صفحه 1:
صفحه 2:
| درس :أمبانى ساز ان و مديريك
التاد محترم:أجناب آقاى]دكتر محمد داودى
۱
sam |)
خرداد ۱۴۸۰ =
صفحه 3:
صفحه 4:
سا یادگیری فرآیندی است که در آن رفتارها و پندارهای افراد تغییر می يابد و به گونه ای دیگر می اندیشند و
كلتف
لك 25 رات تسبتا دائمی در رفتار که در اثر یک تجربه مستقیم یا غیر مستقيم ایجاد ۰ ۲
شا تعریف هیلیگارد و مارکونیز : فرآیند تغییرات نسبتا پایدار در رفتار بالقوه فرد با توجه به تجربه اکتسابی.
صفحه 5:
باد گیری دو حلقه ای
باد گیری سه حلقه ای \
oo)
۹
9 ۶ L
صفحه 6:
صفحه 7:
اشتباه ها | خطا ها 0
بادگیری
دو O علاوه بر کشف و اصلاح خطا؛ هنجارها. فر آیندها. سیاست و اهداف مورد
سوال قرار داده می شود و به اصلاح آن می پردازند.
حلقه ای لا نه تنها واقعیت های قابل مشاهده ؛ بلکه علت آنها و حقایق در پس آن ها
را نیز مورد سوال قرار می گیرد.
ارتباط تنگاتنگی با شناخت دارد. در واقع شیوه معمول تفکر سازمان را
زیر سوال می برد و قادر است از موقعیت ها و رویدادها تفسیری جدید
ارائه نماید که این امر می تواند منجر به تدوین قوانین جدیدی شود.
صفحه 8:
یادگیری
سه
حلقه ای
صفحه 9:
eee ee
سیاست ها ی خارجی سازمان شوند.
as aa es sha iene woke و
فراگیران در درسی نمره مطلوبی نمی گیرند معلم از روش تدریس دیگری #7 گر
©
یادگیری دو حلقه ای زمانی اتفاق می افتد که سازمان خطاها را کشف ۲
.و سپس اصلاح ل می کند 0
: رمثال آمورا
معادله دو مجهولی به فراگیر می دهیم و می خواهیم که حل نماید. حول
صفحه 10:
یادگیری سه حلقه ای زمانی اتفاق می افتد که . سازمان ها یاد بگیرند» EE
جكونه يادكيرى تک حلقه ای و دو حلقه ای را اجرا کنند 7
7
#مثال آموز
4
۳2
معادله سه مجهولی به فراگیر می دهیم و می خواهیم که حل نماید.
صفحه 11:
مفهوم یادگیری سازمانی
یادگیری از دیدگاه سازمانی زمانی اتفاق می افتد که؛
اطلاعات. جمع آوری وبه منظور تولید و گسترش حقلیق جدید. تجزیه و
تحليل شوند .د | خلو و لن را از طریق ارتباط,
تدرييس و كفتكو و تعامل به تمام سطوح سازمانی منتقل کند؛ و به عبارتی»
یادگیری سازمانی به < 1 allo pats
, می پردازد.
صفحه 12:
پاگیری سازمائی: عیارت است از تمامی .روش ها.و goals که در درون سازمان
جهت تحقق یادگیری به کار می روند و نیز توانایی سازمان در کشف و اصلاح خطاها و
تغییر دانش و ارزش های سازمان است. بطوریکه مهارت جدید حل مسئله و ظرفیت
جدیدی برای کار ایجاد شود ( سبحانی نزاد. شهانی و یوزباشی,۱۳۸۵).
صفحه 13:
> a
Ss sr oe
صفحه 14:
یاد گیری سازمانی است که دارای مراحل مختلفی است.
از جمله افرادی که در این باره نظر داده اند هوربر )۱۹٩۱( می باشد که د
رویکرد نظامند و چهار مرحله ای برای یاد گیری سازمانی ذ کر می کند شامل: [
} کسب دانش ؛ توزیع اطلاعات
۱ تفسیر اطلاعات و حافظه سازمانی
می باشد.
صفحه 15:
دورن سازما 3 نجام کارهای تکراری روزانه. آموزش ضمن خدمت دورن سازمانی
مور لشف و اعرف
برون سازمانی: دعوت از متخصص خارج از سازمان, دعوت از افراد فنی برای همکاری. فرستادن افراد برای
آموزش های رسمی: اعزام کارکتان به همایش ها و نمایشگاه های علمی و تخصصی
صفحه 16:
گفتگو با افراد , گزارش های نوشتاری. سمعی و بصری, بازدید محلی؛ می توان وبلاگی تهیه نمود و
کس تجربیات و دانش خود را از این طریق با دیگران سهیم شود.
تهیه نشریات داخل سازمان باعث می شود افراد دانش خود را بوسیله مقاله در اختیار دیگران قرار
دهند.
صفحه 17:
تفسیر اطلاعات
به کار بردن روش های تدریس نوین و جدید توسط معلمان»
به کارگیری و مورد استفاده قرار دادن آموزش های کار با تام ودر
صفحه 18:
استفاده از تکنولوژی های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری که کمک می کند تا تجربیات معلمان و
همچنین دانش آن ها بر روی آن ذخیره گردد.
صفحه 19:
03 قابلیت یاد گیری مجموعه ای از توانمندی های مهم و اساسی سازمان در
قالب مهارتهاءدانش و تکنولوژی می باشد.
سا قبلیت سازمانی منجر به کسب موفقیت و دستیبی به اهداف نظیر فروش» 7
رضایت مشتری و سود آوری می شود.
لحا قابیت یاد گیری سازمانی نشان می دهد که یاد گیری چگونه اتفاق می
افند؟ و چه تغیبراتی در یاد گیری به سازمان کمک می کند که مزیت
رقابتی کسب نمایند
سا عوامل مهم قابلیت یاد گیری سازمانی شامل عوامل تسهیل کننده و سبكك
یادگیری می باشد. ۱
صفحه 20:
ساختار و “T درونی
1
apy Kas
صفحه 21:
کاربرد متغیرهای موثر برباد گیری
| \ 1 سات
O= a |
صفحه 22:
ل بان بااسعیال رو هو طرحهاوانده هی بو در اهر درس اد دار
موفق و پیشرو گردند.
صفحه 23:
ارتباظ مدرسه با مدرسه های پیشرو و موفی می تواند عاملی برای ایجاد ,قابت وتهایت بادگیری شوه
صفحه 24:
استفاده از ابزار یادگیری الکترونیکی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین کارکنان و معلمان و دانش
آموزان می تواند باعث انتقال تجربیات در سطوح مختلف سازمان شود.
صفحه 25:
معلمان بايذ جوی در كلانن ايجاد کنند که فراگران به راحتی سوالات حود را مطرح نمايتد و بهترين
سوال کننده تشویق شود.
صفحه 26:
مزایای یاد گیری سازمانی
* یادگیری سازمانی یکک منبع ضروری و بنیادی از مزیت رقابتی در زمینه ی
مدیریت استراتژیک است.
*** سازهانى كه يؤيا اث وبا تفیر الا مصیطی سرو کار دارو ایک فقظ یه فرایند:
%
8
0
8
0
اطلاعات كارا بسنده كند, بلكه بايد دانش و اطلاعات را نيز توليد كند.
امروزه سازمانی موفق تر است كه قركيتد يادكيرى سازمانى را جدى بك
زیرا باد گیری سازمانی فرایند مهمی برای رسیدن آسان به بالاترین سطح اثر
بخشی سازمانی است.
دراكر بيشنهاد مى كند كه دانش نه تنها منبع مزيت و يرترق كسب
كارهاست بلكه منبع انحصارى و منحصر به فرد مزيت برای سازمان است.
ديكسان مطرح مى كند كه يادكيرى سرآمد دیگر منایع است.
صفحه 27:
مبهم بودن بازخور دنیای واقعی و انجام تعبیر و تفسیرهای متفاوت از , ۳
اطلاعات در دسترس £
شود و در آن به دنبال مقصر می گردند.
/ 7
اقدامات اصلاحی؛ پس از وقوع خطا که معمولا در محیط سیاسی انجا ۹ 4
+ 2
7
و« /
گزارش خطا از ناحیه افرادی که نفعشان در تیره و تاره نشان دادن "مر 4
.واقعیت هاست. جلوی تحلیل عینی موقعيت را مى كيرد 7 ۳
7
: َ 1 ۹
بهان کاری با قصور در ارتباطاث درون سازمانی به عات جاد کدی حا
جریان اطلاعات . مانع یادگیری می شود As 28
صفحه 28:
0
۱
در نظام های آموزشی ریسک پذیری تشویق نمی شود
|
فرصت برای آزمایش ایده های جدید نیست
۱
رواج رویه های استاندارد و تلقی آن ها به عنوان امری
مقدس
صفحه 29:
۱ کم ظرفیتی نظام آموزشی در
١
۱
احساس بی قدرتی کارکنان آموزشی نسبت به
آزمایش راه های جدید
|
تحت کنترل قرار دادن بیش از حد افراد
|
نادیده گرفتن مشکلات آموزشی
صفحه 30:
=”
مذاکره نکردن افراد با خارج از گروه
=”
کم ظرفیتی نظام آموزشی در روشن نبودن علت و معلول
کارکنان آموزش اسیر خبرهایی می شوند که فکر می کنند
وو <-70---777777------- سس
صفحه 31:
فقدان
ان بودجه برای ثبت
ثبت
بصیرت ها
= _—_—_—_——— >>
50
نظارت و بى د
on بى لو
اجهی مدیران آ
یران آموزشی ذ
نسبت به
بى كفاية
إيتى و بى دانشى ذ
انشى نسبت به
به بصيرت ها
صفحه 32:
۱
فقدان بودجه برای انتشار بصیرت ها
|
گرایش به انزوا
|
عدم تمایل به مباحثه و بحث درباره اشتباهات گروها
صفحه 33:
تعریف سازمان یادگیرنده
به نظر سنگه سازمان یادگیرنده جلیی است که افراد.به طور ر تواناییهای خود را برای
نتایجی که طالب آن هستند
محلی که الگوهای جدید و گسترده تفکر
اندیشه های جمعی ترویج حی شوند و افرادبه طور پیوسته
آموزند.
صفحه 34:
اهمیت و ضرورت سازمان یاد گیرنده
۲ ضرورت تبدیل شدن سازمان به سازمان های یادگیرنده از آنجا ناشی
لیش پیچیدگی و سرعت تغییرات محیطی عدم اطمینان
در مخیط سازمانی فزونی یافته است.
۳ سازمانها نیاز بیشتری به دانش و آگاهی گسترده از عوامل محیطی
دارند تا بتوانند خود را با تغییر و تحولات محیط تطبیق دهند.
میشود که با
صفحه 35:
Si
تفاوت بین سازمان های سنتی 9 OW pF Ok
آمروزه روشهای قدیمی سازمانها پاسخگوی تغییرات سریع محیط های
سازمانی نی
سازمانها قبلاً در محيط بايدار به سر ميبرد و وقابع آینده
تقریباً قبل پیشبینی بودند.
به طوری که مدیران می توانستند در شرایط مطمثن برنامهریزی کنند, اما
آمروزه محیط به شدت ذر حال تغییر است.
تغییرات فناورلنه اقتصادی فرهنگی سیاسی به سرعت سازمانها را تحت تاثیر
قرار دادند.
صفحه 36:
تفاوت بین سازمان های سنتی و یاد گیرنده
۳ ۰ " برای اينکه سازمان ها زنده بمانند و در دنیای رقلبت حضوری فعال داشته باشند
بلید مداوم به منظور بالا بردن اطلاعات دلنش و توانلیی خودشان بکوشند و برای
آموزش کارکنان ارزش قائل شوند.
v
آمزوزه یادگیری:نسبت به دوه سای غذشته اهمیث پیشفري پیدا گزده اسث و
در کنار این اهمیت سازمانهای امروزی با سازمانهای سنتی دارای تفاوتهای
آشکار وبارزق میباشند که از دیك. کارشتاسان سازماتی در تمانده بت وابه
مطالعه و بررسی آن پرداختهلند فرد لوتانز تفاوت بین سازمان های سنتی و
یادگیرنده را در پنج بعد سازمانی به ترتیب زیر شرح می دهد
صفحه 37:
صفحه 38:
بینش از سوی مدیران عالی ارایه می شود.
يك بينش مشترک وجود دارد که در همه سطوح سازمان نمایان می شود ياد
و مديريت عالى . مسئول اطمينان يافتن از وجود و توسعه آن است. 7
۲ ۵
صفحه 39:
مدیریت عالی سازمان تصمیم می گیرد که چیزی در سازمان انجام شودو/, سنی
دیگران وظیفه دارند آن را اجرا کنند.
/\
۹
شکل دهی ایده ها و افکار در همه سطوح سازمانی انجام می شود. ۰
كه ا ۴
ياد
صفحه 40:
جزء نگری: هر کس مسئول کار خودش است 8
)/ 7
با تفکر نظام مند کارکنان نه تنها کار خود را بلکه ارتباط و پیوستگی ان را ۸
با دیگر مشاغل موجود در سازمان درک می کنند. Ad م
صفحه 41:
تضاد با به کار گیری قدرت و نفوذ سلسله مراتبی حل می شود
تضاد ها با به کار گیری یادگیری جمعی و یکپارچه سازی اندیشه های ۳
مختلف در سراسر سازمان حل مى شوند. 7
۲ ۵
صفحه 42:
نقش رهبر . ارایه بینش . پاداش. تنبیه و اعمال نظارت است.
نقش رهبر ایجاد بينش مشترک , قدرتمندسازی کارکنان و به طور كلكا لي كر
ايفاى سه نقش طراحى. معلمى و خدمت كزارى است. 7
|
صفحه 43:
سازمان زوال یابنده
صفحه 44:
v
v
v
سازمان زوال بلبنده
نه بریادگیری تاکید میشود و نه بر عمل.
چنین سازمانهایی تنها به لین دلیل وجود دارند که به طور سنتی و
صرفاً از روی عادت سالانه بودجه را دریافت می کنند و هیچ گونه نظارت
و کنترل موثر برای آنها اعمال نمی گردد.
و معمولاً پا خطرهای عمده روبرو است از جمله خطر بروز بحران های
اقتصادی و مالی.
صفحه 45:
سازمان عمل گرا
% این سازمانها Job آندیشه واتگرش مود و کوتاه بین اهبنتند.
۲ شعار همیشگی مدیران چنین سازمانهایی کار و تلاش بیشتر است.
eal yo ۲ سازمان ها سعی.می FY og قلافن طاقت فرسا خلا دانش وا تخصن .پر
v
۲ در واقع مدیران و کارکنان سازمانهای عملگرا آنقدر درگیر و پرمشفله اند که فرصتی برای
شود.
در نگرش حاکم بر چنین سازمانهایی دانش و پژوهش و تحول و نوآوری جایگاهی ندارد و
گاه نیز به مسخره گرفته می شوند.
تفکر و تحول ندارند.
صفحه 46:
سازمان تشریفاتی
بیشتر اهل خرف هستند تا عمل.
۷ معمولا هیچ دانش و پیشرفت علمی جدید نیست که از آن بی خبر باشند.
"۲ علیرقم تمامی شعارهای زیبا و بسیار پیچیده و تخصصی در مقام عمل و در حل مشکلات
متفاوت و غیر اثربخش اند.
ازمان یادگیری برای یادگیری است.
۳ واز نظر بودجه و منابع به سازمان ها زوال يابنده شباهت دارند.
v
به طور خلاصه می توان گفت که دیدگاه حاکم بر این سا
صفحه 47:
سازمان باد گیرنده
۲ برآیندی از علم و عمل است.
cond whole glaglays آمُورفن یادگیوینقه بالیس سازمان حماگ را مققول مانده ات و که
مانند سازمان تشریفاتی هدف قرار میگيرند.
7 سازمان یادگیرنده یادگیری را برای بهسازی و بالندگی میخواهد.
۲ در سازمان یادگیرنده جایی برای عمل بی علم یا علم بی عمل نیست.
* رشد و بالندگی سازمان یادگیرنده درگرو استفاده اثر بخش از آموزش و دانش در عمل می
باشد.
صفحه 48:
اصول يادكيرى
تسلط فردى
مدل ذهنى
يادكيرى تيمى
صفحه 49:
دانش آموزی که علاقه مند به درس ادبیات است و خارج از مدرسه با مطالعه
افزایش میدهد.
ایجاد روحیه حل مسئله؛ کنجکاوی و دهنیت فلسفی معلم و دانشآموز و کارک
آنها با بهرهگیری از تجربیات
صفحه 50:
مدل ذهنی
دانش آموز در ذهن تضوری دارد از این که چرا شیشه ها در زمستان بخار می کنند و قطره های آب روی آن می باشد و
علت آن را ندارند و فقط در حد یک مفهوم میباشد در ذهنش
معلم درس تبخیر را می دهد و دانش آموزان مطلب را فقط حفظ نمی کنند دید او تغيير میکند:و علت را متوجه میشود.
در اثر این یادگیری قدرت تعمیم دادن با یاد بگیرد که چرا لباس ها در تایستان زود خشک میشود و در شمال لباس
نمناک یاقی می ماند.
صفحه 51:
ی مدرسه که متشکل از دانش آموژان قوی و ضعیف است
ر مسایقات گروهی در زمیته فرهنگی هنری و آلمپیادها
صفحه 52:
تشریح اهداف آموزشی و استراتوی و عملیاتی مدرسه از جمله هدف آماری بالا بردن تعداد دانش آموزان قبولی در کنکور
امتدوت اهداف امورقي ١ يزوفنت در بين eee ey a
صفحه 53:
صفحه 54:
تولید دانش و مشارکت در آن
فرهنگ یادگیری
تفکر سیستماتیک و انتقادی
روحیه انعطاف و تجریه گرا
صفحه 55:
لس به نظر این دو نفر سازمان یاد گیرنده مجموعه ای از زیر سیستم های
وابسته به یکدیگر بوده که تعامل میان این زیر سیستم ها اثر بخشی
سازمان یاد گیرنده را به همراه دارد.
سا جفارت و مارسکک موثفه های ذ کر شده در مدل شود را به عنوان
Shs های یک سازمان یاد گیرنده بر شمرده اند.
صفحه 56:
بر دانش DE و پوبایی تاکید می شود که افراد به سرعت و به راحتی به
آن دسترسی داشته و از آن استفاده می کنند
می کند و از آنها می خواهد در تدوین برخی برنامه ها و دروس جبرانی A
مشارکت داشته باشند
مدير از هر محتوای نوین و جدیدی که معلمان تولید می کنند استقبال 3 7
صفحه 57:
از طريق سيستمهاى مختلف عملكرد؛ يادكيرى و خلاقيت تشويق و شرع
حمایت و ارتقا داده میشوند ۳
مدير با حمايت و تشويق هاى مادى و معنوی سعی میکند فرهنگ ۱][7/ ا /
یادگیری را در بین معلمان خود ترویج دهد تا در نهایت اين فرهنگ 7
۳
درونی شو 4 ۴
صفحه 58:
هميشه افراد تشويق مى شوند به شيوهدهاى جديد بيانديشند ۲
و به طور سیستماتیک از مهارتهاى استعداد مولد استفاده نما باد ی
مفروضات را به طور انتقاد مورد بررسى قرار دهند.
مدير با ايجاد فضای مناسب معلم را تشویق می کنند تا بتوانند تمامی 1 ير /
ی رف ee eee منال آموز؟
و نوعی تفکر سیستمی داشته باشند و برای رسیدن به ار 7
اهداف آموزشی همگی تلاش لازم را داشته باشند. Ad ۴
صفحه 59:
افراد برای خطر پذیری. تجربه نو آوری. ارائه ایده های جدید و انجام /
فرایندهای جدید کاری آزاد هستند.
مدير به معلمان اجازه مى دهد در برخى زمينه ها ايده هاى نوينى را ea روال ۳
دهد و از سخت گیری های بی مورد اجتناب میکند تا آنها بتواند ۰ j
تجربيات جديدى را براى مدرسه به دست آورد 7
صفحه 60:
يك سازمان يادكيرنده موقعيتى را فراهم مى كند كه آموزش و حمايت دري شر
جهت سلامت و روش یادگیری هر يك از افراد باشد 4
Te cee eee
ay مدیر با ارزش قائل شدن و اهمیت دادن به تک تک معلمان و نظرات آنها
۴ . موجبات رشد و پیشرفت کار کنان و نهایت مدرسه را فراهم میآورد
۲ ۸
|7۲
صفحه 61:
افراد یادگیری خود را به شیوه ای شکل میدهند که به کمک دانش ۹
7 | شرح
۳
4 3
الى در سازمان و با تكميل يادكيرى در جهت فعاليت ها و امور
سازمانی؛ سازمان قادر بهیادگیری است ۸
تمامی معلمان در طول خدمت دست از بادگیری برنداشته و در کنار باد .7
دهى به دانش آموزان خود از همكاران خود مى كيرند و اين فرايند ) ۲
هیچ گاه در مدرسه متوقف نمی شود. A َ
صفحه 62:
کاربرد سازمان باد گیرنده در نظام آموزش
در عصر جهانی شدن و همزمان با تغیبرات و توسعه كشور؛ سازمان ها نيز بايد خود را
ین ییات معطیق كت
:افران سازمان بلید لین تقییر را مذیزیت کزقه بو پاننشگو,باشند لین تطبیق, و انفظاف:
پذیری نیاز بسیار قوی برای مدارس است زیرا تغییر به منظور تضمین بقای آنها است
اين ايجاد تغيير وظيف
wc apa Sa
در قرن ۲۱ مدیران امروزی مدارس نسبت به مدیران گذشته به منظور توسعه
سازمان و بالا بردن توانلیی هر فرد به یادگیری های مهارت های جدید و مداوم تاکید
بیشتری دارند که با این تغییرات اهداف جهانی شدن نیز محقق می شود
صفحه 63:
کاربرد سازمان باد گیرنده در نظام آموزش
ly باقی ماندن سازمان باید ظرفیت تکتک اشخاص افزایش يابد و به توسعه
آموزش هر فرد در سازمان دست زد بنابراین یادگیری پایدار هر فرد مهم تلقی
میشود.
۷ معلمان مسئولیت بزرگی دارند. به غیر از مسائل مربوط به جهانی
بسیار بسیار مهم است.
ن به عنوان
عامل تغییر؛ توسعه حرفهای پایدا
ار این تجقیی و آمورشن سسوياقى وضعیت آمورین مر کقورربه سرعت بهیوه
مى يلبد؛ كيفيت تدريس نيز افزليش مى يلبد و در نهليت اين تلاش مستمر منجر به
inl ویک سیستم آموزهنی قوق میشوه
صفحه 64:
کاربرد سازمان ياد كير نده در نظام آمو o
مدارس سازمانهای خدماتی متعهد به تدریس و یادگیری اند.
هدف نهلیی مدرسه یادگیری دانش آموز است ؛ در واقع موجودیت مدرسه مبتنی بر
pas ناليس انيع آما دانشنمیدان هزازه یوم آغلببر این باورند که عدارتن پیش از
هر نوع سازمان دیگر باید سازمانهای یادگیرنده باشند.
مدارس باید جاهلیی باشند که در آنها شرکتکنندگان پیوسته بتوانند ظرفیتهای
>
خود را برای خلاقیت نتیجه گیری و موفقیت توسعه دهند.
جاهایی که الگوهای نوین تفکر تشویق میشوند
خواستههای جمعی پدید میآیند
اعضا ياد مى كيرند كه با هم به يادكيرى ب
و قابليتهاى خود را براى نوآورى و مشكل كشايى آشكار سازند
SS SN
v
صفحه 65:
کاربرد سازمان باد گیرنده در نظام آموزش
برای اينکه مدارس به سازمانهای یادگیرنده ثربخش مبدل شوند:
آنها بای از ساختاری برخوردار باشند که از امر تدریس و یادگیری حمایت میکنند.
انطباق و سازگاری سازمانی را تقویت میکنند.
فرهنگ و جامعه سازمانی باز داشته باشند.
افرادی را استخدام کنند که ذهنیتی باز دارند.
با تغییرانس و الفت دارند.
کارآمد و اثربخش عمل میکنند.
فعالیت های یادگیری را در بازیهای سیاسی و سازمانی ترجیح میدهند.
\N\ NS N\ SB
صفحه 66:
لمش يك
نتایج کاربرد تئوری. سازمان یاد گیرنده در
نظام آموزشی
Wry NX ۲ اصلاح رابطه بين مديران و كاركنان
Vv تعیین ویژگی های حرفه ای مدیران و کا رکنان در سازمان
” ایجاد بصیرت و مدل های ذهنی در افراد
۳ انتخاب بهترین استراتژی و شیوه های آموزش
۳ محور قرار گرفتن نقش آموزش
آرمان مشتركك
صفحه 67:
للحي كك با توجه به آنچه در اين فصل ياد كرفته شد مى توان برخحی
راهکارهای ایجاد یک مدرسه ياد كيرنده راهكارها را جهت ايجاد يكك سازمان يادكيرنده ييشنهاد
وب 0
كلا" تنابانی جریائانت داعلی علدرسه #وسط یربا پی بزدابه
احساسات درونی کار کنان.
570 ب 5 8
۵ شناخت كامل واقعيت هاى دنياى بيرامون.
توانایی در عمل و اجرای ابتکارات وبه عرصه عمل رساندن
= آنجه ياد گرفته شده است.
” یاد گیری؛ ابتکار خلاقیت.
صفحه 68:
مولفه های سازمان بادگیرنده سنگه در محیط دانشگاه
دانشگاه ها اگر بخواهند در کارکردهای سه گانه خود یعنی آموزش +
پژوهش و خدمات برون رسانی موفق عمل کنند؛ باید به سازمان
oa تبدیل شوند.
دانشکده ها و دانشگاه ها بایستی هوشمندانه رشد کنند. با اجرای
استراتزی هایی که دانشگاهها را به سمت سازمان یادگیرنده سوق می
دهند؛ دانشگاهها می توانند موفق تر عمل کنند و توانمندتر به رقابت
بپردازند.
یادگیری بایستی در تمامی جنبه های شغلی فرد رخ دهد .
كاركنان بايستى زمانء انرقى و منليع هزينه كنند با فرصت رشد و توسعه
حرفه ای خود را به دست آورند.
صفحه 69:
مولفه های سازمان بادگیرنده سنگه در محیط دانشگاه
دانشگاهها نیز مانند بقیه سازمانها رو در روی عدم قطعیت ها و چللش های جدید
قرار گرفته اند. لذا دانشگاه ها مجبور به ایجاد تفییرات اساسی جهت انطباق با محیط
و ادامه حیات خود هستند.
امروزه سازمان هایی موفق هستند که بتوانند همه کارکنان خود را به روز نگه دلرند و تمام
اطلاعات مورد نیاز کارکنان را تامین کنند.
سازمان ها برای رسیدن به موفقیت و اثربخشی بالا هم به اطلاعات درون سازمان و هم به
اطلاعات بیرون سازمان نیاز دارند تا بتوانند تصمیمات معقول و علمی بگیرد.
برای رسیدن به سازمان یادگيرنده باید مدیران دلنشگاهها به دور از محافظه کاری و ترس
ندلشتن از توانمند شدن سایر کارکنان اطلاعات مورد نیاز کارکنان را تامین کنند تا بتواننف"؟
مجموعه خود را بهتر اداره نمایند زیرا امروزه مدیرلنی موفق لند که کارکنان توانمند داشته
با
اشند.
صفحه 70:
سازمان باد ذهنده
در سالهای اخیر مفهوم سازمان یادگیرنده مقوله داغی در چرخه مدیریت بوده است. در
طول دهه های گذشته مدیران هزاران سازمان با صرف میزان زیادی بودجه تلاش کردند
سازمان هایی بسازند که در آن همه به طور مستمر یاد بگيرند.
% سازمانهایی که درآینده برنده میشوند؛ سازمان های یاد دهنده هستند.
7 سازمانهای یادگیرنده در شماری از شیوه های بسیار مهم از سازمان های یاد دهنده
متفاوت هستند. درحللی که هر دو برای موفق شدن سازمان بر لین ایده تاکید می کنند که
باید مدام اطلاعات جدید؛ ایده های جدید و مهارت های جدید را کسب کنند.
۷ سازمان یاددهنده انتظار مهم دیگری را اضافه میکند و آن لین است که هر کسی همان
طور که یادگیرنده است یا دهنده هم باشد:
صفحه 71: