبه هاى ادارات مركزى
A ات
Us ل ا الت
صفحه 47:
مادة اول:
ل 0000
۱
Pye een CPN Sel rere Pee) Tere) PR
صفحه 48:
شوراى عالى معارف
تمودار سازمان وزارت معارف در سال: ۱۲۸۹ ه. ش
١ ساده بودن ساختار سازعانی» و جود ر وابط منطقی بین ادارات؛ اهمیت دادن و مقدم داشتن امور
ioe آموزشى بز امور ادارى و مالى» توجه داشتن به مشورت و استقاده از تجارب ارزندة صاحبنظران از
ویژگیهای مهم اين نمودار است. ۱ —
صفحه 49:
5 0 معارف ار Kab (در سال ۱۳۷ هب .ش)
AFH Jl 59 Kim 93 9 hg
ه.ش همجنان بابرجا بود.
ا ل ل ل
برعهده داشته است.
صفحه 50:
قانون تعيين معاونان ثابت ادارى وزارتخانه ها
010000009
یا از ام
ساختن موجبات بررسی و سنجش کلفی در مسائل مربوط به
تشکیلات اداری
در ماده ۶ لین قانون آمده است: « بر کناری معاون ابت
اداری ۹ تصو یب هیأت وزيران كاك بذير است.»
صفحه 51:
قانون تفکیک وزارت فرهنگ و تشکیل وزارت آ.پ
۰ تاریخ تصویب : ۱۵/۹/۱۳۴۳
۰ مشتمل بر ۸ ماده و ۲تبصره
۰ ماده یک این قانون :
eS ee ae Sewer reer
بوده است به وزارت 5.ب و وزارت فرهنك و هنر و سازمان اوقاف
محول خواهد شد.
معاونان وزير آ.ب:
صفحه 52:
0
("2
را
و
ل
ما
4 .2۰ ۲ ۳ ره
ل ل 00
تاريخ تصويب قافو : بهمن ماه 186
3201111
eS Ue er De atl etre
۱ ete tC ee eee eC eee)
نیاز مندیهای کشور؛
۱
ارزشيابى مدارك تحصيلى صادره از مؤسسات عالى خارج از كشور؛
SBS mL a Ts) ere Nee يي
1 OT Pere REA
ماده دو اين قانون:
سمل وا آموزش ر پرورش ابر
صفحه 53:
۱ Tee ee Kel Ld
۱۳ a i
* این قانون اولین گام در جهت واگذاری برخی از امور
Bey er rere
صفحه 54:
تشكيلات ادارى وزارت ۱9۱۱(
:178/ هدف آ.ب عمومى قاسال ٠
تعلیم و تربیت کلية افراد واجب التعلیم کشور و فراهم
کردن موجبات آن با توجه به آخرین پیشرفتهای حاصله
ee Se ee SET Teer
احتیاجات آموزشی کشور.
صفحه 55:
اهم وظایف آ.ب تا سال ۱۳۵۸
ey eT eee | ی را
ل I re STR ee
ا TOs TOL ae ST LETS سر ت۲۱
RTE ese
Pee ee ey Le ee
حرفه ای در سراسر کشور. همجتین مدارس عالي که با موافقت وزارت
علوم و زیر نت ار(
صفحه 56:
اهم وظايف آ.ب تاسال 18/4
ل ل ا ل et
eel NE eT ed By eRe cca Cd
تهیه و چاپ کتابهای درسی و توزبع آنها در سراسر کشور؛
۱ eed aE
آنها؛
221111101111111 oe
. جی تا پایان دورف متوسطه
صفحه 57:
PBN) | 8] 220 تا سال ۱۳۵۸
)١ شوراى عالى آ.ب
۲ دفتر وزارتی
۳) معاونت پارلمانی و اداری
n Oe ۱
۵ معاونت برنامه ریزی آموزشی
re ST UT
Eee ere ST Un Ts
200
صفحه 58:
نه معاون زير نظر وزيرآ.ب در سال ۱۳۵۷ فعالیت می کردند:
Peery
۲) معاون امور پارلمانی و شوراهای مناطق
"1)معاون امور اجتماعى و رفاهى
")معاون امور 7موزشى
ee reso Urey nl)
er ete Se UT ool ta
۷)معاون و رئیس سازمان پژوهش و نوسازی آموزشی
ل ۱۳
صفحه 59:
۷۳ cs ener
گوناگون ستادی و اجرایی جه پیامدی داشته است ؟
این امر موجب شد تا نظام اداری آ.پ بر نظام آموزشی و
پرورشی چیره شود ۱
را بر نو
بروز خلاضتهاى كاركتان آموزشی ببندد و د
صفحه 60:
سازمان اداری و تشکیلات کنونی وزارت آ.پ
SD Sd i> i ae i Oe SS 0 ->
۰ پس از انقلاب اسلامی ابتدا از تعداد معاونان وزیر کاسته شد( به
۵ معاون با عنوان های : معاون پژوهش و برنامه ریزی» معاون
امور آموزشى» Sette gts Uy) ا
ا ا 0
٠ بعضى از دفاتر وادارات كل ستادى در هم ادغام شدند
٠ وبعضى ديكر حذف شدند
صفحه 61:
ررق هی مرش وش
سس
در ظارت و اررشيای
1 1 1 ۲
2 مارد Mo مد |00 سار ای وس
نقد تيك رت رتبر | ]اش | | | ناگی | ener ote!)
مرس کر
۱ ۳
در بات رز رک diel مرش در يدر
و Hifi ای رای سکس |
ريه و وليف 3
Pink a در کل زیت[ ۳
ی هآ ۲ اريت وعدت
سس parry
د ابو رکسک آموزشی
بدن
تفر توبات نی oe
دنب
aoe | 57708
es دانشجویان عزیز از این نمودار سژال تستی در امتحان طرح خواهد شد
|
Pap
بای موی | vt
۱
صفحه 62:
قانون اهداف و وظایف وزارت آ.ب
رن
۱
وا ی
" اهداف اساسی وزارت آ.ب
1 محدوده کلی وزارت آ.پ
1 اصول, مبانى ea] ل
صفحه 63:
مفاد این قانون
و 1
EELS ey Ie Lee rites)
دوره های پیش دبستانی » راهنمایی تحصیلی » متوسطه و
ey ee ee. ی
۱ رل he) ol
تبیین و تعلیم اصول و معارف احکام دین مبین اسلام و مذهب حقه
جعفری اثنا عشری براساس عقل » قرآن و سنت معصومین(ع)
صفحه 64:
اعم وظایف
به موجب این قانون. برای وزارت آموزش و پرورش ۲۷ وظیفه تمین شده است که
یعضی از آنها حبارتند از
.٠ تتکیل صورای عالی آمسوزش و پرورش براساس قانون (مصوب
OT Sa el ۱۳۵۷
۲ تشکیل شوراهای منطقهای که سدورد وظایف و اخعیارات آن یه تصویب
مجلین قویای سای خواع سین
هماهنگی :با وتازعس فرهنگ و ۲ نووش:حالی: باکت : دیمان بو مرو
وى د سام وسداعهاي سکه به نوی در امر رفن ناکت دار قد هنت Eni
نمودن آموزشها در چهارچوب نظام آموزشی کشو:
۴. تهبه و پيشنهاد برنامههای میانمدت و بلندمدت در جهت تأمین اهصداف
- هه یر موشش قرار دادن لیکو دکان لازمفمليم و تقوبت نهضت سوادآموژی,
<. تأمین نیروی انسانی آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش از طریق
ایجاد دانشسراها و مرا کز تربیتمعلم و آموزشکدههای فنی و جرهداى»
۷ تامین آموزش و پرورش دايككان براى همة مردم تا يايان دود
متوسطهه
۸ آموزش مستمر معللمان و کازکنان وزارت آموزش و پرورش به سظور ار تقای
سطح توانایی شقلی SOUT 3
٩ تألیف. جاب و توزیع کتابهای درسی و نشریات کمکت آموزشی براسات [
برنا معريزيهاى زما تيندىشده در چهار چموب نام آموزشی با رعایت اصل ۱۵ قانوت اساست Be
جمهوری اسللامی ایران از با رعایت بافت معناصب زنلدگی روستامی» عضایری و شهریه
.٩ 2 نظارت بر جرا صحیح و دقیق یه آییننامهها و سنجشی و ارژیایی تقایج
حاصل از Meaty
es asa 1 او دا
بن عطيم باتو اده در اين مر ختطيرء
۲ توجه لازم به مغر و تاطيف وق و عواط
خلاقیتهای حنری آنان و نیز استفاد:
gS WT Hsieh y ليم
عانش آصوزان» Pos
از حدر در فعالیهای آموزتی و تریتیو
۳ برنامهرپزی و اجرای برنامههای جاذب و متنوح یه منظور استفادة سفید و
سافندء از اوقت فراخت دانشی آسوزان در مسدودة اعتبارات مسصوب دستگاههای
رون اي سي ور رمج ور
صفحه 65:
تشکیلات کنونی وزارت ۲.پ در مركزء استانها و شهرستانها
لت ا ل ا ل ل
* تغییر ساختار اداری و تشکیلاتی وزارت آ.پ توسط دفتر بودجه و تشکیلات
وزارت آ.پ و سازمان مدیربت و برنامه ریزی کشور صورت می گیرد.
7 پژوهشی و کارشنامی در حد لزوم دیده
صفحه 66:
نحوة انتخاب ۳ ات
٠ اصول ١" و10 قانون اساسى شيوةٌ انتخاب وزير را
BST Mone ee By Or ae nae We)
rarcoven ا ا 0
* وظایف وزیر از دیدگاه مدیریت آموزشی :
eB ee Te Nee Se TT)
8
صفحه 67:
ذش و يروو
ine
سارت آموزش [rm
الور تريش
are
[Paar air]
یی تعمیلی
اور تن
سارت بنیز
Bees
شر همي ||
مع ساني
مشر يمو ءكيقت و ]|
وى استقدارمة
مار طح ورد
ron sh.
BS Pinar Pn
نمودار ۴-۷ تشکیلات
وزارت آموزش و پرور:
صل pot sepa داز کش
کنو پرورش نکر یداد رب وی
معلونت بشنياض
ena
as
ره کل شور داری|
ره کل فا
بش (مصوب ۱۳۸۰)
صفحه 68:
وظایف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. وظایف این سازمان متعدد
است و اهم آنها عبارتند از:
پژوهش در محتوای برنامههای آموزش و پرورش در دورههای مختلف
تحصیلی با توجه به نیازمندیهای کشور توانایی و خصوصیات روانی دانشآموزان,
تشخیص و تعیین هدفهای هر دور تحصیلی. تهیه و تنظیم برنامههای درسی و
تعيين نسبتهای مطلوب برای تحصیلات در سطوح و رشتههای مختلف؛
- تألیف و انستشار کتب و نشسریات آموزشی و کمک آموزشی برای
hy yal tile معلمان و مربیان؛
مطالعه و تنظیم روشهای ساده در زمین؛ُ امتحانات و ارزشیابیهای تحصیلی؛
تربيت کارشناسان مورد نیاز,
صفحه 69:
در هر استان, واحدی با عنوان «گروه نوسازی توسعه و تجهیز مدارس»
افعالیت میکند که از سال ۱۳۷۰ به صورت ادارة کل درآمده است. اعم وظایف این
اسازمان حبارت است:
-احداث. توسعه ترمیم و نوسازی ساختمانهای مدارس تایع وزارت
پرورش؟
ble ce. و تجهیزات مورد نباز وزارت آموزش و پرورش و تعبین معبارها
و استانداردهای مطلوب برای تجهیزات مدارس+
ررسی و تهیه نقشههای ساختمانی مدارس در هر منطقه با توجه به
موقعیت اقلیمی؛
-بررسیهای لازم برای استقرار مدارس در مناطق مختلف کشور؛
pape. بر اجرای صحیح پروژههای ساختمانی مدارس در سطع|
کشور و تقسیم اعتبارات عمرانی وزارت 3
استانها.
صفحه 70:
وزیر آموزش و پردرش
رئيس سازمان |-
ee free
دفتر ریاست و روابط عمومی دفتر تحقیقات و پژوهش | |دفتربرنامهریزی و بودجه
مدیریت نظارت و
پیگیری طرحها
مدیریت آمور اجرایی مدیریت مور حقوقی | ] |77
آموزش و بهبود روشها
مديريت مشاركتها و امور مالى
طرحهای ویژه
واحدهای استانی
نمودار ۴-۵ تشکیلات سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور
صفحه 71:
اهم وظایف انجمن اولیا و مربیان ( در مرکز)
-تهیه برنامههای لازم به منظور آموزش اولیای دانش آموزان و جلب همکاری
آنان در بالا بردن سطح آموزشهای علمی و عقیدتی فرزندانشان؛
- تهیه و تنظیم برنامههاى لازم به منظور آشنایی اولیا با مسائل اقتصادی و
تخصصهای ضروری و مورد نیاز کشور برای راهنمایی فرزندانشان؛
تحقیق در زمین؛ مشکلات. نواقص و نارساییهای آموزشی و پژوهشی در
مدارس و اقدام براى رفع آنها؛
-ارائة طرحهاى مختلف براى هماهنك كردن روشهاى تربيتى وآ
محيط خانه و مدرسه و انجام مشاوره با دانش آموزان و خانوادة آنان.
صفحه 72:
فكرى كودكان و نوجوانان
کمک به توسعه و تکمیل کتابخانههای مدارس, کتابخانههای عمومی وا
دیگر مژسسات برای ایجاد بخشهای مخصوص کودکان و وجوانان؛
تأسیس مرا کز عرضة کتاب آموزشهای فرهنگی و هنری, مخصوص کودکان
و نوجوانان در نقاط مختلف کشور؛
- تهيه و استفاده از وسایل سمعی و بصری, تدارک وسایل آموزشی تولید,
خريد؛ توزيع؛ نمایش و فروش فیلمهای سینمایی مخصوص کردکان و نوجوانان؛
- تولید تئاتر و برگزاری جشنوارهها و نمایشگاههای هنری؛ مخصوص
کردکان و نوجوانان؛
-کمک به توسعه و ترویج ادبیات کودکان و نوجوانان از طریق تشویق
ols. طراحان» هنرمندا
صفحه 73:
اهم وظایف سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان
پا
استعدادهاى دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصيلى در سطح كشور
ا ا ال ا ل ل 0
1 7 ِ
صفحه 74:
سازمات آموزش و پرو رش استئنابی
* درابتدا ( تا وع/4/١5) امور 1آ.ب كودكان و دانش آموزان
استثنايى با دفتر آ.ب كودكان و دانش آموزان استثنايى بوده است.
* بعداز تاريخ فوق مؤسسه اى دولتى به نام «سازمان آموزش و
يرورش استثنايى» وابسته به وزارت آ.ب تشكيل شد.
ا ا 1
۳ ۰ ۲۸ BS 2ه
صفحه 75:
شورای ساز:
معاون وزیر و رئیس سازمان
معاونت آموزشی. تربیتی
مدیریت امور اداری
مدیریت امور مالی
مدیریت امور 7
Sess
نمودار ۴-۹ تشکیلات سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی وابسته به وزارت آموزش و پرورش
اداره چاپ و انتشارات
صفحه 76:
دانشگاه شهید رجایی
پ لت 0
* از نظر سازماندهى » برنامه ريزى درسى و مقررات آموزشى تابع وزارت
علوم و تحقیقات و فن آوری است.
با
دانشکدة فنی و مهندسی
" دانشکدة علوم پایه
صفحه 77:
Se ceed پژوهشکدة
:فادها٠"
انجام POA ee ren) ۱9 eSBs)
زير بنایی که زمينةٌ ارتقای کیفیت نظام تعلیم و ترییت
صفحه 78:
وظابف 0
و RUBE
سطوح تحصيلى
۲. پژوهش در زمینهٌ دستاوردها و تجربه های آموزشی و پرورشی سایر کشورها
و آمار و اطلاعات مربوط به آ.ب
۱
S 5 lee EIDE) ۱
۱ کاربست یافته های پژوهشی آ.پ
صفحه 79:
: نکن مهم
۱ Wee SS ee enter)
۱ be ا
* بعضى ابن تغييرات را ناشى از سياستهاى مصوب شوراى عالى ادارى
كشور می دانند.
Senet Pr naa ne ei ۱7
ae
صفحه 80:
Vee aro ere ee eles er
ESS eee 10S) ee ae
* در شهرستان © مديريت آموزش و برورش
SSS ess its at oe
» هريك از استانها و شهرستانها و بخشها به تناسب تعداد دانش آموزان
كستردكن منطقه و كاركنان ال ل ل ل
صفحه 81:
۱
۱ <e
* براساس طرح تجمیع (۱۳۸۰) اداره کل نهضت سواد آموزی
استانء اداره کل سازمان آموزش و پرورش استثنایی و همچنین
0
صفحه 82:
Bea الب gis
اسی آموزش د پرودش
نی و ابتدایی
کارشتاسی آموزش و پرورش
رامتمایی ت
کارشناسی تکنولوزی و گرومهای
کارشناسی امور فوق پرنامه
کارشناسی آموزش نیروی انسانی
معاونت آموزش و پرورش نظری
و مهارتی
کارشنامی 27
اسی آموزش و پرورشی
نظری ER
is a ee
اسی آموزش و پرووش
و ORES SEF
كارشتاسى تكتولوذى و كروههاى
آموزشی
Sls ae
‘eos
eo ly
کارشنا
کارشناسی امور اداری
اسی پودجه و تشکیلات و
آمار و برنامهریزی
اسى تعاوت و امور رقاهى | |
کارشناسی قرابری دادعا ]|
و منطقه
گزینش
اتجمن اولیا و مرییان و مشارکتها و مدارس غیردولتی
A
تدارکات
صفحه 83:
جكونكى ارتباط سازمان مركزى با ادارات كل
ارتباط براساس سلسله مراتب سازمانی است.
واحدهای مر کزی وزارتخانه؛ قوانین؛ تصویبنامه ها آیین نامه ها و بخشنامه های
لازم را در زمینه های مختلف به واحدهای استان ابلاغ می کنند.
پا
دستورات مرکزی و همچنین دستورالعملهای لازم را به مدیریت آ.پ تابع خود
ابلاغ مى كنند.
ع ۱
صفحه 84:
مشکلات نظام اموزش و يرورش ايران
Ne See eet ace Eee ees) ak oie ل
و خلاقیت
تشريفاتى بودن شوراهاى مدارس و سازمانهاى ادارى
ل م0
تعدد مرا کز تصمیم گیری در اعمال مدیریت بسیاری از واحدهای آموزشی
صفحه 85:
شورای عالی آموزش و پرورش و قوانین آن
© هدف از تشكيل اين شورا :
استفاده از انديشه ها و تجارب صاحب نظران و دست اند ركاران
تعلیم و تربیت برای اتخاذ تصمیمهای مناسب در اداره سازمانهای
آموزش و يرورش
لا ل 0
cone ل ا ا eB
و وضع مقررات آموزشى و برورشى
000 rrsr it Fes 0
صفحه 86:
( سیر تاریخی ) شورای عالی معارف
eS) MeL CDE IN ced ك2
توسعه دوایر علوم و اشاعه معارف و رفع نقايص
یز مر
COR ey
يسمى و ٠١ عضو افتخارى.
به تصوبب رسيد.
صفحه 87:
از معلمان درجه اول مدارس عالیه و متوسطه
از دانشمندان كشور
صفحه 88:
وظايف عمده شوراى عالى معارف :
*مشورت براى رفع مشكلات آموزش عمومى و تهيه امكانات
تأسیس مدارس فنی» کشاورزی و غیره؛
فراهم کردن زمینه هاعه لازم برای توسعه مدارس و تدارک
مقدمات تعليمات اجبارى؛
ec 07 ا ZB
#رسيدكى به امور فنى مدارس مانند برنامه ريزى ۱
امتحانات» صلاحیتهای حرفه ای معلمان و مدیران و تهیه و
تدوين on! ۹ مربوط به آن؛
000 ل ا hel
صفحه 89:
ل 1
ثبتد و ضبظ مذا کرات تهیه صورتجلسات و تحریر
مهم را بر عهده داشت.
صفحه 90:
شورای عالی فرهنگ
و
ene) pe] fs) CSE) 5-07
Beare heh
Purr npan ls keer ee sara ke ETON iN Ctr ek
Fi 2 3 a 4 - ی 8
مقررات مربوط به ؛ امور فرهنگی کشور و آموزش و پرورش
دوره هاى بيش ۳۹ 9 ۳۹
000 it Feo 0
صفحه 91:
ESSE BNC SS Ne) Cay
بس از تفكيك وزارت فرهنك وظايف شوراى عالى فرهنك نيز بين
PLC EEE ere ل ا ape ae
فرهنك و هنر و شوراى عالى اوقاف تقسيم شد.
ESTEE ST Ne ا ا ا ا ete
0
50 ل 0
ل اين شورا بیشتر به امور آ.پ پیش دانشگاهی مربوط می شد.
رما و توف موش و پرورش وان
صفحه 92:
۱
. ببروزى انقلاب را(
س شد و لايحه اى در اين زمينه از طرف وزارت آموزش
ش به شورایء انقلاب پيشنهاد شد.
صفحه 93:
Ey
شورای عالی آموزش و پرورش و توائین آنن ۷۱
الزوم فعاليت این شورااحساس شد ولایحهایدرین زمینها طرف وزارت آموزش
رای نلاب پيشنهادشد. ان لاح تأننی در بهمن ۱۳۵۸ در 1۵
و۲ تصره تصویب اث آموزش و پرورش ابلاغ شد. او
شورای عالی آموزش د پردرش در تاریخ 2۶0۵/8/1۵ ۱۳۸۱ در مجلس شورلی
اسلامى دوباره مطرح و در تركيب اعضا وحدود اخنيارات تغبيراتى داده شد. مقا
مقدمة: در مقدمه آمدء اس كه نظر به ضرورت اتقلاب فرهتكى در راه
استفرار نظام جمهورى اسلامى و نظر به رسالتى كه آموزض
رشد و خودکفایی و بهسا ارد و نظر به لوم
إن و اصلاخات تربيتى بر مبناى اعتقاذا
ابن قانوث تشكيل م ىكردد.
ماده :١ شوراى عار
صفحه 94:
Hy yb بودکه همردیف
براى مؤسسات ذىربط لازعالاجراست. اين معدو
مربوط ابلاغ خواهد شد.
سین ویب لماوع موس یجید
اجرايى و انضياطى مدارسء
BN iiss US satis بررسى وتصويب 3
تحمیلی صادره!
صفحه 95:
ای مربوطه شوراهایمنطتهای
مادء و اعضای شورای عالیآمو:
الف) اعضاى رسمى اق On چهارسال تین و مت
تجدید تخاب آنها یلام
صفحه 96:
ماده 4: تعداد اعضای رسمی یا پیرسته(1۲) نفربه شوح زیر خواهد
صفحه 97:
صفحه 98:
0
ین وزارتخانه مکلف به
استاتها و مناطق
بر 17 ماذه و11 تبصر
صفحه 99:
01
صفحه 100:
بنمههای آموزشی و پر
۶ اتقای سطح دانش فرهنگیان و غیرد
eles
صفحه 101:
2
صفحه 102:
۸ سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران
3
یانت:عنیتی.
شنوراهای آموزش و
وراهای آموزش
۲ 1 . ی
۶ زمینه مشارکت عمومی مردم توسط مسوولان آم
۷ از تشکیل شوراهای مختلف با وظایف مشابه جداً حو
صفحه 103:
قانون اساسى معارف وتحولات ساختار نظام a
ما سازمانهای آموزشی متعددند که مهمترین آنها از
ام تا کنون خانواده مسجد. مکتب و مدرسه بوده
صفحه 104:
Mee DRC MO) eS |e ا ل 0ت
١ از تأسيس دارالفنون تاسال ١١ ش
ا RPE Te
۳ _ به شیوه نظامی اداره می شد.
1
ce BWC Em ل نظام سواره نظام Pere dee
ee een ee NOE DR be Re eS
بورع) برنامه آذ شامل مواد درسی در دورسطح متوسطه و عالی بود.
صفحه 105:
اين مدرسه فرزندان اعيان و اشراف كه حدود ؟١ تاع١
١ داشتند تحصیل می کردند.
متر استادان و معلمان خارجى و بويزه اتريشى بودند.
صفحه 106:
0
qv
نذا
eel el كك
اولين اقدام رسمى rT) 0
دولت به آ.پ مردم توجه بيشترى نشان داد و در سال
۱
برنامه ریزی درسی و نوع کتابهای درسی و شیوه تدریس و
کلاسداری و روشهای امتحانی و مقررات حاکم بر مدرسه
قر كرد
با ترجمه کتب از زبانهای بیگانه راه آشنایی با علوم کشورهای
ارويابى باز شد.
كارهاى مهم مملكت به فارغ التجصيلان دارالفنون واكذار شد.
صفحه 107:
ا ا ا ا 206
تس ot
Posy ا
52 or sea
SAN See oe eee Ey be
م ا ا كه ENC be Me SEB)
مدارس ایران به سبک جدید از آموزش و پرورش فرانسه اقتباس شده
000
صفحه 108:
ye) از( اساسى معارف
ل ا ل
اخلاقی ۰ عملى و بدنى ابناى نوع داير مى كردد.
Ee PE Pees Ores Tee eke Ce ee Or eae
Reena) ot bi Seep ec keen Talo
© ماده ؟: طريق تحصيل آزاد است .
ماده ه: هركس مكلف است اطفال خود را از سن 7 سالكى به تحصيل
eer Cn UC ا الل
BEES rrsr it Fes
صفحه 109:
۱
شروع در ارسال طفل به مکتب جایز است.
© ماده !: ملل غير اسلامى در مدارس دولتى حق تقاضاى تحصيل مذهب خودشان
Ss) D) ا ا لت لل ۱
* ماده ۸: مکاتب و مدارس بر دو قسم است: رسمی و غیررسمی؛رسمی آن است
pel cel ie Se eel eS el eee eee
Oe RO ede ciao se Leen eee oid
BEES rrsr it Fes مد
صفحه 110:
صفحه 111:
سازمان و قوانین آ.پ ایران
0
قوانین تعلیمات اجباری
سازمان و قواتین آموز
صفحه 112:
دوره پیش دبستانی و اهداف آن
" دورهاى است كه به تناسب امكانات و مقتضيات ه ركشورى كودكان "اتاء سال در آن
برورش مىيابند.
ل کودکستان از سال ۱۳۴۵ در ساختار نظام آموزش و پرورش ایران
مطرح بوده است.
* در ابتدا یعنی از سال ۱۳۳۹ تا سال ۱۳۶۸ کودکستان یک واحد تربیتی بود که به
sy aS) a os) ۱
Bee eee IR er)
Ove Be CM ee eS ee kee eal
SSeS TES Ul Bede ern Teg
cy سازمان و قاین آموز
صفحه 113:
مهدهای کودک
* به منظور نگهداری کودکان و پرورش قوای مختلف آنان به تناسب
Ly mead ار( ۱
EBS eS TCS EST]
فرهنگی و آموزشی به وجود آمد.
ار بت
اين مراكز زير نظر سازمان بهزیستی داير و اداره می شود.
صفحه 114:
مرحلة آماد کی
PTO eT eT ne) See
et LS a ee Tee rer eC Se)
eee eT SEO Ly RO sh
eS LE eS Ee heed See re eT
برورش» آماده ساختن كودكان ينج ساله را براى ورود به دبستان
در اولویت قرار دهند و به تأسیس و گسترش واحدهای مستقل با
ضميمة دبستانها با عنوان «آمادگی» بپردازند.
ae سازمان وتو ان
صفحه 115:
1
مورخة ۲۸/۱۱/۱۳۸۲
۱
به دورهُ دوساله ای اطلاق می شود که گر وه سنی ۴ نا
۶ سال را تحت پوشش برنامه های تربیتی قرار می دهد.
در صورت عدم تأمين امکانات مورد نیاز اجرای دورة
رد تا
0
صفحه 116:
۲) اهداف کلی دوره پیش دبستانی عبارتند از؛
CET eee atl eae i
مهارتهای حرکتی کودکان
Cre) bee ane) Be) yar neg Cre cis
TSE eet ee
۱ by or rer pees Mr) Ria
OAC LT aT SSeS bre La
۰ در کودکان متناسب با سن آنان
9 سازمان و قوا:
صفحه 117:
a ons ا ا 22 للك
" رعايت تفاوتهاى فردى و توجه به شرايط فرهنكى و بومى كودكان؛
" توجه به ويزكيهاى مراحل رشد و برورش حواس كوناكون كودكان؛
ل ا ل ا eB ES SP
آموزش انتزاعی و حافظه مدار؛
* هماهنگی و همسویی با اهداف دوره ابتدایی.
صفحه 118:
را
الف ) دولتی با مشارکت مردم
ب ) غیر دولتی براساس قوانین مربوط
صفحه 119:
* ۵) کلية مراکز پیش دبستانی دایر موظفند از تاریخ ابلاغ
Keare Py Fm RY WB poe PS Ps Peer ۷
ns DRE TES E LESS Ie STB)
" 2) راهنماى برنامة آموزش و برورش دورةٌ بيش دبستانى توسط
زا 0
ق ل ل
ب1 1 1 1 1 23211111
زر
وزارت آموزش و پرورش است.
0
صفحه 120:
دورهُ ابتدایی و اهم قوانین و مقزرات آن
رد۱
ع ا
- تعلیمات اجباری
- آموزش همگانی
۱۳
صفحه 121:
هدفهای تعلیم و تربیت در مکتبخانه ها :
"برورش دينى و اخلاقى؛
*سواد آموزی و دانش اندوزی.
cod
صفحه 122:
قوانين آموزش و برورش عمومى (تعليمات
ی
اد
بر 0
در تمام كشور بتدريج عمومى و اجبارى سازد.
Bros | OE arp) ea kee او
ا eS iD Te wee ee SLT rer 0
بداند تحصیلات را در کلاسهای پنجم و ششم اختیاری قرار دهد به شرط اینکه
از تاريخ تصويب اين قانون 0 سال تجاوز نكند.
00 0
صفحه 123:
و FRC
به عمل آورده آموختن مقدمات حرف و صنابع و کشاورزی را با
Be 0 مس
و
است .
[19 a Lee RITTER ee Pre ee
مکلفند اطفال خود را که ۶ سال تمام دارند در شهر بور ماه در
كنند.
صفحه 124:
" بازداشتن طفل بدون عذر موجه علاوه بر جبران» ٠١ ريال جريمه دارد.
* دولت مکلف است همه ساله اعبار لازم را در بودجة كل كشور برای
ساختن» تأسیس و نگاهداری دبستانها و تربیت آموزگار در مدت مقرر پیش
ate ee
" شهرداريها مكلفند در حدود قوانين مربوط در تهيه وسايل ساختمان
یا ۱
02711
* برای تقوبت و تأمین آموز گاران مورد نیاز در مناطق مختلف دانشسراهای
مقدماتی تأسیس و گسترش یابد.
۳
oo سازمان و قاین آموز
صفحه 125:
۲) قانون اصلاح قانون آموزش و پرورش عمومی و
۱۳
PBB ey rm RDA dd be dare | ed
1۱۳۳ er Kee Tene) Pe Kel hee) ae Cee)
RR eh erent eer steerer
صفحه 126:
oil pl GG و
Se Te Tae kee Ta Cee ee) Le a ea kia
Sere ree
Se TOUT Os ee BUS NCE da
* تحصیلات حرفه ای تا پایان دورةٌ متوسطه مجانی است.
Re eee re ae RTC eae TLS Toi
۱ Can TI] 1.) oer)
صفحه 127:
وا Pe
ایران در مورد آموزش و پرورش رایگان
* دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را
ار( ۱۳
وسايل تحصيلات عالى را تاسرحد خودكفايى كشور به
طور رایگان گسترش دهد.
صفحه 128:
۴ مدارس ابتدایی در ایران از نظر میزان سرمایه گذاری
ل ار
ويزكيهاى دانش آموزان و از ديدكاه درجه بندى
نامهای گوناگونی دارند که عبارتند از :
0
صفحه 129:
3۳ Go shao (1
۲ مدارس غیر انتفاعی :
و
۴ مدارس خارجی :
مدارس تطبیقی : برای آماده کردن دانش آموزانی که زبان فارسی نمی دانند
Beye ere eee PP Ree Oe ON Ley
۶ مدارس شاهد :
۷ مدارس نمونه :
۸ مدارس شبانةً عمومی و تکمیلی بزرگسالان :
مدارس اقلیتهای مذهبی :
۰ مدارس عشایری :
یط لا
مه سازمان و قواین [
صفحه 130:
ول ۷-۱ درجهبندی و ضوابط پیشنهادی پستهای سازمانی دبستانها
ادرجه درجهبندی حدود رئیس رئیس معارن دفتردار متصدی خدمتگزار آموزگار
درجات آموزگار آزمایشگاه سرایدار
و کارگاه
ممع بش
۷۰۴۱ -
5 ۱۰-۵۱
۱۹۵-۱
۳۰۰۶
۴۳۵-۱
۶۳۰۶
۹
صفحه 131:
ععارنت مادرسه پرای مدیریت مداوس
چ: درجه ۳و بالات امی است.
الف: درجه ۱
متوسطه قتى و حرقفاى ١ الف:درجه او ۲و۳
کاردا اب: درجه ؟ ف بالاتر
صفحه 132:
0 ل repr ene
rel Te E ETO STL (ee a) ee لا
آئین نامه امتحانات دوره ينج سالة ابتدابى *
Re re ee er
" آبين نامة مصرف سرانة دانش آموزان
" آيين نامه انجمن اوليا و مربيان واحدهاى آموزشى
" آيين نامة تخلفات امتحانى دورهٌ آموزش همكانى
۱
9۵ سازمان و قاین آموز
صفحه 133:
نکات مورد توجه
۱
ite en ae ۱
ا LSP Ce ELE ee
FE9 9 yet 603 HTH 39 OS
عدم توجه لازم به آموزش پیش دبستانی و تأمین نیروی انسانی
كك
a aR RT Se eee ie alts Laced tte TC EAS)
Pied cdl ا eB Lees) ANSEL ۱۳
اقتصادى و ....
۱
BC ey Ue Te eS aie Sey eI
0 eRe Ree bio
و سومان و ونم
20010111111000
صفحه 134:
درجه درجهبندی حدود معاون دفتردار متصدیآزبایشگاه خدمتگزار- دب
)64( درجات وکارگاه
صفحه 135:
جومیس م وک موس
Th itl eet
جوصجم ۶۲ وس
alse CHD
ar ot
وه وس موس
٩۰-۱ ول
درجهبندی دییرستائی
نظام جدید آمو
سطه مناطق شهر:
صفحه 136:
۱ NE Pe Ter ere SSI LG a")
" اهميت توجه به تريبت معلم از نظر اينكه:
11 ep) Uae pene ee ae
BS One NE ees SIS) Ce UN) rt ae
اندیشمندان ایرلنی موجود است؛
9۵
صفحه 137:
"" تا زمان تأسيس دارالمتعلمين و دارالمعلمات در سال ١17917 شس
معلمان در مراكزى كه به تربيت معلم اختصاص داشت تربيت
نمی شدند.
* درسال ۱۲۹۰ش به منظور بالا بردن سطح سواد معلمان تهران
ا ات 06
دارالفنون تشكيل شد.
ا ات ل ل 1
تحصيل در خارج از كشور موافقت شد كه نصف آنها براى
تحصیل در رشتةٌ تعلیم و ترییت و معلمی در نظر گرفته شدند.
oa
صفحه 138:
قانون تأسبس دارالمتعلمین و دارالمعلمات در
TAY fle
* این مرکز دارای ۲شعبة ابتدایی و عالی بود.
ا ا 0
ششم بود.
|
لك دارالمعلمین عالی برای تربیت دپیر مورد نیاز دبیرستانها در سال ۱۳۰۷ پا
PEP MONE S ا er [CSR eres
معلم )
دارالمعلمین عالی دارای دوقسمت:علمی و ادبی بود
و
ا كم
9۵ سازمان و قوائين آموزش و برورش ايران
صفحه 139:
سس ۳( 00 دانشسراهای مقدماتی
١17 اسفند ١١ مصوب ""
ا ا ا ا 2 ار ل
دانشسرای مقدماتی و یک باب دانشسرای عالی دختران در تهران و در
ولابات ناسیس کند و داتشسرای عالی پسران را تکمیل کند.
عنوان های آمو زگار و دبیر و هنرآموز و استاد در این قانون وضع شد.
Pep ei Oa we OE ERENT pore ELEY Sec
Ces Ee pe EOE 19
yyy uated سجانی ردنا
311111110 oa هو
صفحه 140:
. 8 0 toffee
TOS) BOS) ee LCs sree eee
aCe Ee sree er rere Tens is Ai ee CSSY COC po
کاورزی رسای
هر زر ار
#دانشسرای عشایری : برای نریت آموزگاران جهت تدریس در دبستانهای سنایری
#دورة یک سالهً تربیت معلم : شرط ورود داشتن دیلم کامل متوسطه بود و به قرغ التحصیلان فوق دییلم
داده می شد.
رل در را
تيوت معلم کود کان استثنایی : شرط ورود داشتن دیپلم کامل متوسطه و توفیق در متحان ورودی بود.
مه سازمان و قوائين آموزش و برورش ايران
صفحه 141:
A reap ean ee ane Seed
PO UIe Pro ATeBYY on 1 Benen ESI OI Oee BT) ie
te pet len eae ie cad
cere ST eet Cr RE SE eae SC nen eeck 2
eRe ل ا ا ا ا oeee
شد.
ل سازمان و قوائين آموزش و برورش ايران
صفحه 142:
"" دانشگاه تربيت معلم:درمرداد 52 |
مؤسسه به شرح زير بود:
0 رن
٠ مؤسسةتربيت مديروراهنماى تعليماتى
مؤسسة تدريس رياضيات
| اسر مت ترش
در شهریور ۵۳ دانشسرای عالی به دانشگاه ترییت معلم تغیبر یافت.
a سازمان و قوائين آموزش و برورش ايران
صفحه 143:
elena ere emer) كفن
29 دانشسراهای تربیت معلم ۴ساله و اساله شبانه روزی
CI ۰
©» آموزش ابتدايى؛
|
۱
و
© علوم ریاضی؛
» علوم اجتماعى؛
تربیت بدتى؛
* علوم تجربی؛
رح
هر
© امور يرورشى؛
۱
wes سازمان و قوائين آموزش و برورش ايران
صفحه 144:
Sieg Sey See
دانشگاههای ترییت معلم و دانشکده های علوم تربیتی و تربیت *
531001111
سس
صفحه 145:
CSE ee ST eer rent rer ie
ا ا ا i
تأمین معلم از طرق دب *
سربازمعلم ۲
۷ آموزشیاران نهضت
ee التدريس به معلمان
ردیر
دانشگاههای xe
صفحه 146:
"" معلمان ذوره هاى مختلف براى دانش اندوزى و كسب مهارتها و
خودسازی به دو صورت آموزش می بینند:
eS SAE BIO eI eee ee MESS Lied)
۲- آموزش ضمن خدمت ی
* درآموزش ضمن خدمت از روشهای زیر استفاده می شود:
LCS wae Coo را ال 0
تلویزیونی و اینترنتی و 3
صفحه 147:
SE ans Ske eS CS coe eee eal
وظایف دفتر ارتقای علمی منابع انسانی:
a ل
| ا Ie ay Bole
انسانی
۱
Sees) Nes Once eC Ciel ioe erie e
ارت و ارزشيابى مستمر
تشکیل بانک جامع نیازهای آموزشی منابع انسانی و به رو زآوری اطلاعات آن.
برنامه ریزی دوره های آموزش کوتاه مدت
برنامه ریزی دوره های آموزشی بدو استخدام
311111110 we
صفحه 148:
قوانین و مقررات اذارى و استخدامى و رفاهى
" مفاهيم و تعاريف و اصطلاحات مربوط به امور استخدامى؛
ا ل
"" حقوق و مزایای مستخدمان رسمی؛
1
93 ۳ عمومی مستخدمان؛
"" ضوابط و شرايط بازنشستكى.
9
صفحه 149:
" قانون استخدام كشورى در خردادماه 45 از تصويب
مجلس كذشت و سازمانى به نام سازمان امور اداری و
استخدامى كشور موظف به طراحى و وضع مقررات
لازم اين قانون شد.
ed
صفحه 150:
ياره اى از تعاريف و مقررات
ced ae سس
Eyer et
" وزارتخانه : واحد سازمانى مشخصى كه به وسيلة دولت ايجاد و
را
را
وزارتخانه ها يا مؤسسات دولتى.
* مستخدم پیمانی : کسی که به موجب قرارداد» به طور موقت
برای مدت معین و کار مشخصی استخدام می شود.
coo سازمان و قاین آموز
صفحه 151:
ياره اى از تعاريف و مقررات
9 ال ا و ا ee
مؤسسات دولتى در حدود قانون و مقرراته مربوط.
* مستخدم رسمی : کسی که به موجب حکم رسمی در یکی از
0 ۱
وزارتخانه با موسسة دولتی استخدام شده باشد.
و
ال ل ا ل ا م
ل ا 1
00 wea
صفحه 152:
فص
00 مراحل استخدام رسمى :
نياز سنجى
تعبين رديف حقوقى (تأمين محل حقوق و مزاياى مربوط)
كسب مجوز از سازمان امور ادارى و استخدامى
0
Eres np seme ا ل ل رك
صدور كارت شركت در آزمون ورودى
بركزارى آزمون
مصاحبه
تحقیق در مورد صلاحیت داوطلبان
استخراج نتایج
انجام دادن تشریفات مقدماتی استخدام
صدور ابلاغ برای تصدی پست
صدور حکم آزمایشی
سازمان و قوائين آموزش و برورش ايران
صفحه 153:
پاره ای از تعار یف و مقررات
۶ oe
ل ا و ل ل ل PUR S| ene)
" رشتة شغلى : عبارت است از مجموعة مشاغلى كه از لحاظ نوع كار»
Re CSE Ee ee Ie eae eS
رشتة آموزشی و فرهنگی.
Fe ال s eee MN I) oe) eee es
به طور مستمر براى يكك شغل و ارجاع آن به يكك مستخدم در نظر
کرت سار
وه سازمان و قاین آموز
صفحه 154:
ياره اى از تعاريف و مقررات
2 م ا ا ا 0
ا 1
منتقل شود يا در همان وزارتخانه يا موسسة دولتى محل خدمتش تغبير كند.
* مأموریت :یعنی محول شدن وظیفه ای موقت به مستخدم
"" ئروه شغلى : يعنى موقعيت ارزشى يكك شغل در مقايسه با مشاغل ديكر با
ا ل ۱
۱
311111110 wr
صفحه 155:
ياره اى از تعاريف و مقررات
با
Tees) meas AC oT ee ene nee al 00
مزاياى غير مستمر:
حق مديريت:
حق حضور در جلسه:
مر
حق مأموريت:
ل
حق نظارت:
حق تصحيح اوراق:
حق تأليف و ترجمه:
متسب
سم ره لت
فص سازمان و قوائين آموزش و برورش ايران
صفحه 156:
و9
صفحه 157:
قانون نظام هماهنگ پرداخت کار کنان دولت
POCONO ee See Pee Seren 0) 0)
rere nen ese ALAN aes SSS i
آمده پراساس جدول مربوطه خواهد بود.
1۳ Mel ep Meine Pah athe hats te
PrP Bits SCs Bia) het Se ae ee cy
۱۳ كسب ١8٠ و 9١0 بايد به ترتيب امتياز ١/ا و
۴ گروههای ورودی : دیپلم ۰۶ فوق دییلم۰۷ لیسانس۸ وفوق
لالس ور کرو ۱۳۰
* ارتقای مسیر شغلی معلمان
wr سازمان و قاین آموزش و
صفحه 158:
ساعات کار کار کنان اذداری و آموزشی
Se Tord ORC ee eae STO BBE)
7 Oe DINGS) CeCe TNO pe)
oes none A BTEC CCST Al
هنرآموزان ۲۴ ساعت در هفته؛
و م
مدرسان ۲۰ ساعت در هفند؛
stew el ل رم
"" مشاوران ١ ساعت در هفته كه طبق شيوه نامه حداقل ١٠ساعت آن به
صورت تدریس موظفی است.
و9 سازمان و قاین آموزش و
صفحه 159:
انواع مرخصیها
| on) ee
مرخصی اضطراری : ۲ روز
huge hel مزر نی
مرخصى زيارت خانة خدا :
مرخصی بدون حقوق :
"" مرخصى ساعتى يا كمتر از يكك روز :
eee Seer ese ا ل
8 سازمان و قاین آموز
صفحه 160:
& 1
9 bey بر
توق 7 رشت rar
Va
Solel
es ee 3 5
21011111110000 Teg a
Ode ا
eo eee ae TUT
کرت باعل 90 سل ان دصت و يرون شرا
wo سازمان و قاین آموز
صفحه 161:
ee م۰
EL eT اا oe 0
9 9 5
١ 5 a
10 ل
۱ 0
ات paras UW
gE aly
۱ OMe 6
OOD tL PA aby ara alee RYO Al 1"
poe eee za ال *
060 سازمان و قواین
صفحه 162:
ليا
-
0012100000001 Ie
اقلای
بان
Py ree 5 ره مب سر
ا ل 2
۳1 0
700 بر لاف صواط
Dea eal سل
سازمان و قاین آموز
صفحه 163:
ا دارم موش وروزشن سهرستانه وامتاعی عضو ردرچه ب ۲
نمايندگي هاي لموزش و پروزش و واحدا های آموزشي
1 99
صفحه 164:
۱ cer eye pe Tes eas estes ear
تا ات
معايفت برنامه ريزى وتوسعه مديريت
Pel baled eee a Dea at Cl lolol
66 سازمان و قوائين آموزش و برورش ايران
صفحه 165:
انمودار سازماني مديريت / اداره آموزش و برورش شهرستانها و مناطق كشور ( درجه سه )
gS oat al oles ل ل ل ا ا
هه اسازمان و قوانين أموزش و برورش ايران
صفحه 166:
PEEL سین سل اس سم موم Vo) ae)
| الي 1
یتست ۱
۱
۱00 ۱
|
1
oe
or
Fes meal ald ERs ETS al hel aad
9 سازمان و قواین آموزت
صفحه 167:
wm No ca ont ind onl Le nt تس ار اس میا مت بر سا
[a | |
ar yn a
|
or
Fa aot hae LS Tas ed lal adhe
oa
0 01100
صفحه 168:
تعودار سازماني مدیریت
9
ام و مس (NOPE rll
معليفت برذامه ريزى وتوسعه مديريت.
1 م
or
تمايندكي هاي لموزش و برورش و واحد هاي [موزشي
011010
صفحه 169:
3
۱ 5
g
0